وقتی صحبت از انتخاب خوراکی برای مدرسه دانش آموزان به میان می‌آید، مادرها و پدرها دچار سردرگمی و بی حوصلگی در انتخاب می‌شوند. زیرا فرزندان‌شان حدود ۹ ماه از سال مدرسه هستند و انتخاب خوارکی سیرکننده، سالم و متنوع برای هر روز، کار سختی است. اما خبر خوب این است که شما می‌توانید با کمترین مواد غذایی، خوراکی برای مدرسه درست کنید و نگران بی‌تنوعی آنها هم نباشید.

اگر شما هم به دنبال خوراکی و غذا برای مدرسه هستید، در ادامه این مطلب همراه وبلاگ بارجیل باشید و با انواع خوراکی برای مدرسه آشنا شوید.

تغذیه خانگی برای مدرسه

همان‌طور که می‌دانید، صبحانه یک وعده غذایی مهم برای کودکان است. زیرا با ذخیره مواد معدنی و ویتامین‌هایی که از موادغذایی دریافت می‌کنند، فعالیت صبحگاهی آن‌ها با انرژی کامل آغاز می‌شود. به طور کلی، تغذیه سالم خانگی برای مدرسه، بهتر از خوراکی‌های مضر، چاق‌کننده و سرطان‌زا است. امروزه دغدغه بسیاری از والدین مواد غذایی است که فرزندانشان باید در طول مدرسه مصرف کنند و هم‌زمان از خوردن آن لذت ببرند.

به تازگی تحقیقات نشان دادند، کودکان و نوجوانی که صبحانه سالم و خوشمزه‌ مصرف می‌کنند، در مدرسه تمرکز بهتری دارند. همچنین اگر تغذیه مناسب مدرسه با خود همراه داشته باشند و در زنگ‌های تفریح نوش‌جان کنند، انرژی از دست رفته‌شان به راحتی بازیابی می‌شود.

  فرنی یکی از همین خوراکی‌های مقرون‌به‌صرفه است.  پیشنهاد می‌کنیم برای یک بار هم که شده، در خانه تغذیه مدرسه فرزندتان را درست کنید تا از سلامت آن مطمئن باشید. گزینه بعدی، گرانولا با جو است که می‌توانید در کنار سیب رنده شده، کشمش، گردو و دارچین به عنوان میان‌وعده خوشمزه‌ای برای مدرسه آماده کنید.

خوراکی های خوشمزه برای مدرسه و ایده برای تغذیه مدرسه

بدون شک ایده برای تغذیه مدرسه، یکی از چالش‌های پرتکرار والدین، به ویژه مادران است. در این بخش می‌خواهیم چند ایده جذاب و خوشمزه معرفی کنیم. احتمالا شما به عنوان پدر یا مادر یک دانش‌آموز بارها از خود پرسیدید که فرزند من چه چیزهایی می‌تواند برای نهار یا میان‌وعده با خود به مدرسه ببرد؟ در اینجا قرار است پاسخ سوال خود را پیدا کنید. اولین پیشنهاد این است که سعی کنید به جای کره بادام زمینی و کره بادام یا فندق، از کره تخمه آفتابگردان استفاده کنید. کودک یا نوجوان شما احتمالا متوجه تفاوتی نخواهد شد. اما بدون شک جایگزین بهتری برای تغذیه در مدارس است.

  • اگر فرزند شما کمی تنوع دوست دارد، ساندویچ گوشت برای نهار نیز یک گزینه مطمئن است.
  • اگر ساندویچ‌هایی مثل کره و مربا مورد علاقه فرزند شما نیست، در این بخش فهرستی از سایر گزینه‌های غذایی سالم و ایمن وجود دارد که دانش‌آموز شما می‌تواند در محیط مدرسه از آن لذت ببرد.
  • اگر فرزند شما اهل خوردن آجیل نیست، بهتر است از درست کردن برخی اسنک‌ها با آجیل‌های حساسیت‌زا؛ پرهیز کنید. زیرا بر اساس بدن هر فرد، ممکن است ابتلا به آلرژی غذایی متفاوت باشد.
  • به منظور حفظ سلامت بیشتر، بهتر است از تفت دادن آجیل برای خوراکی مدرسه اجتناب کنید. این موارد شامل بادام زمینی، آجیل برزیلی، بادام هندی، شاه بلوط، فندق، ماکادمیا و در نهایت گردو است.

