هدیه شب یلدا یکی از مهمترین رسم و رسومات این شب است. افراد با هدف ایجاد صمیمیت بیشتر و دوستی، در این شب به یکدیگر هدیه می‌دهند. هدایای یلدایی فرصت خوبی برای زایش دوباره مهر و عشق بین اعضای خانواده، دوستان و همکاران هستند. با توجه با این توضیحات، نمی‌توان از خرید هدیه شب یلدا غافل شد. اما خرید این هدیه شاید کار سختی باشد و شما نتوانید تصمیم بگیرید که برا هر فرد چه چیزی بخرید.
پس اگر این سوال برای شما پیش آمده که هدیه شب یلدا چی بخریم؟ تا انتهای مطلب همراه مجله بارجیل باشید. ما در این مقاله به طور کامل هدایای یلدایی برای تمامی سنین را معرفی می‌کنیم.

تاریخچه و رسوم شب یلدا

ایرانیان از گذشته‌های دور، شب یلدا را در کنار آتش تا سحر می‌گذراندند و با میوه‌هایی چون انار، خرما، هندوانه و سیب به جشن و سرور می‌پرداختند. امروزه با اینکه شاید حیاط خیلی از منازل این امکانات را نداشته باشد، اما همچنان جشن گرفتن مرسوم است و مردم حتما جشن یلدایی را برگزار می‌کنند. این آیین و رسوم شامل خوردن گردو، آجیل، انار، هندوانه و انواع شیرینی و میوه است که همگی جنبه نمادین دارند و نشانه فراوانی، برکت، سلامتی و شادی هستند.
مرسوم است که در این شب فال حافظ می‌گیرند و بزرگان خانواده با قصه‌گویی، کوچکترها را سرگرم می‌کنند و رسوم گذشته را به آنها آموزش می‌دهند. در کنار همه اینها، نباید هدیه یلدا را فراموش کرد. همانطور که در ابتدای متن عنوان کردیم، یک هدیه هرچند کوچک هم می‌تواند باعث ایجاد صمیمیت و عشق بیشتر بین افراد شود.

انواع هدایای یلدایی

به طور کلی خرید هدیه کار سختی است، مخصوصا اگر سلیقه طرف مقابل را ندانیم. اما یکی از مزیت‌های هدیه شب یلدا این است که شما می‌توانید هر کادویی را تهیه کنید. مثلا برای جشن تولد ممکن است کادو دادن بعضی از خوراکی‌ها خیلی مرسوم نباشد. ولی برای یلدا اینطور نیست، شما می‌توانید از خوراکی گرفته تا کیف و کفش و ماگ را در این شب به عزیزان خود هدیه بدهید. با اینکه آجیل شب چله و برخی از کادوهای دیگر معمول‌تر هستند، ولی با این حال دست شما باز است و می‌توانید هر هدیه دیگری را تهیه کنید.

هدیه شب یلدا مناسب خانم ها

یک خانم با یک جعبه هدیه

هدیه دادن به خانم‌ها شاید به نظر چالش برانگیز باشد؛ اما با کمی توجه به سلیقه فرد، می‌توانید یک هدیه مناسب و راضی‌کننده را تهیه کنید. با وجود بسیاری از هدایا برای خانم‌ها، ما در این بخش تعدادی از هدیه هایی یلدایی را معرفی می‌کنیم که برای همه خانم‌ها با تمام سلایق کاربرد دارند:

