افراد در مناسبت‌های مختلف به این فکر می‌کنند که چه خوراکی‌هایی میل کنند تا هم بدنشان سالم بماند، هم مقوی باشد و هم خوشمزه. یکی از این دسرهای خوشمزه رنگینک است. رنگینک هم بسیار مقوی است و ارزش غذایی بالایی دارد و هم بسیار خوشمزه است. این دسر با بیس خرما طرفداران بسیار زیادی را نیز پیدا کرده. بیخود نیست که هرساله نردیک ماه رمضان و حین آن بوی رنگینک از در هر خانه‌ایی به مشام ما می‌رسد. چراکه در طول روز و تا هنگام سحر، انرژی مورد نیاز یک روز ماه رمضانی را در خود دارد. رنگینک حتی می‌تواند به‌عنوان یک دسر زمستانی هم خورده شود. اگر شما هم علاقه دارید تا رنگینک خوشمزه خود را درست کنید، با ما همراه باشید تا به معرفی دستور پخت رنگنیک خوشمزه بپردازیم.

طرز تهیه رنگینک مرحله به مرحله

مواد لازم رنگینک

 2 لیوان آرد سفید

۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم روغن حیوانی یا کره

۱ قاشق مرباخوری پودر دارچین

2/1 قاشق چای خوری پودر هل

اندازه ظرفی که دارید خرما

به مقدار کافی گردو

به مقدار کافی برای تزئین پودر نارگیل و خلال بادام

1- کره و ماهیتابه‌ات را دریاب!

 در اولین قدم نیاز است که کره را در درون ماهیتابه بریزیم. باید اجازه دهیم کخ کره‌مان با ملایمت بسیار آب شود. همانطور که گفتیم برای تهیه رنگینک به 200 الی 250 گرم کره نیاز است. البته می‌توانیم کره کم‌تری هم به کار ببریم در صورتی که مایل باشیم. به یاد داشته باشیم در طرز تهیه رنگینک خرما باید به اندازه نصف مقدار آرد، کره یا روغن به آن اضافه کنیم.

2- آرد را الک کنیم

 در قدم دوم اولین کاری که باید بکنیم این است که آرد را الک کنیم. دقت کنیم که هنگامی که آرد را الک می‌کنیم، گلوله‌ای در آرد باقی نماند. بعد از الک آرد، آرد یکدست‌شده را به کره آب‌شده‌مان اضافه می‌کنیم. به کمک یک قاشق چوبی کره و آرد را روی حرارت ملایم هم می‌زنیم. این کار را آنقدر ادامه می‌دهیم تا خامی آرد از بین برود. دقت کنیم که کره و آرد را مدام هم بزنیم تا یک وقتی ته نگیرد. فقط نیاز است تا طلایی رنگ بشود. همین! سپس زیر ماهیتابه را خاموش می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا به مدت 10 دقیقه موادمان خنک شود. نکته‌ای که باید بسیار به آن توجه کنیم این است که کره و آردمان نباید مانند حلوا تیره و سفت شود. بلکه باید رقیق و طلایی رنگ بماند.

3- خرماهای جذابمان را آماده کنیم

طرز تهیه رنگینک بوشهری

در این مرحله نوبت به آماده کردن خرماهایمان می‌رسد. خواص خرما بسیار است که جزء اصلی رنگینک محسوب می‌شود. ابتدا باید هسته و پوست خرماهایمان را جدا کنیم. یک نی محکم نیز می‌تواند کار ما را برای در آورد پوست و هسته خرما راحت کند. حالا وقتی پوست و هسته خرما را جداکردیم به جای هسته خرما، گردو را جایگزین می‌کنیم.

این کار را برای همه خرماها تکرار کنید. مقدار خرمای ما باید به اندازه‌ای باشد که یک ظرف متوسط را پر کند. اگر دوست داریم گردویی که برای درست کردن رنگینک استفاده می‌شود، ترد باشد، می‌توانید مقداری آن را در تابه تفت دهید و بعد داخل خرما قرار دهید.

4-خرما و موادمان را با هم ترکیب کنیم

 گفتیم که باید اجازه دهیم تا آرد و کره ما خنک شود. بعد از خنک شدن این دو، پودر دارچین و پودر هل را به مواد خودمان اضافه می‌کنیم. آن‌ها را باید به خوبی با هم ترکیب کنیم. بعد از ترکیب کردن پودر دارچین و هل، مقداری از آن‌ها را به داخل ظرف موردنظرمان می‌ریزیم. خرماهایی را که داخل آن را با گردو پر کرده‌ایم، روی این مواد و داخل ظرف بچینیم.

حتما نیاز نیست که خرماها را فشرده و متراکم بچینیم. فقط کافی است که ظرف مورد نظر ما پر شود. این یک نکته ظریق است. زیرا باعث می‌شود که رنگینک ما طعم زیادی خرما را نگیرد. همچنین طعم بسیار خوشمزه‌تر و متعادل‌تری داشته باشد. هنگامی که خرماها را داخل ظرف چیدیم نوبت به اضافه کردن دوباره کره و آرد می‌رسد. این مواد را طوری اضافه می‌کنیم که روی سطح خرمایمان کاملا پوشیده شود. در آخرین مرحله از طرز تهیه رنگینک خرما باید آن را برای حداقل ۲ ساعت در یخچال قرار دهیم تا کاملاً سفت شود و اصطلاحا خودش را بگیرد. سپس قبل از سرو کردن آن را از یخچال خارج کنیم و مقداری پودر نارگیل و پودر پسته و خلال بادام به آن اضافه کنیم تا هم زیبا شود و هم خوشمزه‌تر.

اگر رنگینک را با یک چای درجه‌یک هم میل کنید که لذت شما از آن دو چندان خواهد شد!

خواص رنگینک

جالب است بدانیم که رنگینک خواص بسیار زیادی نیز دارد. از جمله خواص رنگینک یکی تقویت حافظه و خون‌سازی است. به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی خرما نیز بسیار ضد سرطان است. همچنین رنگینک، تقویت کننده اعصاب و روان نیز هست. به همین دلیل است که برای رسپی‌های ماه رمضان طرفداران بسیاری دارد.

در نهایت امیدواریم که از این مطلب در مجله بارجیل لذت کافی را برده باشید و یک دسر خوشمزه برای خودتان و کسانی که دوستشان دارید درست کنید.

منابع: unicornsinthekitchen | madeofsugarandsaffron