آجیل پنج مغز یکی از پرطرفدارترین انواع آجیل است که در بازار عرضه می‌شود. این آجیل مقوی با داشتن پنج مغز متفاوت، یک مخلوط مقوی و مفید برای بدن به حساب می‌آید. شما می‌توانید آجیل 5 مغز را در هر زمانی از روز یا مناسبت‌های مختلف مصرف کنید. ما در این مطلب به شما می‌گوییم که آجیل پنج مغز شامل چیست و هر کدام از مغزهای آن چه مزایایی برای بدن دارند. در ضمن، تفاوت آجیل پنج مغز با هفت مغز را نیز بررسی می‌کنیم. در ادامه همراه وبلاگ بارجیل باشید.

آجیل پنج مغز شامل چیست؟

آجیل پنج مغز شامل بادام، پسته، گردو، بادام هندی و فندق می‌شود که همگی آن‌ها خواص فراوانی دارند. از طرفی، این مغزها جزو پرطرفدارترین مغزها محسوب می‌شوند. در نتیجه، شما می‌توانید مخلوط آجیل 5 مغز را در هر نوع مناسبتی مانند نوروز، شب یلدا، تولد، دورهمی و … سرو کنید. زیرا بدون شک اکثر مهمانان از خوردن این مغزها خوشحال می‌شوند و با ذائقه بیشتر افراد سازگار هستند. در ضمن، شما می‌توانید آجیل پنج مغز را به عنوان هدیه به خانه دوستان‌تان ببرید. همچنین، کارفرمایانی که می‌خواهند برای بعضی از رویدادها به کارمندان خود خوراکی هدیه بدهند، می‌توانند پک هدایای سازمانی بارجیل را خریداری کنند و انواع مغزهای آن را بر اساس سلیقه خود سفارش دهند. این مغزها نیز می‌توانند شامل آجیل پنج مغز یا هفت مغز باشند. آجیل انواع گوناگونی دارد که می‌توانید در مقالات قبلی درمورد راهنمای جامع آجیل مطالعه کنید.

خواص آجیل پنج مغز

یک کاسه پر آجیل پنج مغز

آجیل پنج مغز به طور همزمان ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف را در بر می‌گیرد. این ویتامین‌ها شامل ویتامین‌هایی مثل C، E، K، A، گروه B و مواد معدنی مانند مس، فسفر، آهن، روی، کلسیم، پتاسیم، سلنیوم، منیزیم و منگنز می‌شوند. شما کمتر ماده غذایی را پیدا می‌کنید که همه این مواد را در خود جای دهد. بنابراین، این آجیل بسیار منحصر به فرد و سالم است. در ادامه مزایای هر مغز از آجیل 5 مغز را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم. البته خواص آجیل چهار مغز را هم می‌توانید در مقالات دیگر مطالعه کنید.

خواص مغز گردو

یک کاسه پر مغز گردو و مقداری گردو با پوست

گردو حاوی مواد شیمیایی گیاهی مهم و همچنین مقادیر بالایی از چربی‌های غیر اشباع است که فواید بالقوه‌ای برای سلامت و عملکرد مغز دارد. اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش استرس کمک می‌کنند. در ضمن، اسیدهای چرب امگا 3 برای رشد و عملکرد سیستم عصبی مرکزی مهم هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند به خوبی در برخی اختلالات خلقی نقش داشته باشند.

در ضمن، مصرف گردو ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد. گردو سطح کلسترول و نشانگرهای التهاب را بهبود می‌بخشد و این موضوع با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. از طرفی، گردو مانند برخی دیگر از غذاها باعث افزایش وزن نمی‌شود و یک میان وعده عالی برای افراد دارای رژیم به شمار می‌رود. گردو می‌تواند گونه‌های باکتری‌های مفید پروبیوتیک را افزایش دهد و این موضوع باعث می‌شود تا روده انسان سالم‌تر باشد و سیستم گوارش عملکرد بهتری داشته باشد.

