همه ساله با نزدیک شدن به شب یلدا، همه ما به فکر درست کردن شیرینی های یلدایی می‌افتیم. زیرا شیرینی بخش جذایی‌ناپذیر از سفره یلدا است و نقش زیادی در مهمانی‌های شما دارد. انواع شیرینی شب یلدا با ظاهر رنگارنگ و متفاوت خود، تزئینات یلدایی شما را زیباتر می‌کنند. همچنین باعث می‌شوند که با تنقلات بیشتر، شب‌نشینی خود را کامل کنید. در ضمن همیشه قرار نیست این شیرینی‌ها را از قنادی بخرید، می‌توانید به راحتی آنها را در منزل‌تان درست کنید.
ما در این مقاله قصد داریم به شیرینی های یلدایی خوشمزه، جدید و پرطرفدار اشاره کنیم و آنها را در دو بخش شیرینی با فر و بدون فر به شما آموزش دهیم. تا انتهای مطلب همراه مجله بارجیل باشید و یلدای امسال را با شیرینی های خانگی برگزار کنید.

آداب و رسوم شب یلدا

ما پیش‌تر درباره آماده شدن برای شب یلدا صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم برای آشنا شدن با تمام بخش‌های یلدا، این مطلب را مطالعه کنید. اما به طور کلی، شب یلدا آداب و رسوم زیادی دارد که معمولا در تمام شهرهای ایران و کشورهای دیگر جشن گرفته می‌شود. از اعمال جذاب و دلنشینی که در شب یلدا انجام می‌دهند، حافظ خوانی بزرگان خانواده است که با خواندن اشعار زیبای حافظ شبی ماندگار را برای همه افراد خانه رقم می‌زنند. بازی‌های یلدایی و گفتن خاطره نیز بخش مهمی از این شب محسوب می‌شوند. برخی در یلدا به هم کادو می‌دهند و برخی دیگر نیز برای تازه عروس و داماد خود هدیه می‌برند.
در ضمن، بخش دیگر این شب، شامل خوردن آجیل، هندوانه، انار، شیرینی و میوه‌های مختلف است که همگی جنبه نمادین دارند و به مسائلی مثل برکت، سلامتی، فراوانی و شادی اشاره دارند. با اینکه در یلدا دور هم بودن و شب نشینی اهمیت زیادی دارد، اما نباید از بخش خوراکی‌ها غافل شد. تمام خوراکی های یلدایی مهم هستند و بدون اغراق می‌توان گفت که نصف جذابیت مهمانی شب یلدا را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل است که ما قصد داریم شیرینی های یلدایی را به طور جداگانه و مفصل معرفی کنیم.

انواع شیرینی های مرسوم و ساده شب یلدا

شیرینی های یلدایی بسیار زیادی وجود دارند، ولی ما در این بخش برخی از خوش طعم‌ترین آنها را که با فر در منزل می‌توانید درست کنید، معرفی می‌کنیم.

1. رولت انار

یک عدد رولت انار تزئین شده

اگر دلتان می‌خواهد شیرینی تر شب یلدا درست کنید، رولت انار گزینه بسیار خوبی است. این رولت نه تنها به راحتی درست می‌شود، بلکه با داشتن انار می‌تواند بهترین شیرینی برای یلدا باشد. در کنار کوکی انار می‌توانید این رولت را هم قرار دهید تا یک کوکی ساده و یک شیرینی تر داشته باشید. از آنجایی که این رولت خامه دارد، بهتر است در همان روز آن را درست کنید.

مواد لازم برای تهیه رولت انار

• انار دانه شده: یک عدد
• اسانس وانیل: سه‌چهارم قاشق چای‌خوری
• پودر ژلاتین: یک قاشق غذاخوری
• شکر (ترجیحا پودر قند): یک‌دوم پیمانه
• پنیر ماسکارپونه: 200 گرم
• خامه قنادی شیرین منجمد: یک پیمانه