کوکی جو دوسر

بچه‌ها عاشق شیرینی و کلوچه هستند و این را نمی‌توان انکار کرد. آنها دوست دارند تا ظرف غذای خود را باز می‌کنند، شیرینی و کلوچه‌های خوشمزه را در آن پیدا کنند. ولی شیرینی‌های خریداری شده در فروشگاه دقیقا چیزی نیست که برای بچه‌ها سالم باشند. بنابراین بهتر است میان‌وعده‌های کم کربوهیدرات برایشان آماده کنید یا خودتان دست به کار شوید و نوعی کوکی با مواد مغذی درست کنید. جوی دو سر گزینه خوبی برای کوکی درست کردن محسوب می‌شود. می‌توانید کوکی‌ها را با کره بادام زمینی و کشمش مخلوط کنید و یک خوراکی سالم برای مدرسه فرزندتان بگذارید.  

 

گرانولا بار

4 عدد گرانولا بار پر از آجیل

اگر به دنبال خوراکی های خوشمزه برای مدرسه هستید، گرانولا بار را فراموش نکنید. این خوراکی چیزی است که در اکثر شیرینی فروشی‌ها و مغازه‌ها به فروش می‌رسد، ولی برخی از آنها سالم نیستند و ممکن است با ذائقه فرزند شما نیز سازگار نباشند. بنابراین کافیست خودتان کمی حوصله به خرج بدهید و آن را درست کنید. ما پیش‌تر درباره طرز تهیه گرانولا بار توضیح داده‌ایم. شما می‌توانید این گرانولا بار را تهیه کنید و بنا بر سلیقه خود خرما و شکلات چیپسی نیز به آن اضافه کنید.

 

میوه خشک

شاید فکر کنید که بچه‌ها میوه خشک دوست ندارند و تمایلی به خوردن آن نشان نمی‌دهند. ولی ما نمی‌توانیم از مزایای میوه خشک به عنوان خوراکی مدرسه غافل شویم و باید آن را به هر طریقی شده در ظرف غذای فرزندان قرار دهیم. اول اینکه تنوع را فراموش نکنید! امروزه میوه خشک‌های خوشمزه و خاصی مثل استارفروت، آلوچه، پاپایا، کیوی و ملون در بازار موجودند که حتی ظاهر آنها برای کودکان دلفریب است. شما می‌توانید آنها را با شکلات تلخ میکس کنید یا حتی داخل گرانولا بار بریزید تا فرزندتان راحت‌تر آن را میل کند.

سالاد میوه (با ماست)

یک کاسه پر از سالاد میوه و به همراه چند عدد میوه کامل در کنار کاسه

معمولا اکثر بچه‌ها به خوردن میوه علاقه‌ای ندارند، اما برخی دیگر از خوردن میوه فرار می‌کنند. در نتیجه سالاد میوه یک گزینه مناسب است. زیرا هم میوه‌ها قطعه قطعه شده‌اند و خوردن آنها راحت‌تر است، هم می‌توانید با کمی تزئینات آن را جذاب‌تر کنید. مثلا می‌توانید انواع آجیل را رنده کرده و روی سالاد بریزید. به علاوه، ترکیب ماست و میوه را دست کم نگیرید.

اول اینکه حتما ماست غلیط‌تر را تهیه کنید تا به سادگی از ظرف غذا خارج نشود و بیرون نریزد. سپس ماست را با قطعات کوچک میوه و آجیل میکس کنید و یک ترکیب فوق‌العاده به وجود آورید. بافت نرم و چرب ماست با طعم میوه‌ها مخلوط می‌شود و مزه‌ای خاص را پدید می‌آورد. در انتخاب میوه دست شما باز است و می‌توانید هر چه فرزندان دوست دارند را انتخاب کنید. اگر درباره سوپرفودها مطالعه کرده باشید، حتما می‌دانید که این گزینه در دسته این مواد غذایی قرار می‌گیرد.