خواص مغز پسته

رنگدانه‌هایی که به پسته رنگ سبز و بنفش منحصر به فرد خود را می‌دهند، دارای خواص آنتی اکسیدانی محافظ هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها برای بدن فواید بسیار زیادی دارند و پسته سرشار از آنها است. در مقایسه با اکثر آجیل‌ها، پسته چربی و کالری کمتری دارد و حاوی بالاترین میزان پتاسیم است. از طرفی، پسته سرشار از فیتواسترول است که همگی از سلامت قلب و عروق حمایت می‌کنند.

پسته تنها مغزی است که سطوح مناسبی از لوتئین و زآگزانتین را فراهم می‌کند. این دو آنتی اکسیدان، در سنین بالا نقش مهمی در محافظت از چشم دارند. پسته سرشار از فیبر، چربی‌های سالم و آنتی‌اکسیدان‌های محافظ است، بنابراین می‌تواند مکمل مفیدی برای یک رژیم غذایی متعادل باشد. پسته با خواص فراوان خود، پای ثابت انواع مخلوط‌ها مثل مخلوط آجیل چهار مغز نیز محسوب می‌شود.

خواص مغز بادام هندی

یک کاسه پر بادام هندی

بادام هندی یکی از اصلی‌ترین مغزها در مخلوط‌هایی مثل آجیل مخلوط شش مغز به حساب می‌آید. زیرا نه تنها طعم آن بسیار خوشمزه است، بلکه فواید زیادی برای بدن دارد. بادام هندی منبع بسیار خوبی از چربی های رژیمی سالم است که بدن از آن جهت تولید اسیدهای چرب حیاتی برای رشد مغز و لخته شدن خون استفاده می‌کند. این چربی‌های سالم، از جمله چربی‌های تک غیراشباع و چربی‌های غیراشباع چندگانه  برای قلب مفید هستند و به کاهش کلسترول بد کمک می‌کنند.

آیا نیاز به کاهش وزن دارید؟ شما می‌توانید با خرید آجیل پنج مغز در زمان کوتاهی به وزن مورد علاقه خود برسید. تمامی مغزهای موجود در این مخلوط به کاهش وزن کمک می‌کنند. با افزودن مقداری بادام هندی به رژیم غذایی خود این کار را به روشی سالم انجام دهید. چربی‌های موجود در بادام هندی باعث رشد کلسترول خوب می‌شوند. محتوای پروتئین و فیبر آن شما را سیر نگه می‌دارد و به تنظیم رژیم غذایی‌تان کمک می‌کند و باعث کاهش وزن می‌شود.

از طرفی، بادام هندی حاوی روی است که با تقویت سیستم ایمنی، سلامت کلی بدن را تقویت می‌کند. محتوای فسفر موجود در بادام هندی، آن را برای رشد سالم دندان‌ها و استخوان‌ها به گزینه مناسبی تبدیل می‌کند. همچنین فسفر باعث سنتز پروتئین، جذب کربوهیدرات‌ها و حفظ سلامت سلولی می‌شود.

خواص مغز بادام

یک کاسه پر از بادام درختی

سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. مصرف انواع خاصی از چربی‌هایی که در بادام یافت می‌شوند، سطح کلسترول را پایین می‌آورند و ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهند. بادام نه تنها ممکن است کلسترول را کاهش دهد، بلکه زمانی که در یک رژیم غذایی سالم گنجانده شود، می‌تواند خطر یک بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد. در ضمن، بادام با بهبود توانایی رگ‌های خونی برای گشاد شدن، فشار خون سیستولیک را کاهش می‌دهد.

بادام منبع خوبی از برخی از ویتامین‌های محلول در چربی، به ویژه ویتامین E است که می‌تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند. یک وعده بادام حدود 50 درصد از نیاز روزانه به ویتامین E را برطرف می‌کند. همچنین بادام سرشار از منیزیم است که می‌تواند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند. فیبر برای احساس سیری و سلامت کلی بدن ضروری است. حدود 12 تا 15 درصد از وزن کل بادام را فیبر تشکیل می‌دهد. به این معنی که وقتی آن را برای میان وعده می‌خورید، مقدار بسیار خوبی از فیبر را دریافت می‌کنید.

