شیرینی زنجبیلی یا جینجر برد یکی از خوشمزه‌ترین و جذاب‌ترین کوکی‌ها است که بچه‌های زیادی آن را دوست دارند. زیرا قالب شیرینی زنجبیلی شبیه آدمک است و تزئینات جذابی روی آن صورت می‌گیرند. از طرفی، خواص زنجبیل خشک باعث شده‌اند که افراد زیادی نان و شیرینی زنجبیلی را نه فقط در مراسم‌ها، بلکه به‌عنوان یک دسر زمستانی در رژیم غذایی خود قرار دهند. برای درست کردن آدمک زنجبیلی می‌توانید از طعم و ادویه‌های مختلفی استفاده کنید، ولی ما در این مطلب محبوب‌ترین دستور تهیه آن را توضیح می‌دهیم.

در ادامه همراه وبلاگ بارجیل باشید تا طرز تهیه کوکی زنجبیلی کریسمس را به شما به اشتراک بگذاریم.

اطلاعات تغذیه ای کوکی زنجبیلی کریسمس
هر یک عدد
96
کیلو کالری
پروتئین: 1 گرم
چربی کل: 2 گرم
اشباع: 1 گرم
کربوهیدرات: 18 گرم
کل قندها: 9 گرم
فیبر: 0 گرم

تاریخچه کوکی زنجبیلی کریسمس

جینجربرد یکی از شیرینی‌های مورد علاقه مردم در فستیوال‌ها و نمایشگاه‌ها در اروپای قرون وسطی بود که آن را اغلب به شکل گل، پرنده و حیوانات تزئین می‌کردند. چندین شهر در فرانسه و انگلیس برای قرن‌ها میزبان منظم نمایشگاه شیرینی جینجربرد بودند. خانم‌ها اغلب به شوالیه‌های مورد علاقه خود یک تکه شیرینی زنجبیلی می‌دادند تا در تورنمنت‌ها موفق شوند.

در سال 1598، این کوکی آنقدر محبوب شد که در نمایشنامه شکسپیر به آن اشاره شد. در تمامی این سال‌ها جینجربرد را با نام‌های مختلفی در کشورهای اروپایی دیگر مثل آلمان استفاده می‌کردند و از دیرباز در جشنواره‌های خیابانی این کشور مورد توجه قرار می‌گرفت. مردم آمریکای شمالی بیش از 200 سال است که جینجربرد می‌پزند و آن را به شکل مینیاتوری پادشاهان درست می‌کردند.  

این کوکی می‌تواند یک کلوچه متراکم با ادویه‌ی زنجبیل باشد یا به شکل آدمک درست شود. اما این روزها جینجربرد یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌ها و هدیه‌ها برای کریسمس محسوب می‌شود.

انواع جینجربرد

به طور کلی، جینجربرد شامل سه نوع اصلی می‌شود که عبارتند از:

1. جینجربرد با رنگ روشن

این نوعی جینجربرد است که با شکر قهوه‌ای، کره و انواع ادویه‌ها درست می‌شود. معمولا این مدل برای تهیه کوکی‌های برش خورده یا کوکی‌های مسطح ساده استفاده می‌شود.

2. جینجربرد با رنگ تیره

این نوع جینجربرد طرز تهیه‌ای مشابه مدل قبل دارد، با این تفاوت که معمولا تیره‌تر و طعم‌دارتر از جینجربرد روشن است. این نوع شیرینی زنجبیلی معمولا در کریسمس سرو می‌شود و اغلب برای تهیه کوکی‌های بزرگ و دسرهای دیگر به کار می‌رود.

3. جینجربرد خانگی با رویال آیسینگ

این نوع از جینجربرد را معمولا در منزل تهیه کرده و با رویال آیسینگ تزئین می‌کنند. در ضمن، آن را در کریسمس به دوستان و خانواده هدیه می‌دهند.  

مواد لازم برای تهیه بیسکویت زنجبیلی آدمکی

  • کره: 75 گرم
  • شکر: 100 گرم
  • سیروپ طلایی: 100 گرم
  • آرد ساده: 225 گرم
  • زنجبیل آسیاب شده: 2 قاشق چایخوری
  • جوش شیرین: 1 قاشق چایخوری
  • قالب آدمک جینجر برد: 8 سانتی متری
  • خودکار رنگی آیسینگ

