بازی‌کردن یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش صمیمیت است. تفاوتی ندارد 9 ساله هستید یا نودساله؛ بازی‌کردن می‌تواند برای ساعات طولانی شما را سرگرم و سرزنده کند. فرهنگ ایران یکی از طرفداران پر و پا قرص بازی در شب‌نشینی‌های یلدایی است. از زمان‌های قدیم علاوه‌بر خوردن خوراکی‌های مفید و حافظ‌خوانی، عنصر «بازی» همیشه جایگاه خاصی در این شب طولانی داشته است. اگر شما هم مایلید یلدای امسال را هیجان‌انگیزتر و سرگرم‌کننده‌تر از همیشه برگزار کنید، این مقاله را از دست ندهید. در این مطلب به سراغ بازی های خانوادگی و گروهی ویژه شب یلدا می‌رویم و  چندین نمونه از بهترین آن‌ها را در کنار هم می‌آموزیم.

چه طرفدار بازی‌های رومیزی هستید، چه فعالیت گروهی در فضای باز را می‌پسندید، این لیست کامل از بازی‌های خانوادگی به برای شما کارساز خواهد بود. چرا که در مجله بارجیل سعی داریم آموزش‌ها را به نحوه‌ای تدارک ببینیم که برای همه و با هر سلیقه‌ای، مناسب باشد.

 بازی های دسته جمعی و خانوادگی برای شب یلدا

شب یلدا یک فرصت عالی برای تقویت ارتباط میان افراد است. فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای که ما آن‌ها را با نام «بازی» می‌شناسیم، می‌توانند نقش بسیار پررنگی در افزایش انسجام خانواده داشته باشند. علاوه‌بر بزرگسال‌ها، کودکان نیز با شرکت در بازی‌های خانوادگی می‌توانند مهارت‌های خود را تقویت کرده و هویت اجتماعی محکم‌تری در خود بسازند. اگر در ادامه همین بخش همراه ما باشید، لیست کاملی از بازی های بومی و محلی شب یلدا در اقوام مختلف، بازی‌های ساده و بازی‌های گروهی در فضای باز را مشاهده خواهید کرد.

این بازی‌ های خانوادگی و گروهی ویژه شب یلدا هستند و با توجه به فعالیت‌های این شب بلند زمستانی انتخاب شده‌اند. بنابراین اگر مایلید بازی‌های مناسب با موقعیت‌های خاص دیگری را پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم سری هم به مقاله انواع بازی دورهمی برای جمع‌های خانوادگی و دوستانه در مجله بارجیل بزنید. در غیر این صورت ادامه مطلب را با ما بمانید.

سینی یلدا و سفره خوراکی های یلدایی

معرفی چند بازی آسان برای دورهمی‌های کوچک

پیش از آنکه به سراغ بازی‌های محلی شب یلدا برویم، بد نیست یک لیست از بازی‌های ساده و آسان برای دورهمی‌های کوچک داشته باشیم. پیشنهاد می‌کنیم اسامی این بازی‌ها را در گوشه‌ای از ذهنتان داشته باشید تا شب یلدای امسال را برای عزیزانتان سرگرم‌کننده‌تر از همیشه کنید!

1.      پانتومیم

پانتومیم، اولین گزینه از لیست بازی های خانوادگی و گروهی ویژه شب یلدا است. نحوه شرکت در بازی پانتومیم ساده‌ است. به دو گروه مساوی تقسیم شوید و به نوبت، هر گروه یک کلمه یا ضرب المثل را انتخاب کند. یک نفر از گروه مقابل باید بدون ادای کلمات و فقط با استفاده از حرکات بدن و ژست‌ها، کلمه یا عبارت مورد نظر را برای دیگران ادا کند؛ به طوری که هم‌گروهی‌های او، بتوانند داستان را حدس بزنند.

شما می‌توانید برای ساده‌ترشدن بازی، از اپلیکیشن‌های پانتومیم موبایلی نیز استفاده کنید. این برنامه‌ها قابلیت زمان‌بندی هر اجرا، ارائه عبارات و امتیازدهی به کلمات بر اساس سختی و آسانی اجرای آن را نیز برای شما فراهم می‌کنند.

