وقتی در رژیم هستید، انتخاب غذا و خوراکی‌ها برای شما سخت است. گاهی فکر می‌کنید در رژیم غذایی خود هیچ وقت اصلا نباید برخی دسرها را مصرف کنید و این واقعا ناراحت‌کننده است. اما شما می‌توانید با رعایت برخی نکات، یک خوراکی خوشمزه مثل بستنی را درست کنید و هیچ مشکلی برای رژیم شما پیش نیاید. طرز تهیه بستنی رژیمی به گونه‌ای است که با تغییر دادن برخی از مواد لازم، یک دسر سالم تهیه می‌شود.
اگر شما هم به فکر بستنی رژیمی خانگی هستید و می‌خواهید در عین سالم ماندن، یک خوراکی خوشمزه مصرف کنید، این مطلب را از دست ندهید. ما در این مقاله از مجله بارجیل، طرز تهیه انواع بستنی رژیمی در خانه را آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه بستنی رژیمی

بستنی رژیمی را می‌توان از مواد اولیه مختلفی مانند موز، توت فرنگی، طالبی، هلو یا شکلات، نسکافه، ماست، آجیل و حتی خامه رژیمی تهیه کرد. این دستور بستنی ساده، سریع و راحت است و می‌توان آن را در خانه با کمترین زحمت تهیه کرد. همچنین طعم این بستنی با بستنی معمولی تفاوتی ندارد. در برخی موارد طعم آن خوشمزه‌تر هم هست. البته در صورت نبود میوه تازه، می‌توانید از میوه خشک یا فریز شده هم استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه بستنی رژیمی

• توت فرنگی: 200 گرم
• ماست یونانی: 2 فنجان
• عسل: 1 قاشق غذاخوری
برای تهیه بستنی رژیمی ساده، در مرحله اول باید با کمک مخلوط‌کن توت فرنگی‌ها را پوره کنید. در این مرحله اگر می‌خواهید بستنی رژیمی‌تان کمی شیرین شود، می‌توانید از عسل به عنوان شیرین‌کننده استفاده کنید. اما یادتان باشد که نباید زیاد از عسل استفاده کنید و یک قاشق عسل کافی است.
سپس ماست یونانی را به پوره توت فرنگی اضافه کنید و خوب هم بزنید. مخلوط بستنی شما آماده است، حالا این مخلوط بستنی را در قالب بریزید و چند ساعت در فریزر نگه دارید تا خوب سفت شود.

بستنی رژیمی بدنسازی

مقداری بستنی وانیلی تزئین شده با مغزیجات

اگر فکر می‌کنید شیک‌های پروتئینی تنها راه برای دریافت دوز روزانه پروتئین شماست، پس این دستور تهیه را اصلا از دست ندهید. این بستنی رژیمی برای بدنسازان راهی سریع و آسان است که کمک می‌کند پروتئین بیشتری را با طعم خوشمزه‌تر دریافت کنند. این دستور تهیه که تنها با چهار ماده اولیه ساده ساخته شده است، مطمئنا به یک خوراکی اصلی در روتین بعد از تمرین شما تبدیل خواهد شد. ترکیبات موجود در این بستنی رژیمی، از عضله‌سازی پشتیبانی می‌کنند، زیرا به لطف افزودن پودر پروتئین، از پروتئین بالاتری برخودار است.

مواد لازم برای تهیه بستنی رژیمی بدنسازی

• موز: 1 عدد
• پودر پروتئین: 1 اسکوپ
• شیر: 1 لیوان
• پودر کاکائو: 1 قاشق غذاخوری
• آجیل چهار مغز یا شکلات: برای تزئین
همه مواد را در مخلوط کن بریزید و هم بزنید تا یکدست شوند. در صورت نیاز، شیر بیشتری اضافه کنید تا مخلوط نرم شود. البته شیر بادام می‌تواند جایگزین خوبی برای شیرهای معمولی نیز باشد. سپس مخلوط را در ظرفی بریزید و روی آن را با مواد مورد نظرتان تزئین کنید.
مخلوط را در یخچال قرار دهید تا حداقل 1-2 ساعت خنک شود. دقت کنید که مخلوط نباید به مدت زیادی در فریزر قرار دهید، زیرا خیلی سفت می‌شود. اگر آن را در فریزر گذاشتید، باید آن را 30 دقیقه یا 1 ساعت قبل از سرو بیرون آورید تا نرم شود.

