سنجد را تقریبا تمام ایرانی‌ها می‌شناسند. عضو ثابت سفره‌ی هفت سین که نماد فرزانگی و زایش است. همین موضوع نشان می‌دهد که از قدیم سنجد در سبد خشکبار خانواده‌های ایرانی وجود داشته است. اما اگر بدانید که فواید و خواص سنجد چه چیزهایی هستند، مطمئنا آن را جزو خشکبار اصلی خود قرار می‌دهید و مصرف آن را فقط به نوروز محدود نمی‌کنید. البته نباید از مضرات سنجد غافل شوید، زیرا مانند هر خوراکی دیگر استفاده بیش از اندازه آن مضراتی دارد.

بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که سنجد برای چه چیزی خوب است و چه مضراتی دارد، در ادامه همراه مجله بارجیل باشید.

میوه سنجد چیست؟

سنجد یک میوه درختی محبوب است که تقریبا در اغلب شرایط آب و هوایی رشد می‌کند. این میوه بیشتر در مناطق غرب و مرکز آسیا کاشته می‌شود و به جز ایران، روسیه و ترکیه نیز در پرورش و تولید آن فعالیت می‌کنند. سنجد میوه‌ای است که در طب سنتی اسلامی و همچنین طب سنتی چینی به مصرف آن سفارش زیادی شده است. این میوه دو نوع کوچک و بزرگ دارد که نوع بزرگ‌تر آن، حالت آردی و پوستی نازک دارد. سنجد میوه‌ای با طبع سرد است که کالری بسیار کم و طعم گسی دارد.

خواص درمانی سنجد مثل خواص انواع میوه خشک‌ها به قدری زیاد است که شاید از شنیدن بسیاری از آن‌ها تعجب کنید و شاید این سوال برایتان پیش آید که چطور میوه‌ای با این‌ همه خاصیت، در سبد غذایی بسیاری از مردم ما وجود ندارد. بنابراین بهتر است هنگام خرید آجیل مصرفی منزل، سنجد را به لیست خود اضافه کنید و فقط به عید نوروز اکتفا نکنید. خواص سنجد فقط مربوط به میوه‌ی آن نیست. برگ و هسته‌ی سنجد هم خواص جالبی دارند که دانستن آن شاید برایتان جالب باشد. در این مطلب به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

ویتامین‌های سنجد چیست؟

ویتامینهای سنجد

از جمله خواص سنجد، ویتامین‌های موجود در آن است. شاید برایتان عجیب باشد که میوه‌ای به این کوچکی که کمتر به آن توجه می‌شود، منبعی غنی از ویتامین‌ها باشد. همچنین وجود ویتامین K در سنجد برای افرادی که مشکلات انعقاد خون دارند، مفید است. به علاوه، سنجد حاوی مقدار زیادی کلسیم است و به همین دلیل آن را برای تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان توصیه می‌کنند.

سنجد خشک منبع عالی ویتامین C است که برای جلوگیری از سرماخوردگی موثر است.حدود 100 گرم سنجد خشک، 50 میلی گرم ویتامین C دارد. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به محافظت از بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد که می‌تواند باعث بیماری‌های مزمن مانند سرطان شود، کمک می‌کند. همچنین برای سیستم ایمنی ضروری است، زیرا باعث تولید گلبول‌های سفید خون می‌‌شود.

سایر ویتامین‌های سنجد…

ویتامین E موجود در سنجد خشک نیز یک آنتی‌اکسیدان محلول در چربی است که به محافظت از سلول‌های بدن در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می‌کند. همچنین در حفظ سلامت پوست و چشم‌ها موثر و مفید است و از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کند. سنجد خشک سرشار از آهن است.

آهن یک ماده معدنی ضروری است که برای تولید هموگلوبین و پروتئین در گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می‌کنند، مورد نیاز است. آهن همچنین برای تولید انرژی و بهبود عملکرد سیستم ایمنی ضروری است. مقدار زیادی پتاسیم در سنجد خشک است که یک ماده معدنی مهم به شمار می‌آید. زیرا به تنظیم فشار خون، حفظ تعادل مایعات در بدن و حمایت از عملکرد عضلات و اعصاب کمک می‌کند.

