آجیل چهار مغز یکی از پرطرفدارترین مخلوط‌های آجیل است که در مراسم‌های مختلفی مصرف می‌شود. اما علاوه بر طعم خوشمزه آن، خواص آجیل چهار مغز زیاد است و به همین دلیل مصرف روزانه آن توصیه می‌شود. البته زمان و مقدار مصرف روزانه چهار مغز را نیز باید بدانید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

بنابراین در ادامه مطلب همراه وبلاگ بارجیل باشید تا علاوه بر خواص آجیل چهار مغز، درباره زمان مصرف آن هم اطلاعاتی را با شما به اشتراک بگذاریم.

آجیل 4 مغز شامل چه ویتامین هایی هست؟

خواص آجیل بسیار است. به‌طورمثال آجیل چهار مغز شامل فسفر، آهن، منگنز، مس، روی، کلسیم، پتاسیم، انواع ویتامین A، B، E می‌شود. همچنین املاح ضروری و اسیدهای چرب غیراشباع دارد که برای بدن مفید و حیاتی هستند.

اقلام تشکیل دهنده چهار مغز و خواص

یک کاسه چوبی پر از آجیل چهار مغز

ترکیبات آجیل متفاوت است. آجیل چهار مغز شامل پسته، بادام، فندق و بادام هندی است و مانند سایر انواع خشکبار و آجیل در بازار، به صورت خام و فرآوری شده و با طعم‌های مختلفی عرضه می‌شود. بنابراین افراد می‌توانند بنا بر سلیقه و ذائقه خود طعم مورد نظر را مصرف کنند. اما اگر آجیل چهار مغز به درستی و به مقدار مناسب مصرف شود، خواص و فواید زیادی برای سلامتی دارد. در ادامه خواص 4 مغز موجود در این مخلوط را به طور جداگانه شرح می‌دهیم:

خواص پسته چهار مغز

از جمله فواید پسته این است که حاوی چربی‌های خوب مانند چربی‌های چند غیر اشباع و چربی‌های تک غیر اشباع است. این چربی‌ها باعث بهبود سلامت قلب می‌شوند. همچنین پسته به افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند و خطر سکته را کاهش می‌دهد.

از طرفی، چربی‌های سالم موجود در پسته به کاهش فشار خون در بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، آنها سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، کاروتنوئیدها، پلی فنول‌ها، ویتامین E و ویتامین C هستند. همه این مواد مغذی به بهبود خاصیت ارتجاعی عروق خونی شما کمک می‌کنند. پسته سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که به جلوگیری از آسیب سلولی و رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کنند. ویتامین C، یک آنتی اکسیدان قوی موجود در پسته است که باعث کاهش استرس اکسیداتیو می‌شود.

پسته حاوی مس، منگنز، ویتامین B6، فسفر و تیامین است. این مواد معدنی و مواد مغذی به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند. همچنین التهاب روده را کاهش می‌دهد و متابولیسم را تقویت می‌کند. علاوه بر این، فیبر بالای پسته با حجم دادن به مدفوع، به تنظیم هضم غذا کمک می‌کند. ویتامین E موجود در پسته عملکرد نعوظ را بهبود می‌بخشد و باعث کاهش تولید استروژن در بدن مردان می‌شود. پسته یکی از معدود غذاهایی است که منبعی غنی از خواص تقویت کننده جنسی به حساب می‌آید.

همچنین پسته به پیشگیری و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک در زنان کمک می‌کند. به این دلیل که سطح انسولین را در بدن کاهش می‌دهد و هورمون‌ها را متعادل می‌کند. پسته حاوی مواد مغذی سالمی مانند پتاسیم، کلسیم، فولات، آهن و مقدار مناسبی پروتئین و فیبر است. بنابراین پسته برای رشد سالم کودک ضروری است. اما درباره مصرف پسته در بارداری، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

خواص بادام چهار مغز

یک کاسه پر مغز بادام

یکی از خواص آجیل چهار مغز، کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی است و بادام یکی از بهترین مغزهای موجود در آن است که به بهبود بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. بادام دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که از شما در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. همچنین، خوردن بادام به کاهش سطح نوع بد کلسترول و افزایش سطح نوع خوب کمک می‌کند.

اگرچه بادام حاوی تعداد زیادی کالری است، اما در واقع می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. البته باید آن را در حد تعادل میل کنید تا نتیجه عکس نداشته باشد. پروتئین و فیبر موجود در آجیل چهار مغز، باعث می‌شوند سریع‌تر احساس سیری کنید. بادام می‌تواند به کاهش فشار خون سیستولیک شما کمک کند و خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

بادام سرشار از مواد مغذی ارزشمند مانند منیزیم، ویتامین E و فیبر غذایی برای بدن شما است. از طرفی، بادام کلسیم و فسفر دارد که سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد و می‌تواند از شما در برابر شکستگی محافظت کند. به نظر می‌رسد بادام به مهار افزایش قند خون بعد از غذا کمک می‌کند و این نکته برای افراد مبتلا به دیابت کلیدی است.