2.     بردگیم‌های دسته‌جمعی

دومین نمونه از بازی های مخصوص شب یلدا، بردگیم‌های آسان است. در کشوها و کمدهای هر خانه ایرانی، حداقل یکی از این بردگیم‌های خاطره‌انگیز پیدا می‌شود. منچ، مار و پله و دبرنا چندنمونه از این بازی‌های نوستالژیک رومیزی هستند. از این بازی‌های خاطره‌انگیز تا نمونه‌های جدیدتر مانند مونوپولی، استوژیت، کاپوچین و کودتا می‌تواند انتخابی عالی برای جمع‌های گرم زمستانی شما باشد.

علاوه‌بر بازی‌های معرفی‌شده، پیشنهاد می‌کنیم از بازی مافیا هم غافل نشوید؛ در جعبه بازی خوشمزه بارجیل، شما می‌توانید خوراکی و سرگرمی را در کنار هم داشته باشید!

3.    گل یا پوچ

بدون شک هیچ لیستی از بازی های گروهی شب یلدا، بدون گل یا پوچ کامل نیست. برای انجام این بازی نوستالژیک، به دو گروه مساوی تقسیم شوید. یکی از تیم‌ها «گل» را در مشت‌هایشان مخفی کرده و دستان بسته‌شان را در مقابل تیم حریف بگیرند. هدف این بازی، پیداکردن گل در میان این مشت‌های بسته است.

در حین بازی، افراد تیم مقابل که گل در دست آن‌ها قرار ندارد، می‌توانند به‌ازای هر نفر، یک‌بار از قانون «خالی بازی» استفاده کنند. خالی بازی به این صورت است که سخنگوی تیم، باید یکی از افرادی را که یک دست آن‌ها پوچ شده است را انتخاب کرده و از او بخواهد که «خالی بازی» کند. در این شرایط، آن شخص تیم روبه‌رو دست خالی خود را نشان می‌دهد و دوباره گل را میان دست‌های خودش جابجا می‌کند.
همچنین یکی دیگر از قوانین بازی، جابجایی گل است. شما می‌توانید یکی از دست‌هایی که احتمال وجود گل را در آن می‌دهید، به دست‌های نفری که هر دو دستش خالی است انتقال دهید. در نظر داشته باشید که این حرکت فقط یک بار در طول بازی ممکن است و فردی که دستش را خالی کرده از دور خارج می‌شود.

بازی گل یا پوچ

4.    چشمک

چهارمین بازی دسته‌جمعی شب یلدا، جشمک است. ابتدا به تعداد افراد گروه، تکه‌های کاغذ تهیه کنید؛ روی یکی واژه چشمک را بنویسید و بقیه را خالی بگذارید. حالا به شکل یک دایره بشینید، به طوری که همه به چشم‌های دیگران مسلط باشند.

کاغذها را تا بزنید و به‌صورت شانسی میان افراد پخش کنید. کسی که کاغذ «چشمک» را دارد، موظف است به دیگران چشمک بزند به طوری که فقط شخص مخاطبش متوجه چشمک‌زدن او شود؛ فرد چشمک‌زن به همین صورت ادامه می‌دهد تا فقط یک نفر باقی بماند. آن یک نفر بازنده بازی خواهد بود. در نهایت می‌توانید برای بازنده مجازات‌های بامزه تعیین کنید تا به هیجان بازی چشمک بیفزایید و خنده و شوخی را چاشنی شب‌نشینی یلدایی خود کنید.

5.    مسابقه اسمارتیز

تا این بخش به سراغ بازی‌هایی رفتیم که احتمالا حداقل یک بار در زندگی تجربه شرکت در آن‌ها را داشته‌اید. اما اگر مایلید یک بازی جدید و خلاقانه یاد بگیرید، مسابقه اسمارتیز برای شماست!

ابتدا به دو گروه مساوی تقسیم شوید و مانند بازی قبل، دایره‌وار روی زمین بنشینید. با این تفاوت که در این بازی به یک نفر داور هم نیاز داریم.

