پس از به دنیا آوردن فرزند، بی‌شمار مسائل ریز و درشت و تلخ و شیرین به‌وجود می‌آید. اما یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ مادر‌ها و پدرها این است که چگونه شیر مادر زیاد‌تر می‌شود و چه خوراکی‌هایی شیر مادر را زیاد‌تر می‌کند. باید بگوییم که این دغدغه بسیار مهمی است. از همین رو تصمیم گرفتیم که در این مطلب مجله بارجیل، به خوراکی‌هایی بپردازیم که باعث افزایش شیر مادر می‌شوند. پس حتما با ما همراه باشید.

 چرا آجیل برای افزایش شیر مادر مناسب است؟

آجیل حاوی موادی است که می تواند منجر به افزایش شیر مادر شود.آجیل‌ها، به خصوص بادام، گردو و بادام هندی، حاوی ماده‌ایی به‌نام تریپتوفان، اسید آمینه‌ای است که به بدن در ساخت سروتونین کمک شایانی می‌کند، بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که تریپتوفان یک انتقال دهنده عصبی ضروری برای شیردهی است.

خوردن آجیل در دوران شیردهی

اما آجیل‌ها فقط به دلیل وجود تریپتوفان مناسب مادر و شیر مادر در دوران پس از بارداری نیستند. دلایلی دیگری نیز وجود دارد.  طبیعی است که در هنگام بارداری یا پس از آن به دلیل شیردهی به کودک، میزان خواب مفید مادر کاهش می‌یابد و همچنین انرژی‌اش تحلیل می‌رود.

آجیل‌ منبع بی‌بدیلی از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و مقداری انرژی مورد نیاز مادر‌ها را هنگام شیردهی تامین می‌کنند. آجیل همچنین حاوی فولات هستند که برای رشد قبل از تولد و بعد از زایمان کودک ضروری است و منبع غنی ویتامین D است که باعث درخشندگی پوست و موهای درخشان می شود. آجیل همچنین می‌تواند  از گرسنگی و حالت تهوع جلوگیری کند. گردو به ویژه با اسیدهای چرب امگا 3 برای رشد مغز کودک مفید است. بنابراین خوردن آجیل در دوران شیردهی به کودک یکی از مواردی است که به رشد کودک و افزایش انرژی مادر کمک بسیار ویژه‌ایی می‌کند.

خواص چهارمغز برای افزایش شیر مادر

خانمی د رحال ریختن آجیل در مشت خود

همانطور که گفتیم، اگر بخواهیم چهارمغز مفید برای افزایش و بهبود شیر مادر نام ببریم، قطعا در صدر فهرست ما نام بادام، گردو، بادام هندی و پسته می‌آید. البته خواص آجیل چهارمغز فقط محدود به دوران شیردهی مادران نمی‌شود. پس ضروری است که در این بخش به این چهارمغز مفید نگاه ویژه‌تری بیندازیم. آن‌ها را از نزدیک بررسی کنیم. تا متوجه شویم که چرا خوردن این چهار مغز در دوران شیردهی توصیه می‌شود.

۱- تقویت شیرمادر با خوردن بادام هندی

بادام هندی حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است که می تواند کیفیت شیر مادر را بهبود بخشد. به عنوان مثال، بادام هندی سرشار از روی، کلسیم، آهن و ویتامین K است. این مواد مغذی ضروری از طریق شیر مادر، به کودک منتقل می‌شوند.

بادام هندی یک میان وعده عالی برای دوران شیردهی است و حتی برای دوران  بارداری نیز مفید است. بادام هندی سرشار از سلنیوم است، ماده معدنی که از اسپرم و تخمک در برابر ترکیباتی که به طور بالقوه می توانند به سلول‌ها آسیب برسانند، محافظت می‌کند.

۲-افزایش شیر مادر با خوردن پسته؛ از افسانه تا واقعیت

پسته یکی از آجیل‌های موثر برای بالابردن سطح شیر مادران پس از بارداری است . پسته‌ها در دوران بارداری نیز بسیار مقوی و مفید هستند. هم برای افزایش شیر موثر است و هم برای بهبود کیفیت شیر. دلیلی این امر آن است که پسته منبع بسیار غنی از کربوهیدرات و فیبر می‌باشد. همچنین سرشار از ویتامین‌های موردنیاز مادر و کودک است. گفتنی‌ست که آنتی‌اکسیدان‌های در پسته از جمله پلی فنل‌ها، ویتامین E و کاروتن‌ها به تقویت سیستم ایمنی بدن مادران در دوران بارداری نیز کمک شایانی می‌کند.

