در فصل بهار آنچه که بسیار برای ما مفید است و طرفدار بسیاری زیادی نیز دارد، دمنوش‌ها هستند. دمنوش‌ بهاری یکی از لذت‌بخش‌ترین انواع دمنوش‌هاست. در مطلبی در مجله بارجیل به معرفی انواع دمنوش‌های بهاری پرداخته بودیم. در این مطلب بیش‌تر قصد داریم تا به طرز تهیه دمنوش بهاری با میوه‌های مناسب بپردازیم. با ما همراه باشید.

میوه‌های مناسب تهیه دمنوش

برای داشتن یک لیوان دمنوش بهاری خوش عطر و طعم، فقط کافی است سری به یخچال و کابینت‌های آشپزخانه‌تان بزنید. تقریبا هر میوه یا گیاه معطری که در خانه داشته باشید، می‌تواند به شما یک فنجان نوشیدنی گرم هدیه دهد. ما پیش‌تر در مجله بارجیل با ۱۰ تا از بهترین نوشیدنی های فصل بهار مثل انواع اسموتی و شربت در خدمت شما بوده‌ایم. بنابراین به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که این بار در این مطلب با 9 تا از دمنوش‌های خوشمزه و داغ بهاری هم آشنا شویم.

1-دمنوش میوه خشک؛ بهاری و در عین حال، سرشار از ویتامین!

دمنوش‌هایی که با میوه خشک درست می‌شوند یکی از پرطرفدارترین دمنوش‌های فصل بهار هستند. یکی از دلایل این امر خاصیت آنتی‌اکسیدانی میوه خشک و سرشار از ویتامین آن‌هاست. اما با چه میوه‌های خشکی می‌توان یک دمنوش‌ بهاری خوشمزه درست کرد؟

برای درست کردن یک دمنوش بهاری خانگی همراه با میوه‌های خشک، کار سختی پیش روی خود نداریم. در ابتدا کافی است چند میوه خشک تهیه کنیم و یا میوه‌هایی را که می‌خواهیم در خانه خشک کنیم.

سپس چای سفید را همراه با آب در یک قوری دم می‌کنیم. پس از آن میوه‌های خشک‌مان را در چای سفید می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم تا به خوبی دم بکشد. تمام! دمنوش میوه خشک ما آماده است.

توجه داشته باشیم که بهتر است از میوه‌های خشکی چون توت، توت فرنگی،سیب،پرتقال، آلو و گل محمدی استفاده کنیم. افراد دیابتی هم می‌توانند از جایگزین قند برای کنار دمنوش خود استفاده کنند.

2- دمنوش کیوی، بهار را بهاری‌تر کنیم

کیوی از آن میوه‌هایی است که بسیار خوشمزه و پرخاصیت است. به همین دلیل است که ما دوست داریم از آن در همه سال استفاده کنیم و یا در فصل تابستان و بهار. خب در این صورت می‌توانیم از دمنوش کیوی لذت وافر ببریم. اگر هم خودمان آن را در خانه درست کنیم که چه بهتر!

برای تهیه این دمنوش تنها کافی است که 5 تکه از میوه کیوی و یا دو پیمانه کیوی خشک را به همراه چای سبز و چوب دارچین و هل مخلوط کنیم و اجاره دهیم تا به مدت 15 الی 20 دقیقه دم بکشد. تمام! می‌توانیم دمنوش خود را نوش جان کنیم!

3- دمنوش به؛ نوشیدن کمی آرامش و شادی

در فصل بهار، یکی از چیزهایی که ما نیاز داریم آرامش و شادی است. درست است که دمنوش‌هایی مانند گل گاو زبان و یا آویشن این مهم را فراهم می‌کنند اما تا به حال به یک دمنوش میوه‌ای خانگی همچون دمنوش به فکر کردیم؟

دمنوش به یک دمنوش بهاری است که می‌تواند لحظات بهاری ما را دل‌نشین‌تر و بهتر کند. برای درست کردن این دمنوش در خانه کافی است که چند تکه به خشک را با آب جوش به مدت 20 دقیقه دم کنیم. البته شما می‌توانید خود میوه به را هم خشک کنید. ولی اگر مایل هستید تا پروسه کوتاه‌تری طی کنید در این صورت با به خشک این کار را انجام دهید.