  1. کیف دستی
    خانم‌ها علاقه زیادی به مهمانی و دورهمی دارند و بدون شک داشتن یک کیف دستی کوچک برای آنها ضروری است. یک کیف شیک و زیبا تاثیر زیادی در استایل خانم‌ها دارد و همچنین به آنها اجازه می‌دهد تا وسایل مورد نیازشان را به سادگی حمل کنند. از مزیت‌های خرید کیف دستی می‌توان به متنوع بودن آن اشاره کرد و با هر بودجه‌ای قابل تهیه است.
  2. لباس زمستانی
    زمستان از همیشه نزدیک‌تر است و یک لباس زمستانی شیک می‌تواند بهترین هدیه شب یلدا برای خانمها باشد. یکی از قشنگی‌های فصل سرد، همین بافتنی‌ها و ژاکت‌های پشمی است. برخی از افراد در هنر بافتنی تخصص دارند و از ماه‌ها قبل برای همدیگر لباس می‌بافند. ولی مردها می‌توانند برای همسر خود یک لباس آماده و زیبا بخرند.
  3. جعبه جواهرات
    اگر به فکر دادن هدیه به همسر خود هستید، حتما جواهرات از اولین گزینه‌هایی است که به ذهن‌تان می‌رسد. از گوشواره‌های ریز و کوچک گرفته تا ست‌های مختلف، همگی خانم‌ها را حسابی خوشحال می‌کنند. اما شاید بودجه‌تان برای خرید جواهرات کافی نباشد، در این صورت ما به شما جعبه جواهرات را پیشنهاد می‌دهیم. برخی از این جعبه‌ها بسیار شیک هستند و با بهترین مواد ساخته شده‌اند. در ضمن، بسیار کاربردی هستند و حتی از خودِ جواهرات بیشتر استفاده می‌شوند. زیرا همیشه روی میز همسرتان است و وسایل خود را در آن نگهداری می‌کنند.
  4. خوراکی‌های جذاب
    بدون شک همه خانم‌ها مخصوصا دختر خانم‌های جوان، عاشق خوراکی‌های جذاب هستند. شما می‌توانید با توجه به سلیقه فرد مورد نظر، انواع شکلات، میوه خشک، قهوه و دمنوش بخرید. با وجود بسیاری دیگر از خوراکی‌ها، ما همچنان گزینه‌های سالم را پیشنهاد می‌دهیم. این مواد را داخل جعبه کادو قرار دهید و با عناصر یلدایی مثل برگ، کاج کوچک و …، تزئین کنید.

هدیه شب یلدا برای معلمان

یک خانم معلم در حال گرفتن هدیه

معلمان با تلاش و فداکاری، دانش و مهارت‌های ضروری در زندگی را آموزش می‌دهند و دانش آموزان را برای ورود به آینده و جامعه آماده می‌کنند. شب یلدا بهانه خوبی برای قدردانی از زحمات معلم شما است. اگر می‌خواهید معلمتان را خوشحال کنید و احترام خود را به او نشان دهید، هدایای زیر انتخاب‌های مناسبی برای کادوی یلدای اساتید هستند:

  1. هدایای هنری
    اگر معلم شما به هنر علاقه دارد، یک اثر هنری مانند نقاشی، مجسمه یا آلبوم موسیقی را به عنوان هدیه یلدا برای معلم انتخاب کنید. یک تابلوی تزئینی سه بعدی با تصویر معلم خود، می‌تواند انتخاب خوبی باشند. برای معلم‌هایی که به صنایع دستی علاقه دارند، میناکاری، منبت، خاتم و … باعث کادوهای خوبی محسوب می‌شوند.
  2. لوازم نوشتاری
    انواع لوازم التحریر جزو وسایلی هستند که همیشه اساتید از آنها استفاده می‌کنند و مورد استقبال قرار می‌گیرند. اگر سلیقه معلم خود را نمی‌دانید، لوازم التحریر کادو یلدایی بسیار خوبی است و برای معلم‌ها با هر سلیقه‌ای کاربرد دارد. برای خلاقیت بیشتر، می‌توانید یک خودنویس بخرید و روی آن اسم معلم خود را طراحی کنید. همچنین سررسید اختصاصی هم هدیه بسیار خاصی محسوب می‌شود. ست دفترچه و خودکار را برای معلمانی بخرید که مدام در حال نوشتن و یادداشت‌برداری هستند.
  3. کتاب
    از هر هدیه‌ای بگذریم، نمی‌توان کتاب را به عنوان بهترین کادو یلدا معلم در نظر نگیریم. کتاب‌های آموزشی، داستانی و شعر همگی انتخاب‌های خوبی هستند. کتاب‌های تخصصی هم کاربرد زیادی دارد؛ بنابراین با توجه به رشته تحصیلی معلم خود و حوزه تدریس او، می‌توانید یک کتاب به روز را خریداری کنید.
  4. جعبه دمنوش
    انواع دمنوش جزو بهترین هدایای یلدایی محسوب می‌شوند و مطمئنا معلم یا استاد شما از دریافت آن خوشحال می‌شود. دمنوش هم خواص دارویی و هم جلوه بصری دارد. با خرید آن معلم‌تان متوجه می‌شود که به سلامتی او اهمیت می‌دهید و اگر سلیقه او را نشناسید، حتما پک دمنوش کاربردی است و اکثر افراد آن را مصرف می‌کنند. امروزه در بازار دمنوش‌ها در بسته‌بندی بسیار شیک و جذاب عرضه می‌شوند و در صورت کمبود وقت، می‌توانید یک پک آماده را خریداری کنید.

