یلدا، آخرین شب پاییز و یکی از زیباترین جشن‌ها برای ما ایرانی‌هاست تا جایی که خیلی‌ها از آن به عنوان بزرگ‌ترین جشن باستانی ایرانی، پس از جشن نوروز، یاد می‌کنند. فرقی نمی‌کند کجای این کره خاکی ساکن باشید، ایرانی‌ها در هرکجای دنیا که ساکن باشند باز هم خاطراتی را از این شب بزرگ به یاد می‌آورند. البته بلندترین شب سال در کشورهای دیگر هم جشن گرفته می‌شود. از خاطرات شیرین هندوانه‌های سفید و ذوق مادر برای تزیین آجیل شب یلدا گرفته تا لذت شنیدن داستان‌هایی از بزرگ‌ترها و دقایق خوش حافظ خوانی دور کرسی خانه‌ی مادربزرگ، همگی برای ما جذاب هستند. در هر صورت ایرانی که باشید با فرا رسیدن پاییز خاطرات شب یلدا را مرور می‌کنید.

حالا که چیزی تا فرا رسیدن جشن یلدا باقی نمانده، تصمیم گرفتیم در این مقاله روش‌های خلاقانه‌ای را برای تزیینات آجیل شب یلدا به همراه عکس و فیلم با شما به اشتراک بگذاریم. همراه وبلاگ بارجیل باشید.

تزیینات شب یلدا چیست؟

سفره یلدای تزئین شده با کیک، آجیل، ژله و میوه

حالا که یلدا بار دیگر ما را به بلندترین شب‌نشینی سال دعوت کرده است، طبیعتا باید برای نکوداشت این جشن باستانی دست پر حاضر شویم. اصلا شاید به همین دلیل است که در چیدن سفره‌ی یلدا تنوع در انتخاب خوراکی و تنقلات حرف اول را می‌زند. سفره‌ی یلدا پر است از انواع خوراکی‌های خوشمزه و تنقلات سالم، از هندوانه و انار دانه کرده با عطر گلپر گرفته تا سبدهایی از انواع میوه‌های پاییزی، میوه‌های خشک تابستانی، کاسه‌ی آش رشته با نعنا داغ و پیازداغ فراوان، باقالی و لبوی پخته، مخلوطی از انواع مغزها و از همه مهم‌تر تخمه!

آماده شدن برای شب یلدا خود می‌تواند جالب و خاطرانگیز باشند. اما میان این‌همه خوراکی، چرا تنها به سراغ روش‌هایی برای تزیین آجیل شب یلدا رفته‌ایم؟ شاید طرز تهیه کیک هندوانه شب یلدا یا ارائه روش‌هایی برای میوه‌آرایی طرفداران بیشتری داشته باشد، اما در این میان کمتر کسی به فکر ایده‌هایی برای آجیل آرایی شب یلدا است. سال‌هاست که میوه‌آرایی به عنوان یک هنر در حوزه آشپزی آموزش داده می‌شود و شما با یک جستجوی ساده می‌توانید به دنیایی از ایده‌ها و روش‌ها برای تزیینات میوه دسترسی پیدا کنید، اما هنوز به این سوال پاسخ کاملی داده نشده است که تزیین اجیل شب یلدا چطور انجام می‌شود؟

آجیل شب یلدا را می‌توان به شیوه‌های مختلفی تزیین کرد. توجه به ترکیب رنگ مغزها در کنار، هم مهم‌ترین اصل برای تزیین ظرف آجیل است که باید از آن برای چیدمان انواع آجیل در دیس یا تنگ و حتی تزیین آجیل در ظروف طرح‌دار و چند خانه استفاده کنید. نگران نباشید تزیین آجیل به اندازه‌ی طرز تهیه ژله انار شب چله ساده است، کافیست درباره‌ی نحوه‌ی چیدمان سفره یلدا تصمیم بگیرید و بعد یکی از روش‌هایی که در ادامه برایتان می‌نویسیم را برای تزیین یلدا انتخاب کنید.

