وقتی صحبت از صبحانه کامل به میان می‌آید، همه ما به یاد تخم مرغ، میوه تازه، لبنیات و انواع نان می‌افتیم. این‌ها مخصوصا برای دانش‌آموزان مناسب هستند و بچه‌ها را سیر نگه می‌دارند. ولی چرا چربی‌های سالم را از طریق آجیل‌های پر از فیبر به برنامه صبحانه فرزندان خود اضافه نکنید؟ انواع مختلفی از آجیل برای صبحانه وجود دارند که هم باعث تنوع می‌شوند و هم بدن بچه‌ها را سالم نگه می‌دارند.

پس اگر شما هم می‌خواهید با آجیل برای دانش آموزان خود صبحانه‌ای خوشمزه درست کنید، در ادامه این مطلب همراه وبلاگ بارجیل باشید. ما فواید خوردن آجیل در صبحانه را معرفی می‌کنیم و خوراکی‌هایی که با آجیل درست می‌شوند را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

خوردن آجیل به جای صبحانه

خبر خوب اینکه شما می‌توانید برای صبحانه هم آجیل بخورید! اگرچه آجیل برای میان وعده بسیار خوب و مغذی است، اما خوردن آن نباید خیلی محدود باشد. کارشناسان مصرف آجیل را برای صبحانه توصیه می‌کنند، زیرا باعث کاهش اشتهای کاذب در طول روز می‌شود. آجیل‌هایی مثل فندق و پسته، بادام زمینی و بادام هندی سرشار از چربی‌های سالم، فیبر و مواد مغذی اضافی است. اکنون بسیاری از افراد از آجیل برای صبحانه به ویژه با گرانولا، ماست یا بلغور جو دوسر استفاده می‌کنند. البته شما می‌توانید از آجیل و انواع مغزها برای تهیه اسموتی یا حتی کیک و دسر هم استفاده کنید که بدون شک دانش آموزان بیشتر به این دسته از خوراکی‌ها علاقه نشان می‌دهند.

خواص مصرف آجیل در صبح

آجیل در فرهنگ‌های مختلف سراسر جهان، به عنوان خوراکی خوش‌طعم برای صبحانه معرفی شده است. در بسیاری از کشور‌ها برای درست کردن دسر و اسموتی‌ نیز از گردو و فندق استفاده می‌شود. همچنین آجیل در محصولات پخته طعمی خوشمزه و عالی است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم مصرف آجیل را به جای صبحانه دانش آموزان حتما امتحان کنید!

در اکثر منابع علمی گفته شده که صبحانه، سالم‌ترین وعده غذایی در روز است. یک صبحانه کامل به بدن و مغز فرزندانتان انرژی می‌دهد و آن‌ها را تا ظهر سیر نگه می‌دارد. در ضمن برای تهیه صبحانه بهتر است از مواد غذایی کامل و فرآوری نشده مثل آجیل خام استفاده کنید.

آجیل به عنوان سالم‌ترین وعده غذایی

شاید شنیده باشید که شروع روز با خوردن آجیل می‌تواند برای سلامتی مفید باشد. بسیاری از کودکان یا نوجوانان تمایلی به خوردن وعده‌های غذایی سنگین در صبح ندارند و برخی حتی به دلیل کمبود وقت، صبحانه را حذف می‌کنند. در حالی که وعده صبحانه بسیار مهم است و می‌تواند منجر به تغییر کیفیت روز ‌شود! بنابراین، دانش آموزان باید روز خود را با مصرف مواد غذایی سالم آغاز کنند.

مصرف آجیل در وعده صبحانه

اگر به عنون والدین دانش آموز، همیشه کمبود وقت دارید، بهتر است مصرف آجیل و خشکبار را به عنوان صبحانه امتحان کنید. خوردن آجیل به جای صبحانه مانند بادام، گردو، بادام هندی، پسته و غیره برای سلامتی مفید است. چراکه خشکبار فواید متعددی دارند و منجر به تقویت بدن و جلوگیری از بیماری‌های مزمن می‌شوند.

فواید مصرف آجیل برای صبحانه چیست؟

پیش از آنکه بخواهیم انواع آجیل برای صبحانه را به شما معرفی کنیم، خوب است کمی به فواید آجیل برای صبحانه بپردازیم. در واقع اگرچه خوردن آجیل برای میان وعده بسیار راحت است، اما مصرف آجیل نباید به میان وعده محدود شود. صبحانه اهمیت زیادی در بین وعده‌های غذایی دارد، زیرا یک صبحانه کامل به بدن و مغز انرژی می‌دهد و انسان را سیر می‌کند.

