آجیل ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آنها برای بخشی از بدن ما مفید هستند. از این رو افرادی که حیوانات خانگی دارند، دلشان می‌خواهد که حیوان‌شان هم از مزایای خوردن آجیل بهره‌مند شود. برای مثال، بهترین آجیل ها برای کم خونی و فقر آهن به کم خونی در انسان‌ها کمک می‌کنند و شاید صاحبان حیوانات به همین دلیل هم که شده، انواع آجیل به حیوانات بدهند. اما این سوال پیش می‌آید که آیا خوردن آجیل برای سگ و حیوانات دیگر بی‌ضرر است؟ پاسخ این سوال مثبت است و باید بدانید که آجیل‌ها اکثرا خطرناک هستند.

بنابراین در ادامه این مطلب همراه وبلاگ بارجیل باشید تا به طور مفصل به این موضوع بپردازیم که آجیل برای حیوانات خانگی چه مزایا و معایبی دارد.

خوراکی های ممنوع برای حیوانات خانگی مثل سگ و گربه چیست؟

خوراکی‌های مختلفی برای حیوانات مختلف ضرر دارند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

 

  1. شکلات

شکلات حاوی کافئین و ماده شیمیایی به نام تئوبرومین است که هر دو برای سگ‌ها و گربه‌ها سمی هستند. هرچه شکلات تیره‌تر باشد، خطر بیشتری دارد. اما شکلات به هر شکلی که باشد می‌تواند حیوانات خانگی را کاملا بیمار کند. علائم مسمومیت با شکلات شامل استفراغ، اسهال، ضربان قلب سریع و بی قراری است. در موارد شدید می‌تواند باعث تشنج و مرگ حیوان شود.

 

  1. انگور و کشمش

 

مقداری انگور سبز و کشمش

اگرچه برخی از حیوانات خانگی ممکن است با خوردن چند عدد انگور مشکلی نداشته باشند، برای اکثر حیوانات مصرف تنها چند عدد انگور ممکن است بسیار خطرناک باشد و در صورت عدم درمان سریع، باعث نارسایی کلیه یا مرگ شود.

 

  1. پیاز و سیر

پیاز، سیر، پیازچه، موسیر و تره فرنگی برای سگ و گربه ممنوع است. مقدار کمی از هر شکلی (خام، پخته، پودر، چرخ کرده، کم آب) از این سبزیجات ممکن است گلبول‌های قرمز خون را از بین ببرد و باعث کم خونی در حیوانات خانگی شود. استفراغ، اسهال، ضعف، کاهش اشتها، ضربان قلب سریع، ادرار تیره یا صورتی و غش یا افتادگی ممکن است از علائم مسمومیت با پیاز باشد.

 

  1. بیکن، ژامبون و چربی

بیکن، ژامبون و چربی گوشت یا استخوان‌های خرد شده، حاوی مقدار زیادی نمک یا چربی هستند و می‌توانند باعث سو هاضمه، استفراغ و اسهال در سگ و گربه شوند. همچنین، این غذاها پانکراتیت که التهاب جدی و بالقوه کشنده پانکراس است را ایجاد می‌کنند.

 

  1. تنقلات شور

اگرچه یک عدد چیپس سیب زمینی یا سرخ کردنی نباید در اکثر حیوانات خانگی مشکلی ایجاد کند، اما به طور کلی چیپس، سیب زمینی سرخ شده، چوب شور و سایر غذاهای شور را از سگ یا گربه خود دور نگه دارید. این میان وعده‌های محبوب انسان‌ها می‌تواند باعث استفراغ، اسهال، لرزش و تشنج در حیوانات خانگی شود. برای حیوانات با مشکلات قلبی، خوردن هر چیزی که سدیم زیادی داشته باشد، بسیار نگران کننده است.

 

  1. آووکادو

اگرچه بسیاری از افراد می‌گویند که آووکادو می‌تواند حیوانات خانگی را مسموم کند، ولی سگ‌ها و گربه‌ها معمولا تحت تاثیر این سم نیستند. با این حال، آووکادو سرشار از چربی است که می تواند منجر به پانکراتیت شود و هسته آن می‌تواند خطر خفگی داشته باشد. برای ایمن بودن حیوان خانگی خود، این میوه‌ی خوشمزه را از آنها دور نگه دارید.

