با نزدیک شدن به عید نوروز، افراد زیادی به فکر آماده کردن انواع شیرینی‌ها می‌افتند. داشتن چندین نوع شیرینی به سفره عید شما جذابیت خاصی می‌بخشد. یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌هایی که پیشنهاد می‌کنیم برای عید آن را حتما امتحان کنید، شیرینی توت است. این شیرینی یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های اصیل ایرانی است که اغلب برای ایام عید یا شب یلدا سرو می‌شود. شیرینی توت طعمی جذاب و طرز تهیه ساده‌ای دارد، همین باعث شده که طرفداران زیادی داشته باشد.

برای تهیه این شیرینی خوشمزه لازم نیست که حتما به شیرینی فروشی‌ها مراجعه کنید، کافیست در ادامه مطلب همراه مجله بارجیل باشید تا با طرز تهیه شیرینی توت آشنا شوید و خودتان آن را در منزل تهیه کنید.

شیرینی توت چیست؟

شیرینی توت یک دسر قدیمی و سنتی ایرانی است که تهیه آن بسیار آسان است و برای درست کردن آن نیازی به فر ندارید. این شیرینی از مخلوط پودر قند و بادام و افزودن گلاب به صورت خمیری به دست می‌آید. در واقع نام اصلی آن شیرینی بادام است و از زمان‌های قدیم این شیرینی به شکل توت درست می‌شد. به دلیل خمیری بودن مایه شیرینی، می‌توانید آن را به هر شکلی درست کنید و با افزودن کمی رنگ خوراکی، انواع شکل میوه ایجاد کنید. همانطور که گفتیم، این شیرینی خوشمزه که می‌تواند با انواع بادام درست شود در سفره یلدا و نوروز بسیاری از ایرانیان دیده می‌شود، چون ظاهری زیبا و طعمی عالی دارد. شما می‌توانید شیرینی توت را به همراه چای داغ میل کنید و لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی توت

مقداری شیرینی توت ساده

این شیرینی خوشمزه به شکل‌های مختلف و در رنگ‌ها و طعم‌های گوناگون درست می‌شود، ولی به طور کلی مواد زیر برای تهیه آن به کار می‌روند: 

  • بادام: 1 پیمانه کاملا سر پر
  • پودر قند: 1 پیمانه سر خالی
  • گلاب: به مقدار لازم
  • رنگ خوراکی (دلخواه): چند قطره
  • شکر، خلال بادام، خلال پسته و ترافل شکلاتی: به مقدار لازم (برای تزئین)

1. طرز تهیه توت بادامی ساده

به طور کلی شیرینی توت یک طرز تهیه تقریبا ثابت دارد. اما برای تهیه شیرینی‌های توت به شکل میوه‌های مختلف مثل گلابی، زردآلو و توت فرنگی، به رنگ‌های سبز، زرد و قرمز نیاز دارید. شما می‌توانید این رنگ‌ها را به صورت طبیعی و با استفاده از زعفران، زرشک و پودر پسته درست کنید یا رنگ مصنوعی به کار ببرید. بنابراین شما می‌توانید سلایق مختلف را راضی نگه دارید.

شیرینی توت را هر زمانی می‌توان درست کرد حتی برای یک دسر زمستانی هم خوشمزه هست. شیرینی توت را همه سنین دوست دارند، اما رنگ قرمز آن بین کودکان بسیار پرطرفدار است. در عید نوروز شیرینی توت را به همراه شیرینی‌های دیگری مثل شیرینی پفکی گردویی درست کنید تا کودکان حسابی لذت ببرند. ما در ادامه ابتدا طرز تهیه شیرینی توت ساده را توضیح می‌ دهیم:

مرحله اول

پودر بادام آماده را می‌توانید از شیرینی فروشی‌ها بخرید یا خودتان آن را درست کنید. برای این کار ابتدا باید 2 تا 3 ساعت بادام‌های با پوست را خیس کنید تا پوست آنها به راحتی کنده شود. بادام‌ها را بعد از پوست کندن روی پارچه تمیز پهن کنید و در جای خشک و نسبتا گرم قرار دهید تا دوباره خشک و ترد شوند. سپس آنها را خرد کنید تا به خوبی با دستگاه آسیاب شوند. 

مرحله دوم

حال بادام، پودر قند و گلاب را با هم مخلوط کرده و با قاشق هم بزنید. بهتر است گلاب را کم کم اضافه کنید تا مخلوط خیلی نرم نشود.

