هر ساله با نزدیک‌شدن به شب چهارشنبه سوری، افراد زیادی به دنبال تدارکات برای این شب هستند. زیرا در آخرین چهارشنبه سال خانواده و آشنایان دور هم جمع می‌شوند و جشن می‌گیرند. در کنار همه سرگرمی‌های این شب، خوراکی‌های خوشمزه لذت شب‌نشینی و دورهمی را چندین برابر می‌کنند. چهارشنبه سوری شامل انواع خوراکی‌ها می‌شود و اگر شما هم می‌خواهید سفره چهارشنبه سوری را هر چه کامل‌تر درست کنید، در ادامه همراه مجله بارجیل باشید. ما در این مقاله، انواع غذای چهارشنبه سوری، آش، آجیل و تنقلات این چهارشنبه پایانی سال را معرفی می‌کنیم.

غذای چهارشنبه سوری چیست؟

بزرگترهای ما در ایام قدیم در شب چهارشنبه سوری پلو معروفی به نام «پلو هفت رنگ» داشتند؛ نامی که این روزها به شوخی روی غذاهای من درآوردی می‌گذارند. به این صورت که پلوهای مجزایی از خرما، زیره، کشمش، عدس، شوید و لوبیا را درست می‌کردند. البته این پلوها بسته به توان مالی هر خانواده می‌توانست متفاوت باشد. آلبالو پلو، سبزی پلو، رشته پلو و… همگی برای درست‌کردن این سفره هفت رنگ انتخاب می‌شدند.
به طور کلی مهم این بود که هفت نوع پلو حاضر شود. حال اگر شما هم می‌خواهید چهارشنبه سوری امسال این غذای خوشمزه را درست کنید، نیازی نیست که حتما هفت نوع پلو تهیه ببینید. برای رنگ‌دادن به شام خود می‌توانید از مخلفات مخصوصی برای تهیه غذایی شبیه به مرصع پلو استفاده کنید. البته مرصع پلو یکی از محبوب‌ترین غذاهای چهارشنبه سوری است که در ادامه به طرز تهیه آن نیز می‌پردازیم.

لیست غذای چهارشنبه سوری

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، در زمان قدیم پلو هفت‌رنگ پراهمیت‌ترین غذای چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران محسوب می‌شد. با این حال، امروزه برخی از غذاها خاص‌تر هستند و در بیشتر شهرها رواج دارند. البته شاید هر استان یا شهر غذای مخصوص به خود را داشته باشد، ولی ما در این مقاله محبوب ترین غذاهای چهارشنبه سوری در سراسر ایران را معرفی می‌کنیم:

1. رشته پلو، شام شب چهارشنبه سوری

یک بشقاب پر رشته پلو

یکی از غذاهای شب چهارشنبه سوری رشته پلو است که کمتر کسی پیدا می‌شود که آن را دوست نداشته باشد. در بسیاری از شهرهای ایران رشته پلو یکی از غذاهای مخصوص شب عید یا شب چهارشنبه سوری است تا طبق سنت قدیمی با نوش جان کردن این غذای لذیذ، رشته کار و زندگی به دست آن‌ها بیاید. طرز پخت رشته پلو به ذائقه افراد بستگی دارد و با مواد مختلفی طبخ می‌شود. رشته پلو با مرغ زعفرانی، رشته پلو با گوشت، بوقلمون یا ماهی دودی از انواع این پلوی خوشمزه به شمار می‌روند.
علاوه‌بر آن، رشته پلو با عدس، کشمش، زرشک و خرما در نقاط مختلف ایران سرو می‌شود. یکی از پرطرفدارترین انواع رشته پلو، رشته پلو مجلسی با مرغ زعفرانی و کشمش یا زرشک است که در ادامه طرز تهیه آن را شرح می‌دهیم:

مواد لازم برای رشته پلو
• برنج ایرانی: 500 گرم
• رشته پلویی: 200 گرم
• سینه مرغ: 400 گرم
• زعفران دم شده: به اندازه دلخواه
• کره: 100 گرم
• پیاز داغ: 3 قاشق غذاخوری
• آب: به مقدار لازم
• روغن مایع: به میزان لازم
• نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان دلخواه
• دارچین: 1/2 قاشق چایخوری
• کشمش پلویی: یک پیمانه
• زرشک برای تزئین: 1/2 پیمانه

طرز تهیه رشته پلو
مرحله اول
برای تهیه رشته پلو مجلسی با مرغ زعفرانی و کشمش، ابتدا مرغ را با پیاز، زردچوبه و کمی فلفل سیاه بپزید. بعد از پختن مرغ، آن را ریش ریش کرده و با کمی کره و زعفران دم کرده تفت دهید.

