شکلات تلخ یکی از پرطرفدار ترین خوراکی‌های حال حاضر در جهان است. این خوراکی دوست داشتنی در کنار مزه و طعم‌های متفاوتی که امروزه به آن می‌دهند، فواید بسیاری هم دارند. بسیاری از افراد شکلات را در کنار چای یا قهوه خود میل می‌کنند و برخی دیگر این خوراکی خوش طعم را روی کیک یا شیرینی‌های خانگی خود پودر کرده و از این روش برای خوردنش استفاده می‌کنند. نحوه مصرف شکلات تلخ بیشتر به سلیقه شخص باز می‌گردد، ولی ما در این مطلب قصد داریم به تاثیر شکلات تلخ بر لاغری بپردازیم و درباره نحوه مصرف شکلات تلخ برای لاغری صحبت کنیم.

بنابراین اگر شما هم می‌خواهید بدانید که آیا شکلات تلخ باعث لاغری میشود، در ادامه همراه مجله بارجیل باشید تا به طور مفصل درباره آن صحبت کنیم.

رژیم لاغری با شکلات تلخ؛ رژیم شکلات

ما همیشه درباره انواع چای و دمنوش لاغری یا چای سبز برای لاغری شنیده‌ایم و آنها را جهت کاهش وزن در رژیم غذایی خود قرار می‌دهیم. اما جالب است بدانید که شکلات تلخ همیشه در تمامی رژیم‌های لاغری، به عنوان یک میان وعده جذاب در نظر گرفته شده است. شکلات تلخی که بالای ۷۰ درصد خالصی یا به اصطلاح تلخی داشته باشد، یکی از اثرگذارترین خوراکی‌ها برای چربی سوزی است. این خوراکی رژیمی در صورت استفاده به موقع، باعث افزایش توان عملکردی فرد هم می‌شود. به همین دلیل بسیاری از مربی‌های ورزشی خوردن آن را قبل از یک تمرین سخت توصیه می‌کنند.

شکلات تلخ منبعی سرشار از اسید‌های چرب اشباع نشده است که باعث کالری سوزی بیشتر فرد در هنگام تحرک و ورزش می‌شود. این خوراکی خوش طعم به دلیل داشتن چربی‌های اشباع نشده، می‌تواند باعث تشدید روند سوخت و ساز در بدن فرد شود. از سوی دیگر، داشتن این اسید‌های اشباع نشده باعث جذب کمتر چربی‌ها و همین طور کاهش دریافت کربوهیدارت‌ها در بدن می‌شود. شکلات تلخ می‌تواند به وسیله چربی‌های مفید خود، جذب قند خون را هم کاهش داده و از گرسنگی‌های مداوم و تمایل به خوردن غذا به شدت جلوگیری کند. با توجه به این فواید، شکلات تلخ حتی در رژیم غذایی مادربزرگ ها و پدربزرگ ها هم می‌توان قرار بگیرد. البته به شرط آنکه از نظر پزشک آنها اشکالی نداشته باشد.

کالری شکلات تلخ و ارزش غذایی آن

جدول زیر به صورت کاملا دقیقی تمامی ارزش‌های غذایی شکلات تلخ را نشان داده است:

مقدار موجود در یک اونس یا ۲۸٫۴ گرمارزش غذایی شکلات تلخ
۱۵۵ کیلو کالریانرژی یا کالری
۹ گرمچربی کل
۵ گرمچربی اشباع نشده
چربی ترانس
۲٫۳ میلی گرمکلسترول
۱۷ گرمکربوهیدرات
۱۴ گرمقند
۱٫۲ گرمپروتئین
۱۲٫۲ گرمکافئین
۱۸۵٫۵ گرمپتاسیم
۲ گرمفیبر غذایی
۱۰ درصد روزانهمنیزیم

فواید شکلات تلخ برای لاغری

یک تخته شکلات تلخ و پودر آن

در این بخش، خاصیت شکلات تلخ برای لاغری را به تفکیک شرح می‌دهیم و می‌گوییم که چرا شکلات تلخ، مکملی عالی برای رژیم کاهش وزن محسوب می‌شود:

1. افزایش متابولیسم با شکلات تلخ

همه ما می دانیم که شکلات تلخ بسیار خوشمزه است و یکی از محبوب‌ترین میان وعده‌ها به شمار می‌رود. با این حال، هنگامی که به مقدار مناسب مصرف شود، بدون شک به عنوان خوشمزه‌ترین گزینه برای متابولیسم خوب تبدیل می‌شود. طبق مطالعات، شکلات تلخ برای کاهش وزن مفید است. اگر روزانه 40 گرم شکلات تلخ بخورید، نه تنها به افزایش متابولیسم کمک می‌کند، بلکه سلامت روده را نیز بهبود می‌بخشد. در نتیجه هضم غذا را برای شما راحت‌تر می‌کند. با این حال، این فواید را با شکلات شیری و شکلات سفید اشتباه نگیرید. آنها مزایای مشابهی با شکلات تلخ ندارند.
وجود چربی‌های تک غیراشباع در شکلات تلخ، برای افزایش متابولیسم شناخته شده‌اند که در نهایت باعث می‌شوند بدن سریع‌تر از حد معمول کالری بسوزاند. شکلات تلخ بر نحوه سنتز اسیدهای چرب بدن ما تاثیر می‌گذارد و جذب چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها را کند می‌کند که در نهایت منجر به کاهش وزن سالم می‌شود. به همین دلیل است که لاغری با شکلات تلخ امکان‌پذیر می‌شود. همچنین، شکلات تلخ حاوی کافئین است که متابولیسم را بالا می‌برد و تعداد کالری‌هایی که بدن هنگام استراحت می‌سوزاند را افزایش می‌دهد.

2. کاهش استرس با شکلات تلخ

داشتن سطح بالایی از استرس نیز می‌تواند منجر به افزایش وزن شود، زیرا استرس سطح کورتیزول را بالا می‌برد. کورتیزول، هورمونی است که قند خون را افزایش می‌دهد و سیستم ایمنی را مختل می‌کند. همچنین استرس می‌تواند منجر به پرخوری غذاهای ناسالم شود و به طور خودکار وزن فرد را افزایش دهد.
حال نقش شکلات تلخ در اینجا چیست؟ در واقع شکلات تلخ اندورفین و سروتونین را آزاد می‌کند که هر دوی آنها در کاهش احساس استرس و اضطراب بسیار مفید هستند. بنابراین، مقدار کمی شکلات تلخ را در برنامه رژیم لاغری خود و جهت مدیریت استرس بگنجانید.

3. مهار هوس غذاهای ناسالم با شکلات تلخ

ما هر از چند گاهی هوس شکلات و شیرینی می‌کنیم. مصرف مقادیر کم شکلات تلخ به عنوان بخشی از برنامه رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن، می‌تواند به کاهش این هوس‌ها کمک کند. مصرف شکلات تلخ می‌تواند حس سیری به ما بدهد و باعث شود که به سمت غذاهای ناسالم نرویم. زیرا تنقلات دیگر ممکن است حاوی مقادیر بیشتری از قند باشند و در نهایت منجر به افزایش وزن شوند.

4. شکلات تلخ برای افزایش انگیزه در ورزش

گنجاندن شکلات تلخ در میان سایر غذاهای خوب برای کاهش وزن، می‌تواند به شما کمک کند تا به نتایج عالی برسید. با خلق و خوی بهتر و استرس و اضطراب کمتر، انگیزه می‌گیریم تا به نحوی بهتر از خود مراقبت کنیم. اگر احساس خوبی به ما دست دهد، باعث می‌شود که با انگیزه بیشتری برای تمرینات ورزشی خود حاضر شویم.

5. شکلات تلخ و کنترل اشتها

طبق بررسی‌های انجام شده در دانشگاه‌های معتبر جهانی، شکلات تلخ می‌تواند تمایل به مصرف انواع شکل‌های غذایی را در فرد مصرف کننده کاهش دهد. شکلات تلخ باعث جلوگیری از اشتهای کاذب شده و شخص را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارد. افرادی که در رژیم غذایی خود از شکلات استفاده می‌کنند، بر این ادعا هستند که خوردن شکلات قبل از غذا می‌تواند تمایل به خوردن در آن‌ها را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. استفاده از شکلات در رژیم‌های غذایی می‌تواند برای فرد گیرنده رژیم بسیار کمک بزرگی باشد تا فرد از نظر جسمی و روانی احساس محرومیت غذایی نکند. در ضمن، شما می‌توانید با استفاده از شکلات تلخ و دانه چیا، دسر درست کنید و روند کاهش وزن خود را سریع‌تر کنید. زیرا یکی از خواص دانه چیا برای لاغری، کنترل اشتها و به وجود آوردن احساس سیری است.

