وقتی در وسط روز هوس یک میان وعده می‌کنید و حسابی گرسنه‌اید، احتمالا فکر شما به سمت غذاهای شیرین و شور ناسالم برود. زیرا این‌ها بسیار خوشمزه و هوس برانگیز هستند. اما اگر به رژیم غذایی خود پایبند باشید، باید از این تنقلات دوری کنید. جالب است بدانید همین تنقلاتی که شاید به نظر کم باشند، نقش مهمی در اضافه وزن دارند. شاید دلیل بسیاری از اضافه وزن‌ها، همین تنقلات باشند. در حالی که مردم فقط به فکر کم کردن وعده‌های ناهار و شام خود هستند. ولی نیازی نیست که این هوس‌ها را به طور کامل نادیده بگیرید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که تنقلات رژیمی را بشناسید و به طور اصولی آنها را میل کنید.
ما 10 تنقلات رژیمی خانگی را گردآوری کرده‌ایم که به سیر کردن شما کمک می‌کنند و در عین حال برای بدن‌تان مفید هستند. در ادامه همراه مجله بارجیل باشید.

تنقلات رژیمی چیست؟

این روزها رژیم غذایی اکثر مردم به سمتی کشیده شده است که کالری بالایی دارد. گاهی کالری دریافتی روزانه آنقدر زیاد است که در نهایت به صورت چربی ذخیره می‌شود و باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود. برای حل این مشکل، مهم‌ترین نکته این است که بدانید هر غذا چقدر کالری دارد. تنقلات معمولا همان میان وعده‌هایی هستند که بین وعده‌های اصلی میل می‌کنیم.
همانطور که عنوان شد، تنقلاتی که به عنوان میان وعده مصرف می‌شوند، مهم‌ترین عامل افزایش وزن هستند. زیرا به طور معمول، کالری و انرژی مورد نیاز بدن در وعده غذایی اصلی تامین می‌شود و با خوردن تنقلات پرکالری مانند چیپس و پفک که هیچ ارزش غذایی ندارند، راه را برای چاقی باز می‌کنیم.
اما تنقلات رژیمی، تنقلاتی هستند که با وجود خوش طعم بودن، کالری کمتری دارند و چربی مضر و قند موجود در آنها بسیار کم یا حتی صفر است. اما همین تنقلات کم کالری به گونه‌ای هستند که فرد را سیر نگه می‌‌دارند و از افزایش وزن نیز جلوگیری می‌کنند.

انواع تنقلات رژیمی

با اینکه لیست تنقلات رژیمی برای کاهش وزن بسیار زیاد است، اما در این بخش به برخی از خوشمزه‌ترین و در دسترس‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

1. آجیل

آجیل همیشه انتخاب خوبی برای میان وعده‌های رژیمی است، زیرا از میزان فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم زیادی تشکیل می‌شود. بنابراین اگر به دنبال تنقلات کم کالری هستید و در عین حال می‌خواهید به مدت طولانی‌تری سیر باشید، آجیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
در حالی که همه آجیل‌ها مغذی هستند، برخی از آنها فواید متفاوتی دارند. بنابراین می‌توانید با مصرف بهترین آجیل ها برای کاهش وزن، هم لاغر شوید و هم تنقلات مفیدی را مصرف کنید. در ضمن در بین آجیل‌ها از برخی دانه‌ها مثل سویا آجیلی غافل نشوید و مدام به دنبال مغزهای رایج‌تر نباشید. زیرا یکی از خواص سویا آجیلی، سیرکنندگی بالای آن است که منجر به کاهش وزن می‌شود.

در ادامه خواص برخی از تنقلات آجیلی را به شما معرفی می‌کنیم. بهتر است این تنقلات را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید:

دانه سویا

این دانه خوشمزه به قدری مفید است که حتی آن را جایگزین مناسبی برای گوشت می‌دانند. یک فنجان دانه سویا، حاوی 29 گرم پروتئین کامل است. از طرفی خاصیت سیر کنندگی هم دارد. یعنی شما می‌توانید این دانه را در طول روز میل کنید تا چندین ساعت احساس گرسنگی نداشته باشید.

