همه ساله با نزدیک شدن به ماه محرم، افراد زیادی به دنبال لیست انواع شربت نذری هستند. وقتی عزادارن حسابی عزاداری کرده‌اند و بعد از سینه‌زنی، هیچ چیز مانند یک نوشیدنی خوشمزه حال آنها را خوب نمی‌کند و انرژی نمی‌دهد. حال که نزدیک ماه محرم هستیم، قصد داریم در این مطلب به انواع نوشیدنی نذری محرم بپردازیم و طرز تهیه آنها را توضیح دهیم. در ادامه همراه مجله بارجیل باشید.

نوشیدنی و شربت نذری

افراد زیادی در مناسبت‌های مذهبی تصمیم به پخش نذری می‌گیرند اما نمی‌دانند انواع نذری چیست و کدامیک بهتر است. بدون شک یکی از گزینه‌های پرطرفدار شربت است. شربت نذری معمولا در روزهای خاصی درست می‌شود. این نوع نوشیدنی گازدار نیست و شیرین‌کننده‌های طبیعی یا مصنوعی دارد. معمولا از طعم‌های طبیعی میوه‌هایی همچون آلبالو، پرتقال، آناناس و آبلیمو در تهیه این نوشیدنی استفاده می‌شود و در ایام عزاداری یا ولادت‌ها بین مردم پخش می‌شود. یکی از معروف‌ترین شربت‌های نذری خاکشیر و زعفران است که طرز تهیه آن در مناسبت‌های مذهبی، مورد استقبال بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. در ادامه مطلب نوشیدنی‌های نذری برای هر مناسبت را معرفی خواهیم کرد.

شربت نذری ویژه محرم

در ماه محرم یکی از نذری‌های محبوب آش رشته و انواع دیگر آن است که می‌توانید با استفاده از طرز تهیه آش نذری یک غذای خوشمزه درست کنید و بین عزاداران پخش کنید. اما در روزها و مناسبت‌های خاصی مثل ماه محرم، پخش کردن شربت نذری هم یکی دیگر از سنت‌های ما ایرانی‌ها است. شربت نذری ویژه محرم را می‌توانید به شکل‌های مختلف و با طعم‌های طبیعی و اسانس‌دار تهیه کنید که در این بخش طرز تهیه چند نمونه از آن را آورده‌ایم:

شربت آبلمیو؛ نذری خنک برای تابستان

دو لیوان شربت لیمو

شربت آبلیمو یکی از انواع نوشیدنی نذری است که در فصل تابستان طرفداران زیادی دارد. در فصول گرم، عزاداران می‌توانند این نوشیدنی را با یخ میل کنند تا از گرمازدگی نیز جلوگیری شود. درست کردن ساده‌ترین شربت حتی آبلیمو، قلق خودش را دارد. مشکل این است که اگر همه مواد را فقط با هم مخلوط کنید، شکر ته‌نشین می‌شود. بنابراین بهترین راه برای تهیه شربت آبلیمو این است که ابتدا یک شربت ساده (آب و شکر) درست کنید. با توجه به ذائقه خود آبلیمو و آب شکر را باهم در ظرف ترکیب نمایید. البته برای اینکه با مواد لازم برای شربت آبلیمو آشنا شوید، در ادامه به مواد تشکیل‌دهنده شربت آبلیمو اشاره خواهیم کرد:

مواد لازم برای شربت آبلیمو

• ۱ پیمانه آبلیمو
• 1 کیلوگرم شکر
• ۲ پیمانه آب
• مقداری پوست لیمو رنده شده (اختیاری)

مراحل تهیه شربت آبلیمو

مرحله اول
برای تهیه شربت لیموی خوشمزه، ابتدا شکر و آب را در قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب به سرعت بجوشد. سپس هم بزنید تا شکر کاملا در آب حل شود.

مرحله دوم
بعد از به جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید و صبر کنید تا شربت غلیظ شود. حدود 7 تا 12 دقیقه طول می‌کشد تا شربت به اندازه کافی غلیظ شود. بعد از اینکه به غلظت کافی رسید، قابلمه را از روی حرارت بردارید.