بهترین زمان برای خوردن شکلات تلخ جهت لاغری

بهترین زمان خوردن شکلات تلخ در دوره رژیم، حدود ۳۰ دقیقه قبل از ورزش است. این زمان به چربی سوزی بدن و هم چنین ایجاد نیروی بیشتر در بدن کمک بسیار زیادی می‌کند. لازم به توضیح است که باید در دوره رژیم غذایی از شکلات‌هایی با درصد بالای ۸۰ استفاده کرد تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید. شکلات‌های با درصد بالا از شکر کمتری برخوردارند و برای تشدید سوخت و ساز بدن بسیار مفید هستند. شما می‌توانید شکلات تلخ را به همراه کمی میوه خشک مصرف کنید تا هم چربی سوزی اتفاق بیفتد و هم از گرسنگی حین تمرین جلوگیری شود. البته شاید این سوال برای‌تان پیش بیاید که آیا میوه خشک چاق میکند؟ اگر آن را در حد اعتدال مصرف کنید، میوه خشک برای کاهش وزن بسیار مفید است. پیشنهاد می‌کنیم مطلب مورد نظر را مطالعه کنید تا به طور کامل درباره این موضوع اطلاعات کسب کنید.

شکلات تلخ با چی بخوریم؟

یک فنجان قهوه و مقداری شکلات تلخ

برای لاغر شدن با شکلات تلخ دو نوشیدنی قهوه و چای می‌توانند همراهی کننده خوب باشند. از طرفی آنها سریعا آماده می‌شوند و فوایدی برای لاغری هم دارند. در ضمن، هات چاکلت نیز می‌تواند یک تنوع در رژیم غذایی شما باشد. فواید این نوشیدنی‌ها با شکلات تلخ برای لاغری، شامل موارد زیر است:

1. شکلات تلخ با قهوه

اگر در حال رعایت رژیم غذایی برای لاغری هستید، حتما می‌دانید که قهوه نقش زیادی را در رژیم شما ایفا می‌کند. در واقع اگر معده شما به کافئین حساسیت ندارد، می‎توانید آن را هر روز برای چربی‌سوزی میل کنید. از طرفی، قهوه و شکلات تلخ هر دو به کاهش وزن کمک می‌کنند. قهوه متابولیسم را افزایش می‌دهد و شکلات تلخ به کاهش هوس‌های غذایی کمک می‌کند. وقتی این دو با هم ترکیب شوند، می‌توانند نتایج فوق‌العاده‌ای برای لاغری داشته باشند.

2. شکلات تلخ با چای

هم چای سیاه و هم شکلات نه تنها خوشمزه هستند، بلکه برای سلامت کلی بدن نیز فواید زیادی دارند. چای سیاه، سرشار از آنتی اکسیدان است که می‌تواند به محافظت از سلول های‌ما در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کند. همچنین حاوی کافئین است که می‌تواند هوشیاری را افزایش داده و عملکرد مغز را بهبود بخشد.
مطالعات همچنین نشان داده‌اند که نوشیدن چای سیاه ممکن است خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش دهد، سلامت روده را بهبود بخشد و حتی فشار خون را کاهش دهد. پیش‌تر درباره خواص شکلات تلخ و فواید آن برای افزایش عملکرد ورزشی گفتیم. به طور کلی، افزودن چای سیاه و شکلات تلخ به رژیم غذایی در حد اعتدال می‌تواند طیف وسیعی از مزایای سلامتی از جمله کاهش وزن را شامل شود.

3. هات چاکلت با شکلات تلخ

علاوه بر این نوشیدنی‌ها، می‌توانید هات چاکلت خود را با شکلات تلخ میل کنید. حتی در صورت داشتن وقت لازم، خوب است هات چاکلت را با شکلات تلخ در منزل درست کنید. البته برای دریافت بهترین نتیجه، حتما شکلات با کیفیت بخرید. معمولا شکلات تلخ 72 درصد و مقداری فندق، برای درست کردن آن کافی هستند و نوشیدنی خیلی تلخ نمی‌شود. اما در صورت نیاز، پیشنهاد می‌کنیم کمی شکلات شیری نیز به کار ببرید.

