انواع خوراکی‌ها دارای طبع گرم یا سرد هستند و دانستن این موضوع اهمیت زیادی دارد. زیرا انسان‌ها نیز سرد مزاج یا گرم مزاج هستند و باید بر اساس مزاج خود غذاهای مناسبی مصرف کنند تا دچار بیماری‌ها نشوند. انواع آجیل نیز جزو خوراکی‌های پر مصرف به شمار می‌روند و اطلاع از طبع آنها ضروری است.

بنابراین اگر شما هم می‌خواهید سالم باشید و کمتر بیمار شوید، در ادامه این مطلب همراه وبلاگ بارجیل باشید تا به شما بگوییم طبع انواع آجیل چیست؟

طبع بادام درختی چیست؟

بادام یکی از پرکاربردترین انواع آجیل محسوب می‌شود و از آنجایی که جزو بهترین آجیل‌ها برای کم خونی به شمار می‌رود، آن را می‌توانیم در انواع مخلوط‌ها ببینیم. در نتیجه بهتر است که از طبع آن اطلاع داشته باشید. به طور کلی، در طب سنتی طبع بادام درختی گرم و مرطوب است. به همین دلیل برای هیچ یک از مزاج‌ها مضر نیست و تغییر مزاج ایجاد نمی‌کند. البته بادام انواع مختلفی دارد و طبع آنها می‌تواند با یکدیگر کمی متفاوت باشد.

مغز بادام تلخ طبع بسیار گرم و خشکی دارد، اما مغز بادام نارس طبیعتی سرد دارد و باعث سردرد، دل درد، حالت تهوع و اسهال می‌شود. اگرچه هر کدام از انواع بادام دارای خواص بی‌شماری هستند، اما توجه داشته باشید که هنگام مصرف آن‌ها، به خصوص بادام تلخ، حتما اعتدال را رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید.

طبع بادام هندی

مقداری بادام هندی در کاسه

بادام هندی یکی از انواع آجیل خوشمزه است که در بسیاری از دسرها به کار می‌رود. بر اساس تحقیقات انجام شده در زمینه طب سنتی، بادام هندی طبع گرم و خشک دارد. در نتیجه افرادی که دارای مزاج گرم هستند، باید در مصرف بادام هندی احتیاط کنند و آن را به همراه مصلح مصرف کنند. غذاهای مصلح موادی هستند که به ماده خوراکی اضافه می‌شوند تا شدت کیفیت مزاجی آن را تعدیل کنند و از اثرات نامطلوب احتمالی جلوگیری نمایند.

بادام هندی در افراد گرم مزاج عوارضی ایجاد می‌کند، اما برای افراد سرد مزاج مفید است. عسل یکی از معروف‌ترین مصلحات بادام هندی محسوب می‌شود. خوردن انار شیرین، خیار، سرکه و رب انار نیز در تقویت خواص بادام هندی و کاهش عوارض آن موثر هستند.

طبع پسته در طب سنتی

در طب سنتی، پسته طبع گرم و خشک دارد و از گردو گرم‌تر به حساب می‌آید. از این رو، مصرف زیاد آن به افراد دارای مزاج گرم و خشک (صفراوی) پیشنهاد نمی‌شود. جالب است بدانید که پوست نازک پسته دارای طبع متعادل است. پوست سبز روی پسته تازه نیز طبع سرد و خشک دارد.

برای افرادی که دارای طبع صفراوی هستند، مصرف بیش از حد پسته می‌تواند عوارض جانبی مانند کهیر، بدبویی عرق، سوزش ادرار، گلودرد، یبوست، چربی پوست سر، خشکی بینی و دهان ایجاد کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که پس از خوردن پسته، خوراکی‌های طبع سردی مثل انار ترش و آلوی ترش مصرف کنید.

طبع بادام زمینی گرم است یا سرد

یک کاسه پر بادام زمینی

اگر قرار باشد ماهیت بادام زمینی را از نظر مزاج شناسی بررسی کنیم، باید بگوییم که طبع گرم و تر دارد. بادام زمینی سرشار از منیزیم است و منیزیم نیز به عنوان عایق سرما عمل می‌کند و باعث افزایش گرما و مقاومت بدن می‌شود. از آنجایی که بادام زمینی گرم و مرطوب است، افراد دارای طبع خشک و سرد می‌توانند آن را مصرف کنند.

از طرفی افرادی که گرم مزاج هستند، با زیاد خوردن بادام زمینی بدنشان گرم‌تر شده و در نهایت مشکلات گوارشی پیدا می‌کنند. بنابراین افراد گرم مزاج باید از مصرف این آجیل (به خصوص در تابستان) خودداری کنند. اما بادام زمینی به دلیل طبع گرمی که دارد، می‌تواند بدن شما را در روزهای سرد پاییز و زمستان گرم و عایق کند. بنابراین اگر دلتان می‌خواهد زمستان‌ها گرمای بدن خود را بالا ببرید، بادام زمینی را در لیست رژیم غذایی خود قرار دهید. البته چنانچه شما دچار مشکلات گوارشی هستید، بهتر است مطلب خواص و مضرات آجیل برای معده را مطالعه کنید تا آجیل‌هایی را مصرف کنید که برای شما مشکلی به وجود نیاورند.