۳-خواص گردو در شیردهی

مادری در حال بغل کردن نوزاد خود

یکی از مهم‌ترین خاصیتی که گردو دارد و می‌توان بدان اشاره کرد، وجود اسید چرب امگا-۳ در آن است. امگا-۳ نه تنها برای افزایش شیر مادران بلکه همچنین برای بهبود رشد مغز در کودکان نیز واجد اهمیت و مفید است. بسیاری از تحقیقات اخیر نشان داده است که اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در گردو توان بهبودی عملکرد مغز و خلق و خوی کودکان را دارد.

گردو همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است که به تقویت سیستم ایمنی کودک در حال رشد ما کمک می‌کند. علاوه بر این، گردو‌ها  سرشار از پروتئین هستند و به ترمیم عضلات کمک می‌کنند. محتوای چربی سالم بالای گردو به ما کمک می‌کند احساس سیری کنیم و میل به خوردن میان وعده های را کاهش می‌دهد.. به همین دلیل است که خوردن گردو برای شیردهی مناسب است و  یکی از بهترین راه‌هکار‌های افزایش شیر مادر است.

۴- بادام شیرین و افزایش شیر مادر

بادام یک منبع از مواد مغذی ضروری است. بادام‌ها حاوی کلسیم، آهن، پروتئین، روی و منیزیم هستند که یکی از بهترین خوراکی‌هایی است که یک زن شیرده می‌تواند بخورد.  علی‌الخصوص بادام شیرین. بادام یکی از مهم‌ترین خوراکی‌هایی است که باعث افزایش شیر مادر می‌شود. بی‌خود نیست زنانی که از کمبود شیر رنج می برند اغلب تشویق می‌شوند که بادام و شیر بادام را در رژیم غذایی خود بگنجانند زیرا هر دو می‌توانند تولید شیر را افزایش دهند.

میوه‌های مفید در دوران شیردهی

خانمی با یک کاسه میوه در دستان خود

در دوران شیردهی به کودک، نه تنها آجیل‌ها بلکه میوه‌ها نیز برای افزایش و بهبود کیفیت شیر مادر بسیار مفید فایده هستند. میوه‌های بسیاری برای دوران بارداری و پس از آن مناسب است در زیر لیستی از ۵ میوه تهیه کردیم که پس از دوران بارداری و به خصوص در دوران شیر دهی به نوزاد، بسیار واجد اهمیت هستند.

۱-هلو؛ سرشار از ویتامین C

هلو یک منبع طبیعی از ویتامین های A و C است که برای ایمنی کودک بسیار ضروری است. آنها همچنین حاوی فیبر گوارشی طبیعی هستند که به هضم غذا کمک می‌کند.

۲-توت فرنگی؛ نه فقط خوشمزه!

توت فرنگی نه تنها خوشمزه است بلکه حاوی مواد مغذی است که به رشد نوزاد کمک می‌کند. توت فرنگی سرشار از آهن است و دارای ویتامین‌هایی همچونویتامین C، کلسیم، پتاسیم و منیزیم است. علاوه بر این آب زیاد در توت‌فرنگی به رشد نوزاد کمک می‌کند.

۳-موز؛ مقوی و سالم

موز یکی از آن میوه‌هایی است که در دوران شیردهی بسیار کمک‌کننده است. یکی از دلایل این امر وجود مقادیر زیادی از پتاسیم است که به شیردهی مادران کمک ویژه‌ایی می‌کند. همچنین موز باعث می‌شود تا مادر کم‌تر احساس خستگی بکند و انرژی موردنیاز خود را با این میان‌وعده سالم تامین کند.

۴- خواص خرما برای مادران شیرده

اما یکی از میوه‌هایی که در دوران بارداری و در دوران شیردهی، خوردن آن را نباید فراموش شود، خرما است. بسیاری از تحقیقات این را ثابت کرده است که خرما باعث افزایش شیر مادران در دوران شیردهی می‌شود. همچنین وجود کلسیم زیاد در خرما به جلوگیری از پوکی استخوان در مادران پس از شیردهی کمک شایانی می‌رساند. یکی از دیگر خواصی که خرما برای مادران شیرده دارد این است که این میوه بهشتی به وزن‌گیری هرچه بیش‌تر کودک مدد می‌رساند. از دیگر فواید خرما می‌توان به مبارزه با کم‌خونی و کمک به هضم غذا اشاره کرد.

