در میان داروهای سنتی و خانگی، یکی از محبوب‌ترین آن‌ها، شیر زردچوبه است. احتمالا از کودکی تا به امروز بارها از مادربزرگ خود توصیه نوشیدن شیر زردچوبه در فصول سرد سال را شنیده‌اید. از درمان سرماخوردگی تا بهبود زخم‌های مختلف، این نوشیدنی فوق‌العاده یک پزشک خانگی همه فن حریف به‌شمار می‌آید. در این مطلب از مجله بارجیل کنار هم هستیم تا با طرز تهیه شیر زردچوبه آشنا شویم و این نوشیدنی اعجاب‌آور را بهتر بشناسیم. پس تا انتها با ما باشید تا هم طرز تهیه شیر زردچوبه را بیاموزیم، هم چند روش عالی برای بهترکردن طعم این داروی سنتی به شما آموزش دهیم.

7 دلیل شگفت انگیز که چرا باید شیر زردچوبه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

زردچوبه، زرچوبه یا زرده‌چال یک ادویه زردرنگ هندی است که نقش مهمی در رنگ‌دهی و طعم‌دهی به غذاهای ما ایرانیان دارد. اگرچه این ادویه دوست‌داشتنی همیشه فضای ویژه‌ای از آشپزخانه ما را به خود اختصاص می‌دهد، با این وجود ممکن است بسیاری از ما علت اصلی این امر را ندانیم. در ادامه همین بخش با 7 ویژگی شگفت‌انگیز زردچوبه آشنا می‌شویم و در کنار هم می‌خوانیم که چرا باید زردچوبه را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنیم؟

1.      حاوی خواص ضد التهابی است

زردچوبه به دلیل داشتن مقادیر قابل توجهی کورکومین، یکی از بهترین ضد التهاب‌های سنتی به‌شمار می‌آید.Bhakti Samant، متخصص رژیم غذایی بیمارستان Kokilaben Dhirubhai Ambani بمبئی می‌گوید: «جالب است بدانید وقتی زردچوبه با شیر ترکیب می شود، فواید آن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.» بر همین اساس نوشیدن شیر زردچوبه می تواند به جلوگیری از مشکلاتی مانند آرتریت و بیماری التهابی روده کمک کند.

مطالعات منتشرشده در Alternative Medicine Review نشانگر آن است که کورکومین موجود در زردچوبه حاوی خواص ضد التهابی است که به کاهش خطر درد مفاصل و التهاب در بدن کمک می کند.

دو لیوان شیر زردچوبه با تزئین چوب دارچین

2.     سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن که منجر به آسیب‌رسانی به سلول‌ها و تشکیل بیماری‌های مزمن می‌شوند، کمک می‌کنند. کورکومین موجود در زردچوبه یک آنتی اکسیدان قوی است که نقش پررنگی در حفظ سلامت کلی و کندکردن روند پیری کمک دارد. این ویژگی درست مانند خواص عناب برای سیستم ایمنی بدن عمل کرده و ریسک ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های دیگر را کاهش می‌دهد.

3.    ایمنی را تقویت می کند

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که اغلب مریض می‌شوید، باید شیر زردچوبه را در رژیم غذایی خود بگنجانید. دکتر Samant در بخشی از صحبت‌های خود توضیح می‌دهد که زردچوبه دارای خواص تعدیل‌کننده ایمنی است که به حمایت از سیستم ایمنی و بهبود توانایی بدن در دفاع از خود در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها کمک می‌کند. بنابراین بهترین زمان مصرف شیر و زردچوبه در فصول سرد سال است که احتمال ابتلا به بیماری‌های ویروسی بیش از همیشه وجود دارد.

البته پیشنهاد می‌کنیم در کنار استفاده از شیر زردچوبه برای سرماخوردگی کودکان و بزرگسالان، از انواع دمنوش مناسب سرماخوردگی برای فصل سرما نیز غافل نشوید.

یک لیوان نوشیدنی داغ در هوای سرد برفی

4.    تاثیر مثبت در هضم غذا دارد

آیا مشکلات گوارشی مانند سو هاضمه و نفخ دارید؟ نوشیدن شیر زردچوبه می‌تواند به تسکین علائم کمک کند. جالب است بدانید شیر زردچوبه حاوی خواصی است که تولید صفرا را در کبد تحریک کرده و به هضم صحیح چربی‌ها کمک می‌کند. بنابراین اگر شما هم پیش‌تر بارها درباره تاثیر مثبت شیر و زردچوبه برای کبد چرب شنیده بودید اما اطمینان کافی نداشتید، حالا دلیل این گفته را به‌خوبی می‌دانید.