تزیین آجیل یلدا در تنگ و جام

مقداری آجیل تزئین شده در تنگ

پیش از اینکه بخواهیم به بررسی تزیین یلدا بپردازیم، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید که آجیل شب یلدا شامل چیست؟ تا بتوانید راحت‌تر طرح خود را پیاده کنید. یکی از روش‌های خلاقانه برای تزیین آجیل یلدا استفاده از تنگ یا جام است. می‌پرسید چطور؟

 

  • یک تنگ شفاف انتخاب کنید.
  • ترکیبی از انواع آجیل شب یلدا خریداری کنید. حواستان باشد که در این روش تزیین آجیل شب یلدا نباید از آجیل مخلوط استفاده کرد. پس تمام مغزها و تخمه‌هایی که مدنظر دارید را جداگانه خریداری کنید.
  • ترجیحا آجیلی که از آن کمتر خریداری کرده‌اید را کف تنگ بریزید تا در انتهای کار مقدار آن به نسبت دیگر آجیل‌ها کم به نظر نرسد. کف تنگ را با یک نوع آجیل بپوشانید، شاید پسته زعفرانی یا بادام‌هندی انتخاب مناسبی باشد.
  • به ترتیب لایه‌های دیگر را به تنگ اضافه کنید. می‌توانید سطح آجیل را در هر لایه کاملا صاف کنید تا از بیرون تنگ لایه‌های منظمی از انواع آجیل داشته باشید. همچنین می‌توانید لایه‌های موج‌داری از انواع آجیل بسازید. این کاملا سلیقه‌ایست.
  • اگر میوه خشک دارید تنگ را به سه قسمت فرضی تقسیم‌بندی کنید، قیمت پایینی و بالایی را به انواع لایه‌های آجیل اختصاص داده و بخش میانی را با ترکیبی از میوه‌های خشک‌شده پر کنید.
  • تنگ را کاملا پر کنید و در انتها دهانه‌ی آن را با سلفون بپوشانید که لایه‌ها در اثر جابجایی به هم نریزند.

اگر می‌خواهید از آجیل تزیین شده برای پذیرایی استفاده کنید، بهتر است به جای تنگ به سراغ جام‌های تک‌نفره بروید. برای تزیین آجیل در جام کافیست درست به همان شیوه‌ای که در بالا توضیح دادیم، اقدام کنید.

تزیین آجیل شب یلدا در سینی

مقداری آجیل تزیین شده در سینی بزرگ و قالب بندی شده

یکی دیگر از راه ها برای تزیین تنقلات شب یلدا، استفاده از سینی است. اگر قرار است آجیل تزیین شده را در شب یلدا نوش جان کنید، این روش یعنی تزیین آجیل در دیس بهتر از تزیین آجیل در تنگ است.

در این روش باید با استفاده از انواع آجیل یک طرح ذهنی را بر روی سینی ایجاد کنید، می‌توانید به کمک تخمه‌هایی چون تخمه کدو یا تخمه ژاپنی طرح گل بسازید. پسته هم برای ساختن طرح گل مناسب است، در این صورت بهتر است از پسته‌های کاملا خندان استفاده کنید. از بادام برای ایجاد طرح‌های بته جقه استفاده کنید، کشمش گزینه خوبی برای ایجاد رنگ و لعاب بیشتر در طرح‌تان است. همچنین می‌توانید با تهیه باسلوق ویژه شب یلدا، استفاده از انواع میوه‌های خشک‌شده، دانه‌های انار و انواع کوکی‌های یلدایی، سینی کاملی از آجیل و انواع خوراکی برای پذیرایی شب یلدا را تدارک ببینید.

آجیل آرایی شب یلدا برای مراسم گوناگون

ممکن است جشن شب یلدا با مراسم دیگری در خانواده‌ی شما هم‌زمان باشد؛ مثلا شاید تاریخ سالگرد ازدواجتان، تولد فرزندتان، تاریخ اولین روز آشنایی شما و همسرتان و یا هر جشن دیگری با شب یلدا مصادف گردد. در چنین شرایطی پیشنهاد شما برای تزیین آجیل شب یلدا چیست؟ اما فکر نکنید در اینجا نیز همان روش‌های قبلی برای تزیین آجیل یلدا کافیست. زیرا شما با رعایت چند نکته کوچک می‌توانید تزیینات آجیل را اختصاصی و جذاب‌تر کنید. از طراحی تاریخ و اسم کمک بگیرید، المان‌های مربوط به آن مراسم خاص را به دیس آجیل اضافه کنید و با روش‌های این‌چنینی تزیین متفاوت‌تری داشته باشید. برای مثال، اگر شب یلدا و شب تولد فرزندتان یکی شده است، می‌توانید به کمک عدد سن فرزندتان ایده‌های جالبی برای تزیین آجیل شب یلدا پیاده کنید.

