همین حالا از پنجره به بیرون نگاهی بیندازید. خورشید می‌درخشد، گل‌ها شکوفه داده‌اند و فصل هوای معتدل بهاری، رسما آغاز شده است! در حالی که طبیعت بالاخره در حال بیدارشدن است، ما تنها کاری که دلمان می‌خواهد انجام دهیم، خوابیدن است. بدون شک تا به این لحظه شما هم متوجه شده‌اید که در فصل بهار حتی اگر هشت ساعت یا بیشتر هم بخوابیم، باز هم انرژی‌ کافی نداریم. به نظر شما علت این خواب آلودگی بهاری چیست؟ این بار در بارجیل همراه شما هستیم تا در کنار هم، به دنبال یک راهکار موثر برای رفع خستگی بهاری باشیم. ابتدا همراه ما باشید تا بدانیم علت خواب آلودگی بهاری چیست. سپس در کنار هم روش‌های حل این مشکل را بررسی خواهیم کرد.

علت خواب آلودگی فصل بهار چیست؟

مدام خسته هستید، صبح‌ها به سختی از تخت بیرون می‌آیید و شب‌ها برای بازگشت به رختخواب لحظه‌شماری می‌کنید. اگر شما هم این علائم را در بهار تجربه می‌کنید، استرس نداشته باشید. سندروم خستگی بهاری در واقع یک عارضه طبیعی است که در فصل بهار توسط سیستم فیزیکی ما ایجاد می‌شود.

در طول ماه‌های زمستان، به دلیل ساعات کوتاه‌تر روز، هورمون‌هایی مانند سروتونین در بدن شما کم می‌شود. با فرا رسیدن فصل بهار و ساعات طولانی‌تر وجود نور خورشید، بدن نیاز به تنظیم طبیعی دارد. بنابراین دمای بدن شما افزایش می‌یابد، رگ‌های خونی منبسط می‌شوند و در نهایت، فشار خون پایین می‌آید. نور بیشتر باعث می‌شود بدن مقدار بیشتری از «هورمون فعالیت» سروتونین ترشح کند در حالی که میزان ملاتونین همچنان بالاست. بدن شما نمی‌تواند یک شبه با این حجم از تغییرات سازگار شود؛ در نتیجه ممکن است احساس بی حالی، انگیزه کمتر و خستگی کنید. بنابراین نگران نباشید؛ دلیل علمی و اثبات شده‌ای وجود دارد که چرا شما در اوایل بهار احساس شادابی برای انجام فعالیت‌های شدید ندارید.

آیا درمان خواب آلودگی در فصل بهار ممکن است؟

حالا که با علت خواب آلودگی بهاری آشنا شدیم، بد نیست به یک سوال مهم در این باره پاسخ دهیم. آیا درمان خواب آلودگی در فصل بهار ممکن است؟ خوشبختانه پاسخ این سوال، یک بله قاطعانه است.

از دوش ابتدای صبح تا ورزش کششی منظم، روش‌هایی مختلفی برای درمان خستگی بهاره وجود دارد. همچنین کاهش مصرف قند به صورت کل، یک روش ثابت‌شده برای افزایش انرژی در طول روز به شمار می‌آید. البته به شما حق می‌دهیم اگر در ابتدا حذف یا کاهش قند برایتان بسیار سخت باشد. با این حال ما در مجله بارجیل همیشه همراه شما هستیم تا با معرفی راهکارهای جایگزین مثل انتخاب خوشمزه، رژیمی و طبیعی بجای قند برای چای و دمنوش همراه شما در مسیر سلامتی باشیم.

همانطور که در ابتدای این بخش گفتیم، روش‌هایی مختلفی برای درمان خواب آلودگی در فصل بهار وجود دارد. در ادامه، ۴ تا از بهترین راهکارهای تغذیه‌ای برای از بین بردن خستگی بهاری را بررسی می‌کنیم.

مصرف دمنوش های گیاهی برای رفع خواب آلودگی در بهار

یکی از ساده‌ترین و البته موثرترین روش‌ها جهت مقابله با خواب آلودگی بهاری، مصرف دمنوش‌های گیاهی است. دمنوش‌ها نه تنها با خاصیت‌های مختلف خود، جایگزین بهتری برای چای هستند، بلکه با عطر و بوی خوش، حال و هوای بهار را به خانه می‌آورند. شما می‌توانید انواع دمنوش را به آسانی در فروشگاه اینترنتی بارجیل خریداری کنید. به کمک دکمه زیر، فورا به صفحه دمنوش‌های گیاهی هدایت خواهید شد.

در ادامه از شما دعوت می‌کنیم با ما باشید تا با ۵ تا از بهترین دمنوش‌های گیاهی برای کاهش خواب بهاری آشنا شویم.

