با فرا رسیدن فصل تابستان، انواع خوراکی‌ها، سبزیجات و میوه‌های خوشمزه با طبع خنک به بازار می‌آیند و بهترین فرصت را به شما می‌دهند تا انواع غذای تابستانی را با آنها درست کنید. گذراندن روزهای طولانی و گرم با خوردن غذاهای تابستانی، راحت‌تر است.
اگر شما هم به فکر تهیه غذا برای روزهای گرم سال هستید، در این مطلب همراه مجله بارجیل باشید تا انواع غذای تابستانی را به شما معرفی کنیم.

غذاهای تابستانی در طب سنتی

در طب سنتی پیشنهاد می‌شود که در تابستان غذاهای سبک و زود هضم میل کنید. زیرا در این فصل قدرت هضم پایین می‌آید و در صورت پرخوری یا خوردن غذاهای ناسالم، سیستم گوارش دچار مشکل می‌شود. از طرفی به دلیل گرمای زیاد، نباید غذاهای طبع گرم را بیش از اندازه مصرف کنید. در عوض، انواع غذاهای خنک با میوه‌های تابستانی را جایگزین کنید. برخی از بهترین غذاهای تابستانی از نظر طب سنتی عبارت‌اند از:
· آش آلو
· خورش آلو
· آش غوره
· آش زرشک
· آش انار
· سوپ جو
· آب دوغ خیار
· نان و هندوانه
· آش سماق

طرز تهیه غذای تابستانی

پیش از هر چیزی باید بدانید که وقتی صحبت از غذای تابستانی می‌شود، منظور ما چیست. غذاهای تابستانی معمولا از غذاهای دیگر سبک‌تر هستند و اغلب با ترکیبی از میوه‌ها و طعم‌های ترش تهیه می‌شوند. به طور کلی بهترین غذاهای تابستانی باید بدن شما را از درون خنک کنند و کم کالری باشند. غذاهای تابستانی معمولا خیلی راحت درست می‌شوند و با طعم لذیذ و کالری خود، شما را در گرمای تابستان خنک نگه می‌دارند.
استفاده از آلو بخارا، سبزیجات تازه، آب و رب انار و همچنین دوغ و چاشنی‌های خنک در تهیه انواع غذاهای مناسب برای تابستان، شما را از گرما و سنگینی پس از صرف غذا دور نگه می‌دارد و کمک می‌کند روزهای تابستان را آسان‌تر پشت سر بگذرانید. غذاهای چرب و سنگین برای روزهای گرم مناسب نیستند و بدن را کسل و سست می‌کنند.
بنابراین با رعایت این اصول در تهیه انواع غذا برای تابستان، می‌توانید غذاهای خوشمزه و مناسب فصل را درست کنید. اما با این حال برای داشتن ایده‌های مختلف، ما در ادامه به صورت دسته‌بندی شده بهترین غذاها را معرفی می‌کنیم.

پیش غذای تابستانی

برای تابستان پیش غذاهای مختلفی سرو می‌شوند که بهترین آنها انواع سالاد تابستانی است. ما در این بخش یکی از خنک‌ترین سالادها را معرفی می‌کنیم:

سالاد های تابستانی

یک بشقاب سالاد گوجه و پنیر با ریحان و پیاز

سالاد ریحان و گوجه فرنگی، یکی از بهترین انواع غذاها برای تابستان است. برای تهیه آن کمی گوجه گیلاسی، پیاز و برگ ریحان را خرد کنید. به علاوه، باید به فکر سس هم باشید که به سلیقه شما بستگی دارد. ولی ما برای این سالاد، سس پستو را پیشنهاد می‌کنیم. برای تهیه آن مقداری سیر خرد شده، روغن زیتون و پنیر پارمزان و ریحان خرد شده را مخلوط کنید تا سس شما به دست آید. در صورت تمایل می‌توانید پنیر را از آن حذف کنید. ترکیب این سالاد با مرغ و ماهی نیز یک شام سبک محسوب می‌شود.

غذاهای تابستانی سنتی

مگر می‌شود از انواع غذاهای تابستانی صحبت کرد و چیزی از آش و خورشت نگفت. زیرا این غذاها از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی به شمار می‌روند.

