مربای بهارنارنج، یکی از خوشمزه‌ترین انواع مربا است که با گلبرگ‌های درخت نارنج درست می‌شود. با توجه به خواص این گیاه و طعم و عطر فوق‌العاده آن، افراد زیادی در فصول مختلف سال به فکر دستور پخت مربای بهار نارنج هستند. این مربا طرز تهیه سختی ندارد و به آسانی در خانه هم درست می‌شود؛ ولی با این حال باید برخی از نکات را در طرز تهیه مربای بهارنارنج رعایت کنید تا طعم آن خراب نشود.
بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه مجله بارجیل باشید تا با نحوه پختن مربای بهارنارنج آشنا شوید و آن را در منزل تهیه کنید.

طرز تهیه مربای بهار نارنج

پیش از اموزش مربای بهارنارنج، باید بگوییم که این مربا می‌تواند با مواد اولیه مختلفی تهیه شود که به سلیقه شما بستگی دارد. ما در این بخش مربای بهارنارنج ساده را توضیح می‌دهیم و سپس به مربای عسلی و مربای بهارنارنج خشک هم می‌پردازیم. با توجه به خواص آجیل در صبحانه، شما می‌توانید این مربا را به همراه آجیل بر روی پنکیک صبحانه خود قرار دهید و یک غذای جذاب داشته باشید.

مواد لازم برای تهیه مربای بهارنارنج

• بهار نارنج: ۴۰۰ گرم
• شکر: 1800 گرم
• آب: 1 لیتر
• آبلیمو: ۳ قاشق غذاخوری
ابتدا بهارنارنج‌ها را به خوبی بشویید و گل‌های آن را از برگ جدا کنید. سپس حدود 24 تا 30 ساعت گل‌ها را در آب سرد خیس کنید. در این مدت حدود سه چهار بار آب آن را عوض کنید. البته در صورت تمایل می‌توانید ظرف را در یخچال قرار دهید تا سریع‌تر خنک شود. بعد از گذشت این مدت، گل‌های بهارنارنج را آبکش کنید و در ظرفی با آب معمولی بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد.
وقتی حدود سه تا چهار دقیقه جوشید، آن را آبکش کنید. دوباره گل‌های بهارنارنج را داخل قابلمه بریزید و آب را روی آن بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش آید. سپس آنها را آبکش کنید؛ با این کار تلخی بهارنارنج گرفته می‌شود.
اگر متوجه شدید که هنوز تلخ است، می‌توانید دوباره این کار را تکرار کنید تا تلخی آن از بین برود. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که با جوشاندن زیاد بهارنارنج، عطر آن کم می‌شود. پس هر زمان که تلخی از بین رفت، دیگر گل‌ها را نجوشانید.
در ادامه باید شهد رقیق شده را با آب و شکر مخلوط کنید. برای این کار 1200 گرم شکر و آب را در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. بعد درب قابلمه را قرار دهید و منتظر بمانید تا مواد بجوشد. وقتی شکر کاملا در آب حل شد، بگذارید حدود 5 دقیقه دیگر بجوشد.
بهارنارنج شیرین شده را داخل شهد بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. درب قابلمه را ببندید تا آرام آرام بجوشد، مربا بپزد و شهد کمی غلیظ شود. درب ظرف را ببندید و اجازه دهید یک ساعت بپزد تا غلیظ شود. سپس شکر باقی مانده را هم در این مرحله اضافه کنید.
سپس درب آن را ببندید و دوباره بجوشانید تا کاملا غلیظ شود و مربا قوام پیدا کند. در مرحله آخر آبلیمو را اضافه کنید و بگذارید 1 دقیقه دیگر بجوشد. سپس شعله را خاموش کنید و اجازه دهید ظرف خنک شود. سپس آن را در یک شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید. مربای شما حاضر است.
در ضمن، اگر می‌خواهید رنگ مربای بهارنارنج‌تان پررنگ‌تر شود، می‌توانید در نهایت مقداری زعفران آسیاب شده به مربا اضافه کنید و خوب هم بزنید تا رنگ آن به مربا نفوذ کند و مربای بهارنارنج زعفرانی داشته باشید.

طرز تهیه مربای بهار نارنج با عسل

یک کاسه مربای بهارنارنج و شکوفه بهارنارنج

افراد زیادی به دلایل مختلفی مثل داشتن رژیم، ممکن است که از خوردن مربا اجتناب کنند. زیرا شکر برای آنها ممنوع است و در برخی از بیماری‌ها هم اصلا خوردن شکر توصیه نمی‌شود. بنابراین اگر شما هم جزو این افراد هستید، می‌توانید عسل را جایگزین کنید تا مربای بهارنارنج شما سالم‌تر باشد. دستور تهیه آن تفاوتی با مربای بهارنارنج ساده ندارد، ولی باید عسل را به جای شکر جایگزین کنید.
در اینجا بستگی دارد از عسل با چه کیفیتی استفاده کنید. هنگام درست کردن مربا باید کمی از آن را بچشید و خودتان به میزان سلیقه شخصی عسل اضافه کنید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید یک تکه چوب یا پودر دارچین، کمی هل و گلاب را هم به قابلمه اضافه کنید تا طعم غنی‌تری ایجاد شود. در این صورت، مربا طبع گرمی پیدا می‌کند و به عنوان یک صبحانه مناسب زمستان محسوب می‌شود.