سنجد در طب سنتی

از خواص سنجد در طب سنتی بسیار استفاده می‌شود. میوه سنجد و گل‌های آن به عنوان مواد مغذی، مقوی، زخم معده و تب به کار می‌روند. از طرفی برای درمان بیماری‌هایی مانند اسهال، تهوع، استفراغ، ناراحتی‌های معده، یرقان، آسم و نفخ نیز استفاده می‌شود. سنجد اثرات شل‌کننده عضلانی، ضد باکتری، ضد التهابی و تسکین درد را در بر می‌گیرد. علاوه بر سنجد، استفاده از زرشک و خواص آن نیز در طب سنتی بسیار سفارش شده است.

فواید و خواص سنجد برای بدن چیست؟

سنجد خواص زیادی برای بدن دارد که ما در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

خواص سنجد برای چاقی

داشتن صورت پر و زیبا خواسته هر فردی است که با پودر سنجد می‌توانید به آن دست پیدا کنید. در رژیم‌های لاغری، کاهش وزن باعث لاغر شدن صورت می‌شود و سنجد به چاق شدن صورت کمک می‌کند.
جهت استفاده از این ویژگی، 3 تا 4 قاشق غذاخوری پودر سنجد را در یک لیوان شیر تازه پر چرب مخلوط کنید. پیشنهاد می‌شود که یک قاشق عسل داخل آن بریزید تا نوشیدنی‌تان خوش طعم‌تر شود. این مخلوط را می‌توانید به عنوان میان وعده یا هر روز صبح با معده خالی استفاده کنید. البته به غیر از چاق شدن صورت، سنجد برای چاقی کل بدن نیز مفید است و به افزایش سریع وزن کمک می‌کند.

خواص سنجد برای پوست و مو

خواص سنجد

سنجد به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان خاصیت کلاژن سازی در پوست دارد. در نتیجه با مصرف سنجد، چین و چروک‌های پوست کم شده و پوست جوان می‌شود. روغن سنجد نیز خاصیت ترمیم کنندگی دارد. طبق تحقیقات، این روغن بر روی پوست‌هایی که بر اثر سوختن آسیب دیده‌اند، اثرات خوبی دارد.

علاوه بر این، استفاده از این روغن برای درمان بریدگی‌ها نیز موثر است. برای تقویت پوست و موی سر می‌توان از یک ترکیب فوق‌العاده استفاده کرد. مقداری سنجد و برگ آن را جوشانده و سپس مقداری روغن زیتون به آن اضافه کنید و محلول به دست آمده را به کف سر و ساقه‌ی مو ماساژ دهید. این کار برای تقویت و تسریع رشد مو موثر است.

خواص سنجد برای کلیه

برای درمان سنگ کلیه، نوشیدن آب فراوان و استفاده از دیورتیک‌های طبیعی توصیه می‌شود تا سنگ کلیه با درد کمتری از بدن خارج شود. سنجد به عنوان یک ادرارآور طبیعی، علاوه بر اینکه قادر به درمان سنگ کلیه است، به سم‌زدایی و پاکسازی کلیه‌ها نیز کمک می‌کند.

پودر سنجد به دلیل داشتن ویتامین‌ها و موادمعدنی بالا، کاهش دهنده فشار خون و کلسترول است. همچنین از بیماری‌های قلبی محافظت کرده و برای بیماری‌های کلیوی مفید است. این میوه خشک شده پرخاصیت، عملکرد کلیه‌ها را تنظیم می‌کند و با دفع سموم از بدن، باعث بهتر کار کردن کلیه و تصفیه آن می‌شود.

به همین دلیل، فایده سنجد برای سلامت کلیه‌ها ثابت شده است. اگر می‌خواهید میوه سنجد را به صورت تازه مصرف کنید، می‌توانید پوست آن را بگیرید و دانه‌ها را جدا کنید. از آنجایی که پوسته میوه سنجد سفت است و قسمت سفید داخلی آن راحت‌تر مصرف می‌شود، می‌توانید سنجد را بدون پوسته آن بخورید. در صورت تمایل، بهتر است پودر سنجد را در غذاهایتان استفاده نمایید.