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی رولت
• آرد سفید: سه‌چهارم پیمانه
• تخم مرغ: چهار عدد
• شکر: 100 گرم
• کره پاستوریزه: ۴۰ گرم
• وانیل: یک و یک‌دوم قاشق چای‌خوری
• نمک: یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
• بیکینگ پودر: یک قاشق چای‌خوری
ابتدا فر را روشن کنید و دما را روی 190 درجه سانتیگراد (معادل 375 درجه فارنهایت) قرار دهید. روی ظرف فر کاغذ روغنی گذاشته و فقط کمی روغن روی بپاشید. در یک کاسه متوسط تخم مرغ‌ها را بشکنید و با همزن برقی حدود پنج دقیقه بزنید تا غلیظ و لیمویی رنگ شود. همزن را روشن کنید و پودر قند را کم کم اضافه کنید. مواد را با همزن خوب هم بزنید تا مخلوط یکدستی به دست آید.
سپس سرعت همزن را کم کرده و اسانس وانیل را اضافه کنید. آرد، بکینگ پودر و کمی نمک را اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا خمیر یکدستی به دست آید. خمیر رولت را در ظرف فر بریزید. با استفاده از کاردک یا لیسک خمیر را روی کاغذ روغنی پهن کنید. مایه کیک اسفنجی را به صورت یک لایه نه چندان نازک اما مستطیلی شکل، روی کاغذ پخش کنید. بعد از 11 تا 14 دقیقه یک خلال دندان در وسط کیک فرو کنید و اگر به آن خمیر نچسبید، بنابراین کیک پخته است.
در حالی که کیک در فر در حال پخت است، روی یک کاغذ روغنی کمی آرد بپاشید. این کار از چسبیدن کیک به سطح جلوگیری می‌کند. کیک را از فر خارج کنید. یک چاقو بین کیک و لبه تابه بکشید تا اگر به قالب چسبیده بود، از آن جدا شود. رولت را برعکس روی کاغذ برگردانید و بخش‌های سوخته و سفت شده آن را با چاقو برش دهید. اجازه دهید کیک شما کاملا خنک شود.
پس از خنک شدن، پنیر ماسکارپونه و خامه قنادی را در ظرفی بریزید. با همزن برقی خوب هم بزنید تا حالت پوک پیدا کند. یک لایه ضخیم از مخلوط پنیر و خامه فرم گرفته را روی کیک بمالید. سپس روی این لایه را با دانه‌های انار بپوشانید. کیک را با دقت رول کنید. در صورت تمایل می‌توانید قبل از رول کردن کیک مقداری پودر نارگیل به همراه پودر قند بپاشید. روی رولت‌ها را با پودر نارگیل، کمی خامه و پنیر باقیمانده و کمی دانه انار بپوشانید. رول‌ها را نه خیلی بزرگ و پهن برش دهید. اگر روت انار شب یلدا را پیش از رسیدن مهمانان درست کردید، حتما آن را با ظرف دربسته داخل یخچال بگذارید.

2. رولت هندوانه ای

یک عدد رولت هندوانه داخل سینی سفید

یکی دیگر از شیرینی های یلدایی که با دیدن آن سریعا به یاد شب یلدا می‌افتید، رولت هندوانه ای است. اگر وقت کافی برای درست کردن کیک هندوانه را ندارید، رولت جایگزین خوبی محسوب می‌شود. برای تهیه این رولت خوشمزه، مراحل زیر را دنبال کنید.

مولاد لازم برای تهیه رولت هندوانه ای

• تخم مرغ: 4 عدد
• آرد: 1 پیمانه
• شکر: نصف پیمانه
• بیکینگ پودر: ۱ قاشق مربا خوری
• آبجوش: ۳ قاشق سوپ خوری
• وانیل: ۱/۴ قاشق چای خوری
ابتدا زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کرده و سفیده را با 2 قاشق غذاخوری شکر هم بزنید تا کمی کف کند. سپس به هم زدن ادامه دهید تا کرم رنگ شود و وقتی کاسه را زیر و رو می‌کنید، سفیده نباید بریزد. آن را در یخچال بگذارید تا خنک بماند. حالا زرده تخم مرغ را با وانیل و بقیه شکر مخلوط کنید تا زرده‌ها از حالت لختگی خارج شده و کشدار شوند. سپس در این فاصله آبجوش را اضافه کرده و سریع هم بزنید تا زرده‌ها بسته نشوند و مواد از حالت روان بودن خارج شود.
آرد و بکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و سه بار الک کنید. سپس زرده‌ها را به مواد اضافه کرده و مخلوط کنید. سفیده را هم داخل این ترکیب بریزید و با لیسک هم بزنید. سپس کمی از مواد را در ظرف کوچکی ریخته و بقیه را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. به یکی رنگ قرمز و به دیگری رنگ سبز اضافه کنید.
حالا کف سینی را چرب کرده و کاغذ روغنی را طوری داخل آن قرار دهید که کاغذ لبه داشته باشد و بعدا زمان خارج کردن رولت مشکلی نباشد. حال خمیر قرمز را یک طرف سینی و رنگ دیگر را کنار آن بریزید. روی خمیر سبز را با رنگ سبز پر رنگ، طرح ایجاد کنید.
فر را به مدت 8 دقیقه با دمای 230 درجه گرم کنید، سپس گریل را به مدت 2 دقیقه روشن کنید تا کیک پخته شود. سپس با کمک کاغذ روغنی رولت را خارج کنید و روی یک پارچه تمیز قرار دهید. کاغذ را جدا کنید و پارچه را رول کنید و 1 ساعت داخل یخچال قرار دهید. سپس رولت را دوباره باز کنید و خامه بزنید. آن را دوباره یک ساعت در یخچال قرار دهید و هنگام سرو آن را با شکلات چیپسی تزئین کنید.