 

آیا سگ می تواند آجیل بخورد؟

ترکیبات آجیل متفاوت است ولی خوردن انواع زیادی از آن برای سگ ها خطرناک است. زیرا چربی زیادی دارند و می‌توانند موجب خفگی در سگ‌ها شوند. برخی از انواع آجیل بسیار سمی هستند و اگر سگ شما آنها را بخورد، می‌تواند مشکلاتی برای داخل بدن او ایجاد کند.

از طرفی، خوردن نوع نادرست آجیل می‌تواند منجر به پانکراتیت در سگ شود. در واقع، رژیم غذایی چرب با التهاب پانکراس در سگ‌ها مرتبط است و می‌تواند باعث ایجاد علائمی مثل استفراغ، اسهال، بی حالی و بی اشتهایی شود. همچنین شکم سگ می‌تواند متورم شود یا حیوان شما هنگام راه رفتن کمر خود را قوز کند. هر آجیلی که به سگ شما داده می‌شود، باید بدون مزه و بدون نمک باشد.

اما دقت کنید که ماکادمیا برای بسیاری از حیوانات خانگی مخصوصا سگ‌ها ضرر دارد. آجیل ماکادمیا می‌تواند باعث استفراغ، ضعف و لرزش شود. به علاوه، ممکن است آنها را با شکلات پوشانده باشند، بنابراین این دلیل دیگری برای دور نگه داشتن آنها از دسترس حیوان خانگی شما است. برخی دیگر از آجیل‌ها مانند گردو و بادام نیز دارای چربی بالایی هستند و در صورت مصرف به مقدار زیاد، می‌توانند باعث مشکلات معده و احتمالا پانکراتیت شوند. بنابراین بهتر است از دادن آنها به حیوان خانگی خود نیز خودداری کنید. ما پیش‌تر درباره ۷ پرسش رایج و مهم درباره خواص و مضرات آجیل برای معده صحبت کرده‌ایم و شما می‌توانید این مطلب را برای مصرف خودتان مطالعه کنید.

گردو چه تاثیری بر روی حیوانات خانگی مثل سگ دارد؟

انواع گردوهای مختلفی در بازار وجود دارند که دو نوع آن معروف‎تر هستند. یکی از مدل‌ها گردویی است که اکثر ما ایرانیان مصرف می‌کنیم و مورد دیگر گردوی سیاه است. به طور کلی هر دوی این گردوها حاوی جوگلون هستند که ترکیبی نامناسب و سمی برای سگ محسوب می‌شوند. همچنین گردو می‌تواند حاوی مایکوتوکسین‌های لرزاننده، ترکیبات سمی ساخته شده توسط کپک و قارچ باشد. مصرف گردوهای کپک زده حاوی مایکوتوکسین، منجر به عوارض جانبی شدیدی مثل لرزش یا تشجن در سگ شما می‌شود.

علاوه بر این موارد، محتوای چربی بالای گردو می‌تواند باعث افزایش وزن بیش از حد، چاقی یا التهاب پانکراس شود. در ضمن ما پیش‌تر به این سوال پاسخ داده‌ایم که آیا هضم آجیل سخت است؟ در واقع، پاسخ این سوال مثبت است و در حیوانات هم تاثیر دارد. گردوی کامل خطر خفگی دارد و می‌تواند باعث انسداد روده شود. انسداد روده، ناراحتی معده ایجاد می‌کند و به سیستم گوارشی سگ شما آسیب می‌رساند.

تاثیر خوردن تخمه بر روی سگ

یک سگ و مقداری تخمه آفتابگردان

به سگ‌ها فقط باید تخمه آفتابگردان طبیعی خام یا برشته داده شود. البته آجیل مناسب سگ اصلا نباید شور و نمکی باشد. مطالعات نشان می‌دهند که اسیدهای چرب، وضعیت پوست سگ را بهبود می‌بخشند و به داشتن پوشش بدن سالم و براق کمک می‌کند.

فقط یک چهارم فنجان مغز تخمه آفتابگردان، حاوی 5.5 گرم پروتئین، 3 گرم فیبر، 14 گرم چربی و 163 کالری است. تخمه آفتابگردان حاوی ویتامین E است که به عنوان یک آنتی اکسیدان شناخته می‌شود. همچنین در تشکیل غشای سلولی و حمایت از سیستم ایمنی نقش دارد. به همراه ویتامین E، این دانه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند B1، B6، B3، سلنیوم، مس و منگنز است. البته سگ شما روزانه فقط 28 گرم مغز تحمه می‌تواند مصرف کند.

منابع: iranpetstore | preventivevet | purewow