خواص مغز فندق

یک کاسه سفید پر از مغز فندق

فندق سرشار از منیزیم، پتاسیم و فیبرهای غذایی است که همگی به پاکسازی عروق خونی و شریان‌ها کمک می‌کنند و باعث حذف کلسترول بد از بدن می‌شوند. فندق سرشار از چربی‌های خوب، آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای آمینه است و سلامت کلی قلب را بهبود می‌بخشد و التهاب داخل بدن را کاهش می‌دهد.

فندق مقدار زیادی آنتی اکسیدان در خود دارد که آن را به یک غذای عالی برای پیشگیری از سرطان تبدیل می‌کند. از طرفی، فندق حاوی ویتامین E است که با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، ریه و پروستات ارتباط دارد. برای پیشگیری از دیابت، فرد باید منیزیم، فسفر و پتاسیم بیشتری در رژیم غذایی خود داشته باشد و فندق همه این‌ها را در خود جای می‌دهد. همچنین، به افزایش کلسترول خوب در بدن و کاهش کلسترول بد کمک می‌کند.

فندق حاوی چربی‌های خوب و اسیدهای آمینه است که می‌تواند منجر به بازسازی و تقویت سلول‌های مغزی سالم شود. فندق در کنار گردو و بادام، یکی از بهترین آجیل‌ها برای تقویت سلامت مغز محسوب می‌شود. فندق سرشار از تیامین، سلنیوم، ویتامین E و K است و برای سلامت مغز بسیار مفید است و همچنین حافظه را بهبود می‌بخشد.

در نهایت، فندق نیز با افزایش متابولیسم سالم در بدن به کاهش وزن کمک می‌کند. وقتی می‌خواهیم وزن کم کنیم، اغلب از خوردن آجیل درختی پرهیز می‌کنیم. اما واقعیت این است که برخی از آجیل‌ها وجود دارند که می‌توانند سرعت کاهش وزن شما را افزایش دهند. فندق مملو از چربی‌های خوب و فیبرهای غذایی است که با مهار اشتها، به کنترل گرسنگی کمک می‌کند. همچنین در بین وعده‌های غذایی انرژی زیادی به شما می‌دهد.

هفت مغز چیست؟

این آجیل پرطرفدار و خوش‌طعم که در فصل‌های سرد سال بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد، شامل مغز پسته، مغز بادام درختی، مغز گردو، مغز بادام‌هندی، مغز فندق، بادام‌زمینی به همراه کشمش پیکامی است. آجیل هفت مغز را می‌توان جزو سوپر فودها دانست؛ چراکه مواد مغذی متراکم و کم کالری دارد و به ارتقای سلامتی کمک می‌کند.

خواص آجیل هفت مغز را بشناسید

آجیل هفت مغز همه خواصی که در بالا برای آجیل پنج مغز گفته شد را دارد و علاوه بر آن از خواص بادام‌زمینی و کشمش نیز برخوردار است. همان‌طور که می‌دانید برای شناخت ویژگی‌های مجموعه، کافی است با خواص اجزای آن آشنا شد که در اینجا به خواص این دو عضو جدید که در کنار آجیل پنج مغز قرار می‌گیرند تا هفت مغز را تشکیل دهند، آشنا می‌شویم.

 خواص بادام‌زمینی

یک ظرف بادام زمینی

در کمال تعجب باید در ابتدا به شما بگوییم، بادام‌زمینی درواقع جزو خانواده آجیل نیست. آن‌ها به همراه مواد غذایی مانند نخود سبز، سویا و عدس به‌عنوان حبوبات طبقه‌بندی می‌شوند. اگرچه ممکن است، هفت مغز در گروه مواد مغذی با کالری بالا به نظر برسد، اما گر در تلاش برای کاهش وزن یا حفظ وزن سالم هستید محتویات این مخلوط، ازجمله بادام‌زمینی، یک میان وعده عالی است.