3. طرز تهیه شیرینی مینیاتوری

چند عدد کوکی پسته ای مینیاتوری

وقتی صحبت از شیرینی شب یلدایی می‌شود، نمی‌توانیم انواع دسر و شیرینی با آجیل را در نظر نگیریم. زیرا برای ما ایرانیان انواع آجیل جایگاه خاصی دارند و در جشن‌های مهم حتما از آنها استفاده می‌کنیم. شیرینی مینیاتوری یکی از بهترین انواع شیرینی است که در آن مغزهای مختلفی استفاده می‌شود. از آنجایی که پسته نوعی آجیل بسیار پرطرفدار است، ما شیرینی مینیاتوری پسته را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی مینیاتوری

• روغن جامد: ۱۲۰ گرم
• پودر قند: ۱۰۰ گرم
• پودر پسته: ۱۰۰ گرم
• پودر هل: ۱ قاشق چای خوری
• آرد شیرینی: ۲۰۰ گرم
ابتدا روغن جامد و پودر قند الک شده را اضافه کنید تا کرم رنگ و سبک شود. سپس آرد الک شده را با پودر پسته و پودر هل مخلوط کنید. بهتر است همه آرد را یک جا مخلوط نکنید و در چند مرحله بریزید تا خمیر نرمی به دست بیاید. در ضمن، خمیر را بیش از حددورز ندهید، زیرا باعث خشک شدن شیرینی می‌شود.
خمیر را داخل نایلون قرار دهید و به مدت 6 ساعت در دمای اتاق بگذارید تا استراحت کند. سپس خمیر را بین دو لایه نایلون به ضخامت نیم سانت باز کنید و با کاتر دلخواه برش بزنید. شیرینی را در سینی فر که کاغذ روغنی انداخته‌اید، بچینید. سپس آن را به مدت 12 تا 15 دقیقه در فر از قبل گرم شده با درجه 150 بپزید. بعد از 12 دقیقه چک کنید که کف شیرینی طلایی شده باشد و اگر بین آن هم پخته بود، یعنی شیرینی شما آماده است. سینی را از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید شیرینی‌ها خنک شوند، سپس آنها را تزئین کنید و در ظرف سرو قرار دهید.

4. طرز تهیه بیسکاتی پسته و کرنبری

چند عدد بیسکاتی پسته و کرنبری

درست است که شیرینی های سنتی شب یلدا پای ثابت این شب محسوب می‌شوند، اما بد نیست که گاهی از شیرینی‌های جدید هم استفاده کنید. شیرینی بیسکاتی یکی از آن شیرینی‌هایی است که در طعم‌های مختلف درست می‌شود و طرز تهیه ساده‌ای دارد. ما در این بخش، رسپی شیرینی بیسکاتی پسته و کرن بری را توضیح می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه بیسکاتی پسته و کرنبری