طرز تهیه آش تابستانی (آش میوه)

برای درست کردن آش میوه خوش طعم، مراحل زیر را دنبال کنید:
مواد لازم برای تهیه آش تابستانی
· نخود، لوبیا چیتی، عدس: هر کدام ۱/۲پیمانه
· رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
· رشته آش: ۱۵۰گرم
· برگ زردآلو، آلو زرد، آلو سیاه و آلو بخارا: هر کدام ۱/۲پیمانه
· زغال اخته و آلبالو: هر کدام ۱ پیمانه
· لواشک ترش: ۱۰۰گرم
· گوشت چرخ کرده ۲۰۰گرم
· پیاز: ۲ عدد
· نمک و زردچوبه: به میزان لازم
· نعنا داغ، پیاز داغ: به مقدار لازم برای تزیین

ابتدا نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید. عدس‌ها را شسته و 2 ساعت قبل از شروع خیس کنید، سپس حبوبات را با طور جداگانه بپزید. میوه خشک‌ها را از قبل داخل آب بریزید تا کاملا نرم شوند.
در قابلمه‌ای که می‌خواهید آش را بپزید، مقداری روغن بریزید و اجازه دهید پیازهای نگینی شده، سبک و کمی طلایی شوند. رب را اضافه کنید تا بوی خامی آن گرفته شود. سپس چند لیوان آب جوش داخل قابلمه بریزید، وقتی شروع به جوشیدن کرد، میوه‌های خشک را اضافه کنید و بعد از 30 دقیقه که نرم شدند، حبوبات را اضافه کنید
در این فاصله، باقی مانده پیاز رنده شده را با گوشت چرخ کرده مخلوط کنید و کمی نمک و زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید، آنها را به شکل گوشت قلقلی کوچک درآورید.
سپس لواشک و نمک را اضافه کنید و بگذارید همه مواد آش بپزد. مراقب باشید میوه‌ها را زیاد نپزید که له شوند و شکل خود را از دست بدهند. بعد رشته‌ها را اضافه کنید و سپس آلبالو و زغال اخته را هم اضافه کنید و حدود 20 دقیقه اجازه دهید تا آش جا بیفتد و لعاب‌دار شود. آش را با نعنا، میوه خشک و پیاز داغ تزئین کنید.

خورشت فصل تابستان

در شهرهای ایران انواع خورشت فصل تابستان بر اساس ذائقه مردم آن منطقه درست می‌شوند. اما از بهترین خورشت های تابستانی می‌توان به خورشت آلو مسما و خورشت قیسی اشاره کرد:

خورشت آلو مسما

جهت درست کردن خورش آلو مسما، مراحل زیر را انجام دهید:
مواد لازم برای خورشت آلو مسما
· سینه یا ران مرغ: ۴ عدد
· آلو سیاه: ۸ عدد
· پیاز متوسط: ۲ عدد
· زعفران دم کرده: ۱ قاشق چای خوری
· رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذا خوری
· روغن مایع: به مقدار لازم
· نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم

ابتدا روی تکه‌های مرغ مقداری نمک و فلفل بپاشید و آنها را در تابه با حرارت مناسب سرخ کنید. پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و آنها را داخل ماهیتابه بریزید تا به صورت یکدست سرخ شوند.
در همین حین، آلو سیاه بدون هسته را با رب گوجه فرنگی اضافه کنید و تفت دهید. در نهایت مقداری نمک و فلفل سیاه بریزید. در مرحله بعد، مرغ را به همراه آب جوش روی گاز قرار دهید تا خوب بپزد.
این خورش معمولا به شکل کم آب سرو می‌شود، پس اجازه دهید که مقداری به روغن بیفتد. در 30 دقیقه آخر پخت، زعفران را اضافه کنید تا خورشت خوش طعم‌تر شود. اگر خورشت خیلی ترش بود، کمی شکر به آن اضافه کنید.

خورشت قیسی

یک کاسه خورشت قیسی با گوشت

با طی کردن مراحل زیر می‌توانید خورشت قیسی خوشمزه و مجلسی درست کنید:

مواد لازم برای خورشت قیسی
· پیاز: ۲ عدد
· سیر: ۳ حبه
· گوشت خورشتی: ۳۰۰ گرم
· قیسی: ۵۰ گرم
· رب: ۲ قاشق غذا خوری
· زعفران: به مقدار لازم
· ادویه کاری: ۱/۲ قاشق چای خوری
· نمک، زردچوبه، فلفل سیاه: به مقدار لازم


