آجیل یکی از خوشمزه‌ترین و سالم‌ترین تنقلاتی است که در انواع مهمانی‌ها و مراسم‌ها مصرف می‌شود. امروزه تنوع مخلوط‌های آجیل به حدی است که برای هر نوع مهمانی مخلوط مناسب را پیدا می‌کنید. مخلوط برشته پودری یکی از پرطرفداترین انواع مخلوط های بارجیل است که شما می‌توانید آن را در انواع مراسم‌ها، مسافرت، دانشگاه، میان وعده روزانه و به طور کلی در همه جا استفاده کنید.

حال که نزدیک شب یلدا است و افراد زیادی به دنبال خرید آجیل شب یلدا هستند، در این مطلب به شما می‌گوییم که مخلوط برشته پودری را چطور تهیه می‌کنند و مخلوط آجیل برشته پودری بارجیل که یکی از بهترین مخلوط‌ها برای شب یلدا به حساب می‌آید شامل کدام مغزها می‌شود. بنابراین همراه وبلاگ بارجیل باشید.

آجیل را چطور برشته پودری می‌کنند؟

مخلوط آجیل برشته پودری

آجیل‌ها عموما برای بهبود طعم، عطر و تردتر شدن بافت آنها، برشته می‌شوند. البته گاهی اوقات از روش برشته کردن برای جدا کردن پوسته آجیل از مغز آنها استفاده می‌شود. برشته کردن به معنی پخت و پز با استفاده از حرارت خشک تعریف می‌شود. معمولا اکثر آجیل‌ها بدون پوسته سخت خود برشته می‌شوند، به جز پسته که معمولا آن را با پوست خارجی آن تفت می‌دهند. ما پیش‌تر درباره اینکه آجیل خام مصرف کنیم یا برشته، صحبت کرده‌ایم. اما معمولا برای مجالس و مهمانی‌ها افراد آجیل برشته را خریداری می‌کنند، زیرا مجلسی‌تر است. به طور کلی دو راه برای برشته کردن آجیل وجود دارند:

  1. برشته کردن خشک: در این روش می‌توان آجیل را به صورت خشک در فر یا در ماهیتابه تفت داد.
  2. برشته کردن با روغن: همانند روش قبلی، آجیل را در ماهیتابه یا فر برشته می‌کنند، ولی این بار روغن نیز استفاده می‌شود.

البته علاوه بر این دو روش، آجیل را می‌توان در مایکروویو برشته کرد. شما می‌توانید آجیل برشته بخرید یا خودتان آنها را برشته کنید. برای درست کردن آجیل برشته پودری، هنگام برشته کردن آجیل از پودر ریز نمکی استفاده می‌کنند که طعمی خاص به آن می‌دهد. البته می‌توان از پودرهای دیگری مانند گلپر استفاده کرد. ولی در مخلوط آجیل برشته پودری بارجیل، نمک پودری ریز به کار می‌رود.

مخلوط آجیل برشته پودری مناسب شب یلدا

دانستن اجزاء آجیل مهم است چراکه هر مخلوط موارد مختلفی را در برمی‌گیرد. به‌طورمثال لیست ترکیبات آجیل شب عید با شب یلدا متفاوت است. شما می‌توانید در شب یلدا انواع مخلوط‌ها را خریداری کنید یا هر مغز را به دلخواه خود بخرید و با یکدیگر ترکیب کنید. ولی یکی از بهترین مخلوط‌های آماده و باکیفیتی که به شما پیشنهاد می‌دهیم، مخلوط برشته پودری بارجیل است که بدون شک هر نوع ذائقه‌ای را راضی نگه می‌دارد. این مخلوط شامل مغزهای زیر است: 

پسته اکبری برشته پودری

مقداری پسته برشته پودری

پسته یکی از قدیمی‌ترین آجیل‌های مورد استفاده مردم جهان محسوب می‌شود که هزاران سال است در خاورمیانه رشد می‌کند و از دیرباز نشانه سلامت و تندرستی بوده است. در واقع اکثر اوقات نمی‌توانیم مخلوط آجیل را بدون پسته در نظر بگیریم. مثلا، همیشه از خواص آجیل چهار مغز شنیده‌ایم که یکی از دلایل مفید بودن آن وجود پسته است.

