سبزه نوروز یکی از مهمترین مواردی است که نه تنها وجود آن فلسفه نوروز را کامل می‌کند، بلکه باعث زیباتر شدن تزئینات هفت سین شما می‌شود. درست است که بسیاری از ما هر سال گندم را به عنوان سبزه عید انتخاب می‌کنیم، ولی شاید گاهی دلمان تنوع بخواهد و دوست داشته باشیم سبزه جدیدی بکاریم. این باعث جذاب‌تر شدن سفره می‌شود و در عین حال شوق و ذوق شما را برای درست کردن هفت سین افزایش می‌دهد.
به همین دلیل ما قصد داریم در این مطلب به توضیح کاشت انواع سبزه عید بپردازیم و بهترین زمان کاشت آنها را نیز بررسی کنیم. همراه مجله بارجیل باشید.

طرز کاشت انواع سبزه شب عید

شما می‌توانید با استفاده از انواع دانه‌ها و بذرها، سبزه نوروز درست کنید. حتی بسیاری از دانه‌های آجیلی هم برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. دقیقا همان دانه‌هایی که برای غذای شب عید و انواع شیرینی نوروز به کار می‌روند را هم می‌توانید برای سبزه عید استفاده کنید. ولی از بین تمامی آنها، برخی جذاب‌تر هستند که شامل موارد زیر می‌شوند:

1. سبزه کنجد

برای کاشت سبزه کنجد می‌توانید از کنجد سیاه و سفید استفاده کنید. اما حتما مطمئن شوید که کنجد، خام و بو نداده است. کنجد را باید حدود 8 روز قبل از عید نوروز بکارید. این سبزه رشد کمی دارد، بنابراین تا سیزه بدر سالم می‌ماند. کنجد را می‌توانید به دو روش در خاک و بدون استفاده از خاک بکارید:

• کاشت سبزه کنجد در خاک

ابتدا دانه‌های کنجد را به مدت 12 ساعت در آب قرار دهید تا خیس بخورند. سپس دانه‌ها را از آب خارج کرده و در گلدان یا ظرف دلخواه خود که مقداری خاک در آن ریخته‌اید، قرار دهید. ارتفاع خاک باید 4-8 سانتی2متر باشد. خاک مناسب آن، خاک باغچه است و می‌توانید مقداری خاک برگ هم استفاده کنید.
حال با استفاده از آبپاش، خاک را آبیاری کنید. نباید خیلی به دانه‌ها آب بدهید، زیرا باعث پوسیده شدن آنها می‌شود. حالا بذرها را با یک لایه نازک خاک با ارتفاع 1 تا 2 سانتی‌متر بپوشانید. در این مرحله خاک را به میزان کم، با آبپاش خیس کنید.
سپس گلدان خود را در مکانی آفتاب‌گیر بگذارید. البته نباید گلدان را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. نور پشت پنجره برای سبزه هفت سین کنجد، مناسب است. سبزه را به طور منظم آبیاری کنید، زیرا خاک نباید برای طولانی مدت خشک بماند. بعد از یک تا دو هفته سبزه شما حاضر است.

• کاشت سبزه کنجد بدون خاک

این روش هم شبیه به روش قبلی است، اما چند نکته مهم وجود دارند که باید به آنها دقت کنید:
کنجد را به مدت 24 ساعت در آب خیس کنید. بهتر است در این روش از کنجد سیاه استفاده کنید، زیرا کنجد سیاه نسبتا سریع رشد می‌کند. سپس دانه‌ها را از آب خارج کرده و روی یک پارچه نخی مرطوب بریزید. حالا با یک پارچه مرطوب دیگر روی دانه‌ها را بپوشانید.
بعد از چند روز، دانه‌ها جوانه می زنند. در این مدت همیشه باید پارچه را مرطوب نگه دارید. دانه‌ها را داخل پارچه در مکانی با نور کافی قرار دهید و آنها را از داخل پارچه به ظرف مورد نظر خود منتقل کنید. دانه‌ها را کمی با آب‌پاش خیس کنید و روی ظرف را با پلاستیک بپوشانید. پس از چند روز، پلاستیک را بردارید تا سبزه رشد کند. در این مدت یک یا دو بار در روز روی دانه‌ها آب بپاشید. حتما گلدان یا ظرف سبزه خود را در نقطه‌ای نورگیر قرار دهید.