طرز تهیه شیرینی زنجبیلی کریسمس با فر

  1. در یک تابه کوچک، کره، شکر و سیروپ طلایی را روی حرارت ملایم حرارت دهید و هم بزنید تا شکر حل شود. سپس 5 دقیقه آن را کنار بگذارید تا خنک شود.
  2. در یک کاسه متوسط، آرد و زنجبیل را مخلوط کنید. در مرکز آن یک حفره ایجاد کنید و مخلوط کره را داخل آن بریزید. هم بزنید تا ترکیب شوند. سپس آن را با دست جمع کنید تا خمیر نرمی به دست آید و کمی ورز دهید تا یکدست شود. خمیر را باید به مدت 15 دقیقه خنک کنید و اجازه دهید تا سفت شود.
  3. یک ظرف را با کاغذ مخصوص پخت بپوشانید. روی سطح آن کمی آرد بریزید و خمیر را طوری صاف کنید که ضخامت حدود 3 میلی‌متر داشته باشد. با استفاده از قالب، به خمیر شکل آدمک بدهید و آدمک‌ها را در ظرف فر که با آرد پوشانده شده است، قرار دهید.
  4. فر را در دمای 190 درجه سانتیگراد بگذارید. کوکی‌ها پس از 10 دقیقه آماده هستند و بافتی ترد به خود می‌گیرند. سپس آنها را به توری سیمی منتقل کنید تا کاملا خنک شود.
  5. کوکی‌ها را با قلم‌های آیسینگ تزئین کرده و سرو کنید.

طرز تهیه کوکی زنجبیلی بدون فر

اگر برای درست کردن کوکی زنجبیلی کریسمس به فر دسترسی ندارید، مشکلی نیست. شما می‌توانید مواد شیرینی را طبق مراحل عنوان شده آماده کنید، ولی برای پختن آن به فکر یک قابلمه باشید. برای این کار کف تابه‌ی نچسب را کمی چرب کنید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. مواد شیرینی را داخل تابه قرار بدهید تا یک طرف آن سرخ شود. سپس طرف دیگر آن را سرخ کنید. فقط باید مراقب باشید که دو طرف آن نسوزد و قابلمه حسابی داغ باشد. 

مواد لازم برای تزئین کوکی زنجبیلی

برای تزئین این کوکی، یک روش خاص استفاده نمی‌شود، به همین دلیل شما به مواد گوناگون و تجهیزات خاصی نیاز دارید. برخی از این تجهیزات استفاده‌های فراوانی دارند. شما می‌توانید آنها را تهیه کنید و در زمستان برای تزئین کیک هندوانه شب یلدا نیز استفاده کنید. در ادامه 5 روش تزئین کوکی زنجبیلی را به شما معرفی می‌کنیم:

1. استفاده از رویال آیسینگ

چند عدد جینجر برد با تزئین آیسینگ

روش کلاسیک برای تزئین بیسکوئیت آدمکی، استفاده از رویال آیسینگ است. در این روش شما باید از سفیده تخم مرغ، پودر قند و آب استفاده کنید. این ترکیب سفت می‌شود، شیرین است و یک بافت ترد خوشمزه به کوکی اضافه می‌کند. ولی دقت کنید که آیسینگ فقط خطوط نازک باشد و بخش‌هایی از آن کشیده شود، زیرا این ترکیب طعم خاصی ندارد که بخواهید آن را روی تمام کوکی بریزید. آیسینگ فقط برای تزئین شیرین زنجبیلی به کار نمی‌رود، شما می‌توانید مثلا برای تزئین کیک گلاب و زعفران نیز از آن استفاده کنید. 

2. شکلات رنگی

چند عدد شیرینی زنجبیلی کریسمس با تزئین شکلات رنگی

این شکلات‌های کوچک در تزئین انواع کیک و کوکی استفاده می‌شوند. شما می‌توانید رویال آیسینگ و این شکلات‌های رنگی را ترکیب کنید. برای چسباندن آنها به ابزار خاصی نیازی نیست و به راحتی بر روی بیسکوئیت می‌چسبند.

3. شکر رنگی

یکی دیگر از راه‌های تزئین کوکی زنجبیلی کریسمس، استفاده از شکر است. شما می‌توانید شکر را با رنگ خوراکی مخصوص رنگ کنید و بر روی کوکی بپاشید. بافت شکر با کوکی‌های ترد، خیلی خوب و خوشمزه می‌شود. البته همه این تزئین‌ها سلیقه‌ای هستند. برای مثال، ممکن است فردی از شکر رنگی حتی برای زیباتر کردن کیک عسلی سیب و بادام نیز استفاده کند. بنابراین شما می‌توانید هر نوع خلاقیتی را در کار خود به کار ببرید. 

4. شکلات ذوب شده

برای تزئین کوکی زنجبیلی کریسمس، می‎توانید کل کوکی را داخل شکلات ذوب شده فرو کنید و سپس با آیسینگ برای آن چشم و خطوط نازک بکشید. ولی شاید دلتان نخواهد تمام کوکی را در شکلات فرو کنید. زیرا ممکن است طعم و بافت ترد کوکی را خیلی تغییر دهد. بنابراین می‌توانید از شکلات‌های ذوب شده استفاده کنید. در بازار شکلات‌های رنگی نیز برای این کار وجود دارند.