• آرد: 250 گرم
• جوش شیرین: 1/4 قاشق چایخوری
• تخم مرغ: 2 عدد
• شکر دانه ریز: 220 گرم
• وانیل مایع: 1 قاشق چایخوری
• پسته: 100 گرم
• کرنبری شیرین خشک: 100 گرم
فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد یا 350 درجه فارنهایت گرم کنید. سینی فر را با کاغذ پخت بپوشانید. بهتر است برای این دستور از سینی پخت آلومینیومی رنگ روشن استفاده کنید، زیرا سینی های تفلون و نچسب رنگ تیره تری به شیرینی می‌دهند. آرد را به همراه جوش شیرین الک کنید و کنار بگذارید. در این رسپی هیچ روغن یا کره‌ای وجود ندارد. با همزن برقی تخم مرغ‌ها، وانیل و شکر را با دور متوسط به مدت 6-5 دقیقه بزنید تا رنگ آن کرم روشن شود. بعد از غلیظ شدن مایه، آرد را اضافه کرده و با سرعت کم هم بزنید تا مواد یکدست شوند. سپس پسته و کرن بری را اضافه کنید و با قاشق چوبی هم بزنید.
خمیر آماده شده را روی سطح آردپاشی شده قرار دهید. برای راحت‌تر شدن کار، خمیر را به 4 قسمت تقسیم کنید. ممکن است کمی به دستتان بچسبد، پس حتما دست خود را آرد پاشی کنید. هر تکه از خمیر را به صورت بلوک مستطیلی به طول 12 سانتی‌متر در آورید. سپس آن‌ها را در سینی به فاصله 7 سانتی متر از یکدیگر قرار دهید و با کف دست فشار دهید تا صاف شود و عرض آن به حدود 8 سانتی‌متر برسد.
البته همیشه نیازی نیست که خمیر را به 4 بخش تقسیم کنید . می‌توانید خمیر را به عرض یک بند انگشت با کف دست خود پهن کنید و داخل سینی فر قرار دهید. سپس آن را به مدت 25 دقیقه بپزید تا روی سطح بیسکاتی، قهوه‌ای طلایی و سفت شود. بعد از پخت اولیه، باید اجازه دهید بیسکاتی خنک شود، آن را برش بزنید دوباره بگذارید که بپزد. در پخت دوم، دمای فر را کم کنید و این بار به دمای 130 درجه سانتیگراد یا 250 درجه فارنهایت بپزید. هنگام برش شیرینی را به صورت موازی یا مورب برش دهید.
در وسط پخت، سینی را بیرون بیاورید و شیرینی‌ها را زیر و رو کنید تا از هر دو طرف ترد شوند، یعنی 10 دقیقه یک طرف و 10 دقیقه از طرف دیگر بپزید. این زمان هم به شما بستگی دارد و اینکه چقدر می‌خواهید آنها ترد شوند. بعد از پخت، شیرینی‌ها را به مدت 5 دقیقه در سینی استراحت دهید و سپس روی توری سیمی منتقل کنید تا کاملا خنک شود.

5. شیرینی اسکار گردویی

یک دیس شیرینی اسکار گردویی

برای درست کردن شیرینی کوکی شب یلدا، نباید از گردو غافل شد. در واقع گردو جز اصلی آجیل شب یلدا و بسیاری از شیرینی‌ها محسوب می‌شود و در فصل زمستان هم بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود انواع شیرینی گردویی، ما تصمیم گرفته‌ایم اسکار گردویی را برای یلدا معرفی کنیم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی اسکار گردویی

• تخم مرغ: ۲ عدد
• کره یا مارگارین: 150 گرم
• پودر قند: دو سوم پیمانه
• آرد: دو نیم پیمانه
• پودر هل: یک دوم قاشق چای خوری
• وانیل: یک چهارم قاشق چای خوری
• گردو خرد شده: 1 پیمانه
ابتدا کره را از یخچال خارج کنید و در دمای آشپزخانه قرار دهید تا نرم شود. سپس کره نرم شده را با پودر قند داخل قابلمه بریزید و با همزن برقی حدود 7 دقیقه هم بزنید. در ادامه، زرده‌ها و سفیده‌ها را جدا کنید. سپس زرده‌ها را به همراه پودر وانیل و هل به کره اضافه کنید و با همزن برقی یک دقیقه دیگر هم بزنید تا مخلوط کاملا یکدست شود. سپس، آرد را کم کم به مایع اضافه کنید و با لیسک هم بزنید تا خمیر در وسط کاسه جمع شود. حال سفیده تخم مرغ را با چنگال هم بزنید تا یکدست شود.

سپس به اندازه یک گردو از خمیر برداشته و آن را به شکل گرد و بدون ترک درآورید. آنها را در سفیده تخم مرغ فرو ببرید و بر روی پودر گردو بغلتانید. شیرینی‌ها بر روی کاغذ سینی فر و با فاصله از هم بچینید. البته بنا به سلیقه خود در کنار پودر گردو می‌توانید از پودر نارگیل و کنجد هم استفاده کنید. نهایتا که همه را داخل سینی فر قرار دادید، سینی را در فر با دمای 180 درجه بگذارید. بعد از حدود نیم ساعت شیرینی یلدایی شما آماده است و اجازه دهید تا خنک شود.