تزیین آجیل شب یلدای عروس

آجیل تزئین شده در تنگ و هدایای کیف و لباس برای نو عروس

حتما می‌دانید که اگر نوعروس و دامادی در جمع خانواده حضور داشته باشد، آن‌وقت جشن شب یلدا کمی متفاوت‌تر برگزار خواهد شد. این مسئله حتی بر نحوه چیدمان آجیل شب یلدا هم تاثیرگذار است. تا چند سال پیش تزیینات یلدا برای عروس آن‌قدرها مطرح نبود و معمولا یک ظرف کوچک از آجیل به عنوان سنبلی از شب چله در کنار سایر هدایا قرار می‌گرفت؛ اما حالا با شکل گرفتن ایده‌ی آجیل آرایی عروس این خوراکی خوشمزه به عنوان یکی از هدایای اصلی برای جشن شب چله عروس آماده می‌شود.

حواستان باشد که تزیین آجیل شب یلدا عروس بیشتر جنبه‌ی تزییناتی دارد و قرار نیست برای مهمانان آورده شود، پس هرچقدر که لازم است برای تزیین آن وقت بگذارید و یک دیس یا تنگ بی‌نظیر برای نوعروس آماده کنید. می‌توانید جداره‌ی بیرونی تنگ را با مروارید، تور سفید یا ربان سفید تزیین کنید. اما این نباید به مانعی برای دیده شدن محتویات درون تنگ تبدیل شود.

چیدمان آجیل بر روی یک دیس مسطح بزرگ و ایجاد یک طرح معنادار نیز ایده‌ی خوبی برای تزیین آجیل شب یلدا عروس و داماد است. برای مثال، می‌توان از چیدمان آجیل برای طراحی نام عروس یا تاریخ شب یلدا یا حتی تاریخ آشنایی عروس و داماد استفاده کرد. این روش در تزیین آجیل یلدا سخت‌تر از چیدمان آجیل در تنگ یا جام است. پس از چند روز قبل دست به کار شوید، زیرا با عجله نمی‌توانید طراحی و اجرای خوبی داشته باشید.

تزیین آجیل با مقوا برای شب یلدا

مقوای هندوانه ای پر از آجیل برای شب یلدا

استفاده از مقوا برای آجیل شاید روشی جدید نباشد، ولی باز هم می‌تواند گزینه مناسبی برای تهیه ظرف یک نفره به شمار رود. مثلا با مقوا طرح هندوانه‌های کوچک درست کنید تا هر فرد بتواند آجیل خود را در ظرف درست شده میل کند. البته در این صورت باید به یک سری نکات توجه داشته باشید. مثلا نباید چسب مایع به کار ببرید، زیرا بوی چسب به آجیل منتقل می‌شود. برای انتخاب رنگ محدودیتی ندارید و این به طرحی بستگی دارد که می‌خواهید درست کنید.

جدیدترین تزیینات آجیل شب یلدا برای مهدکودک و مدرسه

کودکان دور میز در جشن یلدای مهدکودک

همان‌طور که می‌دانید، بعد از خانه و خانواده این مدرسه و مهدکودک‌ها هستند که در انتقال فرهنگ، آیین و سنت‌ها به کودکان نقش دارند. به همین دلیل است که هرسال در مدارس جشن‌ها کوچکی برای معرفی مراسم مختلف باستانی برپا می‌شود. یلدا یکی از این جشن‌هاست که اتفاقا بچه‌ها حسابی برای آن ذوق‌زده هستند. اگر مدیر یا معلم هستید و به دنبال ایده‌هایی برای تزیین آجیل شب یلدا برای بچه‌ها می‌گردید، ما در این بخش شما را برای تزیین آجیل مخصوص کودکان راهنمایی می‌کنیم.