4-دمنوش پرتقال؛ منبعی از ویتامین

دیگر همه می‌دانیم که یکی از خواص بی‌شمار پرتقال ویتامین‌های سرشار آن است. طعم خوشمزه آن به کنار! این میوه خواصی دارد که باید حتما از دمنوش آن نیز استفاده کرد. برای تهیه این دمنوش کافی است که یک عدد پوست پرتقال و چند تکه پرتقال خشک رنده شده را در آب جوش بریزیم و اجازه دهیم تا به مدت 20 دقیقه دم بکشد. دمنوش پرتقال را می‌توانیم با کمی عسل شیرین‌تر هم بکنیم.

5- دمنوش لیمو ترش؛ دمنوش بهاری محبوب دل‌ها

شاید گزافه نباشد که بگوییم لیمو‌ترش یکی از آن میوه‌هایی است که اگر در زندگی آدمیان نبود، انواع بیماری‌ها به سراغ انسان‌ها می‌آمد. همین امر باعث می‌شود که ما دلمان بخواهد دمنوش لیمو‌ترش را امتحان کنیم. البته طعم ترش لیمو نیز در این انتخاب بسیار موثر است.

برای تهیه این دمنوش بهاری در خانه کافی است که یک عدد پوست لیمو را در یک ظرف شیشه‌ای قرار دهیم و اجازه دهیم تا در یک لیوان آب جوش به مدت یک روز بماند. روز بعد پوست لیمو را از آب بیرون بیاوریم و آب لیمو ترش را به آن اضافه کنیم. برای تهیه این دمنوش به حداقل 4 لیمو ترش نیاز خواهیم داشت. این دمنوش را می‌توان هم به صورت گرم و هم به صورت سرد میل کنیم.

6- دمنوش بهار نارنج و زعفران

شاید در این دمنوش به طور مستقیم میوه خاصی نباشد، اما می‌توانیم برای خوش طعم کردن و خوش رنگ‌تر کردن دمنوش بهار نارنج و زعفران از مقداری میوه نیز استفاده کنیم. میوه‌های شیرینی چون توت و یا توت‌فرنگی هم دمنوش ما را خوشرنگ می‌کند و هم خوشمزه. خواص آنتی‌اکسیدانی نیز به دمنوش ما اضافه می‌کند.

7- دمنوش به لیمو؛ عطر دلنشین مرکبات را به خانه بیاورید

به لیمو یک درختچه با عطر مرکباتی است که از برگ‌های آن برای تهیه دمنوش استفاده می‌شود. عطر و طعم مرکباتی قوی به لیمو، آن را به یک دمنوش بهاری بی‌نظیر تبدیل کرده است. همچنین جالب است بدانید به لیمو یکی از انواع چای و دمنوش لاغری و چربی سوز است که با کاهش اشتهای کاذب نقش مهمی در کاهش وزن دارد.

نحوه تهیه دمنوش بهاری به لیمو بسیار آسان است. کافی است چند عدد برگ به لیمو تازه یا خشک‌شده را در یک قوری یا لیوان دمنوش بریزید. سپس به میزان کافی آب جوش به آن اضافه کرده و برای ده دقیقه الی یک ربع صبر کنید. پس از گذشت این زمان، دمنوش بهاری شما دم کشیده و آماده نوش جان کردن است.

اگر قصد دارید دمنوش به لیمو را برای لاغری مصرف کنید، پیشنهاد می‌کنیم به جای کیک و شکلات یا قندهای مصنوعی به سراغ خوراکی‌های سالم در کنار آن بروید. ما چند نمونه از پیشنهادهای خوشمزه  اما سالم فروشگاه اینترنتی بارجیل را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم.

8-دمنوش گل محمدی؛ نوشیدنی خوش عطر و مفید بهاری

مگر می‌شود در مطلبی که درباره دمنوش‌های بهاری است، جای یکی از خوش‌عطرترین گل‌های بهاره خالی باشد؟ دمنوش گل محمدی هشتمین پیشنهاد ما برای یک دمنوش بهاری خوش عطر و طعم است. گل محمدی سرشار از ویتامین B، C، E و انواع مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند پتاسیم، کلسیم و منگنز است. بنابراین مصرف یک فنجان از این دمنوش خوش‌عطر به راحتی سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و ویتامین‌های مورد نیازتان را افزایش می‌دهد. بسیاری از افراد گل محمدی را در کنار چای سیاه مصرف می‌کنند. با این وجود دم‌کردن گل محمدی به تنهایی نیز خالی از لطف نیست.

