تضاد یکی از عوامل مهم در آشپزی است و نوعی تنوع را ایجاد می‌کند. بافت نرم برخی از دسرها با ترکیب آجیل‌های ترد، می‌تواند یک دسر آجیلی فوق العاده جذاب را پدید آورد. در ضمن، جدای از بافت ترد، دسر با مغزیجات معمولا خوشمزه‌تر و مقوی‌تر می‌شود. برخی از انواع آجیل نیز بو و عطری خاص به دسر می‌بخشند.
ما در این مطلب قصد داریم طرز تهیه دسر با آجیل و خشکبار را به شما معرفی کنیم. این رسپی‌ها را نه تنها برای مهمانی‌های کوچک، بلکه برای مجالس خاص نیز می‌توانید درست کنید. تا انتهای مطلب همراه مجله بارجیل باشید.

طرز تهیه باقلوا

به طور کلی، باقلوا یک دسر بسیار شیرین است که معروف‌ترین آن، از یک لایه خمیر یوفکا با مغزهای خرد شده (معمولا گردو، پسته و بادام) و شکر یا شربت عسل تهیه می‌شود. این دسر به دلیل طعم شیرین و غنی و بافت لایه لایه خود، معروف است و در بسیاری از کشورها از جمله ایران، ترکیه، یونان، آذربایجان، روسیه و حتی برخی از کشورهای عربی درست می‌شود. امروزه باقلوا به اشکال و اندازه‌های مختلف از مربع و متوازی الاضلاع گرفته تا لوله‌ای بریده می‌شود. همانطور که گفتیم، باقلوا چند نوع معروف و محبوب دارد. بنابراین ما در این بخش دو مدل از باقلواهای پرطرفدار را معرفی می‌کنیم:

1. طرز تهیه باقلوای استانبولی

مقداری باقلوا داخل کاسه

باقلوا استانبولی دسری است که در دنیا طرفداران زیادی دارد و به راحتی در خانه تهیه می‌شود. شما می‌توانید با یادگیری طرز تهیه باسلوق شب یلدا و باقلوا، این شیرینی‌های خوشمزه را در شب یلدا یا برای مناسبت‌های دیگری مثل نوروز نیز درست کنید. ما پیش‌تر رسپی باسلوق را آموزش داده‌ایم و در این بخش به توضیح باقلوای استانبولی می‌پردازیم.

مواد لازم برای تهیه باقلوای استانبولی

• پودر گردو: 150 گرم
• پودر قند: 2 قاشق چایخوری
• پودر دارچین: نصف قاشق چایخوری
• پودر هل: نصف قاشق چایخوری
• کره حیوانی: 100 گرم
• خمیر باقلوای آماده یا خمیر هزارلا: یک بسته

مواد لازم برای شربت
• شکر: یک لیوان
• آب: یک لیوان
• گلاب: نصف لیوان
• زعفران ساییده شده: به مقدار لازم
• آبلیموی تازه: 4 قطره
فرآیند پخت باقلوای استانبولی با تهیه شربت آن آغاز می‌شود. برای تهیه شربت باقلوا، شکر، آب و گلاب را در قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت ملایم هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد. نهایتا زعفران و آب لیمو ترش را با مواد مخلوط کرده و ترکیب را از روی حرارت بردارید تا خنک شود.
پس از تهیه شربت، خمیر باقلوا را به اندازه قالب برش دهید و کره را آب کنید. حتما کف قالب کاغذ روغنی پهن کرده و آن را چرب نمایید. روی خمیر باقلوا را باید به صورت لایه لایه کره بمالید و در قسمت میانی آن پودر قند، پودر هل، گردو، پسته و دارچین اضافه کنید. شما می‌توانید تمام این پودرها را به وانیل اضافه کنید تا باقلوایتان طعم‌دار شود. بو دادن پسته نیز در طعم‌دهی به دسر آجیلی شما موثر است.
در هر مرحله مواد را با دست فشار دهید تا به خوبی فشرده و منسجم شوند. سپس فر را با دمای 190 درجه گرم کنید و در همین حین با قلم مو روی باقلواها کره بمالید. شیرینی شما باید در طبقه وسط فر به مدت 45 دقیقه بپزد. وقتی باقلوا طلایی شد، آن را از فر خارج کرده و شهد سرد شده را روی آن بریزید. باقلوا استانبولی باید به مدت 5 ساعت در دمای محیط در شهد بماند و سپس حدود 12 ساعت در یخچال قرار بگیرد. بعد از این مدت، باقلوای شما آماده است و آن را میل کنید.