2. سبزه ذرت

یک عدد سبزه ذرت در ظرف

سبزه ذرت شباهت زیادی به سبز گندم دارد؛ اما برگ‌های آن ضخیم‌تر، پهن‌تر و بادوام‌تر هستند. پیش از کاشت دقت کنید که اگر تعداد دانه‌های ظرف مورد نظر شما کم باشد، سبزه کم پشت می‌شود. بنابراین تعداد دانه‌ها را نسبت به ظرف اندازه‌گیری کنید؛ نه خیلی زیاد و نه خیلی کم. برای کاشت سبزه عید با ذرت، مراحل زیر را دنبال کنید:
برای کاشت سبزه ذرت باید حدود 20 روز قبل از عید دست به کار شوید. ابتدا دانه‌های ذرت باید حداقل 3 روز خیس شوند. در این مدت آب گلدان یا ظرف را مرتب عوض کنید تا آبِ تازه به دانه‌ها برسد؛ اما گلدان را تغییر ندهید تا جوانه بزنند.
بعد از این مدت، شاهد جوانه زدن بذرها خواهید بود. در این مرحله باید بذرهای جوانه زده را در ظرف مورد نظر قرار داده و روی آنها را با دستمال حوله‎ای بپوشانید. همچنین می‌توانید ذرت را در یک دستمال نخی قرار دهید و به طور مرتب آن را با آب اسپری کنید. بعد از گذشت 10 روز دانه‌ها قد می‌کشند و ذرت سبز می‌شود.

3. آموزش کاشت سبزه عید نوروز با دانه خاکشیر

خاکشیر را هم می‌توانید در ظرف بکارید، ولی معمولا افراد ترجیح می‌دهند آن را روی اسفنج با اشکال مختلف بکارند. در این صورت، یک سبزه جذاب و دیدنی خواهید داشت. خاکشیر را چند ساعت تا یک روز در آب خیس کنید. اسفنج را به هر شکلی که می‌خواهید، برش بزنید و شکل دهید. خاکشیرهای خیس خورده را روی اسفنج بچسبانید. روی آنها آب بپاشید تا رشد کنند.
روی یک نایلون دو سوراخ ایجاد کنید و آن را روی اسفنج بکشید. البته مراقب باشید تا به دانه‌های خاکشیر برخورد نکند. نایلون باید حدود 2 روز روی اسفنج بماند و در این مدت باید روزی 3 بار سطح را اسپری کنید. پس از جوانه زدن خاکشیر، نایلون را بردارید. سبزه را آبیاری کنید و در مکانی پر نور قرار دهید. با این سبزه، یک سفره هفت سین خاص و زیبا خواهید داشت. اگر در حال تدارکات عید هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب عیدی چی بدیم و سیزده بدر چی بخوریم را هم مطالعه کنید.

4. سبزه عدس

یک عدد سبزه عدس تزئین شده با روبان

اگر قصد دارید برای سبزه عید از عدس استفاده کنید، باید آن را 15 تا 18 روز قبل از عید بکارید. ابتدا عدس‌ها را در ظرفی بریزید و آنها را به مدت یک روز خیس کنید. حتما آب عدس‌ها را در این زمان عوض کنید تا بو نگیرد. سپس عدس‌ها در یک دستمال نخی خیس شده، بریزید و درون کاسه قرار دهید. در این مرحله نباید به عدس‌ها نور برسد، بنابراین آنها را جایی گرم و تاریک مثل پشت بخاری قرار دهید.
به طور دائم بررسی کنید که دستمال مرطوب باشد و عدس خشک نشود. فقط آن را تا جایی مرطوب کنید که خیس باشد. تا زمانی که عدس‌ها جوانه بزنند، باید آنها را داخل دستمال قرار دهید. بعد از جوانه زدن، عدس‌ها را در ظرف مورد نظر بریزید. اگر می‌خواهید سبزه شما پرپشت باشد، باید عدس‌های بیشتری را در ظرف بریزید.
سپس دستمال را خیس کنید، آن را روی عدس‌ها قرار دهید و ظرف را زیر نور آفتاب بگذارید. وقتی دستمال خشک شد، روی عدس آب بپاشید و دوباره دستمال را روی آنها قرار دهید. این کار را باید روزی 2 بار انجام دهید. اگر داخل عدس‌ها آب باقی ماند، آن را خالی کنید؛ زیرا سبزه شما کپک می‌زند. زمانی که جوانه عدس‌ها حدود 5 سانتی متر رشد کردند، در طول روز آنها را در آفتاب قرار دهید. ولی شب‌ها ظرف را به داخل خانه بیاورید.