در مرکز دایره یک کاسه پر از اسمارتیز بگذارید و به هر بازیکن یک نی و یک کاسه کوچک یکبار مصرف بدهید. نحوه بازی در این مسابقه به این صورت است که هر شرکت‌کننده باید با استفاده از نی و به داخل کشیدن هوا، اسمارتیزها را از ظرف مرکز گروه به کاسه خودش منتقل کند. در نهایت گروه برنده، گروهی است که سریع‌تر ظرف اصلی اسمارتیز را خالی کند.

مهمترین نکته این بازی، در نظر گرفتن ایمنی است. با توجه به آنکه سرعت بازی نسبتا بالا است و هیجان زیادی در آن جریان دارد، پیشنهاد می‌کنم به این نکات توجه کنید.

  • داور در بالای گروه قرار گرفته و بر حرکت شرکت‌کننده‌ها نظارت داشته باشد تا سر بازیکن‌ها به هم برخورد نکند.
  • از ظروف پلاستیکی استفاده کنید تا از شکستن آن‌ها جلوگیری شود.
  • از اسمارتیز یا شکلات‌های گرد بزرگ استفاده کنید تا خدای ناکرده شکلات با عبور از نی، به درون گلوی شما پرتاب نشود.

شما می‌توانید از طریق دکمه زیر، شکلات‌های مناسب این بازی را مشاهده و خریداری کنید.

6.     بله و نه معکوس

یک بازی هیجان‌انگیز و خنده‌آور دیگر برای شب‌های یلدا، بله و نه معکوس است. در این بازی حریف شما، مغز شما است!

یک نفر پرسشگر سوالات شود و باقی افراد، شرکت‌کننده‌های بازی باشند. پرسشگر باید سوالات ساده بپرسد و بازیکنان، باید پاسخ آن را به صورت معکوس بدهند. برای مثال اگر پرسشگر بپرسد آیا صبح‌ها خورشید در آسمان طلوع می‌کند؟ بقیه باید پاسخ «نه» بدهند.

بعد از پرسش چند سوال اولیه، بهتر است سوالات را کوتاه‌تر و سرعت آن‌ها را بیشتر کنید تا افراد بیشتری از بازی حذف شوند. نفر آخری که توانسته باشد به تمامی سوالات به درستی پاسخ معکوس بدهد، برنده بازی است.

بازی های بومی و محلی شب یلدا در اقوام مختلف

تا این بخش به سراغ چند نمونه از بازی های خانوادگی و گروهی ویژه شب یلدا رفتیم که نسبتا ساده‌تر بودند. اما اگر مایلید رنگ و بوی محلی‌تری به یلدای امسال ببخشید، بهتر است یکی از بازی های سنتی شب یلدا را انتخاب کنید. در ادامه با چند نمونه از این بازی‌ های جالب در شب یلدا بیشتر آشنا خواهیم شد. به شما قول می‌دهیم با این بازی‌ها، هم کودکان خانواده را سرگرم می‌کنید و هم دل سالخوره‌های فامیل را به دست می‌آورید!

1.      بازی «چه و چه و چه» یا همان معما و چیستان

بازی معما و چیستان، یکی از بازی های شب یلدا در قدیم است که همیشه گردانندگان آن، سالخوردگان باتجربه بوده‌اند. در این بازی یک نفر چیستانی مطرح می‌کند و تمامی افراد حاضر تا پایان شب فرصت دارند که درباره پاسخ آن فکر کنند. جالب است بدانید در قدیم، رسم بر آن بوده که هرکس پاسخ چیستان را پیدا کند، هدیه‌ای از جانب بزرگ فامیل بگیرد. این هدیه نشانه‌ای از خیر و برکت در سال پیش‌رو بوده است.

پیشنهاد می‌کنیم در مجله بارجیل بخوانید که شب یلدا در خارج از ایران چگونه است؟ تا با فرهنگ سایر ملل‌ها و سنت‌های زیبای دیگران نیز در این شب زمستانی آشنا شوید.

نوه و پدربزرگ در کنار یکدیگر

2.     چوزان (دوز)

چوزان نیز یکی دیگر از بازی های شب یلدا در قدیم است که امروزه ما آن را با نام دوز می‌شناسیم. برخلاف سایر بازی‌هایی که معرفی کردیم چوزان یا دوز، یک بازی دونفره است. در این بازی یک زمین مربعی داریم که به شکل‌های مختلفی، دسته‌بندی می‌شود. هر بازیکن باید تلاش کند در نوبت خود سه خانه عمودی، افقی یا اریب را به تسخیر در آورد.