دمنوش زنجبیل

یک لیوان دمنوش زنجبیل در ابتدای صبح، ضامن انرژی روزانه شما خواهد بود. زنجبیل یک گیاه گرم و خوش‌عطر است که از زمان قدیم، جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی ما داشته است.

مطالعات جدید نشان داده که مصرف زنجبیل با افزایش سروتونین در بدن، ارتباط مستقیم دارد. همانطور که گفته شد، در فصل بهار با بهم‌خوردن نظم هورمونی بدن خستگی افزایش می‌یابد. بنابراین دریافت این سروتونین خارجی، می‌تواند خستگی ناشی از ملاتونین را در بدن کاهش دهد. همچنین دمنوش زنجبیل با کاهش التهابات، نقش موثری در کاهش پف صورت و بهبود فرم بدن می‌شود. بنابراین اگر مایلید دمنوشی را در فصل بهار مصرف کنید که ایمنی بدن، انرژی و زیبایی را در کنار هم به شما هدیه می‌دهد، پیشنهاد ما دمنوش زنجبیل است. البته اگر به سلامت پوست خود اهمیت می‌دهید، مطالعه مقاله دمنوش برای سفت شدن پوست صورت هم خالی از لطف نیست.

یک فنجان دمنوش زنجبیل با برش‌های لیمو

دمنوش زعفران

بدون شک یک فنجان دمنوش شادی‌آور می‌تواند خستگی بهاری را از تن به در کند. همه ما می‌دانیم که مصرف زعفران تاریخچه طولانی در درمان افسردگی، اضطراب و کاهش خستگی دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تاثیر بیشتر، دمنوش زعفران را با نبات نوش‌جان کنید.

همچنین اگر زعفران در دسترس ندارید، مصرف نبات‌ زعفرانی در کنار چای بهاره نیز می‌تواند انتخاب خوبی باشد. البته مصرف مداوم نبات، چندان انتخاب سالمی نیست و می‌تواند شکر مصرفی شما را بالا ببرد. بنابراین اگر یک دمنوش مناسب برای کاهش وزن و لاغری می‌خواهید، لیست کاملی از دمنوش‌های سلامت در مطلب انواع دمنوش های لاغری برای آنکه خودمان را بیشتر دوست داشته باشیم برای شما آماده شده است.

یک فنجان دمنوش زعفران

دمنوش آویشن

سومین پیشنهاد ما برای از بین بردن خستگی بهاری، دمنوش آویشن است. آویشن، گیاهی خوش‌عطر و طعم و سرشار از کارواکرول است. این ماده حیاتی در بدن، سطح دوپامین و سروتونین مغز را تنظیم می‌کند. بنابراین مصرف کم اما مداوم آویشن می‌تواند به وضوح خستگی را از تن زدوده و حال و هوایی خوش به شما هدیه دهد.

برای تاثیر بیشتر و مزه بهتر، کمی آویشن خشک یا تازه را به همراه میوه‌های بهاری دلخواه خود در قوری بریزید. با کمی آب جوش یک دمنوش آویشن معطر تهیه کنید تا در روزهای بهاری پیش‌رو، ایمن و سرحال باشید. شما می‌توانید برای انتخاب بهترین میوه برای تهیه دمنوش گیاهی از مطلب دمنوش‌های بهاری و میوه‌های مناسب برای تهیه دمنوش کمک بگیرید.

یک فنجان دمنوش آویشن به همراه آویشن خشک

دمنوش بهار نارنج

دمنوش بهارنارنج، چهارمین معجزه‌ گرم معطر برای رفع خواب آلودگی بهاری است. شکوفه نارنج یکی از اجزای دوست‌داشتنی و همیشگی آروماتراپی است. این غنچه خوش‌عطر با تسکین دردهای مزمن و بهبود آرامش روان، یک مسکن طبیعی به شمار می‌آید. 

بهارنارنج را در رژیم روزانه فصل بهار خود بگنجانید تا از استرس، اسپاسم‌های عصبی، افسردگی و تغییرات خلق و خو در امان باشید. تهیه دمنوش بهارنارنج ساده و مشابه نحوه تهیه دمنوش به لیمو است. کافی است مقداری از این گیاه را در آب جوش ریخته و برای ده دقیقه الی یک ربع صبر کنید تا دم بکشد. در نظر داشته باشید که طبع بهارنارنج گرم و خشک است. بنابراین اگر مزاج گرمی دارید در مصرف این دمنوش زیاده‌روی نکنید.

دمنوش ماچا

در آخر، بهترین و موثرترین روش برای رفع خواب آلودگی بهاری، یک معجون سبزرنگ گیاهی است. اگر مایلید یک نوشیدنی حاوی کافئین به رژیم غذایی بهاری خود اضافه کنید، ماچا پیشنهاد ما به شما است.