برای تهیه دمنوش گل محمدی ابتدا باید یک مشت کوچک از غنچه‌های گل محمدی را داخل قوری آب جوش بریزید. حالا برای چند دقیقه آن را روش شعله ملایم گاز قرار داده و اجازه دهید دم بکشد. شما می‌توانید برای سرو این دمنوش بهاری از عسل یا انواع شیره نیز استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که در مصرف دمنوش گل محمدی زیاده‌روی نکنید. چرا که به دلیل داشتن حجم زیادی از ویتامین سی، مصرف بیش از حد دمنوش گل محمدی می‌تواند آسیب جدی به کلیه وارد کرده یا شما را دچار مسمویت‌های شدید کند.

یک فنجان دمنوش گل محمدی با تکه های گل محمدی خشک شده در آن

9-دمنوش اسطوخودوس و گل های بهاری

اسطوخودوس یکی از گل‌های بهاری با رایحه شیرین و آرامش‌بخش است. عطر بی‌نظیر این گیاه سبب شده تا کاربرد وسیعی در آروماتراپی داشته باشد. بنابراین این گیاه را می‌توان یک مسکن آرام‌بخش طبیعی دانست. بر همین اساس پیشنهاد می‌کنیم دمنوش اسطوخودوس را شب‌ها و پیش از خواب مصرف کنید تا استراحت شبانه بهتری داشته باشید.

برای تهیه دمنوش بهاری اسطوخودوس، ابتدا باید دو الی سه قاشق از گیاه اسطوخودوس را داخل یک قوری بریزید. سپس می‌توانید چند عدد برگ لیمو یا یک عدد لیمو عمانی کوچک به آن اضافه کنید تا کمی عطر و بوی ترش‌تری به خود بگیرد. سپس در محتویات قوری را آب جوش ریخته و آن را روی شعله ملایم گاز بگذارید. پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه، دمنوش دلپذیر شما آماده است. پیشنهاد می‌کنیم اسطوخودوس را جایگزین چای و قهوه کنید تا تاثیر شگفت‌انگیز آن را بر کیفیت خواب شبانه خود ببینید.

یک فنجان دمنوش اسطوخودوس با تزئین گل‌های بابونه

خواص دمنوش های میوه ای

حالا که با انواع چای مویه‌ای و دمنوش بهاری آشنا شدیم، بد نیست نگاهی هم به خواص این نوشیدنی‌های خوش عطر و طعم داشته باشیم. یک فنجان چای میوه‌ای با توجه به محتویات آن، می‌تواند خواص مختلفی داشته باشد. با توجه به گیاه یا میوه‌ای که برای تهیه دمنوش استفاده کرده‌اید، میزان قابل توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را دریافت خواهید کرد. با این حال ما در یک نگاه کلی به شما می‌گوییم که مصرف چای میوه‌ای چه اثرات مفیدی برای بدن می‌تواند داشته باشد.

  • کاهش بی‌حالی، افسردگی، خستگی و افزایش روحیه مثبت
  • بهبود سرفه‌های مزمن، گرفتگی سینه و گلودرد
  • افزایش آرامش و ایجاد خواب راحت
  • دریافت انواع ویتامین‌ها، پتاسیم، منگنز، املاح و مواد معدنی مورد نیاز بدن
  • افزایش سلامت پوست و مو
  • بهبود برخی بیماری‌ها مانند فشار خون، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های کبدی و کلیوی

البته در نظر داشته باشید که در مصرف هیچ یک از دمنوش‌های گیاهی زیاده‌روی نکنید و در صورتی که از بیماری خاصی رنج می‌برید، پیش از مصرف هر مدل چای و نوشیدنی خاص با پزشک خود مشورت کنید.

انواع میوه ها و گیاهان در کنار یک قوری چای میوه‌ای در حال پرکردن فنجان

با یک فنجان دمنوش بهاری، بهارت رو سرسبز کن!

امیدواریم که از این مطلب مجله بارجیل لذت کافی برده باشید. در فصل بهار که فصل رویش و زایش مداوم است، می‌توانیم به کمی آرامش بیش‌تر و دل‌مشغولی کم‌تر فکر کنیم. نوشیدن یک فنجان دمنوش بهاری یا خوردن آجیل شاید نتواند تمام مشکلات و دلمشغولی‌های ما را حل کند اما می‌تواند کمی از آن‌ها بکاهد. امیدواریم که بتواند!

منابع: teacultures | artfultea | teavivre