6. سابله فندق و شکلات

چند عدد شیرینی یلدایی سابله

بدون شک کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که عاشق طعم فندق و شکلات نباشد. همین باعث شده است که نوتلا طرفداران زیادی داشته باشد و در دسرهای زیادی استفاده شود. اگر شما هم عاشق این ترکیب هستید، پس سابله فندق و شکلات را از دست ندهید. این یکی از انواع شیرینی سابله رایج و خوشمزه است که با سادگی در خانه تهیه می‌شود.

مواد لازم برای تهیه سابله فندق و شکلات

• کره: ۱۷۰ گرم
• شکر: ۱۳۰ گرم
• تخم مرغ: یک عدد
• آرد: ۲۵۰ گرم
• وانیل: نوک قاشق چایخوری
• نمک: نوک قاشق چایخوری
• فندق رست شده: یک پیمانه
• شکلات: نصف پیمانه
ابتدا کره و شکر را با هم مخلوط کنید تا کرم رنگ شود. سپس تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید. وقتی مایع به اندازه خامه غلیظ شد، آرد را کم کم اضافه کنید، همزن را خاموش کنید و بعد از آن با لیسک به هم زدن ادامه دهید. وقتی خمیر سابله آماده شد، فندق و شکلات را اضافه کنید و به قدری هم بزنید که کاملا یکدست شوند. خمیر را به چهار قسمت تقسیم کرده و آن را پهن کنید و در فریزر قرار دهید تا استراحت کند. در آخر خمیر را از فریزر خارج کنید، آن را برش بزنید و در فر قرار دهید. بعد از پخت، این شیرینی خوشمزه را برای سرو در ظرف بچینید.

7. شیرینی ملکه بادام

مقداری شیرینی ملکه بادام تزئین شده

برای تهیه شیرینی یلدایی سنتی، ملکه بادام گزینه خوشمزه و پرطرفداری است. این شیرینی را شاید با نام آن نشناسنید، ولی حتما در مراسم‌های مختلف میل کرده‌اید. همانطور که از نام آن پیداست، بادام جزو اصلی تشکیل‌دهنده آن محسوب می‌شود و حتما خلال با کیفیت را تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی ملکه بادام

• کره: 200 گرم
• آرد: 375 گرم
• پودر قند: 125 گرم
• تخم مرغ: 2 عدد
• پودر هل: نصف قاشق چایخوری
• خامه: ۵۰ گرم

مواد لازم روی شیرینی
• عسل: 200 گرم
• کره: ۷۵ گرم
• خامه:۵۰ گرم
• شکر: ½ لیوان
• زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری
• خلال بادام: 2 لیوان
ابتدا کره دمای اتاق را به همراه پودر قند در ظرف مناسبی بریزید، با همزن به مدت 5 دقیقه هم بزنید تا بافت مواد کشدار و رنگ آن کرمی شود. در این مرحله، تخم مرغ‌ها را یکی یکی اضافه کنید و هر کدام را 1 دقیقه هم بزنید تا با بقیه مواد یکدست شود. بعد خامه و پودر هل رو اضافه کنید و با بقیه مواد یک دقیقه هم بزنید.
حالا آرد را به صورت آرام روی مواد الک کنید و هم بزنید تا خمیری نرم و یکدستی داشته باشید که به دست نچسبد. وقتی خمیر دیگر به دستتان نچسبید، از آرد پاشی کردن ما خودداری کنید تا از خشک شدن خمیر جلوگیری شود.
در این مرحله فر را با دمای 170 درجه سانتیگراد روشن کنید. سپس خمیری به قطر سه میلی متر را با وردنه پهن کرده و با کاتر گرد بر بزنید. خمیر قالب زده را داخل قالب تارت بگذارید و با نوک انگشت خود شکل دهید.
حالا قالب را داخل سینی فر قرار دهید و بعد از اینکه فر کاملا گرم شد، سینی را در طبقه وسط فر بگذارید. اجازه دهید تا خمیر تارت به مدت 10 تا 12 دقیقه بپزد، سپس آن را از فر خارج کنید.
در حین پخت خمیر تارت، مواد شیرینی را آماده کنید. برای این کار، عسل، کره، خامه و شکر را در قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید، سپس به آرامی هم بزنید. وقتی مواد به نقطه جوش رسید، بادام را اضافه کنید و وقتی مواد شروع به جوشیدن کرد، زعفران دم کرده را اضافه کنید و قابلمه را از روی حرارت بردارید. بعد مخلوط مواد رو داخل آرد تارتِ نیم بریزید. در این مرحله دمای فر را به 150 درجه کاهش دهید. سپس شیرینی را دوباره به مدت 30 دقیقه در فر قرار دهید تا بپزد. در نهایت دسر را از فر خارج کرده و پس از خنک شدن در ظرف مورد نظر قرار دهید.