خواص سنجد برای چشم

اسیدهای چرب موجود در روغن هسته سنجد می‌توانند با افزایش ترشح اشک، خشکی چشم ناشی از استرس را کاهش دهند. روغن خوراکی هسته سنجد، علائم خشکی چشم که در هوای سرد و معمولا در زمستان رخ می‌دهد را با بازگرداندن سطوح بالای ذرات در اشک چشم، کاهش می‌دهد. اسیدهای چرب موجود در این میوه، نوعی مواد شیمیایی تولید می‌کنند که جلوی التهاب را می‌گیرد و به تولید اشک کمک می‌کند.

خواص سنجد برای مردان

با اینکه سنجد خواص فراوانی دارد، اما خوب نیست که مردان در مصرف آن زیاده‌روی کنند. زیرا بوییدن گل سنجد باعث تضعیف قوای جنسی و ناباروری در مردان می‌شود. بنابراین مصرف بالای آن نیز می‌تواند همین تاثیر منفی را بر روی مردان بر جای بگذارید. اما با این حال، مصرف متعادل آن باعث می‌شود تا مردان اسپرم بیشتری داشته باشند و آلت تناسلی آنها بزرگ‌تر شود.

سنجد برای مردان

با توجه به این سوال که آیا سنجد قدرت جنسی آقایان را افزایش می‌دهد؟ باید گفت که این میوه خشک شده می‌تواند چنین تاثیری داشته باشد. بنابراین به لطف ویتامین C موجود در آن، علاوه بر اینکه در هنگام سرماخوردگی و آنفولانزا اثر درمانی دارد و دستگاه گوارش را تنظیم می‌کند، باعث تقویت بدن و افزایش قدرت جنسی می‌شود.

خواص سنجد برای تقویت سیستم ایمنی بدن

در بین خشکبار، خواص نارگیل خشک و زنجبیل برای تقویت ایمنی ثابت شده است. اما سنجد هم سرشار از ویتامین C است و به همین دلیل در درمان عفونت‌ها و جلوگیری از سرماخوردگی می‌تواند موثر باشد. در عین حال با داشتن مقادیر زیادی از ترکیبات آنتی اکسیدان، برای سلامت بدن و مبارزه با بیماری‌ها بسیار مفید است. در مواردی که به دلایل مختلف سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود، با مصرف عصاره‌ی سنجد می‌توان به سلول‌های بدن کمک کرد. این عصاره در از بین بردن باکتری‌ها، عملکردی شبیه به آنتی بیوتیک دارد. علاوه بر سنجد، پیشنهاد می‌کنیم برای تقویت سیستم ایمنی بدن از خواص عناب نیز بهره‌مند شوید.

خواص سنجد برای کبد

بسیاری از تحقیقات نشان داده است که عصاره‌ی سنجد در درمان سیروز کبدی بسیار موثر است و با مصرف سنجد چیزی حدود ۳۰ درصد از شدت این بیماری کاهش پیدا می‌کند. در ضمن نباید از خواص سنجد برای کبد چرب غافل شد. زیرا خاصیت ضد التهابی دارد و برای بهبود این بیماری مفید است.

سنجد و کبد

فواید سنجد برای خانم‌های باردار

بسیاری از پزشکان طب سنتی مصرف سنجد را به خانم‌های باردار پیشنهاد می‌کنند. همچنین دمنوش سنجد برای درمان اختلالات جنسی در خانم‌ها بسیار موثر است. از طرفی با مصرف سنجد در روزهای پایانی دوران قاعدگی می‌توان از عوارض کم‌خونی این دوران مصون ماند. یکی دیگر از خواص سنجد، تاثیر مثبت آن در درمان زخم‌ معده است.

به افرادی که صبح ناشتا دهانشان طعم تلخی دارد نیز مصرف روزانه‌ی سنجد توصیه می‌شود. به همین دلیل است که می‌توان سنجد را در تقویت معده موثر دانست. این خاصیت سنجد به خانم‌های باردار که دچار تهوع و استفراغ‌های مکرر می‌شوند، کمک زیادی می‌کند. همچنین مادران باردار می‌توانند در این دوران از خواص عالی برگه زردآلو نیز بهره‌مند شوند.