نکته: اگر به دنبال یک نسخه پر کالری از این دستور غذا هستید، 1/4 فنجان کره بادام زمینی به آن اضافه کنید. این باعث اضافه شدن چربی و کالری اضافی به دستور غذا می‌شود. همچنین می‌توانید رویه پر کالری مانند چیپس شکلات یا آجیل خرد شده بیشتری را اضافه کنید. البته پیشنهاد می‌شود که خودتان طرز تهیه کره بادام زمینی را یاد بگیرید و آن را درست کنید. زیرا اکثر آنهایی که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند، مقداری شکر دارند.
برای نسخه کم کالری این دستور، به جای شیر بادام از شیر بدون چربی یا آب استفاده کنید. همچنین می‌توانید رویه‌ها را به طور کامل حذف کنید یا از رویه‌های کم کالری مانند میوه خشک استفاده کنید.

بستنی رژیمی با موز

موز یکی میوه عالی برای درست کردن انواع دسر، از جمله بستنی است. تهیه بستنی رژیمی با موز بسیار آسان است و طعمی شگفت‌انگیز دارد. این یک دسر خوشمزه و ساده است که فقط از موز تهیه می‌شود. البته شما می‌توانید هر ماده دیگری را با توجه به ذائقه خود اضافه کنید.

مواد لازم برای تهیه بستنی رژیمی با موز

• موز: 3 عدد
• خرما: به مقدار لازم
ابتدا، موز را پوست بگیرید و به حلقه‌های نازک برش دهید. هرچه حلقه‌ها نازک‌تر باشند، سریع‌تر یخ می‌زنند. سپس موزها را پشت سر هم در ظرفی بچینید و بدون ایجاد فشار و له شدن، روی ظرف را با سلفون یا پلاستیک فریزر بپوشانید. موز را در فریزر قرار دهید و چند ساعت صبر کنید تا کاملا یخ بزند.
بهتر است موز را یک شب در فریزر بگذارید تا آماده شود، اما اگر وقت‌تان کم است، می‌توانید زودتر آنها را بیرون بیاورید. بعد از اینکه موز یخ زد، ظرف را از فریزر خارج کرده و موز را در مخلوط‌کن بریزید و آنقدر هم بزنید تا کاملا پوره شود. هیچ تکه‌ای از موز را سالم نگذارید تا در نهایت بافت بستنی شما کاملا صاف و یکدست شود. سپس خرماها را اضافه کنید و هم بزنید. موز به تنهایی یک میوه مقوی به حساب می‌آید و خرما نیز یکی از مواد غذایی انرژی زا محسوب می‌شود. ترکیب این دو یک بستنی خوشمزه و مقوی را پدید می‌آورد.
بعد از اینکه بستنی رژیمی با موز شما آماده شد، آن را در قالب بریزید و دوباره روی آن را با سلفون بپوشانید. بعد از یک ساعت ظرف را بیرون آورده و با قاشق هم بزنید. ظرف را دوباره در فریزر قرار دهید. این کار را هر 30 دقیقه انجام دهید. بعد از 5 تا 6 ساعت بستنی شما آماده است، می‌توانید آن را سرو کنید.

طرز تهیه بستنی رژیمی میوه ای

مقداری بستنی رژیمی انبه و موز تزئین شده

با تهیه بستنی رژیمی میوه ای، با یک تیر دو نشان می‌زنید. زیرا میوه‌ها به عنوان تنقلات رژیمی محسوب می‌شوند که شاید خوردن آنها به تنهایی کمی بی تنوع به نظر برسد. بنابراین به جای آنکه هر روز میوه‌ها را به صورت سالاد میوه میل کنید، آنها را به صورت یک بستنی درست می‌کنید و از مزایای دو نوع خوراکی متفاوت همزمان بهره می‌برید.