8. شیرینی سوئیسی

چند عدد شیرینی سوئیسی روی توری فر

این شیرینی با وجود مارمالاد، بافتی خاص دارد و خشک به نظر نمی‌رسد. شاید فکر کنید که درست کردن آن سخت است، ولی به راحتی می‌توانید آن را در منزل درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی سوئیسی

• کره: ۱۵۰ گرم
• پودر قند: ۷ قاشق غذاخوری
• آرد سفید قنادی: چهار و نیم پیمانه
• زرده تخم مرغ: ۳ عدد
• تخم مرغ کامل: ۱ عدد
• بکینگ پودر: ۱ قاشق چای‌خوری
• وانیل: یک هشتم قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای روی خمیر
• مارمالاد سیب (یا هر نوع مربا و مارمالا): ۱ پیمانه
• خلال بادام: نصف پیمانه
• زرده تخم مرغ: ۱ عدد
• شیر: ۱ قاشق غذاخوری
• پودر قند: ۱ قاشق چای‌خوری
ابتدا کره‌ای که به دمای محیط رسیده را با پودر قند در ظرفی ریخته و در همزن برقی هم بزنید تا کرم رنگ و شفاف شود. زرده و تخم مرغ کامل را به همراه وانیل به کاسه کره اضافه کنید و دو دقیقه دیگر با همزن بزنید و سپس همزن را کنار بگذارید.
آرد و بکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و کم کم به مایه اضافه کنید و با همزن دستی هم بزنید تا خمیر یکدستی به دست آید. سپس یک سوم خمیر را جدا کرده و در نایلون بپیچید و به مدت 20 دقیقه در فریزر قرار دهید. کف سینی 30*40 را کمی روغن بزنید. سپس بقیه خمیر را به طور یکنواخت کف سینی پخش کنید. مارمالاد را روی خمیر قرار دهید و سپس خلال‌های بادام را به طور یکنواخت روی مارمالاد پخش کنید.
خمیر را از فریزر خارج کرده آن را بر روی مارمالاد و بادام به طور یکنواخت رنده کنید. در ظرفی دیگر، زرده‌ها را با شیر و پودر قند مخلوط کرده و با قلم مو روی سطح خمیر بمالید. حالا سینی شیرینی را در طبقه وسط فر با دمای 180 درجه سانتیگراد به مدت 20 تا 30 دقیقه قرار دهید تا بپزد. بعد از اینکه شیرینی یلدایی شما پخت، آن را به شکل‌های دلخواه برش دهید و نوش جان کنید.

9. شیرینی بادام زمینی

چند عدد شیرینی بادام زمینی

بادام زمینی از جمله آجیل‌های است که در هر شیرینی و دسری که مصرف می‌شود، طعم آن را خوشمزه‌تر و دلپذیرتر می‌کند. از طرفی، نسبتا قیمت مقرون به‌صرفه‌ای دارد و با استفاده از آن می‌توانید خوراکی‌های بیشتری درست کنید که شیرینی بادام زمینی یکی از آنهاست.