ابتدا آنها روی حرارت یا در ماکروویو ذوب کنید. سپس یک قلم موی تمیز و با کیفیت انتخاب کنید و داخل شکلات فرو کنید. سپس هرجایی که خواستید را با هر طرحی نقاشی کنید. سپس اجازه دهید شکلات سرد و خشک شود. در هنگام تهیه شیرینی پفکی گردویی، برخی افراد آن را با پودر پسته تزئین می‌کنند. در اینجا شما می‌توانید جهت مقوی‌تر شدن شیرینی زنجبیلی، پس از آنکه آن را داخل شکلات رنگی فرو بردید، مقداری مغز پسته نیز روی آن بپاشید. در این صورت شیرینی هم زیباتر می‌شود و هم ارزش غذایی آن بالاتر می‌رود. 

5. وردنه فانتزی و طرح‌دار

شیرینی زنجبیلی با تزئین وردنه طرح دار

برای این نوع تزئین باید وردنه فانتزی یا مهرهای فانتزی مخصوص شیرینی پزی داشته باشید. سپس آنها را قبل از پخت به آرامی داخل خمیر شیرینی زنجبیلی فشار دهید. طرح قلب یا ستاره نیز می‌توانید آن را جذاب‌تر کند.

طرز تهیه کوکی زنجبیلی کریسمس رژیمی

برخی افراد ترجیح می‌دهند رژیم غذایی خود را متنوع‌تر کنند، ولی همچنان سلامت غذایی را رعایت کنند. مثلا، بیسکوییت مغز با دیپ آووکادو یکی از این خوراکی‌ها است. شما نه تنها بیسکوییت خوشمزه میل می‌کنید، بلکه به دلیل وجود مغز و میوه‌ای همچون آووکادو، از فواید زیادی بهره‌مند می‌شوید.شیرینی زنجبیلی نیز یکی از این خوراکی‌ها است که می‌توانید آن را به طور کاملا سالم تهیه کنید.  

طرز تهیه کوکی زنجبیلی رژیمی تفاوت خاصی با مدل ساده آن ندارد. فقط در مواد اولیه آن باید برخی از مواد را تغییر دهید. بهتر است در شیرینی خود از شکر استفاده نکنید و به جای آن شیرین‌کننده‌های طبیعی مثل عسل را با مواد مخلوط کنید. در ضمن آرد سفید مضرات مختلفی دارد و افرادی که رژیم خاصی دارند نیز ترجیح می‌دهند از آن استفاده نکنند.

بنابراین ما به شما آرد بادام سفید شده را پیشنهاد می‌دهیم که در واقع مانند آرد سفید در پخت انواع کیک و کوکی به کار می‌رود. اگر شما هم رژیم کتوژنیک و کاهش وزن دارید و دچار دیابت هستید، می‌توانید کوکی زنجبیلی خود را با آرد بادام درست کنید. ترکیب زنجبیل خشک و آرد بادام به همراه یکدیگر، یک ماده غذایی سرشار از مواد مغذی و سالم را فراهم می‌کند. 

انواع شیرینی زنجبیلی در ایران

امروزه در ایران شیرینی زنجبیلی به شکل‌های مختلفی درست می‌شود و چندین شهر طرز تهیه منحصر به فرد خود را دارند. در ادامه به توضیح دو نوع معروف آن می‌پردازیم:

1. طرز تهیه شیرینی زنجبیلی تبریزی

مقداری نان زنجبیلی تبریزی

این شیرینی در تبریز با اسم نان زنجبیلی شناخته می‌شود و با وجود زنجبیل، برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. این نان یکی از نان‌های کم شیرین است، اما در صورت تمایل می‌توانید کمی شکر اضافه کنید. جهت تهیه آن، مراحل زیر را انجام دهید:

 مواد لازم

  • آرد: 4 لیوان
  • ماست پرچرب: لیوان
  • پودر زنجبیل: 1 قاشق غذا خودری
  • آب: ۱/۲ فنجان
  • نمک: 1 قاشق چای‌خوری
  • شکر: 1 قاشق غذاخوری
  • پودر مخمر فوری: 1 قاشق غذاخوری
  • روغن نیمه جامد: ۱/۲ لیوان
  • تخم مرغ: 1 عدد
  • زرده تخم مرغ: 2 عدد
  • کنجد: به مقدار لازم