فندق، خشکباری با طبع گرم

همانطور که در تیتر مطالعه کردید، فندق دارای طبع گرم و خشک است و در نتیجه، صفرازا محسوب می‌شود. مصرف زیاد این آجیل در افراد گرم مزاج ممکن است باعث ایجاد جوش، خارش، گرگرفتگی و خشکی دهان شود. فندق، سنگین و دیر هضم است و مصرف زیاد آن منجر به نفخ و حالت تهوع می‌شود. در صورت بروز این علائم، پیشنهاد می‌شود که سردمزاج‌ها آب عسل و گرم مزاج‌ها شربت جلاب مصرف کنند. از دیگر مصلحات فندق می‌توان به شربت و شکر سرخ اشاره کرد.

طبع قیسی یا برگه زردآلو چیست؟

یک کاسه پر زرآلو خشک و قیسی

گاهی افراد نمی‌توانند بین آجیل و خشکبار تمایز قائل شوند، بنابراین در پیدا کردن طبع آنها به مشکل برمی‌خورند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، مطلب آجیل و خشکبار چیست را مطالعه کنید تا کاملا متوجه تفاوت آنها شوید. بر اساس تعاریف، زردآلو نیز جزو خشکبار به شمار می‌رود.

زردآلو طبع خنک و مرطوب دارد و برای افراد با مزاج گرم و خشک، مفید و سازگار است. افراد سرد مزاج باید این میوه را با غذای گرم بخورند. بنابراین طبع قیسی یا برگه زردآلو هم خنک است. برخی از مصلحات زردآلو شامل روغن زیتون، زیره و عسل می‌شوند. با مصرف کردن این خوراکی‌ها می‌توانید مزاج خود را متعادل کنید و دچار سردی نشوید.

طبع گردو در طب سنتی

اگرچه گردو به عنوان میوه‌ای سردسیری شناخته می‌شود، اما طبع گرم و خشک دارد. در طب سنتی مغز گردو جزو خوراکی‌های از بین برنده بلغم مزاج است. همچنین  برگ‌ها و پوسته چوبی گردو نیز خونریزی را متوقف می‌کنند که می‌تواند برای افراد سرد مزاج مفید باشد. در واقع گردو با تمام خواصی که دارد، می‌تواند برای افرادی که طبع سرد و مرطوب دارند بیشترین فواید را داشته باشد.

البته این بدان معنا نیست که افراد دیگر نمی‌توانند از مزایای این آجیل شگفت انگیز بهره‌مند شوند. بلکه به این معناست که گردو در افراد سرد مزاج موثرتر از افراد گرم مزاج است. همچنین اگر افراد گرم مزاج گردو را با غذاهای مصلح مانند پنیر مصرف کنند، می‌توانند به مزاج خنثی برسند و مانند افراد سرد مزاج از فواید گردو بهره‌مند شوند.

طبع انواع تخمه در آجیل چیست؟

یک کاسه پر مغز تخمه روی تخته چوبی

دانه‌های آفتابگردان چه خام و چه بو داده، گرم و خشک هستند. بنابراین بعد از خوردن این آجیل خوشمزه احساس گرما و تشنگی خواهید کرد. تخمه آفتابگردان صفرازا است و مصرف زیاد آن در افراد صفراوی (گرم و خشک) و سوداوی (سرد و خشک) مشکل ایجاد می‌کند. آکنه، خارش و احساس تشنگی از عوارض این دانه خوشمزه هستند که به دلیل گرم بودن آن ایجاد می‌شوند.

افراد باید این آجیل را همراه با خوراکی‌های مصلح مصرف کنند تا دچار این عوارض نشوند. هندوانه، آبغوره، آب انار و سرکه از مصلحات تخمه آفتابگردان به شمار می‌روند. همه این غذاها طبع خنک دارند و به تعادل طبع گرمِ تخمه آفتابگردان کمک می‌کنند.

با اینکه تخمه آفتابگردان گرم است، ولی این دلیل نمی‌شود که همه تخمه‌های موجود در مخلوط آجیل نیز گرم باشند. برای مثال، تخمه کدو طبع خنک و مرطوبی دارد و برای افراد گرم مزاج مناسب است. عسل و گشنیز به عنوان مصلح تخم کدو محسوب می‌شوند. به علاوه، طبع تخمه جابانی یا ژاپنی نیز سرد و تر است و افرادی که مزاج مشابه دارند، باید در مصرف این تخمه احتیاط کنند. برای از بین بردن سردی بالای تخمه ژاپنی، آن را به همراه عسل و گلنگبین میل کنید.

1. کدام خشکبار طبع گرم دارند؟

به طور کلی، اکثر خشکبار طبع گرم دارند و از مهمترین آنها می‌توان به خرما، انجیر خشک، انواع کشمش و … اشاره کرد.

منابع: zarbarnuts |