تابستان فصل مورد علاقه افرادی زیادی است که تفریحات مختلفی را برای آنها فراهم می‌کند. از ورزش‌های تابستانی گرفته تا میوه‌های تابستانی، همگی باعث شده‌اند که تابستان فصلی جذاب باشد. اما نوشیدنی مناسب تابستان، یکی از مهمترین جذابیت‌های این فصل محسوب می‌شود و هیچ چیز نمی‌تواند مانند یک نوشیدنی خنک در هوای گرم، حال شما را خوب کند. از طرفی، وقتی صحبت از نوشیدنی های تابستانی می‎شود، اسم تخم شربتی در بین آنها نیز وجود دارد. بسیاری از این نوشیدنی‌های خنک با تخم شربتی درست می‌شوند.
بنابراین حالا که در فصل گرما هستیم، همراه مجله بارجیل باشید و با طرز تهیه انواع شربت تخم شربتی آشنا شوید.

تخم شربتی چیست؟

پیش از بررسی فواید تخم شربتی و طرز تهیه شربت آن، خوب است کمی به این بپزدازیم که تخم شربتی چیست؟ زیرا افراد زیادی آن را با دانه‌های دیگر اشتباه می‌گیرند. تخم شربتی بذر گیاه ریحان کوهی است که با نام علمی Ocimum basilicum شناخته می‌شود. این گیاه شبیه ریحان است، اما برگ‌های آن زبرتر است و عطر کمتری دارد.
همچنین در هوای گرم، طعم و عطر زیادی را از دست می‌دهد و نمی‌توان از آن به عنوان سبزی استفاده کرد. دانه‌های این گیاه برای تهیه انواع شربت به کار می‌روند، از این‌رو در زبان عامیانه به آن تخم شربتی می‌گویند. شربت تخم شربتی یکی از نوشیدنی های سنتی ایرانی است که بیشتر در فصل گرما به صورت خنک مصرف می‌شود.

فواید تخم شربتی؛ نگاهی اجمالی

دو کاسه تخم شربتی

• یکی از مهمترین خواص تخم شربتی، تاثیر مثبت آن در کاهش درد معده است.
• این دانه‌ها حاوی مقادیر بالایی پروتئین، آهن، پتاسیم و کلسیم هستند. بنابراین در بهبود جذب کلسیم تاثیر زیادی دارند.
• این شربت بر درمان بیماری‌های تنفسی نیز اثرگذرا است.
• دانه‌های تخم شربتی قادر هستند فرد را برای مدتی بدون هیچ کالری اضافی، سیر نگه دارد. به همین دلیل می‌توان از آن به عنوان نوعی خوراکی جهت کاهش وزن استفاده کرد.
• مصرف تخم شربتی به همراه با غذا باعث می‌شود تا غذاهای دارای نشاسته، به آرامی قند خود را آزاد کنند و در نتیجه، در تنظیم قند خون موثر است.
• تخم شربتی باعث بهبود خلق و خوی افراد، کاهش خستگی ذهنی، تنش‌های عصبی، افسردگی و میگرن می‌شود.
• تخم شربتی به خاطر اثر ضد اسپاسم، برای کاهش سیاه سرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
• تخم شربتی به دلیل وجود امگا 3 و امگا 6 تاثیر مثبتی بر سلامت و عملکرد مغز و قلب دارد.

در بخش بعدی به معرفی طرز تهیه انواع شربت تخم شربتی می‌پردازیم.

طرز تهیه تخم شربتی زعفرانی

یک لیوان تخم شربتی زعفرانی

این شربت به عنوان محبوب‌ترین شربتی است که با استفاده از این دانه‌ها درست می‌شود و جزء نوشیدنی‌های سرد تابستانی محسوب می‌شود. شما می‌توانید در تهیه آن کمی گلاب نیز به کار ببرید، ولی این موضوع سلیقه‌ای است.