ایده برای کادوی شب یلدا به دانش آموزان

یک دانش آموز خندان با مقداری خودکار و وسایل نوشتن

اکثر دانش آموزان پر از شور و نشاط برای یادگیری هستند و در عین حال افراد در این سنین دوست دارند که به آنها توجه شود و کادو بگیرند. شما می‌توانید با خرید کادو نشان دهید که در یلدا به فکر آنها بوده‌اید و در عین حال به دانش آموزان رسم و رسوم‌های یلدایی را هم آموزش می‌دهید. برخی از بهترین کادوهای شب یلدا برای دانش آموزان عبارت‌اند از:

  1. تراول ماگ
    ماگ سفر به ویژه برای دانش آموزان دبیرستانی، هدیه بسیاری مناسبی است. البته داشتن لیوان مسافرتی بازه سنی خاصی ندارد و هدیه یلدایی زیبا و پرکاربرد برای دانش آموزان دبستانی نیز محسوب می‌شود. دانش آموزان دبیرستانی و دانشجوها از رفتن به کافه‌ها لذت می‌برند. بنابراین هدیه دادن یک لیوان مسافرتی مطمئنا آنها را خوشحال می‌کند.
  2. بازی فکری
    یکی از بهترین هدایای شب یلدا برای دانش آموزان سنین کمتر، انواع بازی‌های فکری است که شامل بازی ریاضی و حافظه می‌شود. این بازی‌ها به دانش آموزان کمک می‌کند تا عملیات ریاضی را سریع و دقیق انجام دهند. به علاوه، بازی‌های فکری برای افزایش هوش و حافظه کودکان و نوجوانان طراحی شده‌اند. این بازی‌ها حافظه مغز را به چالش می‌کشند، نورون‌های مغز را فعال می‌کنند و ارتباطات سیناپسی را تقویت می‌کنند. بنابراین با خرید این کادوها نه تنها دانش آموزان را خوشحال می‌کنید، بلکه سلامتی آنها را بهبود میبخشید.
  3. مخلوط آجیل دانش آموزی
    حال که صحبت از سلامتی دانش آموزان شد، برای یلدا می‌توانید مخلوط آجیل دانش آموزی تهیه کنید. قطعا آنها از خوردن این مخلوط لذت می‌برند و یک کادوی مناسبتی است. شما خودتان می‌توانید این مخلوط را تهیه کنید، ولی ما در بارجیل مخلوط را به صورت آماده به عرضه می‌کنیم. این آجیل شامل کدو گوشتی برشته، گندمک برشته، بادام هندی، سویا، بادام زمینی و پسته می‌شود و با فراهم کردن انواع مواد مغذی، جایگزینی سالم به جای تنقلات و خوراکی‌های مضر به حساب می‌آید. همچنین آجیل دانش آموزی مخلوطی است که باعث و بهبود حافظه و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

