شب یلدا بلندترین شب سال و آخرین روز پاییز است. جشنی که در این شب برگزار می‌شود، از زیباترین جشن‌های ایرانیان بوده که مخصوص شب‌نشینی و سرو انواع شیرینی‌ها، آجیل‌ها و میوه‌های مختلف به همراه حافظ خوانی و تعریف قصه‌های قدیمی است. در این شب به‌یادماندنی، انواع دسرها، شیرینی‌ها و کوکی‌های متنوع و لذیذ و نوشیدنی‌های مخصوص یلدا برای سفره‌ها آماده می‌شوند. اگر قصد دارید در این شب خاطره‌انگیز «کوکی هندوانه» که متناسب با تزئینات شب یلدا است را در خانه بپزید، در ادامه مقاله «آموزش روش پخت کوکی هندوانه برای شب یلدا» با ما همراه باشید.

پخت کوکی هندوانه‌ای مخصوص شب یلدا

تاریخچه پخت کوکی به کشور خودمان، ایران باز می‌گردد. بعد از پخت کوکی و محبوبیتش در میان مردم، به سرعت آوازه کوکی‌های ایرانی در کشورهای همسایه پیچید و طولی نکشید که تمام دنیا عاشق این شیرینی خوش‌طعم شدند. کوکی هندوانه یکی از انواع کوکی‌هایی است که مناسب جشن شب یلدا بوده و پخت آن در منزل به‌راحتی امکان‌پذیر است. این کوکی به دلیل طعم خوبی که دارد، می‌تواند در مجالس و مهمانی‌های مختلف سرو شود. در ادامه ساده‌ترین آموزش کوکی هندوانه را برایتان آوردیم.

مواد لازم جهت تهیه کوکی هندوانه ویژه شب یلدا

کوکی یک شیرینی کوچک با اشکال و طعم‌های مختلف است که بنا به سلایق مختلف می‌توان آن را درست کرد. کوکی‌های آماده در بازار به وفور وجود دارند. اما اگر می‌خواهید لذت پخت کوکی هندوانه برای شب یلدا را به‌صورت خانگی با طعم و شکل دلخواهتان تجربه کنید، یک دستور محبوب را برایتان آماده کردیم:

مواد لازم برای پخت کوکی هندوانه‌ای:

  • 4/3 فنجان کره نرم
  • 4/3 پیمانه شکر
  • 1 عدد تخم‌مرغ بزرگ
  • 1 قاشق چای‌خوری پودر وانیل
  • 2 پیمانه آرد
  • 2/1 قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر
  • 3/1 قاشق چای‌خوری نمک
  • رنگ خوراکی ژله‌ای قرمز و سبز
  • 3/1 پیمانه شکلات چیپسی یا کشمش مینیاتوری
  • 1 قاشق چای‌خوری دانه کنجد
  • انواع مغز برای تزئین
کوکی هندوانه و شیر

طرز تهیه کوکی هندوانه:

   مرحله اول

در مرحله اول، تهیه کوکی با طرح هندوانه شب یلدا، باید درون یک کاسه با سایز متوسط، کره‌ای که در دمای اتاق نرم شده را به همراه شکر بریزید. سپس با همزن برقی آن‌ها را هم بزنید تا ظاهری سبک و پفکی به خود بگیرند.

مرحله دوم

در کاسه‌ای دیگر تخم‌مرغ را توسط همزن برقی هم بزنید تا کاملاً کف کند.

مرحله سوم

درون ظرفی دیگر آرد، نمک، پودر وانیل و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید.

مرحله چهارم

تخم‌مرغ را داخل مخلوط کره و شکر بریزید و برای یکنواختی بیشترشان آن‌ها را دوباره هم بزنید.

مرحله پنجم

مخلوط کره، شکر و تخم‌مرغ را کم‌کم به مخلوط آرد، نمک و… اضافه کنید. به مدت 3 دقیقه با همزن برقی هم بزنید تا خمیری یکدست و یکنواخت به دست آید.

مرحله ششم

خمیر آماده را به سه قسمت تقسیم کنید.

  • یکی از قسمت‌های خمیر را با رنگ خوراکی قرمز مخلوط کرده و هم بزنید تا رنگ آن یکدست شود.
  • قسمت دیگر خمیر را به همین صورت با رنگ سبز خوراکی یکدست کنید.
  • قسمت سوم را بگذارید بدون رنگ بماند.

سپس خمیرها را به‌طور جداگانه داخل نایلون بگذارید و به مدت نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خنک و سفت شوند.

مرحله هفتم

خمیر قرمز را از داخل نایلون درآورده و به اندازه 25 سانتی‌متر لوله کنید. سپس خمیر بدون رنگ را به ابعاد ۱۴*۲۵ با استفاده از وردنه باز کرده و اطراف خمیر را به‌طور کامل صاف کنید. حالا خمیر قرمز رنگ را در مرکز خمیر بی‌رنگ قرار دهید و خمیر بی‌رنگ را روی خمیر قرمز رنگ بیاورید و درزهای آن را صاف کنید.