مرحله دوم
بعد از تهیه مرغ زعفرانی برای رشته پلویی خوشمزه، باید مراحل پخت و آبکش‌کردن برنج را انجام دهید. این مرحله اهمیت زیادی در تهیه رشته پلو دارد. بهتر است برنج و رشته را جداگانه در آب بپزید و آبکش کنید تا رشته پلو خشک یا شفته نشود. رشته پلویی را مانند ماکارونی در آب‌جوش بپزید و آبکش کنید. در قابلمه‌ای آب را بجوشانید و سپس مقداری نمک و روغن اضافه کنید. روغن از چسبیدن رشته‌ها به هم جلوگیری می‌کند. رشته پلویی را مانند ماکارونی خرد کرده و وقتی نرم شد، آبکش کنید.
حالا برنج خیس‌خورده را بپزید و طبق معمول آبکش کنید، اما این بار قبل از آبکش برنج، رشته‌های آبکش‌شده را در همان قابلمه‌ای که برنج در حال جوشیدن بود، با هم مخلوط کنید و بلافاصله آبکش کنید. این کار باعث می‌شود که رشته پلویی نرم شود و برنج آماده آبکش شود.

مرحله سوم
ته قابلمه مقداری روغن مایع بریزید و وقتی داغ شد، ته قابلمه چند ورقه سیب زمینی یا چند تکه نان بگذارید و سپس مخلوط برنج و رشته پلو آبکش‌شده را اضافه کنید. رشته پلو را با کمی کره روی برنج بپزید. برای جلوگیری از خشک‌شدن رشته، علاوه بر کره، نصف فنجان آب به رشته‌های پلویی اضافه کنید و سپس آن‌ها را بجوشانید. 45 دقیقه برای دم‌کشیدن رشته پلو روی شعله گاز ملایم کافی است.

مرحله چهارم
در حالی که پلو در حال دم‌کشیدن است، کشمش را آماده کنید. در تابه‌ای مناسب مقداری کره بریزید و کشمش‌ها را در کره یا روغن سرخ کنید، می‌توانید روی آن‌ها کمی پودر دارچین هم بپاشید. اگر طعم کشمش در رشته پلو را دوست ندارید از زرشک استفاده کنید. زرشک را طبق روش معمول در کمی آب حدود 15 دقیقه خیس کنید. در ظرف مناسبی مقداری کره بریزید و بعد از آب‌شدن کره، زرشک را اضافه کنید. زرشک‌ها را با شعله ملایم تفت دهید تا نسوزند. اگر طعم ترش زرشک را دوست ندارید، نصف قاشق چایخوری شکر به آن اضافه کنید.

مرحله پنجم
بعد از 45 دقیقه رشته پلو مجلسی شما با مرغ زعفرانی و کشمش یا زرشک آماده است. مقداری کره را گرم کنید و روی پلو بریزید. مرغ را هم به آن اضافه کنید و آن را با زرشک و کشمش تزئین کنید. معمولا رشته پلو با سالاد شیرازی، سالاد کاهو و انواع ترشی، ماست و دوغ سرو می‌شود.

2. مرصع پلو، محبوب‌ترین غذای چهارشنبه سوری

یک بشقاب پر مرصع پلو

همانطور که ابتدای متن عنوان کردیم، پلو هفت‌رنگ قدیمی ترین غذای شب چهارشنبه سوری است. اما این روزها می‌توانید آن را به شکل مرصع پلو درست کنید. این پلوی خوشمزه در سفره ایرانیان به ویژه در مراسم و مجالس مهم خودنمایی می‌کند. در برخی از استان‌ها مانند قزوین، خراسان و فارس، مرصع پلو یکی از غذاهای مهم در مجالس عروسی محسوب می‌شود.

