پختن شیرینی حس لذت بخشی را القا می‌کند که مقاومت در برابر آن سخت است. فرآیند اندازه‌گیری و مخلوط کردن مواد، عطری که آشپزخانه را پر می‌کند و انتظار برای چشیدن طعم نهایی، همگی به احساس شادی و رضایت خانواده کمک می‌کنند. پخت شیرینی به ما این امکان را می‌دهد که خلاقیت خود را ابراز کنیم و زمانی که محصول نهایی به دست می‌آید، احساس موفقیت می‌کنیم. در آشنایی با دستورالعمل‌های سنتی و همچنین هیجان در امتحان ترکیب‌ها و تکنیک‌های طعم جدید، آرامش خاصی وجود دارد.

جالب است بدانید که پخت و پز دارای اثر درمانی است، زیرا نیاز به تمرکز و توجه به جزئیات دارد و باعث فرار موقت از استرس‌های زندگی روزمره می‌شود. به اشتراک گذاشتن نتیجه نهایی با عزیزان و دیدن لذت آن‌ها احساس رضایت را بیشتر می‌کند. به‌طورکلی، احساسی که هنگام پخت شیرینی داریم، لذت و رضایت خالص است، زیرا در پایان از پاداش‌های شیرین لذت می‌بریم.

یکی از ساده‌ترین و درعین‌حال خوشمزه‌ترین انتخاب‌هایی که می‌توانید برای پخت شیرینی داشته باشید، شیرینی سوئیسی است. در ادامه با دستورات خوشمزه‌ای برای پخت این شیرینی آشنا می‌شوید که امتحان آن قطعاً شما را سربلند می‌کند.

تاریخچه شیرینی‌های سوئیسی

یک رولت سوئیسی ممکن است به نام‌‎های مختلفی شناخته شود که برخی از آن‌ها ژله رول، کیک رول یا رول خامه‌ای هستند. اول ‌از همه، می‌خواهیم کمی در مورد ریشه‌ به وجود آمدن رولت سوئیسی صحبت کنیم. اجازه بدهید در ابتدا از یک ابهام پرده‌برداری کنیم که رولت سوئیسی درواقع سوئیسی نیست. در عوض، به‌احتمال ‌زیاد در قرن نوزدهم در اتریش پخته شده است که یک دوره زمانی فوق‌العاده برای پیشرفت آشپزی محسوب می‌شود. شیرینی‌هایی مانند دونات و کیک اسفنجی ویکتوریا نیز از همان زمان محبوب شدند.

رولت سوئیسی توت فرنگی

به نظر می‌رسد اولین اشاره به رولت سوئیسی در سال 1852 در یک مجله نیویورکی به نام یک کشاورز بوده است. بنابراین به‌جرات می‌توان گفت که این‌ یک دستور پخت کاملاً قدیمی است که واقعا بی‌نظیر است. زیرا نشانی از اصالت را به همراه دارد. انواع شیرینی‌های سوئیسی تقریباً در همه‌جا یافت می‌شوند، از چین (رولت معروف هنگ‌کنگ) گرفته تا ایالات‌ متحده، فیلیپین، کشورهای شمال اروپا، اسپانیا و غیره. علاوه بر این شیرینی، شما می‌توانید در مطالب قبلی وبلاگ طرز تهیه شیرینی پیروک زعفران را مطالعه کنید.

کالری شیرینی سوئیسی چقدر است؟

هر 100 گرم رولت سوئیسی معادل 465 کیلوکالری انرژی دارد. یعنی به ازای هر برش متوسط آن ‌که معادل 26 گرم است، شما 120 کیلوکالری دریافت می‌کنید. یک کیلوگرم شیرینی سوئیسی حدود 6500 کیلوکالری انرژي دارد و با توجه به اینکه هر کیلو شیرینی شامل 50-60 عدد شیرینی است، پس هر شیرینی سوییسی به‌طور متوسط بین 110 تا 130 کیلوکالری انرژی به بدن شما می‌رساند.

طرز تهیه شیرینی سوییسی

شیرینی سوییسی

مواد لازم:

1-کره: ۱۳۰ گرم

2-شکر: ۱۳۰ گرم

3-تخم‌مرغ: ۱ عدد

4-پودر بادام، پودر گردو، پودر پسته: ۱۰۰ گرم

5-آرد: ۲۵۰ گرم

6-بیکینگ ‌پودر‌: ۱/۲ ق چ

روش پخت:

  1. کره به دمای محیط رسیده را با شکر ۲ دقیقه هم بزنید تا سبک و پف‌دار شود.
  2. تخم‌مرغ و وانیل را اضافه کرده و با سرعت‌ بالای همزن هم بزنید تا یکنواخت شده و سپس مغز موردنظر آسیاب شده را به همراه آرد و بیکینگ‌پودر اضافه کنید.
  3. خمیر را با دست جمع کنید در حدی که به روغن نیافتد. بعد آن را داخل کیسه فریزری در یخچال به مدت ۱ ساعت استراحت دهید.
  4. بعد از ۱ ساعت، خمیر را بین ۲ کاغذ روغنی به قطر ۱ سانت پهن کنید و با قالب برش بزنید.
  5. سپس آن را داخل سینی فر قرار دهید و به مدت ۱۰ دقیقه در دمای ۱۷۰ درجه بپزید.
  6. بعد از پختن و خنک شدن، شیرینی را به‌دلخواه تزیین کنید. نوش جان! شما می‌توانید این شیرینی را در کنار انواع شیرینی‌های مخصوص نوروز در خانه درست کنید و از مهمانان خود پذیرایی نمایید.

طرز تهیه از خانم طیبه علی علی

طرز تهیه شیرینی سوئیسی شکلاتی

 برای داشتن یک شیرینی سوئیسی با طعم شکلات، نیازی به دستور جدید یا مواد اولیه متفاوتی ندارید. برای این کار، کافی است مقداری از آرد را با پودر کاکائو جایگزین کنید. به ازای هر قاشق غذاخوری آرد، یک قاشق پودر کاکائو به مواد آن اضافه می‌کنیم. علاوه بر شیرینی سوئیسی، بیسکاتی و کوکی لاهیجان هم طعم خیلی خوبی دارد که می‌توانید در خانه آن را درست کنید.

طرز تهیه رولت سوئیسی

شاید این سؤال برای شما مطرح شود، شیرینی رولت سوئیسی چیست؟ این ‌یک کیک اسفنجی سبک و پف‌دار با فیلینگ خامه‌ای است که گاهی از خامه فرم گرفته، گاهی مربا یا ژله و گاهی مخلوطی از این دو تشکیل می‌شود.

پخت رولت سوئیسی ممکن است سخت به نظر برسد؛ اما باید بدانید که این شیرینی ساده‌ترین دسر نیست و البته سخت‌ترین هم نیست! اگر همه‌ چیز را به‌ درستی اندازه‌گیری کنید و کمی صبر داشته باشید، متوجه خواهید شد که هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. ناگفته نماند که رولت سوئیسی یکی از سبک‌ترین، لطیف‌ترین و لذیذترین دسرها است که همه دوستش دارند.

مطمئن باشید بعد از امتحان این شیرینی، دستور رولت سوئیسی شکلاتی ما را دوست خواهید داشت. بدون شک رولت سوئیسی خانگی بسیار خوشمزه‌تر از خرید از مغازه است. کیک اسفنجی تازه رولت شده و خامه فرمی بسیار سبک‌تر و تازه‌تر از بسته‌‎بندی‌های آماده است و درست کردنش راحت‌تر از چیزی است که تصورش را بکنید.

رولت سوئیسی شکلاتی

مواد لازم:

1- 3 عدد تخم‌مرغ بزرگ

2- 100 گرم شکر به‌اضافه مقداری دیگر برای تزئین کردن

3- 75 گرم آرد معمولی

3- 25 گرم پودر کاکائو

4- 15 میلی‌لیتر آب داغ

 برای فیلینگ: 75 گرم کره و 175 گرم شکر پودری و کمی شیر

دستور پخت

  1. ابتدا فر را با دمای C 220⁰ گرم ‌کنید.
  2. قالب رولت سوئیسی به ابعاد 22.5*33.6 سانتی‌متر را با آرد بپوشانید.
  3. تخم‌مرغ‌ها و 100 گرم شکر را در ظرفی بریزید و با همزن بزنید تا کاملاً سبک و کرم‌رنگ شود. مخلوط باید به‌قدری سفت باشد که رد پره‌های همزن را برای چند ثانیه حفظ کند.
  4. آرد و پودر کاکائو را باهم الک کنید. نیمی از آرد را به‌آرامی با قاشق فلزی داخل مخلوط هم زده‌ بریزید. سپس آرد باقیمانده را داخل آن بریزید، مطمئن شوید که همه آن‌ها مخلوط شدند و هیچ گلوله‌ای وجود ندارد.
  5. آب داغ را هم به مواد اضافه کنید و هم بزنید. مخلوط را در قالب آماده‌ بریزید و آن را به‌طور یکنواخت که سطح یکسانی داشته باشند و به‌آرامی صاف کنید.
  6. به مدت 7 تا 9 دقیقه در فر از قبل گرم شده بپزید تا خوب پف‌کند، طلایی و اسفنجی شود.
  7. در همین حین، یک ورقه روغنی آماده کنید و روی آن مقداری شکر بپاشید. برای انعطاف‌پذیری بیشتر کیک اسفنجی می‌توانید کاغذ را روی یک حوله آشپزخانه مرطوب قرار دهید.
  8. پس از آماده شدن، کیک را به‌سرعت ولی با دقت زیاد روی کاغذ برگردانید و لبه‌های آن را جدا کنید.
  9. یک ورق دیگر را روی اسفنج بگذارید و با استفاده از کاغذ لایه زیری شکری را به آهستگی بغلتانید. سپس بگذارید روی توری خنک‌کننده تا کاملاً خنک شود.

