دسرهای انگلیسی بدون شک محبوب‌ترین دسرها در میان عاشقان خوردنی‌های شیرین و هیجان‌انگیز هستند. یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای انگلیسی، پودینگ است. در این مطلب از مجله بارجیل همراه شما هستیم تا با طرز تهیه انواع پودینگ آشنا شویم. اگر تا انتهای این مقاله را بخوانید به شما می‌گوییم پودینگ چیست، طرز تهیه انواع پودینگ آسان چگونه است و نکات مهم برای داشتن یک دسر پودینگ حرفه‌ای چیست‌.

پودینگ چیست؟ آشنایی با دسر خوشمزه انگلیسی

پودینگ یک دسر شیرین و خوشمزه انگلیسی است که در قرن ۱۹، وارد آمریکا شد. در بریتانیا کلمه پودینگ به عنوان یک اصطلاح عمومی برای دسرهای شیرین استفاده می‌شود. با این حال همانطور که گفتیم، پس از ورود پودینگ به آمریکا این دسر جذاب نسبت به سلیقه محلی‌ها دستخوش تغییرات زیادی شد. بر همین اساس این روزها پودینگ‌های مختلفی مانند پودینگ‌های آب‌پز میوه‌ای، پودینگ‌های بخارپز و پودینگ‌های ترش و تند نیز در میان مردم شناخته‌شده هستند.

پیش‌تر ما در مجله بارجیل با  طرز تهیه پودینگ چیا | انواع پودینگ رژیمی با دانه چیا همراه شما بوده‌ایم. در این مطلب نیز با طرز تهیه ۶ پودینگ خوشمزه و آسان دیگر آشنا خواهیم شد.

طرز تهیه پودینگ وانیل

پودینگ وانیلی یک پودینگ بسیار ساده، همه‌پسند و خوشمزه است. دستور زیر برای ۵ نفر است و در کم‌تر از ۳۰ ثانیه آماده خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال یک دسر آسان و خوشمزه هستید، از پودینگ وانیلی غافل نشوید.

مواد لازم برای تهیه پودینگ وانیلی

شیر: ۲ فنجان

شکر سفید: ۱/۲ فنجان

نشاسته ذرت: ۳ قاشق غذاخوری

نمک: ۱/۴ قاشق چایخوری 

کره: ۱ قاشق غذاخوری

وانیل: ۱/۳ قاشق چایخوری

مراحل تهیه پودینگ وانیلی آسان

شیر را در یک قابلمه حرارت دهید تا حباب‌های ریز را روی آن مشاهده کنید.

شکر، نشاسته ذرت و نمک را در یک کاسه کوچک با هم مخلوط کنید.

مخلوط شکر را کم‌کم به شیر اضافه کرده و به آرامی هم بزنید تا غلیظ شود.

پودینگ را از روی حرارت بردارید، سپس کره و وانیل را داخل مواد بریزید.

پودینگ‌ را به میزان یکسان داخل ظرف‌های دلخواهتان بریزید و پیش از سرو، در یخچال به آن استراحت دهید.

پیشنهاد می‌کنیم برای سرو زیباتر این دسر از پیشنهادهای جذاب بارجیل برای تزئین پودینگ وانیلی خود استفاده کنید.

طرز تهیه پودینگ موز و گردو

دومین مدل از انواع پودینگ خوشمزه این مقاله، پودینگ موز و گردو است. این دسر هیجان‌انگیز با لایه‌های خامه همزده، موز و پودینگ وانیلی، یکی از پرطرفدارترین دسرهای رستوران‌های شیک و لاکچری به شمار می‌آید. این نوع پودینگ نیز زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. اما با ظاهر فوق‌العاده و مزه تکرارنشدنی خود، یک انتخاب عالی برای شب‌نشینی‌ها و میهمانی‌های شما خواهد بود.

مواد لازم برای تهیه پودینگ موز و گردو

شیر تغلیظ‌شده: ۱ قوطی

شیر: ۱ و ۱/۳ فنجان

پودر پودینگ فوری وانیلی: ۱ بسته

خامه غلیظ: ۳ فنجان

عصاره وانیل: ۱ قاشق چایخوری

بیسکویت تیرامیسو (یا هر بیسکویت وانیلی ساده دلخواه مثل پتی بور): ۱ بسته

موز حلقه‌شده: ۴ عدد

شکر دانه‌ ریز: ۲ قاشق چایخوری

گردو خردشده: ۱ فنجان

موز خشک‌شده برای تزئین (به میزان دلخواه)

مراحل تهیه پودینگ موز و گردو

در یک کاسه بزرگ، شیر تغلیظ شده، شیر کامل و مخلوط پودینگ را با همزن برقی بزنید تا به‌خوبی یکدست شود. سپس حدود 5 دقیقه در یخچال قرار دهید تا سفت شود.