غذاهای فرآوری شده ضرر زیادی برای بدن دارند و بهتر است که با غذاهای سالم جایگزین کنید. از فواید مصرف آجیل در صبحانه می‌توان به خاصیت سیرکنندگی آن اشاره کنیم. در ضمن انواع آجیل سرشار از چربی‌های سالم، فیبر و مواد مغذی اضافی هستند که ابتدای صبح به شما حسابی انرژی می‌بخشند و برای سیستم گوارش مناسب هستند.

از طرفی آجیل برای کم خونی و فقر آهن مفید است و این برای دانش‌آموزان یک مزیت محسوب می‌شود. زیرا بچه‌ها گاهی در سنین پایین‌تر دچار کمبود آهن هستند که منابع طبیعی مانند آجیل برای بهبود این مشکل مناسب به شمار می‌روند. ممکن است آجیل را فقط به عنوان یک میان وعده کم کربوهیدرات اما مغذی یا به عنوان افزودنی به سالاد در نظر بگیرید. اما آیا به خوردن آجیل در صبحانه فکر کرده‌اید؟ در اینجا دلایلی را برای شما آورده‌ایم که چرا خوردن آجیل در صبحانه برای سلامتی مفید است.

کاهش وزن

 اگر به هر دلیلی فرزندتان اضافه وزن دارد و به دنبال راهی برای کاهش وزن او هستید، پیشنهاد می‌کنیم صبح‌ها آجیل مصرف شود. آجیل سرشار از پروتئین و فیبر است که انرژی بدن را تامین می‌کند و همچنین فرد را سیر نگه می دارد. البته کودکان در سن رشد باید غذای به اندازه و مفید مصرف کنند تا دچار اضافه وزن نشوند. بنابراین، میزان کالری دریافتی آن‌ها با مصرف به اندازه آجیل، منجر به کاهش وزن می‌شود.

آجیل برای بهبود سلامت قلب

خوردن آجیل در صبح، سلامت قلب را تضمین می‌کند و بهبود می‌بخشد. همچنین احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند سکته و حمله قلبی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، به کم شدن کلسترول بد و چربی در بدن انسان نیز کمک می‌کند.

باعث افزایش انرژی می‌شود

مصرف آجیل در صبح می‌تواند انرژی دانش آموزان را افزایش دهد و کمک کند تا در طول روز به درستی برای امور درسی‌شان تمرکز کنند. این ویژگی به دلیل وجود ویتامین‌ها، مواد معدنی، کلسیم، اسیدهای چرب امگا 3 و سایر مواد مغذی در خشکبار است. بنابراین، اگر دانش‌آموزان وقتی برای صرف صبحانه ندارند، بهتر است به جای حذف وعده، مقداری آجیل بخورند.

گردو برای سلامت حافظه

از نظر متخصصان، گردو غذای مغز است. چراکه به بهبود عملکرد مغز انسان کمک می‌کند. این دانه مغذی، سرشار از آنتی اکسیدان است و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، خوردن گردو می‌تواند سطح قند خون را پایین نگه دارد و به مرور زمان، باعث کاهش وزن بدن شود.

آجیل آنتی اکسیدانی قوی

یکی دیگر از فواید خوردن آجیل برای صبحانه این است که به عنوان یک آنتی اکسیدان خوب عمل می‌کند و در نتیجه باعث جلوگیری از آسیب سلولی و مبارزه با التهاب می‌شود. اگر می‌خواهید فرزند شما در آینده پوستی جوان و سالم داشته باشد، مصرف آجیل را به او یادآوری کنید. از بین تمام مغزها، گردو بالاترین سطح آنتی اکسیدان را دارد.

بادام خیس خورده برای هضم غذا

مصرف بادام خیس خورده در صبح، می‌تواند فواید بسیاری از جمله بهبود هضم غذا، تقویت حافظه و کاهش سطح کلسترول در بدن را داشته باشد. این نوع بادام، در مقایسه با بادام خام هضم غذای بهتری دارد. همچنین مواد مغذی موردنیاز بدن فرزند شما را به‌طور موثری تامین می‌کند.

آجیل برای بهبود سلامتی

برای ارتقای سلامت کودک یا نوجوان خود و رسیدن به نتایجی فوق‌العاده، توصیه می‌کنیم صبح‌ها آجیل را در وعده صبحانه آن‌ها قرار دهید. خشکبار می‌تواند فشار خون را تنظیم کند، سطح قند خون را کاهش دهد، انرژی را تقویت کند وروی عملکرد سلامت مغز و قلب تاثیر بگذارد. علاوه بر این، می‌توانید آجیل‌هایی مانند بلغور، جو دوسر و ماست را نیز به صبحانه آن‌ها اضافه کنید تا مغذی‌تر و خوش‌طعم‌تر شود.

