سالاد مرغ یک دستور غذایی خوشمزه و سالم است و قابلیت آن را دارد که برای وعده‌های مختلفی استفاده شود. اما به دلیل سبک‌بودن، بیشتر پیشنهاد می‌شود آن را به عنوان وعده شام میل کنید. شما می‌توانید سالاد مرغ را تا چندین روز نگهداری کنید و آن را با خوراکی‌های دیگر بخورید. مثلا سالاد مرغ و گردو یکی از خوش طعم‌ترین غذایی‌هایی است که می‌توانید آن را در هر فصلی از سال میل کنید.

از این رو ما در این مطلب قصد داریم به سراغ یادگیری طرز تهیه چندین نوع سالاد مرغ رژیمی، مجلسی و خوشمزه برویم. در ادامه مطلب همراه وبلاگ بارجیل ما باشید.

طرز تهیه سالاد مرغ ساده

سالاد مرغ ساده و کلاسیک، یکی از انواع سالاد تابستانی است که به دلیل سادگی تهیه و مواد لازم کم، محبوبیت زیادی دارد. اگر یک مهمان دقیقه‌نودی دارید یا به‌صورت ناگهانی برنامه پیک‌نیک ریخته‌اید، سالاد مرغ ساده را حتما در اولویت قرار دهید. این سالاد مرغ دوست‌داشتنی در کم‌تر از یک ربع آماده می‌شود و دستور آن، از خلاقیت شما استقبال می‌کند.

مواد لازم برای تهیه سالاد مرغ ساده

  • مرغ پخته و ریش‌ریش‌شده (ران یا سینه): به میزان دلخواه
  • سس مایونز: دو تا چهار قاشق غذاخوری سرپر
  • ماست پرچرب: دو قاشق غذاخوری
  • پیازچه/کرفس/شوید یا سایر سبزی‌های دلخواه
  • آبلیمو: 1 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل

همانطور که گفتیم، در تهیه سالاد مرغ ساده، دست شما برای خلاقیت به خرج دادن کاملا باز است. شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود و عزیزانتان، میزان سس را کم و زیاد کرده یا مقداری از سس مایونز را با سس‌های سالاد دلخواهتان جایگزین کنید. همچنین استفاده از انواع مغزهای آجیل می‌تواند به خوشمزه‌ترشدن این دستور سالاد مرغ کمک کند. ما چند نمونه از مغزهای مناسب سالاد مرغ ساده را برای شما گلچین کرده‌ایم.

آموزش سالاد مرغ ساده

برای تهیه سالاد مرغ ساده، مقدار مورد نظر مرغ را آب‌پز کنید. همچنین شما می‌توانید همیشه از باقی‌مانده مرغ غذای روز قبل هم استفاده کنید!

در این مرحله اجازه دهید مرغ کمی خنک شود و سپس آن را ریش‌ریش کرده یا خرد کنید. سپس مرغ، آب لیمو و ماست را به مرغ اضافه کرده و هم بزنید تا یک سالاد جذاب آغشته در سس به دست آورید. در این مرحله نوبت اضافه‌کردن سبزی‌های مورد نظرتان مانند کرفس، جعفری، شوید یا پیازچه است.

برای سرو سالاد مرغ آسانمان، کافی است روی یک برش نان تست یک برگ کاهو بگذارید و کمی از سالاد را روی آن بریزید. همچنین نان‌های باگت حجیم نیز انتخاب خوب و با کربوهیدرات کمی برای این غذا هستند.

طرز تهیه سالاد مرغ و کاهو رژیمی

سینه مرغ با حجم بالای پروتئین، یکی از بهترین خوراکی‌های ورزشکاران به حساب می‌آید. بنابراین اگر رژیم دارید یا مایلید امشب را با یک غذای بسیار خوشمزه و کم‌کالری سر کنید، سالاد مرغ و کاهو رژیمی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم پیش از آنکه به سراغ طرز تهیه سالاد مرغ و کاهو رژیمی برویم، سری هم به مقاله معرفی انواع رژیم | صفر تا صد رژیم غذایی مناسب بزنید تا نقشه راه بهتری از مسیر خوش‌هیکلی داشته باشید!

