پیروک یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های مربایی است که به شکل مستطیل، مربع یا گرد تهیه می‌شود. ریشه این شیرینی به کشور ارمنستان برمی‌گردد و در واقع پیروک نامی عمومی برای هر نوع خمیری است که حاوی مربا یا غذا باشد. کلمه پیر به معنای ضیافت و گردهمایی است، از این رو پیروک می‌تواند به‌عنوان دسر زمستانی بسیار لذیذ و اصیل، در مجالس تهیه می‌شود. هنگامی که شیرینی پیروک با چاشنی زعفران تلفیق شود و از خواص زعفران هم بهره‌مند شود رنگ و بوی خاصی به شیرینی می‌بخشد. برای درست کردن این شیرینی می‌توانید از هر مارمالادی که دوست دارید، استفاده کنید.

ما پیش‌تر طرز تهیه گاتا، شیرینی ارمنی خوشمزه را به اشتراک گذاشته‌ایم و در این مطلب به طرزتهیه شیرینی پیروک ارمنی می‌پردازیم. در ادامه همراه وبلاگ بارجیل باشید.

شیرینی پیروک چیست؟

پیروک یکی از قدیمی ترین شیرینی‌های ارمنی است. روس‌ها نیز پیروک را مال خود می‌دانند، البته با توجه به پیشینه تاریخی هر دو این کشور جای تعجب هم نیست. پیروک شبیه دسر پای است و برای تهیه آن به آرد نیاز دارید. امروزه این دسر یکی از شیرینی‌های بین‌المللی خوشمزه است که با دستورهای مختلفی تهیه می‌شود.

به طور کلی، پیروک معمولا به شکل مستطیل است، اما در صورت تمایل می‌توانید آن را به شکل‌های دیگر هم درست کنید. در ایران این شیرینی به نام‌های مختلفی شناخته می‌شود که عمده‌ترین آن پیروک مارمالادی است. البته با توجه به ذائقه خود می‌توانید مواد آن را تغییر دهید. ما ابتدا طرز تهیه شیرینی پیروک مارمالادی با کرنبری را شرح می‌دهیم و سپس به انواع مارمالاد برای آن می‌پردازیم.

مواد لازم برای شیرینی پیروک ارمنی

  • کره: ۱۵۰ گرم
  • شکر: ۹۰ گرم
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • پوست پرتقال رنده شده: ۱ قاشق چای خوری
  • آرد: ۲۵۰ گرم
  • بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای خوری
  • مارمالاد کرنبری: ۱ پیمانه
  • زرده تخم مرغ: ۱ عدد
  • زعفران به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی پیروک

مرحله اول:

ابتدا فر را با دمای 170 درجه گرم کنید. آرد و بکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و سه بار الک کنید تا یکدست شود. یک قالب تارت 23 سانتی‌متری را از قبل چرب کنید. قالبی که برای پیروک استفاده می‌شود، معمولا مستطیلی شکل است.

مرحله دوم:

کره را در کاسه همزن بریزید، شکر را اضافه کنید و با دور تند همزن برقی به مدت 5 دقیقه خوب هم بزنید تا کره غلیظ و کرم رنگ شود.

مرحله سوم:

تخم مرغ‌ها را یکی یکی به کاسه اضافه کنید و بعد از اضافه کردن آخرین تخم مرغ، پوست پرتقال را اضافه کنید و چند دقیقه هم بزنید تا مخلوط یکدست شود. البته برخی افراد ترجیح می‌دهند پرتقال خشک شده را پودر کنند و به جای پوست پرتقال به آن اضافه کنند. در آخر مخلوط آرد را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوطی یکدست درست شود.

مرحله 4:

سپس بیش از نیمی از مایه را در قالب چرب شده پهن کنید و در فر با دمای 180 به مدت 30 دقیقه بپزید تا نرم شود. در ادامه آن را از فر خارج کرده و داخل خمیر را با مارمالاد مورد نظر پر کنید و سطح مارمالاد را به خوبی صاف کنید. سپس بقیه خمیر را روی سطحی آرد پاشی شده به قطر 3 میلی‌متر بغلتانید.

نوارهای نازکی از خمیر را به قطر 1 سانتی‌متر ببرید و به صورت ضربدری روی مارمالاد قرار دهید. مخلوط زعفران و زرده تخم مرغ را روی خمیر بمالید و نهایتا آن را به مدت 10 دقیقه در فر بگذارید تا سطح پیروک طلایی شود. سپس وقتی خنک شد، آن را از قالب خارج کرده و سرو کنید.

انواع شیرینی پیروک ارمنی

ما پیش‌تر در بارجیل رسپی انواع شیرینی‌ها مثل طرز تهیه شیرینی زنجبیلی را توضیح داده‌ایم و شما می‌توانید آن را در کنار انواع پیروک برای میان وعده یا مهمانی‌های خود درست کنید. برخی از انواع پیروک ها عبارتند از:

1. پیروک زردآلو

یک شیرینی پیروک زردآلو با قالب دایره

پیروک زردآلو در بین علاقه‌مندان به کیک، بسیار محبوب است. باید خمیر را با آرد، کره، شیر و زرده تخم مرغ درست کنید. مارمالاد زردآلو را روی خمیر پخش کنید و بعد دوباره با نوارهای خمیری روی آن شکل ضربدری درست کنید. طعم ترش و شیرین زردآلو همه سلیقه‌ها و ذائقه‌ها را راضی می‌کند. پس از درست کردن پیروک می‌توانید آن را تا چهار روز نگهداری کنید.

2. پیروک آلبالو

یکی دیگر از انواع پیروک ها، پیروک آلبالو است که با رنگ جذاب و طعم خوشمزه خود طرفداران زیادی دارد. این دسر اشتها برانگیز را در منزل درست کنید و لذت ببرید. شما می‌توانید برای تهیه آن از آلبالوی تازه استفاده کنید یا در فصول دیگر، با استفاده از آلبالو خشک نیز مارمالاد تهیه کنید.

3. پیروک توت فرنگی

مقداری پیروک با مارمالاد توت فرنگی

اگر دلتان می‌خواهد یک میان وعده فوق‌العاده میل کنید یا برای مهمانان خود دسری خاص تدارک ببینید، پیروک توت فرنگی یکی از بهترین گزینه‌ها است. یک پیروک توت فرنگی متوسط با قالب مستطیلی، برای حدود 6 تا 9 نفر کافی است. این پیروک خوش طعم را نه تنها می‌توانید در مجالس خود با چای، قهوه یا هر نوشیدنی گرم سرو کنید، بلکه پیروک توت فرنگی با بستنی بسیار هیجان انگیز است. در ضمن ما پیش‌تر طرز تهیه کوکی پسته را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. شما می‌توانید کوکی پسته و پیروک توت فرنگی را در کنار هم سرو کنید. هر دوی این شیرینی‌ها با بستنی و نوشیدنی، طعمی خوشمزه خواهند داشت.

نکاتی برای تهیه شیرینی پیروک مجلسی

  • اگر وردنه مخصوص توری‌کن در دسترس دارید، می‌توانید روی پیروک را با آن را برش دهید و مارمالاد را روی آن قرار دهید.
  • خمیر باید نرم و چسبناک باشد.
  • در صورت تمایل می‌توانید روی مارمالاد بادام و کنجد بریزید.
  • برای اجاق‌های برقی، باید دما را 20 درجه کمتر از میزان گفته شده تنظیم کنید.

منابع:

chishi

parsiday