بهبود سلامتی با آجیل

آجیل به شما کمک می‌کند سیر شوید و سیر بمانید

 یکی از مهم‌ترین دلایل خوردن صبحانه این است که در طول روز تمایل کمتری به خوردن تنقلات دارید. افزودن آجیل به صبحانه به این معنی است که در طول روز کمتر غذا مصرف کنید. زیرا آجیل پروتئین کافی را به رژیم غذایی انسان اضافه می‌کند.

بدین منظور بهتر است آجیل مخلوط را به صورت روتین روزانه به غلات صبحانه یا بلغور جو دوسر فرزند خود اضافه کنید. ترکیب چربی‌ها و پروتئین‌های سالم با کربوهیدرات‌ها شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد و به انسان این امکان را می‌دهد که در وعده نهار کمتر غذا بخورد.

اگر کودک شما اهل مصرف غلات یا بلغور جو دوسر نیست، می‌توانید آجیل را همراه با تخم مرغ آب‌پز صبحگاهی برای او آماده کنید. زیرا بهترین زمان برای خوردن آجیل، صبح است تا همه خواصی که در مغزها وجود دارند، جذب شوند. همچنین می‌توان صبح‌ها آجیل را با میوه‌های مختلف کرد تا پروتئین و چربی‌های سالم بیشتری دریافت شود.

آجیل را به علت داشتن فیبر به رژیم غذایی خود اضافه کنید

 بسیاری از بزرگسالان و البته کودکان فیبر کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند. فیبر به دلایل مختلفی بخش بسیار مهمی از رژیم غذایی شما است. این ماده، سرعت جذب گلوکز در بدن را کاهش می‌دهد و به این ترتیب، بدن را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. دومین خاصیت فیبر این است که باعث هضم بهتر غذا می‌شود و غذا به‌طور موثرتری از طریق بدن جذب می‌شود.

فیبر بالای آجیل

فیبر مانند جارو در روده بزرگ عمل می‌کند که منجر به حذف باکتری‌ها و رسوبات می‌شود. آیا می‌خواهید با استفاده از آجیل فیبر بیشتری به رژیم غذایی دانش آموز خود اضافه کنید؟ در اینجا چند نکته وجود دارد که قرار است به توضیح هریک از آن‌ها بپردازیم:

 در گام اول، به دنبال نانی باشید که فیبر بالایی دارد. نان‌های حاوی آجیل و مغز فیبر کافی دارند. اگر چنین نانی در قفسه‌های فروشگاه پیدا نکردید، می‌توانید خودتان آن را برای فرزند دلبندتان درست کنید! اگر کودک شما عاشق آجیل است، اما به خوردن آجیل برای صبحانه علاقه‌ای ندارد، چرا یکی از انواع کره‌هایی که با آجیل درست شدند را امتحان نمی‌کنید؟ کره‌های آجیلی، گزینه‌های عالی و مفیدی هستند که جایگزین روغن و کره‌های چرب و بدون خاصیت کارخانه‌ای می‌شوند. زیرا قند یا مواد نگهدارنده اضافه ندارند و راهی عالی برای افزودن فیبر بیشتر به رژیم غذایی محسوب می‌شوند.

آجیل سرشار از چربی‌های سالم است

انواع مختلف مغزها پر از چربی‌های خوب، مانند چربی‌های تک غیراشباع هستند. این چربی‌ها برای رژیم غذایی انسان ضروری در نظر گرفته می‌شوند. به همین خاطر مصرف آجیل برای سلامت قلب مفید است و به کاهش سطح کلسترول بد کمک می‌کند. همچنین به پوست، مو و ناخن‌ها درخشندگی خاصی هدیه می‌دهد.

خوردن آجیل در صبح که ترکیباتی مثل اسیدهای چرب دارد، باعث تقویت اعضای حیاتی بدن مانند قلب و مغز می‌شود. اسیدهای چرب به رگ‌های خونی کمک می‌کند تا قوی بمانند و به‌عنوان پاک کننده‌ای قوی، جریان خون را در رگ‌ها بیشتر می‌کنند. به این معنی که رگ‌های خونی بدن کمتر در معرض  لخته شدنِ خون ناشی از کلسترول زیاد قرار می‌گیرند.

چربی سالم موجود در انواع مغزها

سایر مواد معدنی موجود در آجیل عبارت است از ویتامین‌های B، A، C و E، کلسیم، آهن، منگنز، روی، مس، فسفات، پتاسیم و سلنیوم. البته برخی از مواد معدنی موجود به سختی در رژیم‌های غذایی امروزی موثر واقع می‌شوند، مانند سلنیوم. بنابراین این یک فرصت عالی برای افزایش مصرف سلنیوم است.