مرحله سوم
درب قابلمه را بگذارید تا دیواره‌های قابلمه عرق کند و شربت شکرک نزند. بعد از اینکه شربت خوب خنک شد، آبلیمو را کم‌کم اضافه کنید و خوب هم بزنید تا شربت کاملا ترکیب شود.

مرحله چهارم
در صورت تمایل پوست لیمو را به شربت اضافه کنید. اگر لیموی تازه در دسترس دارید، می‌توانید به جای استفاده از پوست لیمو، تفاله داخل لیمو را خرد کرده و به شربت اضافه کنید.

مرحله پنجم
در آخر شربت را در ظرف شیشه‌ای درب‌دار ریخته و در یخچال قرار دهید. برای سرو شربت، یک پنجم لیوان را از شربت و بقیه را با آب سرد پر کنید، سپس خوب مخلوط کرده و سرو کنید.

شربت آبلیمو و گلاب

شربت آبلیمو و گلاب

شربت آبلیمو و گلاب از شربت‌های سنتی ایرانی است که طرز تهیه آن را در ادامه آورده‌ایم:

  • شکر را با 4 لیوان آب بجوشانید.(آب باید بیشتر از حجم شکر باشد؛ به اندازه‌ها توجه کنید.)
  • سپس آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود.
  • بعد از انجام این مراحل آبلیمو و گلاب را به شکر و آب اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یک شربت آبلیمو غلیظ به دست آورید

شربت تخم شربتی؛ شربت نذری امام حسین

دو لیوان شربت تخم شربتی

انواع مختلفی از نوشیدنی‌ها با استفاده از تخم شربتی درست می‌شوند. اگر به دنبال یک نوشیدنی مفید هستید که تشنگی عزادارن را به خوبی رفع کند، تخم شربتی را از دست ندهید. این شربت فواید زیادی برای سلامتی دارد و طرز تهیه آن نیز آسان است.

مواد لازم برای شربت تخم شربتی

نوشیدن یک لیوان شربت خنک در تابستان برای جلوگیری از گرمازدگی، فوق‌العاده است. تخم شربتی یکی از نوشیدنی‌های خوشمزه‌ای است که مواد لازم برای درست کردن آن عبارتند از:

• ۴ قاشق غذاخوری تخم شربتی

  • ۴ لیوان آب خنک
  • ۴ قاشق غذاخوری شک
  • ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
  • ۱ عدد لیموترش
طرز تهیه شربت تخم شربتی

مرحله اول
ابتدا تخم شربتی را در ظرفی ریخته و روی سطح آن آب بریزید و اجازه دهید 10 دقیقه بماند تا لعاب بیندازد. سپس تخم شربتی را داخل صافی بریزید تا آب آن کاملا خارج شود.

مرحله دوم

در این مرحله تخم شربتی را در پارچ بریزید و آب سرد را به آن اضافه کنید. سپس هسته‌های لیمو ترش را بگیرید، آن‌ها را از وسط نصف کنید و آب آن‌ها را بگیرید. سپس آن را داخل پارچ بریزید و شکر را اضافه کنید.

مرحله سوم
حالا زعفران را اضافه کنید و مواد را با استفاده از قاشق هم بزنید تا ترکیب شوند و شکر در آب حل شود. حالا شربت آماده است و می‌توانید آن را به همراه یخ سرو کنید.
علاوه بر طرز تهیه عنوان شده، شما می‌توانید مطلب انواع نوشیدنی خنک با تخم شربتی را مطالعه کنید و با طرز تهیه نوشیدنی‌های خوشمزه و پر تنوع با تخم شربتی آشنا شوید.