مصرف سنجد در دوارن بارداری باعث کم شدن این حالت‌ها می‌شود. از طرفی به دلیل اینکه مادران باردار مقدار زیادی کلسیم در دوران بارداری از دست می‌دهند، برای اینکه بعدها به مشکل نخورند، بهتر است مصرف سنجد را در برنامه‌ی غذایی خود داشته باشند. در این صورت می‌توانند بعدها از عوارض کمبود کلسیم در استخوان‌ها و دندان‌هایشان در امان بمانند.

خواص سنجد برای التهاب بدن 

فلاونوئیدهایی که در سنجد وجود دارند، باعث می‌شوند تا این میوه خاصیت ضد درد و التهابی داشته باشد. به همین دلیل درمان دردهای بدنی، دردهای التهابی، گلودرد و تب را نیز می‌توان از جمله خواص سنجد دانست. به لطف ویتامین‌های A و E موجود در آن، به سرعت زخم‌ها بهبود پیدا کرده و نه تنها باعث تقویت بافت‌ها می‌شود، بلکه متابولیسم بدن را متعادل نگه می‌دارد.
بنابراین مصرف پودر سنجد با آب، التهاب بدن را بهتر کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند و در برابر سرطان اثر محافظتی دارد. خاصیت سنجد بسیار زیاد است و مصرف به اندازه آن در طول روز توصیه می‌شود.

خواص سنجد برای معده و دستگاه گوارش

اصولا افراد تصور می‌کنند که انواع آجیل و خشکبار برای معده ضرر دارند، اما اگر آنها را در حد تعادل مصرف کنید، اتفاقا برای بدن شما مفید هستند. سنجد نیز یکی از خشکبار مفید برای دستگاه گوارش است. سنجد معده را تقویت می‌کند و سیستم صفراوی را مهار می‌کند که این باعث جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ می‌شود. در ضمن، سموم معده و روده را از بین می‌برد.

دستگاه گوارش

سنجد حاوی کاروتنوئیدها و پلی فنول‌ها است که برای درمان زخم معده مفید محسوب می‌شود. ما پیش‌تر درباره خواص و مضرات آجیل برای معده صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید. سنجد سرشار از فیبر است، بنابراین اشتها را سرکوب می‌کند و برای افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برند، مفید است.

پودر سنجد برای معده

پودر سنجد معده را تقویت می‌کند و با کنترل مکانیسم صفرا، باعث می‌شود که از شر حالت تهوع در ماشین خلاص شوید و در جاده با خیال راحت رانندگی کنید. به این ترتیب بهتر است پودر سنجد را با شیر مخلوط کنید تا از زهری که دستگاه گوارش ترشح می‌کند در امان بمانید. همچنین این میوه خشک شده، پلی‌فنول بالایی دارد که برای درمان زخم معده موثر و خوب است.

سنجد برای معده

از سنجد می‌توانید برای پاکسازی روده و معده استفاده کنید و برای درمان یبوست فوق‌العاده است. همچنین مصرف پودر سنجد برای قطع بیرون‌روی شدید از سوی پزشکان توصیه می‌شود. این میوه دستگاه گوارش را تمیز می‌کند و به صورت کلی برای اینکه از درد معده نجات پیدا کنید، گزینه‌ای بی‌نظیر است!

خواص سنجد برای دیابت

این روزها با بیشتر شدن بیماری‌ها، افزایش چاقی و استفاده روز افزون از شکر و قند و شکلات و شیرینی، دیابت در کمین همه ما است. به همین خاطر، بیشتر مردم به دنبال راهی برای جبران تغذیه اشتباه خود هستند تا از ابتلا به دیابت پیشگیری کنند. پودر سنجد و دیابت مقابل هم قرار دارند و به همین خاطر برخی افراد برای کنترل قند خون خود، از پودر این میوه خشک شده و خوشمزه در رژیم روزانه خود استفاده می‌کنند.