لیست صبحانه سالم برای دانش آموزان

۱٫ ماست، آجیل و تکه‌های میوه

یک کاسه پر ماست و آجیل و میوه خرد شده

ماست با آجیل و تکه‌های میوه یک جایگزین آسان برای صبحانه معمولی است. شما می‌توانید انواع توت‌ها و سیب را در این مخلوط استفاده کنید. البته نوع میوه‌ها به فصل نیز بستگی دارند و می‌توانید با توجه به هر فصل، میوه‌ی دلخواه‌تان را جایگزین کنید. امروزه در بازار انواع ماست، مانند ماست یونانی وجود دارند و با پروتئین بیشتر باعث می‌شوند تا صبحانه کامل‌تری داشته باشید. این ترکیب می‌تواند به‌عنوان میان‌وعده رژیمی هم برای دانش آموزان در نظر گرفته شود.

2٫ اوتمیل (بلغور جو دوسر)

بلغور جو دوسر را می‌توان به سرعت با استفاده از مایکروویو مخلوط کرد. با این حال، پختن آن با اجاق گاز این فرصت را به شما می‌دهد تا در حین پختن جو، افزودنی‌هایی مانند آجیل و میوه‌های خشک را اضافه کنید. این یک صبحانه با آجیل برای دانش آموزان است که آن‌ها را تا چندین ساعت سیر نگه می‌دارد. همچنین اگر درمورد سوپرفودها اطلاعات داشته باشید، می‌توان این ترکیب مقوی را نیز در این گروه غذایی قرار داد. شما می‌توانید گرانولا جو پرک و دارچین را به صورت آماده تهیه و یک اوتمیل خوشمزه درست کنید. همچنین می‌توانید با دانستن طرز تهیه گرانولا بار علاوه بر اوتمیل میان‌وعده مقوی دیگری برای خود درست کنید.

3٫ املت با آجیل

یک ماهیتابه املت با سبزیجات و آجیل

املت یکی از اصلی‌ترین صبحانه‌های ما ایرانیان است و طرفداران زیادی دارد. با این حال، معمولا بچه‌های کم سن و سال املت را خیلی دوست ندارند. اما شما می‌توانید با افزودن آجیل به آن، املت را جذاب‌تر کنید و فرزندان‌تان نیز به طرفداران آن تبدیل شوند. برای این کار کافیست ابتدا کمی گردو را تفت دهید، سپس گوجه و بعد از آن تخم مرغ را اضافه کنید.

شاید به نظر کمی ساده به نظر برسد، ولی همین ترکیب می‌تواند طعم و مزه‌ای جدید را به املت شما اضافه کند. البته معمولا در این دستور تهیه، به جای گوجه از اسفناج و پنیر استفاده می‌شود. با توجه به ذائقه خود می‌توانید به جای گردو، آجیل‌های دیگری مثل بادام را اضافه کنید.

4٫ پنکیک آجیلی

چند عدد پنکیک روی هم به همراه تزئین آجیل و یک ظرف عسل

یکی از جذاب‌ترین صبحانه ها برای دانش آموزان، پنکیک است. این صبحانه خوشمزه دستور تهیه‌های مختلفی دارد و با انواع خوراکی‌ها ترکیب می‌شود. شما می‌توانید با آرد، بکینگ پودر، تخم مرغ و شیر، ماده اولیه آن را تهیه کنید یا پودر آماده آن را از فروشگاه بخرید. کافیست در حد چند دقیقه مواد را داخل تابه بریزید تا آماده شود. نهایتا آن را با انواع آجیل مثل گردو، بادام هندی و پسته، عسل یا مربا، مخلوط کنید و یک صبحانه خوشمزه را فراهم کنید. برای تهیه این صبحانه نیازی نیست آجیل‌ها را به طور جداگانه تهیه کنید، شما می‌توانید جعبه آجیل صبحانه را بخرید و با آن پنکیک خوشمزه درست کنید.

کلام پایانی

صبحانه یکی از وعده‌های مهم غذایی برای تمام سنین، به خصوص دانش آموزان است. اگر فرزندتان تمایلی به خوردن صبحانه ندارد، پیشنهاد می‌کنیم اسنک و اسموتی‌های خوشمزه با آجیل‌هایی مثل فندق، پسته، بادام زمینی و ماکادمیا برای آن‌ها آماده کنید تا تشویق به خوردن این وعده مهم شوند. خشکبار یکی از خوراکی‌های خوشمزه و با ارزش غذایی بالا است که برای تهیه تغذیه کودکان و نوجوانان می‌تواند بهترین گزینه باشد. در این مقاله درمورد اهمیت مصرف آجیل در صبحانه صحبت کردیم و راهکارهای انجام این کار را توضیح دادیم.

منابع: realfood | bbcgoodfood