پسته

پسته یکی از مغزهای بسیار پرطرفدار در میان آجیل‌های مناسبتی است که به تنهایی خوراکی کاملی به شمار می‌رود. چربی این مغز به صورت غیر اشباع و مفید است. خوردن این مغز باعث می‌شود شما فیبر، ویتامین، مواد معدنی‌ و دیگر مواد مورد نیاز خود را تامین کنید. میزان چربی در این مغز ۸۰٫ گرم و سدیم آن ۰ درصد است. در کنار موارد گفته شده پسته دارای کالری مناسب و کلسترول ۰ درصد است.

بادام

بادام را می‌توان به عنوان یک تنقلات کامل و مغذی در نظر گرفت. بادام یکی از منابع سرشار فیبر و پروتئین به شمار می‌رود. چربی اشباع این مغز مقوی حدود ۶۳٫۰ گرم است و کالری 14 عدد بادام، بیشتر از 100 کالری نمی‌شود. به همین دلیل است که بسیار از افراد استفاده از بادام را یکی از اصلی‌ترین موارد در رژیم غذایی خود در نظر می‌گیرند.

2. ذرت بو داده

مقداری پاپ کورن در کاسه

پاپ کورن یا ذرت بو داده، یک میان وعده عالی است و لازم نیست برای لذت بردن از آن در سینما بنشینید، می‌توانید در خانه خودتان نیز از مصرف آن لذت ببرید. پاپ کورن سرشار از فیبر است که به شما کمک می‌کند احساس سیری کنید و ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. بنابراین یکی از بهترین تنقلات برای سفر نیز محسوب می‌شود.
پیشنهاد می‌شود که ذرت را خودتان درست کنید، زیرا ذرت‌های فروشگاهی اکثرا با نمک و کره درست می‌شوند و در این صورت خیلی رژیمی به حساب نمی‌آیند. البته برای طعم دادن به پاپ کورن می‌توانید از مقدار کمی نمک دریا، چاشنی لیمو ترش یا کمی شکر دارچین استفاده کنید.

3. میوه خشک

میوه خشک یکی از بهترین تنقلات رژیمی به حساب می‌آید. میوه‌ها به دلیل داشتن فیبر، ویتامین و مواد معدنی، بسیار سالم هستند. البته اگر آنها را برای برنامه غذایی کاهش وزن خود مصرف می‌کنید، بهتر است از میوه‌های خشک بدون شکر اضافه استفاده کنید. ما پیش‌تر درباره خواص قیسی صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید. انرژی میوه خشک به قدری بالا است که از میوه خشک برای کوهپیمایی استفاده می‌شود تا افراد راحت‌تر بتوانند قدرت خود را در کوه حفظ کنند.

در این بخش به معرفی بهترین میوه خشک های رژیمی و مناسب برای کاهش وزن، می‌پردازیم:

خواص خرما برای لاغری:

خرما می‌تواند یک تنقلات سالم برای رژیم کاهش وزن باشد، زیرا سرشار از فیبر و کالری نسبتا کم است. خوردن خرما می‌تواند به تقویت احساس سیری، تنظیم سطح قند خون، کاهش هوس خوردن میان وعده های شیرین و ارائه یک منبع طبیعی انرژی در طول روز کمک کند.

رژیم لاغری با کشمش:

کشمش سرشار از فیبر است، بنابراین به افزایش سیری کمک می‌کند و باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. این یک تنقلات رژیمی عالی برای کسانی است که سعی در کاهش وزن دارند. کشمش سرشار از قند طبیعی، مواد مغذی مانند آهن، پتاسیم و کلسیم است.

آلو خشک و ارتباط آن با کاهش وزن:

آلو خشک می‌تواند یک مکمل عالی برای برنامه کاهش وزن باشد. زیرا کالری آن نسبتا کم است و یک خوراکی تقریبا شیرین، ولی رژیمی به حساب می‌آید. از طرفی، فیبر موجود در آلو می‌تواند به شما کمک کند احساس سیری کنید و به طور بالقوه باعث کاهش مصرف کالری می‌شود.