مواد لازم برای تهیه بستنی رژیمی میوه ای

• موز: ۲ عدد
• انبه: ۱ عدد
• گلاب: ۱ قاشق غذا خوری
• کره بادام زمینی: 1 قاشق غذا خوری
• مغز گردو و بادام پرک: به مقدار لازم
ابتدا یک موز را پوست کنده و خرد کنید. آن را در فریزر قرار دهید تا یخ بزند، سپس یک موز دیگر و انبه را پوست بگیرید و خرد کنید. سپس موز یخ زده، یک موز دیگر، انبه و تمام مواد و مغزهای دلخواه را داخل مخلوط‌کن بریزید و دستگاه را روشن کنید تا خوب مخلوط شده و میوه‌ها پوره شوند.
سپس مواد بستنی را در ظرفی ریخته و به مدت 6 ساعت در یخچال نگهداری کنید. در 3 ساعت اول آن را از یخچال خارج کرده و هر 1 ساعت هم بزنید و سپس به مدت 3 ساعت در فریزر قرار دهید تا کاملا خودش را بگیرد. پس از این زمان بستنی رژیمی میوه ای شما آماده سرو است.
کره بادام زمینی می‌تواند به عنوان مواد اولیه در بسیاری از میان وعده‌های رژیمی مصرف شود، بنابراین یک وعده کامل را درست می‌کند. در این ترکیب، کره بادام زمینی با میوه‌های دیگر ترکیب شده و شما می‌توانید برای میان وعده یا بعد از ورزش آن را میل کنید.

بستنی پروتئینی رژیمی

اگر عاشق بستنی خامه‌ای و خوشمزه هستید، اما در عین حال سعی می‌کنید با دقت زیاد پروتئین بدن خود را افزایش دهید یا رژیم غذایی سختی دارید، باید این دستور را امتحان کنید. این بستنی پروتئینی غنی و خامه‌ای، بدون آسیب رساندن به برنامه رژیمی شما، میل‌تان به بستنی را کاهش می‌دهد. پروتئین این بستنی رژیمی، بیش از 7 برابر پروتئین بیشتر بستنی‌هایی است که به فروش می‌رسند.

مواد لازم برای تهیه بستنی پروتئینی رژیمی

• شیر نارگیل: 2 لیتر
• پودر پروتئین: 1 اسکوپ
• شربت افرا: 1 قاشق غذاخوری
• وانیل: یک سوم قاشق چایخوری
• ژلاتین: به مقدار لازم
• نمک دریایی: نوک قاشق چایخوری
یک لیتر شیر نارگیل، شربت افرا و نمک را در قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید و مرتب هم بزنید تا نچسبد. پس از جوش آمدن، حرارت را کم کنید تا بجوشد. اجازه دهید حدود 10 دقیقه یا تا زمانی که حدود 1/4 کم شود، بجوشد و مرتب هم بزنید. سپس آن را از روی حرارت بردارید. در حین هم زدن، ژلاتین را به آرامی داخل آن اضافه کنید تا از سفت شدن مواد جلوگیری شود.
سپس 1 لیتر شیر نارگیل یخ زده را از یخچال خارج کنید. وقتی شیر نارگیل را ۶–۷ ساعت در یخچال بگذارید، بخش غلیظ آن از بخش رقیقش جدا می‌شود. بخش غلیظ همان خامه نارگیل است. بخش رقیق هم شیر نارگیل است که بخشی از چربی آن به فرم خامه درآمده و جدا شده است.
با استفاده از چاقو، یک سوراخ کوچک در بالای قوطی شیر ایجاد کنید تا مایع آن خارج شود و خامه باقی بماند. سپس خامه نارگیل را به مخلوطی که از قبل روی حرارت بود، اضافه کنید. همه آنها را به همراه پودر پروتئین، داخل مخلوط‌کن بریزید. وانیل را هم اضافه کنید و با سرعت بالا هم بزنید.
در این مرحله می‌‌توانید داخل قالب یک نان وافل یا نان بستنی بگذارید، همچنین می‌توانید تنها ورق روغنی قرار دهید. مخلوط بستنی را داخل آن بریزید و حداقل 5 ساعت یا تا زمانی که به غلظت دلخواه شما برسد، در فریزر قرار دهید.

