چای سبز یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های روی کره زمین است و آنتی‌اکسیدان‌های خاصی دارد که برای بدن شما مفید هستند. اما یکی از مهمترین خواص چای سبز، تاثیر آن برای لاغری است. طبق تحقیقات، چای سبز می‌تواند چربی‌سوزی را افزایش دهد و به کاهش وزن کمک کند.
اگر شما هم می‌خواهید درباره خواص چای سبز برای لاغری بدانید و با طریقه مصرف آن آشنا شوید، در ادامه همراه مجله بارجیل باشید.

خواص چای سبز برای لاغری

در ابتدای متن قصد داریم به این بپردازیم که چای سبز چگونه باعث لاغری می‌شود. طبق تحقیق فواید چای سبز برای شامل موارد زیر است:

1. چای سبز حاوی ترکیبات چربی سوزی است

برگ های چای ترکیبات بسیار مفیدی دارد که یکی از این ترکیبات، کافئین است. اگرچه یک فنجان چای سبز کافئین بسیار کمتری نسبت به یک فنجان قهوه دارد، اما همچنان حاوی مقدار کافی برای تاثیر ملایم است. در یک فنجان چای سبز، 24 تا 40 میلی‌گرم کافئین وجود دارد و کافئین موجود در قهوه، 100 تا 200 میلی‌گرم است. کافئین یک محرک شناخته شده است که به چربی‌سوزی و بهبود عملکرد ورزشی کمک می‌کند.
با این حال، چای سبز واقعا در محتوای آنتی اکسیدانی می‌درخشد. مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن یک فنجان چای سبز میزان آنتی اکسیدان‌ها را در جریان خون شما افزایش می‌دهد. این نوشیدنی سالم، سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی به نام کاتچین است و این ماده متابولیسم را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید با مصرف چای سبز و انواع دمنوش های لاغری دیگر، متابولیسم بدن‌تان را بالا ببرید و در مدت زمان کوتاه وزن کم کنید. دمنوش خاتون و چای ترش از انواع این دمنوش های لاغری محسوب می‌شوند که در کنار چای سبز تاثیری فوق‌العاده در کاهش وزن دارند.

2. چای سبز می‌تواند چربی را از سلول‌های چربی تحریک کند

برای سوزاندن چربی، ابتدا بدن باید آن را در سلول چربی تجزیه کرده و به جریان خون منتقل کند. ترکیبات فعال موجود در چای سبز می‌توانند با افزایش اثرات برخی از هورمون‌های چربی‌سوز، مانند نورآدرنالین (نوراپی نفرین)، به این فرآیند کمک کنند.
کاتچین موجود در این چای، می‌تواند به مهار آنزیمی که هورمون نوراپی نفرین را تجزیه می‌کند، کمک کند. هنگامی که این آنزیم مهار می‌شود، مقدار نوراپی نفرین افزایش می‌یابد و باعث تجزیه چربی می‌شود.
در واقع، کافئین و کاتچین که هر دو به طور طبیعی در چای سبز یافت می‌شوند، ممکن است اثر هم‌افزایی داشته باشند. در نهایت، سلول چربی بدن شما، چربی بیشتری را تجزیه می‌کند که برای استفاده به عنوان انرژی توسط سلول‌هایی مانند سلول‌های ماهیچه‌ای، در جریان خون شما آزاد می‌شود.

3. چای سبز باعث افزایش چربی‌سوزی در حین ورزش می‌شود

یک قوری چای سبز

اگر به برچسب بسیاری از مکمل‌های تجاری کاهش وزن و چربی‌سوزی نگاه کنید، احتمالا چای سبز را به عنوان یک ماده تشکیل‌دهنده می‌بینید. زیرا که عصاره چای سبز با افزایش چربی سوزی به ویژه در حین ورزش مرتبط است. طبق یک تحقیق، مردانی که قبل از ورزش عصاره چای سبز مصرف می‌کردند، 17 درصد بیشتر از مردانی که مکمل مصرف نکردند، چربی‌سوزی داشتند. بنابراین شما می‌توانید جهت لاغری با چای سبز، آن را به مدت طولانی و حین ورزش مصرف کنید.

4. چای سبز میزان متابولیسم را افزایش می‌دهد

بدن شما مدام در حال سوزاندن کالری است. حتی زمانی که می‌خوابید یا می‌نشینید، سلول‌های بدن‌تان میلیون‌ها عملکردی را انجام می‌دهند که به انرژی نیاز دارند. مصرف چای سبز می‌تواند باعث شود کالری بیشتری بسوزانید، حتی در حالت استراحت هم به شما در سوختن کالری کمک می‌کند. البته تاثیر این موضوع در هر فرد متفاوت است و در طی مدت طولانی مشخص می‌شود که چه تاثیری روی بدن شما دارد.

طرز تهیه دمنوش چای سبز برای لاغری

طرز تهیه‌هایی زیادی برای دمنوش لاغری چای سبز به عنوان یک نوشیدنی گرم وجود دارند که در این مطلب به توضیح برخی از بهترین آنها می‌پردازیم:

1. طرز تهیه چای سبز برای لاغری

یک فنجان چای سبز و مقداری چای سبز خشک

این طرز تهیه برای چای سبزی ساده است که شامل گیاه دیگری نمی‌شود. در این روش، 500 میلی لیتر آب را با دمای 80 تا 85 درجه سانتیگراد بجوشانید، اگر کتری شما حالت تنظیم حرارتی ندارد، آن را به حالت عادی بجوشانید و بگذارید چند دقیقه قبل از دم کردن چای خنک شود. به مقدار کافی چای سبز فله‌ای یا کیسه‌ای را در یک فنجان بریزید و بگذارید ۳ تا ۴ دقیقه دم بکشد. اگر می‌خواهید کمی طعم‌دار شود، چند برش لیمو به آن اضافه کنید و لذت ببرید. برای شیرین شدن آن می‌توانید کمی عسل اضافه کنید. البته ما پیش‌تر درباره جایگزین های قند برای دمنوش و چای صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی با خوراکی‌های شیرین کننده، این مطلب را مطالعه کنید.