موارد لازم برای تهیه سالاد مرغ و کاهو رژیمی

  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۶۰ گرم سینه مرغ که به صورت افقی خرد شده
  • ۲ عدد سیب
  • آب نصف لیمو
  • یک‌چهارم سبزی تازه
  • ۱ فنجان گوجه گیلاسی
  • نصف فنجان گردو
  • ۲ قاشق غذاخوری دانه کاج
  • ۲ کف دست شاهی
  • فلفل و نمک به میزان لازم
سالاد مرغ و کاهو با دانه های ذرت

آموزش طرز تهیه سالاد مرغ رژیمی

درست مشابه سالاد مرغ ساده، ابتدا مرغ را ریش‌ریش و خرد کرده و ماست، ادویه‌ها، روغن و آب لیمو را با هم مخلوط کنید. سپس در یک ظرف بزرگ مرغ و سس و سبزیجات را مخلوط کنید و به مدت نیم ساعت در یخچال بگذارید تا مزه‌ها به خورد هم بروند. این دستور سالاد مرغ و کاهو رژیمی برای 4 نفر است و حدودا برای هر نفر 250 کالری دارد. حجم فیبر بسیار بالا و میزان چربی کم سالاد مرغ و سبزیجات، آن را به یک وعده یا میانوعده عالی برای شما تبدیل می‌کند.

معمولا نحوه سرو سالاد مرغ با نان تست یا باگت است. با این حال اگر برای سرو این غذای خوشمزه، به سراغ نان‌های سبوس‌دار یا رایس کیک‌ها بروید، سالاد مرغ رژیمی‌تری خواهید داشت.

سالاد مرغ باربیکیو و سیب؛ یک شام پاییزی

پاییز فصل سیب، محبوب‌ترین میوه بهشتی است. در این فصل برای تهیه سالاد مرغ بهتر است به سراغ سالاد مرغ باربیکیو و سیب رفته و آن را با انواع سیب‌های خرد شده درست کنید. سالاد مرغ و گردو و سیب یک ترکیب جذاب برای غذایی رژیمی و سالم محسوب می‌شود. در ضمن خواص گردو برای مقابله با افسردگی و بیماری‌های دیگر همیشه باعث شده تا پزشکان استفاده از آن را به همه افراد توصیه کنند.

اطلاعات تغذیه‌ای سالاد مرغ و گردو و سیب

هر ۱ فنجان: 227 کیلو کالری

کربوهیدرات: ۶ گرم

پروتئین: ۱۹ گرم

چربی: ۱۴ گرم

چربی اشباع شده: ۲ گرم

کلسترول: ۵۱ میلی گرم

سدیم: ۶۵ میلی گرم

فیبر: ۲ گرم

زمان آماده سازی

زمان کل: ۲۵ دقیقه

آماده سازی مواد اولیه: ۱۰ دقیقه

زمان پخت: ۱۵ دقیقه

مواد لازم برای تهیه سالاد مرغ باربیکیو و سیب

  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۶۰ گرم سینه مرغ که به صورت افقی خرد شده
  • ۲ عدد سیب
  • آب نصف لیمو
  • یک‌چهارم سبزی تازه
  • ۱ فنجان گوجه گیلاسی یا گوجه خشک
  • نصف فنجان گردو
  • ۲ قاشق غذاخوری دانه کاج
  • ۲ کف دست شاهی
  • فلفل و نمک به میزان لازم

طرز تهیه سالاد مرغ باربیکیو و سیب

  1. باربیکیو را از قبل روی دمای متوسط قرار دهید.
  2. روی سینه مرغ روغن بمالید و سپس آن را به نمک و فلفل آغشته کنید. مرغ را روی باربیکیو بگذارید و ۳ تا ۴ دقیقه هر طرف آن را بپزید. سپس آن را برداشته و کنار بگذارید.
  3. سیب و آب لیمو را داخل کاسه‌ای بزرگ بریزید. سبزی تازه، گوجه فرنگی و نصف گردو و دانه کاج را اضافه کنید. روی آن‌ها نمک و فلفل بریزید. مرغ خرد شده را اضافه کنید. همه آن‌ها را باهم ترکیب کنید.
  4. روی سالاد مرغ را با باقی گردو تزئین کرده و در ظرف یا نان مورد نظرتان سرو کنید. حالا زمان نوش‌جان‌کردن این سالاد مرغ مجلسی و خوش‌مزه است!

در تهیه سالاد مرغ باربیکیو و سیب، مغز گردو نقشی اساسی دارد. اگر همه‌چیز  همه چیز درمورد خواص گردو را بدانید، بدون شک از حضور این آجیل پرخاصیت در سالاد مرغ مجلسی خود خوشحال می‌شوید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به هیچ وجه گردو را از دستور از سالاد مرغ خوشمزه حذف نکنید.

سالاد مرغ سرد با تکه های سیب

نکاتی جهت خوش طعم‌ترشدن سالاد مرغ و گردو و سیب

برای تهیه سالاد مرغ باربیکیو و سیب می‌توانید به آن سس مایونز نیز اضافه کنید. در این صورت، استفاده از آووکادوی له شده هم کمک می‌کند تا سس شما خوش طعم‌تر شود. همچنین پیشنهاد می‌شود که به جای سس مایونز فروشگاهی، خودتان در منزل این سس را درست کنید. زیرا می‌توانید آن را با مواد تازه‌تری تهیه ببینید و طعم سس را بر اساس ذائقه خود تغییر دهید. 