خواص فندق چهار مغز

یک کاسه سفید پر از مغز فندق

فندق منبع خوبی از فیبر غذایی است. خوردن فیبر زیاد حرکات منظم روده را تشویق می‌کند و باعث جلوگیری از یبوست می‌شود. فندق سرشار از آنتی اکسیدان ویتامین E است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین E می‌تواند به محافظت از بدن در برابر انواع آسیب‌های سلولی مرتبط با سرطان کمک کند. خوردن فندق می‌تواند به کاهش کلسترول کمک کند. بهترین راه برای بهره‌مندی از فواید فندق، این است که هر روز آن را مصرف کنید.

در ضمن، خوردن مخلوط چهار مغز، به بهبود حساسیت به انسولین کمک می‌کند. کاهش حساسیت به انسولین در ایجاد دیابت نوع 2 نقش دارد. بهبود این حساسیت خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد. خوردن فندق خطر بیماری‌های قلبی عروقی را بهبود می‌بخشد و به طور بالقوه خطر مشکلات قلبی را کم می‌کند. طبق تحقیقات اخیر، مصرف بیشتر مغزها از جمله فندق، ممکن است تعداد اسپرم را افزایش دهد و کیفیت آنها را بهبود بخشد. بنابراین مردان می‌توانند هر روز آجیل چهار مغز میل کنند تا از مزایای فندق بهره ببرند.

خواص بادام هندی چهار مغز

یک کاسه پر بادام هندی

چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر موجود در بادام هندی به رفع هوس‌های شما کمک می‌کند و شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. در نتیجه، میل به پرخوری از شما دور می‌ماند. بنابراین، به جرات می‌توان گفت که مصرف بادام هندی در حد اعتدال، می‌تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک کند. در ضمن، این ویژگی باعث می‌شود تا بادام هندی برای کاهش وزن نیز مفید باشد.

همانطور که می‌دانیم، با افزایش سن، قدرت چشم ما از بین می‌رود. با این حال، مصرف منظم آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند به کاهش آن کمک کند. بادام هندی حاوی رنگدانه آنتی اکسیدانی غنی است. شبکیه به طور مستقیم آن را جذب می‌کند. رنگدانه یک لایه محافظ روی چشم ما تشکیل می‌دهد و از آسیب اشعه‌های مضر UV جلوگیری می‌کند.

بادام هندی سرشار از سلنیوم، آهن، فسفر، روی و منیزیم است که برای پوست شما عالی محسوب می‌شوند. همچنین منبع پروتئین، آنتی اکسیدان‌ها و مواد شیمیایی گیاهی است. در نتیجه به حفظ سلامت پوست و جلوگیری از چین و چروک کمک می‌کنند. علاوه بر این، از آنجایی که بادام هندی سرشار از آنتی اکسیدان است، رشد سلول‌های جدید را تقویت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که خاصیت ارتجاعی پوست دست نخورده باقی می‌ماند.

بادام هندی با محتوای بالای منیزیم و منگنز به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. مانند کلسیم، منیزیم نیز برای سلامت استخوان‌ها بسیار حیاتی است. تعادل بین این دو می‌تواند به بهبود تنظیم عصبی و تقویت عضلات کمک کند. علاوه بر این، منیزیم به کنترل کلسیم کمک می‌کند. بادام هندی می‌تواند به عنوان یک منبع عالی منیزیم عمل کند و بنابراین باعث بهبود سلامت استخوان‌ها می‌شود.

بادام هندی حاوی مقدار متعادلی اسیدهای چرب تک غیراشباع و چند غیراشباع است. این چربی‌ها به سلامت مغز، تقویت حافظه و کاهش التهاب کمک می‌کنند. بنابراین، بادام هندی باعث بهبود سلامت و عملکرد بهتر مغز می‌شود.

مصرف مداوم آجیل چهار مغز به چه افرادی توصیه می‌شود؟

در حالت کلی همه افراد می‌توانند با رعایت میزان متعادل، چهار مغز را مخصوصا به طور خام مصرف کنند. در این میان گروه‌هایی هستند که خوردن آجیل چهار مغز برایشان مفیدتر است و به آنها مصرف روزانه این آجیل توصیه می‌شود. این افراد شامل کودکان، نوجوانان، ورزشکاران، زنان باردار و خانم‌های شیرده است که مصرف چهار مغز آنها را قوی‌تر و پر انرژی‌تر می‌کند.

