آجیل یکی از پرکاربردترین خوراکی‌هایی است که به طور روزانه در انواع غذاها و دسرها به کار می‌رود. با توجه به افزایش قیمت آن یا به دلیل علاقه شخصی به پرورش گیاهان، برخی از افراد به دنبال کاشت آجیل هستند. در نگاه اول شاید این موضوع کمی سخت به نظر برسد و فکر کنید که بازدهی ندارد. اما اگر از شرایط کاشت هر دانه یا مغز اطلاع داشته باشید و نگهداری‌های پس از کاشت را جدی بگیرید، می‌توانید به اندازه مصرف شخصی خود در منزل آجیل بکارید.

اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، در ادامه همراه مجله بارجیل باشید و با نحوه پرورش آجیل و روش های کاشت آجیل آشنا شوید. ما به طور مجزا به پرورش انواع مغزها می‌پردازیم.

چگونه بادام هندی بکاریم؟

جهت کاشت بادام هندی، باید محل زندگی شما در آب و هوای گرم قرار داشته باشد. برای پرورش این آجیل می‌توانید بذر آن را بکارید یا یک درخت کوچک بادام هندی را داخل خاک بکارید. رشد دانه‌ها روند کندتری دارند و ممکن است تا پنج سال طول بکشد تا درخت بادام هندی میوه دهد. بنابراین جهت رشد سریع‌تر، می‌توانید نهال بادام هندی را از نهال فروشی‌ها خریداری کنید.

درخت بادام هندی خود را در معرض آفتاب کامل قرار دهید. برای رشد حداکثری این درخت، حداقل شش ساعت نور مستقیم خورشید را در روز فراهم کنید. درختانی که بیشتر زمان روز را در سایه قرار بگیرند، دانه‌های بادام هندی کمتری تولید می‌کنند.

برای کاشت این آجیل باید از خاک شنی استفاده کنید. درختان بادام هندی در خاک های شنی با سطح pH متوسط تقریبا شش، رشد می‌کنند. از خاک‌های رسی و خاک‌های متراکم خودداری کنید، زیرا این خاک‌ها آب زیادی را در خود نگه می‌دارند. درختان بادام هندی در خاک با زهکشی خوب بهترین عملکرد را دارند.

پس از کاشت، درخت خود را در تابستان به طور عمیق و در زمستان به مقدار کم آبیاری کنید. بین دوره‌های آبیاری اجازه دهید خاک کاملا خشک شود، زیرا آبیاری بیش از حد می‌تواند درخت را از بین ببرد. در طول فصل رشد، یک ماه در میان از کودهای غنی از فسفر استفاده کنید. یک لایه کمپوست یا مالچ ارگانیک برای تقویت مواد مغذی اضافی اضافه کنید.

در ضمن، باید از مسائل آفات آگاه باشید. آفات کرم‌خوار برخی از رایج‌ترین آفاتی هستند که درخت بادام هندی را مبتلا می‌کنند. ساقه متورم یکی از نشانه‌های این است که درخت بادام هندی شما سوراخ‌هایی دارد که می‌تواند از مرحله نهال شروع شود. شاخه‌های آلوده را هرس کنید یا از اسپری مخصوص برای رفع مشکلات کرم استفاده کنید.

هنگام برداشت بادام هندی خام و مغز بادام هندی، مراقب باشید. درختان بادام هندی از خانواده پیچک سمی هستند، مایع پوسته دانه بادام هندی نوعی روغن سوزاننده است که در صورت استفاده نادرست می‌تواند باعث تحریک پوست یا واکنش‌های آلرژیک شود. برای محافظت از دستان خود از دستکش‌های باغبانی ضخیم استفاده کنید.

کاشت پسته در خانه به چه صورت است؟

بررسی آب و هوا هنگام کاشت پسته بسیار اهمیت دارد. دمای ایده‌آل برای پسته بالای 38 درجه سانتیگراد در طول روز است. همچنین، پسته به ماه‌های زمستانیِ سرد نیاز دارد تا دوره خواب خود را کامل کند. این دما باید تا حدود 7 درجه سانتیگراد یا کمتر باشد. علاوه بر این، باید بدانید که درخت پسته در ارتفاعات بالا که دما 9- درجه سانتیگراد) است، رشد خوبی ندارد.