شیر کاکائو؛ خوشمزه ترین نوشیدنی ماه محرم

یک لیوان شیر کاکائو

شیرکاکائو نوشیدنی خوشمزه بین همه سنین و سلیقه‌ها طرفدار دارد. شیرکاکائو به همراه یک کیک کوچک نیز سیرکننده است. همه ما خاطراتی از نوشیدن شیرکاکائو از بطری یا به صورت مخلوط با پودر و شیر داریم. بنابراین می‌خواهیم مواد لازم برای درست کردن شیرکاکائو در خانه را به عنوان نذری توضیح دهیم:

مواد لازم برای شیر کاکائو

• ۴ لیوان شیر
• ۴ قاشق مرباخوری کاکائو
• ۶ قاشق سوپخوری شکر
• ۱ قاشق غذاخوری پودر نشاسته ذرت:

مراحل تهیه شیر کاکائو

مرحله اول
برای تهیه شیر کاکائوی نذری، ابتدا پودر کاکائو را با شکر و نشاسته ذرت در مخلوط‌کن بریزید. بعد شیر را کم‌کم اضافه کنید و داخل همزن بریزید تا مواد کاملا مخلوط و یکدست شوند.

مرحله دوم
در این مرحله پس از ترکیب مواد، یک صافی را روی قابلمه قرار دهید و مخلوط کاکائو و شیر را صاف کنید. سپس قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید.

مرحله سوم
در این مرحله اجازه دهید تا شیر کاکائو به نقطه جوش برسد و طعم خام نشاسته ذرت کاملا از بین رود. بعد از اینکه شیر کاکائو به نقطه جوش رسید، یک تا دو دقیقه زمان دهید تا خوب بجوشد.

مرحله چهارم
حالا قابلمه را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا خنک شود. سپس شیر کاکائو را در یخچال قرار دهید تا خنک شود و سپس سرو کنید. بر اساس ذائقه خود، می‌توانید شکر را کم یا زیاد کنید.

شربت نذری برای اربعین

یکی از پرطرفدارترین شربت‌ها برای نذری خاکشیر و تخم شربتی با زعفران است. ما ایرانیان برای حاجت‌روایی و ادای نذر در مراسمات مذهبی مثل عاشورا، اربعین و ماه صفر غذاهای مختلفی مثل قیمه، قورمه سبزی و یا حلوا می‌پزیم. اما ساده‌ترین نوع نذری که همه افراد می‌توانند آن را تهیه کنند و یا با دانستن طرز درست کردن آن، به راحتی در خانه مواد مختلف را باهم مخلوط کنند؛ شربت است. بنابراین از این پس نگران نذری دادن در مناسبت‌های مذهبی نباشید! شربت نذری برای اربعین را در این بخش معرفی می‌کنیم:

طرز تهیه شربت نذری لیمو نعنا

انواع مختلفی از سردنوش‌ها وجود دارند که شما می‌توانید از بین آن‌ها شربت نذری موردنظر خود را انتخاب کنید. یکی از این گزینه‌ها شربت لیمو نعنا است. در طرز تهیه شربت نذری لیمو و نعنا همان‌طور که از اسم این شربت خوشمزه پیداست، از لیموترش، نعناع و شکر استفاده می‌شود. نسبت به بسیاری از شربت‌های نذری، برای تهیه آن به زمان بیشتری احتیاج است. زیرا ابتدا باید نعناع تازه، لیمو و شکر را با هم مخلوط کنید و اجازه دهید زمانی بگذرد تا طعم‌ها آزاد شوند.

 برای تهیه یک نوشیدنی باطراوت و ملایم باید از نعنا تازه استفاده کنید. اما ترجیحا نعنایی بگیرید که عطر و طعم کمی داشته باشد تا شربت شما تلخ نشود. بعد از آن برای طعم بهتر شربت، از لیمو  تازه استفاده کنید. هنگام خرید لیمو، به دنبال میوه هایی با پوست صاف باشید، زیرا این نشان می‌دهد میوه آب‌دار و تازه‌تر است.

طرز تهیه شربت آبلیمو غلیظ

اگه طرفدار لیمو هستید اما از طعم ملایم‌تری لذت می‌برید، می‌توانید  لیمو را با ترکیب کردن در مقداری آب رقیق کنید و شربت آبلیموی خنک و خوشمزه برای مراسم‌های مذهبی درست کنید. طرز تهیه شربت آبلیمو غلیط خیلی آسان است. فقط 1 فنجان آب لیمو (یعنی یک فنجان بعد از صاف کردن هر نوع تفاله و هسته) به یک قابلمه حاوی پوست لیمو رنده شده و شکر اضافه کنید.