آجیل

انواع آجیل با ظاهر کوچک خود، می‌توانند بسیار سیرکننده باشند و برای یک زنگ تفریح کافی باشند. در ضمن، اهمیت آجیل در صبحانه برای دانش آموزان ثابت شده است. با توجه به اینکه امروزه در بازار انواع طعم‌های آجیل عرضه می‌شوند، ولی بهتر است سعی کنید نوع سالم آنها را برای خوراکی مدرسه بخرید. زیرا نمک و سایر طعم‌دهند‌ه‌های ناسالم به مرور زمان بر سلامت فرزندتان تاثیر دارد. آجیل را می‌توانید به تنهایی در ظرف غذا قرار دهید یا همانطور که گفتیم، آن را با ماست و میوه مخلوط کنید.

همه دانه‌ها مانند تخمه آفتابگردان، دانه کنجد یا تخمه کدو گوشتی را می‌توان به عنوان خوراکی مدرسه در نظر گرفت. تنها اقلامی که به دلیل حساسیت‌زا بودن، باید در مصرف آن‌ها دقت کنید: بادام زمینی، گردو، بادام، فندق، بادام هندی، پسته، آجیل برزیلی، آجیل کاج و ماکادمیا هستند. اما اگر مطمئن هستید که کودک یا نوجوان شما حساسیتی به آن‌ها ندارد، می‌توانند تغذیه‌ای سالم و خوشمزه برای مدرسه باشند.

نان پنیر و مخلفات

اولین تغذیه مناسب مدرسه، ترکیب پنیر با مواد غذایی سالم است. به این صورت که پنیر را با سبزیجاتی مانند اسفناج و گوجه گیلاسی ترکیب کنید. بیشتر کودکان و نوجوانان طرفدار این مخلوط هوس برانگیز و دلچسب هستند!

پنیر می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم و خوش‌طعم برای کودکان خردسال باشد. زیرا دارای کلسیم، پروتئین و ویتامین A است. در ضمن می‌توانید در صورت لزوم از جایگزین‌هایی که از  خانواده لبنیات نیستند و برای گیاه‌خواران تولید می‌شوند، به جای پنیر استفاده کنید.

برنج و نخود تفت داده

ایده بعدی برنج سرخ شده است. این گزینه، میان‌وعده‌ای مناسب برای تغذیه آن دسته از نوجوانانی است که ساعت بیشتری را در مدرسه سپری می‌کنند. این میان‌وعده خوشمزه از برنج درست می‌شود که کودکان و نوجوانان شما آن را دوست خواهند داشت.

کیک برای تغذیه مدرسه

کیک هویج برای مدرسه

یکی از خوراکی‌های شیرین و خوشمزه که کودکان و نوجوانان آن را دوست دارند، کیک برای تغذیه مدرسه است. یکی از کیک‌های سالم، خوش‌طعم و لذیذ خانگی، کیک هویج است که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را در منزل درست کنید تا از این پس با خیال راحت فرزند خود را به مدرسه بفرستید. همان‌طور که از نام این کیک پیداست، هویج‌های رنده شده به خمیر کیک باید اضافه شوند و این کار شیرینی کیک را تامین می‌کند و دیگر نیازی به استفاده بیش از حد از شکر نیست.

 هویج با رنگ روشن و جذاب خود اشتهای کودکان و نوجوانان را باز می‌کند. در ضمن طعم دارچین و وانیل در هنگام گاز زدن به کیک طعم این میان‌وعده را دلپذیرتر می‌کند. بنابراین از این پس به جای خرید کیک‌های بسته‌بندی با افزودنی‌های طولانی مدت و شیرین‌کننده‌های مصنوعی، به راحتی در خانه کیک درست کنید.

خوراکی برای جشن مدرسه و آموزش خوراکی‌‌های خوشمزه برای مدرسه

در این بخش قصد داریم چند ایده برای تغذیه نهار مدرسه معرفی کنیم تا با الهام از آن‌ها بتوانید خوراکی برای جشن مدرسه و وعده نهار فرزندانتان آماده کنید.