سنجد برای دیابت

براساس تحقیقات، پودر سنجد باعث ضخیم شدن دیواره مویرگی در پوست و لوزالمعده، کاهش تورم و مشکلاتی مثل درد کلیه می‌شود و به طور کامل از بیماری‌هایی مثل قند جلوگیری می‌کند. همچنین داده‌ها نشان می‌دهند که برگ سنجد حداقل دو ترکیب فعال برای درمان هیپرکلسترولمی و دیابت دارد.

 یکی از سوالاتی که افراد درباره خواص پودر سنجد می‌پرسند، این است که آیا سنجد برای بیماری قند فایده دارد؟ در پاسخ باید بگوییم بله. میوه سنجد با محتوای غنی از آنتوسیانین فعال و آنتی اکسیدانی بالا دارای این فایده است. این میوه به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی خود در برابر بسیاری از بیماری‌ها مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، سرطان و دیابت در سلامت انسان اثر درمانی دارد.

سنجد یکی از بهترین جایگزین‌های طبیعی قند برای بیماران دیابتی است. عصاره هسته سنجد باعث کاهش فشار خون بالا در بیماران دیابتی می‌شود. اما نباید در مصرف سنجد زیاده‌روی شود. همچنین در کاهش سطح چربی و قند که از علائم شایع دیابت هستند، موثر است.

خواص سنجد برای استخوان

پودر سنجد به چه علت باعث جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود؟ مصرف پودر سنجد به مرور زمان هورمون استروژن متابولیسم در استخوان را تنظیم می‌کند. به همین خاطر برای سلامت استخوان ضروری است، فعالیت استئوبلاست‌ها را تقویت کرده و سلول‌هایی که استخوان جدید می‌سازند را فعال خواهد کرد.

امروزه با توجه به مصنوعی شدن خوراکی‌ها، اکثر افراد به مصرف خوراکی‌های ارگانیک روی آورده‌اند و به فواید میوه‌ای خشک به نام سنجد توجه بیشتری می‌کنند. در طب سنتی ایران، همواره توصیه می‌شود که برای داشتن استخوان‌هایی محکم از پودر سنجد استفاده کنید.

پس از یائسگی و با کاهش سطح استروژن در بدن زنان، تراکم استخوان‌ها کم می‌شود. یکی از وظایف اصلی استروژن کاهش سرعت تجزیه طبیعی استخوان و جلوگیری از ضعیف شدن مفاصل است. به همین دلیل کاهش این هورمون در دوران یائسگی به طور قابل توجهی به از دست رفتن استحکام استخوان‌ها سرعت می‌بخشد. بنابراین، استفاده به اندازه از پودر سنجد می‌تواند به زنان در پیشگیری از این موضوع، کمک قابل توجهی کند.

از زمان‌های گذشته وقتی صحبت از تقویت استخوان‌ها می‌شود، قدیمی‌ها از خواص انجیر سیاه خشک برای تقویت استخوان می‌گفتند. اما سنجد و انجیر خشک دو میوه‌ای هستند که اکثرا در کنار هم میل می‌شوند. یکی از مهم‌ترین خواص سنجد، تقویت استخوان‌هاست. وجود مقدار زیادی کلسیم در این میوه باعث می‌شود که استخوان‌ها تقویت شوند. به همین دلیل مصرف این میوه را به کودکان و نوجوانان در حال رشد نیز توصیه می‌کنند.

خواص سنجد برای اعصاب

یکی از خواص‌ مهم پودر سنجد، آرامش اعصاب است. به خصوص برای ما که در عصر تکنولوژی با زندگی پراسترس گره خوردیم! اضطراب، تشویش و دلهره باعث برهم خوردن آرامش زندگی‌ خودمان و فرزندانمان شده است.