۵-افزایش شیر مادر با زرد آلو و قیسی

زرد‌آلو و برگه زردآلو یا همان قیسی، منبع غنی‌ای از ویتامین‌های متنوع از جمله،C و A می‌باشد. کلسیم، پتاسیم و فیبر موجود درون زردآلو و قیسی نیز به افزایش شیر مادران کمک فوق‌العاده‌ای می‌کند. پس از دوران بارداری و به‌خصوص در زمان شیردهی به نوزاد ورود فیبر به بدن مادران و نوزاد واجد اهمیت بسیاری است. از همین روست که زردآلو و قیسی مانند آجیل‌ها تا این حد مهم می‌شوند.

افزایش شیر مادر با بلغور جو دو سر

فواید جو دوسر در شیردهی بسیار زیاد است و زنان شیرده می‌توانند با مصرف این غذاها و فرآورده‌های آن، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن خود را دریافت کنند. علاوه بر این، کیفیت و کمیت شیر آنها افزایش می‌یابد. اکسی توسین همان هورمونی است که به تولید شیر در سینه مادر کمک می‌کند.
هر چه این هورمون منظم‌تر و بیشتر کار کند، میزان شیر مادر افزایش می‌یابد. جو دوسر تولید این هورمون را در بدن افزایش می‌دهد. زنان باردار می‌توانند مقداری بلغور جو دو سر را به همراه آب و دارچین درون قابلمه روی حرارت قرار دهند. سپس بعد از 5 دقیقه، آن را از روی حرارت بردارند و به عنوان صبحانه یا میان وعده میل کنند.

مصرف دانه‌ی رازیانه از راه‌های افزایش شیر مادر

مادر و نوزاد و یک لیوان دمنوش روی تخت

رازیانه یکی از گیاهان دارویی است که از گذشته تا به امروز، برای افزایش شیر مادر استفاده می‌شود. این گیاه حاوی موادی مانند فلاونوئیدها، ترپنوئیدها و آلکالوئیدها است که می‌توانند به افزایش تولید و جریان شیر مادر کمک کنند. رازیانه همچنین خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی دارد که از عفونت مادران شیرده و تورم سینه‌ها جلوگیری می‌کند. مادران شیرده می‌توانند رازیانه را به صوت دمنوش، به عنوان سبزی و در برخی از کیک‌ها استفاده کنند. زیرا عطر و طعم خوبی هم دارد و باعث خوشمزه‌تر شدن غذاها می‌شود.

تاثیر کنجد بر زیاد شدن شیر مادران

از زمان باستان، خواص کنجد برای مردم مشخص شده بود و از آن زمان کنجد به عنوان یک دانه مفید مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر در دوران شیردهی هستید، حتما این دانه را در رژیم غذایی خود بگنجانید. زیرا کنجد منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا شش، مواد معدنی و کلسیم است که همگی در افزایش شیر مادر موثر هستند. از طرفی، کنجد حاوی استروژن گیاهی است که باعث بهبود شیر می‌شود.

مصرف جوانه گندم برای زیاد شدن شیر مادر

جوانه گندم سرشار از ویتامین E است و در ایجاد تعادل هورمونی و افزایش شیر مادر یک گیاه فوق‌العاده محسوب می‌شود. در ضمن، جوانه گندم حاوی روی است و برای شیردهی اهمیت زیادی دارد. در ضمن، روی به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و حتی می‌تواند نوک سینه ترک خورده بانوان را بهبود بخشد. زیرا این یکی از مشکلات رایجی است که در زمان شیردهی رخ می‌دهد.

شناخت آگاهانه یعنی یک نوزاد سالم!

یکی از مهم‌ترین مراحل رشد کودک دورانی است که مادر به او شیر می‌دهد. به همین دلیل است که بسیار مهم است تا مادران بدانند که چه چیزهایی را باید بخورند و بنوشند و یا برعکس. چرا که خوردن خوراکی‌های مضر، نه فقط به مادر بلکه به کودک نیز آسیب می‌رساند. امیدواریم که در این مطلب به معرفی خوراکی‌هایی که می‌توان در دوران شیردهی مصرف کرد، به خوبی پرداخته باشیم و مورد قبول شما واقع شده باشد.

منابع: smartparents.sg | inshapemummy | alphonsomango | kidspot

شیر مادر تا چند ساعت در دمای اتاق می ماند؟

شیر مادر را می‌توانید در دمای 25 درجه سانتی‌گراد (دمای اتاق)، به مدت 6 ساعت نگهداری کنید.