سینی مزه یک نوع ظرف یا خوراکی خاص نیست. در واقع مجموعه‌ای از خوراکی‌ها در یک سینی یا ظرف و با چیدمان خاصی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند که در نهایت به آن سینی مزه گفته می‌شود. محتویات آن ممکن است شامل انواع میوه‌ها، فینگر فودها، تنقلات مانند آجیل، چیپس و پفک یا انواع دسرها، سالادها و سایر غذاهایی باشد که می‌توان آنها را با توجه به ذائقه میزبان تغییر داد. ظروف مورد استفاده برای سینی مزه می‌تواند سینی‌های چوبی، سینی شیشه‌ای و … باشد.

در این مطلب همراه ما باشید تا کمی درباره انواع سینی مزه صحبت کنیم و سپس ایده‌هایی را برای سینی مزه معرفی کنیم. در ادامه همراه وبلاگ بارجیل باشید.

کاربرد سینی مزه چیست؟

چند عدد سینی مزه با انواع فینگر فود و سبزیجات

از سینی های مزه برای پذیرایی از مهمانان استفاده می‌شود. در مهمانی‌ها و جشن‌های عصرانه، سینی مزه یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌تواند یک مهمانی شیک را رقم بزند. به ویژه در جشن‌هایی مانند جشن تولد، سینی مزه با تنوع بالا می‌تواند حسابی نظر مهمانان را به خود جلب کند. سینی مزه باعث می‌شود که شما انواع خوراکی‌ها را روی میز قرار دهید و هر فرد بر اساس علاقه خود، هر نوع خوراکی که دوست دارد را میل کند.

انواع سینی مزه کدامند؟

به طور کلی برای تهیه سینی مزه باید بدانید که چند نوع سینی مزه وجود دارند و مهمانان شما از کدام سینی استفاده خواهند کرد. معمولا سینی مزه بر اساس ذائقه میهمانان تهیه می‌شود. به عنوان مثال، سینی مزه جشن تولد کودک باید با غذاهای رنگارنگ، سالم و خوشمزه که مناسب سن‌شان است، پر شود. در نظر گرفتن ویژگی های افرادی که از سینی مزه استفاده خواهند کرد، به شما کمک می‌کند تا بهترین میزبان باشید. برخی از پر طرفدارترین انواع سینی مزه عبارتند از:

1. سینی مزه فینگرفود

یکی از محبوب ترین سینی های مزه که در مهمانی‌ها می‌بینید، سینی فینگر فود است. در این سینی از سوسیس‌های انگشتی به همراه گوجه گیلاسی، کالباس، سمبوسه، الویه، لقمه کشک بادمجان و از این قبیل غذاها استفاده می‌شود. به طور کلی، فینگرفودها باید ظاهر زیبایی داشته باشند تا در کنار سایر خوراکی‌ها جلوه جذابی را به وجود آورند.

2. سینی مزه سبزیجات

مقداری سبزجات مثل گوجه، بروکلی و هویج با سس

این روزها بسیاری از مردم گیاهخوار هستند یا به غذاهای گیاهی علاقه دارند. برای این افراد باید غذا را با توجه به سبک تغذیه آنها تهیه کنیم. یک گزینه عالی، تهیه سینی مزه سبزیجات است که می‌توانید روی میز بگذارید. این سینی‌ها معمولا با سبزیجات بخار پر می‌شوند، ولی با توجه به ذائقه‌تان، می‌توانید سیب زمینی، هویج، کلم بروکلی، کرفس و کدو یا بادمجان را کبابی کنید و سرد سرو کنید. برای خوشمزه‌تر شدن سینی مزه سبزیجات، از درست کردن سس غافل نشوید.

3. سینی مزه میوه

میوه‌ها جز جدایی ناپذیر جشن‌ها و مهمانی‌های ما هستند. استفاده از میوه برای سینی مزه، یک گزینه بسیار خوب و سالم است. شما می‌توانید میوه‌های فصل را تهیه کرده و پس از شستن، خشک کنید. پوست برخی از میوه‌ها را جدا کرده و سپس به شکل دلخواه خرد کنید. بهتر است اندازه هر تکه میوه را با میوه‌های دیگر هماهنگ کنید تا هنگام چیدمان میوه‌ها در سینی دچار مشکل نشوید. برای چیدن سینی مزه میوه، حتما از چاقوی تیز استفاده کنید تا میوه‌ها له نشوند. حتما این میوه‌ها را قبل از آمدن مهمانان آماده کرده و در یخچال بگذارید. برای جلوگیری از تغییر رنگ میوه، سینی را حتما با سلفون بپوشانید و سریع سرو کنید. برخی افراد ممکن است به دلیل معده درد یا برخی دلایل دیگر، میوه خشک را ترجیح دهند. شما می‌توانید به فکر این افراد باشید و مقداری میوه خشک نیز در سینی مزه خود قرار دهید.

