دو لیوان نوشیدنی قرمز زمستانی با تزئین لیمو و دارچین

نوشیدنی مناسب برای پذیرایی در شب یلدا

16 بهمن 1402 آتوسا سالکی

با نزدیک‌شدن به شب یلدا همه مردم به تکاپوی زیادی می‌افتند و حتی از چندین هفته قبل به دنبال آماده‌کردن یک سفره و مهمانی مفصل هستند. برخی افراد نه تنها در خانه خود، بلکه در محل کارشان نیز یلدا را جشن می‌گیرند. ولی چه در محل کار خود باشید و چه در خانه‌تان، در بین همه این خوراکی‌های خوش طعم و بو، باید به فکر سرو نوشیدنی دلچسب همراه آن‌ها نیز باشید. چه بخواهید نوشیدنی خود را در کنار غذا میل کنید و چه به همراه تنقلات دیگر، نوشیدنی‌های زیادی وجود دارند که تمام سلایق را راضی نگه می‌دارند. از شما دعوت می‌کنیم در این مطلب از مجله بارجیل همراه ما باشید تا با دستور چندین نوشیدنی‌ مناسب یلدا آشنا شویم.

نوشیدنی های گرم شب یلدا

ما پیش‌تر نوشیدنی های گرم پاییز و زمستان را با شما به اشتراگ گذاشته‌ایم و می‌توانید برخی از آن‌ها را در مهمانی خود سرو کنید. اما در این مطلب به طور ویژه به نوشیدنی های مجلسی شب یلدا می‌پردازیم که کاملا مخصوص این شب چله هستند. ابتدا سری به نوشیدنی‌های گرم شب یلدا می‌زنیم و پس از آن با چند دستور خنک و تگری مهمان شما هستیم!

1. چای انار و هیبیسکوز (چای ترش)

انار یکی از اصلی‌ترین میوه‌های شب یلدا است که نه تنها می‌توانید با آن انواع دسر و کیک درست کنید، بلکه به عنوان نوشیدنی نیز محسوب می‌شود. در ضمن، میوه سالم انار را می‌توانید در تزئین آجیل شب یلدا نیز به کار ببرید. چای انار یک آرام‌بخش طبیعی است که می‌توانید آن را به راحتی در خانه تهیه کنید. این چای برای سلامت قلب و پیشگیری از سرطان نیز مفید است. از طرفی، چای، پای ثابت نوشیدنی‌های ایرانیان است و بدون شک هیچ مهمانی بدون وجود چای برگزار نمی‌شود. اما اگر می‌خواهید یکم خلاقیت به خرج دهید، این بار برای درست کردن نوشیدنی، به جای چای سیاه از چای ترش یا هیبیسکوز استفاده کنید. برای درست کردن چای انار به مواد اولیه زیادی نیاز ندارید و تهیه آن وقت زیادی از شما نمی‌گیرد.

یک استکان چای انار در کنار میوه انار

طرز تهیه چای انار با هیبیسکوز:

برای تهیه این نوشیدنی، ابتدا مقداری آب انار تازه را در لیوان مورد نظر خود بریزید و سپس لیمو ترش به آن اضافه کنید. چای ترش یا هیبیسکوز را از قبل مانند چای سیاه، دم کرده و در این مرحله به لیوان انارها اضافه کنید.به کمک یک قاشق این ترکیب را به هم بزنید تا حسابی با یکدیگر مخلوط شوند. این نوشیدنی را می‌توانید به صورت گرم میل کنید. اما با اضافه‌کردن چند تکه یخ، جزو نوشیدنی های سرد شب یلدا قرار می‌گیرد.

2. چای میوه‌ای

شب یلدا پر است از میوه‌های تازه و خوشمزه‌ای که طعم فوق‌العاده‌ای دارند. شما می‌توانید با خرید این میوه‌ها با یک تیر دو نشان بزنید، یعنی هم میوه میل کنید و هم چای درست کنید. چای میوه‌ای با انواع میوه‌های خشک درست می‌شود، اما سیب، هلو و زردآلو محبوبت بیشتری دارند.