در یک کاسه بزرگ دیگر، با استفاده از همزن دستی با سرعت متوسط به بالا، خامه و وانیل را به مدت 2 تا 3 دقیقه با همزن بزنید تا خامه خودش را بگیرد. نیمی از خامه فرم‌گرفته را برای سرو کنار بگذارید. باقی‌مانده خامه فرم‌گرفته را در مخلوط شیر بریزید.

کف یک ظرف پیرکس یا شیشه‌ای را بیسکوییت بچینید. یک سوم مخلوط پودینگ را روی بیسکوییت ها بریزید و با یک لایه دیگر بیسکویت بپوشانید. سپس یک لایه منظم از برش‌های موز را روی آن قرار داده و گردو‌خردشده بپاشید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا ظرف شما پر شود.

شکر را به مابقی خامه فرم‌گرفته  اضافه کنید و هم بزنید. خامه را روی دسر ریخته و سپس با مقداری گردو خردشده، بیسکوییت خردشده و موز خشک تزئین کنید.

حداقل 3 ساعت یا حداکثر تا یک شب پودینگ موز و گردو خوشمزه‌تان را پیش از سرو در یخچال قرار دهید.

ظرف شیشه ای حاوی پودینگ موزی لایه لایه

طرز تهیه پودینگ پسته

اگر به‌دنبال یک دسر ایرانی شیک هستید، پودینگ پسته برای شماست. انواع پودینگ مختلفی در دنیا وجود دارد که طعم و ظاهر آن‌ها بی‌نظیر است. اما به شما قول می‌دهیم پودینگ پسته، یکی از بهترین آن‌ها خواهد بود!

دستور زیر برای ۶ نفر است و کم‌تر از ۳۰ دقیقه آماده‌سازی آن طول می‌کشد.

مواد لازم برای تهیه خمیر پسته

پسته خام یا برشته: ۱ فنجان

پودر قند: ۱ قاشق غذاخوری

نمک: ۱/۴ قاشق چایخوری

مواد لازم برای تهیه پودینگ

شیر: ۲/۳ فنجان

شکر: ۱/۳ فنجان

نشاسته ذرت: ۱/۳ فنجان

نمک: ۱/۴ قاشق چایخوری

شیر: ۲ فنجان

تخم مرغ: ۱ عدد بزرگ

وانیل: ۱/۲ قاشق چایخوری

مراحل تهیه پودینگ پسته

تهیه خمیر پسته:

پسته ها را در  غذاساز بریزید. پودر قند و نمک را اضافه کنید و حدود 5 دقیقه (تا زمانی که به صورت خمیر غلیظی درآید) اجازه دهید مخلوط شوند.

به تدریج شیر را به ترکیب اضافه کنید و هم بزنید تا یک خمیر پسته‌ای مناسب داشته باشید.

برای تهیه پودینگ پسته:

در یک کاسه متوسط تخم مرغ را با شکر و نمک مخلوط کنید. نشاسته ذرت را اضافه کرده و هم بزنید تا مخلوط شوند.

مخلوط شیر  و پسته را به تدریج به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود.

در یک قابلمه متوسط، بقیه شیر را به جوش بیاورید. سپس آن از روی حرارت برداشته و به تدریج به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید.

قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و به مدت 3 دقیقه مدام هم بزنید تا مخلوط غلیظ شود. از روی حرارت بردارید و عصاره وانیل را داخل ترکیب بریزید. در این مرحله می‌توانید مقداری رنگ خوراکی سبز نیز اضافه کنید، اما این اختیاری است.

پودینگ را در ظرف های سرو تقسیم کنید. روی سطح پودینگ را با پلاستیک بپوشانید و بگذارید خنک شوند.

شما می‌توانید قبل از سرو روی پودینگ را با خامه فرم‌گرفته و میوه‌های طبیعی تزئین کنید. نوش جان!

پودینگ های پسته یک نفره با تزئین پسته و خامه فرم گرفته

طرز تهیه پودینگ شکلاتی

عاشقان شکلات، این بخش مقاله انواع پودینگ برای شماست! بدون شک پودینگ شکلاتی یکی از قدیمی‌ترین و خوشمزه‌ترین نوع دسر پودینگ است. پیشنهاد می‌کنیم این دستور بسیار ساده را در کنار شیرینی‌های یلدایی خانگی خود تهیه کرده و شب چله امسال، جشنی فراموش‌نشدنی داشته باشید.

