شیر بادام یکی از جدیدترین و محبوب‌ترین جایگزین‌های شیر گاو بین سالمندان، وگان‌ها و کسانی که  محصولات لبنی دوست ندارند، به شمار می‌رود. این مایع، از آسیاب ‌کردن بادام به دست می‌آید و نه تنها طعمش فوق‌العاده است، بلکه فواید بی‌شماری برای سلامتی بدن انسان دارد. قرن‌ها است که ترکیبات مغذی شیر بادام اثبات شده و به‌عنوان یک ماده غذایی اصلی در جوامع مختلف مصرف می‌شود. اما اخیراً مورد استقبال گسترده‌ای از سوی افرادی که به دنبال گزینه‌های بدون گلوتن، بدون لاکتوز و بدون کلسترول هستند، قرار گرفته است. در این مقاله، به بررسی علمی و گسترده فواید بادام و شیر آن می‌پردازیم و یاد می‌گیریم چگونه شیر بادام درست کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

شیر بادام چیست؟

شیر بادام خواص بسیار زیادی دارد و از مخلوط کردن پودر انواع بادام با آب و سپس صاف کردن مخلوط برای حذف مواد جامد به دست می‌آید. این نوشیدنی مقوی طعم مطبوع و آجیلی دارد و با بافت خامه‌ای خود توجه تمام گروه‌های سنی را جلب کرده است. شیر بادام خانگی یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی که از رژیم گیاه‌خواری پیروی می‌کنند یا کسانی که به لبنیات حساسیت دارند، محسوب می‌شود.

خواص شیر بادام را بشناسید!

خواص جالب و کم‌تر شنیده شده این نوشیدنی را در ادامه به شما خواهیم گفت:

1.      شیر بادام برای افزایش قد

مواد مغذی که به رشد و حفظ قد شما کمک می‌کنند عبارت‌اند از:

  • کلسیم
  • ویتامین D
  • پروتئین
  • ویتامین‌های گروه B
  • ویتامین C
  • منیزیم

این مواد برای رشد استخوان ضروری هستند. کلسیم یکی از حامیان اصلی سلامت استخوان است که هم به رشد کودکان کمک می‌کند و هم باعث می‌شود افراد مسن‌تر با افزایش سن، توده‌های استخوانی خود را حفظ کنند. شیر بادام حاوی مواد مغذی مهمی است که به سلامت استخوان‌ها و رشد سالم آن‌ها کمک می‌کند؛ البته به‌طور مستقیم این کار را انجام نمی‌دهد. در رشد قد عوامل دیگری مانند ژنتیک، تغذیه سالم و ورزش منظم هم دخیل هستند. طرز تهیه شیر بادام برای افزایش قد را در ادامه مطلب توضیح خواهیم داد. شما می‌توانید مقدار بیشتری از آن را درست کنید تا مجبور نباشید هر روز درگیر این کار شوید.

خواص شیر بادام برای افزایش قد

2.     خواص شیر بادام برای لاغری

اگرچه شیر بادام 50 درصد چربی دارد و پرکالری است، اما اجازه دارید مقدار زیادی از آن را بدون دغدغه افزایش وزن بنوشید. این نوشیدنی با اینکه کالری زیادی دارد، نسبت به برخی مواد غذایی دیگر غنی‌تر است. برخی از تولیدکنندگان، شیر بادام را با آب رقیق می‌کنند تا محتوای چربی آن شبیه شیر کم چرب شود.

3.     خواص شیر بادام برای اعصاب

شیر بادام «منیزیم» دارد. منیزیم به‌عنوان یک ماده معدنی برای عملکرد اعصاب، انقباض ماهیچه‌ها و تنظیم فشار خون ضروری است. این ترکیب به پیشگیری یا کاهش سردردهای میگرنی، اضطراب و افسردگی کمک می‌کند. شیر بادام با داشتن ویتامین B6 در تولید انتقال دهنده‌های عصبی نقش دارد؛ در نتیجه اعصاب را آرام‌تر می‌کند.

4.     شیر بادام برای کودکان

شیر بادام گزینه مناسبی برای کودکانی که به شیر گاو یا لاکتوز حساسیت دارند یا از خوردن آن فرار می‌کنند، به حساب می‌آید. این ماده مفید را معمولاً از شش ماهگی به همراه سایر غذاهای کمکی به کودکان می‌دهند؛ اما باید شیرین نشود و با کلسیم و ویتامین D همراه باشد. کودکان نباید بیش از دو تا سه وعده شیر بادام در روز بنوشند؛ زیرا ممکن است سایر مواد مغذی را از رژیم غذایی خود حذف کنند و دچار کمبود ویتامین شوند.

خواص شیر بادام برای کودکان

5.     شیر بادام برای نوزادان

برخی از متخصصان مصرف شیر بادام را برای نوزادان زیر یک سال توصیه نمی‌کنند. زیرا بر این باورند کالری، پروتئین، چربی، آهن و سایر مواد مغذی لازم برای رشد و نمو آن‌ها را به اندازه کافی تأمین نمی‌کند. نوزادان باید تا شش ماهگی منحصراً با شیر مادر یا شیر خشک تغذیه شوند. سپس تا یک سالگی در کنار شیر مادر یا شیر خشک، به‌تدریج با غذاهای جامد آشنا شوند. آرام‌آرام از این بازه سنی به بعد می‌توان شیر بادام را به لیست غذایی آن‌ها اضافه کرد. البته باز هم توصیه می‌شود ابتدا با یک متخصص در این باره مشورت کنید.

6.     شیر بادام برای کاهش وزن

یک فنجان شیر بادام تنها 60 کالری دارد. در حالی که کالری شیر کامل 146 است. پس این نوشیدنی یک جایگزین عالی برای کاهش یا حفظ وزن فعلی شما خواهد بود. کالری کم‌تر شیر بادام نسبت به شیر گاو آن را به یک گزینه عالی برای قرار گرفتن در رژیم‌های غذایی لاغری تبدیل کرده است. شیر بادام چربی‌های سالم و پروتئین‌های قابل هضمی دارد؛ به همین علت بعد از خوردن آن احساس سیری خواهید کرد.

شیر بادام برای کاهش وزن

7.     شیر بادام برای چاقی صورت

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد شیر بادام به‌طور خاص باعث چاقی یا افزایش چربی صورت می‌شود. با این حال ممکن است با کالری کم و مواد مغذی بیشترش نسبت به شیر گاو یا سایر محصولات لبنی پرچرب، به بهبود ترکیب کلی بدن و توزیع چربی کمک کند. شیر بادام از التهاب و استرس اکسیداتیو در پوست جلوگیری می‌کند؛ به همین علت مانع از پیری و افتادگی بافت‌های صورت می‌شود.

8.     شیر بادام برای زانو درد

شیر بادام ممکن است به کاهش درد زانو ناشی از آرتروز یا التهاب کمک کند. زیرا حاوی ترکیبات ضدالتهابی مانند اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین E است. اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش التهاب کمک می‌کنند. ویتامین E از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب رادیکال‌های آزاد که منجر به زانو درد می‌شوند، محافظت می‌کند. شیر بادام با داشتن مقادیر زیادی کلسیم و ویتامین D تراکم استخوان‌ها را حفظ کرده و از پوکی استخوان در زانو جلوگیری می‌کند.

شیر بادام برای زانو درد

9.     شیر بادام و یبوست

بعید است که شیر بادام باعث یبوست شود؛ زیرا حاوی فیبر و منیزیم است. این ترکیبات، ملین‌های طبیعی هستند و به تنظیم حرکات روده کمک می‌کنند. توصیه می‌شود شیر بادام‌های شیرین، طبیعی و خانگی را به جای شیر بادام‌های آماده و بازاری انتخاب کنید تا مواد مغذی و فیبر بیشتری داشته باشند.

10.   شیر بادام تقویت حافظه

شیر بادام با تأمین ویتامین E، ویتامین B6، منیزیم و اسیدهای چرب امگا 3 باعث بهبود حافظه و عملکرد شناختی می‌شود. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به محافظت از سلول‌های مغز در برابر آسیب اکسیداتیو و جلوگیری از بیماری‌های عصبی مانند بیماری آلزایمر کمک می‌کند. منیزیم موجود در شیر بادام باعث افزایش جریان خون به مغز و حمایت از انتقال عصبی می‌شود. ضمناً اسیدهای چرب امگا 3 به تعدیل فعالیت سلول‌های مغز و بهبود یادگیری و حافظه کمک می‌کنند.

شیر بادام و تقویت حافظه

خواص شیر بادام در طب سنتی چیست؟

طب سنتی طبع شیر بادام را “گرم و تر” تشخیص داده و خواص آن را به شکل زیر خلاصه کرده است:

  • شیر بادام حاوی ویتامین E است. این ویتامین به پوست، مو و ناخن‌ها کمک می‌کند و باعث جوان‌سازی طبیعی می‌شود.
  • شیر بادام منبع خوبی از کلسیم است. این نوشیدنی به سلامت استخوان، دندان و عضلات بدن کمک می‌کند، باعث انقباض و ارتجاع قلب می‌شود و فشار خون را تنظیم می‌کند.
  • شیر بادام پروتئین گیاهی دارد و برای رشد و تعمیر بافت‌های بدن مفید است.
  • این نوشیدنی حاوی فیبر است و باعث بهبود عملکرد روده، جلوگیری از یبوست، کاهش قند خون و کلسترول خون می‌شود.
  • همچنین با داشتن چربی‌های سالم منجر به تقویت سلامت قلب، مغز و چشم‌ها می‌شود.

تاثیر مصرف شیر بادام در رژیم کتوژنیک

شیر بادام گزینه خوبی برای برای افرادی که رژیم کتو دارند، است. شاخص گلیسمی این نوشیدنی پایین است. اساساً شاخص گلیسمی (GI) به افزایش قند خون توسط یک نوع غذا اشاره می‌کند. شیر بادام دارای رتبه GI 25 است؛ به همین علت گزینه خوبی برای افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که در معرض خطر ابتلا به آن هستند، محسوب می‌شود.

شیر بادام و رژیم کتو

به‌طورکلی، شمارش کالری در کتو ضروری نیست؛ زیرا در آن غذاهای کم کربوهیدرات و پرچرب سیر کننده مصرف می‌شوند. در نتیجه بعید است که بتوانید پرخوری کنید. با این حال، دلیل وزن کم نکردن برخی افراد در این رژیم، ممکن است مصرف کالری اضافی باشد. شیر بادام علاوه بر کربوهیدرات کم، فقط 41 کالری در یک وعده 240 میلی‌لیتری دارد. این نوشیدنی منبع ریز مغذی‌های مهمی مانند ویتامین D، ویتامین E، کلسیم و پتاسیم است. یکی از راه‌های پیشگیری از کمبود مواد مغذی هنگام شروع کتو، مصرف منابع غذایی مختلف از جمله شیر بادام است.

طرز تهیه شیر بادام خانگی

شیر بادام طرز تهیه عجیب و غریبی ندارد. برای درست کردن آن باید:

  • مغز بادام‌ها را از شب تا صبح در آب خنک خیس کنید.
  • صبح آب آن‌ها را تخلیه کرده و بادام‌ها را به همراه آب تازه و بدون هیچگونه افزودنی اضافی درون مخلوط کن بریزید.
  • بعد از گذشت 1 تا 2 دقیقه مخلوط به دست آمده را درون یک کاسه بریزید و آن را با قاشق فشار دهید تا تمام شیره‌اش خارج شود.

این شیر بادام برای نوزادان، نوجوانان و بزرگسالان عالی است.

شیر بادام خانگی

طرز تهیه شیر بادام برای نوزاد

روش تهیه شیر بادام برای نوزادان مانند مدل قبلی است فقط باید با دقت بیشتری آماده شود.

  • هر تعداد مغز بادام که مدنظرتان است را به مدت هشت تا دوازده ساعت در آب خیس کنید تا خاصیت این مغز خوشمزه افزایش پیدا کند.
  • بعد از گذشت این بازه زمانی پوست قهوه‌ای بادام‌ها را بگیرید.
  • بادام‌ها را در مخلوط کن بریزید.
  • ۴ فنجان آب اضافه کنید.
  • مخلوط کن را روشن کنید.
  • خمیر به دست آمده را درون توری بریزید و مایع آن را بگیرید و به فرزندتان بدهید.
  • شما می‌توانید خمیر باقی مانده را به‌عنوان آرد بادام در غذاهای دیگر بریزید.

طرز تهیه شیر بادام برای سرفه چگونه است؟

یکی از خواص بی‌نظیر شیربادام، درمان سرفه و خشکی گلو است. اگر شما هم دچار این عارضه هستید، پیشنهاد می‌کنیم روزانه این نوشیدنی را مصرف کنید تا خاصیت جادویی آن را ببینید. در این بخش طرز تهیه شیر بادام مفید برای سرفه را شرح می‌دهیم.

مواد لازم:

  •         یک پیمانه بادام خام
  •         4 پیمانه آب
  •         2 تا 3 قاشق غذاخوری عسل طبیعی (اختیاری)

طرز تهیه:

  • مغز بادام‌ را در ظرفی قرار داده و روی آن‌ها آب بریزید. اگر می‌خواهید نوشیدنی شما شیرین‌تر شود، بادام‌ها را قبل از انجام این مرحله به مدت چند ساعت در آب خیسانده؛ سپس آب آن‌ها را دور ریخته و مجدد با آب تازه خیس کنید. برای شناخت تاثیر خیساندن روی بادام می‌توانید مقالات قبلی را مطالعه کنید.
  •   اجازه دهید بادام‌ها حداقل 8 و حداکثر 12 ساعت در آب بمانند. این کار باعث نرم شدن بادام‌ها و بهبود فرآیند آسیاب ‌کردنشان می‌شود.
  •   بعد از سپری شدن زمان لازم، بادام‌ها را از آب خارج کنید و آن‌ها را به همراه 4 پیمانه آب در یک میکسر بریزید.
  •    میکسر را روشن کنید و به مدت 2 تا 3 دقیقه تا زمانی که تمام مواد مخلوط و شبیه شیر شوند، هم بزنید.
  • اگر می‌خواهید شیر بادام شیرین‌تر شود، کمی عسل طبیعی به آن اضافه کرده و دوباره مخلوط کن را روشن کنید. خواص شیر بادام با عسل بیشتر می‌شود.
  • شیر بادام را از میکسر خارج کرده و آن را در یک شیشه تمیز بریزید.

برای درمان سرفه هر روز یک یا دو قاشق غذاخوری از این نوشیدنی را بخورید.

شیر بادام برای سرفه

بهترین زمان مصرف شیر بادام

صبح‌ها و شب‌ها بهترین زمان مصرف شیر بادام است، اما وعده صبح را ارجح‌تر است. اگر در فصل بهار، تابستان یا پاییز شیر بادام می‌خورید که تفاوت چندانی بین صبح و شب نیست. اما اگر قصد مصرف آن را در فصل زمستان دارید، بهتر است آن را صبح‌ها میل کنید تا انرژی‌تان چندین برابر شود.

کلام آخر

با خواندن این مقاله فهمیدیم شیر بادام چیست. شیر بادام هدیه طبیعت است که باعث شده افراد با هر نوع رژیم غذایی و هر نیاز خاصی، از لذت و فواید آن بهره‌مند شوند. با استفاده از شیر بادام به‌طور هم‌زمان از قلب، استخوان‌ها، سیستم ایمنی و عملکرد مغزتان محافظت خواهید کرد. این جایگزین شگفت‌انگیز شیر گاو، بدون لاکتوز و بدون گلوتن است؛ بنابراین گزینه مناسبی برای افرادی با حساسیت‌های غذایی و نیازهای خاص خواهد بود.

آیا شیر بادام و عسل چاق کننده است؟

شیربادام به تنهایی می‌تواند باعث کاهش وزن شود. اما مصرف آن در کنار عسل کالری بیشتری دارد و چاق کننده است.

منابع: healthlin | medicalnewstoday | minimalistbaker