اگر بگوییم درست کردن یک غذای خوشمزه بدون ادویه جات امکان‌پذیر نیست، اغراق نکرده‌ایم. حتی در معمولی‌ترین غذاها، زردچوبه و فلفل که ساده‌ترین ادویه ها هستند را استفاده می‌کنید. ادویه ها نقش دادن طعم و عطر به غذاها و دسرها هستند. اما جدای از طعم، نباید از خواص ادویه برای بدن غافل شد. در واقع، با استفاده از انواع ادویه با یک تیر دو نشان می‌زنید، یعنی هم غذای خوشمزه میل می‌کنید و هم بدن سالم‌تری خواهید داشت.
بنابراین ما در این مطلب قصد داریم انواع ادویه و خواص آنها را به طور کامل معرفی کنیم و درباره کاربرد آنها در غذاها صحبت می‌کنیم. همچنین به بررسی ادویه های ترکیبی برای غذاها و ترشی ها می‌پردازیم. تا انتهای مطلب همراه مجله بارجیل باشید.

انواع ادویه ها و کاربرد آنها

به قسمت‌های مختلف گیاه مانند دانه، پوست یا ریشه که عمدتا برای طعم و رنگ به دادن استفاده می‌شود، ادویه می‌گویند. به دلیل وجود گیاهان مختلف، در تمام دنیا ادویه های زیادی وجود دارند که شاید شمارش آنها سخت باشد. با این حال، تنها برخی از آنها مصرف رایج و رومزه دارند. در ایران نیز از دیرباز از ادویه برای طعم دادن به غذا و موارد درمانی استفاده می‌کردند. ما در این بخش رایج ترین ادویه ها و خواص آنها را معرفی می‌کنیم.

1. معرفی ادویه زردچوبه

زردچوبه گیاهی از خانواده زنجبیل است و ریشه‌های زرد رنگی دارد. طول این گیاه 1.5 متر است و ساقه‌های متورم به شکل سنبل دارد. گل‌های گیاه زردچوبه نیز به رنگ سبز مایل به زرد است. زردچوبه در مناطق گرمسیری مانند هند، ایران و تایلند می‌روید. از زمان‌های قدیم زردچوبه به عنوان ادویه و رنگ‌دهنده در آشپزی استفاده می‌شد. زردچوبه به دلیل داشتن رنگدانه طبیعی، به غذا رنگ می‌دهد و از طرفی، غذای شما را معطر و خوشمزه می‌کند. ایجاد رنگ توسط زردچوبه می‌تواند تا حدی به جای زعفران به کار رود، با این حال قادر به ایجاد عطر خاص آن نیست.
اما ادویه زردچوبه فقط برای جنبه طعم‌دهی آن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه خواص درمانی زیادی هم دارد. به عنوان مثال، زردچوبه می‌تواند به بهبود هضم، تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب مفاصل، حفظ سلامت مغز و قلب و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها کمک کند. همچنین به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، از آن به طور موضعی بر روی بدن استفاده می‌کنند تا التهابات ناشی از شکستگی و کوفتگی جلوگیری کند.

2. دارچین

مقداری ادویه دارچین به صورت چوب و پودر شده

در واقع دارچین گیاهی درخت مانند است. هنگامی که این گیاه در سن 3-2 سالگی به بلوغ معینی می‌رسد، 50 سانتی‌متر از سطح زمین بریده می‌شود و شاخه‌های تازه از ریشه آن بیرون می‌آید و پس از کنده شدن پوست آنها، خشک می‌شوند. این همان چوب دارچینی است که ما در آشپزی از آن استفاده می‌کنیم.
پودری که به آن ادویه دارچین می‌گوییم، از آسیاب کردن این چوب به دست می‌آید. دارچین به عنوان یکی از ادویه‌های ضروری غذاهای ما، در سال‌های اخیر جایگاه مهمی در دسرها و غذاهای گوشتی پیدا کرده است. مقاومت در برابر غذای پخته شده با دارچین و با عطر و بوی اشتها آور آن، بسیار سخت است. دارچین برای طعم‌دهی به غذاهای مختلف و مخصوص خورشت استفاده می‌شود و در دسر و پخت کیک نیز کاربردهای زیادی دارد.
دارچین علاوه بر بو و عطر مطبوع خود، مواد معدنی زیادی مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم و آهن نیز دارد. دارچین برای متعادل کردن کلسترول به خصوص کلسترول بد بسیار موثر است. همچنین به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در دراز مدت کاهش دهد. همچنین دارچین که در دمنوش‌های گیاهی برای بیماری‌های زمستانی استفاده می‌شود، می‌تواند گلو را نرم کند. برای آشنایی بیشتر با مزایای این ادویه فوق‌العاده، مقاله خواص دارچین را مطالعه کنید.

3. زعفران

با اینکه هر ادویه طعم و خواص منحصر به فرد خود را دارد، ولی طبق نظر اکثر افراد، هیچ چیزی جای زعفران را نمی‌گیرد! زعفران ادویه بسیار با ارزشی است که از کلاله خشک شده گل کروکوس زعفران حاصل می‌شود. این ادویه دارای طعمی عمیق، غنی و کمی شیرین با رایحه گلی لطیف است. زعفران در غذاهای مدیترانه‌ای، خاورمیانه و هندی جایگاه خاصی دارد. زعفران معمولا در غذاهای برنجی، سوپ، خورشی و انواع سس استفاده می‌شود. همچنین بسیاری از پودینگ‌ها، کیک‌ها و کوکی‌ها از طعم و عطر این ادویه بهره می‌برند. در ضمن، نباید از طعم زعفران در نوشیدنی‌ها غافل شد. زعفران را می‌توانید به تنهایی یا به همراه گیاهانی مانند گشنیز، ریحان و رزماری یا ادویه‌هایی همچون دارچین مخلوط کنید تا مزه‌ای خاص داشته باشید.
با وجود خواص زعفران به عنوان ادویه جات، نمی‌توان فواید آن برای بدن را دست کم گرفت. زعفران به عنوان یک اثر ضد میکروبی، ضد باکتری، ضد قارچ، ضد عفونی کننده، ضد التهابی و درمانی در برابر بیماری‌های قلبی عروقی عمل می‌کند. همچنین خواص شادی‌آور و ضد افسردگی دارد، به همین دلیل آن را در نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند.

4. گلپر

خیلی از افراد عاشق زمستان و خوردن باقالی گرم هستند، حتی فکر کردن به آن هم بوی خوش باقالی را در ذهن ما زنده می‌کند. در واقع این طعم و عطر بیشتر مربوط به ادویه آن، یعنی گلپر است. ادویه گلپر از گیاهی معطر به همین نام تهیه می‌شود و همچنین از تمام قسمت‌های این گیاه مفید می‌توان در صنایع غذایی و داروسازی استفاده کرد.

اگر دقت کرده باشید، رنگ گلپر کرم روشن است و بافتی بسیار نازک دارد که می‌تواند طعم تند و بوی معطری به غذا ببخشد. از آنجایی که گلپر طبع گرم دارد، از آن در غذاهایی مانند حبوبات و عدس پلو استفاده می‌شود. گلپر همچنین برای طعم دادن به انواع غذاها مانند سیب زمینی، سوپ و خورش به کار می‌رود. آغشته کردن دانه‌های انار با این ادویه خوشمزه، یکی دیگر از کاربردهای گلپر محسوب می‌شود. جالب است بدانید که این روزها می‌توانید گلپر را در تولید انواع صابون، خمیردندان و دهان شویه‌ها مشاهده کنید.
با وجود طعم و عطر خاص گلپر، باید درباره فواید آن برای سلامتی هم بدانید. گلپر خواص آنتی اکسیدانی و ضد نفخ بالایی دارد. همچنین برای تقویت حافظه و افزایش شادی نیز استفاده می‌شود. گلپر خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و برای از بین بردن میکروب‌های معده و روده بسیار مفید است. گلپر علاوه بر اشتها آور بودن، به راحتی اشتهای کاذب را مهار می‌کند و می‌تواند برای لاغری مفید باشد.

5. ادویه پول بیبر

مقداری ادویه پول بیبر خرد شده داخل کاسه

فلفل قرمز انواع گوناگونی دارد و به نام‌های مختلفی نامیده می‌شود. یکی از آنها فلفل حلب یا فلفل پول بیبر است که در ترکیه و سوریه کاشته می‌شود و به عنوان چاشنی غذاهای مختلف به کار می‌رود. این فلفل کمی شبیه فلفل دلمه‌ای است و طعم ملایم و عطر مطبوعی دارد.
رنگ پول بیبر قرمز شرابی است و معمولا آن را خرد و خشک می‌کنند. این ادویه را می‌توان جایگزین مناسبی برای پاپریکا و فلفل قرمز دانست. توجه داشته باشید که از این فلفل زیاد استفاده نکنید، زیرا زیاده‌روی در آن باعث تند شدن غذا می‌شود.

شما می‌توانید این ادویه را همراه با آب لیمو و روغن زیتون برای طعم دادن به مرغ و گوشت کبابی، استیک، به عنوان چاشنی سالاد، تخم مرغ آب پز، پاستا، ماکارونی، غذاهای سبزیجاتی، غذاهای دریایی و سالاد سیب زمینی استفاده کنید. در سوریه از پول بیبر برای طعم دادن به آجیل نیز استفاده می‌شود.
طعم پول بیبر تقریبا شبیه فلفل قرمز است، اما تندی ملایم‌تری دارد. مزه این فلفل یادآور طعم زیره و میوه است و به دلیل نمک و روغنی که در فرآیند خشک کردن اضافه می‌شود، کمی شور و چرب است. در کل تندی آن اصلا آزاردهنده نیست و همه با سلیقه‌های مختلف می‌توانند آن را میل کنند.
برخی از مهمترین خواص پول بیبر عبارت‌اند از: کمک به بهبود بینایی، تقویت سیستم ایمنی، کمک به اختلالات روده و هضم بهتر غذا، ارتقای سلامت قلب، بهبود متابولیسم بدن، کاهش وزن، کاهش التهاب، کنترل دیابت، سم زدایی بدن و درمان سرفه.

6. ادویه زعتر

زعتر نوعی ادویه مخلوط است که در خاورمیانه و شمال آفریقا مورد استفاده قرار می‌گیرد. مردم این مناطق زعتر را مستقیما روی غذا می‌پاشند یا آن را با روغن زیتون ترکیب کرده و روی نان می‌مالند.
زعتر معمولا ترکیبی از سبزیجات خشک مانند آویشن وحشی و کنجد بوداده است. این ادویه را می‌توان روی پلو، سالاد، ماست، کباب، سبزیجات آب پز و نوشیدنی‌های سنتی استفاده کرد. زعتر حاوی ترکیبی از فلاونوئیدها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مهم است که خواص بی نظیری برای بدن دارند.
زعتر برای تقویت حافظه، افزایش گردش خون، بهبود سیستم ایمنی بدن، تقویت سلامت پوست، درمان بیماری‌های مزمن، پاکسازی مجاری دستگاه تنفسی و ایجاد استخوان‌های قوی مفید است.

7. سماق

بدون شک وقتی صحبت از انواع ادویه ترش می‌شود، نام سماق نیز در میان است و طرفداران زیادی هم دارد. سماق یکی از ادویه‌های ترش است که در رنگ‌های قرمز و قهوه‌ای دیده می‌شود. این ادویه به عنوان چاشنی بسیاری از غذاها به کار می‌رود و روز به روز شاهد خوراکی‌ها و سس‌های جدیدی هستیم که می‌توان با سماق خوشمزه درست کرد.
به طور کلی می‌توان گفت که این ادویه بی نظیر در کشورهای آسیایی و بیشتر در منطقه خاورمیانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا مردم خاورمیانه طعم ترش را در غذاهای خود دوست دارند و در اکثر غذاها حتما از ادویه‌های طعم ترش استفاده می‌کنند. با اینکه سماق در غذاهای زیادی به کار می‌رود، ولی مهمترین آنها انواع کباب، مرغ، ماهی و سس هستند. ناگفته نماند که در ایران نیز سماق همراه اصلی انواع کباب و جوجه است و حتی برخی افراد بدون سماق این غذاها را میل نمی‌کنند.
علاوه بر طعم منحصر به فرد و رنگ جذاب، سماق سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد سرطانی دارد. این ادویه اشتها را تحریک و خون را تصفیه می‌کند. سماق برای بیماران دیابتی و دارای فشار خون نیز مفید است.

8. رزماری

مقداری رزماری به صورت سالم و خرد شده

رزماری سابقه زیادی در مصارف آشپزی و دارویی دارد. این گیاه، در بوته‌هایی با شاخه‌های چوبی و برگ‌های سوزنی مانند کاج کوچک رشد می‌کند و گل‌های سفید، صورتی، بنفش یا آبی دارد. اما بر خلاف ظاهر آن که شبیه به کاج است، جزو خانواده نعناع و مریم گلی محسوب می‌شود.
رزماری اغلب برای طعم دادن به گوشت، به ویژه گوشت بره و مرغ استفاده می‌شود. علاوه بر این، رزماری خرد شده را می‌توان به خمیر نان یا بیسکویت اضافه کرد. سیب زمینی، لوبیا و عدس نیز با رزماری ترکیبی خوش طعم را پدید می‌آورند. رزماری طعم تند دارد و به همین دلیل اغلب کم مصرف می‌شود.
رزماری را می‌توانید به صورت تازه یا خشک شده در غذاها استفاده کنید. معمولا رزماری پودر شده را روی غذاها می‌پاشند یا شاخه‌های سالم آن را به سالاد، سوپ یا خورش اضافه می‌کنند؛ در صورت استفاده از شاخه سالم، قبل از سرو آن را از غذا خارج کنید.
این ادویه معطر نه تنها با غذاها ترکیب خاصی را به وجود می‌آورد، بلکه با انواع تنقلات هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید مخلوط رزماری و روغن زیتون را به کراکر یا چیپس خود نیز اضافه کنید. اخیرا ترکیب رزماری و فلفل سیاه نیز به یک ترکیب طعم خاص و پرطرفدار در تنقلات تبدیل شده است.
شما می‌توانید رزماری را برای طعم‌دهی به غذاها استفاده کنید و در عین حال از فواید آن برای سلامتی بهره ببرید. کاهش التهابات بدن، پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی، افزایش سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت‌های باکتریایی و ویروسی، تنها برخی از خواص رزماری هستند.

9. اورگانو

این ادویه را می‌توان همان پونه کوهی در نظر گرفت که با عطر و طعم قوی خود در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. در فصل گلدهی، این گیاه دارای گل‌های صورتی یا بنفش است که خوراکی هستند. ادویه اورگانو بسیار معطر است و طعمی تند دارد، بنابراین در صورت استفاده بیش از حد در غذا می‌تواند طعم تلخی به غذا بدهد؛ پس از آن در حد تعادل استفاده کنید.
برخلاف برخی گیاهان دیگر، ادویه پونه کوهی را می‌توان در مراحل اولیه پخت به انواع سس‌ها و خورش‌ها اضافه کرد. زیرا هنگام پخت غذا، طعم این ادویه از بین نمی‌رود. سیر، پیاز، آویشن، ریحان، جعفری و روغن زیتون، مکمل خوبی برای طعم ادویه اورگانو هستند و به همراه هم طعم خوبی به غذا می‌بخشند. این ادویه معطر به انواع غذاها از جمله مرغ، غذاهای دریایی، پیتزا، لازانیا، نان سیر و همبرگر طعم مطبوعی می‌بخشد. همچنین استفاده از آن در سس پستو می‌تواند تجربه جدیدی برای خوردن پاستای متفاوت باشد. علاوه بر طعم جذاب این ادویه، اورگانو سرشار از آنتی اکسیدان است و به مبارزه با باکتری‌ها کمک می‌کند. همچنین خواص ضد سرطانی دارد و می‌تواند التهاب را کاهش دهد.

10. معرفی ادویه فلفل

فلفل یکی از پر مصرف‌ترین ادویه ها در آشپزی است. در میان انواع غذاها نمی‌توانید چیزی را پیدا کنید که با فلفل سیاه تهیه، پخته یا سرو نشود. این ادویه جات پرکاربرد با خاصیت گرم و عطر تند خود در انواع مختلفی وجود دارد که احتمالا بسیاری از شما در آشپزخانه خود به صورت پودر، دانه یا پرک وجود دارد. انواع فلفل‌ها دارای درجه‌ای از تندی، عطر، طعم و حتی رنگ‌های مختلف هستند که آن‌ها را برای تهیه انواع غذاها مناسب می‌کند. در ادامه برخی از رایج ترین انواع فلفل را معرفی می‌کنیم:

فلفل سیاه

فلفل سیاه یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین ادویه جات در تمام نقاط جهان است. این فلفل عطر و طعمی تند و ملایم دارد و به همین دلیل در پخت انواع غذا از آن استفاده می‌شود. فلفل سیاه علاوه بر طعم دادن به غذاها و خوراک‌های مختلف، دارای خواص درمانی متعددی است که عبارت‌اند از: منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها، کاهش التهاب، تنظیم قند خون، کاهش سرعت تکثیر سلول‌های سرطانی و مرگ آنها و جذب مواد مغذی.

فلفل سفید

مقداری فلفل سفید داخل کاسه و قاشق چوبی

فلفل سفید دارای ویژگی‌های بسیار نزدیک به فلفل سیاه است و تنها تفاوت عمده آنها در نحوه فرآوری هر کدام است. توجه داشته باشید که پودر فلفل سفید بر خلاف نامش، کاملا سفید رنگ نیست و به رنگ سفید تیره دیده می‌شود. با این حال این فلفل طعم خاص و منحصر به‌فردی نیز دارد و می‌توانید آن را در انواع سوپ‌ها، غذاهای سبک، سس‌ها، تاس کباب و آبگوشت استفاده کنید.

فلفل قرمز

فلفل قرمز نوعی فلفل است که در مناطق استوایی رشد می‌کند و به عنوان چاشنی در بسیاری از غذاهای تند و گوشتی استفاده می‌شود. در ایران فلفل قرمز در مناطق گرمسیری مختلف جنوب کشور و در منطقه رودان هرمزگان کشت می‌شود. این فلفل تندی بسیار زیادی دارد و با چشیدن تنها مقداری از آن یا حتی لمس آن، طعم بسیار تندی را حس می‌کنید یا پوست دست‌تان واکنش نشان می‌دهد. این فلفل را می‌توانید در خورشت، سس و خوراک‌هایی مقل لوبیا استفاده کنید.

فلفل چیلی

طعم نیمه تند و شیرین فلفل چیلی باعث شده است تا طرفداران زیادی داشته باشد. البته خوردن این فلفل تند و آتشین نیز جسارت زیادی می‌خواهد! فلفل چیلی معمولا در غذاهای هندی و برخی از غذاها در منطقه جنوب ایران استفاده می‌شود و مردم این منطقه از بزرگترین طرفداران آن هستند. اگر شما هم می‌خواهید از این فلفل برای طعم دادن به انواع غذاها استفاده کنید، حتما باید به میزان مصرف خود توجه کنید. توصیه ما این است که مقدار دلخواه را کم کم به غذای خود اضافه کنید تا خیلی تند نشود.

فلفل پاپریکا

پاپریکا در اصل یک ادویه مجارستانی است و در واقع نوعی فلفل دلمه‌ای خشک و پودر شده محسوب می‌شود. این ادویه به تنهایی یا همراه با سایر ادویه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فلفل را می‌توان از فلفل دلمه‌ای سبز و رنگی تهیه کرد. اما به طور کلی پاپریکای تهیه شده از فلفل سبز کمی تلخ است و رنگ کمتری دارد. اما فلفل دلمه‌ای قرمز را با طعم شیرین و رنگ زعفرانی خاص خود می‌توان جایگزین زعفران دانست.

ادویه های ترکیبی

ادویه ترکیبی مخلوط چند ادویه مختلف است که متناسب با غذای خاص تهیه می‌شود. به طور کلی برخی از غذاها هستند که تنها از یک یا چند ادویه استفاده نمی‌کنند، بلکه در آنها تعداد زیادی ادویه به کار می‌روند. بنابراین نیازی نیست که شما مجبور باشید هر بار این‌ها را اندازه بگیرید و مخلوط کنید. کافیست یک بار آنها را ترکیب کنید و تا چند وقت ادویه داشته باشید. در این بخش انواع ادویه ترکیبی و موارد استفاده از آنها را معرفی می‌کنیم.

1. ادویه کاری

مقداری ادویه کاری داخل کاسه

اگر جزو طرفداران ادویه جات هستید، حتما از ادویه کاری در غذاهای روزمره خود استفاده می‌کنید. این ادویه طعم نسبتا تند و شیرین دارد و طبع آن گرم است و از ترکیب چندین ادویه تهیه می‌شود. ترکیبات ادویه کاری بسته به ذائقه افراد بسیار متنوع است و با افزایش یا کاهش میزان هر یک از این ترکیبات نیز می‌توان طعم و عطر ادویه کاری را تغییر داد. مثلا اگر طرفدار طعم تند هستید، باید فلفل قرمز و زنجبیل آن را بیشتر کنید. برای معطر بودن ادویه کاری نیز می‌توانید هل و زعفران به آن اضافه کنید.
معمولا ادویه کاری از برخی از انواع ادویه ها تهیه می‌شود که عبارت‌اند از: برگ بو،هل، فلفل قرمز، زردچوبه، دارچین، میخک، زیره سبز، تخم گشنیز، برگ کاری، دانه رازیانه، پودر سیر، زنجبیل، سیاه دانه، دانه خردل، جز هندی و پاپریکا.
پودر کاری به دلیل ترکیبات خود، دارای خواص زیادی است. کورکومین موجود در ادویه کاری، رادیکال‌های آزاد را در بدن کاهش می‌دهد، در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده بدن را از مواد سمی پاک می‌کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در ادویه کاری می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک کنند. همچنین از ادویه های دیگری تشکیل شده است که برخی از آنها دمای بدن را بالا می‌برند و متابولیسم را افزایش می‌دهند. بنابراین به سوزاندن کالری بیشتر کمک می‌کند که منجر به کاهش وزن و لاغری می‌شود.

2. ادویه تندوری

این ادویه تند و تیز، ریشه‌ای هندی دارد و بیشتر برای غذاهای گوشتی استفاده می‌شود. ادویه تندوری معمولا از ترکیب پودر زنجبیل، پاپریکا، پودر زیره، دانه گشنیز، زردچوبه، پودر جوز هندی، فلفل قرمز آسیاب شده و پودر میخک تهیه می‌شود.
به طور کلی، استفاده از ادویه تنوری در غذاهای طبع سرد برای گرفتن سردی غذا توصیه می‌شود. به همین دلیل، یکی از بهترین ادویه ها برای کباب و جوجه است. همچنین ادویه تندوری در غذاهایی که از گوشت مرغ در آنها استفاده می‌شود، مانند سوپ و ساندویچ مرغ، کاربردهای زیادی دارد. در ضمن، این ادویه برای تهیه انواع چیپس در بین افرادی که طعم تند و آتشین را دوست دارند، بسیار محبوب است.
از فواید ادویه تندوری می‌توان به مبارزه با سرطان اشاره کرد که این به دلیل وجود ماده شیمیایی کپسایسین ناشی از وجود فلفل قرمز است. همچنین افرادی که اضافه وزن دارند، می‌توانند با استفاده از این ادویه لاغرتر شوند. در ضمن، ادویه تندوری به دلیل داشتن فیبر زیاد می‌تواند برای درمان یبوست استفاده شود.

3. ادویه ماسالا

اگر اهل نوشیدن دمنوش و چای‌های گیاهی باشید، حتما چای ماسالا را می‌شناسید. این چای فواید زیای برای بدن دارد و مصرف آن مخصوصا در فصول سرد سال، توصیه می‌شود. اما شما می‌توانید با همین ادویه علاوه بر نوشیدنی، غذاهای دیگری هم درست کنید. فلفل سیاه، دارچین، هل، میخک، جوز هندی، زیره، رازیانه، گشنیز و برگ بو، اصلی‌ترین ادویه های تشکیل دهنده ماسالا هستند.
ماسالا یکی از پر استفاده‌ترین ادویه ها در هند است و در برخی از مناطق هند از آن فقط برای ترشی استفاده می‌شود، اما در برخی مناطق دیگر ماسالا برای غذا نیز به کار می‌رود. شاید ماسالا با هر نوع غذایی ترکیب خیلی جذابی نباشد، اما با غذاهای کبابی، بریانی و سبزیجاتی مانند اسفناج و انواع خوراک با حبوبات مصرف می‌شود و این غذاها را بسیار خوش طعم می‌کند.

ادویه ترشی

در واقع، ادویه ترشی را هم می‌توان جزو ادویه های ترکیبی به حساب آورد. ولی ما برای درک بهتر انواع ادویه ترشی، آن را در بخشی جداگانه بررسی می‌کنیم. ادویه ترشی نقش مهمی در روند درست شدن و جا افتادن ترشی دارد و طعمی خاص به آن می‌بخشد. اکثر افراد این ادویه‌ها را کاملا پودر نمی‌کنند و به صورت سالم یا کمی آسیاب شده داخل ترشی می‌ریزند.

1. ادویه ترشی کلم قرمز

مقداری ترشی کلم قرمز داخل کاسه و شیشه

ترشی کلم یکی از محبوب‌ترین ترشی‌هایی است که در کنار انواع غذها مخصوصا عدس پلو، کوکو سیب‌زمینی و کباب سرو می‌شود و طعمی فوق‌العاده دارد. شما با توجه به ذائقه خود می‌‌توانید ادویه ترشی کلم قرمز را تغییر دهید. ولی به طور کلی ترکیب ادویه های رایج برای آن عبارت‌اند از: تخم گشنیز، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زیره، رازیانه، دارچین و سیر.

2. ادویه ترشی انبه بندری

ترشی انبه به دو شکل درست می‌شود که هر کدام ادویه مخصوص به خود را دارند. در ترشی انبه بندرعباسی، از ادویه های فلفل سیاه، هل سبز، زیره سبز، دارچین و گل هچک (گلرنگ) استفاده می‌شود. از طرفی، برای ترشی انبه سرکه‌ای می‌توانید ادویه های فلفل قرمز، تخم گشنیز، رازیانه، سیاه دانه و گل هچک را اضافه کنید و یک ترشی فوق‌العاده خوشمزه داشته باشید. در ترشی انبه به سبک هندوستان، پاکستان و سیستان و بلوچستان نیز از ادویه های ترشی انبه سرکه ای استفاده می‌کنند.

3. ادویه ترشی هفت بیجار

ترشی هفت بیجار یکی از ترشی‌های پرطرفدار است که مخصوصا در استا‌ن‌های شمالی ایران محبوبیت زیادی دارد. اما تمام بوی خوش ترشی هفت بیجار به خاطر ادویه های مخصوص آن است. شما می‌توانید این ادویه ها را به طور ترکیبی و آماده از عطاری‌ها بخرید یا خودتون آنها را ترکیب کنید. گلپر، تخم گیشنیز، دارچین، پودر زیره سبز، جوز سیاه، فلفل قرمز، فلفل سیاه و پودر رازیانه، ترکیبات اصلی ادویه ترشی بیجار هستند.

4. ادویه ترشی بادمجان شکم پر

وقتی صحبت از انواع ترشی می‌شود، نمی‌توان اسمی از ترشی بادمجان شکم پر به میان نیاورد. این ترشی طرفداران زیادی دارد و باید ادویه های آن را به درستی مصرف کنید تا طعم بدمجان غالب نشود و در عین حال عطر و بوی خوبی هم بگیرد. گلپر، زردچوبه، سیاه دانه، تخم گشنیز، فلفل سیاه و فلفل قرمز مهمترین ادویه های ترشی بادمجان شکم هستند.

لیست ادویه های مخصوص هر غذا

ما تا به اینجای متن انواع ادویه و ادویه های ترکیبی برای غذاها را معرفی کردیم. ولی لیست ادویه ها بیشتر از این است و شما می‌توانید برای هر غذا یک ترکیب مخصوص درست کنید. این موضوع کمی سلیقه‌ای است، ولی با این حال ادویه های مخصوص غذاها عبارت‌اند از:

1. ادویه فلافل

مقداری فلافل و سس داخل بشقاب

هنگام تهیه فلافل، استفاده از ادویه مناسب برای خوش طعم و اصیل شدن آن بسیار مهم است. جالب است بدانید که پودر انبه یکی از مواد اصلی ادویه فلافل است که این ادویه را از سایر ادویه ها متمایز می‌کند. برخی از فلافل فروشان آبادان از پودر انبه سس زرد مخصوصی تهیه می‌کنند که بسیار تند است و طرفداران زیادی دارد. پودر انبه، پودر فلفل سیاه، پودر زیره سیاه، پودر زردچوبه، پودر سیر و پودر پیاز مهمترین ترکیبات ادویه فلافل هستند و با استفاده از آنها می‌توانید طعم اصلی این غذا را تجربه کنید.

2. ادویه پلویی

ما ایرانی‌ها پلوهای زیادی داریم و هر کدام با ادویه خاصی درست می‌شوند. در ضمن، شهرهای مختلف ممکن است در پلوی خود از ادویه خاصی استفاده کنند. اما با همه این توضیحات، طعم برخی از پلوها مثل لوبیا پلو و عدس پلو، بیشتر به ادویه وابسته است. بنابراین ما در ادامه ادویه این دو نوع پلو را معرفی می‌کنیم.

ادویه لوبیا پلو

لوبیا پلو یکی از انواع پلوهای مخلوط است که انواع ادویه جات نقش اساسی در خوشمزگی آن را دارند. با اینکه ادویه این غذا کمی از هر شهر به شهر دیگر تفاوت دارد، اما با مخلوط کردن نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، هل، زیره، دارچین، کاری و زنجبیل می‌توانید ادویه این غذای خوشمزه را درست کنید. البته نباید زعفران را فراموش کنید، زعفران دم کرده به لوبیا پلو عطری خاص می‌دهد.

عدس پلو

به هنگام پخت عدس پلو با گوشت چرخ کرده حتما باید از ادویه مخصوص استفاده کنید. زیرا در غیر این صورت، بوی گوشت چرخ کرده می‌تواند روی طعم و عطر نهایی پلو تاثیر بدی داشته باشد. دارچین، پودر زیره، پودر گل سرخ، پودر تخم گشنیز، هل و زعفران، مهمترین ادویه های عدس پلو هستند.

3. ادویه برای خورشت ها

انتخاب ادویه خورشتی تا حد زیادی به نوع خورشت بستگی دارد، در غیر این صورت طعم خورشت عوض می‌شود. برای مثال، اگر ادویه قرمه سبزی را به ادویه مرغ اضافه کنید، قطعا طعم جالبی پیدا نخواهد کرد. به طور کلی، زرد چوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، جوز هندی، زیره سیاه، زیره سبز، زنجبیل، دارچین، تخم گشنیز و هل ترکیباتی هستند که در تهیه ادویه های خورشتی به کار می‌روند. در عین حال، ما در ادامه ادویه 3 مدل خورشت را معرفی می‌کنیم:

ادویه قورمه سبزی

یکی از دلایل تفاوت طعم قورمه سبزی در شهرهای ایران، به دلیل وجود سبزی‌ها و ادویه جات مختلف در طرز تهیه آن است. در واقع، در زمان گذشته شهرها با توجه به مواد لازمی که در دسترس داشتند این غذا را درست می‌کردند. اما به طور کلی، در قرمه سبزی از ادویه های گل محمدی، لیمو عمانی، زردچوبه، پودر فلفل سیاه و پودر رازیانه استفاده می‌شود.

ادویه مرغ

اگر خورشت مرغی که درست می‌کنید، طعم آن شبیه به مرغ‌های رستورانی نیست، این بار ادویه های جدیدی را استفاده کنید. یکی از دلایل خوشمزه‌تر شدن مرغ، استفاده از ادویه مناسب است. زیرا نه تنها به آن طعم می‌دهد، بلکه بوی خامی مرغ را هم از بین می‌برد. تخم گشنیز، زیره سبز، فلفل سیاه، پودر سیر، زنجبیل، دارچین و هل بهترین ادویه ها برای عطر و طعم مرغ هستند.

ادویه قیمه

برای داشتن خورش قیمه جا افتاده و خوش طعم، ترکیبات ادویه را به درستی استفاده کنید تا بو و عطر آن تمام خانه شما را پر کند. فلفل سیاه، پودر دارچین، زردچوبه، پودر هل، جوز هندی، پودر لیمو عمانی، پودر گل سرخ و زعفران مهمترین اجزای تشکیل ادویه قیمه هستند. اگر می‌خواهید ادویه ها تاثیر بیشتری در عطردهی داشته باشند، می‌توانید همه آنها را به صورت دانه یا چوب تهیه کنید، در این صورت نه تنها می‌توانید عطر ادویه‌ها را تقویت کنید، بلکه کیفیت آنها نیز بیشتر می‌شود.

4. ادویه ماهی

یک عدد ماهی سرخ شده بر روی تخته آشپزخانه

یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین روش‌های طبخ ماهی و میگو، سرخ کردن آنهاست. بنابراین استفاده از ادویه‌های مناسب برای طعم دادن به ماهی اهمیت زیادی دارد. بدون شک مهمترین ترفند برای درست کردن ماهی خوشمزه، استفاده از ادویه های مناسب و به اندازه است. با اینکه هر شهر مخصوصا شهرهای جنوبی ایران ادویه های مخصوص به خود را دارند، ولی ادویه های رزماری، گشنیز، ادویه کاری، پودر سیر، پودر پیاز و زنجبیل مهمترین ترکیبات ادویه ماهی محسوب می‌شوند.

5. ادویه آبگوشت

برای تهیه ادویه مخصوص آبگوشت باید حتما به میزان مصرف کردن هر ادویه ای که عنوان می‌شود، دقت کنید. زیرا زیاد و کم کردن هر کدام می‌تواند تاثیر بدی روی مزه غذا بگذارد. بدین منظور باید فلفل سیاه، پودر زیره سیاه، پودر لیمو عمانی، زردچوبه، دارچین و میخک را با هم مخلوط کنید. شما می‌توانید ابتدا به اندازه نصف قاشق مرباخوری از آنها استفاده کنید و بعد از چشیدن و در صورت کم بودن هر ادویه، آنها را اضافه کنید.

6. ادویه همبرگر

دیگر هنگام هوس کردن همبرگز خوشمزه و حرفه‌ای نیازی نیست که بهب فست فودها بروید، کافیست ادویه‌های آن را بشناسید و با گوشت تازه مخلوط کنید تا یک همبرگر بی نظیر داشته باشید. برای ادویه همبرگر خانگی می‌توانید پاپریکا، شکر قهوه‌ای، فلفل سیاه، پودر سیر و فلفل قرمز را مخلوط کنید تا ترکیبی جذاب را درست کنید.

7. ادویه کاچی

کاچی را معمولا می‌توان برای صبحانه یا به عنوان دسر در وعده‌های دیگر میل کرد. برخی افراد آن را با شکر و برخی دیگر با کمی نمک و زردچوبه می‌خورند. اما مواد تشکیل دهنده کاچی در مناطق مختلف ایران بدون توجه به نام‌های مختلف و تغییرات جزئی در مواد تشکیل‌دهنده آنها، یکسان است.
ادویه‌های کاچی شامل دارچین، رازیانه، زیره، فلفل سیاه، پودر زنجبیل، پودر هل، پودر گشنیز و زردچوبه می‌شود. یکی از نکات جالب در مورد این دسر این است که دستور خاصی برای افزودن و مخلوط کردن ادویه ها وجود ندارد و می‌توانید در حین سرخ کردن آرد همه آنها را اضافه کنید. در تهیه کاچی می‌توان به جای شکر، از عسل، شیره انگور یا زعفران استفاده کرد

8. ادویه جوجه کباب

ادویه جوجه کباب

ادویه های جوجه کباب بسیار متنوع است و شما می‌توانید بنا به ذائقه خود از ادویه‌های مختلف در طبخ آن استفاده کنید. اما ترد و خوش رنگ بودن چیزی است که هنگام تهیه جوجه کباب باید دقت زیادی به آن داشته باشید. پودر زعفران و زردچوبه می‌توانند رنگ خوبی به آن بدهند. البته زعفران دم کرده هم به جای پودر آن استفاده می‌شود و رنگ جوجه را بهتر می‌کند. علاوه بر این‌ها، فلفل سیاه، پودر سیر، پودر پیاز، زنجبیل، پاپریکا و نمک را مخلوط کنید و جوجه‌ها را حسابی در آن‌ها بغلتانید تا حسابی به داخل جوجه‌ها نفوذ کند و طعم‌دار شود.

9. ادویه سیب زمینی سرخ کرده

در نگاه اول شاید به نظر برسد که با اضافه کردن نمک و فلفل می‌توانید سیب زمینی سرخ کرده خوشمزه‌ای داشته باشید، اما با ادویه سیب زمینی می‌توانید آن را بسیار دلچسب‌تر کنید. پودر گشنیز، پودر پاپریکا، پودر جوز هندی و پودر آویشن کوهی طعمی خاص به سیب زمینی سرخ کرده می‌بخشند. به طوری که دوست دارید هر روز عصرانه این غذای خوشمزه را درست کنید و با سس قرمز و تند بخورید.

سخن آخر
ما در این مطلب به طور مفصل و کامل، انواع ادویه های رایج را بررسی کردیم و به توضیح خواص آنها پرداختیم. امیدواریم از درست کردن غذا با این ادویه‌ها لذت ببرید. البته پیش از استفاده از هر ادویه مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید و هر کدام را در حد اعتدال مصرف کنید تا طعم غذای شما کاملا عوض نشود.

منابع: lebanontraveler | food.ndtv | eatingwell | homenaturalcures