بستنی رژیمی برای دیابتی ها

مقداری بستنی رژیمی با بادام هندی

پیدا کردن گزینه‌های غذایی مناسب برای دیابت و لذت بردن از آنها می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد. یکی از این خوراکی‌های خوشمزه، بستنی است که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت از خوردن آن اجتناب می‌کنند. همه سزاوار این شانس هستند که از لذت‌های ساده زندگی لذت ببرند، حتی افراد مبتلا به دیابت نوع 2. متاسفانه، اکثر برندهای بستنی خریداری شده از فروشگاه‌ها، مملو از شکر و مواد افزودنی هستند که می‌توانند تاثیرات منفی بر سلامتی هر فردی، صرف نظر از وضعیت دیابت، داشته باشد.
ولی ما در این بخش بستنی رژیمی بدون شکر را به شما آموزش می‌دهیم که حتی افراد بدون دیابت هم می‌توانند از خوردن آن لذت ببرند. با اینکه معمولا بستنی وانیلی برای این افراد توصیه می‌شود، ما دستور بستنی کاکائویی را آموزش می‌دهیم که شکر آن کم است. حتی شما می‌توانید یک اسکوپ از این بستنی را با کیک رژیمی کنار هم قرار دهید و یک کیک بستنی سالم داشته باشید.

مواد لازم برای تهیه بستنی رژیمی دیابتی ها

• شیر نارگیل: 1/3 فنجان
• خامه نارگیل: 1/2 فنجان
• استویا: 1/4 فنجان
• عصاره وانیل خالص: 1 قاشق غذاخوری
• پودر کاکائو شیرین نشده: 1/4 فنجان
• بادام هندی و بادام درختی: برای تزئین
برای تهیه این مخلوط، شیر نارگیل، خامه نارگیل و استویا را در یک کاسه بزرگ یا مخلوط‌کن ترکیب کنید. پودر کاکائو را به مخلوط بستنی اضافه کنید و هم بزنید کاملا یکدست شود. مخلوط را به یک ظرف منتقل کنید و برای حداقل 4 ساعت یا یک شب در فریزر قرار دهید.
بعد از اینکه بستنی سفت شد، آن را از فریزر کنید و اجازه دهید به مدت 10-15 دقیقه در دمای اتاق ذوب شود. در مرحله بعد، بستنی کمی آب شده را به مخلوط‌کن منتقل کنید و با سرعت بالا به مدت 5 دقیقه هم بزنید تا بافت آن غلیظ و خامه‌ای شود. بستنی مخلوط شده را در قالب بریزید و در فریزر نگهداری کنید. وقتی آماده شد، آن را بدون نگرانی برای افراد دیابتی سرو کنید.

سخن آخر
ما در این مطلب انواع بستنی های رژیمی را با طرز تهیه بسیار ساده و در دسترس شرح دادیم. شما می‌توانید هر کدام از این مواد را با مواد اولیه مشابه جایگزین کنید. البته به شرطی که رژیمی باشد و سالم بودن بستنی از بین نرود. در ضمن، حتما از میوه‌ها و آجیل با کیفیت استفاده کنید. در غیر این صورت، طعم بستنی شما خوب نخواهد شد. برای خرید انواع آجیل، کافیست وارد سایت بارجیل شوید و محصولات مورد نظرتان را آنلاین سفارش دهید.

منابع: eatingwell | bbcgoodfood