بنابراین همه ما در تلاش هستیم تا با تغذیه سالم، ورزش و رعایت برخی نکات کمی ذهنمان را آرام کنیم. پودر سنجد با ویتامین‌ها و ترکیباتی مثل b6 و b9 و مواد معدنی و غیره، تاثیر مثبتی روی اعصاب و روان می‌گذارد. این پودر مقوی از میوه خشک شده سنجد درست شده و دارای انواع ویتامین‌هایی مثل ویتامین گروه B است که به افزایش آرامش و کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند. همچنین دارای ماده‌ای به نان تریپتوفان است که در بهبود اعصاب نقش بسیار موثری دارد.

 درضمن پودر سنجد به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته شده که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و در نتیجه استرس را کم می‌کند. مواد موجود در سنجد باعث شده که این میوه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورداستفاده قرار گیرد.

خواص هسته‌ی سنجد

علاوه بر میوه‌ی سنجد، هسته‌ی آن هم دارای خواص درمانی است. بسیاری از افراد طعم گس سنجد را دوست ندارند. به همین دلیل برای استفاده از خواص سنجد، می‌توانند از پودر آن استفاده کنند. برای این منظور باید سنجد را با پوست و هسته در داخل آسیاب پودر کنید. اگر امکان این کار را در منزل ندارید، پودر سنجد را می‌توانید از عطاری‌های معتبر خریداری کنید. یک قاشق غذاخوری از این پودر را در یک لیوان شیر و یا آب ریخته و اگر طعمش را دوست ندارید، کمی عسل به آن اضافه کنید. این ترکیب، استخوان‌ها را تقویت کرده و در پیشگیری و درمان پوکی استخوان و آرتروز بسیار موثر است.

خواص پودر سنجد

پودر سنجد به دلیل دارا بودن فلاونوئیدهای زیاد، خاصیت ضدالتهابی دارد. در ایران پودر سنجد را با شیر گیاهی، به ویژه شیر بادام ترکیب می‌کنند و برای درمان روماتیسم، پوکی استخوان و آرتروز مصرف می‌کنند. پودر سنجد خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد و در تسریع بهبود زخم‌ها مفید است. در طب سنتی، از پودر سنجد برای درمان اسهال استفاده می‌شود.

پودر سنجد چطور درست می شود؟

یک کاسه پودر سنجد

مرحله اول
برای تهیه پودر سنجد، ابتدا باید سنجدهای درشت و تازه را تمیز کرده، برگ‌ها و چوب اضافی آنها را جدا کرده و دور بریزید. پس از تمیز کردن، شما باید سنجدها را به خوبی بشویید.

مرحله دوم
بعد از شستن آنها، سنجدهای درشت را در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آنها گرفته شود. سپس آنها را روی یک پارچه نخی یا سینی قرار دهید و چند روز صبر کنید تا کاملا خشک شوند.

مرحله سوم
باید بدانید که اگر سنجدها به خوبی خشک نشده باشند، کاملا پودر نمی‌شوند. بنابراین قبل از پودر کردن سنجد، از خشک شدن کامل آنها مطمئن شوید.

مرحله چهارم
خوب است بدانید میوه سنجد به قدری پر فایده است که پس از خشک شدن، تمام اجزای آن از جمله پوست، گوشت و هسته میوه آسیاب می‌شوند.

بهترین زمان مصرف پودر سنجد چه زمانی است؟

چه زمانی باید پودر سنجد مصرف کنیم؟ طبق تحقیقات اخیر، پودر سنجد به کاهش تورم، مبارزه با التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک قابل توجهی می‌کند. همچنین مطالعات جدید نشان دادند که سنجد علائم آنفولانزا مانند تب، سردرد، گلودرد، خستگی، سرفه و بدن درد را کاهش می‌دهد. فواید مصرف سنجد حدود 24 تا 48 ساعت پس از استفاده نشان داده می‌شوند.

 اما به صورت کلی، زمان خاصی برای مصرف پودر سنجد با شیر گرم یا سرد وجود ندارد. اما بهتر است برای کاهش اشتها (در صورتی که اضافه وزن دارید)، به عنوان میان‌وعده از پودر سنجد استفاده کنید. این انتخاب با خودتان است که صبح، بعد از ظهر یا عصر از این ماده غذایی پرخاصیت، بهره‌مند شوید.