مواد لازم برای مرصع پلو
• برنج: 1.5 کیلوگرم
• مرغ: 1.5 کیلوگرم
• پیاز: 3 عدد متوسط
• کشمش پلویی: ۱۵۰ گرم
• زرشک: 150 گرم
• شکر: 3 قاشق چایخوری
• خلال بادام: 150 گرم
• خلال پسته: ۱۵۰ گرم
• زعفران دم کرده: به میزان لازم
• گلاب: دو و نیم لیوان
• خلال پرتقال: 75 گرم
• نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
• کره و شکر: به مقدار لازم

طرز تهیه مرصع پلو
مرحله اول
برای تهیه این غذا، ابتدا باید مواد لازم را آماده کنید. بنابراین برنج را بشویید و در آب و نمک خیس کنید. مرغ شسته‌شده را به اندازه مرغ جوجه کبابی برش دهید. سپس زرشک، کشمش پلویی و خلال پوست پرتقال را به شکل جداگانه در کمی شکر و کره تفت دهید. خلال بادام و پسته را جداگانه در گلاب خیس کنید و در مقداری کره تفت دهید و مراقب باشید تیره نشوند و نسوزند.

مرحله دوم
پیازها را خرد کرده و در تابه‌ای جداگانه تفت دهید. پس از نرم‌شدن پیازها، کمی زردچوبه به آن‌ها اضافه کنید تا طعم خام زردچوبه گرفته شود. حالا تکه‌های مرغ خرد‌شده را به پیاز اضافه کنید، نمک و فلفل بزنید و مرغ را تفت دهید. وقتی رنگ مرغ طلایی شد، مقداری آب اضافه کنید و مرغ را خوب بپزید.

مرحله سوم

برنج را در آب جوش بپزید و آبکش کنید. در ظرف مناسب مقداری روغن بریزید و صبر کنید تا داغ شود. اگر ته دیگ نان یا هر ته دیگ دیگری را دوست دارید، آن‌ها را در ته قابلمه قرار دهید و سپس یک لایه برنج اضافه کنید. مرغ را روی برنج گذاشته و سپس، خلال پوست پرتقال و بادام را روی پسته بریزید.
مابقی برنج را روی این مواد اضافه کنید و برنج را به سبک همیشگی خود روی شعله ملایم گاز بپزید. پس از پختن برنج، مواد را به آرامی با کفگیر هم بزنید و در ظرف مورد نظر سرو کنید. روی ظرف را با خلال پسته و بادام، زرشک، کشمش و خلال پرتقال تزیین کنید.
برای خرید آجیل مرصع پلو می‌توانید از فروشگاه‌های آنلاین کمک بگیرید. البته بهتر است که از کیفیت آجیل مطمئن باشید تا پلوی شما بد طعم نشود. شما می‌توانید مطلب راهنمای خرید آجیل شب عید را مطالعه کنید و آجیل مورد نیاز برای شب عید و چهارشنبه سوری را با توجه به این نکات خریداری کنید.

3. خورش شش انداز، غذای شب چهارشنبه سوری

خورش شش انداز و مقداری برنج

خورش شش انداز، یک خورش محلی گیلانی است. اما در شهرهای دیگر مانند شیراز، زنجان، قزوین، مازندران و … نیز تهیه می‌شود. این بدان معنی است که گیاهخواران هم می‌توانند آن را میل کنند. البته به دلخواه خود می‌توانید گوشت هم به این خورش اضافه کنید. با این حال، همه چیز به سلیقه و ذائقه شما برمی‌گردد.

مواد لازم برای تهیه خورش شش انداز
• بادمجان: 5 عدد متوسط
• گردو: 300 گرم
• پیاز: 1 عدد بزرگ
• رب انار (ترش یا شیرین): 2 قاشق غذاخوری
• زردچوبه، نمک، فلفل و دارچین: به میزان لازم

طرز تهیه خورش شش انداز
مرحله اول
بادمجان‌ها را پوست بگیرید و به صورت حلقه‌ای یا نگینی برش دهید. آن‌ها را در نمک فرو کنید تا رنگ قهوه‌ای آن جدا شود. بعد از 30 دقیقه آن‌ها را بشویید و خشک کنید.