در حالی که شربت را هم می‌زنید، روی حرارت متوسط ​​گرم کنید تا شکر به مرور در نوشیدنی شما حل شود. می‌توانید این شربت لیمو را تا جایی که  می‌خواهید، قوام بیاورید. دقت داشته باشید، این طرز تهیه با طرز تهیه شربت آبلیمو نذری معمولی متفاوت است.

شربت نذری مناسب ولادت

دسرها و شیرینی‌ها جزو خوراکی‌هایی هستند که در ولادت‌ها و اعیاد بین مردم پخش می‌شوند. مثلا شله زرد نذری در چنین روزهایی بسیار طرفدار دارد. به جز آن، یکی از بهترین نوع نذری در روزهای ولادت، شربت خنک است. نوشیدنی خنک که کام همه را شیرین می‌کند. به همین خاطر در ولادت‌های بزرگی مثل نیمه شعبان همه جا مملو از شربت و شیرینی می‌شود. ایرانیان در روز ولادت امامان راحت‌ترین نذری؛ یعنی همان شربت را می‌توانند در خانه درست کنند. بدون اینکه مجبور به پرداخت هزینه سنگینی باشند. اگر علاقه به یادگیری طرز تهیه شربت‌های سنتی با ترکییات هیجان‌انگیز و خوشمزه دارید، کافی است چند مورد از این نوشیدنی‌ها را یاد بگیرید.

طرز تهیه لیموناد

طرز تهیه لیموناد

لیموها را به چهار قسمت تقسیم کنید و آن‌ها را در کاسه بریزید. همزن را روشن کنید و داخل کاسه بچرخانید. از سرعت کم برای فشار دادن لیموها استفاده کنید. برای حل کردن شکر، مقداری آبلیمو بریزید. البته در بسیاری از دستورالعمل‌های لیموناد آمده که باید برای یک شربت ساده، شکر و آب را باهم بجوشانید. اما اگر شکر را  در آب لیمو مخلوط کنید، می‌توانید سریع‌تر به لیموناد خوشمزه برسید؛ بدون نیاز به حرارت. در آخر، آب سرد را به نوشیدنی اضافه کنید. سپس بلافاصله یخ‌ها را در پارچ بریزید که شربتی خنک داشته باشید.

شربت زعفران و گلاب و آبلیمو

شربت زعفران

طرز تهیه این شربت نذری غلیظ و خوشمزه، شبیه به دستورالعمل شربت آبلیمو زعفران است. با این تفاوت که در این شربت علاوه بر شکر و لیمو و زعفران، گلاب هم به ترکیبات اصلی اضافه می‌شود. بنابراین پس از مخلوط زعفران و شکر با آبلیمو، مقداری گلاب به میزانی که می‌خواهید، اضافه کنید.

شربت آلبالو

یک لیوان و پارچ شربت آلبالو

شربت آلبالو یکی از محبوب‌ترین شربت‌ها در سراسر جهان است که در برخی از روزها، خصوصا روزهای گرم تابستان، طرفداران زیادی دارد. در سال‌های اخیر که محرم در فصول گرم قرار دارد، شربت آلبالو یکی از بهترین گزینه‌ها برای شربت نذری محسوب می‌شود. مواد زیر برای 6 نفر مناسب هستند و شما می‌توانید با توجه به تعداد افراد، آنها را افزایش دهید:

مواد لازم برای شربت آلبالو

با فرارسیدن فصل آلبالو، سعی داریم که از این میوه ترش و شیرین و خوش‌رنگ، لذت ببریم. شما می‌توانید آلبالو تازه نوش‌جان کنید و همچنین آن را در آشپزی، درست کردن مربا و شربت بگنجانید. به همین خاطر در ادامه این بخش می‌خواهیم، به شرح طرز تهیه و مواد لازم برای شربت آلبالو بپردازیم:

• ۱۵۰ گرم آلبالو
• ۳۰۰ گرم شکر
•نصف لیوان آب لرم

مراحل تهیه شربت آلبالو

مرحله اول


ابتدا برگ و دم آلبالو را جدا کرده و بعد از شستن، آنها را در آبکش بگذارید تا آب اضافی آنها گرفته شود. بعد با دستگاه هسته‌گیر، هسته آلبالو را جدا کنید و آلبالو را در ظرف مناسبی بریزید.