هدیه یلدایی مناسب آقایان

یک آقا در حال باز کردن کادو

طبیعتا سلیقه آقایان هم با یکدیگر فرق دارد و قبل از هر چیزی باید به این موضوع دقت کنید. اما برخی از کادوهای یلدایی پرکاربرد هستند و هر مردی به آنها نیاز دارد. این هدایا عبارت‌اند از:

  1. کراوات
    کراوات یک اکسسوری مردانه بسیار شیک و بادوام است که مردان در مجالس رسمی و مناسبت‌های اجتماعی مانند عروسی و مواردی از این قبیل بسیار از آن استفاده می‌کنند. کراوات کارکردها و مزایای بسیاری را به افراد ارائه می‌دهد، ظاهر رسمی آنها را تکمیل می‌کند و همچنین به افراد نظم، کلاس و اعتبار می‌بخشد. بنابراین اگر به دنبال هدیه شب یلدا به شوهر خود هستید و می‌خواهید که یک هدیه جدید باشد، کراوات انتخاب خوبی است.
  2. عطر
    تقریبا همیشه در بین انواع هدایا عطر هم دیده می‌شود. برای هدیه شب یلدا نیز می‌توانید یک عطر خاص بخرید و کادو بدهید. زیرا این هدیه‌ی پرکاربرد، در موقعیت‌های مختلف روزمره مورد استفاده قرار می گیرد. احتمالا همسر شما در حال حاضر یک عطر داشته باشد، ولی خوبی عطر این است که هر رایحه آن را می‌توان در مکان خاص و فصل‌های مختلف استفاده کرد. حس بویایی با قسمت حافظه مغز ارتباط عمیقی را ارتباط برقرار می‌کند و از این‌رو می‌تواند حس ماندگار و به یادماندنی را پدید آورد.
  3. هدفون
    اکثر آقایان عاشق تجهیزات دیجیتالی هستند و با دریافت این وسایل خیلی خوشحال می‌شوند. در بین انواع این تجهیزات، هدفون بهترین هدیه یلدا برای آقایان است. آنها این وسیله را می‌توانند هنگام ورزش، حین دویدن و پیاده‌روی استفاده کنند. بنابراین یک هدیه ارزشمند و کاربردی محسوب می‌شود.
  4. عینک
    عینک آفتابی همیشه یک گزینه عالی، مقرون به صرفه و در عین حال شیک است. عینک نیز از جمله هدایایی است که شما می‌توانید برای مناسبت‌های مختلف و نه فقط یکبار، بلکه در سال‌های گوناگون آن را کادو بدهید. زیرا عینک آفتابی هم مثل عطر است و افراد معمولا ترجیح می‌دهند چند عدد از آن را داشته باشند تا با تیپ‌های مختلف خود استفاده کنند.

پک هدیه یلدایی برای کارکنان سازمان ها

یک جعبه هدیه یلدایی سازمانی

بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها سعی می‌کنند در طول سال برای کارمندان خود هدایای سازمانی تهیه کنند تا آنها خوشحال شوند. یلدا هم یکی از این فرصت‌ها است تا به کارمندان نشان دهید برای آنها ارزش قائل هستید. برخی از بهترین هدایای یلدایی سازمانی شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. مخلوط آجیل
    همانطور که خودتان می‌دانید، مخلوط آجیل بهترین هدیه یلدایی برای سازمان‌ها است. زیرا آجیل، مناسب این جشن است و کارمندان می‌توانند در شب یلدا از آجیل هدیه خود استفاده کنند و دیگر نیازی نیست که آن را جداگانه برای منزل خود تهیه کنند. همچنین آجیل سلیقه‌ای نیست و اگر با علایق کارمندان خود آشنا نباشید هم باز هدیه‌ای کاربردی کادو می‌دهید و آجیل در هر خانه‌ای مصرف می‌شود.
  2. کارت هدیه
    یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین هدایای یلدایی برای سازمان ها، کارت هدیه است؛ مخصوصا اگر کارمندان زیادی دارید و خیلی هم با علایق آنها آشنا نیستید، کارت هدیه می‌تواند بسیار ایده‌آل باشد. کارمندان پس از دریافت کارت هدیه می‌توانند هر وسیله‌ای که نیاز دارند را خریداری کنند.
  3. بالشت طبی
    کارمندان ساعت‌های زیادی را پشت میز می‌نشینند و به مرور زمان دچار دردهای عضلانی می‌شوند. در اینجا است که شما می‌توانید با خرید بالشت طبی با یک تیر دو نشان بزنید؛ یک هدیه یلدایی کاربردی تهیه کنید و در عین حال به کارمندان خود نیز نشان دهید که به سلامتی آنها توجه می‌کنید. با تهیه این قبیل هدیه‌ها، کارمندان متوجه می‌شوند که شما اهمیت زیادی برایشان قائل هستید و به مشکلات آنها دقت می‌کنید.