شما می‌توانید به جای استفاده از سیب، از میوه‌های دیگری همچون انگور استفاده کنید. با اینکه فواید گردو برای قلب و مغز زیاد است، ولی با این حال شما می‌توانید به جای گردو آجیل‌های دیگری مثل بادام هندی را نیز به کار ببرید.

در صورتی که به طعم پیاز علاقه دارید، می‌توانید در سالاد خود یا در سس آن از پیاز قرمز استفاده کنید. وقتی مزه‌ها مدتی با هم مخلوط شوند، سالاد خوشمزه‌تر می‌شود. بنابراین بهتر است چند ساعت قبل از سرو در یخچال خنک شود.

در ضمن، اگر قصد دارید سالاد مرغ را تا مدت زمان بیشتری نگه دارید و نگران قهوه‌ای شدن سیب‌ها هستید، سس مایونز برای این کار مناسب است. اسید موجود در مایونز به طور طبیعی از سیاه‌شدن سیب‌ها جلوگیری می‌کند. آب لیمو هم گزینه خوبی محسوب می‌شود و بهتر است سیب‌های خردشده را داخل آن بریزید.

سالاد مرغ و گردو و سیب از همه مواد غیرفرآوری‌شده استفاده می‌کند و آن را برای پروتکل‌های رژیم غذایی سالم مناسب می‌کند. به علاوه، این احتمال وجود دارد که سبزیجات و سیب‌ها به مرور زمان آب آزاد کنند. در نتیجه پیشنهاد می‌شود که سالاد را به اندازه درست کنید و آن را خوب هم بزنید.

شما می‌توانید جعفری تازه نیز به سالاد خود اضافه کنید. جعفری طعم سالاد مرغ را روشن می‌کند و رنگ سبزی به آن می‌بخشد. لقمه سیر و گردو یکی از خوشمزه‌ترین میان وعده‌ها است که طعم خوب خود را از سیر می‌گیرد. بنابراین برای تقویت طعم شیرین سالاد، پودر سیر را فراموش نکنید. نوش جان!

آموزش دو نمونه سالاد مرغ مجلسی خوشمزه

تا این بخش به سراغ سه نمونه از سالادهای مرغ آسان و سریع رفتیم. اگرچه سالاد مرغ ماهیت یکسانی دارد، با این وجود با افزودن کمی چاشنی خلاقیت و صرف زمان بیشتر، می‌توانید سالاد مرغ سرد خود را به یک سالاد مرغ مجلسی تمام و کمال تبدیل کنید. در ادامه همین بخش همراه ما باشید تا با دو نمونه سالاد مرغ مجلسی جذاب دیگر نیز آشنا شویم.

طرز تهیه سالاد مرغ و قارچ

پس از معرفی سه مدل سالاد مرغ سرد، بد نیست حالا با یک سالاد مرغ گرم آشنا شویم که شباهت بیشتری به یک وعده شام یا نهار دارد. برای تهیه این سالاد مرغ مجلسی ابتدا موارد زیر را آماده کنید.

  • مرغ پخته‌شده و ریش‌ریش: 400 گرم
  • ریحان خشک: 2 قاشق چایخوری
  • ذرت پخته‌شده: نصف لیوان
  • فلفل دلمه‌ای خردشده: 1 عدد
  • قارچ خردشده: 1 بسته
  • شوید و پیازچه: به میزان لازم
  • سیر: 2 حبه
  • خیارشور خردشده: 300 گرم
  • آب لیمو: 4 قاشق غذاخوری
  • ماست یونانی یا پرچرب: 2 قاشق غذاخوری
  • سس مایونز: 4 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل و آویشن به میزان لازم
  • پاستای ریز: 1 پیمانه

مراحل قدم به قدم پخت سالاد مرغ و قارچ

ابتدا مرغ خردشده را با خیارشور، ذرت، فلفل دلمه‌ای و ریحان خشک مخلوط کنید. سپس به مواد مخلوط شده سیر له‌شده و سبزی‌ها را اضافه کنید.

در قدم دوم، یک قابلمه آب را روی گاز جوش بیاورید و زردچوبه، نمک و فلفل اضافه کنید. سپس پاستا را داخل آن ریخته و پس از آنکه کاملا نرم شد، آبکش کنید.

در مرحله سوم، قارچ‌ها را تفت دهید. برای آنکه رنگ قارچ شما خیلی تیره نشود می‌توانید چند قطره آبلیمو روی قارچ‌ها بریزید.

