چای ترش یکی از انواع چای است که با رنگ آلبالویی جذاب و طعم ترش خود، طرفداران زیادی دارد. به دلیل ترش بودن آن معمولا با شیرین کننده سرو می‌شود. اکثر مردم چای ترش را در رژیم اصلی خود قرار نمی‌دهند و فقط گاهی آن را میل می‌کنند. اما فواید چای ترش زیاد است و ارزش آن را دارد که این چای را به عنوان یک گزینه درمانی در برنامه غذایی خود قرار دهید.
بنابراین ما در این مطب قصد داریم درباره خواص چای ترش صحبت کنیم. همراه مجله بارجیل باشید و با خاصیت چای ترش و نحوه مصرف آن آشنا شوید.

چای ترش چیست؟

چای ترش که به آن چای هیبیسکوز نیز می‌گویند، چای معطری است که از گل‌های گرمسیری هیبیسکوز سابداریفا تهیه می‌شود. این گل بومی آفریقا است و در بسیاری از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری در سراسر جهان از جمله تایلند، چین و مکزیک نیز رشد می‌کند. چای ترش دارای طعمی میوه‌ای و با طراوت است که بسیاری از آن به صورت گرم یا سرد لذت می‌برند. بسیاری از مردم نیز آن را به دلیل فواید برای سلامتی می‌نوشند. چای ترش با طبع سرد خود یکی از انواع دمنوش های بهاری محسوب می‌شود و می‌توانید در فصول گرم آن را به همراه لیمو میل کنید.

خواص چای ترش

چای ترش فواید زیادی برای بدن دارد که ما در این مطلب به مهمترین آنها می‌پردازیم:

چای ترش برای لاغری

چای ترش یکی از بهترین انواع چای برای لاغری محسوب می‌شود. مصرف چای ترش با افزایش مقدار ادرار و دفع، باعث پاکسازی بدن و بهبود سیستم گوارشی می‌شود، بنابراین بر کاهش وزن تاثیر دارد. از طرفی، مصرف مداوم این چای از طریق بالا بردن سوخت و ساز و متابولیسم بدن می‌تواند باعث لاغری شود. همانطور که می‌دانید، کربوهیدرات باعث افزایش وزن می‌شود. اما چای ترش حاوی ماده‌ای است که می‌تواند جذب کربوهیدرات‌ها را آهسته کند.

چای ترش و فشار خون

خانمی در حال گرفتن فشار خون

حتما شما هم درباره معجزه چای ترش برای فشار خون را شنیده‌اید. در واقع یکی از چشمگیرترین فواید این چای، کمک به کاهش خون است. با گذشت زمان، فشار خون بالا می‌تواند فشار بیشتری بر قلب وارد کند و باعث ضعیف شدن آن شود. فشار خون بالا همچنین با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است. طبق تحقیقات، چای هیبیسکوز می‌تواند فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش دهد.
البته در حالی که چای ترش ممکن است راهی ایمن و طبیعی برای کمک به کاهش فشار خون باشد، اما پیشنهاد می‌شود در این باره با پزشک خود مشورت کنید تا با داروهای‌تان تداخل نداشته باشد.

مقدار مصرف چای ترش برای فشار خون

جهت بهره بردن از فواید چای ترش و فشار خون پایین‌تر، پیشنهاد می‌شود که یک تا سه فنجان در روز این چای را بنوشید. پس از مصرف چای ترش به مدت 2 تا 6 هفته فشار خون شما تا حدی مناسبی کنترل می‌شود. البته گاهی دزهای دارویی بالاتر نیز تجویز می‌شوند که حتما باید زیر نظر پزشک باشند.

خواص چای ترش برای پوست

آنتی اکسیدان‌ها تاثیر خوبی بر زیبایی پوست دارند. این آنتی اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد موجود در پوست را که باعث پیری زودرس می‌شوند، خنثی می‌کنند. از آنجایی که چای ترش سرشار از آنتی اکسیدان است، می‌تواند از پیری پوست شما جلوگیری کند. در ضمن، چای ترش پوست را سفت می‌کند و چین و چروک را از بین می‌برد. به دلیل اینکه چای ترش ویتامین c زیادی دارد، باعث تقویت کلاژن سازی پوست می‌شود. البته وجود ویتامین C بالا باعث شده که چای ترش به عنوان یکی از انواع دمنوش مناسب سرماخوردگی به شمار رود.