شما می‌توانید زمین و مهره‌های این بازی را به صورت آماده خریداری کنید. با این وجود پیشنهاد می‌کنیم برای شب نشینی یلدایی خود با مهره‌ها، کاغذ، چوب کبریت و کمی خلاقیت، بازی را بسازید. ما تصویر دوز سه، شش و دوازده‌تایی را برای شما آورده‌ایم تا الگوی کاملی در دست داشته باشید.

سه نقشه بازی دوز

3.    بازی شاه، دزد و وزیر

در میان بازی‌ های جالب یلدا، شاه، دزد و وزیر را می‌توان یکی از خنده‌آورترین و ساده‌ترین بازی‌های دورهمی دانست. تعداد شرکت‌کننده‌های این بازی، چهار نفر است. ابتدا روی چهار تکه کاغذ، نقش‌های شاه، دزد، وزیر و جلاد را بنویسید. سپس کاغذها را به صورت تصادفی میان بازیکنان تقسیم کنید.

در ابتدا، فقط شاه باید نقش خود را افشا کند. شاه رو به دیگران می‌گوید: «چه کسی وزیر من است؟» و وزیر خود را نشان می‌دهد.

سپس شاه رو به وزیر می‌گوید: «دزد را از بین این دو پیدا کن».

در این مرحله وزیر باید حدس بزند دزد کدام یک از دو بازیکن باقی‌مانده است. در صورتی که درست حدس بزند، شاه تنبیهی برای دزد تعیین می‌کند که جلاد وظیفه اجرای آن را دارد. اما در صورتی که اشتباه حدس بزند، شاه جزایی برای وزیر تعیین می‌کند تا به دلیل بی‌احترامی به جلاد، تنبیه شود!

می‌توان گفت هیجان‌انگیزترین بخش این بازی کوتاه، قسمت تنبیه و مجازات آن است. معمولا روش‌های تنبیه خنده‌دار زیادی برای این کار وجود دارد. پیشنهاد بارجیل به شما، مجازات بازیکن‌ها با آجیل‌های بسیار تند است! شما از بخش زیر می‌توانید تندترین آجیل‌های بارجیل را تماشا کنید که اشک و خنده را به بازی‌های شما خواهد آورد.

4.    جوراب بازی (گورا بازی)

گورا بازی، جوراب بازی یا جورابین یکی دیگر از بازی‌های محلی شب یلدا است که در میان کردهای آذربایجان غربی، محبوبیت زیادی دارد. گورا‌بازی یکی از زمستانی‌ترین بازی‌های لیست بارجیل است؛ چرا که تنها چیزی که جهت شرکت در این بازی نیاز دارید، یک عدد تیله/مهره و چند عدد جوراب پشمی زمستانی است.

برای شروع، به دو تیم تقسیم شوید و رو به روی هم بنشینید. یکی از افراد گروه شروع‌کننده، تیله یا مهره را در دست می‌گیرد و رو‌به‌روی‌ چشمان تیم حریف، تیله را با مهارت و زبردستی در یکی از جوراب‌ها مخفی می‌کند.

در نهایت، تیم حریف باید با مشورت یکدیگر جای تیله را حدس بزنند و امتیاز بگیرند.

این بازی تا حدودی مناسب افراد بزرگسال است. چرا که نیاز به توجه و تمرکز فراوانی دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد انتخاب این بازی به‌عنوان سرگرمی شب یلدا را دارید، با تهیه خوراکی شب یلدا برای بچه‌ ها شادی آن‌ها را نیز تضمین کنید.

جوراب های چیده شده در کنار هم در بازی جوراب بازی

بازی های قدیمی یلدایی در فضای باز

تا این بخش بیشتر به سراغ بازی‌هایی رفتیم که در فضای داخلی خانه انجام می‌شوند. اما اگر در نظر دارید یلدای امسال را در فضای باز مانند پارک و جنگل بگذرانید یا یک حیاط بزرگ در اختیار دارید، بد نیست سری هم به لیست زیر بزنید.