مواد لازم برای تهیه تخم شربتی زعفرانی

• تخم شربتی: 3 قاشق غذاخوری
• آب: 4 لیوان
• شکر: 4 قاشق غذاخوری
• زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه تخم شربتی زعفرانی

مرحله اول
برای تهیه این شربت خوشمزه، ابتدا تخم شربتی‌ها را به مدت 10 دقیقه در آب خیس کنید تا کاملا لعاب بیندازند. سپس آنها را در یک صافی ریز ریخته و روی تخم شربتی آب بگیرید تا شسته شود.

مرحله دوم
سپس در ظرفی آب بریزید و شکر را به آن اضافه کنید. آب و شکر را هم بزنید تا دانه‌های شکر حل شوند. سپس تخم شربتی‌ها را داخل آن بریزید. اگر می‌خواهید تخم شربتی آبلیمویی و زعفرانی داشته باشید، در این مرحله می‌توانید کمی آبلیموی تازه هم اضافه کنید.

مرحله سوم
در مرحله آخر، زعفران آماده شده را به مواد شربت اضافه کنید. وقتی همه مواد با هم مخلوط شدند و طعم دلخواه را پیدا کردند، آن را در لیوان بریزید و تکه‌های یخ را اضافه کنید تا خنک شود. حال می‌توانید تخم شربتی زعفرانی خود را بنوشید.

طرز تهیه تخم شربتی و خاکشیر

یک لیوان شربت تخم شربتی خاکشیر

یکی دیگر از ترکیبات جذاب برای نوشیدنی مناسب فصل گرما، مخلوط تخم شربتی و خاکشیر است. هر دوی آنها نه تنها برای جلوگیری از گرما فواید زیادی دارند، بلکه از لحاظ ظاهری نیز شربتی خوش‌رنگ می‌شود.

مواد لازم برای تهیه تخم شربتی و خاکشیر

• تخم شربتی: 4 قاشق غذاخوری
• خاکشیر: 6 قاشق غذاخوری
• شکر: 2 پیمانه
• گلاب: 1/2 پیمانه
• آب: 4 عدد لیموی تازه
• لیموی تازه: به میزان دلخواه
• زعفران دم شده: به میزان دلخواه

مراحل تهیه تخم شربتی و خاکشیر

مرحله اول
ابتدا تخم شربتی و خاکشیر را تمیز کرده و در ظرفی جداگانه نگه ‌دارید. آنها را چند بار بشویید و آبکشی کنید. سپس تخم شربتی و خاکشیر را مدتی در آب نگه دارید تا اگر شن در آنها وجود دارد، شن‌ها ته‌نشین شوند. وقتی مخلوط شربت خاکشیر و تخم شربتی درست می‌کنید، تخم شربتی را به مدت طولانی در آب نگذارید، زیرا آب زیادی را به خود جذب می‌کند.

مرحله دوم
نصف پیمانه شکر را به آب اضافه کنید و حرارت دهید تا کاملا حل شود. سپس گلاب را اضافه کنید و بگذارید کمی بجوشد. گاز را خاموش کنید و اجازه دهید مایع غلیظ کاملا خنک شود.

مرحله سوم
در دو پارچ جداگانه با مایعی که تهیه کردید و مقداری آب، 2 لیوان شربت درست کنید. ابتدا آب و شکر را به اندازه لازم اضافه کنید. در یک پارچ، تخم شربتی و در پارچ دیگر خاکشیر بریزید و به هر کدام مقداری آب لیمو اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید زعفران آماده را نیز به آنها اضافه کنید.

مرحله چهارم
پارچ‌ها را در یخچال قرار دهید و اجازه دهید تا خنک شوند. در حین سرو، خاکشیر را هم بزنید و نصف لیوان شربت خاکشیر بریزید و سپس شربت تخم شربتی را اضافه کنید تا لیوان پر شود. نوشیدنی شما در این مرحله آماده است.

طرز تهیه ژله تخم شربتی

یک لیوان ژله تخم شربتی

اگر به فکر یک نوشیدنی و دسر جذاب‌تر هستید، ژله تخم شربتی را از دست ندهید. با اینکه کمی سفت است، ولی می‌تواند در لیست نوشیدنی ها مناسب فصل گرما جای بگیرد.