4. سینی مزه شیرین

شیرینی‌ها همیشه جزو پر طرفدارترین خوراکی‌ها هستند. استفاده از پاستیل، مارشمالو، شکلات و گندمک شیرین، از خوراکی‌های رایج برای سینی مزه شیرین محسوب می‌شوند. از طرفی، گندمک شیرین هم یکی از انواع آجیل شب یلدا به شمار می‌رود و می‌توانید آن را در کنار باقی مغزها قرار دهید. برای اینکه سینی مزه شیرین شما کامل‌تر باشد، از دونات‌های مینیاتوری، کیک‌های کوچک، انواع بیسکویت ها و کوکی‌های مغزدار استفاده کنید. این خوراکی‌ها در کنار هم یک سینی هیجان‌انگیز و جذاب را پدید می‌آورند. اگر عاشق شیرینی و شکلات هستید یا می‌خواهید یک سورپرایز جذاب برای بچه‌ها درست کنید، حتما این سینی را تهیه کنید.

5. سینی مزه ترش

کیکی و دسر ترش و آلبالویی

وقتی صحبت از مزه‌های ترش می‌شود، برخی افراد اصلا نمی‌توانند از خود مقاومت نشان دهند. مزه ترش به قدری جذاب است که حتی فکر کردن به آن باعث می‌شود تا آب دهان خود را قورت دهید! سینی مزه ترش معمولا با استفاده از میوه‌هایی مثل آلبالو، آلو، آلو وحشی، لواشک، تمر هندی و آلوچه پر می‌شود. در ضمن، امروزه در مراکز خرید بزرگ می‌توانید کیک‌های لواشکی و رول آلوچه را خریداری کنید. از طرفی، در بارجیل انواع میوه خشک با طعم‌های مختلف به فروش می‌رسند، بنابراین می‌توانید آنها را خریداری کنید و در سینی مزه قرار دهید.


6. سینی مزه سوخاری

سینی مزه سوخاری​

افراد زیادی از طرفداران پای ثابت غذاهای سوخاری هستند. برای این افراد فرق ندارد که چه نوع خوراکی سوخاری را درست می‌کنید. پیاز سوخاری، ناگت مرغ، فیله، پنیر، قارچ و سیب زمینی سوخاری از خوشمزه‌ترین و هیجان انگیزترین غذاهایی هستند که در سینی مزه سوخاری قرار می‌گیرند. یادتان باشد که سوخاریِ بدون سس، معنایی ندارد! در نتیجه، پیش از آمدن مهمانان انواع سس سفید و قرمز را درست کنید تا همگی از غذای خوشمزه لذت ببرید.

سینی مزه یلدایی

سینی مزه خوشمزه، مناسب یلدا حاوی باسلوق و آجیل و بلوبری و پنیر و ...

از زمان قدیم همه ایرانیان در نزدیک شب یلدا به فکر جدیدترین تزئینات شب یلدا بوده‌اند. انواع میوه‌آرایی و تزئین آجیل جزو اصلی‌ترین رسوم یلدا محسوب می‌شوند. ولی در سال‌های اخیر، سینی مزه یلدا طرفداران زیادی پیدا کرده است. سینی مزه برای مناسبت‌هایی مثل جشن تولد استفاده‌های فراوانی دارد، اما سینی مزه یلدایی نیز جشن یلدا را جذاب‌تر می‌کند. سینی مزه برای یلدا یک محصول خاص نیست، شما می‌توانید با کمی خلاقیت بهترین سینی را درست کنید.

برای سینی یلدا نیز شما باید به ذائقه خود و مهمان‌تان توجه کنید. زیرا ممکن است شما علاقه‌ای به مزه ترش نداشته باشید، ولی در مقابل عاشق مزه شیرین باشید. بنابراین بنا بر سلیقه خود، سینی مزه برای یلدا تهیه کنید. برای این سینی شما می‌توانید از انواع آجیل مخلوط پذیرایی استفاده کنید. همچنین از آنجایی که معمولا تم یلدا رنگ قرمز است، می‌توانید انواع لواشک و پاستیل‌های قرمز رنگ را در سینی خود قرار دهید. شما می‌توانید سالاد سوخاری درست کنید و برای سرو کردن آن، سس انار و زرشک تدارک ببینید. در ضمن، لبو نیز جزو بهترین خوراکی‌هایی است که می‌تواند رنگ و لعاب خاصی به سینی یلدایی شما ببخشد.