مردم معمولا ترجیح می‌دهند که پودر سنجد را با شیر مخلوط کنند. زمان استفاده از شیر و سنجد به تعادل بدن شما بستگی دارد. اگر شما هم جزو کسانی هستید که برای شروع روز کاری خود به انرژی نیاز دارید، توصیه می‌شود این نوشیدنی را همراه با صبحانه خود بنوشید. اما اگر می‌خواهید از آن برای فواید درمانی استفاده کنید، میان وعده صبح یا عصر می‌تواند گزینه خوبی باشد.

خواص سنجد و شیر

طبیبان طب سنتی در ایران، تاکید دارند که پودر سنجد و شیر را باهم ترکیب کرده و سپس آن را نوش‌جان کنید. سنجد و شیر به درمان آرتروز کمک می‌کند. به طوری که اگر این نوشیدنی معجزه‌آسا را بخورید، به سرعت می‌بینید که دردتان تسکین پیدا کرده و کم شده است.

 همچنین مصرف سنجد برای کودکان و نوجوانان بسیار مفید است و استخوان‌هایشان را محکم می‌کند. یکی دیگر از فواید مخلوط پودر سنجد و شیر، رفع سکسکه است. اگر به یک‌باره به سکسکه افتادید، پودر سنجد را در یک لیوان شیر مخلوط کرده و آن را سر بکشید.

این مخلوط مقوی برای خانم‌ها نیز بسیار مفید است. زیرا استخوان‌ها را محکم کرده و جلوی حالت تهوع زنان باردار را می‌گیرد. درضمن یکی از فواید سنجد، کاهش درد در دوره پریودی و جبران کم خونی خانم‌ها است.

خواص سنجد با شیر

بهترین زمان مصرف پودر سنجد با شیر

دستورالعمل و زمان مشخص و دقیقی برای مصرف پودر سنجد با شیر گفته نشده است. اما پزشکان توصیه می‌کنند که این مخلوط معجزه‌آسا را صبح‌ها به صورت ناشتا مصرف کنید. همچنین می‌توانید آن را به عنوان میان‌وعده میل کرده تا از اشتهای کاذب خود جلوگیری کرده باشید.

پودر سنجد با شیر گرم یا سرد؟

ترکیب پودر سنجد با شیر گرم یا شیر سرد بستگی به طرز استفاده از آن دارد. اگر می‌خواهید برای رفع سرفه و گلودرد از عسل، شیر و پودر سنجد استفاده کنید، بهتر است شیر داغ باشد. وگرنه تفاوت چندانی بین خواص پودر سنجد با شیر سرد یا گرم وجود ندارد.

مضرات سنجد چیست؟

تمام مواردی که گفتیم به مزایا و خواص سنجد مربوط بودند. اما باید به این نکته توجه کنیم که هر ماده‌ی غذایی در صورتی که به درستی مصرف نشود، ممکن است عوارضی نیز به همراه داشته باشد. مصرف سنجد در افرادی که مشکلات گوارشی دارند و به مردان توصیه نمی‌شود، چرا که می‌تواند باعث کم شدن قوای جنسی در آن‌ها شود.

همچنین سنجد مقادیر قابل توجهی ویتامین K و خاصیت ضد انعقادی خون دارد که ممکن است باعث تداخل دارویی با دارو‌های ضد انعقادی و خونریزی شود. اگر دچار سو هاضمه هستید، سنجد برای شما مناسب نیست. در ضمن، سنجد و یبوست رابطه خوبی ندارند. یعنی در صورت ابتلا به یبوست، نباید این میوه را زیاد مصرف کنید. یکی از خواص عناب برای برطرف کردن یبوست است و به دلیل شباهت عناب و سنجد، برخی سنجد را هم برای یبوست استفاده می‌کنند. ولی دقت کنید و این دو را به جای هم مصرف نکنید. علاوه بر این، اثرات بدی روی افرادی با معده خشک و سر دارد، مگر این که این افراد سنجد را با نبات و عسل میل کنند.