ابتدا پیازهای نگینی را در تابه با کمی زردچوبه و روغن تفت دهید. سپس سیر را پوست کنده و با پیاز تفت دهید تا عطر آن خارج شود. گوشت را به صورت خورشتی خرد کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. در این مرحله، رب، ادویه کاری و فلفل سیاه را اضافه کنید. وقتی همه مواد به خوبی تفت داده شدند، کمی آب روی مواد بریزید و اجازه دهید گوشت بپزد و نرم شود.
در مرحله بعد وقتی مواد پخته شدند، قیسی تازه یا خشک را به خورشت اضافه کنید و 20 دقیقه دیگر بگذارید تا خورش غلیظ شود. در آخر، زعفران دم کرده و نمک را هم اضافه کنید. خورشت آماده سرو است.

آلبالو پلو

اگر در کنار خورشت و آش به فکر یک پلوی خوش طعم با میوه‌های تابستانی هستید، آلبالو پلو بهترین گزینه است.

مواد لازم برای آلبالو پلو
· پیاز: ۱ عدد
· برنج: ۴ پیمانه
· شکر: ۲۰۰ گرم
· آلبالوی تازه: ۵۰۰ گرم
· روغن مایع: به مقدار لازم
· گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
· نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
ابتدا آلبالوها را بشویید و هسته آنها را جدا کنید، سپس آنها را در قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت بگذارید تا غلیظ شود. شکر را اضافه کنید و بعد از 10 دقیقه جوشیدن، قابلمه را از روی حرارت بردارید. آلبالوها را از صافی رد کنید، آب آلبالو را روی حرارت بگذارید تا غلیظ‌تر شود و به عنوان شربت از آن استفاده کنید.
سپس پیاز رنده شده را به همراه زردچوبه، نمک و فلفل به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. آن را خوب ورز دهید تا مواد کاملا مخلوط شوند. مقداری گوشت بردارید و به شکل قلقلی درآورید. سپس آنها را در تابه تفت دهید تا سرخ شوند.
در قابلمه‌ای دیگر آب جوش بریزید و برنج را اضافه کنید، سپس آن را آبکشی کنید. قابلمه مورد نظر برای پخت آلبالو پلو را روی حرارت بگذارید و کمی روغن داخل آن بریزید. برای ته دیگ از سیب زمینی حلقه شده یا نان لواش استفاده کنید.
ته قابلمه کمی برنج بریزید و روی آن، آلبالو و گوشت‌های قلقی را بریزید. این کار را ادامه دهید تا مواد تمام شوند و در نهایت نصف لیوان شربت آلبالو و 1 قاشق روغن روی آن بریزید و اجازه دهید تا برنج دم بکشد. نهایتا برنج را در دیس بکشید و با آلبالو و گوشت قلقلی تزئین کنید.

غذاهای تابستانی برای کودکان

چند کودک در حال خوردن ساندویچ

فصل گرما بر روی اشتهای بچه‌ها تاثیر زیادی می‌گذارد. ممکن است که کسل شوند و اشتهای زیادی نداشته باشند. از طرفی، به دلیل گرما نمی‌توان هر نوع غذایی را برای آنها آماده کرد. بنابراین ما 3 غذای تابستانی که بین کودکان طرفداران زیادی دارد را به شما معرفی می‌کنیم:

ساندویچ تن

معمولا کودکان ماهی را دوست ندارد، اما شما می‌توانید ساندویچ تن ماهی را با مواد غذایی دیگر مخلوط کنید تا آنها ترغیب شوند. این ساندویچ خوشمزه و مقوی است و تا چندین ساعت کودک را سیر نگه می‌دارد. ساندویچ تن ماهی را به همراه برخی سبزیجات، انگور یا پرتقال و نان سبوس‌‌دار درست کنید.

همبرگر مرغ


بچه‌ها عاشق همبرگر و فست فود هستند و گاهی به خوردن آن نیز معتاد می‌شوند. اما شما می‌توانید همبرگر را به شکل سالم درست کنید. در ابتدا پیشنهاد می‌شود به جای گوشت چرخ‌کرده، سینه مرغ را گریل کنید. بنابراین، این ساندویچ مقوی و کاملا سالم است. همبرگر مرغ را می‌توانید به همراه سبزیجات، فلفل، میوه‌هایی مثل آناناس و حتی حبوباتی مانند عدس درست کنید.