بهترین هدیه شب یلدا برای بچه ها

یک آقا در حال هدیه دادن به دختر خود

درست است که بزرگ‌ترها شوق زیادی برای یلدا دارند، ولی در این هیاهو نباید از ذوق بچه‌ها غافل شوید. یلدا یکی از بهترین زمان‌هایی است که می‌توانید برخی از آیین‌های اصیل ایرانی را به کودکان آموزش دهید و با هدیه دادن به کودکان این رسوم را زنده نگه می‌دارید. در ضمن، بچه‌ها با هدیه گرفتن اشتیاق بیشتری برای توجه کردن به صحبت‌های بزرگ‌ترها دارند. بعضی از هدایای عنوان شده در بخش دانش آموزان را می‌توانید برای بچه‌ها بخرید و برخی از گزینه‌های دیگر برای کودکان کم سن و سال‌تر نیز عبارت‌اند از:

  1. لوازم نقاشی
    بچه‌ها عاشق نقاشی و بازی با رنگ‌ها هستند؛ نیازی نیست که حتما کودک شما بتواند خوب نقاشی بکشد، در هر صورت با دریافت این هدیه بسیار هیجان‌زده می‌شود. مجموعه‌ای از مداد شمعی، آب رنگ، طرح های رنگ‌آمیزی و مدادرنگی، می‌توانند هدیه یلدایی مناسب برای کودکان خلاق باشند.
  2. لوازم ورزشی
    بچه‌ها پر جنب و جوش و فعال هستند و این تحرک برای بدن آنها مفید است. شما می‌توانید برای آنها وسایل ورزشی بخرید تا حسابی سرگرم شوند و فعالیت بدنی داشته باشند. برخی از وسایل ورزشی کاربردی و مقرون به‌صرفه عبارت‌اند از: توپ فوتبال، بسکتبال، دوچرخه، اسکیت بورد، تور بسکتبال خانگی، دروازه فوتبال، اسکوتر کودک، و اشکال هندسی فومی.
  3. خرید پک خوراکی
    همانطور که ما بزرگسالان خوراکی را دوست داریم، بچه‌ها هم از طرفداران اصلی خوراکی‌ها و تنقلات هستند. یلدا زمان مناسبی است که به بچه‌ها خوراکی‌های سالم هدیه بدهید تا سالم زندگی کردن را یاد بگیرند و به تنقلات مضر فکر نکنند. انواع آجیل و شکلات مغزدار هم جذاب هستند و هم ضررهای چیپس و پفک را ندارند. این خوراکی‌ها را به همراه یک عروسک یا ماشین کوچک در داخل جعبه هدیه قرار دهید و در شب یلدا به فرزند خود کادو بدهید.

هدیه شب یلدا برای تازه عروس و داماد

یک عروس و داماد در حال گرفتن دست های همدیگر

با اینکه هدیه گرفتن برای تمامی افراد عنوان شده مهم است، ولی در این شب توجه ویژه‌ای به هدایای تازه عروس و داماد می‌شود. حتی خانواده‌های آنها به فکر شام و دسر شب یلدا جدید و خاص هستند و سعی دارند همه چیز متفاوت باشد. موضوع کادو هم باز به سلیقه عروس و داماد مربوط است، ولی با این حال اکثر هدایای گفته شده در بخش هدیه مناسب آقایان و خانم‌ها را می‌توانید برای آنها تهیه کنید. علاوه بر این، کادوهای زیر را هم به عنوان یلدایی عروس و داماد در نظر بگیرید:

  1. ست چرمی
    خرید یک ست چرم مصنوعی برای تازه دامادها ایده بسیار خوبی است. شما می‌توانید کیف پول جیبی چرمی، کمربند چرمی و آویز چرمی را در یک جعبه زیبا قرار دهید و هدیه بدهید. این ست‌ها در قیمت‌های مختلف عرضه می‌شوند و با هر بودجه‌ای می‌توانید آنها را تهیه کنید.
  2. هودی
    برای هدیه شب یلدا داماد، یک هودی زیبا بخرید تا آن را در فصل زمستان بپوشد. هودی‌های مردانه در طرح‌های مختلفی عرضه می‌‌شوند و دارای دو نوع جلو باز و جلو بسته هستند. بنابراین تنوع زیادی دارند و بدون محدودیت می‌توانید رنگ و طرح مورد نظرتان را پیدا کنید.
  3. پک مخصوص خانم‌ها
    تهیه یک پک مخصوص خانم‌ها زمان زیادی از شما نمی‌گیرد و در عین حال می‌تواند شامل بسیاری از وسایل مورد نیاز او باشد. کافیست یک جعبه کادو را با عناصر یلدایی تزئین کنید و در آن چشم‌بند، ماگ، شال نخی، عطر و شمع قرار دهید. این وسایل با اینکه با یکدیگر تفاوت دارند، ولی در زندگی روزمره تازه عروس‌ها کاربرد دارند و در کنار هم یک هدیه زیبا را پدید می‌آورند.
  4. کفش
    اینطور باید گفت که در اکثر نقاط ایران هدیه یلدای عروس بدون کفش کامل نیست. افراد حتما کیف و کفش را در لیست خریدهای خود قرار می‌دهند. بنابراین اگر شما هم قصد دارید کفش هدیه بدهید، بهتر است آن را در جعبه کفش مخصوص بگذارید و با کاغذ کادو تزئین کنید.

نکات کلیدی در هنگام تهیه هدیه یلدایی

ما تا به اینجای متن سعی کردیم نکات لازم را در حین معرفی هدایای یلدایی عنوان کنیم. ولی علاوه بر موارد گفته شده، بهتر است که نکات زیر را هم رعایت کنید تا یک کادوی جذاب و مورد پسند تهیه کنید:
• بودجه مناسبی برای خرید هدیه شب یلدا در نظر بگیرید.
• در هنگام انتخاب کادو شب یلدا، به سلیقه و علاقه گیرنده هدیه و سن او توجه کنید.
• از یک جعبه زیبا و شیک برای هدیه شب یلدا استفاده کنید.
• سعی کنید از کیفیت و تازگی مواد خوراکی مطمئن شوید تا به بهترین شکل ممکن هدیه آماده‌سازی شود.
• به ماندگاری و کاربردی بودن هدیه یلدا توجه کنید.
• چنانچه باید برای چندین نفر هدیه تهیه کنید، از قبل لیستی برای این کار داشته باشید.

یلدای خاطره‌انگیرتر با هدایای یلدایی خلاقانه‌تر

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. ما در اینجا سعی کردیم به هدیه یلدای تمام گروه‌ها و سنین بپردازیم تا شما بتوانید با دید بازتر خریدتان را انجام دهید. حال کافیست با بررسی سلیقه و سن و فرد مورد نظر، برای او یک هدیه کاربردی و در عین حال دوست داشتنی تهیه کنید. برای تهیه آجیل‌های متنوع با بسته‌بندی شیک، می‌توانید از بارجیل کمک بگیرید. ما با کیفیت‌ترین انواع مخلوط‌ها را به صورت آنلاین عرضه می‌کنیم و می‌توانید آنها را در سراسر ایران درب منزل تحویل بگیرید.

منبع: pendarium.ir | daraje.com | hejabkhorshid.com