مرحله دوم
مغز گردو را آسیاب یا خرد کنید و آن را در یک تابه داغ به همراه زردچوبه، نمک، فلفل و دارچین تفت دهید. رب انار را به همراه 3 فنجان آب اضافه کنید. بعد از به جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید و اجازه دهید آب، گردو و رب انار به مدت 30 دقیقه بجوشند تا به روغن بیفتد.

مرحله سوم
پیاز را به صورت ریز خرد کنید. در تابه کمی روغن بریزید و پیازها را تفت دهید تا روشن و طلایی شوند. بادمجان‌های نگینی را اضافه کنید و تفت دهید. پیاز و بادمجان سرخ‌شده را به مخلوط فوق اضافه کنید. بعد از اینکه شروع به جوشیدن کرد، 40 دقیقه دیگر روی اجاق بگذارید تا کاملا بپزد.

4. ترشه تره شمالی، غذای مخصوص چهارشنبه سوری

خورش ترشه تره و برنج

خورش ترشه تره یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای نواحی شمالی ایران به ویژه گیلان است و ساده و بدون گوشت تهیه می‌شود. این خورش خوشمزه و سالم را معمولا با حبوباتی مانند عدس و برنج، به عنوان شام شب چهارشنبه سوری درست می‌کنند.

مواد لازم برای ترشه تره
• سبزی ترش تره (1 کیلوگرم): جعفری، گشنیز، اسفناج و تره
• نعنا خشک: 1 قاشق چایخوری
• برنج خام نیم دانه: 2 قاشق غذاخوری
• آب: برای پختن برنج و سبزی
• آبغوره ترش: 1 لیوان فرانسوی دسته‌دار
• سیر: 1 بوته بزرگ
• نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
• روغن: به مقدار لازم
• تخم مرغ: 2 یا سه عدد

طرز تهیه ترشه تره
مرحله اول
ابتدا سبزی‌ها را بشویید و پس از خشک‌شدن، آن‌ها را به طور ریز خرد کنید. سپس سبزی‌ها را در ظرفی بریزید و برنج تمیز و شسته را به همراه مقداری آب اضافه کنید. برای پختن و له‌شدن برنج و سبزیجات باید آب کافی باشد. نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و اجازه دهید مواد بپزند و با شعله ملایم له شوند.

مرحله دوم
حدود 10 دقیقه قبل از پایان پخت، آبغوره را اضافه کنید و خوب هم بزنید. مواد پخته‌شده را از روی حرارت بردارید و با گوشت‌کوب دستی یا برقی خوب له کنید. حالا مقداری کره یا روغن اضافه کنید و ترش تره له‌شده را با شعله ملایم تفت دهید. ترشی و نمک آن را بچشید.

مرحله سوم
حبه‌های سیر را پوست بگیرید و له کنید. سیر را سرخ کرده و تخم مرغ را به آن‌ها اضافه کنید و تفت دهید. اجازه دهید تخم مرغ‌ها خودشان را کمی بگیرند، سپس سیر را هم بزنید.

مرحله چهارم
مخلوط سیر و تخم مرغ را به سبزی و برنج له‌شده اضافه کنید. در آخر به اندازه دلخواه فلفل اضافه کنید. خورش ترش تره را به همراه کته، نان، ماهی سفید، ماهی دودی، زیتون و باقلا سرو می‌کنند.

آش چهارشنبه سوری

ایران دارای اقوام مختلفی است و هر کدام آش مخصوص به خود را دارند. ولی ما در ادامه 3 عدد از آش های محبوب چهارشنبه سوری در سراسر ایران را به شما معرفی می‌کنیم:

1. آش ابودردا، آش چهارشنبه آخر سال

یک کاسه پر آش ابودردا

آش ابودردا یکی از قدیمی‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهایی است که در شب چهارشنبه سوری درست می‌کنند. در گذشته رسم بر این بود که خانواده‌هایی که در آن فرد بیمار وجود داشت، شب چهارشنبه سوری این آش را به قصد شفای بیمار یا آرزوی سلامتی اعضای خانواده در سال جدید می‌پختند. اما چرا نام این آش «ابودردا» است؟ ظاهرا «دردا» در زمان پیامبر نام یک پزشک بوده است و ریشه در کلمه درد ندارد. همچنین در زبان عربی به معنای فرد بدون دندان است.