سالاد پاستا


کمتر کودکی را می‌توانیم پیدا کنیم که پاستا را دوست نداشته باشد. این غذای جذاب به شکل‌های متنوعی درست می‌شود و در رژیم غذایی کودکان قرار می‌گیرد. سالاد پاستا نه تنها خوش خوراک است، بلکه فواید زیادی برای بدن دارد. برای درست کردن آن، پاستا، مرغ پخته نگینی، لوبیا، زیتون خرد شده، گوجه فرنگی، خیارشور، کاهو و تخم مرغ را با هم مخلوط کنید. در صورت تمایل می‌توانید از سس ایتالیایی برای این سالاد استفاده کنید. با اینکه در سالاد پاستا پنیر هم به کار می‌رود، اما برای سالم‌تر بودن آن پیشنهاد می‌شود که همیشه پنیر اضافه نکنید.

غذای تابستانی خنک

تا به اینجای کار اکثر غذاهایی که معرفی کردیم تقریبا همگی خنک بودند، اما حال می‌خواهیم به خنک ترین غذای تابستانی، یعنی آبدوغ خیار بپردازیم.

آبدوغ خیار

ما پیش‌تر به طور کامل درباره آبدوغ خیار مجلسی، فواید آن برای بدن و نکاتی جهت بهتر شدن آن صحبت کرده‌ایم. در اینجا به طور خلاصه رسپی آبدوغ خیار را توضیح می‌دهیم:

مواد لازم برای آبدوغ خیار
· دوغ: ۱ لیتر
· خیار: ۲ عدد
· گردو: ۱۰۰ گرم
· کشمش: ۱۰۰ گرم
· سبزی خوردن: ۳۰۰ گرم
· ماست چکیده: ۳۰۰ گرم
· نمک: به اندازه کافی
· نان لواش: به مقدار لازم

ابتدا سبزی خوردن را بشویید و آبکش کنید. سپس آنها را روی تخته آشپزخانه خرد کرده، خیار را مانند سالاد شیرازی خرد کنید و در یک ظرف بریزید. در یک کاسه بزرگ ماست و دوغ را هم بزنید تا یکدست شوند. اگر غلیظ بود، کمی آب اضافه کنید. در این مرحله باید نمک، سبزی و خیار را به این مخلوط اضافه کنید و هم بزنید. نان لواش‌ها را ریز کنید و داخل این مخلوط بریزید. گردوهای خرد شده را به همراه کشمش به این ترکیب اضافه کنید. آن را داخل یخچال بگذارید تا حسابی خنک شود.

سیب زمینی گردویی؛ غذای تابستانی ساده

سیب زمینی گردویی نوعی غذا با آجیل در فر است. برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا چند عدد سیب زمینی کوچک را از وسط نصف کرده و به روغن زیتون آغشته کنید. فر را روشن کنید و روی ۲۰۴ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. سیب زمینی‌ها را روی کاغذ پخت قرار دهید و به مدت ۱۵ دقیقه در فر گرم کنید.
در یک کاسه دیگر، ۱ فنجان خامه ترش، ۲/۱ فنجان پنیر، ۱ فنجان گردوی خرد شده و برشته شده، ۸/۱ فنجان پیازچه، ۲/۱ قاشق چایخوری نمک، ۲/۱ قاشق چایخوری فلفل و ۲ لایه گوشت قرمز خرد شده را با هم مخلوط کنید. باید گوشت را از قبل بپزید و رنده کنید.
بعد از پخته شدن سیب زمینی‌ها، یک لایه نازک از قسمت گرد شده سیب زمینی برش دهید تا در بشقاب قرار گیرد. سپس داخل سیب زمینی‌ها را با قاشق خالی کنید و به مقدار مساوی از مخلوطی که آماده کرده‌اید داخل سیب زمینی بریزید. حالا سیب زمینی‌های آماده شده را به مدت ۱۵ دقیقه دیگر در فر با دمای ۲۰۴ درجه سانتیگراد قرار دهید. بعد از ۱۵ دقیقه غذای خوشمزه شما آماده است.