طرز تهیه چای میوه‌ای:

ابتدا به مقدار لازم چای سبز یا چای سیاه دم کنید و آن را از صافی رد کنید. سپس هلو و سیب خشک‌شده را به همراه عسل و آب جوش در قوری مناسب بریزید و چای دم‌شده را به آن اضافه کنید. بعد از 30 دقیقه، طعم میوه در چای نفوذ کرده و آماده سرو است. البته فراموش نکنید که اگر میوه‌های خشک بیش از 30 دقیقه در چای باقی بمانند، طعم چای تلخ می‌شود و قابل مصرف نیست.

3. دمنوش زنجبیل آبلیمو

شب یلدای سرد را با نوشیدن یک دمنوش داغ کامل کنید. از بین تمامی دمنوش‌ها، زنجبیل آبلیمو بهترین گزینه است. زیرا دمنوش و لیمو هر دو حاوی مواد مغذی زیادی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. در زمستان انواع ویروس‌ها بدن را نشانه می‌گیرند و مدام به فکر نفوذ به بدن شما هستند، اما این دمنوش به طرز شگفت‌انگیزی از بدن شما محافظت می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود در کنار سایر ایده‌های شام و دسر یلدایی، دمنوش زنجبیل آبلیمو را نیز به سفره یلدایی خود اضافه کنید تا سلامت را به عزیزانتان هدیه دهید.

طرز تهیه دمنوش زنجبیل لیمو:

زنجبیل خشک یا تازه و دارچین را در قوری بریزید و به آن آب اضافه کنید. اجازه دهید این ترکیب حدود 20 دقیقه روی شعله باشد و به جوش آید. سپس این نوشیدنی را در لیوان بریزید و به آن آب لیمو ترش و عسل اضافه کنید. اجازه دهید به مدت 5 دقیقه بماند و سپس آن را گرم میل کنید. البته، می‌توانید لیموی آن را بیشتر کنید و با یخ به عنوان نوشیدنی سرد بنوشید.

نوشیدنی های سرد شب یلدا

یک دسته دیگر از نوشیدنی های ویژه شب یلدا، نوشیدنی های سرد و خنک است. اسموتی‌ها، انواع شربت و آبمیوه‌ها انتخابی عالی برای پذیرایی یلدایی شما خواهند بود. همین الان در یخچال را باز کنید و با توجه به میوه‌هایی که در آن موجود است، یکی از دستورهای هیجان‌انگیز زیر را انتخاب کنید.

1. انار و هندوانه

درست است که در زمستان اکثر افراد به دنبال نوشیدنی گرم هستند، ولی با این حال نباید لذت نوشیدن یک نوشیدنی خنک، در خانه‌ای گرم و جمعی دوستانه را از دست بدهیم. انار و هندوانه میوه‌های اصلی شب یلدا هستند و با ترکیب آن‌ها می‌توانید بهترین نوشیدنی شب یلدا را درست کنید. البته طبع این نوشیدنی سرد است و پیشنهاد می‌شود به همراه آن خوراکی‌هایی با طبع گرم نیز میل کنید. انواع آجیلی که شب یلدا خریداری می‌شوند، طبع گرمی دارند و سرمای این نوشیدنی را از بین می‌برند.

طرز تهیه نوشیدنی انار و هندوانه:

ابتدا تخم‌های هندوانه را جدا کرده و آن را داخل مخلوط‌کن بریزید و آب هندوانه را بگیرید. سپس آب انار را بگیرید و آن را با آب هندوانه مخلوط کنید. بر اساس ذائقه خود می‌توانید آب انار یا هندوانه را بیشتر کنید و یا هر دو را به مقدار مساوی مخلوط کنید. در نهایت برای داشتن طعم بیشتر، به آن کمی آب لیمو و گلاب اضافه کنید.