خمیر سبز را به طول ۲۵ و عرض ۱۶ سانتی‌متر باز کنید. سپس خمیر رول قرمز و بی‌رنگ را بین خمیر سبز قرار دهید. خمیر سبز را روی خمیر قرمز قرار دهید و اطراف آن را صاف کنید. در نهایت خمیری که به دست می‌آید را به مدت 1 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا سفت شود.

مرحله هشتم

در این مرحله خمیر را با توجه به سلیقه خود به‌صورت نیم دایره یا مثلثی شکل دهید. سپس کف سینی فر را کمی چرب کرده و کوکی‌ها را درون فر گرم به مدت 15 دقیقه و در دمای 180 درجه قرار دهید.

کوکی خوشمزه هندوانه ای

مرحله نهم

بعد از آماده شدن کوکی‌ها صبر کنید تا خنک شوند. سپس با استفاده از شکلات چیپسی، کشمش مینیاتوری، دانه‌های کنجد، انواع آجیل‌ها و میوه‌های خشک کوکی مخصوص شب یلدا را تزئین کنید. البته یکی از مهم‌ترین پذیرایی‌های این جشن ایرانی، انواع آجیل مخصوص یلدا است که نباید از قلم بیفتد!

نکته: در پخت کوکی هندوانه بدون فر، ابتدا داخل یک تابه دو طرفه کاغذ روغنی قرار دهید. یک الی دو دقیقه در تابه را ببندید و آن را روی شعله پخش کن بگذارید و اجازه دهید تابه روی شعله کم گرم شود. کوکی‌ها را داخل تابه بگذارید و دوباره در آن را ببندید. به مدت 10 دقیقه اجازه دهید کوکی‌ها پخته شوند.

مدت زمان پخت کوکی هندوانه

مدت زمان پخت کوکی طولانی نیست، اما معمولاً بازه زمانی 12 الی 15 دقیقه برای پخت مناسب است. اگر این زمان بیشتر شود ممکن است کوکی خشک و حتی تغییر رنگ دهد تا حدی که رنگ سبز آن به زرد تغییر کند.

نکات پخت کوکی هندوانه‌ای شب یلدا

  • برای اینکه کوکی هندوانه، ظاهری زیبا و پفی داشته باشد، مرحله سرد کردن در یخچال را فراموش نکنید. در غیر این صورت، کوکی‌ها قطر کمی خواهند داشت و ممکن است رنگ‌ها در هم قاطی شوند.
  • اگر رنگ قرمز تیره‌تری برای کوکی می‌خواهید، پس از افزودن رنگ خوراکی قرمز کمی پودر شربت و اسموتی کول اید (Kool-Aid) به آن اضافه کنید.
  • هنگام قرار دادن کوکی‌ها داخل سینی فر دقت کنید که حتماً با فاصله از هم باشند. زیرا حین پخته شدن کوکی‌ها پف می‌کنند و ممکن است به هم بچسبند.
کوکی با طرح تزئین هندوانه

جدول ارزش غذایی و میزان کالری کوکی هندوانه‌ای

زمانی که قرار است خوراکی یا غذایی را مصرف کنیم بهتر است به طور کامل از ارزش غذایی آن مطلع شویم. بدین ترتیب قادر خواهیم بود برنامه تغذیه خود را مدیریت کنیم و مواد مغذی و سالم را به بدنمان برسانیم. ارزش غذایی کوکی هندوانه‌ای به‌صورت زیر است:

ماده مغذیمقدار کالری
چربی کل11 گرم
چربی اشباع4 گرم
کلسترول19 میلی‌گرم
سدیم135 میلی‌گرم
کربوهیدرات کل31 گرم
فیبر رژیمی1 گرم
کل قند20 گرم
پروتئین2 گرم
کلسیم29 میلی‌گرم
آهن1 میلی‌گرم
پتاسیم33 میلی‌گرم

کلام آخر

در این مقاله با دستور کوکی هندوانه مخصوص شب یلدا با شما همراه بودیم و تلاش کردیم تمام نکات و جزئیات پخت کوکی هندوانه را به شما آموزش دهیم. کوکی هندوانه‌ای مخصوص شب یلدا، دسری با طرح و رنگ‌های جذاب و زیبا به همراه طعمی دوست‌داشتنی است. این شیرینی، نه تنها نظر کودکان بلکه نظر افراد بزرگسال را هم جلب و آن‌ها را ترغیب به خوردن می‌کند. امیدواریم از این آموزش لذت ببرید و این مدل کوکی هندوانه خوش‌طعم را در جشن شب یلدای پیش رو نوش جان کنید. علاوه بر این شیرینی، می‌توانید کیک هندوانه و کوکی انار را نیز جزو پذیرایی این جشن قرار دهید.

منابع: bbcgoodfood | tasteofhome | parsiday | .allrecipes