2. چای سبز و دارچین برای لاغری

در یک قوری، مقداری چای سبز و چوب دارچین خشک یا پودر شده بریزید. آب جوش را بر روی این ترکیب بریزید و بگذارید بین 3 تا 5 دقیقه با هم ترکیب شوند. این دمنوش را در صبح و بعد از ظهر مصرف کنید تا بتوانید از خواص لاغری آن بهره ببرید. اگر می‌خواهید تاثیر بیشتری داشته باشد، کمی تکه‌های لیمو اضافه کنید تا جذب آنتی اکسیدان بالا برود. مصرف روزانه این دمنوش و انجام فعالیت‌های ورزشی مداوم، بدون شک بر روند لاغری شما تاثیر زیادی خواهد داشت. یکی از خواص به لیمو نیز کاهش وزن است. شما می‌توانید در هفته دمنوش به لیمو و چای سبز مصرف کنید تا تاثیر آنها بیشتر شود.

3. طرز تهیه دمنوش چای سبز و زیره برای لاغری

این ترکیب یکی از بهترین دمنوش های چای سبز برای لاغری است که کمتر به آن اشاره شده است، اما تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد. زیره به تنهایی می‌تواند باعث چربی‌سوزی شود و در نوشیدنی‌های گیاهی زیادی مورد استفاده قرار گیرد. برای درست کردن دمنوش زیره و چای سبز، 1 قاشق غذاخوری زیره را در 200 میلی لیتر آب به مدت 10-20 دقیقه بجوشانید تا مقدار آب نصف شود. سپس کمی چای سبز به آن اضافه کنید و بگذارید دم بکشد. پس از خنک شدن دمنوش آماده سرو است.

4. طرز تهیه چای سبز و زنجبیل و لیمو ترش برای لاغری

پیشنهاد می‌کنیم این دمنوش را اصلا از دست ندهید. تمام ترکیبات این دمنوش نه تنها برای لاغری مفید هستند، بلکه سیستم ایمنی بدن شما را به طرز شگفت‌انگیزی قوی می‌کنند. زیرا تمامی این مواد برای بدن فواید زیای دارند. بنابراین، ابتدا آب را به جوش بیاورید و چای سبز را اضافه کنید و بگذارید 20 دقیقه دم بکشد. در این زمان آب لیمو را هم اضافه کنید. زنجبیل تازه را پوست بگیرید و به صورت قطعه شده، رنده‌ای یا پوره به مخلوط اضافه کنید. بعد از خنک شدن، این ترکیب آماده مصرف است. حتی می‌توانید آن را در تابستان به همراه چند قطعه یخ میل کنید و لذت ببرید.

5. خواص چای سبز با هل

یک لیوان دمنوش چای سبز و هل

هل یک داروی گیاهی باستانی است که خواص زیادی دارد. به عنوان مثال، فشار خون را کاهش می‌دهد، تنفس را بهبود می‌بخشد و به کاهش وزن کمک می‌کند. چای هل ممکن است به دلیل خواص ضد التهابی که دارد برای قلب مفید باشد. ترکیب چای سبز با هل به کاهش التهاب در عروق خونی و بهبود گردش خون برای کاهش خطر گرفتگی عروق و حمله قلبی کمک می‌کند. در ضمن، اگر چای سبز را با هل مصرف کنید، سیستم ایمنی شما بهبود پیدا می‌کند و باعث بهتر شدن عملکرد گوارش می‌شود.

بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری

اگر انگیزه شما چربی‌سوزی و لاغری است، نوشیدن چای سبز قبل از جلسه تمرینی بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود. چندین مطالعه نشان می‌دهد که انجام این کار ممکن است روند چربی‌سوزی را در طول تمرین ورزش افزایش دهد.

میزان مصرف چای سبز برای لاغری در روز

نوشیدن 2 تا 3 فنجان چای سبز در طول روز برای کاهش وزن کافی است. البته، مقدار دقیق آن بسته به میزان مصرف کافئین و متابولیسم طبیعی آن، از فردی به فرد دیگر تفاوت دارد.

با چای سبز سالم و خوش اندام بمانید

پیش از آن‌که چای سبز را فقط برای لاغری میل کنید، ابتدا توجه داشته باشید که به سلامتی بدن خود فکر کنید. اگر شما برای سلامت بدن خود ارزش قائل شوید، می‌توانید اندام زیبا و ایده‌آل هم داشته باشید. در ضمن، در مصرف چای سبز تعادل را رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید. برای خرید چای سبز باکیفیت، کافیست وارد سایت بارجیل شوید و محصول را آنلاین سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

چای سبز برای لاغری بهتر است یا قهوه؟

طبق شواهد، هر دو نوشیدنی می‌توانند برای کاهش وزن موثر باشند و فرق زیادی ندارند. اما وقتی نوبت به سلامت کلی می‌رسد، چای سبز از قهوه مفیدتر است. سرشار از آنتی اکسیدان است و فواید بی شماری برای سلامتی دارد.

چای سبز برای لاغری چه موقع باید خورد

نوشیدن چای سبز قبل از جلسه تمرینی ورزش، بهترین گزینه برای لاغری محسوب می‌شود.

منابع: medicalnewstoday | healthline | ncbi.nlm