نوشیدنی انار و هندوانه به همراه برگ تازه نعنا

2. موهیتو زنجبیلی

موهیتو یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌هایی است که نه تنها در رستوران‌ها و کافه‌ها سرو می‌شود، بلکه افراد زیادی آن را در منزل خود درست می‌کنند. پیش‌تر درباره فواید زنجبیل برای سیستم ایمنی بدن گفتیم، بنابراین اگر به دنبال یکی از نوشیدنی های خوشمزه و مجلسی شب یلدا هستید، موهیتو را با زنجبیل مخلوط کنید. این نوشیدنی با طبع گرم خود باعث می‌شود که در ابتدای زمستان بدن شما حسابی گرم شود.

طرز تهیه موهیتوی زنجبیلی:

ابتدا کمی شکر و آب را ترکیب کنید. سپس به آن زنجبیل تازه یا خشک‌شده و برگ‌های نعنای خردشده را اضافه کنید و روی شعله گاز قرار دهید. مواد را به اندازه‌ای هم بزنید تا شکر کاملا حل شود و مخلوط به جوش آید. حالا کمی صبر کنید تا خنک شود.

بعد از خنک‌شدن این ترکیب، آن را از صافی رد کنید. سپس به آن آب لیموی ترش اضافه کنید و نوشیدنی را به مدت 1 ساعت در یخچال یا فریزر قرار دهید. زیرا لذت نوشیدن موهیتوی زنجبیلی به خنک‌بودن آن است. موقع سرو، لیوان را با برگ نعنا  و چند برش لیمو تزئین کنید.

3. شربت آلبالو

این شربت، یکی دیگر از نوشیدنی های مجلسی شب یلدا است که ظاهر بسیار زیبایی دارد و رنگ آن مناسب تم این شب است. برای درست‌کردن این شربت باید از قبل آلبالو در فریزر ذخیره کرده باشید. البته می‌توانید از شربت‌های موجود در بازار استفاده کنید. آلبالو جدای از خواص بی نظیر خود مانند داشتن کلسیم، فسفر، منیزم و پتاسیم، طعم بسیار لذت بخشی دارد که اکثر سلیقه‌ها آن را می‌پسندند.

طرز تهیه شربت آلبالو:

اگر از میوه آلبالو استفاده می‌کنید، احتمالا از قبل آن‌ها را تمیز کرده‌اید. بنابراین ابتدا آلبالوها را در قابلمه بریزید و آب را به میزانی اضافه کنید که روی آن را بگیرد. اجازه دهید آلبالوها 5 دقیقه در آب بمانند و سپس آن‌ها را در آبکش بریزید. سپس آلبالوها را با چاقو برش دهید و هسته‌های آنها را درآورید. اگر هسته‌گیر دارید، این کار را با آن انجام دهید. حالا آلبالوهای بدون هسته را داخل قابلمه ریخته و به آن‌ها شکر اضافه کنید.

ظرف را داخل یخچال قرار دهید تا آب بیاندازد. پیشنهاد می‌شود از یک شب قبل این کار را انجام دهید. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و به آن آب ولرم اضافه کنید. این ترکیب را تا جایی هم بزنید که شکر کاملا حل شود و پس از حل‌شدن، اجازه دهید تا قوام پیدا کند. سپس مخلوط را در صافی بریزید تا آلبالوها جدا شوند. نهایتا کمی شربت و آب را مخلوط کنید تا نوشیدنی شما آماده شود. آلبالوها را هم می‌توانید برای پختن آلبالو پلو یا آجیل پلو استفاده کنید.

یک لیوان شربت آلبالو خنک به همراه تکه های یخ و میوه آلبالو

4. شربت سکنجبین

کاهو سکنجبین یکی از خوراکی‌های پرطرفداری است که مخصوصا در شب یلدا با سس ویژه میل می‌شود. اما شما می‌توانید با همین سکنجبین نیز یک شربت خوشمزه و نوشیدنی شب یلدا نیز درست کنید. سکنجبین از ترکیب سرکه و انگبین تهیه می‌شود و فواید زیادی برای بدن دارد. با اینکه این نوشیدنی برای فصول گرم سال مصرف می‌شود، ولی برای شب یلدا نیز می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد.