مواد لازم برای تهیه شیرینی بادام زمینی

• بادام زمینی بدون نمک: 350 گرم
• شکر دانه ریز: 200 گرم
• آرد: 250 گرم
• روغن مایع یا روغن بادام زمینی: 150 گرم
• تخم مرغ: 1 عدد
• شکر برای تزیین: 50 گرم
• نمک: نوک قاشق چایخوری
فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد گرم کنید و کاغذ فر را روی سینی فر قرار دهید و بادام زمینی‌ها را به صورت لایه‌ای نازک روی سینی قرار دهید. سینی را داخل فر بگذارید و اجازه دهید بادام زمینی‌ها به مدت 15 تا 20 دقیقه برشته شوند. هر 4 دقیقه یکبار سینی را بردارید و بادام‌ها را برگردانید تا به طور یکنواخت برشته شوند و نسوزند.
برای تزیین شیرینی، 50 گرم بادام را کنار بگذارید و بقیه بادام زمینی‌ها را در غذاساز خرد کنید تا کاملا له شوند. بادام زمینی آسیاب شده، شکر، نمک و آرد را در ظرفی ریخته و با کفگیر یا قاشق چوبی خوب مخلوط کنید. سپس نصف روغن مایع را به اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا خمیر نرمی به دست آید. سپس بقیه روغن را کم کم به آرد اضافه کنید و با دست ورز دهید تا خمیر کاملا نرم و یکدست شود. حداقل 5 دقیقه زمان دهید تا خمیر ورز داده شود. مقدار روغنی که در مرحله دوم استفاده می‌کنید، به نوع بادام زمینی بستگی دارد و ممکن است نیازی به استفاده از تمام نصف دیگر روغن نباشد. البته نصف دیگر روغن را کم کم با آرد مخلوط کنید تا خمیر نرم شود.
گلوله های کوچک خمیر را با قاشق بردارید و روی سینی فر که از قبل با کاغذ پوشانده‌اید، بریزید. روی هر توپ یک بادام زمینی قرار دهید. در یک کاسه، تخم مرغ‌ها را به همراه یک قاشق غذاخوری آب بشکنید و خوب هم بزنید تا تخم مرغ‌ها شل و روان شوند. با برس شیرینی پزی، مقدار کمی تخم مرغ را روی هر شیرینی بمالید. مقداری از شکری که برای تزیین کنار گذاشته اید روی کلوچه ها بپاشید.
سینی فر را به مدت 20 دقیقه در طبقه بالای فر قرار دهید تا شیرینی‌ها طلایی شوند. بعد از این مدت، فر را خاموش کنید؛ اما سینی را از فر خارج نکنید و بگذارید شیرینی‌ها 5 دقیقه دیگر در فر بمانند. سپس سینی را از فر خارج کنید و اجازه دهید شیرینی‌ها 10 دقیقه دیگر روی سینی بمانند تا خنک شوند. بعد از این مراحل، شیرینی شب یلدا شما حاضر است.

انواع شیرینی های یلدایی بدون فر

برخی از افراد در این شب وقت زیادی را برای تهیه شام و دسر شب یلدا صرف می‌کنند یا اینکه ممکن است به فر دسترسی نداشته باشند؛ بنابراین ترجیح می‌دهند یک شیرینی ساده‌تر و بدون فر درست کنند تا در مدت زمان کوتاه‌تری تهیه شود. اگر شما هم جزو این دسته هستید، در این بخش طرز تهیه انواع شیرینی های یلدایی بدون فر را مطالعه کنید:

1. شیرینی پنجره ای یلدایی

مقداری شیرینی نان پنجره ای

شیرینی پنجره ای یکی از شیرینی هایی رایجی است که نه تنها در عید نوروز و یلدا، بلکه در اعیاد مذهبی هم مصرف می‌شود. این شیرینی می‌تواند به صورت رنگی یا ساده درست شود و طرز تهیه آسانی دارد. اگر برای شیرینی یلدایی به دنبال یک گزینه اقتصادی و در دسترس هستید، شیرینی پنجره‌ای را از دست ندهید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی پنجره ای یلدایی

• آرد: 1 پیمانه
• شیر: 1 پیمانه
• نشاسته: نصف پیمانه
• تخم مرغ: 3 عدد
• وانیل: نصف قاشق چایخوری
• پودر قند: نصف پیمانه
• گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
ابتدا نشاسته را به همراه شیر و گلاب در ظرف مناسبی بریزید و خوب مخلوط کنید تا یکدست شود. سپس تخم مرغ‌ها را یکی یکی به ظرف اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا یکدست شود. بعد وانیل را اضافه کنید تا بوی تخم مرغ از بین برود. حالا آرد را کم کم اضافه کنید و با قاشق مواد را هم بزنید تا شیرینی شکل بگیرد. برای یکدست شدن شیرینی، آن را از صافی رد کنید تا گلوله نشود.

