نذری یکی از سنت‌های خوبی است که ما در فرهنگ خودمان داریم. بسیاری از ما به این معتقدیم که نذری ثواب دارد و همینطور باعث می‌شود تا دور هم جمع شویم و به نیایش بپردازیم. پای ثابت اکثر نذری‌ها به خصوص در ماه رمضان، شله زرد است. این دسر خوشمزه ایرانی طرفداران بسیار زیادی دارد و راحت درست می‌شود. البته که برای پخت یک شله زرد خوشمزه و حرفه ای باید فوت و فن‌های هنرمندانه‌ای را رعایت کنیم. تهیه شله زرذ فقط برای نذری نیست، بلکه این دسر خوشمزه می‌تواند حال روز و عصر ما را خوب کند. به همین دلیل است که خوب درست کردن آن تا این حد مهم است.

در این مطلب در مجله بارجیل با ما همراه شوید تا دستور پخت یک شله زرد نذری حرفه ای را با شما در میان بگذاریم. همچنین کمی هم درباره تزیین شله زرد صحبت کنیم.

طرز تهیه شله زرد نذری برای 50 نفر

از آنجایی که این مطلب به شله زرد نذری اختصاص دارد، ما مواد لازم برای 50 نفر را شرح می‌دهیم تا شما بتوانید برای افراد بیشتری این نذری خوشمزه را درست کنید:

مواد لازم شله زرد نذری 50 نفره

  • برنج ریزدانه: دو کیلوگرم
  • شکر سفید: چهار کیلوگرم
  • گلاب: یک و نیم لیتر
  • زعفران: یک بسته نیم مثقالی
  • خلال بادام:  850 گرم
  • آب:  به مقدار کافی
  • خلال پسته:  ۱۰۰ گرم
  • پودر دارچین: جهت تزیین، به مقدار لازم
  • پودر هل: جهت تزیین، به مقدار لازم

طرز تهیه شله زرد نذری مرحله به مرحله

چند ظرف شکر، خلال بادام، برنج و زعفران شله زرد

جهت درست کردن شله زرد نذری، کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

1-برنج را آماده کنیم

در مرحله اول اولین کاری که باید انجام دهیم این است که برنج را یک روز پیش از تهیه شله زرد بشوییم و بگذاریم تا به مدت 24 ساعت خیس بخورد. اگر بعد از 24 ساعت برنج را با دستمان هم بزنیم که دانه های برنج ریزتر شود، خیلی بهتر است.

2- قابلمه مناسب؛ رمز خوشمزگی شله زرد نذری

در یک قابلمه بزرگ اندازه 50 نفر آب می‌ریزیم و روی یک شعله مناسب قرار دهیم. وقتی آب درون قابلمه به جوش آمد، آب اضافی برنج را خالی کرده و برنج را در آب جوش بریزیم. دقت کنیم که آبی که درون برنج می‌ریزیم، 7 برابر میزان برنج‌مان باشد. شعله گاز را روی زیاد بگذاریم. وقتی که آبمان به جوش آمد، شعله گاز را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا مغزپخت شود. مغزپخت شدن برنج‌های ما حدود دو ساعت طول خواهد کشید. نیازی به هم زدن هم نیست، همین که مواظب باشیم تا ته نگیرد، کافی است. برای قابلمه بهتر است از جنس قابلمه مسی و نیکل استفاده کنیم. همینطور با یک ملاقه فلزی موادمان را هم بزنیم.

3-شکر را آماده کنیم

در این مرحله نوبت به شکر می‌رسد. این مرحله بسیار مهم است چرا که باید شله زردی درست کنیم که نه زیاد شیرین باشد و نه زیاد بی‌مزه. همه شکر را در قابلمه می‌ریزیم. سپس بر روی آن آب می‌ریزیم و اضافه می‌کنیم. مقدار آب باید به گونه‌ای باشد که شکر به طور کامل حل شود. به طوری که انگار از ابتدا چیزی نبوده است! 

