افرادی که به دنبال ترک سیگار هستند، می‌توانند از راه‌های مختلفی کمک بگیرند. ولی معمولا روش‌هایی مثل ورزش و شرکت در گروه‌های دوستانه پیشنهاد می‌شوند و کمتر کسی به رژیم غذایی فکر می‌کند. در حالی که خوردن برخی از غذاها به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر سیگار را کنار بگذارید. تا به حال به تاثیر آجیل‌ها برای ترک سیگار فکر کردید؟

اگر شما هم می‌خواهید بدانید مصرف آجیل بر ترک سیگار چه اثری دارد و کدام مغزها مفید هستند، در ادامه مطلب همراه وبلاگ بارجیل باشید. در ضمن در انتهای متن دمنوش برای ترک سیگار را نیز به شما معرفی می‌کنیم.

آيا ترک سیگار با آجیل واقعیت دارد؟

ترک سیگار با آجیل

همانطور که همه ما مطلع هستیم، مضرات سیگار آنقدر زیاد است که همه افراد سیگاری حداقل یک بار به این فکر می‌کنند که سیگار را ترک کنند. اما در جواب به پرسشی که مطرح کردیم، باید بگوییم که بله واقعیت دارد آجیل‌ها می‌توانند یک راه مناسب برای شروع ترک سیگار باشند. چگونه؟

وابستگی به سیگار تا حدی ذهنی است

اینکه خیلی از افراد به سیگار وابسته هستند و هر اتفاقی که می‌افتد دوست دارند سیگار بکشند اتفاقی نیست. یک وابستگی ذهنی به سیگار در کار است. یعنی آن‌ها می‌خواهند خلا خود را با سیگار پر کنند. البته نباید از نظر دور داشت که نیکوتین موجود در سیگار نیز یکی از عوامل وابستگی به آن است. اما دقیقا به همین دلیل است که می‌توان به جای مصرف سیگار، چیز دیگری را جایگزین کرد. خوراکی‌هایی که هم مقوی هستند و هم سالم همچون آجیل‌ها. کافی است که هر وقت که دلمان خواست که سیگار بکشیم، مقداری تخمه بخوریم و یا یک مشت آجیل را جایگزین سیگار کنیم. این کار در ابتدای امر به ما کمک می‌کند تا از لحاظ ذهنی از شر سیگار خلاص شویم و فکر نکنیم که هر اتفاقی که می‌افتد لزوما به سیگار نیاز داریم.

تاثیر آجیل در ترک سیگار

در بخش پیشین یک دلیل روانشناسی برای ترک سیگار آوردیم، اما ترک سیگار با آجیل، دلایل مادی و فیزیکی دارد. یکی از مشهورترین دلایل این است که مصرف برخی از آجیل‌ها چون بادام، گردو و کشمش و یا تخمه به دلیل خاصیت قلیایی‌شان میل به کشیدن سیگار را در افراد کاهش می‌دهد. مثلا مصرف کشمش، انجیر خشک و بادام در بین افراد سیگاری باعث افزایش محیط قلیایی در بدن آن‌ها و در نتیجه کاهش میل به سیگار می‌شود. بنابراین ترک سیگار را برای این افراد آسان می‌کند. در ضمن مواد مغذی موجود در انجیر خشک و فواید آنها به بدن فرد کمک می‌کند نه تنها سیگار را کنار بگذارد، بلکه سلامت کلی بدن را تضمین می‌کند.

خوردن آجیل برای ترک سیگار می‌تواند قدرت بدنی شما را افزایش دهد. خوردن آجیل باعث آزاد شدن انرژی در بدن می‌شود که میل به سیگار کشیدن را کاهش می‌دهد. به علاوه، آجیل و میوه‌های خشک از جمله مواد غذایی انرژی‌زایی هستند که در ترک اعتیاد به مواد مخدر مانند مورفین نقش زیادی دارند.

مصرف آجیل و مغزهایی مانند بادام، فندق، پسته و … ذهن شما را از سیگار دور می‌کند. همچنین این غذاها به عنوان یک صبحانه کامل با مقدار زیادی مواد مغذی و پروتئین شناخته می‌شوند.