مرحله دوم


اگر دستگاه هسته‌گیر در دسترس ندارید، می‌توانید با یک چاقوی کوچک یک برش کوچک روی آلبالوها ایجاد کنید و سپس با دست، هسته آنها را جدا کنید. بعد روی آلبالوها شکر بریزید و قابلمه را در یخچال بگذارید.

مرحله سوم


آلبالوها را باید در یخچال نگهداری کنید تا زمانی که آب بیندازند. حداقل 6 ساعت زمان نیاز است تا آلبالوها به خوبی آب بیندازند. برای راحتی کار می‌توانید آلبالو را شب آماده کنید و در یخچال بگذارید تا خیلی وقت شما گرفته نشود.

مرحله چهارم


بعد از آب انداختن آلبالوها، قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و نصف لیوان آب گرم اضافه کنید. حال آلبالو را با قاشق چوبی هم بزنید تا شکر کاملا در آب داخل قابلمه حل شود.

طرز تهیه شربت آلبالو

مرحله پنجم


حرارت زیر قابلمه باید کم باشد، در غیر این صورت رنگ شربت تیره می‌شود. اگر حرارت خیلی زیاد باشد، آلبالوها می‌سوزند و شربت بد طعم می‌شود. حالا شربت را باید 15 دقیقه دیگر روی شعله بگذارید تا به غلظت مناسب برسد.

مرحله ششم


دقت کنید که با جوشیدن آلبالوها ممکن است شربت کف کند، بنابراین توصیه می‌کنیم کف را با قاشق از روی شربت بردارید و دور بریزید. بعد از 15 دقیقه قابلمه شربت را خاموش کنید.

مرحله هفتم


حالا ترکیب آلبالو و شربت را صاف کنید، سپس شربت به دست آمده را در ظرف مناسبی بریزید و در یخچال قرار دهید. از آنجایی که این شربت غلظت بالایی دارد، در زمان مصرف باید با کمی آب رقیق شود.

مرحله هشتم


حال یک پنجم لیوان را با شربت پر کنید و بقیه آن را آب سرد بریزید و سرو کنید. اگر می‌خواهید شربت را برای مدت طولانی نگهداری کنید، آن را در ظرف مناسبی بریزید و در فریزر قرار دهید.

شربت نذری برای شهادت

شیعیان در برخی مواقع  که در بند بیماری‌های سختی مثل سرطان و یا مشکلات بزرگ و متعدد هستند، با نذر کردن و پخش آن در مناسبت‌هایی خاص مثل محرم، اربعین، عید غدیر و مبعث از خدا حاجت‌روایی می‌خواهند. شربت نذری برای شهادت، یکی از به صرفه‌ترین نذری‌های راحت و خنک و شیرین است. طرز تهیه آن آسان می‌باشد و مواد اولیه آن در دسترس همگان قرار دارد.

شربت خاکشیر؛ شربت نذری خنک

یک لیوان شربت خاکشیر

هر زمان صحبت از مقابله با گرمازدگی می‌شود، اسم شربت خاکشیر حتما در لیست قرار دارد. این شربت خوشمزه و مفید در فصل تابستان مصرف می‌شود و پیشنهاد می‌کنیم آن را به عنوان شربت نذری برای محرم درست کنید. شربت خاکشیر یکی از نوشیدنی‌هایی است که به وفور مورد استفاده ایرانیان قرار می‌گیرد. به خصوص در فصل تابستان که می‌توان از آن برای رفع تشنگی و کاهش دمای بدن استفاده کرد. مثل شربت سکنجبین و شربت آلبالو و شربت زعفران و دیگر نوشیدنی‌هایی که در هوای گرم تابستان تشنگی را رفع می‌کنند. مواد لازم برای تهیه شربت خاکشیر عبارت است از:

مواد لازم برای تهیه شربت خاکشیر

• 6 لیوان آب خنک
• نصف لیوان خاکشیر
• ۱ لیوان شکر
•گلاب: 2 قاشق غذاخوری گلاب

مراحل تهیه شربت خاکشیر

مرحله اول
ابتدا روی سطح دانه‌های خاکشیر آب بریزید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند. سپس خاکشیر را از صافی رد کنید و با آب بشویید.