طرز تهیه

  • پودر مخمر و شکر را در آب ولرم حل کنید و به مدت ۱۰ دقیقه کنار بگذارید تا مخمر به عمل آید. آرد را الک کنید تا سبک شود.
  • سپس تخم مرغ، روغن، نمک، زنجبیل را در کاسه‌ای بزرگ مخلوط کرده و مخمر پفک کرده را به آن اضافه کنید.
  • آرد الک کرده را کم کم به مواد اضافه کنید و با قاشق هم بزنید. آرد را به مدت 10 دقیقه با دست ورز دهید.
  • در این مرحله خمیر بسیار نرمی به دست می‌آید. مدت ۹۰ دقیقه به خمیر استراحت دهید.
  • خمیر را به قسمت‌های مساوی تقسیم کنید و روی سینی را روغنی کنید. خمیرها را با فاصله قرار دهید و زرده‌ی تخم مرغ را روی نان‌ها بزنید و کنجد بپاشید.
  • دوباره خمیر را به مدت۲۰ دقیقه استراحت دهید. استراحت دوم در پف کردن نان مهم است.
  • فر را در درجه حرارت ۱۸۰ درجه به مدت ۲۰ دقیقه تنظیم کنید تا نان‌ها برشته و طلایی شوند.

2. شیرینی زنجبیلی بیرجندی با آرد گندم

در بیرجند هم نوعی کوکی زنجبیلی درست می‌کنند که سوغات این شهر نیز محسوب می‌شود. طرز تهیه آن به شرح زیر است:

مواد لازم

  • تخم مرغ: 2عدد
  • کره یا روغن صاف قنادی: 200 گرم
  • آرد: 500 گرم
  • پودر قند: 125گرم
  • زنجبیل: 3 قاشق غذاخوری
  • عسل: 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  • ابتدا کره‌ی به دمای محیط رسیده را با پودر قند مخلوط کنید و با همزن بزنید تا پوک و سفید شود.
  • سپس تخم مرغ را اضافه کنید و 1 دقیقه هم بزنید. عسل، زنجبیل و آرد را اضافه کنید. در این مرحله، خمیری به دست می‌آید که اصلا به دست نمی‌چسبد.
  • خمیر را یک ساعت در داخل نایلون و در یخچال قرار دهید.
  • خمیر را با وردنه پهن کنید و به قطر 1 سانتی‌متر قالب بزنید. خمیر را در فر گرم شده با دمای180 درجه سانتی گراد قرار دهید.
  • اجازه دهید زیر شیرینی‌ها کمی طلایی شوند. اگر شیرینی زیاد در فر بماند، خیلی سفت می‌شود.

نکاتی برای بهتر شدن شیرینی زنجبیلی کریسمس

  • اگر قصد دارید شیرنی زنجبیلی را در خانه تهیه کنید، پیشنهاد می‌شود اشکال مواد آن را پیش از روز مهمانی خود آماده کنید. زیرا ممکن است در همان روز کمی زمان‌بر باشد و عجله‌ای شود.
  • برای پخت، خمیر را مستقیما روی کاغذ پخت بغلتانید تا انتقال آن آسان شود.
  • اطمینان حاصل کنید که سینی فری که استفاده می‌کنید، کاملا مسطح است و تاب ندارد.
  • برای چسباندن گوشه‌های کاغذ سینی، از کره استفاده کنید. زیرا اگر کاغذ هنگام پختن بالا برود، ممکن است شکل شیرینی‌ها را خراب کند.
  • معمولا 10 دقیقه برای پختن این شیرینی کافیست. ولی با این حال خودتان نیز هنگام پخت آنها را تست کنید تا خیلی نرم یا خیلی خشک نشوند.

سوالات رایج درباره شیرینی زنجبیلی کریسمس

  1. شیرینی زنجبیلی کریسمس چیست؟

کوکی زنجبیلی کریسمس از زنجبیل، آرد، ادویه‌های خاص و شیرین کننده‌هایی مثل عسل و شکر تهیه می‌شود. در زمان کریسمس این شیرینی را با قالب‌های آدمکی و جشن کریسمس درست می‌کنند و تزئینات مربوط به کریسمس را به کار می‌برند.  

  1. قالب کوکی زنجبیلی را از کجا بخریم؟

امروزه در بازار و فروشگاه‌های فیزیکی، انواع قالب‌های فانتزی عرضه می‌شوند. ولی با سرچ کردن در اینترنت می‌توانید انواع قالب‌ها را در متنوع‌ترین اشکال و سریع‌ترین زمان از فروشگاه‌های آنلاین تحویل بگیرید.

  1. پختن شیرینی زنجبیلی کریسمس چه قدر زمان می‌برد؟

پختن کوکی‌های زنجبیلی در فر حدود 10 دقیقه زمان می‌برد. ولی به طور کلی آماده سازی مواد و پخت نهایی شیرینی همگی باهم حدود 45 طول می‌کشد.

منابع: sallys baking addiction | bbc good food