ترکیبی از پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم موجود در بادام‌زمینی می‌تواند به شما کمک کند بین وعده‌های غذایی احساس سیری و رضایت داشته باشید. همچنین باعث می‌شود از گرسنگی عبور کرده و از پرخوری جلوگیری کنید.

بادام‌زمینی یک تنقلات با گلیسمی پایین است، به این معنی که خوردن آن باعث افزایش سطح قند خون شما نمی‌شود. مطالعات نشان داده مصرف بادام‌زمینی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در زنان کاهش دهد. همچنین بادام‌زمینی منبع خوبی از فیبر است که به کاهش التهاب در سراسر بدن و سلامت سیستم گوارش شما کمک می‌کند.

فواید کشمش پیکامی

کشمش سبز

کشمش منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. همچنین حاوی الکترولیت‌هایی است که می‌توانند به رفع کم‌آبی بدن افرادی که به‌شدت عرق می‌کنند، کمک کند. کشمش پیکامی به‌عنوان منبع غنی از کلسیم، ویتامین D و فسفر، برای حفظ سلامت و استحکام استخوان‌های شما بسیار مفید است. این مواد مغذی برای غلبه بر درد مفاصل نیز بسیار مفید هستند. کشمش همچنین می‌تواند به شما در پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند، وضعیتی که در آن استخوان‌ها با افزایش سن ضعیف‌تر می‌شوند. در کنار استخوان‌ها، دندان‌ها نیز از مصرف کشمش سود زیادی می‌برند.

کشمش پیکامی به شما کمک می‌کند پوستی شفاف داشته باشید. مصرف محتوای بالای قند سفید باعث می‌شود اعصاب تحریک شده و منجر به ایجاد بثورات یا آکنه و بافت ناهموار پوست شود. با روی آوردن به مصرف جایگزین شیرینی طبیعی‌ مانند کشمش، می‌توان پوستی صاف‌ و بدون جوش داشت. همچنین بافت پوست شفاف‌تری به شما می‌دهد.

البته اگر شما از طرفداران میوه‌های خشک هستید، می‌توانید آن‌ها را در مخلوط هفت مغز خود، جایگزین کشمش پیکامی کنید. اگر بخواهیم کوتاه به خواص میوه خشک اشاره‌کنیم باید بگوییم، میوه‌های خشک به‌طورکلی حاوی مقدار زیادی فیبر هستند و منبع عالی آنتی‌اکسیدان‌ها، به‌ویژه پلی فنول‌ها هستند. آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنول با مزایایی مانند بهبود جریان خون، سلامت گوارش بهتر، کاهش آسیب اکسیداتیو و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مرتبط هستند.

خواص هفت مغز در طب سنتی چیست؟

انواع مغزها

در طول تاریخ، آجیل یک غذای اصلی بوده است که انرژی، پروتئین، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌ها و مواد معدنی را تأمین می‌کند. امروزه، هریک از اجزای آجیل هفت مغز به‌عنوان بخشی از گروه جایگزین گوشت هرم راهنمای غذایی طبقه‌بندی می‌شود. درواقع آجیل پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مهمی را به رژیم غذایی ما اضافه می‌کند. طب سنتی معتقد است که آجیل طبیعتی گرم دارد و به‌طور قابل‌توجهی نیرومندی به رژیم غذایی زمستانی می‌افزاید. البته برای هر مغز طبعی جدا تعریف شده که می‌توانید اطلاعات کامل را در مقاله طبع انواع آجیل مطالعه کنید. گذشته از این، مصرف آجیل به مقابله با ابتلا به سرماخوردگی کمک می‌کند. همچنین هریک از این هفت مغز یک خاصیت منحصربه‌فرد در طب سنتی دارند.

طب سنتی معتقد است که فندق اشتهای شما را تحریک می‌کند و با خستگی، لاغری و ضعف بعد از بیماری مبارزه می‌کند. طبیبان سنتی کودکان را به خوردن فندق تشویق می‌کنند تا رشد سالمی داشته باشند. آن‌ها به شما پیشنهاد می‌کنند که روزانه حدود 30 گرم از این مغز مصرف کنید.

