یک کاسه جو دوسر پرک

10 خواص شگفت آور و مهم جو پرک به همراه انواع روش مصرف آن

12 اسفند 1402 بهاره سامانی پور

یک ماده غذایی جادویی را تصور کنید که خوشمزه است، خواص بسیار زیادی دارد، پوست و مو را تقویت می‌کند و با کاهش گرسنگی یک داروی لاغری تضمینی به شمار می‌آید. اگر فکر می‌کنید این ماده غذایی فقط یک رویای شیرین است، ما در مجله بارجیل همراهتان هستیم تا به شما بگوییم سخت در اشتباهید! جو دوسر پرک که یکی از مقوی‌ترین غلات موجود در دنیاست، همه این ویژگی‌ها را یکجا دارد. در این مقاله با جو دوسر پرک، خواص آن و دستورهای غذایی خوشمزه مختلف آشنا خواهیم شد.

جو دوسر پرک چیست؟

جو دوسر پرک نوعی فرآورده غلات جو است که پخته شده و آماده مصرف است. جالب است بدانید جو دوسر پرک در واقع دسته‌ای از غلات‌های کامل است که در فرآیند تهیه، پوسته آن‌ها جدا شده، بخارپز شده و در نهایت زیر غلتطک‌های بسیار بزرگ، صاف و یکدست می‌شوند. به همین دلیل در زبان انگلیسی به جو دوسر پرک Rolled Oats گفته می‌شود.

جو دوسر پرک به عنوان یک غذای سالم و با ارزش غذایی بالا شناخته می‌شود و جایگاه خاصی در قلب طرفداران صبحانه‌های سالم و مغذی دارد. به گفته متخصص تغذیه شبکه غذایی، دانا آنجلو وایت، یک فنجان جو دوسر پرک حدود 150 کالری، 3 گرم چربی سالم، 4 گرم فیبر و 6 گرم پروتئین دارد. جو دوسر پرک همچنین حاوی آهن و ویتامین‌های B تقویت‌کننده انرژی مانند تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین و سرشار از فیبر محلول است.

اگر شما هم طرفدار دستور تهیه صبحانه‌های مخصوص زمستان هستید یا مایلید بدنی سالم و سلامت داشته باشید، ادامه این مقاله برایتان خواندنی خواهد بود. در ادامه با 10 خواص شگفت‌انگیز جو دو سر پرک آشنا می‌شویم و در هر بخش محصولات و دستورهای آشپزی جالبی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

خواص جو دو سر پرک برای لاغری

برخلاف آنچه که از ظاهر جو دوسر پرک به نظر می‌رسد، این غله کوچک و شیری‌رنگ، بسیار سیرکننده است. مصرف جو دو سر پرک در میانوعده یا وعده‌های غذایی میزان بتاگلوکان قابل توجهی را وارد بدن شما می‌کند. این ماده با کاهش سرعت هضم غذا در معده، احساس سیری را افزایش داده و شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد.

از طرف دیگر بتا گلوکان ممکن است باعث آزاد شدن پپتید (PYY) شود؛ هورمونی در روده که در پاسخ به خوردن غذا تولید می شود. تحقیقات نشان داده است که این هورمون سیری منجر به کاهش دریافت کالری می‌شود و ممکن است خطر چاقی را کاهش دهد. بنابراین اگر به دنبال سریع‌ترین روش برای لاغری و کاهش وزن هستید، از خواص جو دو سر پرک برای لاغری غافل نشوید. همچنین می‌توانید با مراجعه به صفحه معرفی انواع رژیم | صفر تا صد رژیم غذایی مناسب مجله بارجیل، مسیر را برای خود کمی هموارتر و لذت‌بخش‌تر کنید.