خواص چای ترش برای جوش صورت

یکی دیگر از فواید چای ترش برای پوست، پاکسازی منافذ باز پوست است. چای ترش حاوی سورفکتانت‌های طبیعی است و بدون اینکه چربی طبیعی پوست را از بین ببرد، باعث پاکسازی پوست می‌شود. بنابراین از آنجایی که توانایی کنترل چربی پوست را دارد، از به وجود آمدن آکنه و جوش جلوگیری می‌کند. جهت بهره بردن از خواص چای ترش برای پوست، بهتر است از ماسک آن استفاده کنید. مقداری چای ترش را با آب مخلوط کنید تا حالت خمیری شود. یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید، روی صورت خود بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه بشویید.

خواص چای ترش برای کبد چرب

عکسی نمایشی از کبد چرب بین دستان یک فرد

یکی از فواید چای ترش برای کبد چرب، تسهیل فرایند چربی سوزی است. مواد موجود در چای ترش فعالیت آنزیم‌های مسئول تجزیه و متابولیسم چربی را افزایش داده و تجمع چربی در کبد را کاهش می‌دهد. به علاوه، چای ترش ممکن است خواص ضد التهابی داشته باشد و به کاهش التهاب در کبد کمک کند. زیرا التهاب کبد باعث ایجاد تورم و رسیدن آسیب به بافت کبد شود. مصرف چای ترش به کاهش سطح آنزیم‌های کبدی غیر نرمال کمک می‌کند. افزایش این آنزیم‌ها می‌تواند باعث آسیب سلول‌های کبدی شود. اما مصرف چای ترش این آنزیم‌ها را کاهش داده و سلامت کبد را بهبود می‌بخشد.

خواص چای ترش برای قلب

آنتی اکسیدان‌های موجود در چای ترش، از آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی از جمله آنژین قلبی، سکته قلبی و نارسایی قلبی موثر هستند. زیرا آنتی اکسیدان‌ها عملکرد سیستم عروقی را بهبود می‌بخشند، به گشاد شدن عروق کمک می‌کنند و از این طریق مانع ایجاد سکته قلبی می‌شوند.
خواص ضد التهابی چای ترش به کاهش التهاب در دیواره رگ‌های خونی کمک می‌کند. التهاب مزمن می‌تواند علت بیماری قلبی باشد. در نتیجه، کاهش التهاب باعث بهبود سلامت قلب و عروق می‌شود.

چای ترش برای قند خون

مصرف چای ترش باعث بهبود مقاومت به انسولین می‌شود. کاتچین‌های موجود در چای ترش می‌توانند مکانیسم عملکرد انسولین را تقویت کرده و قند خون را کاهش دهند. در ضمن، چای ترش می‌تواند فعالیت آنزیم آمیلاز را مهار کرده و جذب قند را کاهش دهد که در نتیجه منجر به پایین آمدن سطح قند خون می‌شود.

چای ترش برای چربی خون

یکی دیگر از مهمترین خواص چای ترش، کمک به کاهش کلسترول بد در خون و کاهش تری گلیسرید است. مواد موجود در چای ترش، مخصوصا کاتچین، فعالیت آنزیم‌های مسئول تولید و انتقال کلسترول و تری گلیسرید در بدن را کاهش می‌دهند. بنابراین چای ترش سطح کلسترول و تری گلیسرید را پایین می‌آورد.

چای ترش برای پروستات

ما همیشه درباره خواص چای سبز برای سلامت بدن و پروستات شنیده‌ایم، اما خوب است بدانید که چای ترش نیز برای پروستات فواید مختلفی دارد. چای ترش سرشار از پلی فنول است، این ترکیبات خاصیت ضد سرطانی دارند. طبق تحقیقات آزمایشگاهی، عصاره برگ چای ترش از تکثیر سلول‌های سرطانی پروستات در انسان جلوگیری می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که مردان چای ترش را در رژیم غذایی خود قرار دهند تا از مشکلات سرطان پروستات در امان باشند.