مواد لازم برای تهیه پودینگ شکلاتی

شکر ریزدانه: ۱/۲ فنجان

پودر کاکائو تلخ: ۱/۴ فنجان

پودر نشاسته ذرت: ۲ قاشق غذاخوری

نمک: ۱/۲ قاشق چایخوری

شیر: ۲ و نیم فنجان

زرده تخم مرغ: ۳ عدد بزرگ

شکلات تلخ و شیرین خردشده: ۱ فنجان

کره: ۲ قاشق غذاخوری

عصاره وانیل: ۱ قاشق چایخوری

سس شکلات و خامه همزده برای تزئین: به میزان لازم

مراحل تهیه پودینگ شکلاتی

در یک قابلمه متوسط، شکر، پودر کاکائو، نشاسته ذرت و نمک را با هم مخلوط کنید. شیر را به آرامی در آن بریزید و هم بزنید تا ترکیب شود. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و به مدت 6 دقیقه هم بزنید تا مخلوط بجوشد.

زرده‌های تخم‌مرغ را در کاسه‌ای با حرارت متوسط بریزید و با همزن بزنید تا سبک شده و کف کند. به آرامی  1/2 فنجان مخلوط کاکائو داغ را داخل تخم مرغ بریزید و هم بزنید تا ترکیب شود.

مخلوط تخم مرغ را به آرامی در ماهیتابه با حرارت متوسط بریزید و مدام هم بزنید. حدود 3 دقیقه این کار را تکرار کنید تا مایع به غلظتی شبیه پودینگ برسد سپس از روی حرارت بردارید.

شکلات، کره و وانیل را با همزن بزنید تا یکدست شود. سپس آن را داخل مایع پودینگ بریزید. اگر مخلوط گلوله گلوله به نظر می‌رسد، می‌توانید آن را از صافی رد کنید.

مواد پودینگ را در یک کاسه بزرگ یا کاسه‌های سرو کوچک بریزید و روی آن را پلاستیک بکشید. پودینگ را برای حداقل ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

وقتی پودینگ شکلاتی آماده سرو شد، روی آن را با خامه فرم‌گرفته و سس شکلات تزئین کنید.

پودینگ شکلاتی با تزئین خامه همزده و خرده شکلات

طرز تهیه پودینگ زعفرانی

مگر می‌شود لیستی از انواع پودینگ ایرانی و انگلیسی داشته باشیم و اسمی از پودینگ زعفرانی نبریم؟ نحوه تهیه پودینگ زعفرانی بسیار آسان و سریع است. بنابراین درست‌کردن این پودینگ خوشمزه را حتما در برنامه خود قرار دهید.

مواد لازم برای تهیه پودینگ زعفرانی

شیر: ۴‌ فنجان

شکر دانه‌ریز: ۱ فنجان

پودر نشاسته ذرت: ۴ قاشق غذاخوری

گلاب: ۱/۴ فنجان

زعفران دم‌کرده: به میزان لازم

مراحل تهیه پودینگ زعفرانی آسان

در یک قابلمه مناسب شیر، نشاسته ذرت و شکر را مخلوط کنید و هم بزنید. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید تا ته نگیرد.

آنقدر به هم زدن ادامه دهید تا شیر بجوشد و مواد غلیظ شوند. سپس اجازه دهید ترکیب ما ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیگر هم روی حرارت باشد. پس از این زمان گلاب و زعفران را اضافه کنید.

زمانی که ترکیب یکدست شد شعله را خاموش کنید. پودینگ را در ظرف‌های مورد نظر ریخته و چند ساعت در یخچال قرار دهید تا خنک شود. می‌توانید روی این پودینگ را با انواع مغزها و دانه‌های خوراکی تزئین کنید.

طرز تهیه پودینگ رژیمی

در یک نگاه کلی، پودینگ دسر پرکالری و چاق کننده‌ای نیست. یک سروینگ پودینگ وانیلی بدون شکر (با شیرین‌کننده مصنوعی) کم‌تر از ۱۰۰ کالری، انرژی دارد. با این حال اگر به‌دنبال یک دستور پودینگ رژیمی هستید، این دستور را دنبال کنید.

مواد لازم برای تهیه پودینگ رژیمی

شیر نارگیل بدون شکر (یا هر شیر گیاهی دیگر): ۲/۳ پیمانه

سیروپ وانیل بدون شکر: ۱/۳ پیمانه

زرده تخم مرغ: ۲ عدد بزرگ

پودر ژلاتین: ۲ و نیم قاشق چایخوری

نمک: ۱/۴ قاشق چایخوری

مراحل تهیه پودینگ رژیمی

نصف شیر نارگیل را در یک کاسه کوچک بریزید. پودر ژلاتین را روی آن بپاشید (نریزید) و بلافاصله با همزن هم بزنید. مخلوط را کنار بگذارید.