پیش از هر چیز باید برای انتخاب ترکیب آجیل یلدا مخصوص بچه‌ها تصمیمی بگیرید، ترکیب آجیل یلدا برای کودکان قدری متفاوت است. قطعا تخمه ژاپنی انتخاب مناسبی برای کودکان نیست یا نمی‌توان از کودکان انتظار داشت فندق پوست نشده را به عنوان آجیل یلدا میل کنند. در عوض خوب است که از کودکان با ترکیب انواع مغزها و میوه خشک شده به عنوان آجیل یلدا پذیرایی کنید. در ضمن، ما در بارجیل مخلوط آجیل کودکان را عرضه می‌کنیم و دیگر لازم به جدا کردن آجیل برای کودکان نیست. زیرا این مخلوط بنا به سلیقه بچه‌ها و مناسب برای سلامت آنها تهیه شده است.

در هر صورت فراموش نکنید که بهتر است برای بچه‌ها بسته‌بندی‌های تک‌نفره‌ای از انواع آجیل تدارک ببینید، خوب است که بسته‌ها را با المان‌های مختلف یلدا چون تصاویر کارتونی از هندوانه و انار جذاب‌تر کنید. شما می‌توانید برخی مغزهای شور را از مخلوط کودکان حذف کنید و به جای آن یک کوکی انار برای شب یلدا در بسته قرار دهید. تزیین مقوایی که پیش‌تر درباره آن توضیح دادیم، گزینه مناسبی برای آماده‌سازی آجیل کودکان محسوب می‌شود.

تزیین سفره یلدا با تم پاییزی

سفره یلدا با هندوانه، تنگ و شمع

در کنار تمامی این طرح‌ها، استفاده از تم پاییزی یکی از جدیدترین تزیینات شب یلدا محسوب می‌شود. می‌توانید برگ‌های طبیعی درختان را با رنگ‌های جادویی‌شان جمع کنید و به همراه چند گل زیبا، داخل گلدان بگذارید. همچنین می‌توانید کاج را به همراه انار، شمع و گل روی میز بچینید و همه میهمانان را جذب تزیین خود کنید. شمع عنصری آرامش‌دهنده است که باعث می‌شود حسی معنوی و پر از آرامش فضا را پر کند. ترکیب انار و برگ و کاج در کنار هم با حس و حال فصل پاییز و زمستان همسو است.

استفاده از ظروف دکوری در تزِیین آجیل شب یلدا

دکور یلدایی

یکی از نکات کلیدی در برگزاری مهمانی، توجه به ظروف و وسایل پذیرایی است. اگر به فکر استفاده از ظروف دکوری در تزِیین آجیل شب یلدا هستید، قبل از انتخاب باید نکاتی را مور‌د توجه قرار دهید تا بهترین ظروف دکوری یلدا را انتخاب کنید. جنس ظروف دکوری که برای تزیین آجیل استفاده می‌کنید، می‌تواند چوب در رنگ‌های مختلف، چینی، شیشه و کریستال، فلز، پلاستیک و … باشد.

هنگام انتخاب جنس ظروف با توجه به سایز آن‌ها دقت کنید که وزن ظرف زیاد نباشد؛ زیرا وقتی ظرف را کامل پرکنید از انتخاب خود پشیمان خواهید شد! چراکه جابجایی آن بسیار مشکل است و مهمانان شما برای استفاده از محتوای ظروف راحت نیستند. امروزه ظروف شیشه‌ای، چوبی یا چینی با لعاب زیبایی پوشانده شده و در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار زیبا در بازار موجود هستند. برخی از ظروف فلزی مانند استیل، مس و نقره ایرانی نیز عالی به نظر می‌رسند، اما ممکن است در اندازه‌های بزرگ وزن زیادی داشته باشند. شما می‌توانید با توجه به بودجه و نیاز خود مناسب‌ترین ظروف پذیرایی شب یلدا را برای پذیرایی از مهمانان خود انتخاب کنید. استفاده ظروف دکوری مسی و فلزی برای تزیین آجیل به میز شما طرحی اصیل می‌بخشد که یادآور اهمیت آیین سنتی شب چله است.