دقت داشته باشیم که نیازی به حرارت اضافی نیست. شکر بدون حرارت در آب حل می‌شود. حالا آب شکر را از یک صافی رد می‌کنیم تا ناخالصی‌های شکر از آن جدا شود. پس از این کار شکرمان را به برنج اضافه می‌کنیم. اضافه کردن شکر به برنج باید آرام آرام انجام بگیرد و همچنین مطمئن شویم که برنجمان کاملا دم کرده باشد. نگران این نباشیم که شله زردمان رقیق است. اگر شله زرد بیش‌تر بجوشد، غلظت موردنظرمان به دست می‌آید. در ضمن، اگر بعد از اضافه کردن شکر، برنج کمی سفت شد، می‌توانیم یک تا دو لیوان آب به آن اضافه کنیم. با جوش آمدن، غلظت مورد نظر را پیدا خواهد کرد.

4-خلال بادام به هرچه خوشمزه‌تر شدن شله زرد کمک می‌کند

خلال بادام یکی از خوشمزه ترین آجیل هایی است که برای تهیه حلوا و دسرهای دیگر نیز به کار می‌رود. اما در اینجا فقط به عنوان تزئین استفاده نمی‌شود، بلکه در خود شله زرد استفاده می‌شود و تقریبا می‌توان گفت که طعم اصلی آن را تشکیل می‌دهد.

در این مرحله نیاز است که۷۵۰ گرم خلال بادام را در شله زرد بریزیم تا اندکی نرم شود. وقتی غلظت مورد نظر ایجاد شد، زعفران را دم کنیم و  به همراه  گلاب به شله زرد اضافه نماییم. دقت داشته باشیم که از زمانی که شکر را اضافه می کنیم، باید شله زرد را به طور منظم هم بزنیم تا  یک وقت ته نگیرد. وقتی شله زردمان غلظت دلخواهمان را گرفت، درب ظرف را می‌بندیم و شعله گاز را در حالت کم قرار می‌دهیم. به مدت یک ربع باید صبر کنیم تا شله زرد به‌طور کامل جا بیفتد و غلیظ شود. حالا زیر شعله زرد را هم خاموش می‌کنیم.

اگر در شعله زرد را با یک دم‌کنی بپوشانیم و آن را به مدت 30 دقیقه به حال خودش رها کنیم، شله زرد ما طعم بهتری خواهد گرفت. تمام! حالا می‌توانیم برای تزیین دارچین و خلال بادام اضافه کنیم.

طرز تهیه شله زرد برای 4 نفر

همانطور که مطالعه کردید، ما در این مطلب طرز تهیه شله زرد نذری را برای 50 نفر توضیح دادیم. اگر می‌خواهید این دسر خوشمزه را برای خانواده‌ی خودتان یا مهمانی‌های کم جمعیت درست کنید، کافیست مواد لازم را تقسیم کنید تا برای 4 نفر به دست آید. به همین ترتیب، برای طرز تهیه شله زرد برای 8 نفر و جمعیت بیشتر هم می‌توانید این مواد را به ازای افراد، اضافه کنید. در ضمن این قانون را فراموش نکنید که جهت درست کردن شله زرد، مقدار شکر دو برابر برنج و مقدار آب، پنج برابر برنج است. اگر این نسبت را رعایت کنید، می‌توانید هر میزان شله زرد که می‌خواهید را به خوبی عمل بیاورید. در ضمن، ما پیش‌تر درباره طرز تهیه آش رشته نذری و طرز تهیه انواع افطار نیز صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال درست کردن نذری‌های متنوع برای مناسبت‌های مذهبی هستید، این مطالب را نیز مطالعه کنید.