طرز تهیه شربت سکنجبین:

برای تهیه این شربت، ابتدا باید نعناها را بشویید و خشک کنید. سپس مقداری آب و شکر را روی حرارت ملایم قرار دهید و به قدری هم بزنید که شکر کاملا حل شود. پس از جوش آمدن شربت، نعناها را به مدت 20 دقیقه داخل آن بجوشانید. در ادامه مقداری سرکه اضافه کنید و بگذارید تا شربت قوام پیدا کند. مقدار سرکه به ذائقه شما بستگی دارد و خودتان می‌توانید با چشیدن آن سرکه بیشتری اضافه کنید. حال پس از آنکه شربت کاملا خنک شد، آن را درون یخچال قرار دهید و موقع آماده‌کردن، آن را با آب مخلوط کنید و برای مهمانان یلدایی خود سرو کنید.

خواص خوردن هندوانه در زمستان

علاوه‌بر لیست نوشیدنی‌های شب یلدا دیگری که در این مطلب بررسی شد، یک میوه زمستانی دیگری نیز وجود دارد که طیف گسترده‌ای از نوشیدنی‌های یلدایی محبوب را می‌سازد. هندوانه با مغز آبدار و شیرین خود، انتخابی عالی است که در طرز تهیه انواع اسموتی خوشمزه نیز به‌کار می‌رود. اگرچه هندوانه در فصل‌های سرد کم‌تر کشت می‌شود، با این وجود از زمان گذشته اصرار زیادی بر حضور هندوانه در سفره یلدایی بوده است. به نظر شما چرا؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید خواص خوردن هندوانه در زمستان را بدانیم. هندوانه یک میوه تازه و آبدار است که مقادیر زیادی از ویتامین C را در خود جای داده. حجم زیاد ویتامین C و آب فراوان هندوانه، دو خاصیت اصلی را به ما هدیه می‌دهد؛ تقویت سیستم ایمنی بدن و آبرسانی و مرطوب‌ساختن پوست بدن.

بنابراین با توجه به سرما و حضور بیشتر ویروس‌ها در فصول سرد سال، پیشنهاد می‌کنیم از خواص خوردن هندوانه در زمستان غافل نشوید. برای آنکه رنگ و مزه هیجان‌انگیزتری به هندوانه یلدایی خود ببخشید، در ادامه این مطلب با طرز تهیه انواع هندوانه با نوشیدنی همراه ما باشید.

طرز تهیه انواع نوشیدنی با هندوانه

از ترکیب هندوانه با میوه‌های تازه و نوشیدنی‌های خنک دیگر، انواع موکتل خوشمزه با هندوانه خواهید داشت. بنابراین ایده برای نوشیدنی های شب یلدا چندان کم نیست! با این وجود در ادامه همین مطلب، دستور 4 مدل نوشیدنی با هندوانه را مهمان مجله بارجیل خواهید بود.

اسموتی هندوانه

برای تهیه اسموتی هندوانه، ابتدا تکه‌های هندوانه را از پوست جدا کرده و برای سه الی چهار ساعت داخل فریزر بگذارید. پس از آن هندوانه‌ها را داخل مخلوط‌کن ریخته و با مقداری ماست یونانی و کره بادام زمینی (دلخواه) ترکیب کنید. زمانی که بافت آن کمی نرم و مانند بستنی شد، اسموتی‌ها را داخل لیوان یا کاسه بریزید و با پودر نارگیل، کشمش، بادام، خلال بادام و پسته و موارد دلخواه تزئین کنید.

دو لیوان اسموتی هندوانه

لیموناد هندوانه

در میان نوشیدنی های مجلسی شب یلدا، لیموناد هندوانه یکی از پرطرفدارترین‌ها است. برای تهیه لیموناد هندوانه، ابتدا لیموناد را به روش سنتی درست کنید.

مواد لازم:

  • چهار عدد لیمو تازه
  • یک پیمانه شکر
  • چهار پیمانه آب (در صورت علاقه از آب گازدار استفاده کنید)
  • یخ

آب لیموهای تازه را با شکر مخلوط کنید تا شکر کاملا حل شود. سپس آب را به ترکیب اضافه کرده و داخل یخچال بگذارید. تکه‌های هندوانه را در مخلوط‌کن بریزید و کمی آب معمولی اضافه کنید تا به‌خوبی مخلوط شود. سپس آب هندوانه را به لیموناد اضافه کرده و با یخ سرو کنید.