انواع دسر با شکلات تلخ برای لاغری

چند عدد موز شکلاتی تزئین شده

علاوه بر خوردن شکلات تلخ با نوشیدنی‌هایی مثل چای و قهوه، می‌توانید آن را در پخت و پز هم استفاده کنید که برخی از بهترین دسرها شامل موارد زیر می‌شوند:
• پودینگ
• کیک
• گرانولا بار
• بیسکویت
• اوتمیل با شکلا تلخ ذوب شده
• میوه تازه با شکلات تلخ
• موز شکلاتی یا موز له شده و شکلات به جای بستنی
این دسرها را به صورت رژیمی درست کنید و در آنها شکر به کار نبرید. برای شیرین شدن هرکدام می‌توانید از عسل یا انواع شیره‌ها استفاده کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم در این خوراکی‌ها آجیل را نیز به کار ببرید، درست است که همیشه درباره خواص آجیل برای چاق صورت و بدن شنیده‌ایم، اما آجیل می‌تواند در رژیم کاهش وزن هم مفید باشد. برای مثال، آجیل در رژیم کتو نقشی مهم دارد که پیش‌تر به آن پرداخته‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

معایب شکلات تلخ برای لاغری

با اینکه تا به اینجای متن درباره فواید شکلات تلخ برای لاغری گفتیم، ولی مانند هر خوراکی دیگری، شکلات تلخ نیز باید در حد اعتدال مصرف شود. برخی از مضرات احتمالی آن شامل موارد زیر می‌شود:
• محتوای نسبتا چرب و کالری بالای شکلات تلخ ممکن است به افزایش وزن منجر شوند. یک وعده 28 گرمی شکلات تلخ، 155 کالری و تقریبا 9 گرم چربی دارد.
• علاوه بر این، غلظت تئوبرومین و کافئین در شکلات تلخ بالا است. مصرف بیش از حد آنها می‌تواند منجر به علائمی مانند سردرد، بی اشتهایی، تحریک پذیری، بی قراری و کم خوابی شود.
• مصرف بیش از حد شکر اضافه شده می‌تواند ناسالم باشد و برخی از محصولات شکلات تلخ ممکن است حاوی شکر باشند. احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن، از جمله دیابت نوع 2 و بیماری قلبی، ممکن است به دلیل قند اضافه افزایش یابد.
• شکلات تلخ را می‌توان در رژیم غذایی برای کاهش وزن گنجاند، اما ضروری است که انواع باکیفیت را رعایت کنید و از پرخوری اجتناب کنید. محصولی را بخرید که قند کمی داشته باشد و حاوی حداقل 70 درصد کاکائو باشد تا بهترین فواید را به بد‌ن‌تان برساند.

• در کنار موارد گفته شده باید در نظر داشته باشید که بهترین میزان مصرف در طول روز برای فردی که در رژیم لاغری قرار دارد، بین ۵ گرم تا نهایت ۲۸ گرم است. استفاده بیشتر از این مقدار باعث ایجاد اضافه وزن شده و دیگر اثر مفیدی بر لاغری فرد ندارد.

رژیم غذایی سالم با شکلات تلخ

این خوراکی خوش طعم در کنار تمامی فوایدی که دارد، هنوز هم محبوبیت خود را در بین بسیاری از خوراکی‌های مدرن و امروزی حفظ کرده و توانسته به عنوان یکی از پر مصرف ترین تنقلات در جهان مطرح باشد. کاهش استرس، طعم خوب، کمک به شادابی و سرزندگی فرد، ضد افسردگی و بسیاری از موارد دیگر، جزو مزایای شکلات تلخ محسوب می‌شوند. بنابراین فرقی ندارد که به فکر لاغری هستید یا نه، پیشنهاد می‌کنیم شکلات تلخ را در برنامه غذایی خود بگنجانید و از فواید آن برای سلامت کلی بدن‌تان بهره ببرید. شما می‌توانید چای و قهوه را به عنوان همراهی‌کننده از بارجیل تهیه کنید و در کنار شکلات تلخ میل کنید.

آیا شکلات تلخ باعث لاغری میشود؟

بله. شکلات تلخ با کنترل اشتها، افزایش متابولسم بدن و جبوگیری از هوس غذاهای ناسالم می‌تواند باعث کاهش وزن شود.

شکلات تلخ چاق کننده است؟

از آنجایی که شکلات تلخ مقداری شکر دارد و حاوی چربی است، مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند باعث چاقی شود.

منابع: cftproastingco | healthline