البته اگر با مشکل کبد چرب یا هضم غذا سر و کار دارید اما طعم این نوشیدنی طلایی را نمی‌پسندید، ما دو راه دیگر برای شما داریم. هم می‌توانید به صفحه خواص چای سبز مراجعه کنید و با یکی دیگر از نوشیدنی‌های بی‌نظیر برای بدن آشنا شوید و هم می‌توانید در ادامه همین مطلب با ما بمانید تا رمز و رازهای خوش‌طعم‌کردن نوشیدنی شیر زردچوبه را بیاموزید.

5.    سلامت قلب را بهبود می بخشد

سکته و بیماری قلبی یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان به‌شمار می‌آید. مروری بر تحقیقات پایه در قلب و عروق نشان می‌دهد که کورکومین با خاصیت بهبود پوشش عروق خونی نقش ویژه‌ای در حفظ سلامت قلب دارد. همچنین نوشیدن شیر زردچوبه ممکن است به کاهش عوامل خطر مانند کلسترول و فشار خون که منجر به بیماری قلبی می‌شود نیز کمک کند.

اگرچه بیماری‌های قلبی بسیار شایع و گسترده هستند، با این حال بیشتر پزشکان متخصص معتقدند با اصلاح الگوی تغذیه‌ای می‌توان از وقوع بسیاری از این بیماری‌ها جلوگیری کرد. یکی دیگر از خوراکی‌هایی مصرف روزانه آن‌ها به بهبود سلامت قلب منجر می‌شود، آجیل است. چربی مفید آجیل‌های خام و بدون نمک می‌تواند یک جایگزین مفید برای همه باشد. پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند در هفته بین پنج تا هفت وعده 28 گرمی (ده الی دوازده عدد) آجیل بدون نمک در تغذیه افراد گنجانده شود.

6.     خطر اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد

نوشیدن شیر زردچوبه حتی ممکن است سلامت مغز را افزایش دهد. دکتر Samant می گوید مصرف منظم این نوشیدنی اعجاب‌آور، ممکن است به تاخیر یا حتی معکوس‌کردن بیماری‌های مغزی و بیماری‌های مرتبط با افزایش سن در عملکرد مغز کمک کند. یک مطالعه منتشرشده در مجله Neuropeptides نشان می‌دهد که کورکومین می تواند سطح فاکتور نوروتروفیک مشتق‌شده از مغز (BDNF) را افزایش دهد؛ به زبان ساده‌تر، ترکیبی که موجب افزایش رشد سلول‌های مغز می‌شود را بیشتر کند.

بر همین اساس، زمانی که نوشیدن شیر زردچوبه به سلامت مغز کمک می‌کند، بدون شک می‌تواند بر سلامت روان شما نیز تاثیر به‌سزایی داشته باشد. دکتر Samant معتقد است کورکومین دارای اثرات ضد افسردگی است و ممکن است به کاهش علائم افسردگی و اضطراب کمک کند.

7.    به بهبود زخم کمک می کند

مطالعات نشان داده اند که زردچوبه حاوی خواص ضد عفونی کننده، ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد حساسیت است. این ویژگی‌ها سبب شده تا به بهبود زخم کمک کند و روند بهبود را تسریع بخشد. همچنین زردچوبه به مبارزه با عفونت‌های مختلف از جمله عفونت‌های باکتریایی و ویروسی کمک می‌کند.

ادویه زردچوبه و کپسول های ادویه زردچوبه در کنار هم

تاثیر شیر زردچوبه بر لاغری و کاهش وزن

تا این بخش از مقاله به سراغ 7 نمونه از مهم‌ترین خواص زردچوبه و شیر رفتیم. حالا بد نیست به یکی از پرتکرارترین سوالات در این زمینه، یعنی تاثیر شیر زردچوبه بر لاغری و کاهش وزن پاسخ دهیم. احتمالا شما هم بارها شنیده‌اید که شیر زردچوبه برای لاغری یک نوشیدنی بسیار مناسب و موثر است.  جالب است بدانید همان کورکومین فعال در زردچوبه که نقش مهمی در سلامت بدن دارد، حساسیت به انسولین را نیز کاهش می‌دهد. از طرف دیگر با کاهش اضطراب و استرس، از ترشح بیش از حد انسولین نیز جلوگیری می‌کند. در نتیجه این دو رویکرد، شیر زردچوبه برای لاغری به خصوص لاغری در ناحیه میان‌تنه بسیار تاثیرگذار است.