ماچا نوعی چای سبز پودرشده است که برگ‌های آن به شکل خاصی پرورش یافته است. نکته ویژه در مصرف ماچا، نحوه رساندن کافئین به مغز است. برخلاف قهوه، دمنوش ماچا کافئین را به صورت آهسته در مغز آزاد می‌کند. بنابراین پس از مصرف یک فنجان دمنوش ماچا، شش تا هشت ساعت آینده سرحال خواهید بود. همچنین مصرف مداوم اما کنترل‌شده ماچا، نقش مثبتی در کاهش و کنترل وزن دارد.

یک لیوان ماچا در دست

استفاده از قهوه در طول روز برای مقابله با خواب الودگی در بهار

حالا که با انواع دمنوش برای مقابله با خواب آلودگی بهاری آشنا شدیم، بد نیست نگاهی هم به دومین توصیه تغذیه‌ای بیندازیم. قهوه حضوری طولانی در تاریخ آدمیان دارد. بسیار از فیلسوف‌ها و نام‌های مهم تاریخ در طول روز، فنجان‌های زیادی از این نوشیدنی اسرارآمیز را می‌نوشیدند تا تمرکز و خلاقیت خود را افزایش دهند. مصرف مقدار کمی قهوه، حجم نسبتا زیادی از دوپامین را در مغز آزاد می‌کند. به همین دلیل قهوه می‌تواند با کاهش خستگی و افزایش شادی، حالی خوش در سراسر بدن ایجاد کند.

اگر قهوه‌ را به عنوان حلال مشکل خستگی بهاری خود انتخاب کرده‌اید، بارجیل همراه شماست.‌ شما می‌توانید قهوه دلخواه خود را در اندازه مورد نظر خود از فروشگاه بارجیل تهیه کنید.

مصرف آب کافی برای افزایش انرژی در طول روز

قهوه و دمنوش، جایگزین آب نخواهد بود. مصرف آب کافی، سومین توصیه ما برای داشتن یک بهار سرشار از انرژی است. اگر شما هم اهمیت مصرف آب در طول روز را دست کم می‌گیرید، بد نیست کمی بیشتر با نحوه کار این نوشیدنی اعجاب‌آور در بدن آشنا شوید.

آب منبع مهم اکسیژن در بدن است. مصرف این مایع حیاتی به مقدار کافی سبب می‌شود تا مواد مغذی و اکسیژن آسان‌تر به اعضای مختلف بدن برسند. از طرف دیگر مصرف آب، جریان خون را رقیق‌تر کرده و به کاهش خستگی کمک می‌کند. فراموش نکنید همانطور که گفتیم، دمنوش، میوه‌ها و حتی آبمیوه‌ها جایگزین آب نیستند. بنابراین لازم است با توجه به وزن و سن خود، مقدار کافی آب را در طول روز حتما مصرف کنید.

یک پارچ آب در حال پرکردن لیوان

مصرف تغذیه مقوی

در پایان، آخرین پیشنهاد ما برای بهبود خستگی بهاری، سوخت‌رسانی به بدن با تغذیه مناسب است. بدن شما زمانی درست کار می‌کند که تغذیه مقوی و کافی داشته باشید.

برای پرورش بدن خود از میوه‌ها، سبزیجات برگ‌دار، مانند اسفناج یا کاهو و آجیل و مغزها غافل نشوید.

بادام یکی از بهترین مغزها برای افزایش انرژی بدن است. همچنین تحقیقات نشان داده که مصرف مقدار کمی آجیل در ابتدای صبح، انرژی مورد نیاز روزانه شما را افزایش می‌دهد. بنابراین فقط با افزودن چند عدد بادام، پسته، مغز تخمه و کشمش به وعده صبحانه، ارتش قدرتمندی در برابر خواب آلودگی بهاری خواهید داشت.

خواب آلودگی بهاری را با بارجیل مدیریت کنید!

مجله بارجیل یک راهنمای کامل برای برنامه تغذیه‌ای شما است. این بار در کنار هم به یکی از مشکلات فصل بهار، یعنی خستگی و بی‌حالی بهاری پرداختیم. خوشبختانه فقط شما نیستید که با شروع فروردین، دائما خمیازه می‌کشید و ارادت خاصی به رختخواب پیدا می‌کنید! به دلیل نوسانات هورمونی در فصل بهار، خواب آلودگی بهاری یک عارضه شایع در میان افراد به شمار می‌آید. با این وجود به کمک تغذیه مناسب، مصرف آب و دمنوش‌های گیاهی و البته ورزش مناسب و مستمر، می‌توانید تا حد زیادی از این خستگی جلوگیری کنید.

شما چه راه حلی برای خواب آلودگی بهاری دارید؟ تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان مجله تریتکس در میان بگذارید.

منبع: MyEqua