ویتامین‌های گروه B نقش مهمی در سیستم عصبی مرکزی بدن دارند. این ویتامین‌ها می‌توانند به‌طور موثر استرس‌های غیرضروری افراد که یکی از عوارض ترک سیگار است را کاهش دهند. مصرف ویتامین‌های گروه B موجود در آجیل و خشکبار استرس را کاهش می‌دهد، سطح انرژی را بالا می‌برد و عملکرد کلی سیستم عصبی بدن را بهبود می‌بخشد.

اگر شما بدانید که فواید آجیل چیست از اثرات مصرف آن برای ترک سیگار غافل نمی‌شوید چراکه دانه‌ها و مغزها به میزان قابل توجهی این تأثیرات را بهبود می‌بخشد. بسیاری از افراد نمی‌توانند به راحتی سیگار را ترک کنند، بنابراین توصیه می‌شود که این افراد همیشه دانه‌ها، آجیل و میوه خشک به همراه داشته باشند تا به جای سیگار از آنها استفاده کنند.

بهترین آجیل ها برای ترک سیگار

یک کاسه پر از آجیل

با اینکه انواع آجیل می‌توانند به افرادی که به فکر ترک هستند کمک کنند، ولی برخی از آنها تاثیر بیشتری دارند که عبارتند از:

1- پسته و بادام؛ همبستگی علیه سرطان!

متاسفانه افراد سیگار بسیار بیش‌تر از افراد غیرسیگاری مبتلا به سرطان، به خصوص سرطان ریه می‌شوند. اگر شما هم به سراغ خوراکی‌هایی می‌روید که ضد سرطان هستند، می‌توانید از پسته و بادام با خیال راحت استفاده کنید. علی الخصوص پسته که منبع غنی از آنتی‌اکسیدان و ویتامین برای بدن شما فراهم می‌کند. بسیاری از افراد سیگاری به خصوص خانم‌ها رنگ و شفافیت پوست خود را از دست می‌دهند. باید بگوییم که پسته باعث پاکسازی و شفاف‌سازی پوست نیز می‌شود چرا که خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد.

2. تخمه آفتابگردان برای ترک سیگار

مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف تخمه آفتابگردان همان تاثیر تنباکو را بر ذهن دارد. همچنین این دانه‌های مغذی ترشح آدرنالین در بدن را افزایش می‌دهند. ویتامین‌های موجود در تخمه آفتابگردان باعث تقویت سیستم عصبی می‌شوند. البته به خاطر وجود چربی زیاد، مصرف تخمه آفتابگردان به مقدار زیاد پیشنهاد نمی‌شود.

3. گردو برای ترک سیگار

گردو منبع خوبی از امگا 3 محسوب می‌شود و خوردن آن می‌تواند از بیماری‌های تنفسی پس از ترک سیگار جلوگیری کند. چنانچه هنوز تصمیم به ترک سیگار نگرفته‌اید، برای پیشگیری و درمان اختلالات ریوی روزانه حداقل چند عدد گردو بخورید.

بهترین خشکبارهای موثر در ترک سیگار

مقداری میوه خشک

میوه‌های خشک منابع غنی منیزیم محسوب می‌شوند که برای سلامت ریه‌ها مفید هستند. در ضمن، به دلیل وجود اسیدهای چرب و ویتامین‌ها، برای سلامت قلب و عروق و کاهش التهاب ریه مفید به شمار می‌روند. خوردن خشکبار سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد و خون را تصفیه می‌کند، در نتیجه اکسیژن بیشتری به بدن منتقل می‌شود.

تمام میوه‌های خشک مانند خرما و زردآلو، به دلیل بافت و عطر غنی خود میل به سیگار کشیدن را کاهش می‌دهند. اگر می‌خواهید در مورد خواص برگه زردآلو بیشتر بدانید، این مطلب را مطالعه کنید و از مزایای دیگر زردآلو برای بدن مطلع شوید.

برای ترک سیگار از خوردن موز خشک شده غافل نشوید، زیرا این میوه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است که انرژی فرد را افزایش می‌دهد و استرس ناشی از نیاز به نیکوتین را کم می‌کند.

از طرفی همانطور که گفتیم، کشمش و انجیر خشک باعث افزایش محیط قلیایی در بدن افراد سیگاری می‌شود و از میل به سیگار کشیدن می‌کاهند. از طرفی، فواید غیرمنتظره کشمش برای سلامتی زیاد هستند و برای سلامت کلی بدن مفید محسوب می‌شوند.