مرحله سوم

پس از اینکه مخلوط را با قاشق هم زدید و مواد تقریبا مخلوط شدند، با دست شروع به ورز دادن مواد کنید تا مخلوط به صورت خمیری درآید. لازم نیست مواد را زیاد ورز دهید، فقط کافیست که خمیر یکدستی به دست آید.

مرحله سوم

از خمیر تکه‌های کوچکی بردارید، با دست به شکل توت در آورید و سپس با خلال پسته تزئین کنید. سپس شیرینی توت را در شکر بغلتانید تا کاملا به شکر آغشته شود و سپس آن را روی کاغذ روغنی قرار دهید. حدودا پس از نیم ساعت شیرینی ما آماده سرو است. همچنین می‌توانید مدتی آنها را در ظرف دربسته نگه دارید و در تمام عید با استفاده از آنها از مهمانان پذیرایی کنید.

2. طرز تهیه توت زعفرانی

مواد اولیه شیرینی توت زعفرانی

معمولا افراد هنگامی به این شیرینی زعفران اضافه می‌کنند که قصد دارند شیرینی به شکل زردآلو باشد. برای درست کردن زردآلو هم مثل شکل توت عمل می‌کنیم، فقط به جای دو قاشق غذاخوری گلاب، یک قاشق غذاخوری گلاب و یک قاشق غذاخوری زعفران دم شده اضافه می‌کنیم. برای به دست آوردن شکل زردآلو، ابتدا شیرینی‌ها را با دست گرد کرده و داخل آنها خلال پسته قرار می‌دهیم. بعد از اینکه شیرینی را در شکر آغشته کردیم وسط آنها را با چاقو خط می‌کشیم.

3. طرز تهیه توت پسته ای

اگر دلتان می‌خواهد که شیرینی شما به شکل گلابی باشد، از پسته استفاده کنید. در اینجا باید پودر پسته، پودر قند و گلاب را با هم مخلوط کرده و ورز دهید تا به شکل خمیر درآید. برای تهیه شیرینی توت پسته ای، ابتدا خمیر را با دست گرد کنید و سپس روی آن را نازک کنید. شیرینی را با خلال پسته تزئین کنید تا گلابی شکل شود و در آخر آن را با شکر بپوشانید.

تکات و فوت و فن پخت شیرینی توت

مقداری شیرینی توت رنگی
  • گلاب را باید با احتیاط به این شیرینی اضافه کنید تا خمیر شل نشود. اما اگر خمیر شل شد، مخلوط پودر بادام و پودر قند را اضافه کنید تا دوباره یکدست شود. گلاب را به خمیر اضافه کنید.
  • برای این دسر حتما باید از بادام خام استفاده کرد.
  • اگر پوست کندن بادام برایتان سخت است، می‌توانید به جای بادام کامل از بادام خلال استفاده کنید و آن را به همراه پودر قند آسیاب کنید.
  • این شیرینی تا دو هفته در یخچال و تا یک ماه در فریزر ماندگاری دارد، اما باید در ظرف دربسته نگهداری شود و در معرض هوا قرار نگیرد.
  • برای رنگ و طعم دادن به شیرینی می‌توانید به جای رنگ زرد، از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید. اما زعفران باید غلیظ باشد تا با افزودن کمی از آن، شیرینی را رنگ کرده و خمیر شل نشود.
  • این دسر را می‌توانید به جای بادام با پسته هم درست کنید تا به خمیرتان رنگ سبز طبیعی بدهد. پسته‌ها را مانند بادام پوست بگیرید و بقیه مراحل را انجام دهید یا از خلال پسته استفاده کنید.

بهترین سفره عید نوروز با انواع شیرینی‌ها

ما در این مطلب به طرز تهیه شیرینی توت خانگی پرداختیم و پیش‌تر نیز درباره انواع شیرینی‌ها در مجله بارجیل صحبت کرده‌ایم. اکثر این شیرینی‌ها را می‌توانید در خانه درست و تزئین کنید. در ضمن آجیل‌های مورد نیازتان با بهترین کیفیت در بارجیل عرضه می‌شوند و تنها با چند کلیک می‌توانید آنها سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید. شیرینی‌های رنگارنگ جذابیت خاصی به سفره نوروز می‌دهند و تمامی سنین از خوردن آنها لذت می‌برند.

1. شیرینی توت مال کجاست؟

این شیرینی یکی از شیرینی‌های اصیل و سنتی ایرانی محسوب می‌شود.

2. شیرینی توت بدون فر میشه درست کرد؟

بله، برای تهیه شیرینی توت به فر نیازی نیست.

منابع:

tasvirezendegi

snapp.market

2nafare