تزِیین آجیل شب یلدا در محل کار

در فرهنگ سنتی ایرانی اینطور مرسوم است که جشن یلدا را در کنار افرادی برگزار کنیم که برایمان عزیز هستند. ما هرروزه ساعات زیادی را در محل کار خود سپری می‌کنیم و همکاران و افراد سازمان همانند اعضای خانواده دوم ما هستند و چه ‌بهتر که اوقاتی را خارج از ساعت کاری در کنار همکاران خود باشیم و خارج از صحبت‌های کاری، از مصاحبت با آن‌ها لذت ببریم.

 ایده برگزاری جشن یلدا در سازمان‌ها یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید در کنار همکاران خود اوقات خوشی رو تجربه کنید. اگر شما به‌عنوان یک مدیر به فکر تدارک جشنی به مناسبت یلدا در محل کار خود هستید، باید بدانید که توجه به جزئیات کوچک، این اقدام شما را به کاری فراموش‌نشدنی در تاریخچه خاطرات همکارانتان تبدیل می‌کند. برای تزئین آجیل شب یلدا در محل کار، شما ابتدا باید به این موضوع دقت کنید که با توجه به اینکه کارمندان سلایق متفاوتی دارند، باید آجیلی را انتخاب کنید که پاسخگو همه سلیقه‌ها باشد.

 توصیه ما به شما این است که به سراغ آجیل‌های مخلوط و چند مغز بروید که از تنوع بالایی برخوردارند. در ادامه برای تزیین آجیل شب یلدا در محل کار و انواع هدایای سازمانی، می‌توانید به فکر تهیه ظروف کوچک تک‌نفره باشید که آن را با روبانی به رنگ ‌سازمانی خود تزیین کنید. همچنین انتخاب رنگ‌هایی مانند قرمز و سبز در کنار هم که نمادی از شب یلدا هستند، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. به‌طور مثال می‌توانید از یک کیسه بافتنی کوچک قرمز و سبز برای این کار استفاده کنید.

تزیین تک نفره آجیل

اگر دوست دارید جشن یلدا در محل کارتان همان رنگ و بوی سنتی و فضای صمیمی خانوادگی را تداعی کند، می‌توانید به سراغ ظروف چوبی بزرگ که اثری از طبیعت نیز دارند، بروید. برای این کار، متناسب با تعداد همکاران خود چندین ظرف تهیه کرده و آن را با آجیل مخصوص شب یلدا پرکنید و در چندین نقطه از میز پذیرایی خود قرار دهید تا دسترسی به آن برای همه آسان باشد. البته اگر این نوع پذیرایی گروهی مورد انتخاب شماست، باید به فکر سرتاس یا ملاقه‌ای باشید که مهمانان بتوانند به میزان دلخواه از آجیل برای خود سرو کنند.

ظرف چوبی آجیل

فیلم تزیین آجیل یلدا را ببینید

اگر احساس می‌کنید توضیحات ما برای تزیین آجیل شب یلدا در کنار یک فیلم آموزشی کمک بیشتری به شما می‌کند این بخش از مقاله برای شماست. ما در تیم بارجیل یک فیلم اختصاصی برای تزیینات آجیل شب یلدا آماده کرده‌ایم که می‌توانید از آن برای دنبال کردن مرحله‌به‌مرحله تزیینات آجیل کمک بگیرید. هیچ اجباری در انتخاب نوع آجیل‌ها وجود ندارد و شما می‌توانید هرکدام از آجیل‌های به کاربرده شده در فیلم آموزشی را با نوع دیگری جایگزین کنید؛ فقط توصیه می‌کنیم پیش از خرید آجیل شب یلدا از بارجیل تصمیمتان را در مورد نحوه چیدمان و تزیین آجیل قطعی کنید.

راستی فراموش نکنید که عکس‌ها و فیلم‌های آموزشی بارجیل قرار نیست به مانعی برای اجرا کردن ایده‌های خلاقانه‌ی شما تبدیل شود. پس در هر مرحله که احساس کردید می‌توان با تغییراتی جزئی به یک طراحی اختصاصی در تزیین آجیل شب یلدا برسید، اصلا مکث نکنید.

منبع: persiscollection