قیسی در رژیم لاغری:

قیسی نیز مانند بسیاری از میوه خشک‌های دیگر، سرشار است فیبر است. بنابراین به حفظ سلامت باکتری‌های روده کمک می‌کند و با کاهش اشتها، باعث کاهش چربی و کاهش وزن می‌شود.

خواص کرنبری برای تناسب اندام:

میزان چربی موجود در کرنبری و کالری آن کم است و از تجمع چربی اضافی در بدن شما جلوگیری می‌کند. در ضمن، کرنبری با حذف آب اضافی از بدن و به عنوان یک ادرار آور طبیعی، می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند.

4. شکلات تلخ

مقداری شکلات تلخ و دانه شکلات

شکلات تلخ یکی از محبوب ترین تنقلات در زمان رژیم است، اما کاربرد آن تنها به موارد رژیمی خلاصه نشده و بسیاری از افراد هم در طی روز به عنوان یک میان وعده از این خوراکی دوست داشتنی بهره‌ می‌برند. شکلات تلخ در کنار خواصی که دارد، برای کاهش وزن و تشدید روند لاغری هم از طرف بسیاری از متخصص‌های تغذیه توصیه می‌شود. در کنار موارد گفته شده، شکلات تلخ دارای فلاوانول بوده و از فشار خون و بیماری‌های قلبی هم تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند. شکلات تلخ باعث عدم اشتها در افراد شده و از همین رو تمایل افراد را نسبت به خوردن غذای زیاد از بین می‌برد. شکلات‌های تلخ دارای کالری کمی هستند، ولی باید در مصرف این خوراکی اعتدال را فراموش نکرد.

5. زیتون

زیتون یک چاشنی قدیمی در کنار بسیاری از غذاهای ایرانی است. این چاشنی را می‌توان به تنهایی هم به عنوان یک ماده بسیار مغذی در نظر گرفت. این ماده سرشار از مواد سالمی است که برای قلب بسیار مفید بوده و حاوی میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان‌هایی مانند اولئوروپین است. این ماده غذایی دارای خواص درمانی زیادی هم بوده و در بسیاری از موارد باعث کاهش التهاب و مقاومت به انسولین در بدن هم می‌شود. هر ۲۵ گرم از آن حاوی ۱۳۰ تا ۱۷۰ کالری است. زیتون یکی از مواد غذایی خاصی است که در بسیاری از رژیم‌هایی غذایی کاربرد دارد. زیتون در کاهش خطر ابتلا به سرطان هم نقش بسیار زیادی ایفا می‌کند. از آنجایی که زیتون خواص زیادی دارد و حجم سنگینی ندارد، می‌توانید آن را به عنوان تنقلات سبک و کم حجم میل کنید.

بدن سالم با تنقلات سالم

با اینکه در این مطلب به تنقلات رژیمی کم کالری پرداختیم، ولی اگر رژیم هم نداشته باشید، بهتر است که آنها را مصرف کنید. در این صورت از بیماری‌ها و اضافه وزن دور خواهید ماند. زیرا بسیاری از مواقع اضافه وزن به دلیل عدم پیشگیری اتفاق می‌افتد. پس همین حالا این تنقلات خوشمزه را درست کنید و هر روز آنها را میل کنید تا سالم بمانید.

آیا کشمش هم تنقلات رژیمی محسوب میشود؟

بله، کشمش با مزایای فراوان خود می‌تواند به عنوان یکی از تنقلات رژیمی با قند طبیعی محسوب شود. اما در خوردن آن اعتدال را رعایت کنید، زیرا مقدار قند کشمش در دسته متوسط قرار می‌گیرد و مصرف بیش از اندازه آن برای افراد دارای رژیم و دیابت، مناسب نیست.

منابع: healthline | medicinenet | tastingtable | nutriciously