مواد لازم برای آش ابودردا
• سبزی آش: 1.5 کیلوگرم
• نخود: 1/4 پیمانه
• لوبیا چیتی: 1/4 پیمانه
• لوبیا قرمز: 1/4 پیمانه
• عدس: 1 لیوان
• ماش: نصف لیوان
• جو: 1/4 پیمانه
• رشته آش: 300 گرم
• کشک: 2 لیوان
• نعنا خشک: 4 قاشق غذاخوری
• سیر داغ: 5 قاشق غذاخوری
• پیاز بزرگ: 5 عدد
• روغن مایع: به میزان لازم

طرز تهیه آش ابودردا
مرحله اول
برای تهیه آش ابودردا ابتدا باید حبوبات را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا بو نگیرند. حبوبات را جداگانه بپزید، زیرا عدس خیلی سریع‌تر از لوبیا و نخود پخته می‌شود. در همین حین پیاز را نگینی خرد کرده و پیاز داغ درست کنید. وقتی حبوبات کاملا پخته شدند، آن‌ها را با هم مخلوط می‌کنیم و به مقدار دلخواه پیاز داغ را با سبزی اضافه می‌کنیم. به میزان لازم مقداری زردچوبه اضافه کنید و بگذارید سبزیجات خوب بپزند.

مرحله دوم

در 20 دقیقه آخر پخت، رشته و یک لیوان کشک را به آش اضافه کنید و اجازه دهید خوب جا بیفتد. رشته‌ها را زیاد در آش نپزید، چون حالت خمیری به خود می‌گیرند. بعد از اضافه‌کردن رشته‌ها، آش را چند بار هم بزنید تا رشته‌ها به هم نچسبند. نمک آش را بعد از اضافه‌کردن کشک و رشته، اندازه بگیرید. زیرا برخی از رشته‌های آشی بسیار شور هستند.
اگر فکر می‌کنید آش خیلی رقیق است، یک قاشق غذاخوری آرد اضافه کنید و هم بزنید. یک قاشق نعنا داغ به آش چهارشنبه سوری خود اضافه کنید و بعد از مدتی شعله را خاموش کنید. روی آش ابودردا را با پیاز داغ، سیر داغ، نعنا داغ و کشک تزیین کنید.

2. آش رشته چهارشنبه سوری

یک کاسه آش رشته

به طور کلی، آش جز جدایی‌ناپذیر سفره زمستانی ایرانیان به حساب می‌آید و آش رشته یکی از معروف‌ترین آش‌های ایرانی است. البته در آخرین چهارشنبه سال برای شام، چه چیزی بهتر از یک آش رشته داغ و خوشمزه پر از کشک و پیاز داغ است؟ پس امسال خودتان دست به کار شوید یک آش خوشمزه درست کنید.

مواد لازم برای آش رشته
• نخود: 100 گرم
• لوبیا چیتی: 150 گرم
• عدس: 100 گرم
• پیاز: 4 عدد بزرگ
• سبزی آش: 1 کیلوگرم
• سیر: 1 بوته
• آش رشته: 1 بسته
• کشک: به مقدار لازم
• نعنا داغ: به مقدار دلخواه

طرز تهیه آش رشته
مرحله اول
برای تهیه آش رشته خوشمزه و جا افتاده، حبوبات را جداگانه از شب قبل خیس کنید و در این مدت ۲ یا ۳ بار آب آن‌ها را عوض کنید. پیاز را به ورقه‌های نازک برش دهید و خوب تفت دهید تا پیاز داغ مجلسی داشته باشید. سیر داغ را جداگانه آماده کنید.

مرحله دوم
در مرحله دوم پختن آش رشته، نخود و لوبیا را با فلفل و زردچوبه، کمی روغن مایع، نصف پیاز داغ و سیر داغ در قابلمه بریزید تا با هم بپزند. برای پخت عدس زمان کمتری نیاز است، بنابراین آن را جداگانه بپزید. وقتی همه حبوبات پخته شدند، آن‌ها را به سبزیجات و مواد دیگر آش اضافه کنید.