یک متر پیچیده‌شده دور قاشق پر از جو دوسر پرک

طرز تهیه سوپ جو مجلسی رستورانی

حالا که با خواص جو پرک برای لاغری آشنا شدیم، بد نیست یک دستور پخت خوشمزه، کم‌کالری و البته سیرکننده را هم برای وعده‌های رژیمی خود یاد بگیریم. در ادامه طرز تهیه سوپ جو مجلسی رستورانی را می‌خوانید که در کم‌تر از 45 دقیقه آماده می‌شود و برای 4 الی 6 نفر مناسب است.

مواد لازم برای تهیه سوپ جو:

  • ۱ پیمانه جو پرک
  • ۴ پیمانه مرغ پخته و ریش‌ریش‌شده
  • ۲ عدد پیاز متوسط
  • ۲ عدد سیب‌زمینی متوسط
  • ۲ عدد هویج متوسط
  • ۴ حبه سیر
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • زردچوبه به میزان لازم
  • یک لیوان شیر
  • یک قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • پیاز سرخ‌شده و خردشده برای تزیین

 طریقه آماده‌سازی سوپ جو:

  1. آماده‌سازی جو: جو را بشویید و آن را در آب گرم به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه خیس کنید. سپس آن را آبکشی کنید.
  2. آماده‌سازی مواد اولیه: پیاز، سیب‌زمینی، هویج، و سیر را خرد کرده و آن‌ها را در یک قابلمه با روغن زیتون تفت دهید تا سبک شوند.
  3. افزودن مرغ: مرغ پخته را به مواد تفت داده شده اضافه کرده و همه را با هم بپزید.
  4. افزودن جو و ادویه‌ها: جو، نمک، فلفل، و زردچوبه را به قابلمه اضافه کرده و مواد را مخلوط کنید.
  5. افزودن شیر: شیر را به قابلمه اضافه کرده و آن را با مواد مخلوط کنید. اگر سوپ زیادی غلیظ است، مقداری آب داغ اضافه کنید.
  6. پخت سوپ: سوپ را برای حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه با حرارت متوسط یا تا زمانی که جو نرم شود و مواد کاملاً پخته شوند، بپزید.
  7. تزیین و سرو: سوپ جو را در ظروف دلخواه سرو کرده و با پیاز سرخ‌شده و خردشده تزیین کنید. نوش جان!

خواص جو دو سر پرک برای بدنسازی

یکی دیگر از خواص جو دوسر پرک برای بدنسازان است. در ادامه به دو تا از مهم‌‍ترین خواص جو دوسر پرک برای بدنسازان اشاره می‌کنیم:

  1. منبع انرژی پایدار: جو دوسر پرک به عنوان یک منبع انرژی پایدار باعث می‌شود که بدنسازان انرژی لازم برای تمرینات خود را داشته و از خستگی زودرس در امان باشند.
  2. منبع پروتئین: جو دوسر پرک حاوی مقدار قابل توجهی از پروتئین است که برای ساخت بافت عضلانی بدن بسیار مهم است. مصرف پروتئین بعد از تمرینات ورزشی، به بازسازی و رشد عضلات کمک می‌کند.

با توجه به این خواص، جو دوسر پرک می‌تواند به عنوان یک انتخاب مناسب برای بدنسازان در رژیم غذایی آن‌ها مطرح شود، زیرا ارزش غذایی بالا و خواص سلامتی فراوانی دارد که به بهبود عملکرد و نتایج تمرینات آن‌ها کمک می‌کند.

آیا مصرف جو دوسر ، باعث بهبود عملکرد ورزشی در طول زمان می شود؟

جو دوسر در واقع یکی از مغذی‌ترین غذاهایی است که می‌توانید بخورید. این جمله به این معنی است که جو دوسر پرک اغلب به عنوان یک غذای فوق العاده (Super Food) در نظر گرفته می‌شود.

انرژی پایدار موجود در جو دوسر پرک باعث می‌شود که ورزشکاران بتوانند برای طولانی مدت و با قدرت متوسط تمرین کنند که نتیجه این فرآیند، بهبود عملکرد ورزشی است. همچنین جو دوسر با بازسازی عضلات بعد از تمرین و کاهش التهاب‌های ناشی از تمرین ورزشی، یک بار دیگر به ما نشان می‌دهد که تا چه اندازه در سرنوشت عضله‌سازی ما موثر است. بنابراین پاسخ ما به سوال «آیا مصرف جو دوسر پرک باعث بهبود عملکرد ورزشی می‌شود؟» یک بله قاطعانه است.