بنابراین در هنگام کشت آجیل پسته باید از نیازهای دمایی و حساسیت‌های آن آگاه باشید. اما خاک پسته حساسیت زیادی ندارد و در همه انواع خاک خوب عمل می‌آید. اما در خاک لومی عمیق و شنی، رشد زیادی دارد. علاوه بر این، پسته کاملا به خشکی مقاوم است، ولی در مناطق با رطوبت بالا عملکرد خوبی ندارند.

درختان پسته عمر طولانی دارند، دارای ریشه بزرگ هستند و می‌توانند 6 تا 9 متر رشد کنند. نهال‌ها را می‌توان در ظروف برای سه تا پنج سال اول رشد داد و سپس آنها را پیوند زد. درختان باید به فاصله 6 متر از هم کاشته شوند. درختان پسته دو پایه هستند، بنابراین برای بدست آوردن یک مجموعه محصول خوب، هم درختان نر و هم درختان ماده مورد نیاز هستند.

طرز کاشت بادام زمینی چگونه است؟

کاشت بادام زمینی خیلی سخت نیست و به نگهداری زیادی نیاز ندارد، شما می‌توانید چند مرحله مهم را دنبال کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید. ابتدا باید محل رشد با نور مستقیم خورشید را انتخاب کنید. شما باید گیاهان را در منطقه‌ای از باغ خود قرار دهید که بیشتر ماه‌های سال نور خورشید را دریافت می‌کنند. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آخرین ماه سرد سال تا فصل رشد بادام‌زمینی ادامه دارد، می‌توانید با کاشت بذر در یک گلدان نزدیک پنجره، شروعی عالی داشته باشید.

اگرچه خرید بادام زمینی خام از یک فروشگاه مواد غذایی می‌تواند برای تولید گیاه مفید باشد، اما بهتر است که آن را از یک باغ یا نهال فروشی معتبر بخرید. سپس به آرامی هسته‌ها را از پوسته سخت و بیرونی آن جدا کنید و مراقب باشید که پوست محافظ اطراف هسته را از بین نبرید. مغزها را در خاکی با زهکشی خوب بکارید. هسته‌ها را در ردیف‌هایی با فاصله تقریبا یک متری از هم قرار دهید. از انگشت خود برای ایجاد سوراخ‌های کوچک در خاک به عمق تقریبا 5 سانتی‌متری استفاده کنید.

گیاه بادام زمینی در خاک شنی رشد می‌کند که باعث می‌شود به خوبی زهکشی شود و همچنین رطوبت را حفظ می‌کند. این گیاه را به طور منظم آبیاری کنید تا خاک مرطوب بماند، اما نه در حدی که خاک گل آلود یا خیس شود.

هنگامی که گیاهان به ارتفاع 30 سانتی‌متر بالغ شدند، می‌توانید آنها را با تپه‌های کوچک خاک احاطه کنید یا از مواد آلی کمپوست شده به عنوان مالچ استفاده کنید. این تپه‌ها از جوانه زدن علف‌های هرز در اطراف گیاه جلوگیری می‌کنند. شما می‌توانید با اصلاح خاک بومی خود با کلسیم و گچ، باعث شوید که گیاه بهتر رشد کند و از آن محافظت بیشتری به عمل آید. بعد از برداشت نیز می‌توانید با ترفندهای نگهداری طولانی مدت آجیل آشنا شوید و بادام زمینی خود را برای مدت زیادی ذخیره کنید.

چگونه گردو را در خانه بکاریم؟

گردو هم مانند بسیاری از مرکبات و درختان میوه دیگر، طی 7 تا 10 سال اول کاشت خود میوه نمی‌دهد. بنابراین اگر هدف شما برداشت سریع گردو است، باید یک نهال بخرید و در باغ بکارید. ولی ما در این مطلب قصد داریم که روش کاشت گردو را از طریق بذر آن توضیح دهیم.

اولین کاری که باید انجام دهید، این است که گردوهای تازه برداشت شده طبیعی را خریداری کنید. توجه داشته باشید که گردوهای فرآوری شده قطعا جوانه نمی‌زنند. در همه موارد باید بذرهایی را پیدا کنید که به هیچ وجه فرآوری نشده باشند. می‌توانید پوسته سبز بیرونی را با احتیاط و با دستکش جدا کنید، اما به پوسته سفت قهوه‌ای آن دست نزنید.