تزیین شله زرد با شابلون به زیباترشدنش کمک می‌کند

یک کاسه شله زرد تزئین شده

بسیاری از ما دوست داریم شله زرد خود را با شابلون تزیین کنیم. چون دوست داریم بر روی شله زرد خود چیزی بنویسیم. برای این کار اولین کاری که باید بکنیم این است که شله زردها را در کاسه بریزیم. اجازه دهیم تا مدت زمانی بگذرد و سرد شود. این کار باعث می‌شود تا شابلون‌ها به شله زرد نچسبد. حالا جای دارچینی با سوراخ‌های درشت را آماده ‌می‌کنیم. ابتدا شابلون را نگه می‌داریم بعد از طریق شابلون دارچین را را بر روی شله زردمان می‌ریزیم. اگر می‌خواهیم که شله زرد نذری ما زیباتر شود، خلال بادام و پسته را هم بر روی شله زرد خود می‌ریزیم.

فوت و فن‌های یک شله زرد خوشمزه

ما در طرز تهیه شله زرد حرفه ای، مراحل را با دقت و به طور اصولی توضیح دادیم. اما برای آن‌که شله زرد شما خوشمزه شود، به نکات زیر دقت بیشتری داشته باشید:

1. استفاده از پیمانه درست
مهمترین نکته در اندازه‌گیری مواد شله زرد، استفاده از یک پیمانه مناسب است. یعنی برای اندازه‌گیری برنج، شکر و آب باید از پیمانه یکسان استفاده کنید.

2. استفاده از زعفران
زعفران شما هر چقدر هم که مرغوب باشد، نباید آن را مستقیما به شله زرد اضافه کنید. بهتر است ابتدا زعفران را به مقدار دلخواه آسیاب کنید، سپس زعفران را با آب جوش دم کنید سپس آن را داخل مواد دیگر بریزید.

3. برنج مناسب
برای درست کردن شله زرد نذری، برخی برنج نیم دانه را توصیه می‌کنند و برخی ترجیح می‌دهند از برنج کامل استفاده کنند. در هر صورت برنج شما باید مرغوب و ایرانی باشد. برنج هندی برای این کار مناسب نیست.

4. خیساندن خلال‌ها
بادام و خلال پسته را از قبل چند ساعت در گلاب خیس کنید. حتما از بادام و پسته مرغوب خانگی استفاده کنید تا بوی بدی ندهند. خیساندن آن‌ها در گلاب به مدت چند ساعت باعث نرم شدن آن ها شده و عطر خوبی به شله زرد می‌دهد.

5. اضافه نکردن آب
وقتی برنج نرم شد و آب آن کاملا جذب شد، حرارت را کم کنید و در این مرحله برنج را هم بزنید. نکته مهمی که در این مرحله باید به آن توجه کنید، این است که نباید به برنج خود آب زیادی اضافه کنید، زیرا این کار باعث می‌شود که هنگام خوردن و قاشق زدن، آب بیندازد. نگران سفت بودن شله زرد نباشید، اگر مراحل را به درستی طی کنید، به آب اضافه نیازی نیست. اگر هم مجبور شدید آب اضافه کنید، حتما دقت کنید که خیلی زیاد نباشد.

با تزئینات جذاب، شله زرد حرفه ای درست کنید

امیدواریم که این مطلب مجله بارجیل مورد قبول شما عزیزان قرار گرفته باشد. شما می‌توانید شله زرد خود را با خلال بادام و پسته یا با گل محمدی نیز تزیین کنید. داشتن ایده‌های خلاقانه برای تزیین شله زرد باعث می‌شود که شله زرد نذری شما خاطره‌انگیزتر و دلنشین‌تر شود. شله زرد خوشمزه از آن چیزهایی است که تا ابد در قلب و ذهن ما حک می‌شود. شما می‌توانید این مواد را از بارجیل آنلاین خریداری کنید و درب منزل تحویل بگیرید. تمامی محصولات با بهترین قیمت و کیفیت در دسترس شما هستند.

منبع: foodandwine |