یک کاسه اوت میل جو دوسر در کنار متر و دمبل ورزشی

خواص جو دوسر پرک برای کودکان

آسم، شایع‌ترین بیماری مزمن در میان کودکان است. بیماری آسم یک اختلال التهابی در مجاری هوایی است؛ همان لوله‌هایی که هوا را به ریه‌های فرد وارد کرده و از آن‌ها خارج می‌کند. اگرچه همه کودکان علائم مشابهی ندارند، اما بسیاری از آن‌ها سرفه مکرر، خس خس سینه و تنگی نفس را تجربه می‌کنند.برخی تحقیقات نشان داده است که جو دوسر پرک می‌تواند از کودکان در برابر ابتلا به آسم محافظت کند.

خواص مصرف جو پرک در وعده صبحانه

خواص مصرف جو پرک در وعده صبحانه، به حدی زیاد است که قابل چشم‌پوشی نیست. این خوراکی مغذی در نان‌ها، اوت میل، انواع دسر و شیرینی کاربرد دارد. به دلیل خاصیت سیرکنندگی طبیعی و کاهش قند خون، مصرف جو دوسر پرک می‌تواند یک انتخاب عالی برای شروع روز باشد. همچنین جو پرک فاقد گلوتن است که این ویژگی سبب می‌شود بسیاری از افراد دارای حساسیت به گلوتن، نان جو دوسر را برای وعده‌های غذایی خود انتخاب کنند.

در نهایت، کالری نسبتا کم جو دوسر پرک باعث می‌شود تا صبحانه‌های دارای جو پرک، محبوب دل افراد دارای رژیم باشند. اگر شما هم به دنبال یک خوراکی خوشمزه و سالم برای وعده‌های مختلف خود می‌گردید، از شما دعوت می‌کنیم ابتدا سری به مطلب طرز تهیه میان وعده های رژیمی در مجله ما بزنید. سپس می‌توانید در ادامه همین مطلب، طرز تهیه اوت میل با جو دوسر پرک را بخوانید.

طرز تهیه اوت میل

شما می‌توانید جو دوسر پرک  را به روش های مختلفی میل کنید. اما محبوب‌ترین راه از زمان قدیم تا به امروز، تهیه اوت میل (فرنی) جو دوسر پرک است. در ادامه ساده‌ترین روش برای تهیه یک اوت میل خوشمزه را به شما می‌آموزیم.

یک کاسه اوت میل با تزئین میوه

مواد لازم برای تهیه اوت میل:

  • 1/2 فنجان جو دوسر پرک
  • 1 فنجان (250 میلی لیتر) آب یا شیر
  • مقدار اندکی نمک
  • انواع آجیل/میوه خشک/کشمش برای تزئین

طریقه آماده‌سازی اوت میل:

  • مواد را در یک قابلمه با هم ترکیب کنید و بگذارید به جوش بیاید.
  • حرارت را کم کنید تا بجوشد و جو را بپزید.
  • هر از گاهی ترکیب اوت میل را هم بزنید تا نرم شود.
  • اوت میل از روی حرارت برداشته و بسته به سلیقه خودتان، آن را داغ یا سرد سرو کنید.

برای اینکه اوت میل جو دوسر پرک خوشمزه‌تر و حتی مغذی‌تر شود، می‌توانید دارچین، میوه، آجیل، دانه‌ها و ماست یونانی را به صبحانه خود اضافه کنید.

خواص جو پرک برای پوست

به نظر شما تصادفی است که حضور «جو» را می‌توان در ترکیبات سازنده بسیاری از محصولات مراقبت از پوست پیدا کرد؟ در سال 2003، FDA بلغور جو دوسر کلوئیدی را به عنوان یک ماده محافظ پوست تایید کرد.