خوراکی برای جشن مدرسه
  • ساندویچ کره بادام زمینی و شکلات
  • ژامبون و پنیر
  • سالاد مرغ با کلم بروکلی
  • ساندویچ سالاد مرغ سرخ شده و پنیر
  • ماکارونی
  • سالاد مارکارونی
  • لازانیا
  • سالاد اولویه
  • پیراشکی
  • کیک و کوکی

بدون شک این ساندویچ‌هاو غذاهای ساده و در عین حال خاص، با ترکیب مرغ و پنیر و گردو مطابق با ذائقه بیشتر کودکان و نوجوانان است. همچنین استفاده از سس ملایم به همراه کاهو و ریحان که مرغ را خوشمزه‌تر می‌کند، می‌تواند اشتهای فرزندان شما را برانگیزاند. در ادامه چند ساندویچ خوشمزه مناسب مدرسه را معرفی می‌کنیم.

ساندویچ تخم مرغ با نان سبوس‌‌دار

زمانی که نیاز به یک وعده غذایی سریع دارید، ساندویچ تخم مرغ با نان سبوس دار به یک شاهکار غذایی تبدیل می‌شود. فقط کافی است در درست کردن آن کمی خلاقیت به خرج دهید. این ساندویچ انواع ویتامین‌های موردنیاز بدن فرزند شما را تامین می‌کند و خیلی زود آماده می‌شود.

اسنک تن ماهی با سس

ساندویچ تن ماهی با سس

تن ماهی خوش‌طعم با ترکیب سس مخصوص، مناسب برای کودکان و نوجوانانی است که به غذاهای دریایی علاقه دارند. با توجه به ذائقه فرزندتان سس مخصوص را با چاشنی‌های مختلف و معطر درست کنید تا به نان باگت و تن ماهی، طعم و عطر فوق‌العاده‌ای دهید.

ساندویچ گوشت و قارچ

این ساندویچ به دلیل طعم خوب گوشت که هماهنگ با قارچ و سس و ادویه است، طرفداران زیادی دارد. این ساندویچ برای تغذیه در مدارس، به دلیل نان گرد و گوشت همبرگری و قارچ سرخ شده، گزینه بسیار مناسب و بی‌نظیری است. چراکه معمولا کودکان ونوجوانان این سبک غذاها را بسیار می‌پسندند. پس این ساندویچ هم مانند سایر ساندویچ‌ها، می‌تواند به عنوان خوراکی برای جشن مدرسه هم آماده شود.

فیله مرغ

ساندویچ فیله مرغ

به طور کلی آماده کردن میان‌وعده و ساندویچ برای مدرسه کار چندان پیچیده‌ای نیست. اما در این بخش قرار است یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های مدرسه‌ای را آموزش دهیم و آن چیزی نیست جز ساندویچ فیله مرغ!

 برای شروع، فیله‌های مرغ را بین پلاستیکی به ضخامت ۱/۲ اینچی بکوبید. سپس مرغ را با چاشنی‌هایی که دوست دارید، مخلوط کنید. در یک کاسه همزن بزرگ، مواد سس را با هم ترکیب کرده و مرغ را اضافه کنید. سپس هم بزنید تا مرغ کاملا با مواد پوشش داده شود. سپس روی آن را با پلاستیک بپوشانید و ۲ تا ۴ ساعت در یخچال بگذارید.

بعد از انجام مراحل گفته شده، مرغ را در یک کاسه کم عمق جداگانه با آرد، بیکینگ پودر، نمک، فلفل، پاپریکا، پودر پیاز و پودر سیر با هم مخلوط کنید. یک تکه مرغ مرینیت شده را بردارید و اجازه دهید مواد اضافی چکه کند.  سپس آن را در مخلوط آرد فرو کنید و با دست فشار دهید تا خوب روی آن را بپوشاند.

مقدار کمی روغن را در تابه گرم کنید و قبل از سرخ کردن، مرغ را دوباره در مخلوط آرد فرو کنید. هر بار فقط ۲ تکه در تابه قرار دهید تا به خوبی سرخ شوند. بعد از اینکه مرغ سرخ شد، نان باگت را آغشته به مقداری سس کنید. گوجه‌های ورقه شده و کاهو را به همراه مرغ‌های ترد و خوشمزه در نان قرار دهید. ساندویچ مدرسه آماده است!