مرحله سوم
در همین حین آرد را در کمی آب سرد حل کرده و به مواد داخل کاسه اضافه کنید. بعد از اینکه همه مواد پخته شدند، رشته را اضافه کنید. همه مواد را به آرامی هم بزنید تا رشته‌ها به هم نچسبند. بعد از پختن رشته‌ها، کشک را اضافه کنید و بعد از 5 تا 10 دقیقه حرارت را خاموش کنید. آش را بعد از خاموش‌کردن شعله سرو نکنید. حدود نیم ساعت آش را در قابلمه بگذارید تا خوب جا بیفتد. هنگام سرو آن را با سیرداغ، پیازداغ، نعناداغ و کشک تزیین کنید.

3. آش چهل گیاه چهارشنبه سوری

یک ظرف پر از آش چهل گیاه

این آش خوشمزه با نام‌های دیگری مثل آش گزنه، آش مازندرانی و آش ترشی نیز شناخته می‌شود و در بسیاری از شهرهای ایران آن را می‌پزند، ولی در مازندران رواج بیشتری دارد. از آنجایی که آش گزنه مقوی و لذیذ است، برای مازندرانی‌ها حکم دارو دارد. در ضمن آنها معتقدند که ترشی رب انار به کار رفته در این آش رنج و غم را از بین می‌برد.

مواد لازم برای آش چهل گیاه
• برنج نیم دانه ایرانی: ۲ کیلو
• چغندر: ۳۵۰ گرم
• سبزی محلی مازندران: ۱ کیلو گرم ( شامل اناریجه، زلنگ،گزنه، پونه، نعنا، گشنیز و سیر )
• نخود: ۱/۳ پیمانه
• لوبیا: ۱/۳ پیمانه
• عدس: ۱/۴ پیمانه
• باقالی: ۱/۳ پیمانه
• گندم: ۱/۴ پیمانه
• جو: ۱/۴ پیمانه
• ماش: ۱/۴ پیمانه
• ترشی آش: (شامل آب نارنج، آب لیمو، آب انار ترش، آب غوره، سرکه، گوجه سبز و شیره ازگیل)
• نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه آش چهل گیاه
مرحله اول
ابتدا چغندر را پوست بگیرید و به قطعات 1 سانتی‌متری برش دهید و کنار بگذارید. تمام حبوبات را از قبل خیس کنید و آب آن را چند بار عوض کنید تا نفخ آن برطرف شود. برنج را هم از قبل خیس کنید. سبزی‌ها را تمیز کرده و خرد کنید. اگر سبزی محلی در دسترس‌تان نیست، از سبزیجات معطر به همراه سبزی آش استفاده کنید.

مرحله دوم
تمام حبوبات را به همراه برنج و چغندر خرد‌شده در قابلمه بریزید و چند لیوان آب اضافه کنید و روی اجاق بگذارید تا حبوبات و برنج با شعله ملایم شروع به پختن کنند. بعد از پخت کامل حبوبات و برنج، سبزی خرد شده را اضافه کنید. البته برنج باید کاملا پخته شود، سپس سبزی را اضافه کنید و در قابلمه را نگذارید. مخلوط مواد را هم بزنید و بعد همه ترشی‌ها را اضافه کنید.

مرحله سوم
در آخر، آش را بچشید و به دلخواه مقداری نمک و فلفل به آن اضافه کنید. در صورت نیاز می‌توانید از شکر برای ملس شدن آن استفاده کنید. روی آش را با پیاز داغ و سیر داغ تزئین کنید.

انواع تنقلات چهارشنبه سوری

در این بخش در کنار هم با چند ایده ساده، خوشمزه و جذاب برای تنقلات چهارشنبه سوری آشنا می‌شویم. پیش از آنکه لیست زیر را ببینید و تصمیم به تهیه همه آن‌ها کنید، بد نیست سری به مطلب خوردن چه تنقلاتی باعث اسهال می‌شود؟ بزنید. چرا که قطعا نوش جان کردن همه این خوراکی‌ها در یک شب چندان فکر خوبی به نظر نمی‌رسد! اما به کمک راهنمای این مطلب می‌توانید به صورت کامل با خواص خوراکی‌های چهارشنبه سوری آشنا شده و بهترین ترکیب را برای آماده‌سازی مهمانی چهارشنبه سوری خود تدارک ببینید.