5. سبزه ماش

همانطور که گفتیم، انواع سبزه نوروز با توجه به نوع دانه، در زمان متفاوتی رشد می‌کنند. سبزه ماش نسبت به خاکشیر و گندم رشد کندتری دارد و از طرفی در مقایسه با عدس، زودتر رشد می‌کند. به طور کلی، 12 روز قبل از عید می‌توانید این سبزه را بکارید.
برای کاشت سبزه هفت سین با ماش، ابتدا مقداری ماش سالم و تازه تهیه کنید. مقدار ماش به ظرفی بستگی دارد که می‌خواهید سبزه را در آن بکارید. ماش‌ها را در ظرف مورد نظر بریزید و به اندازه 2 بند انگشت بالاتر از سطح آنها را با آب پر کنید. اجازه دهید حدود 12 تا 16 ساعت در آب خیس بخورند.
سپس آب داخل ظرف را خالی کنید و ماش را در ظرف اصلی بریزید. سطح آن را با دستان خود صاف کنید و سپس یک پارچه نخی روی آن قرار دهید. در طول روز پارچه را حدود 4 یا 5 دفعه اسپری کنید تا ماش خشک نشود. توجه داشته باشید که وجود پارچه مرطوب تا زمانی که بذر ماش جوانه بزند، ضروری است. بعد از اینکه ماش‌ها جوانه زدند و کمی سبز شدند، پارچه را از روی آنها جدا کنید.
در ادامه سبزه را با اسپری آبیاری کنید، اما مطمئن شوید که آب در ته گلدان باقی نماند؛ زیرا باعث پوسیدگی سبزی و عدم رشد آن می‌شود. این کار را تا جایی ادامه دهید که ماش به ارتفاع دلخواه برسد. حال یک سبزه بسیار زیبا دارید که می‌توانید آن را به عنوان چیدمان و تزئینات هفت سین استفاده کنید.

6. سبزه سیاهدانه

سبزه سیاهدانه داخل جعبه

اگر می‌خواهید یک سبزه عید خاص و متفاوت داشته باشید، ما سبزه سیاهدانه را پیشنهاد می‌دهیم. این سبزه با برگ‌های سرخسی شکل و برگچه‌های کوچک رشد می‌کند. حتی اگر بعدا این گیاه را به گلدان منتقل کنید، می‌توانید گل‌های سفید، آبی و صورتی فوق‌العاده زیبایی را مشاهده کنید که تمام گیاه را پر می‌کنند. سبزه سیاه‌دانه نیاز به آب و هوای گرم و مرطوب دارد. دمای خانه شما نباید بیشتر از 25 درجه سانتی‌گراد شود.
برای کاشت آن، ابتدا سیاهدانه را در خاک غنی از ماسه و سنگریزه بریزید. در ضمن، خاک باید سرشار از نیروژن و فسفر باشد تا گیاه به خوبی رشد کند. بذر سیاهدانه را در عمق 25 سانتی‌متری خاک قرار دهید. سپس مقداری خاک روی بذرها بریزید و با استفاده از اسپری آنها را آبیاری کنید.
سیاه دانه معمولا بعد از 5 تا 15 روز سبز می‌شود. در این مدت سبزه شما باید نور و آب مناسبی دریافت کند. اگر خانه شما به گونه‌ای است که آفتاب یا نور کافی وجود ندارد، سیاهدانه رشد نمی‌کند. زیرا این گیاه برای رشد به نور زیادی نیاز دارد و در صورت دریافت نور خوب، سریعا رشد می‌کند. زمانی که ارتفاع بذر سیاه دانه‌ها بیش از 8 سانتی‌متر شد، می‌توانید گیاه را از گلدان خارج کنید و آن را به باغچه انتقال دهید. پس از کاشت و جوانه زدن سیاهدانه، بهتر است گیاه هفته‌ای 2 بار آبیاری شود تا به خوبی رشد کند.
آبیاری بیش از حد به گیاه آسیب می‌رساند و باعث آفات و پوسیدگی می‌شود، بنابراین از آبیاری بیش از اندازه خودداری کنید. هر زمان که احساس کردید خاک گیاه خشک است، به آن آب بدهید.