مرحله چهارم، ترکیب پاستا و مخلوط مرغ است. اجازه دهید پاستا کمی خنک شود سپس آن را داخل مواد مرغ ریخته و هم بزنید. سپس سس مایونز، ماست، قارچ و ادویه‌ها را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.

برای سرو سالاد مرغ و قارچ، می‌توانید از شوید، گردوی خردشده و گوجه گیلاسی استفاده کنید.

سالاد مرغ و قارچ سرد به همراه سبزیجات برای تزئین

طرز تهیه سالاد مرغ و انار

سالاد مرغ و انار یک سالاد مرغ مجلسی دیگر است که در منو رستوران‌های شیک و لاکچری، طرفداران بسیار زیادی دارد. برای تهیه این سالاد نیز مانند سایر دستورهای این مطلب، مرغ را با سس دلخواه و سبزیجات مورد علاقه‌تان مخلوط کنید و یک ترکیب استثنایی بسازید.

نکته مهم در تهیه سالاد مرغ و انار، افزودن مزه ترش و شیرین انار پاییزی به این غذای جذاب است. یک عدد انار دون‌شده می‌تواند علاوه‌بر مزه متفاوت، ظاهر بسیار جذابی نیز به سالاد مرغ شما بیفزاید. همچنین می‌توانید برای سبزیجات این سالاد مرغ از ترکیب کلم قرمز و کاهو استفاده کنید تا جشنواره‌ای از رنگ‌های بی‌نظیر را به سفره خود بیاورید.

اگر سالاد مرغ و انار را برای منوی شب یلدا یا مناسبت‌هایی پاییزی دیگر خود انتخاب کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم از آموزش طرز تهیه دمنوش کرنبری در مجله بارجیل نیز غافل نشوید.

سالاد مرغ و انار در ظرف چوبی

نکات مهم برای ٰتهیه انواع سالاد مرغ

مهم‌ترین نکته در تهیه سالاد مرغ، توجه به ترکیبات مختلف است. اگر علاقه دارید کمی از مزه‌های معمول فاصله بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم از افزودن مقداری جوز هندی رنده‌شده یا سس خردل به سس سالاد، غافل نشوید.

نکته دوم، استفاده از آجیل‌ها و مغزهای خوشمزه در تهیه سالاد مرغ است. گردو، بادام و بادام‌زمینی می‌توانند تجربه جدید و هیجان‌انگیزی از سالاد مرغ را به شما هدیه دهند. در ضمن پکان، برادر گردو است و پیشنهاد می‌شود در صورت دسترسی حتما این گردوی آمریکایی خوشمزه را به سالاد خود اضافه کنید. این محصول با قیمتی مناسب در سایت بارجیل به فروش می‌رسد.

یکی دیگر از نکات مهم برای تهیه انواع سالاد مرغ، نحوه سرو آن است. همانطور که گفتیم انواع نان‌های سبوس‌دار و سفید، می‌توانند گزینه‌های خوبی برای سرو باشند. با این وجود اگر مایلید کمی خلاقانه‌تر عمل کنید، پیشنهاد می‌کنیم بیسکوییت‌های کراکر را نیز در نظر داشته باشید. ترکیب نمک و بافت ترد این بیسکوییت‌ها در کنار بافت خامه‌ای سالاد مرغ، محشر و تکرارنشدنی خواهد بود.

در نهایت، آخرین نکته‌ای که باید به خاطر بسپارید، مدت نگهداری سالاد مرغ در یخچال است. شما می‌توانید حداکثر یک روز پیش از سرو، سالاد مرغ را تهیه کرده و حداکثر 5 روز آن را در یخچال نگهداری کنید. البته بهترین زمان مصرف، یک الی دو ساعت پس از ترکیب مواد با یکدیگر است.

کلام آخر؛ آموزش بهترین سالادهای مرغ با بارجیل

سالاد مرغ یک غذای بسیار جذاب است که به عنوان پیش‌غذا، غذای اصلی و میانوعده، جایگاه مهمی در سفره ایرانیان دارد. این غذای آسان و خوشمزه می‌تواند هم یک سالاد مرغ و کاهو رژیمی باشد و هم می‌تواند با کمی تغییرات، به یک سالاد مرغ مجلسی تمام عیار تبدیل شود. در این مطلب از وبلاگ بارجیل به سراغ چند دستور سالاد مرغ آسان و خوشمزه رفتیم تا برای هر شرایطی، یک دستور پخت عالی در دست داشته باشید.

آیا شما می‌توانید طرز تهیه سالاد مرغ دیگری به ما آموزش دهید؟ در بخش نظرات همین مطلب، آماده گفتگو با شما هستیم!

منبع: spendwithpennies