این ترکیب هیجان‌انگیز، یک انتخاب عالی برای نوشیدنی کنار سینی‌های مزه است. اگر مایلید بیشتر درباره سینی مزه و خوراکی‌های مرتبط با آن بخوانید، از شما دعوت می‌کنیم وارد مطلب سینی مزه چیست | انواع سینی مزه لاکچری برای مهمانی‌ها در مجله بارجیل شوید.

آب هندوانه

تهیه آب هندوانه از سایر نوشیدنی‌های معرفی‌شده آسان‌تر و سریع‌تر است. برای داشتن یک آب هندوانه عالی، بهتر است ابتدا تخم‌های تکهن‌های هندوانه را جدا کرده و میوه را برای چند ساعت داخل یخچال بگذارید. حالا مانند دستور قبل، تکه‌های هندوانه را داخل مخلوط‌کن بریزید و کمی آب اضافه کنید تا به‌راحتی به چرخش در بیایند.

اگر طرفدار طعم‌های غافلگیرکننده هستید، می‌توانید به آب هندوان چند پر نعنا تازه هم اضافه کنید تا یک نوشیدنی خنک و خنک‌کننده داشته باشید!

شربت هندوانه

یکی از نوشیدنی های خوشمزه و مجلسی شب یلدا، شربت هندوانه است. برای تهیه شربت هندوانه، ابتدا یک پیمانه شکر و چهار پیمانه آب هندوانه را داخل یک قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم، بجوشانید. در همین حین کف روی مخلوط را به‌صورت مداوم جدا کرده و دور بریزید.

زمانی که مخلوط شما به غلظت شربت رسید آن را از روی گاز بردارید و اجازه بدهید کاملا سرد شود. سپس آن را در یک بطری شیشه‌ای بریزید و برای هربار سرو شربت هندوانه، یک یا دو قاشق آن را با کمی آب و یخ، مخلوط کنید.

دو لیوان شربت هندوانه خنک با تزئین نعنا تازه

کلام پایانی؛ بهترین نوشیدنی مناسب شب یلدا کدام است؟

یلدا یکی از جشن‌های ایرانیان است که جشنواره‌ای از طعم و رنگ‌های هیجان‌انگیز را به ما هدیه می‌دهد. این ضیافت بی‌نظیر با خوراکی‌های سنتی و نوشیدنی‌های زمستانی تکمیل می‌شود. در این مطلب از وبلاگ تریتکس به سراغ محبوب‌ترین نوشیدنی‌های مناسب شب یلدا برای پذیرایی رفتیم و با انواع اسموتی‌ها، چای‌ها، شربت‌ها و نوشیدنی های مجلسی شب یلدا آشنا شدیم.

آیا شما دستور دیگری برای تهیه نوشیدنی مناسب شب یلدا می‌شناسید؟ از شما دعوت می‌کنیم همین حالا یک گزینه هیجان‌انگیز دیگر به لیست نوشیدنی‌های شب یلدا بارجیل اضافه کنید.

منابع: mrtsbakery | acouplecooks

سوالات متداول
چه نوشیدنی های خوشمزه و مجلسی برای شب یلدا وجود دارد؟

چای میوه‌ای، نوشیدنی انار و هندوانه، شربت سکنجبین، دمنوش زنجبیل آبلیمو و چای انار، برخی از بهترین نوشیدنی‌های شب یلدا محسوب می‌شوند.

چگونه نوشیدنی‌های شب یلدا را تهیه کنیم؟

با ترکیب کردن برخی میوه‌ها و سبزیجات مثل انار و هندوانه، نعنا و زنجبیل، چای میوه‌ای، زنجبیل و آبلیمو، می‌توانید انواع نوشیدنی های شب یلدا را درست کنید.

علت خوردن هندوانه در شب یلدا چیست؟

هندوانه به دلیل آب فراوان و ویتامین C، نقش مهمی در حفاظت از بدن در برابر سرما و خشکی هوای زمستان دارد.