در فصل تابستان یکی از بهترین کارهایی که ما می‌توانیم انجام دهیم نوشیدن نوشیدنی‌های خنک است. بهتر است این نوشیدنی‌های خنک خاصیت درمانی نیز برای بدن ما داشته باشد. آن وقت ما با یک تیر دو نشان زده‌ایم. هم رفع عطش کرده‌ایم و هم به بدنمان کمک کرده‌ایم. اینجاست که پای سردنوش‌های جذاب به میان می‌آید.

سردنوش چیست؟

به اختصار می‌توان گفت که سردنوش‌ها، شربت‌ها و افشرده میوه‌ها هستند که طبعی خنک دارند. همانطور که از نامش پیداست، سردنوش نوعی نوشیدنی سرد است. سردنوش‌ها باعث می‌شوند از ما رفع عطش شود و همینطور اشتهای ما باز شود. حال اجازه دهید به معرفی چند سردنوش معروف بپردازیم.

انواع سردنوش‌ها

۱- شربت عرق کاسنی

یکی از انواع نوشیدنی تابستانی که می‌توانیم در فصل گرما بنوشیم، شربت عرق کاسنی است. عرق کاسنی خاصیت درمانی بسیار زیادی نیز دارد که آن را تبدیل به یکی از عرقیجات منحصربه‌فرد می‌کند. عرق کاسنی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین درد آرتروز را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

اگر شربت عرق کاسنی را با خاکشیر یا تخم شربتی و یخ مخلوط کنیم یک سردنوش منحصربه‌فرد عایدمان می‌شود.

۲-شربت خیار و سکنجبین

یکی از مناسب‌ترین سردنوش‌های مناسب فصل تابستان شربت خیار و سکنجبین است. این شربت قدیمی و دوست‌داشتنی یکی از بهترین و خنک‌ترین سردنوش‌هایی است که می‌توانیم در گرما بنوشیم.

مواد لازم برای شربت خیار و سکنجبین

شکر: ۱ پیمانه

نعنا: ۱ دسته کوچک

خیار: ۲ عدد

سرکه سفید: یک چهارم لیوان

آب: نصف لیوان

۱- اولین کاری که می‌کنیم این است که شکر را به همراه آب درون یک قابلمه می‌ریزیم و حرارت می‌دهیم تا در آب حل شود. بعد از آن نعناع‌ها را اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم که به طور ملایم بجوشد.

۲- اجازه می‌دهیم که شربت‌مان خنک شود. اگر شربت غلظتی پیدا کرد که کش می‌آمد آن وقت یعنی کارمان را به بهترین نحو انجام داده‌ایم. در این مرحله سرکه را اضافه می‌کنیم. یک تا دو قاشق شربت را با آب مخلوط می‌کنیم و پس از آن خیارها را بر روی آن رنده می‌کنیم.

۳-شربت گلاب و زعفران

زعفران علاوه بر اینکه رنگ و لعاب بسیار خوشی به هر چیزی می‌بخشد، بسیار هم خاصیت دارد و باعث ایجاد نشاط و شادی می‌شود. یکی از سردنوش‌هایی که همواره می‌توانیم روی آن حساب ویژه‌ایی باز کنیم شربت گلاب و زعفران ایت که هم خوشمزه است و هم مفید.

مواد لازم شربت گلاب و زعفران

زعفران ساییده شده: نصف قاشق غذاخوری

شکر: یک لیوان

آب: 3 لیوان

گلاب: 4 قاشق غذاخوری

طرز تهیه شربت گلاب و زعفران

1-ابتدا زعفران را می‌سابیم و دم می‌کنیم. سه لیوان آب را در قابلمه‌ای می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم تا به جوش آید.

۲- حرارت را کم می‌کنیم و شکر را آرام آرام به آن اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا شکر در آب حل شود.

۳-بعد از ترکیب آب و شکر، تقریبا بعد از 10 دقیقه گلاب و زعفران را به آن اضافه کنیم و اجازه دهیم، خوب با هم مخلوط شوند. حرارت را خاموش کنیم و بگذاریم شربت در یخچال خنک شود.4 قاشق غذاخوری از موادی که تهیه کرده‌اید را با آب خنک مخلوط کنیم و نوش جان!

۴-شربت خاکشیر

خواص خاکشیر برای سلامتی بسیار است و یکی از بهترین‌ سردنوش‌های مناسب فصل تابستان محسوب می‌شود که می‌توانیم از آن حسابی لذت ببریم. درست است که شربت خاکشیر را در انتهای این لیست آورده‌ایم اما به هیچ‌روی از ارزش‌های آن کم نمی‌شود!

مواد لازم

خاکشیر: نصف لیوان

آب: ۶ لیوان

گلاب: ۲ ق.غ

شکر: ۱ لیوان

طرز تهیه خاکشیر

تنها کافی است که خاکشیرمان را با آب به خوبی بشوییم. پس از آن خاکشیر با آب و شکرمان مخلوط می‌کنیم و به خوبی هم می‌زنیم. سپس گلاب را اضافه می‌کنیم و دوباره هم می‌زنیم! حالا می‌توانیم یک خاکشیر خوشمزه نوش جان کنیم.

تابستانت را با سردنوش‌ها بساز!

سردنوش‌ها علاوه بر اینکه رفع عطش می‌کنند باعث می‌شوند تا مزاج ما در تابستان و گرما تعادل خودش را بازیابد. از همین روست که نوشیدن سردنوش نه تنها در فصل تابستان بلکه در همه سال می‌تواند گزینه‌ای قابل توجه باشد. البته سردنوش‌ها به این چهار موردی که ما در این مطلب مجله بارجیل اشاره کردیم، خلاصه نمی‌شود. سردنوش‌های دیگری نیز می‌توان درست کردن همچون عرق بیدمشک و یا تخم شربتی. با این اوصاف سعی کردیم که به ۴ سردنوش جذاب و متنوع در این مطلب اشاره کنیم.

منابع: beautifulingredient | studiobotanica |