ژله دورنگ؛ تنقلات چهارشنبه سوری آسان

آتش و ترقه را به سفره پذیرایی خود دعوت کنید! اولین پیشنهاد ما برای تنقلات چهارشنبه سوری، تهیه یک ژله دورنگ زیبا و خوشمزه است. برای این کار کافی است از ژله لیمو یا آناناس (برای رنگ زرد) و ژله نارنگی یا پرتقال (برای رنگ نارنجی) استفاده کنید.

در ظرفی بزرگ یا ظروف سرو تک‌نفره شفاف رنگ اول ژله را طبق دستور روی بسته درست کنید. سپس آن را در یخچال گذاشته و پس از دو الی سه ساعت به سراغ تهیه لایه دوم بروید. اگر مشتاقید ژله خود را زیباتر کنید، بد نیست روی هر لایه را با میوه تزئین کنید. همچنین برای آنکه بیشتر حال و هوای آتش چهارشنبه سوری را به سفره خود بیاورید، می‌توانید لایه قرمز سوم را هم به کمک ژله‌های توت فرنگی یا انار، به دسر خود اضافه کنید. این دسر بسیار آسان، خوشمزه و همه‌پسند است. همچنین با کالری کمی که دارد، فرصت را برای خوردن سایر تنقلات هیجان‌انگیز چهارشنبه سوری از بین نمی‌برد. پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم مثل ما طرفدار خوراکی‌های کم‌کالری هستید، مطالعه مقاله معرفی انواع تنقلات رژیمی را از دست ندهید.

تصویر ریختن ژله نارنجی روی ژله زرد در لیوان‌های شفاف تک‌نفره

باسلوق؛ شیرینی مخصوص چهارشنبه سوری

برای شیرین‌کردن کام مهمانان و عزیزان خود در شب چهارشنبه سوری چه برنامه‌ای دارید؟ باسلوق یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های یلدا و چهارشنبه سوری در فرهنگ ما ایرانیان است. پیشنهاد می‌کنیم با خرید این دسر جذاب و خوشمزه از فروشگاه بارجیل، در مصرف زمان صرفه‌جویی کنید.

تخمه؛ تنقلات سرگرم‌کننده شب چهارشنبه سوری

مگر می‌شود برای شب‌نشینی آخرین چهارشنبه سال دور هم جمع باشیم، اما خبری از تخمه نباشد؟ این خوراکی خوشمزه، مغذی و سرگرم‌کننده، پای ثابت اکثر مناسبت‌های ایرانیان است. مقداری تخمه مرغوب، نه تنها یک میان‌وعده ارزان است، بلکه میزان چشم‌گیری از منابع مورد نیاز را در بدن تامین می‌کند. ما در فروشگاه بارجیل با فراهم‌کردن ده‌ها مدل تخمه مرغوب و خوش‌طعم، مایلیم بخشی از مهمانی چهارشنبه سوری امسال شما باشیم.

در ادامه همین بخش، با یکی از مهم‌ترین تنقلات ایرانیان در شب چهارشنبه سوری، یعنی آجیل آشنا خواهیم شد.