دمنوش های مفید برای ترک سیگار

مقداری گایهان دارویی و یک فنجان دمنوش

چنانچه می‌خواهید سیگار را راحت‌تر کنار بگذارید، پیشنهاد می‌شود که دمنوش را به طور روازنه و به همراه آجیل مصرف کنید تا زودتر به نتیجه برید. برخی از مهمترین دمنوش ها برای ترک سیگار شامل موارد زیر می‌شوند:

1. دمنوش جینسینگ

این گیاه بسیار انرژی‌زا و مقوی است و سطح کورتیزول را در جریان خون تنظیم می‌کند. همچنین جینسینگ از بدن در برابر شرایط نامطلوب، استرس‌های ناگهانی و افسردگی محافظت می‌کند. هنگامی که کل سیستم بدن متعادل باشد، تمرکز افزایش می‌یابد و ترک سیگار آسان‌تر می‌شود. یک قاشق پودر جینسینگ را با یک لیوان شیر بنوشید تا میل به سیگار کشیدن در شما کاهش یابد. اگر دچار بیماری قلبی، دیابت، اسکیزوفرنی و حساسیت هورمونی هستید، مصرف این گیاه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

2. دمنوش شیرین بیان

این دمنوش خلط‌آور است و اثر آرام بخشی دارد، بنابراین به بهبود سرفه و ترک سیگار کمک می‌کند. همچنین گیاهی انرژی‌زا است و سطح کلسترول خون را متعادل می‌کند و خستگی را کاهش می‌دهد. در ضمن، جویدن مقدار کمی گیاه شیرین بیان میل به سیگار کشیدن را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید 2 تا 3 بار در روز دمنوش شیرین بیان بنوشید.

3. دمنوش گل راعی

این گل یکی دیگر از گیاهان دارویی است که تاثیر خوبی در آرامش اعصاب و کاهش استرس ناگهانی دارد. افراد پس از ترک سیگار دچار استرس و اضطراب زیادی می‌شوند که مصرف عصاره گیاه راعی این استرس را از بین می‌برد. شما می‌توانید این گیاه را به صورت دمنوش مصرف کنید یا کپسول‌های موجود در بازار را خریداری کنید.

مصرف این گیاه را دو هفته قبل از ترک سیگار شروع کنید. مصرف گل راعی همراه با داروهای تجویز شده توصیه نمی‌شود و قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کرده و او را از داروهایی که استفاده می‌کنید، مطلع کنید. همچنین خوردن گل راعی برای زنان باردار و شیرده مناسب نیست.

4. دمنوش گل ساعتی

پس از ترک سیگار، اغلب افسردگی، نوسانات خلقی و بی‌قراری را تجربه خواهید کرد. برای بهبود این علائم، از نوشیدن گل ساعتی غافل نشوید. این گیاه میل شما را به مصرف نیکوتین کاهش می‌دهد. شما می‌توانید این گیاه را به صورت چای مصرف کنید یا کپسول آن را بخرید. قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید و اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.

آيا آجیل‌ها برای ترک سیگار به تنهایی کافی هستند؟

قطعا نه! آجیل‌ها به تنهایی برای ترک سیگار کافی نیستند. اما می‌توانند یک راه مناسب برای جایگزینی سیگار با خوراکی‌های سالم پیش پای ما بگذارند. آن چیزی که در ترک سیگار مهم است اراده افرادی است که می‌خواهند سیگار را ترک کنند. ولی می‌توانیم بگوییم که آجیل‌ها در این راه می‌توانند همراه خوبی برای ما باشند.

1. تاثیر آجیل ها بر ترک سیگار چیست؟

آجیل قدرت بدنی را افزایش می‌دهد، باعث آزاد شدن انرژی در بدن می‌شود و ویتامین‌های ضروری بدن را برای ترک سیگار فراهم می‌کنند.

2. مفیدترین آجیل ها برای ترک سیگار چیست؟

پسته، تخمه آفتابگردان و گردو و خشکباری مانند زرد آلو، انجیر خشک و کشمش از بهترین آجیل و خشکبار برای ترک سیگار محسوب می‌شوند.

منبع: isna | mayoclinic