مرحله دوم
در قابلمه‌ای ۲ تا ۳ لیوان آب بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. کمی شکر اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا کاملا حل شود.

مرحله سوم
بعد از حل شدن شکر، بگذارید که آب بجوشد و شربت غلیظ شود. وقتی شربت کمی غلیظ شد، گلاب را اضافه کنید و بعد از 5 دقیقه، خاکشیر شسته شده را به مواد اضافه کنید.

مرحله پنجم
در صورت تمایل، 1 قاشق غذاخوری زعفران اضافه کنید تا شربت خوش‌رنگ‌تر شود. سپس حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید شربت خنک شود.

مرحله ششم
جهت سرو این نوشیدنی نذری، 2 قاشق غذاخوری شربت را در لیوان آب سرد بریزید. برای تابستان توصیه می‌شود که چند تکه یخ به شربت اضافه کنید تا حسابی به شما انرژی بدهد.

شربت آبلیمو زعفران

یکی از شربت‌های نذری، ترکیب لیمو و شکر و زعفران است. برای تهیه آن، ابتدا مقدار موردنظر پوست لیمو و شکر را با 1 لیتر آب در قابلمه‌ بریزید. اجازه دهید ترکیب خوب بجوشد. سپس به مدت ۵ دقیقه بگذارید طعم مواد با حرارت کم، بیرون کشیده شود. بعد از انجام این مراحل، قابلمه را از روی حرارت بردارید و مواد را صاف کنید تا پوست لیمو گرفته شود.

در حالی که شربت داغ است، زعفران را اضافه کنید و بگذارید ۵ تا ۱٠ دقیقه دم بکشد. در یک پارچ که به اندازه ۳ لیتر آب دارد، آبلیمو و شربت لیمو-زعفران را با هم مخلوط کرده و هم بزنید تا به خوبی باهم ترکیب شوند.

نوشیدنی‌های نذری برای مناسبت‌های مذهبی دیگر

نوشیدنی‌های خنک برای پذیرایی و ادای نذر در مناسبت‌های مذهبی، کاربرد دارند. البته نوشیدنی‌هایی که در ایام خاص شیعیان مورد استقبال قرار می‌گیرد، به همین جا ختم نمی‌شود! در ادامه مطلب طرز تهیه چند نوشیدنی پرطرفدار ویژه نذری را برای شما شرح داده‌ایم.

شربت آبلیمو با خاکشیر

دو تا از بهترین شربت‌های نذری برای عاشورا، اربعین، ولادت‌های مهم و مناسبت‌های مذهبی؛ شربت آبلیمو و شربت خاکشیر است. اکنون می‌توانید با ترکیب این دو شربت پرطرفدار که به عنوان نذری ساده، خنک و شیرین مورد استفاده همگان قرار می‌گیرد؛ شربتی جدید و خوشمزه درست کنید! طرز تهیه آن راحت است. فقط باید در شربت خاکشیر باتوجه به حجم کل، آبلیمو اضافه کنید.