مضرات پودر سنجد با شیر

مصرف پودر سنجد با شیر اگر به اندازه باشد مشکلی به وجود نمی‌آورد. اما با این حال در برخی مواقع به جای اینکه تاثیر مثبتی داشته باشد، می‌تواند ضرررسان است. پودر سنجد با شیر گاهی باعث بروز حساسیت‌های خفیف یا شدید می‌شود. همچنین اگر طبع سردی دارید، بهتر است پودر سنجد را با شیر گرم و عسل میل کنید. وگرنه تاثیر آن برعکس عمل کرده و مضر می‌شود.
همچنین در برخی مواقع در کودکان و نوجوانان حساسیت ایجاد کرده و باعث خارش‌های پوستی می‌گردد. اگر مشکلات کبدی و دیابتی دارید، به اندازه آن را مصرف کنید تا موجب اتفاقات ناخوشایندی نشود. اما به طور کلی فواید سنجد بیشتر از ضررهای آن است.

مضرات سنجد برای کبد

سنجد بیشتر خاصیت درمانی دارد و از بیماری‌های زیادی مثل آرتروز، زخم معده، دیابت و استرس زیاد پیشگیری می‌کند. مصرف این میوه خشک شده حتی برای سلامتی کبد هم توصیه شده است. اما با این حال، اگر بیش از حد از پودر سنجد با شیر یا آب ولرم استفاده کنید، به جای خواص با عوارض آن مواجه می‌شوید. در غیر این صورت، سنجد برای کبد هیچ ضرری ندارد و برای بدن انسان مفید و موثر است.

سنجد برای کبد

نتیجه گیری

در این مقاله به توضیح خواص پودر سنجد با آب یا شیر گرم و سرد پرداختیم. خاصیت این میوه خشک شده بسیار زیاد و برای قلب، کلیه، کبد، معده و همچنین اعصاب مفید است. این میوه مقوی را می‌توانید برای تضمین و حفظ سلامتی خود و خانواده‌تان در غذا ریخته یا با ماست ترکیب کرده و نوش‌جان کنید. درواقع یکی از مزیت‌های سنجد این است که شما می‌توانید آن را با به شکل‌های مختلف استفاده کنید و از خواص آن بهره ببرید.

اما حتما در استفاده از سنجد تعادل را رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید. ما در بارجیل سنجد را با بهترین قیمت و کیفیت عرضه می‌کنیم. کافیست وارد سایت شوید، محصول مورد نظرتان را سفارش دهید و در هر جای ایران که هستید آن را دریافت کنید. 

سوالات متداول

سنجد برای چی خوبه؟

سنجد برای تقویت سیستم ایمنی، بیماری‌‎های کبد، دوران باداری، استخوان، معده و کنترل دیابت فواید زیادی دارد.

خوردن پودرسنجد در بارداری مفید است؟

پودر سنجد به زنان باردار کمک می‌کند که حالت تهوع کمتری داشته باشند، سیستم ایمنی بدن آنها را تقویت می‌کند و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

هسته سنجد برای چی خوبه؟

هسته سنجد برای تقویت استخوان، درمان پوکی استخوان و آرتروز مفید است. همچنین روغن هسته سنجد به دلیل ویتامین‌های A و E جریان خون در پوست سر را افزایش داده و موجب ترمیم پوست سر و رویش مو می‌شود.

ایا خوردن سنجد برای مردان مفید است؟

سنجد باعث می‌شود مردان اسپرم بیشتری داشته باشند و آلت تناسلی آنها بزرگ‌تر شود. البته، بوییدن گل سنجد باعث تضعیف قوای جنسی و ناباروری در مردان می‌شود. بنابراین مردان باید در مصرف آن تعادل را رعایت کنند.

سنجد برای دیابت مضر است؟

خیر باتوجه به توضیحاتی که در این مقاله دادیم، سنجد نه تنها ضرری برای بیماران دیابتی ندارد، بلکه در بهبود آن نیز تاثیرگذار است.

 آیا سنجد قند دارد؟

سنجد جایگزین خوبی برای قندهای مصنوعی است و بیماران دیابتی می‌توانند از آن استفاده کنند. اما دقت داشته باشید که در مصرف آن زیاده‌روی نشود.

منابع:

prgland

naturalremediest

National Center for Biotechnology Information