مواد لازم برای تهیه ژله تخم شربتی

• پودر ژله با طعم دلخواه: ۳ بسته
• آب: ۸ لیوان
• گلاب یا عرق گیاهی: به مقدار لازم
• تخم شربتی: به مقدار دلخواه

مراحل تهیه ژله تخم شربتی

مرحله اول
در مرحله اول باید پودر ژله را در ظرف بزرگی بریزید. ۶ لیوان آب جوش اضافه کنید و خوب هم بزنید تا پودر ژلاتین کاملا در آب حل شود. سپس اجازه دهید کمی خنک شود و آن را در یخچال قرار دهید تا نیم‌بند شود.
مرحله دوم
بعد از تهیه ژله، در این مرحله تخم شربتی‌ها را شسته و در آب خیس کنید تا لعاب بگیرد. برای این کار بهتر است از آب گرم یا ولرم استفاده کنید.

مرحله سوم
در این مرحله باید ژله نیم بند شده را از یخچال خارج کنید و 1 لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا ژله به شکل شفاف و یکدست شود. در آخر، گلاب، تخم شربتی و کمی آب به شربت اضافه کنید. شربت را بچشید و اگر خیلی شیرین بود، مقداری شکر اضافه کنید. اگر شربت خیلی غلیظ بود، می‌توانید مقدار آب را افزایش دهید.

طرز تهیه شربت تخم شربتی رنگی

یک لیوان شربت تخم شربتی رنگی

نوشیدنی تخم شربتی ساده برای گذراندن یک روز معمولی خوب است، ولی برای مهمانی و مجالس می‌توانید کمی سیلقه به خرج بدهید و آن را به صورت رنگی درست کنید. برخی از راه‌ها برای درست کردن تخم شربتی رنگی عبارت‌اند از:
گل پنیرک: گل پنیرک را در آب سرد قرار دهید تا رنگش بازگردد. سپس شربت تخم شربتی را به صورت ساده آماده کنید و به جای آب از آب پنیرک استفاده کنید.
رنگ‌های طبیعی و خوراکی: برای تهیه شربت تخم شربتی قرمز می‌توانید از چای ترش استفاده کنید. به جای آب نیز می‌توانید شربت توت فرنگی، انار، آب آلبالو، هندوانه و … را مصرف کنید. علاوه بر این، رنگ‌های خوراکی موجود در بازار نیز گزینه‌های مناسبی هستند.
قالب یخ تخم شربتی: روش دیگری برای درست کردن تخم شربتی رنگی وجود دارد. به این صورت که تخم شربتی را با آب در قالب ریخته و در فریزر قرار دهید تا کاملا سفت شود. با افزودن تکه‌های میوه یا گل محمدی، رنگ شربت شما کمی تغییر می‌کند.
دتاکس: یکی از بهترین راه‌ها برای درست کردن شربت تخم شربتی، این است که آن را با دتاکس مخلوط کنید. یعنی در ته لیوان کمی تخم شربتی بریزید و دتاکس را روی آن بریزید تا تکه‌های میوه روی آب قرار بگیرند.
نکته: شما می‌توانید شربت را به صورت چند لایه درست کنید و دارای چند رنگ باشد. برای این کار باید غلظت شربت‌ها را متفاوت در نظر بگیرید. یعنی پایین‌ترین رنگی که استفاده می‌کنید، باید غلیظ‌ترین باشد و به ترتیب غلظت شربت کم شود تا سبک‌ترین شربت روی آن قرار بگیرد.

تابستان های گرم با نوشیدنی تخم شربتی خنک

ما در این مطلب خوشمزه ترین نوشیدنی ها با تخم شربتی را به شما معرفی کردیم. شما می‌توانید با توجه به خوراکی‌هایی که در منزل دارید، یکی از آنها را درست کنید. در ضمن، ما در بارجیل تخم شربتی و خاکشیر را به صورت آنلاین عرضه می‌کنیم، کافیست وارد سایت ما شوید و محصول مورد نظرتان را سفارش دهید تا در سریع‌ترین زمان، شربت تخم شربتی را درست کنید.

منابع: rasekhoon | kojaro