7. سبزه تخم کدو

شاید کمتر کسی را دیده باشیم که برای سبزه نوروز، از تخم کدو استفاده کند. ولی جالب است بدانید که این سبزه شکل خاصی دارد و می‌تواند سفره شما را زیباتر کند. این سبزه در انواع ظروف رشد می‌کند، ولی ما سبد را پیشنهاد می‌دهیم. زیرا سبزه تخمه کدو در سبد مانند یک گیاه تزئینی رشد می‌کند.
ابتدا مقداری تخمه کدو خام و سالم تهیه کنید. سپس بذرها را به مدت 48 ساعت در آب قرار دهید تا خیس شوند. اگر برخی از تخمه کدوها بر روی آب قرار گرفتند، باید آنها را جدا کنید؛ زیرا این تخمه‌ها خراب هستند. در این زمان چندین بار آب تخم کدوها را عوض کنید. سپس تخم کدو را به مدت 2 تا 3 شب داخل پارچه نخی قرار دهید و آب بپاشید تا جوانه بزنند. یک پلاستیک شفاف را روی سبد مورد نظر قرار دهید و چند سوراخ در آن ایجاد کنید. حدود 10 سانتی‌متر خاک داخل سبد بریزید و با اسپری آن را مرطوب کنید. سپس دانه‌های کدو سبز جوانه زده را روی خاک قرار دهید.
بعد از ریختن تخمه کدو بر روی خاک، یک پلاستیک شفاف را از چند طرف سوراخ کنید و روی سبد قرار دهید. این باعث افزایش رطوبت و رشد سریع سبز نوروز شما می‌شود. تخم کدو سبز را روزی 2 بار با آب اسپری کنید تا کاملا پرپشت شود.

آموزش کاشت سبزه فوری، سریع ترین دانه ها برای جوانه زدن کدامند؟

در هیاهوی آماده شدن برای عید و خانه تکانی، ممکن است سبزه نوروز آخرین چیزی باشد که به فکر آن بیفتید و آن را فراموش کنید. اگر دلتان نمی‌خواهد از بازار سبزه بخرید و دوست دارید یک سبزه خانگی داشته باشید، باید ترفندهای کاشت سبزه فوری را بشناسید. البته ترفند خیلی خاصی وجود ندارد و با انتخاب دانه مناسب، سبزه سریعا رشد می‌کند.
برای رشد سریع‌تر آن، به ظرف مورد نظر حتما دقت کنید. بهترین ظروف برای این کار، گلدان‌های سفالی و چوبی هستند؛ زیرا رطوبت را به خوبی در داخل خود نگه می‌دارند و دانه بهتر رشد می‌کند. اما ظروف فلزی و پلاستیکی بدترین گزینه‌ها هستند. برای رشد سریع سبزه، پس از قرار دادن بذرهای جوانه زده در ظرف اصلی، بهتر است آن را در جای خنک قرار دهید. رعایت این موارد باعث می‌شود تا سبزه در شرایط بهتری قرار بگیرد و سریع‌تر رشد کند.
در بین همه دانه‌هایی که در ابتدای متن بررسی کردیم، خاکشیر رشد بسیار سریعی دارد. یونجه هم با سرعت بالایی جوانه می‌زند و می‌توانید آن را تنها چند روز مانده به نوروز بکارید. پس از این دو، عدس و ماش جزو دانه های با رشد سریع محسوب می‌شوند.

سخن آخر
امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و پس از مطالعه آن بتوانید سبزه نوروز جدید و زیبایی را درست کنید. شما می‌توانید انواع دانه‌های خام عنوان شده را از بارجیل تهیه کنید و سبزه خود را بکارید. در ضمن، برای خرید آجیل هم می‌توانید وارد سایت ما شوید و متنوع‌ترین مخلوط‌های نوروزی را با قیمت‌های مختلف تهیه کنید.

منابع: blog.okcs.com | chidaneh.com

هر نوع دانه برای انواع سبزه عید چقدر باید خیس بخورد؟

این به نوع دانه بستگی دارد، ولی میزان خیس خوردن دانه‌های رایج عبارت‌اند از :کنجد 1 تا 2 روز، ماش و عدس 3 تا 5 روز، گندم 2 تا 3 روز، نخود و ارزن 3 تا 4 روز.

نحوه صحیح آبیاری سبزه عید با خاکشیر چگونه است؟

سبزه خاکشیر را باید به میزان لازم با آب‌پاش و اسپری آبیاری کنید.

بهترین روش رشد سریع سبزه عید چیست؟

برای رشد بهتر سبزه، حتما به میزان رطوبت آن دقت کنید. در ضمن، آماده کردن زیرسازی مناسب برای ظروف، یکی از دیگر از راه‌های رشد سریع سبزه عید است.