در این بین، پسته اکبری را می‌توان جزو گران‌ترین انواع پسته دانست. زیرا علاوه بر طعم و مزه لذیذ و فواید آن، ظاهر جذابی نیز دارد. بنابراین قیمت آجیل مخلوط با وجود پسته اکبری، می‌تواند کمی بیشتر از مخلوط‌های دیگر باشد. این پسته بسیار خوش رنگ است، شکلی کشیده دارد و معمولا بزرگتر از سایر انواع پسته است. پسته اکبری علاوه بر طعم لذیذ، سرشار از فواید سلامتی است و تنها مغزی به حساب می‌آید که سرشار از مواد مغذی کاروتنوئیدی است.

این مواد مغذی احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مثل برخی از سرطان‌ها و آب مروارید را کاهش می‌دهد. برشته کردن پسته آن را خوش طعم‌تر و بافت آن را جذاب‌تر می‌کند. در فرآیند تفت دادن پسته اکبری، از پودر نمک ریز استفاده می‌شود. شما می‌توانید این پسته را به طور جداگانه یا به همراه انواع دیگری از تنقلات و مخلوط‌های برشته مصرف کنید.

مغز بادام برشته پودری

مقداری بادام برشته پودری

بادام را می‌توان به عنوان تنقلات به تنهایی یا با سایر آجیل‌ها و میوه‌های خشک استفاده کرد. در ضمن، بادام برای تهیه انواع غذاها و شیرینی‌ها کاربردهای فراوانی دارد. مواد معدنی مانند منیزیم و فسفر موجود در بادام به سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها کمک می‌کند. در دنیای پزشکی، فواید بادام به دلیل وجود اسیدهای چرب غیراشباع، فیبر، آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌هایی مانند ریبوفلاوین و مواد معدنی مثل منیزیم مورد توجه قرار می‌گیرد. در ضمن بادام یکی از آجیل های سوپر فود محسوب می‌شود که تنها مقداری از آن می‌تواند قوای زیادی به شما بدهد. با برشته کردن بادام می‌توان طعم آن را غنی‌تر کرد. بادام برشته پودری را نیز با تفت دادن و اضافه کردن نمک پودری، درست می‌کنند.

معز فندق برشته پودری

فندق یکی از پر فایده‌ترین و پر استفاده‌ترین انواع آجیل است. اگر به فکر یک رژیم لاغری خوب هستید، فندق را در رژیم غذایی خود بگنجانید. زیرا جدا از چربی‌های سالم و کالری موجود در فندق، مواد مغذی ضرروی برای کاهش وزن را نیز در خود جای می‌دهد. فندق را می‌توان به صورت جداگانه یا به همراه انواع دسرهای شکلاتی به کار برد که بدون شک طعمی فوق‌العاده به آنها می‌بخشد.

با وجود تمام این ویژگی‌ها، ممکن است هر سلیقه‌ای فندق خام را دوست نداشته باشد. مخصوصا کودکان که دل‌شان یک خوارکی با مغز غنی می‌خواهد، فندق خام می‌تواند کمی غیر جذاب به نظر برسد. بنابراین مشکلی ندارد که گاهی نیز فندق برشته پودری را هم در برنامه غذایی آنها بگنجانید. فرآیند برشته کردن فندق نیز مانند پسته و بادام است که توضیح دادیم و پودر آجیل برشته آن همان نمک ریز است.

بادام هندی برشته پودری

مقداری بادام هندی برشته پودری

وقت صحبت از مخلوط آجیل مغز می‌شود، نمی‌توان بادام هندی را نادیده گرفت. در یک مخلوط خوشمزه، انتخاب اول بسیاری از افراد همین بادام هندی خوشمزه و مقوی است. بادام هندی طعم خوبی دارد که به تنهایی نیز می‌توانید آن را مصرف کنید. با اینکه بادام هندی خام به اندازه کافی خوش طعم است، ولی هرگز بادام هندی برشته پودری را از دست ندهید. با برشته کردن، طعم آن نمکی می‌شود و بافت تردتری پیدا می‌کند.

سوالات رایج درباره آجیل برشته پودری

  1. مخلوط برشته پودری چیست؟

این آجیل مخلوط، از انواع مغزهایی تشکیل می‌شود که آنها را برشته کرده‌اند و حین تفت دادن، به آنها نمک پودری ریز اضافه می‌کنند.

  1. پودر استفاده شده روی مخلوط برشته پودری فقط نمک است؟

در بارجیل از پودر نمکی برای مخلوط برشته پودری استفاده می‌شود، ولی می‌توان از گلپر هم به عنوان پودر برشته استفاده کرد.