بهترین نوشیدنی ها برای خوراکی مدرسه دانش آموزان

در کنار خوراکی‌هایی که عنوان شد، بهتر است گاهی نوشیدنی نیز برای فرزندتان قرار دهید تا برای او تنوع باشد و از خواص آن نیز بهره ببرد. چه نوشیدنی‌هایی را برای خوراکی مدرسه آماده کنیم؟

  • شیر یا شیر سویا
  • آب
  • دوغ
  • اسموتی
  • چای
  • آب نارگیل
  • آب میوه

۱٫ شیر

دو بچه در حال نوشیدن شیر

شیر سرشار از مواد مغذی از جمله کلسیم، پتاسیم و ویتامین‌های گروه B است. همچنین منبع بسیار خوبی از پروتئین محسوب می‌شود. متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌کنند که بچه‌ها در روز بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلی‌لیتر شیر مصرف کنند. اما حتما دقت کنید که شیر به صورت ساده درست شود و به آن شیرکننده‌هایی مثل شکر اضافه نکنید. در صورت تمایل، می‌توانید آن را با عسل ترکیب کنید که هم مقوی باشد و هم فرزندتان آن را با میل بنوشد.

۲٫ آب نارگیل

آب نارگیل نوشیدنی‌ای نیست که همیشه به راحتی به ذهنتان خطور کند و در دسترس باشد، اما به خاطر قدرت آبرسانی فوق‌العاده‌اش معروف است. آب نارگیل کالری کمی دارد و به طور طبیعی بدون چربی است. در ضمن طیف وسیعی از مواد مغذی را در خود جای می‌دهد. بنابراین می‌توانید برای روزهایی که فرزندتان ورزش می‌کند، این نوشیدنی را برای او تهیه کنید تا دچار کمبود آب نشود.

۳٫ آبمیوه طبیعی

یکی دیگر از بهترین نوشیدنی‌ها برای بچه‌ها، انواع آبمیوه‌های طبیعی است. آبمیوه به بدن کمک می‌کند تا مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها را دریافت کند و دچار کم آبی نشود. البته باید دقت داشته باشید که اکثر اوقات میوه سالم انتخاب بهتری است. زیرا آب میوه فاقد فیبرهای موجود در میوه‌های تازه و کامل است و نوشیدن بیش از حد آن باعث افزایش وزن می‌شود.

چند ترفند غذا برای مدرسه

شرف غذای کودکان نارنجی رنگ به همراه غذای تزئین شده

در اینجا چند نکته و ترفند را معرفی می‌کنیم تا راحت‌تر بتوانید خوراکی برای بچه های مدرسه ای آماده کنید:

 

از قبل آماده شوید

بسته به دستور غذا، سعی کنید تا آنجایی که می‌توانید از شب قبل خوراکی را آماده کنید تا صبح‌ها راحت‌تر باشید و کارتان عجله‌ای نشود. با اینکه بعضی از غذاها باید تازه باشند، ولی مثلا صبح زمان خوبی برای خرد کردن سبزیجات ساندویچ نیست. بنابراین، می‌توانید تمام مواد آماده شده را در ظروف دربسته و از شب قبل در یخچال نگهداری کنید.

 

بچه‌های خود را در آشپزی مشارکت دهید

بچه‌ها مشارکت را دوست دارند، مخصوصا اگر به آنها نشان دهید که کمک و اظهار نظر آنها بسیار مفید است. مطمئن باشید اگر فرزندتان در درست کردن خوراکی مدرسه خود شریک شود، حتما به خاطر شور و شوق هم که شده این غذا را در مدرسه می‌خورد تا ببیند که چه مزه‌ای شده است. نیازی نیست از بچه‌ها بخواهید که بخش سخت را بر عهده بگیرند. حتی کارهایی مثل شستن میوه‌ها و مخلوط کردن مواد اولیه نیز برای آنها جذاب است.  

