احتمالا شما هم جزو طرفداران تخمه ژاپنی هستید که مطالعه این مطلب را انتخاب کردید! بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این تخمه از محصولات کشور ژاپن است؛ به همین دلیل به این نام معروف شده است. در صورتی که تخمه جابانی یکی از انواع تخمه هندوانه است که به تخمه‌ ژاپنی نیز شناخته می‌شود. در این مطلب قرار است به طور کامل این خوراکی خوشمزه را معرفی کنیم و درمورد خواص آن صحبت کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

تخمه جابانی (تخمه ‌ژاپنی) چیست؟

 اگر به دنبال جوابی برای این سؤال هستید که تخمه ‌ژاپنی چگونه تولید می‌شود؟ لازم است بدانید که تخمه جابانی از نوعی هندوانه کم‌نظیر به نام هندوانه جابانی گرفته می‌شودجالب اینجاست که این هندوانه به دلیل اینکه غیرقابل ‌خوردن است، به‌صورت میوه مصرف نمی‌شود و هدف اصلی کشت، استخراج دانه‌های آن است. میوه هندوانه جابانی می‌تواند به‌عنوان خوراک دام یا به‌عنوان کود گیاهی مورداستفاده قرار گیرد. این دانه‌ها در میان بسیاری از خانواده‌ها در ایران انتخاب محبوبی برای پذیرایی در مهمانی‌ها و مراسم‌هایی مانند شب یلدا و عید نوروز است.

تخمه جابانی باکیفیت

تخمه جابانی (تخمه ‌ژاپنی) برای کجاست؟

جابان (جابن) یکی از روستاهای دماوند است که این تخمه جابانی یکی از محصولات کشاورزی این روستاست و به اسم تخمه‌ژاپنی نیز شناخته می‌شود. تخمه‌ژاپنی در بازار با طعم‌های متفاوتی ارائه می‌شود که آن‌ها را به یک میان وعده موردعلاقه تبدیل می‌کند. بسته به ترجیح شخصی می‌توان آن‌ها را به‌صورت خام یا طعم دار و برشته مصرف کرد. اگر شما به امتحان طعم‌های جدید علاقه دارید، می‌توانید برای تجربه طعمی نو، تخمه ژاپنی را در مخلوطی از روغن‌زیتون، آب لیموترش و پودر فلفل قرمز بریزید. این ترکیب نه‌تنها طعم و مزه مضاعفی را به تخمه می‌دهد، بلکه به دانه‌ها، لذیذی دوچندانی می‌بخشد. چه میزبان یک مهمانی باشید یا صرفاً بخواهید یک میان وعده مغذی مصرف کنید، تخمه جابانی یک انتخاب مناسب و سالم است. در طب سنتی ایران، طبع تخمه‌ژاپنی سرد و‌ تر است که برای سو اثرات آن می‌توان از عسل استفاده کرد.

بسیاری از فروشندگان آجیل و میوه‌های خشک‌ با خرید دانه‌های خام تخمه جابانی و تفت دادن آن‌ها در زمان فروش، کیفیت محصول ارائه‌شده را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهند. بارجیل علاوه بر اینکه از مرغوب‌ترین دانه برای تهیه تخمه جابانی استفاده می‌کند، در فرایند برشته‌سازی و طعم‌دهی آن از بهترین روش‌ها بهره می‌گیرد تا محصولی ممتاز به دست شما برسد. بسیاری از مشتریان سلیقه‌های مختلفی در انتخاب طعم‌ها دارند؛ بنابراین بارجیل برای همه نوع سلیقه در طعم‌های متفاوت تخمه ‌ژاپنی دارد. انواع زیادی از تخمه با سطح کیفیت‌های گوناگون در بازار موجود است که برای تشخیص تخمه خوب و بد باید به نکاتی مشخص دقت کنید.

کالری تخمه ‌ژاپنی (کالری‌ تخمه ‌ژاپنی بدون پوست) چقدر است؟

دانه‌های هندوانه قرمز جابانی، یک نیروگاه تغذیه‌ای هستند. یک وعده 100 گرمی آن، 557 کیلوکالری انرژی را تأمین می‌کند. این کالری عمدتاً به دلیل محتوای چربی بالای 47 گرم آن است. این چربی‌ها سالم هستند و برای سلامت قلب فواید زیادی دارند. این دانه‌ها همچنین منبع عالی پروتئین هستند و 28 گرم پروتئین در هر 100 گرم وعده دارند. این باعث می‌شود تخمه ژاپنی یک منبع عالی پروتئین گیاهی، به‌ویژه برای گیاهخواران باشد. شما می‌توانید برای آشنایی با خواص تخمه آفتابگردان به مطالب قبلی وبلاگ سر بزنید.

خواص تخمه‌ ژاپنی را بشناسید

ازنظر ریزمغذی، دانه‌های هندوانه قرمز، آهن (7.2 میلی‌گرم) و پتاسیم (648 میلی‌گرم) دارند که هر دو برای حفظ عملکرد سالم بدن ضروری هستند. آهن برای تولید گلبول‌های قرمز بسیار مهم است و پتاسیم به تنظیم تعادل مایعات و سیگنال‌های عصبی کمک می‌کند. تخمه ژاپنی علی‌رغم اینکه کالری و چربی بالایی دارد، حاوی قند نیست و آن‌ را به یک میان وعده مناسب برای افراد مبتلا به دیابت تبدیل می‌کند. همچنین حاوی مقدار متوسط سدیم (99 میلی‌گرم) است که برای حفظ تعادل الکترولیت بدن اهمیت زیادی دارد. به‌طورکلی، دانه هندوانه قرمز یک خوراکی غنی از مواد مغذی است که می‌تواند طیف گسترده‌ای از مواد ضروری را در یک وعده کوچک فراهم کند.

کاسه تخمه ژاپنی

علاوه بر این، تخمه جابانی منبع خوبی از منیزیم است که یک ماده معدنی ضروری محسوب می‌شود و بیش از 300 واکنش متابولیک و آنزیمی را در بدن تنظیم می‌کند. تخمه ژاپنی در پیشگیری از پوکی استخوان نیز مفید است. درحالی‌که شواهد مستقیمی وجود ندارد که دانه‌های هندوانه را با سلامت ریه مرتبط کند، مشخصات کلی تغذیه‌ای آن‌ می‌تواند به‌طور غیرمستقیم از سلامت ریه حمایت کند. به غیر از تخمه ژاپنی، خواص تخمه کدو هم بسیار زیاد است که همین موضوع باعث شده پزشکان مصرف آن رابه صورت مداوم توصیه کنند.

خواص تخمه‌ژاپنی برای لاغری

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، تخمه هندوانه جابانی واقعاً می‌توانند در کاهش وزن مفید باشند! این دانه‌ها مملو از مواد مغذی ازجمله پروتئین، چربی‌های سالم و فیبر هستند که می‌توانند به مهار گرسنگی و تقویت احساس سیری کمک کنند. علاوه بر این، آن‌ها حاوی ترکیبی به نام سیترولین هستند که نشان داده‌ شده مزایای بالقوه‌ای برای کاهش وزن دارند. محتوای پروتئین موجود در دانه‌های هندوانه می‌تواند به افزایش متابولیسم و کالری سوزی کمک کند. پروتئین همچنین باعث ساخت و ترمیم عضلات می‌شود که برای حفظ وزن سالم مهم است.

چربی‌های سالم موجود در این دانه‌ها، مانند اسیدهای چرب امگا 3، می‌توانند به افزایش حس سیری کمک کنند و هوس خوردن میان وعده‌های ناسالم را کاهش دهند. علاوه بر این، منبع خوبی از فیبر رژیمی هستند. فیبر، حجم زیادی به رژیم غذایی اضافه می‌کند و باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و احتمال پرخوری را کاهش می‌دهد. همچنین به هضم غذا کمک می‌کند و باعث تنظیم سطح قند خون می‌شود که می‌تواند برای مدیریت وزن مفید باشد.

گنجاندن تخمه ‌ژاپنی در رژیم غذایی به روش‌های مختلف انجام می‌شود. شما می‌توانید آن‌ها را برشته کنید و به‌عنوان یک میان وعده از آن لذت ببرید. همچنین به سالادها، اسموتی‌ها یا محصولات پخته‌شده اضافه کنید تا از مواد مغذی بیشتری برخوردار شوید. با این ‌حال، مهم است که تخمه ژاپنی را در حد اعتدال مصرف کنید، زیرا پرکالری است. به‌طورکلی، دانه‌های هندوانه به دلیل محتوای مغذی و خواص بالقوه سرکوب‌کننده اشتها، می‌توانند مکمل ارزشمندی برای رژیم کاهش وزن باشند.

فواید تخمه‌ ژاپنی برای پوست

تخمه جابانی نیروگاهی از مواد مغذی است که مزایای زیادی برای پوست ‌دارد. اولاً ویتامین‌های A، B و E دارد که به‌عنوان ضروریات برای حفظ پوست سالم شناخته ‌شده‌اند. این ویتامین‌ها به حفظ طراوت پوست و کاهش علائم پیری مانند چین ‌و چروک و خطوط ظریف پوست کمک می‌کنند. علاوه بر این، دانه‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که پوست را از رادیکال‌های آزاد مضر محافظت کرده و از آسیب جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، دانه‌های جابانی یک منبع عالی از اسیدهای چرب هستند که به مرطوب کردن پوست و هیدراته نگه ‌داشتن آن کمک می‌کند.

 مصرف منظم دانه‌های هندوانه می‌تواند به کاهش التهاب و تسکین‌دهنده‌های پوستی مانند آکنه یا آفتاب‌سوختگی کمک کند. علاوه بر این، دارای خواص لایه‌برداری طبیعی هستند که به حذف سلول‌های مرده پوست و باز کردن منافذ کمک می‌کنند و درنتیجه پوست نرم‌تر می‌شود. برای کسب مزایای تخمه جابانی برای پوست، توصیه می‌شود آن‌ها را به‌طور منظم به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف کنید یا از آن‌ها به‌صورت موضعی در محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید.

تخمه هندوانه جابانی

تخمه‌ژاپنی و فشارخون

تخمه‌ هندوانه فواید سلامتی متعددی ازجمله کمک به کنترل فشارخون دارد. این دانه‌ها مملو از مواد مغذی مانند منیزیم، پتاسیم و اسیدهای آمینه هستند که تأثیر مثبتی بر سطح فشارخون می‌گذارند. منیزیم به شل شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند، جریان خون بهتر و کاهش فشار روی شریان‌ها را ممکن می‌سازد. از سوی دیگر، پتاسیم به تعادل سطح سدیم در بدن کمک می‌کند که برای حفظ فشارخون سالم بسیار مهم است.

علاوه بر این، اسیدهای آمینه موجود در آن اکسید نیتریک تولید می‌کند. این ترکیب سبب گشاد شدن رگ‌های خونی و بهبود گردش خون می‌شود. بنابراین مصرف منظم تخمه هندوانه قرمز می‌تواند برای افرادی که به دنبال کنترل سطح فشارخون هستند، مفید باشد. توجه به این نکته مهم است که اگرچه این نوع تخمه می‌تواند مکملی مفید برای یک رژیم غذایی متعادل باشد، اما نباید به آن‌ به‌عنوان تنها روش کنترل فشارخون اعتماد کرد.

فواید تخمه‌ژاپنی برای کبد چرب

دانه‌های هندوانه منبعی از مواد مغذی هستند که می‌توانند به درمان بیماری کبد چرب کمک کنند. آن‌ها سرشار از منیزیم و آهن هستند و وقتی برشته شوند، می‌توانند به‌عنوان یک میان وعده سالم استفاده شوند. این دانه‌ها حاوی اسیدهای چرب تک غیراشباع و چند غیراشباع هستند که به کاهش کلسترول LDL یا کلسترول «بد» در جریان خون معروف هستند. این چربی‌های «خوب» برای محافظت در برابر حمله قلبی و سکته مغزی و کاهش سطح کلسترول «بد» در خون مفید هستند. علاوه بر این، تخمه هندوانه منبع خوبی از روی است که یک ماده مغذی مهم برای سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود. همچنین برای سلامت سیستم گوارشی و عصبی بدن، رشد و تقسیم سلولی مجدد و حس چشایی و بویایی ضروری است.

تخمه جابانی حاوی سیترولین (نوعی اسیدآمینه) است که به بدن کمک می‌کند تا از شر آمونیاک و سایر سموم خلاص شود. این سموم می‌توانند منجر به نارسایی مغزی-کبدی و اختلال سیستم عصبی ناشی از بیماری‌های مزمن شوند. تحقیقات نشان می‌دهند سیترولین موجود در تخمه هندوانه باعث کاهش تجمع چربی در سلول‌های بدن می‌شود. با این ‌حال، توجه به این نکته مهم است که این تخمه حاوی فیتات است که جذب آهن و روی را کاهش داده و ارزش غذایی آن‌ها را کاهش می‌دهد. باوجوداین، فواید کلی این تخمه، آن‌ها را به بخشی از رژیم غذایی سالم باهدف مدیریت بیماری کبد چرب تبدیل می‌کند.

تخمه هندوانه تفت داده

عوارض خوردن تخمه ‌ژاپنی با پوست چیست؟

پوسته بذر هر نوع گیاه خوراکی می‌تواند در روده کوچک یا بزرگ شما جمع شود و توده‌ای را تشکیل دهد که به آن بزوآر نیز می‌گویند. همچنین ممکن است باعث یبوست، درد روده و در برخی موارد، نهفتگی روده شود. پوسته تخمه جابانی اگر به‌درستی جویده نشود، لبه‌های تیز دارد و در صورت بلعیده شدن، این لبه‌های دندانه‌دار می‌تواند به روده شما آسیب برساند یا سایر قسمت‌های دستگاه گوارش شما را خراش دهد. همچنین ازآنجایی ‌که پوسته‌ها از فیبر ساخته‌ شده‌اند، خوردن مقادیر زیادی از آن‌ها ممکن است روده شما را بیش‌ از حد تحریک کند. البته ناگفته نماند که مصرف بیش از حد هر چیزی عوارض ویژه خود را دارد. مثلا یکی از عوارض مصرف بیش از حد تخمه آفتابگردان افزایش وزن است.

کلام پایانی

یکی از تنقلات خوشمزه که طرفداران زیادی دارد، تخمه جابانی یا ژاپنی است. در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا به طور کامل شما را با خواص این تخمه خوشمزه آشنا کنیم. به طور کلی خواص بی‌نظیری برای این دانه مشخص شده است که شما می‌توانید با قرار دادن تخمه ژاپنی در رژیم روزانه خود از فواید آن بهره‌مند شوید.

تخمه ژاپنی چگونه تولید می‌شود؟

این تخمه از نوعی هندوانه به نام جابانی به دست می‌آید. این هندوانه به دلیل تخمه‌های خوشمزه‌ای که دارد کشت می‌شود.

کالری تخمه ژاپنی چقدر است؟

در 100 گرم تخمه ژاپنی 557 کیلوکالری انرژی وجود دارد.

تخمه ژاپنی برای کجاست؟

این تخمه از روستایی به نام جابن یا جابان واقع در دماوند به دست می‌آید.

تخمه ژاپنی چاق کننده است یا لاغرکننده؟

تخمه ژاپنی به دلیل محتویاتی که دارد ازجمله فیبر، باعث کاهش وزن می‌شود.

 تفاوت تخمه جابانی و تخمه ژاپنی چیست؟

تخمه جابانی و ژاپنی یکی است و هر دو از نوعی هندوانه به دست می‌آیند.

منبع: citrono |