طرز تهیه مربای بهار نارنج خشک

همانطور که می‌دانید، شکوفه‌های بهارنارج در تمام سال بر روی درخت نیستند و فصل خاصی دارند. بنابراین بهترین زمان برای پختن مربای بهارنارنج تازه، در فصل بهار مخصوصا ماه‌های فروردین و اردیبهشت است. اما اگر در این ماه‌ها موفق به درست کردن مربا نشدید، هیچ مشکلی وجود ندارد. کافیست در فصول دیگر سال مقداری بهارنارنج خشک بخرید و مربای خوشمزه درست کنید.
برای تهیه مربا به این روش هم می‌توانید مواد اولیه‌ای که پیش‌تر عنوان شدند را تهیه و مربا را درست کنید. ولی تنها تفاوت در این است که باید بهارنارنج خشک را استفاده کنید. البته پیش از پختن گل‌ها، آنها را به مدت نیم ساعت در آب سرد خیس کنید که از حالت خشکی درآیند و کمی تازه شوند. سپس مربا درست کنید و آن را به همراه نان و انواع چای برای صبحانه میل کنید.

نکات پخت مربای بهار نارنج

یک شیشه مربای بهارنارنج و شکوفه آن

ما تا به اینجای متن طرز تهیه مربای بهارنارنج را بررسی کردیم و اگر مراحل به درستی طی کنید، مربای شما حسابی خوشمزه می‌شود. ولی پیشنهاد می‌کنیم نکات زیر را رعایت کنید تا مربای شما با بهترین کیفیت تهیه شود:
• مربای بهارنارنج غلظت خاصی ندارد و بیشتر آبکی است، زیرا مانند سایر مرباها میوه ندارد. برای افزایش غلظت مربای خود می‌توانید مقدار کمی پودر ژلاتین یا پودر ثعلب را با آب مخلوط کرده و در آخرین مرحله به مربا اضافه کنید. با این ترفند، کمی غلظت مربا را زیاد می‌کنید و از حالت آبکی خارج می‌شود.
• اگر بهارنارنج را بیش از حد بجوشانید، ممکن است رنگ آن کدر شود. برای جلوگیری از این امر می‌توانید در دفعات دوم و سومی که شکوفه‌ها را می‌جوشانید، یک پیمانه کوچک هم آب نارنج اضافه کنید. این کار به گل‌های شما کمک می‌کند تا شفاف بمانند و کدر نشوند.
• یکی از مشکلاتی که در حین تهیه مربای بهارنارنج و بعد از جوشاندن گل‌ها ایجاد می‌شود، چروک شدن آنهاست. برای رفع این مشکل، باید شکوفه‌های بهارنارنج را پس از جوشاندن، حداقل سه ساعت در فریزر قرار دهید تا یخ بزنند. سپس بقیه مراحل را همانطور که در بالا ذکر شد، انجام دهید.
• در فرآیند جوشاندن گل‌ها برای گرفتن تلخی، عطر و طعم زیادی از گل‌ها گرفته می‌شود؛ بنابراین، می‌توانید از یک روش جایگزین استفاده کنید. ابتدا باید یکبار گل‌ها را بجوشانید، سپس روی آنها شکر بپاشید و حداقل 10 تا 12 ساعت در یخچال قرار دهید. سپس دوباره آنها را بجوشانید.
• این نوع مربا نباید بیش از حد گرم شود و روی حرارت بماند. پس به محض اینکه مربا به غلظت دلخواه رسید، آن را از روی حرارت بردارید. نباید اجازه دهید غلظت مربا زیاد شود، چون معمولا بعد از سرد شدن غلظت آن باز هم افزایش می‌یابد.
• یک روش ساده برای تهیه مربای بهارنارنج این است که شکر، آب و گل‌ها بهارنارنج را در قابلمه‌ای ریخته و با هم بجوشانید. اما به دلیل جوشاندن گل‌ها با آب و شکر در این روش، حتما مربای شما تیره‌تر می‌شود.
• گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید که مربای شما شکرک‌زده است. این به دلیل زیاد بودن مقدار شکر اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از شکرک زدن، آب لیمو را به مربا اضافه کنید. همچنین می‌توانید به جای آبلیمو، از آب نارنج یا جوهر لیمو استفاده کنید.

بهترین روش نگهداری طولانی مدت مربای بهارنارنج

یک نکته مهم برای نگهداری مربای بهارنارنج این است که بعد از آن‌که مربا کمی خنک شد، آن را سریعا به یخچال منتقل نکنید. اجازه دهید مربا حداقل 24 ساعت در دمای اتاق بماند و سپس آن را در یخچال قرار دهید.
یکی دیگر از موارد مهم دیگر در نگهداری مربای بهارنارنج، ظرفی است که می‌خواهید مربا را در طولانی مدت در آن قرار دهید. این ظرف باید کاملا تمیز و ضدعفونی شده باشد. بهتر است آن را به مدت 10 دقیقه در فر با دمای 180 درجه سانتیگراد قرار دهید تا با آب جوش ضدعفونی شود و مربا کپک نزند. در ضمن، مربا را حتما در یخچال قرار دهید؛ زیرا اگر درب آن باز شود و اکسیژن به آن نفوذ کند، مربا عطر خود را از دست می‌دهد و تیره می‌شود.

نتیجه‌گیری
ما در این مطلب طرز تهیه مربای بهارنارنج به روش‌های مختلف را توضیح دادیم و نکاتی برای خوش طعم‌تر شدن آن را بررسی کردیم. امیدواریم که با این اموزش بتوانید خودتان در منزل، بهترین مربا را تهیه کنید.

منبع: anissas.com | whiskanddine.com

برای جلوگیری از شکرک زدن مربای بهار نارنج چه باید کرد؟

در مربا‌های شیرین مثل مربای بهارنارنج، بهتر است از آبلیمو یا جوهر لیمو استفاده کنید تا آستانه تبلور قند افزایش یابد و مانع از شکرک زدن مربا شود.