یک قابلمه را روی حرارت متوسط گاز گذاشته و باقیمانده شیر نارگیل، شربت وانیل و نمک را با هم مخلوط کنید. حدود 5 دقیقه به طور مداوم هم بزنید تا مخلوط یکدست شده و روی آن حباب‌های ریز تشکیل شود.

مخلوط به‌دست‌آمده را به یک کاسه منتقل کنید. زرده‌های تخم مرغ را با همزن بزنید. زرده‌ها را به آرامی داخل مخلوط بریزید و هم بزنید تا نرم شوند.

مخلوط ژلاتین را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست و حل شود.

اجازه دهید پودینگ حدود 10 دقیقه خنک شود و روی آن را با سلفون بپوشانید. پودینگ رژیمی را حداقل 4 ساعت در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد.

برای آنکه بافت بهتری از پودینگ احساس کنید، قبل از سرو، پودینگ را با همزن دستی هم بزنید تا پودینگ سبک و پف‌دار شود.

اگر طرفدار دسرهای رژیمی هستید، پیشنهاد می‌کنیم همین حالا سری هم به مقاله طرز تهیه انواع شیرینی رژیمی بزنید.

سه کاسه پودینگ وانیلی ساده

نکات مهم در هنگام درست کردن انواع پودینگ ها

تا این بخش از مقاله «انواع پودینگ» با ۶ مدل طرز تهیه پودینگ خوشمزه آشنا شدیم. اگر نکات زیر را رعایت کنید، مطمئن باشید که پودینگ مورد علاقه شما، زبانزد همه کسانی که آن را تست می‌کنند، خواهد شد.

  • پودینگ را از پایه درست کنید؛ اگرچه برای تهیه پودینگ بسیاری از افراد بازکردن یک بسته پودینگ آماده را انتخاب می‌کنند، اما فراموش نکنید که برای یک طعم، بافت و ظاهر عالی، بهتر است پودینگ را از پایه درست کنیم.
  • از مواد اولیه تازه استفاده کنید؛هرچه تعداد مواد اولیه شما کم‌تر باشد، کیفیت و تازگی آن‌ها اهمیت بیشتری دارد. از تخم مرغ‌  و شیر محلی، عصاره وانیل خالص و میوه‌های مرغوب غافل نشوید.
  • پودینگ را سرد سرو کنید؛ نیازی نیست پودینگ را فریز کنید، اما حتما آن را خنک سرو کنید. البته میوه‌های یخ‌زده می‌توانند انتخاب خوبی برای تزئین باشند.
  • ترکیبات روی گاز را سریع هم بزنید؛ مهم‌ترین نکته برای داشتن یک پودینگ با بافت عالی، هم‌زدن صحیح مخلوط پودینگ است. سعی کنید مواد روی گاز را سریع و مداوم هم بزنید تا مایه پودینگ گلوله گلوله نشود.
  • پس از سردشدن پودینگ، آن را به حال خود رها کنید؛ هرکاری که با مایه پودینگ دارید تا زمان جوشیدن آن انجام دهید. پس از خنک‌شدن مایه پودینگ در هوای اتاق، هم زدن آن سبب گلوله گلوله شدن پودینگ می‌شود.
  • عصاره‌ها را در انتها اضافه کنید؛ عصاره بادام، وانیل یا هر عصاره دیگری که در دستور پودینگ وجود دارد را پس از سردشدن پودینگ اضافه کنید. در غیر این صورت عصاره تبخیر می‌شود و تاثیر آن از بین می‌رود.
  • پودینگ را  به اندازه کافی بجوشانید؛ زیاد جوشاندن پودینگ باعث سوختن و کم جوشاندن آن باعث داشتن یک پودینگ شل خواهد شد. طبق دستور مایه پودینگ را بجوشانید.

کلام آخر؛ طرز تهیه انواع پودینگ را در بارجیل بخوانید

پودینگ‌ها دسرهای خوشمزه انگلیسی هستند که جایگاه خاصی در قلب مردم تمام دنیا دارند. در میان انواع پودینگ، شکلاتی و وانیلی را می‌توان محبوب‌ترین نوع آن‌ها دانست. در این مطلب از مجله بارجیل علاوه‌بر پودینگ وانیلی و شکلاتی، با دو مدل پودینگ خوشمزه که با ذائقه ایرانی‌ها سازگاری زیادی دارد، یعنی پودینگ پسته و زعفران نیز آشنا شدیم. همچنین نکات مهم تهیه پودینگ را یاد گرفتیم و نحوه جلوگیری از شل‌شدن دسر پودینگ را شناختیم. به نظر شما خوشمزه‌ترین نوع پودینگ کدام است؟ نظراتتان را با ما در میان بگذارید!

منابع: allrecipes | delish.com