شربت زعفران؛ شربت محرم مجلسی

دو لیوان شربت زعفران

اگر به دنبال شربت مجلسی‌تری برای نوشیدنی محرم هستید، شربت زعفران گزینه بسیار مناسبی است. یکی از شربت‌های مقوی، شادآور، شیرین و خوشمزه؛ شربت زعفران است. بدون شک عاشق مزه بی‌نظیر این نوشیدنی می‌شوید!  مواد لازم برای تهیه این نوشیدنی خنک و خوش‌رنگ به صورت زیر است:

مواد لازم برای شربت زعفران

• ۱ قاشق چای خوری زعفران
• : ۲ لیوان شکر
• نصف لیوان گلاب
• ۲ لیوان آب

مراحل تهیه شربت زعفران

مرحله اول
برای تهیه شربت زعفران خوش رنگ و مجلسی، ابتدا زعفران را داخل هاون بریزید سپس خوب هم بکوبید تا پودر شود. سپس زعفران را در لیوان مناسبی بریزید و مقداری آب جوش روی آن بریزید، سپس یک تکه یخ اضافه کنید.

مرحله دوم
روی لیوان را بپوشانید تا زعفران رنگ بیندازد. سپس یک قابلمه مناسب انتخاب کنید، شکر و آب را به قابلمه اضافه کنید و روی حرارت ملایم بگذارید. سپس وقتی این مواد غلیظ شدند، گلاب را با زعفران دم کرده اضافه کنید.

مرحله سوم
همه مواد را با هم ترکیب کنید و اجازه دهید شربت 20 دقیقه دیگر روی حرارت بماند تا بجوشد. سپس شهد را در ظرف دیگری بریزید و اجازه دهید تا کاملا خنک شود.

مرحله چهارم
در آخر، داخل لیوان مورد نظر چند تکه یخ بریزید. سپس 1 قاشق غذاخوری شربت و به اندازه کافی آب اضافه کنید. شربت آماده سرو است.

چای زعفرانی؛ نوشیدنی پرطرفدار محرم

یک فنجان چای زعفران

چای با اینکه یک نوشیدنی ساده است، ولی شما می‌توانید با برخی از ترفندها طعم آن را بهتر کنید. درواقع یک نوشیدنی در دسترس است که بیشتر روزهای ماه محرم آن را برای عزاداران درست می‌کنید، بنابراین بهتر است با کمی تغییرات آن را خوش طعم‌تر کنید. چای زعفران برای بهتر شدن خلق و خو گزینه‌ای عالی است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت آن را امتحان کنید! مواد لازم برای تهیه این چای داغ و خوش‌رنگ به صورت زیر است:

مواد لازم برای چای زعفران

• ۱ قاشق غذا خوری چای
• ۳ پیمانه آب جوش
• ۲ قطعه یخ
• ۱ قاشق مرباخوری زعفران سابیده شده
• به مقدار لازم نبات

مراحل تهیه چای زعفرانی

مرحله اول
ابتدا زعفران را با کمک هاون بسابید. در لیوان یا قوری مخصوص، زعفران را بریزید و 2 تکه یخ اضافه کنید. آن را روی حرارت کتری قرار دهید تا زعفران خوش‌رنگ شود.

مرحله دوم
در ادامه، آب را به کتری اضافه کنید و بگذارید بجوشد. داخل قوری نیز به مقدار لازم چای خشک بریزید. سپس بعد از جوشیدن، آب جوش را داخل قوری بریزید و روی قوری دم کن قرار دهید تا رنگ بگیرد.

مرحله سوم
بعد از حدود 15 دقیقه که چای رنگ گرفت، زعفران غلیظ را به قوری اضافه کنید و 5 دقیقه اجازه دهید تا رنگ بگیرد. سپس چای را به همراه نبات سرو کنید.

نوشیدنی‌ها خوشمزه محرم با بارجیل

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و امسال بتوانید نوشیدنی‌های خوشمزه‌ای درست کنید. شما می‌توانید مواد اولیه برخی از این نوشیدنی‌ها را از بارجیل تهیه کنید. کافیست وارد سایت ما شوید، محصول مورد نظرتان را آنلاین سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

آیا شربت آبلیمو فشار خون را بالا میبرد یا پایین؟

اسید سیتیریک موجود در آبلیمو باعث کاهش فشار خون می‌شود. همین عامل سبب ترش مزه بودن آن نیز شده است. بنابراین افرادی که فشار خون بالا دارند می‌توانند به صورت روزانه از این نوشیدنی استفاده کنند.

منبع: namnak