همچنین کورکومین با کاهش التهاب سبب می‌شود چربی‌های انباشته‌شده در بدن به‌راحتی فرآیند آزادسازی را تجربه کنند. بنابراین اگر مایلید لاغر شوید یا از شر چربی‌های شکمی خلاص شوید، حتما زردچوبه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. البته در نظر داشته باشید که در کنار انواع چای و دمنوش لاغری باید تغذیه و فعالیت بدنی مناسب نیز داشته باشید تا به اندام دلخواهتان برسید.

پیشنهاد می‌کنیم اگر مایلید زردجوبه را برای لاغری به رژیم غذایی خود اضافه کنید، از 2 الی 5 گرم مصرف روزانه تجاوز نکنید تا دچار مسمومیت‌های غذایی نشوید. همچنین می‌توانید از طریق دکمه زیر، ده‌ها میان‌وعده رژیمی و خوشمزه را در فروشگاه بارجیل مشاهده کنید تا فرآیند کاهش وزن دلپذیرتری داشته باشید.

طرز تهیه شیر زردچوبه آسان و فوری

برای مصرف روزانه زرچوبه، روش‌های مختلفی وجود دارد. از افزودن آن به‌عنوان ادویه در دستور غذاها تا اضافه‌کردن آن به نوشیدنی‌ها و دم‌کردن ریشه تازه زردچوبه. با این حال همانطور که گفتیم، مصرف زردچوبه به همراه شیر، جذب کورکومین موجود در آن را افزایش می‌دهد. بنابراین در ادامه طرز تهیه شیر و زردچوبه برای لاغری، سرماخوردگی و سایر موارد مطرح‌شده را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم:

– یک لیوان شیر

– نصف قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه

– نصف چای‌خوری فلفل سیاه

– یک قاشق چای‌خوری عسل (اختیاری)

طرز تهیه:

1. شیر را در یک قابلمه کوچک بر روی حرارت ملایم گرم کنید.

2. زردچوبه و فلفل را به شیر اضافه کرده و مخلوط کنید تا تمامی مواد در شیر حل شوند.

3. در صورت تمایل، عسل را اضافه کرده و دوباره مخلوط کنید.

4. نوشیدنی به دست آمده را از روی حرارت بردارید و در یک لیوان ریخته و سرو کنید.

شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود، مقدار ادویه‌ها را کم و زیاد کنید. همچنین اضافه‌کردن فلفل به این نوشیدنی اختیاری است. با این حال فلفل سیاه به دلیل داشتن ماده‌ای به نام پیپرین جذب کورکومین را افزایش می‌دهد.   

یک قابلمه شیر زردچوبه روی حرارت

شیر زردچوبه با دارچین و زنجبیل

اگر مزه شیر زردچوبه را به تنهایی نمی‌پسندید، پیشنهاد می‌کنیم شیر زردچوبه با دارچین و زنجبیل را امتحان کنید. نحوه تهیه این نوشیدنی هیچ تفاوتی با آنچه خواندید ندارد. فقط کافی است این دو قلم را به ترکیب خود اضافه کنید.

  • نصف قاشق چای‌خوری دارچین
  • نصف قاشق چای‌خوری زنجبیل تازه رنده‌شده یا پودر زنجبیل

در نظر داشته باشید که بهترین زمان مصرف شیر و زردچوبه با دارچین و زنجبیل، فصل‌های سرد سال است. این نوشیدنی با طبع بسیار گرم خود یک انتخاب عالی برای گرمابخشیدن به عصرهای پاییزی و زمستانی شما خواهد بود.

شیر زردچوبه عسل؛ انتخابی عالی برای شب‌های زمستانی

در این مطلب از مجله بارجیل همراه شما بودیم تا با خواص زردچوبه و شیر آشنا شویم. در کنار هم یاد گرفتیم که شیر و زردچوبه و دارچین برای لاغری یک نوشیدنی اعجب‌آور است اما خواص زردچوبه و شیر فقط به همین مورد خلاصه نمی‌شود؛ از تاثیر شیر و زردچوبه برای کبد چرب تا معجزه شیر زردچوبه برای سرماخوردگی کودکان و بزرگسالان، همگی مواردی هستند که به دلیل وجود کورکومین در زردچوبه، این ادویه را به یک گیاه دارویی استثنایی تبدیل می‌کنند.

همچنین در ادامه دو دستور آسان و خوشمزه از شیر زردچوبه به شما آموختیم تا بتوانید به‌سادگی این ادویه طلایی را به رژیم غذایی روزانه خود بیفزایید. آیا شما هم می‌توانید دستورهای آسان دیگری برای مصرف زردچوبه به ما بیاموزید؟ در بخش نظرات همین مطلب آماده خواندن دستورهای غذایی آسان و فوری شما با زردچوبه خواهیم بود.

منبع: Healthshots