خواص چای ترش در طب سنتی

در طب سنتی تمامی خواص عنوان شده مورد تایید قرار می‌گیرند و علاوه بر این موارد، برخی از فواید چای ترش در طب سنتی عبارت‌اند از:
· تقویت سیستم ایمنی بدن
· مفید برای دیابت نوع 2
· کاهش دردهای قاعدگی
· مفید در درمان افسردگی
· بهبود عملکرد مثانه و معده و کمک به هضم غذا
· محافظت از سلول‌های بدن
· تصفیه کننده خون

خواص چای ترش با دارچین

یک قوری و فنجان چای ترش و چند عدد چوب دارچین

همانطور که گفتیم، چای ترش برای لاغری فواید زیادی دارد و باعث کاهش چربی بدن می‌شود. دارچین نیز به افزایش متابولیسم و چربی‌سوزی کمک می‌کند. طبق مطالعات، دارچین می‌تواند تا 20 درصد گرمای بدن را افزایش دهد و به سوزاندن کالری بیشتر کمک کند. بنابراین مهمترین خاصیت دارچین و چای ترش، کمک به چربی‌سوزی و کاهش وزن است.
برای درست کردن این دمنوش، دو تکه چوب دارچین و 3 قاشق غذاخوری چای ترش را دم کنید. پس از دم شدن می‌توانید آن را به همراه لیمو و با شیرین کننده دلخواه‌تان میل کنید. اگر در فصول سرد سال به فکر نوشیدنی گرم زمستانی هستید و می‌خواهید از فواید چای ترش بهره ببرید، بهتر است آن را با دارچین میل کنید تا دچار سردی نشوید. زیرا طبع چای ترش سرد است. از طرفی شما می‌توانید با ترکیب کردن چای ترش با دمنوش های دیگر، از خواص این چای بیشترین بهره را ببرید.

عوارض چای ترش

با اینکه چای ترش برای بدن فواید زیادی دارد، ولی نباید از مضرات آن غافل شد. در صورت عدم رعایت تعادل، مضرات چای ترش می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
· افت فشار خون به همراه سرگیجه و بی‌حالی
· واکنش آلرژیک و حساسیت در برخی افراد
· مسمومیت کبد در صورت مصرف زیاد
· ایجاد حالت توهم
نکته: افراد دارای بیماری‌هایی مثل دیابت، افراد تحت شیمی درمانی و زنان باردار باید چای ترش را زیر نظر پزشک مصرف کنند.

زمان مصرف چای ترش

خانمی در حال نوشیدن چای ترش

زمان مصرف این نوشیدنی نیز مانند هر دمنوش گیاهی می‌تواند در رساندن فواید آن به بدن موثر باشد. به طور کلی افراد مختلف باید این نوشیدنی را هر هشت ساعت یکبار بنوشند و بهترین زمان مصرف آن هنگام صبحانه و قبل و بعد از صبحانه است. افراد مختلف در هر شرایطی باید مصرف این نوشیدنی را به یک تا سه فنجان در روز محدود کنند. زیرا همانطور که عنوان شد، نوشیدن زیاد چای ترش عوارضی را در بدن ایجاد می‌کند.

بهترین زمان مصرف چای ترش برای لاغری

برای کاهش وزن باید دو بار در صبح و شب چای ترش را بنوشید. جهت دریافت بهترین نتیجه، 10 روز متوالی این دمنوش را به همین ترتیب میل کنید. از این دمنوش باید 10 روز متوالی استفاده کنید. سپس 5 روز به بدن خود استراحت دهید و سپس آن را مثل قبل مصرف کنید.

طرز تهیه چای ترش

تهیه این چای تنها 4 دقیقه زمان می‌برد. ابتدا باید سماور یا کتری را روشن کنید تا آب بجوشد. مقداری چای ترش را در قوری بریزید. 3 تا 4 دقیقه صبر کنید تا چای شما دم بکشد، سپس آن را صاف کرده و در فنجان بریزید. می‌توانید آن را به سلیقه خود شیرین کنید. اگر دلتان می‌خواهد چای ترش خود را سرد میل کنید، آن را داخل یخچال بگذارید و سپس با انواع شیرین کننده به جای قند بنوشید.

با مصرف چای ترش سالم بمانید

ما در این مطلب مهمترین فواید چای ترش را بررسی کردیم. پیشنهاد می‌کنیم این چای خوش طعم و خوش رنگ را مصرف کنید و از مزایای آن برای سلامتی بهره ببرید. ولی همانطور که عنوان شد، تعادل را فراموش نکنید. در ضمن اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، مطمئن شوید که دارو با چای ترش تداخل نداشته باشد.

چای ترش برای چی خوبه؟

از فواید چای ترش می‌توان به کاهش فشار خون، کاهش چربی خون، کمک به لاغری، بهبود عملکرد قلب و پروستات اشاره کرد.

چه وقت چای ترش بخوریم؟

بهترین زمان مصرف چای ترش، زمان صبحانه و قبل و بعد از آن است. جهت لاغری می‌توانید چای ترش را صبح و شب میل کنید.

منابع: healthline | webmd