بلغور جو دوسر کلوئیدی (جوی دوسر ریز آسیاب شده) از دیرباز برای کمک به درمان خشکی و خارش پوست استفاده می‌شده است. این ماده حیرت‌آور می‌تواند به تسکین علائم بیماری‌های مختلف پوستی از جمله اگزما کمک کند. همچنین جو دوسر پرک با داشت ویتامین E، نرمی و لطافت را به پوست شما هدیه می‌دهد.

طرز تهیه ماسک جو پرک برای جوش صورت

اگر جوش سرسفید و سرسیاه دارید یا مایلید با کاهش چربی اضافی پوست، جوش‌زدن را به حداقل برسانید، این ماسک جو دوسر پرک و جوش شیرین برای شماست.

مواد لازم برای تهیه ماسک جو پرک

  • جو دوسر: دو قاشق غذاخوری
  • جوش‌شیرین: یک قاشق چای‌خوری
  • آب: به مقدار لازم

طرز تهیه ماسک جو دوسر پرک و جوش شیرین برای پوست

  • جو دوسر را در مخلوط‌کن آسیاب کنید و آن را درون یک کاسه بریزید.
  • جوش‌شیرین و آب را به جو دوسر اضافه کرده و مواد را خوب هم بزنید تا خمیری نرم به دست آورید.
  • ماسک را روی صورت تمیز و خشک خود بمالید.
  • اجازه دهید ماسک به مدت ۱۰ دقیقه بماند. سپس صورت خود را با آب خنک بشویید.

در نظر داشته باشید که پیش از استفاده از هر نوع ماسک خانگی، ابتدا حتما مقداری از آن را روی پوست دست خود امتحان کنید تا در صورت مشاهده واکنش آلرژیک، سریعا از مصرف آن خودداری کنید.

خواص جو دوسر پرک برای بهبود هاضمه

افراد در هر سن و شرایطی، ممکن است یبوست را تجربه کنند. یبوست در واقع به حرکات نادر و نامنظم روده اشاره دارد که دفع آن‌ها دشوار است. جالب است بدانید از هر 100 بزرگسال، 16 نفر و از هر 100 بزرگسال بالای 60 سال، 33 نفر از یبوست مزمن رنج می‌برند.

مطالعات نشان می‌دهد که سبوس جو دوسر، لایه بیرونی غنی از فیبر دانه، ممکن است به رفع یبوست کمک کند. همچنین نشان داده شد که سبوس جو دوسر علائم گوارشی را کاهش می‌دهد و به هضم غذا در افرادی که مبتلا به کولیت اولسراتیو (UC) هستند، کمک می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم در این آمار و ارقام قرار دارید، از خوردن ماست میوه‌ای رژیمی، انجیر، مرکبات و سیب در کنار جو دوسر پرک غافل نشوید.

خواص جو دوسر پرک برای دیابت

دیابت نوع 2 نوعی بیماری شایع است که با افزایش قابل توجه سطح قند خون همراه بوده و معمولا از کاهش حساسیت بدن به هورمون انسولین ناشی می‌شود.

تحقیقات جدید نشان داده است که مصرف جو دوسر پرک می‌تواند به کاهش سطح قند خون به خصوص در افراد مبتلا به چاقی یا دیابت نوع 2، کمک کند. این اثرات عمدتا به دلیل توانایی بتا گلوکان در تشکیل ژل غلیظی است که تخلیه معده و جذب گلوکز در خون را به تاخیر می‌اندازد. از طرف دیگر بتا گلوکان موجود در جو و جو دوسر پرک نیز ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. بنابراین اگر قصد دارید بهترین رژیم غذایی دیابت را انتخاب کنید، پیشنهاد ما به شما گنجاندن غذاهای سرشار از جو دوسر پرک در تغذیه روزانه است.