1.      پرچم را پیدا کن!

برای بازی گروهی پرچم را پیدا کن، ابتدا به گروه‌های دو یا چندنفره تقسیم شوید. به هر تیم یک پرچم یا یک دستمال پارچه‌ای بدهید. هر تیم را به قسمت متفاوتی از حیاط بفرستید تا پرچم خود را به بهترین شکل ممکن، پنهان کند. تنها قانون بازی آن است که در پنهان‌کردن پرچم، حداقل بخشی از آن باید قابل مشاهده باشد.

در مرحله بعد، با اعلام داور، تیم‌ها باید برای پیداکردن پرچم تیم‌های دیگر و بازگرداندن آن به سمت خود بدون اینکه توسط تیم دیگر گرفتار شوند، مسابقه دهند. اگر قصد برگزاری یک جشن یلدای سازمانی دارید، این بازی با تقویت حس همکاری، می‌تواند انتخاب بسیار هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده‌ای باشد.

2.     هفت سنگ

آخرین بازی از لیست بازی های خانوادگی و گروهی ویژه شب یلدا، بازی محبوب و محلی هفت سنگ است.

ابتدا هفت سنگ نسبتا یک‌اندازه را روی هم قرار داده و در جای مشخصی بگذارید. سپس به دو گروه مساوی تقسیم شده و برای هر گروه، یک رهبر انتخاب کنید. یک گروه در فاصله مشخصی از سنگ‌ها ایستاده و به نوبت با توپ سنگ‌ها را می‌زنند.

گروه دوم نیز در پشت هفت سنگ، می‌ایستند تا هرگاه توپ پرتاب‌شده توسط گروه اول به هفت سنگ برخورد نکرد، فورا جایشان را با آن گروه عوض کنند. ولی اگر توپ به سنگ‌ها برخورد کنند، باید توپ را برداشته و سعی کنند نفرات گروه اول را با توپ بزنند و از دور بازی اخراج کنند.

در عوض، بازیکنان گروه اول باید به‌صورت مداوم به سراغ سنگ‌ها رفته و آن‌ها را روی هم بچینند و یک امتیاز بگیرند. در پایان، گروهی که زودتر ۷ امتیاز کسب کند، برنده است. می‌توانید برای گروه برنده یک جایزه در نظر بگیرید که هیجان بازی را افزایش دهید. پیشنهاد بارجیل به شما، انتخاب از میان پک‌های یلدایی است.

خوردن خوراکی های مفید در حین بازی یلدایی

برای برنده‌شدن در بازی‌های گروهی شب یلدا، خوراکی‌های مقوی و خوشمزه بسیار مفید است. شما می‌توانید با خلاقیت خود، این خوراکی‌ها را به‌عنوان جایزه و بخشی از پروسه بازی در نظر بگیرید. همچنین ترکیب خوراکی‌های یلدایی با بازی‌های گروهی می‌تواند یک یلدای تمام و کمال را برای شما به ارمغان بیاورد. در کنار میوه و دسرهای خوشمزه، خوراکی‌های جذاب دیگری نیز وجود دارد که بهتر است از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

شما می‌توانید از لیست زیر، برخی از خوراکی‌های سنتی شب یلدا را انتخاب و به سبد خرید خود اضافه کنید.

کلام آخر؛ معرفی بهترین بازی های گروهی شب یلدا در مجله بارجیل

آنچه در این مطلب از وبلاگ بارجیل خواندیم، لیست کاملی از بهترین بازی های خانوادگی و گروهی ویژه شب یلدا بود. هفت سنگ، منچ و مارپله، دوز، جوراب بازی و چشمک فقط بخشی از این لیست بلندبالا است. این بازی‌های گروهی انتخابی عالی برای دورهمی‌های شما خواهند بود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم یک یا دوتا از بازی‌های معرفی‌شده را در شب‌نشینی یلدایی امسالتان بگنجانید.

از شما دعوت می‌کنیم بازی مورد علاقه خودتان را که ما از قلم انداخته‌ایم، معرفی کنید. ما و سایر خوانندگان مجله بارجیل، نظرات و پیشنهادات شما را می‌خوانیم.

منابع: Virgool.io | Setare | Babodeasl