 

از ظرف غذای زیبا و تزئینات جذاب غافل نشوید

درست است که بخش بزرگ کار به طعم و مزه غذا مربوط می‌شود، ولی جذابیت ظاهری آن را دست کم نگیرید. بنا به سن دانش‌آموز، می‌توانید از ظروف طرح‌دار و عروسکی استفاده کنید. ظرف را بر اساس رنگ مورد علاقه او بخرید و نهایتا با توجه به نوع غذا، روی آن را کمی تزئین کنید. حتی پیشنهاد می‌شود که هنگام تهیه ظرف نظر فرزند خود را بپرسید و از او بخواهید طرح مورد علاقه خود را انتخاب کند. در این صورت احتمالا ذوق بیشتری برای خوردن خوراکی مدرسه خود دارد.

 

غذای کم دردسر و بدون احتمال کثیف‌کاری را انتخاب کنید

نهایتا فراموش نکنید که شما باید هر روز به فکر خوراکی و صبحانه برای مدرسه فرزندتان باشید. اگر هر روز غذاهای سخت و پر دردسر درست کنید، مطئنا خسته می‌شوید و بعد از مدتی دوباره به سراغ خوراکی‌های ناسالم و آماده می‌روید. پس در هفته فقط یکی دو بار خوراکی خاص‌تر درست کنید و بقیه روزها غذایی مقوی ولی جمع و جورتر بپزید. در ضمن یادتان باشید که بچه‌ها به اندازه کافی جنب و جوش دارند و شما نیز نباید غذایی درست کنید که باعث کثیف شدن لباس، کیف و صندلی آنها شود. درحد امکان از مایعات دوری کنید و در صورت استفاده آنها را طوری قرار دهید که در داخل کیف نریزند.

سخن پایانی

مناسب‌ترین خوراکی‌ها برای مدرسه دانش آموزان، ساندویچ‌های خانگی مثل ساندویچ تن ماهی، مرغ و قارچ، تخم مرغ و نان سبوس دار، انواع میوه و آجیل و… هستند. همچنین نوشیدنی‌های مقوی با کیک‌های خانگی که کودک یا نوجوان شما برای افزایش انرژی به آن‌ها احتیاج دارد هم می‌توانند گزینه مناسبی باشند. در این مقاله سعی کردیم به طور کامل انواع غذاها و میان وعده‌های سالم و مناسب مدرسه را معرفی کنیم تا از این به بعد دغدغه خوراکی فرزندانتان در مدرسه را نداشته باشید.

 

برای بازارچه مدرسه چی درست کنم؟

شما می‌توانید انواع ساندویچ‌ها و اسنک‌هایی که در این مقاله آموزش دادیم را برای بازارچه مدرسه فرزندتان تهیه کنید.

خوراکی برای اردو مدرسه چی ببرم؟

بدون شک بهترین گزینه برای اردو مدرسه مواردی مانند کیک‌های خانگی، آجیل، تخمه، میوه خشک و اسنک‌ها و ساندویچ‌های حانگی هستند. همچنین می‌توانید در خانه پاپ‌کرن تهیه کنید.

بهترین وعده برای مدرسه دانش آموزان کدام است؟

ترکیب انواع ساندویچ، میوه، آجیل، کوکی و میوه خشک، وعده مناسب برای مدرسه محسوب می‌شوند.

چه میوه‌هایی برای خوراکی در مدرسه مناسب و مجاز هستند؟

توت فرنگی، سیب، پرتقال، انبه، هلو، زردآلو، موز، سیب و کیوی از بهترین و مفیدترین میوه ها برای دانش آموزان هستند.

چه تنقلاتی برای کودکان در مدرسه مناسب است؟

میوه، سبزیجات، غلات و گرانولا بار جزو بهترین تنقلات برای مدرسه کودکان به حساب می‌آیند.

آیا میوه‌های خشک برای تغذیه در مدرسه مناسب هستند؟

بله، میوه‌های خشک شده‌ مثل کشمش، زردآلو، سیب، زغال اخته، آناناس، پاپایا و … که قند کمی دارند و در تهیه آنها مواد افزودنی به کار نرفته است، انتخاب‌های خوبی به شمار می‌روند.

منابع:

health

healthcastle

raisingchildren

nutritiongist