بهتر است خمیر را دو یا سه بار الک کرده و با مواد دیگر مخلوط کنید. پس از آماده شدن مایه شیرینی، آن را در ظرف مناسبی روی حرارت قرار دهید. سپس به اندازه‌ای روغن بریزید که شیرینی بر روی آن شناور شود. قالب مخصوص شیرینی را ۱۰ ثانیه در روغن داغ قرار دهید. سپس تا لبه قالب در مایه شیرینی فرو ببرید. حالا قالب را دوباره داخل روغن بگذارید و به آرامی تکان دهید تا شیرینی از قالب خارج شود. به همین ترتیب، شیرینی‌ها را داخل روغن سرخ کنید. بعد از سرخ شدن آنها را روی دستمال حوله‌ای قرار دهید تا روغن اضافی آنها گرفته شود. بعد از اینکه شیرینی کمی خنک شد، آنها را داخل پودر قند بغلتانید و در ظرف مورد نظر قرار دهید.

2. شیرینی با بیسکوییت پتی بور

چند ععد شیرینی شکلاتی با پتی بور

تا به اینجای متن چند نوع شیرینی سریع را معرفی کردیم، ولی این سریع‌ترین رسپی شیرینی یلدایی است که در کمتر از یک ربع حاضر می‌شود.

مواد لازم برای تهیه شیرینی با بیسکوییت پتی بور

• موز: ۲ عدد
• شکلات تخته ای: 200 گرم
• بیسکوییت پتی بور: 1 بسته
ابتدا باید بیسکویت‌ها را پودر کنید و آنها را با گردوی خرد شده در کیسه پلاستیکی مخلوط کنید. مقداری موز را پوست بگیرید و له کنید تا خمیری شکل شود، سپس بیسکویت‌های پتی بور را اضافه کنید و مواد را مخلوط کنید تا خمیر یکدستی به دست آید.
خمیر را پهن کنید و با استفاده از گلوله‌هایی به اندازه گردو درست کنید و روی کاغذ روغنی قرار دهید. سپس مقداری شکلات را در ظرفی بریزید و آب جوش به آن اضافه کنید تا شکلات ذوب شود. حالا خمیرهای گرد شده را داخل شکلات بزنید و در یخچال بگذارید. تمام شد! حالا شما شیرینی یلدایی خوش طعم دارید و می‌توانید آن را در کنار چای سرو کنید.

3. شیرینی خامه ای یخچالی برای یلدا

یک عدد شیرینی تر یخچالی

برای درست کردن شیرینی خامه‌ای حتما به فر نیاز ندارید. با استفاده از این رسپی می‌توانید با تابه در منزل شیرینی خامه ای یخچالی داشته باشید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی خامه ای یخچالی

• آرد: 2 پیمانه
• شیر: 1 پیمانه
• شکر: 1 پیمانه
• تخم مرغ: 4 عدد
• وانیل: 1 قاشق چایخوری
• خامه: ۵۰۰ گرم
• شکلات تخته‌ای: به مقدار لازم
• بکینگ پودر: ۱ قاشق غذاخوری
در مرحله اول تخم مرغ‌ها را با شکر و وانیل در قابلمه مخلوط کنید تا کشدار شوند. سپس شیر را به مخلوط خود اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید. آرد را الک کرده و با بکینگ پودر مخلوط کنید. آرد را داخل مخلوط شیر و تخم مرغ بریزید. تابه را روی شعله قرار دهید و بگذارید داغ شود.
مواد را داخل آن بریزید. بعد از نیم ساعت کیک را از قالب خارج کنید و بگذارید دو ساعت بماند. حالا کیک را به چند قسمت تقسیم کنید و روی هر کدام را به همراه ترکیب عسل و آب اغشته کنید. خامه را کاملا روی سطح کیک بمالید و دوباره در یخچال قرار دهید. بعد از دو ساعت می‌توانید از این کیک تازه لذت ببرید.

یلدای خاطره‌انگیز با شیرینی های یلدایی
ما در این مطلب به طور مفصل برخی از شیرینی های یلدایی ساده ولی جدید را معرفی کردیم. شما می‌توانید با توجه سلیقه خود، مواد لازم در هر رسپی را کمی تغییر دهید یا به آن مواد جدیدی را اضافه کنید. اما در هر صورت، حتما آجیل مرغوب و تازه استفاده کنید تا طعم و عطر شیرینی دلچسب شود. ما در بارجیل کامل‌ترین انواع آجیل و مغز را با قیمت مناسب عرضه می‌کنیم. کافیست محصول مورد نظرتان را آنلاین سفارش دهید و در سریع‌ترین زمان تحویل بگیرید.

منبع: chishi.ir | parsiday.com