آجیل شب چهارشنبه سوری

یک کاسه پر از آجیل چهارشنبه سوری

یکی از آداب و رسوم قدیمی در شب چهارشنبه سوری، تهیه و خوردن آجیل است. فلسفه آجیل چهارشنبه سوری این است که اجداد ما پس از آتش‌بازی دور هم جمع می‌شدند و در دورهمی خود آجیل‌های باقی‌مانده از زمستان را می‌خوردند. برخی از مردم به این مخلوط، آجیل مشکل‌گشا می‌گفتند و آن را به عنوان نذری مصرف می‌کردند. تعداد اقلام این آجیل نیز هفت عدد است که عدد 7 را از عدد هفت ستارگان هفتگانه گرفته‌اند و عددی مقدس به شمار می‌رود. اجداد ما برای رونق کسب و کار خود یا به امید برآورده شدن آرزوهایشان این آجیل را می‌خوردند.ایرانیان بر این باور بودند که هر کس این آجیل را مصرف کند، با دیگران مهربانی می‌کند و از نفرت و حسادت رهایی می‌یابد. مردم بر این باور بودند که خوردن آجیل چهارشنبه سوری موجب شگون و رفع مشکلات می‌شود. همچنین در گذشته رسم بر این بود که زنان برای نذری خود در آخر سال آجیل هفت مغز یا مشکل‌گشا را می‌خریدند و میان خویش و آشنایان خود پخش می‌کردند.


شما می‌توانید باقی‌مانده آجیل چهارشنبه سوری خود را برای عید نگه دارید یا حتی با آن عیدی هم درست کنید. می‌پرسید چطور؟ مطلب عیدی چی بدیم را مطالعه کنید و باقی‌مانده آجیل خود را درست مصرف کنید. ترکیب آجیل چهارشنبه سوری شامل موارد زیر است:

1. آجیل چهار مغز
چهار مغز یکی از مخلوط‌های بسیار مغذی به شمار می‌رود که طرفداران زیادی دارد. این نوع آجیل جدا از طعم بی‌نظیر خود، برای بدن بسیار مفید است. چهار مغز اصولا از بادام درختی، بادام هندی، پسته و فندق تشکیل می‌شود و به صورت خام و شور به فروش می‌رسد. این مخلوط، آجیل شب چهارشنبه سوری است که می‌‌توانید از آن به عنوان یک میان وعده مقوی هم استفاده کنید.

2. برگه زردآلو
زردآلو که به آن میوه طلایی فصل گرم و تابستان می‌گوییم، یکی از خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین میوه‌هاست.

زردآلو خشک‌شده که به آن برگه می‌گویند نیز سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌ها است. در ضمن، خشک کردن زرد آلو باعث می‌شود تا در تمام فصول سال بتوانید از خواص این میوه بهره‌مند شوید. اگر به فکر خرید آجیل چهارشنبه سوری هستید، برگه زردآلو را فراموش نکنید.

3. کشمش
کشمش سبز یکی دیگر از ترکیبات آجیل چهارشنبه سوری است. این خشکبار که از خشک‌کردن انگور به دست می‌آید، بسیار مغذی و انرژی‌زا است و طرفداران زیادی دارد. کشمش سبز را می‌توان به عنوان یک میان وعده خوشمزه و مقوی یا به تنهایی همراه با چای میل کرد. در ضمن کشمش یکی از آجیل های مخصوص شب عید است و اگر همه‌ی آن را در چهارشنبه سوری تمام نکردید، کشمش‌هایتان را برای مهمان‌های عید نگه دارید.

4. گردو
گردو یکی از مغذی‌ترین و محبوب‌ترین انواع آجیل است که استفاده‌های فراوانی هم دارد. در شب‌های سرد زمستان و شب چهارشنبه سوری، گردو را به صورت تنقلات در آجیل میل می‌کنند. به علاوه، شما می‌توانید خودتان در منزل با توجه به سلیقه اعضای خانواده، گردو را با نمک تفت دهید و آن را خوشمزه‌تر کنید.

البته ما در این مطلب به محبوب‌ترین آجیل چهارشنبه سوری اشاره کردیم، ولی شما بر اساس سلیقه خود می‌توانید انواع تخمه، میوه خشک، توت و … را به آن اضافه کنید.

لذت دورهمی چهارشنبه سوری با خوراکی‌های خوشمزه

شب چهارشنبه سوری از بهترین و مهمترین شب‌های سال است که خاطرات خوبی را رقم می‌زند. پس حالا که این شب فقط یک بار در سال است، فرصت را از دست ندهید و این خوراکی‌ها را در حد توان خود تهیه کنید. از آنجایی که در اکثر غذاها و تنقلات از آجیل استفاده شده است، می‌توانید آجیل خود را با قیمت اقتصادی از بارجیل تهیه کنید. کافیست وارد سایت ما شوید و انواع آجیل را تهیه کنید.

منابع: wikipedia | cafeerent