نکته: اگر طعم کاکائو را دوست ندارید می‌توانید با جایگزینی آرد به‌جای پودر کاکائو یک رولت ساده سوئیسی داشته باشید.

رولت سوئیسی

طرز تهیه فیلینگ

 کره را در ظرفی بریزید، پودر شکر را الک کنید و به‌تدریج کمی شیر به آن اضافه کنید و همه‌ را خوب باهم مخلوط ‌کنید تا کاملاً یکدست شوند و بافت کرمی طور به خود بگیرند. وقتی کیک کاملاً سرد شد، به‌آرامی آن را بازکنید و کاغذ را بردارید.

نکته کلیدی در زمان رول کردن این است که وقت بگذارید و مراقب کیک خود باشید. اطمینان حاصل کنید که آشپزخانه شما بیش‌ازحد گرم نیست و فضای زیادی برای کاردارید. فیلینگ را تا حد امکان به‌طور یکنواخت روی سطح کیک پخش‌ کنید تا ناهمواری‌ ایجاد نشود.

زمانی که کیک خود را از فر بیرون می‌آورید و گرم است آن را روی لایه شکری بغلتانید. چون اگر به آن زمان بدهید تا سرد شود و بعد این کار را بکنید، کیک ترک می‌خورد. یکی از دلایل دیگری که موجب می‌شود شیرینی سوئیسی ترک بخورد این است که کیک شما در فر خیلی خشک ‌شده باشد که می‌تواند به علت دمای زیاد فر یا مدت پخت طولانی‌تر باشد.

 نکته مهم دیگر این است که باید صبر کنید تا رولت سوئیسی خنک شود تا بتوانید آن را برش دهید. در غیر این صورت، ممکن است قطعات ناهموار و شکننده داشته باشید. وقتی صحبت از این دسر به میان می‌آید، باید ظاهری واقعا زیبا و یکدست داشته باشید.

نکته مهم برای درست کردن رولت سوئیسی

برای تغییر طعم کلاسیک، می‌توانید مستقیماً به آن فیلینگ باترکریم اضافه کنید یا نعنای تازه خردشده را با خامه قنادی فرمی مخلوط‌ کنید. حتی می‌توانید از ماست طبیعی برای جایگزینی خامه استفاده کنید که چربی و قند کمتری دارد و شیرینی شما را سالم می‌کند.

طرز تهیه شیرینی مارمالادی سوئیسی

اگر از پایه کیک ساده، مانند دستور بالا استفاده کنید، می‌توانید فوق‌العاده‌ترین شیرینی مارمالادی را داشته باشید. برای فیلینگ و لایه میانی رولت هر مربا یا مارمالادی را که طعم آن را دوست دارید، انتخاب کنید. حتی می‌توانید مقدار کمی وانیل به مربا اضافه کنید. ازجمله مرباهایی که ترکیب آن‌ها با وانیل طعم جادویی ایجاد می‌کنند، می‌توان به توت‌فرنگی، تمشک و میوه جنگلی اشاره کرد که علاوه بر طعم بی‌نظیر، رنگی بسیار زیبا هم دارد.

برای تهیه شیرینی مارمالادی سوئیسی می‌توانید همان مراحلی که در بخش قبل توضیح دادیم را انجام دهید. با این تفاوت که به جای فیلینگ، از مارمالاد یا مربا استفاده کنید. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به شیرینی‌پزی علاقه دارند، می‌توانید در خانه شیرینی توت و سابله را درست کنید و از طعم بی‌نظیر آن‌ها لذت ببرید.

تزیین شیرینی سوئیسی

هنگامی‌که شیرینی‌ها را برش دادید، ظرف موردعلاقه خود را برای سرو این اثر هنری انتخاب کنید. شما می‌توانید رولت سوئیسی را با خامه فرم گرفته و میوه اضافه در کنار آن سرو کنید. انواع توت‌ها هنوز بهترین و زیباترین انتخاب در این ترکیب هستند.