این طب به ما توصیه می‌کند که برای کمک به سرفه مزمن و خلط باید بادام بخورید. بادام برای سالمندانی که از یبوست مزمن رنج می‌برند نیز توصیه می‌شود. ازآنجایی‌که بادام اثر ملین دارد، افرادی که هضم ضعیف، مدفوع شل یا اسهال دارند باید کمتر از آن بخورند. متخصصان پیشنهاد می‌کنند روزانه 20 گرم از این مغز مصرف کنید.

طب سنتی معتقد است که باید بادام‌زمینی را برای تغذیه خون، طحال و ریه‌ها و مرطوب کردن پوست مصرف کنید. توصیه شده روزانه 20 تا 30 گرم بادام زمینی مصرف کنید.

تفاوت آجیل پنج مغز با هفت مغز

مقداری آجیل مخلوط هفت مغز در یک ظرف

این دو آجیل تفاوت خاصی با هم ندارند و فقط آجیل هفت مغز، دارای دو محصول اضافه‌تر است. مخلوط هفت مغز مجموعه‌ی از مغزهای تازه و باکیفیت و میوه‌های خشک با طعم شیرین را در بر می‌گیرد. معمولا این آجیل خوش طعم شامل مغز پسته، مغز بادام درختی، مغز گردو، مغز بادام هندی، مغز فندق، بادام زمینی به همراه کشمش پیکامی می‌شود. البته گاهی ممکن است برخی افراد به جای کشمش، میوه‌های خشک شده دیگری را به دلخواه جایگزین کنند.

درواقع آجیل هفت مغز مجموعه کامل‌تری از آجیل است که علاوه بر پنج مغز، شامل بادام‌زمینی و یک نوع میوه خشک شیرین مانند کشمش نیز می‌شود. شما می‌توانید انواع آجیل را به صورت خام یا بو داده تهیه کنید که هرکدام از آن‌ها خواص ویژه خود را دارند.

کره هفت مغز

کره هفت مغز

کره آجیل یک غذای فوق‌العاده مغذی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. انواع کره آجیل سرشار از چربی‌های تک غیراشباع و پروتئین‌های سالم برای قلب هستند که به حفظ سطح انرژی شما در طول روز کمک می‌کند. آن‌ها همچنین حاوی مواد مغذی مانند امگا 3، منیزیم، پتاسیم، روی و ویتامین E هستند که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کمک کند.

مصرف منظم کره آجیل می‌تواند سطح کلسترول را بهبود ببخشد، التهاب را کاهش دهد و تلاش‌های کاهش وزن را افزایش دهد. کره هفت مغز از خواص همه آجیل‌ها بهره‌مند‌ است. به‌طور خلاصه، کره آجیل به‌اندازه آجیل کامل پرخاصیت و مفید است، به شرطی که حاوی مواد افزودنی مانند نگهدارنده یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی ناسالم نباشد. این بدان معنی است که می‌توانید همان فواید سلامتی آجیل را به روشی خوشمزه و متفاوت مصرف کنید.

سخن پایانی

همیشه خرید یک مجموعه کامل برای بهره بردن از مزایای اجزای آن به‌صرفه‌تر و راحت‌تر از خرید هریک از محصولات به‌تنهایی است. یکی از این مجموعه‌ها، آجیل 7 هفت مغز است که همه نیازهای بدن شما را پاسخگوست و می‌تواند همیشه در صدر انتخاب‌ها برای خرید مغزی‌جات باشد. البته که مهم‌ترین اصل در خرید آجیل‌ این است که کیفیت را فدای قیمت نکنیم. به همین دلیل توصیه می‌کنیم با کیفیت‌ترین آجیل و خشکبار مصرفی خانواده‌تان را از فروشگاهی معتبر تهیه کنید.

هفت مغز شامل چیست؟

این آجیل مخلوط شامل پسته، فندق، بادام هندی، بادام درختی، بادام زمینی، یک نوع میوه خشک و گردو می‌شود.

منبع: Healthline