یک کاسه چوبی پر از جو دوسر پرک

تاثیر مصرف جو در کاهش کلسترول

در یک نگاه کلی، بیماری‌های قلبی عامل اصلی مرگ و میر در جهان هستند. یکی از عوامل مهم ابتدا به بیماری‌های قلبی، کلسترول خون بالا است. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که فیبر بتاگلوکان موجود در جو دوسر پرک در کاهش سطح کلی کلسترول و LDL موثر است. بتا گلوکان می‌تواند ترشح صفرای غنی از کلسترول را افزایش دهد که در نتیجه آن، سطح کلسترول در گردش خون کاهش می‌یابد.

جو همچنین ممکن است از کلسترول بد (LDL) در برابر اکسیداسیون محافظت کند. اکسیداسیون کلسترول LDL زمانی رخ می‌دهد که با رادیکال‌های آزاد واکنش نشان دهد. که این یکی دیگر از مراحل مهم در پیشرفت بیماری قلبی است. کلسترول LDL در شریان‌ها التهاب ایجاد می‌کند، به بافت‌ها آسیب می‌رساند و خطر حملات قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. بنابراین خواص مصرف جو دوسر پرک برای کاهش کلسترول را نباید نادیده گرفت.

جو دوسر پرک، سرشار از آنتی اکسیدان

جو دوسر پرک سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی مفیدی به نام پلی فنول است. جالب است بدانید قابل توجه‌ترین گروه منحصر به فرد آنتی اکسیدان‌ها که avenanthramides نام دارد، تقریبا فقط در جو دوسر یافت می‌شود.

تحقیقات نشان داده است که آونانترامیدها ممکن است با افزایش تولید گاز اکسید نیتریک به کاهش سطح فشار خون کمک کنند. این مولکول گاز به گشادشدن (گسترش) عروق خونی کمک می‌کند، که ممکن است منجر به جریان خون بهتر شود. علاوه بر این، avenanthramides دارای اثرات ضد التهابی و ضد خارش است.

خواص جو دوسر پرک در بهبود کیفیت خواب

اگر یک خواب آرام و لذت‌بخش می‌خواهید، مصرف جو دوسر پرک را به شما پیشنهاد می‌کنیم. تریپتوفان نوعی اسیدآمینه است که در مغز به‌عنوان آرام‌بخش عمل می‌کند. همچنین کربوهیدرات‌ها و ویتامین B6 موجود در جو دوسر پرک، با افزایش سروتونین در بدن به کاهش استرس شبانه کمک زیادی می‌کند.

شما می‌توانید با مصرف جو در طول روز و نوشیدن یک فنجان دمنوش آرامش‌بخش در انتهای روز، خوابی آرام را به خود هدیه بدهید.

کلام پایانی

جو دوسر پرک یکی از انواع غلات کامل و مغذی است که در سال‌های اخیر توجه افراد بسیاری، به‌خصوص ورزشکاران، به سمت آن جلب شده است. در این مطلب از مجله بارجیل این بار به سراغ خواص جو پرک و نحوه تهیه وعده‌های خوشمزه با جو پرک رفتیم. به نظر شما بهترین روش مصرف جو پرک چگونه است؟ از شما دعوت می‌کنیم در بخش نظرات همین مقاله، خوشمزه‌ترین دستور غذا یا دسر با جو پرک را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Healthline

سوالات متداول
آیا مصرف جو دوسر پرک باعث افزایش عضلات می‌شود؟

جو دوسر پرک با بهبود فرآیند بازیابی عضلات پس از تمرین و افزایش قدرت بدنی در هنگام تمرین، می‌تواند به افزایش عضلات ورزشکاران کمک کند.

چه زمانی باید جو دوسر پرک مصرف کرد؟

بهترین زمان مصرف جو دوسر در وعده صبحانه است تا با دریافت منابع مورد نیاز بدن، احساس سیری و انرژی کافی را در سراسر روز دریافت کنیم.

دیدگاه شما
اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “10 خواص شگفت آور و مهم جو پرک به همراه انواع روش مصرف آن”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *