هنگامی که دوره ماهانه برای زنان فرا می‌رسد، توجه به تغذیه به یک ضرورت مهم تبدیل می‌شود. غذاهایی که ما مصرف می‌کنیم، به‌شدت روی خلق و خو و سلامت کلی بدنمان در این دوره حساس تأثیر می‌گذارند. بنابراین باید یاد بگیریم چگونه مواد غذایی مناسبی را انتخاب کنیم که به ما در کاهش علائم پریودی کمک کنند. در این مقاله، به معرفی انواع دمنوش برای درد قاعدگی که در طول دوره عادت ماهانه مفید هستند و به کاهش دردها و بهبود خلق و خو کمک می‌کنند، می‌پردازیم.

در زمان پریودی چه بخوریم؟

تغذیه مناسب در پریود نوجوانان، گرفتگی شکم، حالت تهوع، خستگی و نفخ را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. برای داشتن بهترین تغذیه در دوران پریود چند پیشنهاد برای شما داریم:

1.     میوه‌ها

برای هیدراته نگه داشتن بدن خود باید میوه‌های سرشار از آب مانند هندوانه و خیار بخورید. این میوه‌ها میل شما به قند را کاهش می‌دهند و سطح گلوکز خون را کنترل می‌کنند. البته از آنجایی که طبق طب سنتی، این دو میوه طبع سرد دارند، پیشنهاد می‌کنیم به عنوان مصلح از گرمیجات نیز استفاده کنید. مثلا بعد از مصرف آن‌ها می‌توانید کمی گردو و عسل یا خرما میل کنید و تا اثرات سو طبع سرد برایتان مشکل آفرین نشود.

2.     سبزیجات با برگ سبز

از آنجایی که سطح آهن خون در طول پریودی، به‌ویژه زمانی که جریان قاعدگی سنگین است کاهش می‌یابد، ممکن است دچار خستگی، درد بدن و سرگیجه شوید. برای کنترل این علائم، باید سبزیجات با برگ سبز مانند کلم پیچ و اسفناج بخورید که به افزایش سطح آهن در بدن کمک می‌کنند.

دردهای پریود

3.     ماهی

ماهی منبع پروتئین، آهن و اسیدهای چرب امگا 3 است. مصرف ماهی در دوره قاعدگی از شدت درد پریودی می‌کاهد. امگا 3 موجود در این غذا باعث کاهش نوسانات خلقی و افسردگی که بسیاری از زنان در طول قاعدگی خود تجربه می‌کنند، می‌شود.

4.     کینوا

این خوراکی حاوی مواد مغذی مختلفی مانند آهن، پروتئین و منیزیم است. کینوا نه تنها گلوتن ندارد، بلکه شاخص گلیسمی آن پایین است. یعنی شما را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارد.

5.     شکلات تلخ

تغذیه در پریودی، تحمل درد و ضعف این دوران را راحت‌تر می‌کند. یکی از این تنقلات خوشمزه، شکلات تلخ است. شکلات‌های تلخ حاوی آهن و منیزیم هستند و علائم پریود را کاهش می‌دهند.

شکلات تلخ

6.     آجیل

آجیل سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و پروتئین است و شما را در طول قاعدگی، سالم و فعال نگه می‌دارد. خوب است بدانید که برخی آجیل‌ها مانند بادام و بادام هندی درد پریودی را تسکین می‌دهند. همچنین بعضی مغزها باعث جلوگیری از کم‌خونی در دوران پریود می‌شوند و به آجیل‌های خون‌ساز معروف هستند.

7.     عدس و لوبیا

اگر به تغذیه در زمان پریود اهمیت می‌دهید، پس از مصرف عدس و لوبیا غافل نشوید. این حبوبات سرشار از پروتئین هستند. مصرف لوبیا و عدس در طول پریودی، انرژی شما را تأمین می‌کند و خستگی و بدن درد را کاهش می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم قبل از مصرف حبوبات حتما نفخ آن‌ها را بگیرید تا در این دوران کمتر اذیت شوید.

8.     ماست

بیشتر زنان در طول چرخه قاعدگی به عفونت‌های قارچی مبتلا می‌شوند. ماست یک غذای غنی از پروبیوتیک است، باکتری‌های خوب واژن را تقویت کرده و به شما در مبارزه با عفونت‌های قارچی در طول دوره‌های قاعدگی کمک می‌کند.

ماست مناسب پریود

تغذیه در اولین پریود باید چگونه باشد؟

تغذیه در دوران پریود نوجوانان، برای سلامتی بدن آن‌ها بسیار مهم است. برخی از نکات مفید در مورد تغذیه در اولین پریود عبارت هستند از:

  • مصرف آب کافی برای جلوگیری از خشکی و تشنگی و کاهش نفخ و تورم
  • خوردن ماهی و سایر غذاهای حاوی امگا ۳ برای کاهش التهاب، درد و افسردگی
  • مصرف مکمل‌های آهن، ویتامین B12 و کلسیم برای جبران خونریزی، افزایش انرژی و استحکام استخوان‌ها
  • خوردن میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین، مواد معدنی و فیبر برای بهبود گوارش، جذب آهن و کنترل قند خون
  • پرهیز از غذاهای چرب، شور، شیرین و قلیایی که ممکن است باعث تحریک هورمون‌ها، افزایش درد و نفخ شوند.

تغذیه در دوران قاعدگی در طب سنتی چگونه است؟

تغذیه در دوران قاعدگی در طب سنتی براساس مزاج، میزان خونریزی، درد و سایر عوامل متفاوت است. برخی از توصیه‌های کلی که براین اساس باید در نظر بگیرید، عبارت‌اند از:

تغذیه در دوران پریود
  • مصرف غذاهای گرم و خشک مانند زرده تخم مرغ، گوشت گوسفند، بادام، پسته، شیره انگور و مربای هویج برای جبران خون و افزایش انرژی
  • مصرف غذاهای حاوی امگا ۳ مانند ماهی برای کاهش درد
  • مصرف غذاهای حاوی آهن مانند عدس، گوجه فرنگی، اسفناج و رب انار برای جلوگیری از کم خونی
  • مصرف دمنوش‌ها و عرقیات مانند رازیانه، بابونه، زعفران و زنجبیل برای بهبود هضم، تسکین درد و تقویت رحم
  • پرهیز از مصرف غذاهای سرد و ترش مانند خیار، لبو، لیمو و سرکه برای جلوگیری از سرد شدن رحم و تأخیر قاعدگی
  • پرهیز از غذاهای نفاخ و چرب مانند حبوبات، کلم، سیر، پیاز و کله پاچه برای جلوگیری از نفخ، تورم و سنگین شدن خون

تغذیه در دوران پریود نوجوانان

تغذیه مناسب در زمان پریودی به‌خصوص برای دختران نوجوان بسیار اهمیت دارد. در این دوره، بدن نوجوانان در حال رشد و تغییر است و نیاز به مواد غذایی مناسب برای ساخت و تقویت بافت‌ها، رشد استخوان‌ها و عضلات، تولید هورمون‌ها و تأمین انرژی دارد. تغذیه در اولین پریود تأثیر مستقیمی بر رشد و توسعه جسمی و ذهنی خواهد داشت.

مصرف مواد غذایی کافی از گروه‌های مختلف از میوه‌ها و سبزیجات گرفته تا غلات کامل، پروتئین‌ها، چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌ها به نوجوانان کمک می‌کند تا نیازهای غذایی خود را برآورده کنند. علاوه بر این، تغذیه در دوران پریود به کنترل وزن، بهبود سیستم ایمنی، حفظ سلامت قلب و عروق، بهبود رشد مغز و حافظه، بهبود روحیه و افزایش انرژی آن‌ها کمک می‌کند.

خواص دمنوش ها در دوران پریودی چیست؟

خوردن دمنوش در دوران پریودی خواص مختلفی برای بدن دارد. برخی از خواص کلی دمنوش ها در این دوران به شرح زیر هستند:

  1. کاهش التهاب و اسپاسم رحمی که باعث دردهای قاعدگی می‌شوند. برای مثال دمنوش زنجبیل، بابونه، اسطوخودوس و زیره خاصیت ضد التهاب و ضد اسپاسم دارند.
  2. تحریک رحم و افزایش جریان خون قاعدگی که منجر به تنظیم سیکل قاعدگی و رفع تأخیر قاعدگی می‌شوند؛ به‌عنوان‌مثال دمنوش پونه، رازیانه، زعفران و جعفری چنین خاصیتی دارند.
  3. تقویت سیستم ایمنی و مقابله با عفونت‌های رحم و دستگاه ادراری که ممکن است در دوران قاعدگی شایع‌تر باشند. دمنوش گل گاوزبان، پنیرک، زیره و زنجبیل خاصیت ضد عفونت و ضد باکتری دارند.
  4. تسکین علائم پس از قاعدگی (PMS) نظیر اضطراب، افسردگی، سینه درد، نفخ و سرگیجه که ممکن است در روزهای پایانی چرخه قاعدگی یا پس از آن احساس شوند. دمنوش بادرنجبویه، شنبلیله، مریم گلی و بهار نارنج خاصیت آرام بخش داشته و هورمون‌ها را متعادل می‌کنند.

دمنوش برای پریود شدن چی بخوریم؟

برخی از دمنوش‌ها برای کاهش درد قاعدگی و شروع پریود مفید هستند. مطالعات نشان دادند بعضی از گیاهان دارای خواص ضدالتهابی و آرامش بخش هستند و اصطلاحا به آن‌ها دمنوش‌های قاعده آور گفته می‌شود. باید توجه داشته باشید که هر فرد به شکل متفاوتی نسبت به دمنوش‌ها واکنش نشان می‌دهد و نتایج کاملاً فرق می‌کند. تأثیرات دمنوش‌ها ممکن است در هر دوره قاعدگی متفاوت باشد. پس قبل از استفاده از هر نوع دمنوش برای تنظیم قاعدگی با پزشک خود یا یک فرد متخصص مشورت کنید.

معرفی بهترین دمنوش برای درد قاعدگی

دمنوش‌های گیاهی زیادی برای بهبود دردهای قاعدگی وجود دارند که در ادامه برخی از بهترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

     دمنوش زعفران برای قاعدگی

تحقیقات نشان می‌دهند که خواص زعفران روی ماهیچه‌های صاف (ماهیچه‌هایی که رحم شما از آن ساخته شده است) اثر آرامش بخش دارند. از آنجایی که گرفتگی‌های پریود زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌های رحم منقبض می‌شوند، زعفران با آرام کردن این ماهیچه‌ها از درد پریود جلوگیری می‌کند. همچنین ممکن است با افزایش جریان اکسیژن به رحم، به تسکین گرفتگی‌های پریود کمک کند.

ماهیچه‌های رحم در طول قاعدگی به‌قدری منقبض می‌شوند که رگ‌های خونی که اکسیژن را به رحم می‌رسانند مسدود می‌شوند. رحم برای عملکرد درست به اکسیژن نیاز دارد و وقتی اکسیژن کم باشد، درد می‌گیرد. این درد یک گرفتگی پریود است که اغلب خانم‌ها آن را تجربه می‌کنند. نشان داده شده دمنوش زعفران برای قاعدگی سرعت جریان اکسیژن در سراسر بدن را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند مقدار بیشتری از آن سریع‌تر به رحم برسد.

دمنوش زعقران برای پریود

        دمنوش بابونه در پریودی

تحقیقات منتشر شده در مجله داروسازی نشان می‌دهند بابونه نه تنها به آرامش شما کمک کند، بلکه دارای خواص ضد التهابی و ضد اسپاسم است که باعث کاهش گرفتگی‌های دردناک مرتبط با دردهای قاعدگی می‌شود. یک مطالعه منتشر شده در مجله داخلی پزشکی مولکولی نشان داد که بابونه تولید اکسید نیتریک را که یک مولکول سیگنالی است و نقش کلیدی در پاتوفیزیولوژی التهاب دارد را مهار می‌کند.

      خوردن دمنوش رازیانه در پریودی

رازیانه گیاهی دارویی است که خواص ضدالتهابی، ضد اسپاسمودیک و ضد درد دارد. برخی از مطالعات نشان دادند مصرف رازیانه به کاهش دردهای قاعدگی کمک می‌کند. همچنین خواص ضد اسپاسمودیک رازیانه کاهش دهنده تشنج و اسپاسم‌های عضلانی در دوران پریودی است. با این حال، بهتر است قبل از خوردن دمنوش رازیانه در پریودی یا هر گونه دارو یا عصاره گیاهی با پزشک مشورت کنید. همچنین برای استفاده از رازیانه توصیه می‌کنیم دستورالعمل‌های مصرف و دوز مناسبش را رعایت کنید تا از هرگونه عوارض جانبی یا تداخل با داروهای دیگر جلوگیری شود.

      دمنوش گل گاوزبان در پریودی

این دمنوش گیاهی، دارای خواص زیادی برای سلامتی زنان است. برخی از خواص دمنوش گل گاوزبان در پریودی عبارت‌ است از:

  • کاهش درد و اسپاسم‌های رحمی در دوران قاعدگی
  • تنظیم چرخه قاعدگی و کمک به باروری
  • کاهش استرس و افسردگی پیش از قاعدگی
  • تقویت سیستم ایمنی و مقابله با عفونت‌های رحم و دستگاه ادراری

دمنوش آویشن در پریودی

آویشن یک گیاه محبوب در آشپزی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. عطر و طعم قوی این گیاه، چای را خوش طعم می‌کند. در بحث عادت ماهیانه، مطالعه‌ای روی 252 نوجوان اتیوپی انجام شد که نشان داد نوشیدن چای آویشن با کاهش 63.2 درصدی درد قاعدگی همراه است. با این حال، این مطالعه کوچک بود و مطالعات دیگر نتایج آن را تکرار نکردند. دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در مورد خواص دمنوش آویشن در پریودی انجام دهند.

     دمنوش پنیرک در پریودی

پنیرک نام عام گروهی از گل‌های هم خانواده نعناع است که دارای خواص ضدالتهاب، ضد قارچ، ضد باکتری و ضد وروئیدال هستند. این خصوصیات باعث می‌شوند پنیرک منجر به کاهش دردهای قاعدگی شود. دمنوش پنیرک در پریودی به تسکین علائم PMS نظیر سینه درد، نفخ، تغییرات خلق و خو و سرگیجه کمک می‌کند.

دمنوش

     خوردن دمنوش پونه در پریودی

خوردن دمنوش پونه در پریودی باعث منقبض شدن رحم و افزایش جریان خون قاعدگی می‌شود. این خاصیت به کاهش دردهای قاعدگی، تنظیم سطح هورمون‌های زنانه و رفع عفونت‌های رحم کمک می‌کند. همچنین پونه دارای خواص ضد التهاب، ضد اسپاسم، ضد عفونت و آرام بخش است که به بهبود علائم پریود نظیر سردرد، نفخ، تهوع و اضطراب منجر می‌شود.

دمنوش پونه

      دمنوش جعفری برای قاعدگی

جعفری به دلیل ترکیبات خاصش باعث تحریک انقباضات رحمی و افزایش جریان خون قاعدگی می‌شود؛ پس دمنوش مناسب پریودی است. این فرایند به درمان قاعدگی نامنظم، سندروم پیش از قاعدگی، کمردرد و دل درد شدید پریود کمک می‌کند. جعفری دارای خواص ضد التهاب، ضد اسپاسم، ضد عفونت و آرام بخش است و علائم پریودی مانند سردرد یا اضطراب را کاهش می‌دهد.

       چای اولانگ

چای اولانگ ترکیبی بین چای سبز و چای سیاه است که برخی از فواید سلامتی بالقوه هر دو را ارائه می‌دهد. برگ‌های خشک شده آن، رنگ زرد کم‌رنگ تا نارنجی دارند و طعمش شبیه به ترکیب چای سبز و سیاه است. این چای، تأثیر کمی بر دردهای پریودی می‌گذارد و گزینه خوشمزه‌ای برای این دوران است.

      کاهش درد پریودی با چای سبز

با کاهش سطح انرژی در طول قاعدگی به دلیل کاهش سطح استروژن، ممکن است بخواهید مقداری کافئین مصرف کنید. در چنین شرایطی به سراغ چای سبز بروید. این چای نه تنها به شما انرژی می‌دهد بلکه ممکن است به کاهش گرفتگی عضلاتتان کمک کند.

یک مطالعه منتشر شده در BMJ نشان داد دخترانی که به‌طور منظم چای سبز می‌نوشیدند، نسبت به سایر افراد، گرفتگی و نفخ کم‌تری داشتند. شاید به این دلیل است که خواص چای سبز سرشار از ترکیبات فلاونوئید، آنتی‌اکسیدان و ضد التهاب است. این دمنوش به خاطر داشتن مقدار زیادی L-theanine (اسید آمینه‌ای که دوپامین را افزایش و اضطراب را کاهش می‌دهد) می‌تواند برای تغییرات خلقی ناشی از پریود مفید باشد. همچنین درصورت اضافه وزن می‌توانید از خواص چای سبز برای لاغری استفاده کنید.

       چای دارچین بهترین دمنوش دوران قاعدگی

چای دارچین

چای دارچین طعمی شیرین و ملایم، کمی تند و گرم دارد. برخی از شواهد نشان می‌دهند خواص دارچین به کاهش التهاب کمک می‌کند. اگر در دوران پریودی دچار نفخ می‌شوید، پیشنهاد می‌کنیم این چای را امتحان کنید. دارچین کنترل کننده سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است و این موضوع را با تنظیم ضعیف قند خون و بی‌نظمی‌های قاعدگی مشخص می‌کند.

        دمنوش نعناع فلفلی یک دمنوش مفید در زمان پریود

چای نعناع از برگ‌های گیاه نعناع تهیه می‌شود. نعناع فلفلی سرشار از منتول است که بوی قوی داشته و دارای چندین مزیت بالقوه برای سلامتی است. بسیاری از مردم، از اسانس نعناع به‌عنوان یک درمان خانگی برای دردهای دستگاه گوارش به‌ویژه دردهای مربوط به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) استفاده می‌کنند. منتول موجود در نعناع، اسپاسم عضلات صاف و گرفتگی دردناک معده را کاهش می‌دهد.

      چای زنجبیل بهترین دمنوش در دوران پریود

چای زنجبیل از ریشه تند زنجبیل تهیه می‌شود. مردم سال‌ها است که از زنجبیل هم برای مصارف آشپزی و هم برای اهداف دارویی استفاده می‌کنند. امروزه این گیاه معمولاً برای انواع بیماری‌ها از جمله دردهای قاعدگی توصیه می‌شود.

 از آنجایی که زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی و تسکین دهنده درد است، به بهبود درد و نفخ کمک می‌کند. درد عضلات، یکی از علائم رایج دوران قاعدگی است. زنجبیل با اثرات ضد التهابی خود، درد عضلات را تسکین می‌دهد. در دوران قاعدگی می‌توانید یک فنجان چای زنجبیل بنوشید؛ فقط حواستان باشد بیش از 4 گرم زنجبیل در روز مصرف نکنید زیرا باعث سوزش معده و معده درد می‌شود.

دمنوش برای تنظیم قاعدگی

خوردن دمنوش در زمان پریود برای تنظیم قاعدگی، می‌تواند برای حل بسیاری از مشکلات زنان مفید باشد. تمامی دمنوش‌هایی که تا این قسمت از مطلب معرفی کردیم، به خوصوص رازیانه، برای تنظیم قاعدگی نیز مفید هستند.کسانی که می‌توانند از این دسته نوشیدنی‌های گیاهی استفاده کنند، شرایط زیر را دارند:

  • قاعدگی نامنظم: وقتی فاصله بین دو دوره قاعدگی بیش از ۳۵ روز یا کم‌تر از ۲۱ روز باشد.
  • تأخیر در قاعدگی: وقتی قاعدگی بعد از ۶ هفته یا بیشتر از تاریخ مورد انتظار شروع نشود.
  • دردهای شدید قاعدگی: وقتی دردهای قاعدگی باعث مشکل در انجام فعالیت‌های روزمره شود.
بهترین دمنوش برای قاعدگی

کلام آخر

با انتخاب بهترین تغذیه در دوران پریودی به‌راحتی با این دوران حساس روبه‌رو می‌شوید و آن را پشت سر می‌گذارید. همچنین یک‌سری خوراکی‌هابرای عبور از دوران پیش از قاعدگی (PMS) نیز وجود دارند که در مقالات قبلی درمورد آن‌ها صحبت کردیم. تغذیه مناسب کمک می‌کند تا از عوارض ناخوشایندی مانند درد شدید، تنش و تغییرات مزاجی کاسته و روزهای پریودی را به‌طور طبیعی و مانند سایر روزها بگذرانید. از این پس به نیازهای بدن و تغذیه مناسب در طول دوره پریودی توجه کنید و از غذاهایی که باید اجتناب کنید آگاهی کامل داشته باشید. با توجه به این راهنمایی‌ها، به سلامت خودتان احترام خواهید گذاشت.

در زمان پریودی چه دمنوشی بخوریم که خونریزی زیاد شود؟

دمنوش‌هایی مانند زعفران، دارچین و یا رازیانه به دلیل طبع گرم و خواصی که دارند، قاعده آور هستند و خونریزی را افزایش می‌دهند.

منابع: delune| healthline | bebodywise