همچنین برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، مصرف چهار مغز مغز می‌تواند به بدن کمک کند تا مواد مغذی ضروری را به دست آورد، از مشکلات مربوط به رژیم غذایی جلوگیری کند، فرد احساس سیری ایجاد کند و باعث کاهش وزن شود. در رژیم غذایی افرادی که گوشت حیوان نمی‌خورند یا عادت به خام خواری دارند، بهتر است چهار مغز را حتما در وعده‌های غذایی خود قرار دهند. البته، در بارجیل مخلوط‌های دیگری وجود دارند و همگی مفید هستند. اگر می‌خواهید به برنامه غذایی خود تنوع بدهید، انواع مخلوط‌ها را خریداری کنید و به طور روزانه مصرف کنید.

بهترین زمان خوردن 4 مغز

خوردن بادام در صبح تاثیر مثبتی بر سلامتی شما دارد. در بادام مواد مغذی زیادی وجود دارند که می‌توانید روز خود را با آنها شروع کنید. اما پیشنهاد می‌شود فندق، پسته و بادام زمینی را هنگام غروب آفتاب مصرف کنید. مصرف این مغزها در طول روز استقامت و ایمنی شما را افزایش می‌دهد.

در شب از خوردن آجیل‌های چرب مانند بادام هندی خودداری کنید. زیرا این آجیل‌های پرچرب می‌توانند خواب شما را مختل کرده و معده شما را سنگین کنند. همچنین، باید از آجیل‌های با روکش شکلاتی و آجیل بو داده اجتناب کنید. زیرا در بلند مدت فواید آجیل را کاهش می‌دهند.

مقدار مصرف روزانه چهار مغز چه قدر است؟

یک کاسه اوتمیل به همراه سیب

شما می‌توانید روزانه به اندازه ۱ مشت پر آجیل چهار مغز مصرف کنید. البته نیازی نیست این مقدار را در یک وعده بخورید و می‌توانید آن را در فواصل زمانی مختلف در روز مصرف کنید. بنابراین تنها خوردن آجیل اهمیت ندارد، بلکه جهت دستیابی به بهترین نتیجه باید آن را در زمان‌های مشخص و به مقدار مناسب میل کنید.

نحوه نگهداری از آجیل چهار مغز چگونه است؟

چند قوطی در بسته و درباز پر از آجیل

به طور کلی آجیل و میوه‌های خشک در ماه‌های مرداد و شهریور به عمل می‌آیند. برای نگهداری آجیل چهار مغز، آن را به صورت خام در سردخانه نگهداری می‌کنند و به تدریج بو می‌دهند و با توجه به حجم فروش و استقبال مشتری، عرضه می‌کنند.

شما می‌توانید در منزل آجیل خام را تا مدت طولانی نگهداری کنید، اما آجیل بو داده بهتر است سریع و در عرض چند هفته مصرف شود. آجیل را در گرما و رطوبت نگهداری نکنید. زیرا گرما و رطوبت احتمال رشد کپک و فساد محصول را افزایش می‌دهد.

اگر برای مناسبت‌هایی مثل نوروز یا یلدا آجیل زیادی اضافه ماند، کافیست آجیل را در ظرف در بسته و با پوست به مدت 6 ماه در یخچال نگهداری کنید. ولی اگر پوست آجیل‌ها را بگیرید، حتی در جای خشک و خنک، بیش از دو هفته تازه نمی‌مانند.

سوالات رایج درباره آجیل چهار مغز

  1. آجیل چهار مغز شامل چیست؟

مخلوط ۴ مغز شامل بادام هندی، پسته، فندق و بادام درختی می‌شود.

  1. سرلاک چهار مغز چیست؟

سرلاک چهار مغز شامل مغز بادام درختی، بادام هندی، پسته و فندق می‌شود که با سویق‌های سنجد، جو، جو دو سر و شکر قهوه‌ای ترکیب شده است. این محصول برای افراد زیادی مفید است و زنان باردار نیز می‌توانند آن را مصرف کنند. برخی از فواید آن عبارتند از: تنظیم خواب، تقویت شیر مادران، تقویت حافظه، تامین ویتامین و امگا سه بدن.

  1. آیا چهار مغز چاق کننده است؟

به طور کلی آجیل ۴ مغز جزو انواع آجیل پرکالری و سرشار از انرژی به حساب می‌آید. همچنین پروتئین زیادی دارد که همه این ویژگی‌ها باعث می‌شود با مصرف روزانه آن دچار اضافه وزن شوید. البته اگر اعتدال را رعایت کنید، دچار چاقی بیش از اندازه نمی‌شوید.

منابع:

nuturally

pharmeasy

marthastewart