جهت کاشت گردو در پاییز، باید حداقل 10-15 عدد از آنها را انتخاب کنید. زیرا اگر تمام مراحل به درستی انجام شوند، فقط 50٪ از بذرها یا کمتر جوانه می‌زنند و تنها کسری از آنها به یک نهال کوچک و درخت جوان می‌رسند. ابتدا مغزهای پوست گرفته را به مدت 48-72 ساعت در آب خیس کنید. سپس آنها را داخل یک کیسه پلاستیکی پر از ماسه مرطوب قرار دهید و کیسه را به مدت 12-15 هفته در یخچال بگذارید.

حدود 12-15 هفته بعد، برخی از دانه‌ها به طور معمول جوانه می‌زنند. آنها را مستقیما در باغِ مناطقی که زمستان‌های معتدل دارند یا در گلدان‌های جداگانه حاوی مخلوط خاک مخصوص بکارید. باید بذرها را به صورت سطحی و در عمق 3 سانتی‌متر بکارید و کمی با خاک بپوشانید.

سپس گلدان‌ها را در دمای اتاق و نزدیک پنجره عریض قرار دهید تا نهال‌ها به نور آفتاب فراوان دسترسی داشته باشند. مهمترین چیز از این به بعد این است که گلدان‌ها را مرطوب نگه دارید اما آنها را کاملا خیس نکنید. هنگامی که نهال‌ها در فصل بهار به 15 سانتی‌متر رسیدند، می‌توانید آنها را در ظرف بزرگ‌تر قرار دهید. همچنین اگر ماه یخبندان گذشته باشد، می‌توانید آن را در حیاط پیوند بزنید.

در ضمن ما پیش‌تر درباره نحوه درست کردن میوه خشک صحبت کرده‌ایم. شما می‌توانید میوه‌های مختلف که مثلا در زمستان موجود هستند را خشک کنید، برای ماه‌های دیگر سال ذخیره کنید و از خوردن آنها در کنار آجیل‌هایی که خودتان کاشته‌اید، لذت ببرید.

طرز کاشت تخمه آفتابگردان چیست؟

اول از همه، یک نقطه آفتاب‌گیر پیدا کنید. گل آفتابگردان در مکان‌هایی با نور مستقیم خورشید (6 تا 8 ساعت در روز) بهترین رشد را دارد. آنها به تابستان‌های طولانی و گرم نیاز دارند تا خوب گل بدهند.

مکانی با خاک و زهکشی خوب انتخاب کنید. محل کاشت نباید پس از بارندگی با آب پر شود. گل آفتابگردان در مورد خاک خیلی حساس نیست، اما برای دریافت بهترین نتیجه، نباید خاک خیلی فشرده باشد. آنها ریشه‌های بلندی دارند که باید کشیده شوند. برای تهیه بستر، 60 سانتی‌متر عمق و حدود 90 سانتی‌متر عرض حفاری کنید. آفتابگردان در خاک کمی اسیدی تا کمی قلیایی (pH 6.0 تا 7.5) رشد می‌کند.

با این حال، آفتابگردان تغذیه کننده سنگینی است، بنابراین خاک باید غنی از مواد مغذی با مواد آلی یا کود کمپوست شده (کهنسال) باشد. در صورت امکان، آفتابگردان را در محلی که از بادهای شدید محافظت می‌شود، بکارید. برای این کار می‌توانید از حصار استفاده کنید یا آنها را نزدیک ساختمان بکارید.

در منزل خود آجیل بکارید و لذت ببرید

ما در این مطلب به شما آموزش کاشت آجیل های پرطرفدار را توضیح دادیم و پیشنهاد می‌کنیم بر اساس منطقه زندگی خود کاشت را انجام دهید. مثلا برخی از آجیل‌های در مناطیق گرمسیری و بعضی دیگر در مناطق مرطوب رشد می‌کنند که این موضوع به محل سکونت شما مربوط می‌شود. چنانچه مراحل عنوان شده را با دقت طی کنید، در آخر می‌توانید با هزینه کم، آجیلی باکیفیت را برداشت کنید.

از چه روش هایی میتوان در خانه آجیل کاشت؟

در خانه با استفاده از انواع روش‌هایی مثل استفاده از باغچه یا گلدان می‌توان نهال یا بذر آجیل را کاشت و پرورش داد.

آسان ترین آجیل برای کاشتن چست؟

اگر قصد دارید در منزل خود آجیل بکارید، بادام با شکوفه‌های صورتی آسان‌ترین آجیلی محسوب می‌شود که در ظرف نیز کاشته می‌شود و ارتفاع آن 1 تا 1.5 متر می‌رسد.

منابع: mofga | wikihow