کدو با بادام درختی؛ غذای نونی تابستانه

دو کدوی پر شده با بادام

چند برش نازک از گوشت گاو تهیه کنید و آن را مزه‌دار کنید. برای شروع، ۳/۱ فنجان بادام را به مدت ۳ دقیقه تفت دهید. سپس یک پیاز کوچک را در یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، به مدت ۳ دقیقه تفت دهید و سپس یک حبه سیر خرد شده را به مخلوط اضافه کنید و یک دقیقه دیگر تفت دهید.
در آخر حدود ۲۵۰ گرم گوشت چرخ کرده کم چرب، نصف قاشق چایخوری گشنیز، نصف قاشق چایخوری دارچین، ۴/۱ قاشق چایخوری فلفل قرمز و یک قاشق چایخوری نمک به مواد قبلی اضافه کنید و برای ۱ دقیقه روی حرارت بگذارید.
سپس ۳/۲ پیمانه بلغور گندم، ۳ قاشق غذاخوری کشمش و ۱ پیمانه گوجه فرنگی (خرد شده و خشک شده) را به مواد اضافه کرده و ۲ دقیقه دیگر تفت دهید. در آخر بادام تفت داده شده را به مواد اضافه کنید.
دو یا سه عدد کدو سبز را از طول برش دهید و با قاشق آن‌ها را خالی کنید تا شبیه قایق شوند. حالا فضای خالی را با موادی آماده شده، پر کنید. سپس آنها را به مدت ۳۰ دقیقه در فر با دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد قرار دهید. این غذا را به همراه تست جو میل کنید.

پلو بادام هندی با انگور؛ غذای تابستانی مجلسی

اگر به دنبال غذای تابستانی ایرانی هستید، این پلو را از دست ندهید. ابتدا در یک قابلمه، کره را روی حرارت متوسط آب کنید تا ذوب شود. پیاز را اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه تفت دهید تا رنگ آن کمی تغییر کند. زعفران، هل، میخک، فلفل دلمه‌ای، دارچین و زنجبیل را اضافه کنید. برنج را به مدت دو دقیقه در قابلمه بپزید تا کره را جذب کند.
سپس نخود سبز و کشمش را اضافه کنید. مقدار لازم آب را به قابلمه اضافه کرده و بجوشانید. کلم، هویج و گشنیز را بخارپز کنید و اجازه دهید محتویات قابلمه به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بجوشند. در اینجا باید صبر کنید تا برنج بپزد و و آب داخل قابلمه کاملا بخار شود. در آخرین مرحله، مغزها را کاملا با محتویات قابلمه مخلوط کنید و به سلیقه خود نمک و فلفل اضافه کنید. بر اساس سلیقه خود می‌توانید سبزیجات جدیدی را اضافه یا حذف کنید.
در نهایت می‌توانید هسته‌های انگور را بگیرید و به همراه خلال پسته و بادام برنج را تزئین کنید. همچنین شما می‌توانید این غذا را به همراه نوشیدنی‌های تابستانی مانند خاکشیر میل کنید، زیرا خواص خاکشیر زیاد است و جایگزین مناسبی برای نوشیدنی‌های گازدار محسوب می‌شود.

ماهی و بادام هندی با ادویه؛ شام تابستانی

این یک غذای ساده محسوب می‌شود، زیرا برای درست کردن آن به مواد غذایی و آجیل خاصی نیازی ندارید. ۱۰۰ گرم بادام هندی آسیاب شده را با کمی فلفل هندی، ۲ قاشق غذاخوری روغن، ۱ قاشق غذاخوری پودر زیره، ۶ حبه سیر خرد شده و یک قاشق چایخوری زنجبیل ترکیب کنید.
سپس ۱۴۰ گرم فیله ماهی را به این مواد آغشته کنید. ماهی را در فر قرار دهید و با دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۵ دقیقه بپزید. در آخر می‌توانید مقداری بادام هندی سالم و تفت داده شده را به غذا اضافه کنید. برای سبزیجات تابستانی این غذا می‌توانید از گوجه، کدو و موارد مشابه استفاده کنید. بدون شک طعم آن بی نظیر است و اکثر سلیقه‌ها از خوردن ماهی با بادام هندی و سبزیجات لذت می‌برند. البته اگر فکر می‌کنید که این ادویه‌ها برای فصل تابستان بسیار گرم هستند، آنها را به دلخواه خود حذف کنید.

با غذاهای تابستانی خوشمزه از تابستان لذت ببرید

ما در این مطلب انواع غذای اصلی، پیش غذا و غذاهای سبک تابستانی را به شما معرفی کردیم. شما می‌توانید همه آنها را در فصل تابستان درست کنید و لذت ببرید. در ضمن، بنا به سلیقه خود می‌توانید برخی از غذاها را تغییر دهید و مواد اولیه آنها را با موارد دلخواه‌تان جایگزین کنید.

منابع: persiangood | nytimes