اگر می‌خواهید از این شیرینی بیشتر لذت ببرید، می‌توانید یک فنجان قهوه مخصوص یا یک چای درجه ‌یک و خوش‌رنگ دم ‌کنید. ترکیب آن‌ها باهم لحظات دلنوازی را می‌سازند. البته برای شیرینی‌پز این سخت‌ترین بخش در مورد رولت سوئیسی است که آماده کردن آن مدتی طول می‌کشد و بعد از چند دقیقه همه چیز تمام می‌شود! یکی دیگر از شیرینی‌های مناسب پذیرایی و عصرانه، شیرینی بادام است که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را نیز امتحان کنید.

اسلایس رولت سوئیسی

چگونه می‌توانیم یک رولت سوئیسی وگان داشته باشیم؟

 پاسخ بسیار ساده است. بدین منظور فقط کافیست به جای تخم‌مرغ از گزینه‌هایی مانند تخم چیا یا تخم کتان استفاده کنید. همچنین روغن گیاهی را جایگزین کره کنید و لبنیات را با گزینه‌های گیاهی خود جایگزین کنید.

مواد لازم:

  1.  200 گرم آرد همه‌منظوره
  2. نشاسته ذرت 60 گرم
  3. 3 قاشق غذاخوری پودر پوسته اسفرزه (پسیلیوم)
  4. 100 میلی‌لیتر شیر بادام
  5. 100 میلی‌لیتر روغن نارگیل
  6. یک ‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک
  7. 1 قاشق چای‌خوری بیکینگ ‌پودر
  8. نصف قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین
  9. یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب
  10. دو قاشق چای‌خوری عصاره وانیل
  11. 100 گرم پودر قند
  12. یک سوم قاشق چای‌خوری زردچوبه
  13. 160 گرم (½ فنجان) مربای توت‌فرنگی

دستور پخت

  1. تمام مواد خشک خود را در یک ‌کاسه بریزید و مخلوط‌ کنید.
  2. بقیه مواد (به‌جز مربای توت‌فرنگی) را به همراه پودر پوسته اسفرزه (پسیلیوم) اضافه کنید و با همزن دستی به مدت 2 تا 3 دقیقه خوب هم بزنید.
  3. مواد را به سینی فر که از قبل چرب کرده‌اید منتقل کنید و با دمای 170 درجه سانتی‌گراد به مدت 12 تا 15 دقیقه بپزید.
  4. به‌محض بیرون آمدن از فر، کیک را از قالب خارج کنید و به مدت 1 دقیقه روی آن را بپوشانید.
  5. از کاغذ روغنی یا حوله آشپزخانه تمیز استفاده کنید تا کیک را محکم رول کنید و بگذارید حداقل 1 ساعت خنک شود.
  6. کیک را بازکنید و مربای توت‌فرنگی را روی آن پخش‌کنید سپس مجدد آن را رول کنید.
  7. در پایان، مقداری پودر قند برای تزئین روی آن بپاشید.
رولت مربایی

سخن پایانی

تهیه شیرینی رولت سوئیسی تجربه دلپذیری است که خانه‌ شما را با عطر دل‌نشین خود پر می‌کند. فرآیند آماده‌سازی خمیری سبک و پفکی از کیک اسفنجی آغاز می‌شود. همان‌طور که کیک آماده می‌شود، بوی شیرین وانیل و عطر گرم کیک تازه به‌تدریج هوا را پر می‌کند و یک فضای دل‌انگیز در خانه‌ ایجاد می‌شود. هنگامی‌که آماده می‌شود، سطح کیک را با یک ماده خوشمزه مانند مربا یا کرم می‌پوشانیم و آن را رول می‌کنیم.

هنگامی‌که رولت سوئیسی را برش می‌زنید، زیبایی لایه‌ها خود را نشان می‌دهند و مهارت و دقت موردنیاز برای ایجاد این خوراکی خوشمزه به چشم می‌خورد. هر تکه از این رولت سوئیسی ترکیبی دلپذیر از بافت و طعم است که شما را به خواستن بیشتر ترغیب می‌کند. بوی رولت سوئیسی تازه پخته در خانه‌تان باقی می‌ماند و یک فضای گرم و آرامش‌بخش ایجاد می‌کند که مطمئناً لبخندی بر لبان عزیزان شما می‌آورد. تهیه یک رولت سوئیسی نه‌تنها کامتان را شیرین می‌کند، بلکه شادی و رضایت را هم به همراه دارد زیرا شما یک دسر خوشمزه و لذیذ را تهیه‌کرده‌اید که قطعاً تحسین خواهد شد. باتوجه به نزدیک شدن به فصل سرما، می‌توانید علاوه بر شیرینی سوئیسی، انواع شیرینی‌های محبوب زمستانی را نیز درست کنید و در کنار خانواده لذت ببرید.

منابع:

bbcgoodfood

goodto

gourmandelle