سینی مزه هندونه و انار و خرمالو

بخشی از سینی مزه یلدا را به سالاد انار و توت فرنگی اختصاص دهید. از میوه‌های خوشمزه و قرمز رنگ یلدا غافل نشوید. مثلا می‌توانید این میوه‌ها را در سیخ قرار دهید و روی سینی بگذارید. اما یکی از مهمترین خوراکی‌های شب یلدا، آجیل است که چندین نوع تزئین برای آن وجود دارند. ما پیش‌تر درباره تزئین آجیل شب یلدا صحبت کرده‌ایم و می‌توانید سینی مزه خود را با استفاده از این تزئینات درست کنید. در ضمن، شما می‌توانید در بارجیل جعبه هزار طعم را سفارش دهید. این جعبه با 16 خانه مجزا، شامل انواع میوه خشک مثل کیوی، توت فرنگی، پرتقال، هلو، سیب ترش، آلو قرمز، خرمالو، گلابی و مخلوط آجیل چهار مغز می‌شود. بنابراین به تنهایی به عنوان یک سینی مزه آجیل به حساب می‌آید.

سینی مزه برای نوروز

فرض کنید قرار باشد سینی مزه برای نوروز مهیا کنید، اول از همه به چه خوراکی‌هایی ممکن است فکر کنید؟ احتمالا آجیل و مغزها اول از همه به ذهن شما می‌آید. به هر حال آجیل عضو جدانشدنی از نوروز است و اگر قرار باشد سینی‌ای که برای پذیرایی آماده می‌کنیم، متناسب با این مناسبت باشد، باید مهم‌ترین خوراکی این مناسبت را در آن لحاظ کنیم.

پس سینی خود را روی میز بگذارید، مخلوط آجیل چهار مغز را تهیه کرده و با سلیقه خود شروع به چیدن کنید. در این قسمت می‌توانید از آجیل‌های طعم دار هم استفاده کنید. بعد از اتمام چیدن چهار مغز، حالا نوبت به میوه خشک می‌رسد. بهار در راه است و میوه‌هایی برنده سینی مزه شما خواهند بود که جدای از طعم خوشمزه، رنگی تازه و باطراوت به سینی ببخشند. از کیوی و توت‌فرنگی خشک گرفته تا سیب زرد خشک، جزء آن دسته از خوراکی‌هایی است که می‌توانید روی سینی مزه لحاظ کنید.

سینی مزه تولد

تولد از آن مراسم‌هایی است که وقتی میزبانش باشید، می‌تواند حسابی مضطرب‌تان کند. قطعا لحظه‌ای از راه می‌رسد که احساس کلافگی می‌کنید و در ذهن‌تان مدام مرور می‌کنید که آیا حال مهمان‌های شما خوب است یا نه؟ آیا همه دارند به خوبی از خودشان پذیرایی می‌کنند؟ یکی از مهم‌ترین عناصر پذیرایی که باید در هر مهمانی در نظر گرفت، سینی مزه هست. سینی مزه تولد در نگاه اول شاید با باقی سینی‌های مزه فرقی نکند اما شما باید خیلی چیزها را در نظر بگیرید پیش از این که دست به کار شوید و بخواهید سینی مزه مهیا کنید.

اولین و مهم‌ترین نکته این است که مهمان‌های شما نباید سیر شوند! مهمانی تولد چند مرحله دارد. اول از همه شما شادی و خوشحالی می‌کنید، بعد نوبت می‌رسد به فوت کردن شمع و خوردن کیک، بعد از آن وقت باز کردن کادوهاست و درنهایت خوردن شام. می‌بینید چقدر خوراکی برای خوردن وجود دارد؟ بهترین و منطقی‌ترین کار این است که سینی مزه خود را از انواع آجیل و تنقلات سبک بچینید. بدترین انتخاب می‌تواند رفتن سراغ میوه‌های خشک سنگینی مثل انواع برگه باشد، توت‌فرنگی خشک مناسب است، بادام زمینی خام، بادام هندی خام یا برشته زعفرانی، هر آجیلی که انتخاب می‌کنید سعی کنید، روکش‌دار نباشد. اینطوری، جشن تولدی مثال‌زدنی خواهید داشت.
خب، مهمان‌ها را دعوت کنید که میز آماده‌ست!

آشنایی با نحوه تهیه انواع سینی مزه این مزیت را دارد که شما دیگر نگران برگزاری و میزبانی هیچ مهمانی‌ای نخواهید بود. بسته به سلیقه شخصی مهمان‌ها یا مناسبتی که قرار است به واسطه آن دیگران را دعوت کنید، می‌توانید تصمیم بگیرید چه سینی مزه‌ای مناسب آن شخص است. گاهی هم حوصله‌تان نمی‌گیرد که خب طبیعی است، درنتیجه باید سراغ جعبه هزار طعم بارجیل بروید، چون خودش یک سینی مزه مجهز است. هم می‌توانید در جعبه خودش سرو کنید هم این که واقعا داخل سینی قرارشان دهید. چیزی که مشخص است، این که مهمان‌ها قرار است حسابی خوش بگذرانند و این بار به شما هم قرار است خوش بگذرد. بارجیل پس ذهن‌تان باشد، هر مهمانی‌ای خوش می‌گذرد.

منابع:

simply side dishes

bowghche