2. طرز تهیه باقلوا صدفی

مقداری باقلوای صدفی داخل بشقاب

درست کردن این باقلوا سختی زیادی ندارد و به راحتی در منزل تهیه می‌شود. شما می‌توانید باقلوای صدفی را به همراه شیرینی‌های دیگر مثل کوکی لاهیجان، به عنوان دسر درست کنید.

مواد لازم برای تهیه باقلوا صدفی

• تخم‌مرغ: 1 عدد
• ماست چکیده و غلیظ: 100 گرم
• روغن مایع: 100 میلی‌لیتر
• نشاسته ذرت: 2 قاشق چای‌خوری
• آرد: 300 گرم
• نمک: نوک قاشق چایخوری
• بیکینگ‌پودر: 1 قاشق ‌چای‌خوری
• پودر گردو: 150 گرم
• پودر هل: 1 قاشق چایخوری
برای این باقلوا هم باید ابتدا شربت آن را تهیه کنید که دقیقا مراحل آن با شربت باقلوای استانبولی که پیش‌تر عنوان کردیم، یکسان است. بعد از تهیه شربت باید خمیر باقلوا را آماده کنید. خمیر باقلوا از ترکیب تخم مرغ، ماست، روغن مایع، نشاسته ذرت و آرد درست می‌شود. ابتدا تخم مرغ، روغن و ماست را در ظرفی با هم مخلوط کنید و سپس نشاسته و آرد الک شده را به همراه نمک و بکینگ پودر اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که در هر مرحله باید مواد را کاملا هم بزنید تا یک مخلوط یکدست تشکیل شود.
برای داشتن خمیر نرم، مرحله ورز دادن باید با دقت و حوصله انجام شود. خمیر شما باید 5 دقیقه در دمای اتاق استراحت کند. سپس آن را به 10 چانه مساوی تقسیم کنید و ده دقیقه به آنها استراحت دهید. منظور از چانه، همان خمیر گردی است که با دست خود تقسیم می‌کنید. در مرحله بعد، چانه‌ها را به شکل خیلی نازک با وردنه پهن کنید و ورقه‌های خمیر را روی هم قرار دهید. ورق‌های روی هم قرار گرفته را دوباره پهن کنید و به اندازه یک سانتی‌متر برش دهید.
در مرحله بعد، فر را با دمای 180 درجه گرم کنید. پودر گردو یا پسته را با پودر هل مخلوط کرده و در وسط رول‌های خمیر بریزید. سپس خمیر را از دو طرف به هم بچسبانید تا به شکل صدفی در بیاید.
باقلواها را در سینی فر بریزید و با کره رومال کنید. شیرینی را به مدت 10 دقیقه در طبقه وسط فر بپزید و به مدت 3 دقیقه گریل کنید. وقتی روی باقلوا طلایی شد، آن را در شربت آغشته کرده و با پودر پسته تزیین کنید. برای یاد گرفتن دسرهای آجیلی دیگر، پیشنهاد می‌کنیم مطالب طرز تهیه ترافل نارگیل با کره درختی و طرز تهیه بیسکوییت مغز با دیپ آووکادو را هم مطالعه کنید.

طرز تهیه دسر با آجیل

اگر بخواهیم انواع دسر با آجیل را معرفی کنیم، مطمئنا رسپی‌ها در یک مطلب جای نمی‌گیرند. زیرا آجیل به دلیل طعم و بافت خود، می‌تواند در بسیاری از کیک‌ها، شیرینی‌ها و دسرها استفاده شود. علاوه بر این، استفاده از آجیل باعث مقوی‌تر شدن این دسرها می‌شود. ما پیش‌تر انواع کیک و کوکی‌هایی که در آنها آجیل به کار رفته است را معرفی کرده‌ایم و می‌توانید این مطالب را در مجله بارجیل مطالعه کنید. ولی در این بخش انواع دسر آجیلی را معرفی می‌کنیم که با شیرینی‌ها تفاوت دارند و در اندازه‌های کوچک‌تر و بدون فر درست می‌شوند.

1. طرز تهیه آجیل بار

مقدار آجیل بار داخل بشقاب

اگر به فکر طرز تهیه دسر با آجیل سالم و مقوی هستید، آجیل بار را از دست ندهید. این دسر یک گزینه خوشمزه و اقتصادی محسوب می‌شود. در ضمن با داشتن انواع مغزیجات، یک میان وعده مناسب برای کودکان به شمار می‌رود.

مواد لازم برای تهیه آجیل بار

• کنجد بو داده: ۱.۵ تا ۲ پیمانه
• مغز تخمه آفتابگردان: ۱ پیمانه
• بادام زمینی بدون پوست: ۱ پیمانه
• شکر: ۱/۲ پیمانه
• شیره انگور یا خرما: ۱/۲ پیمانه
• ارده کنجد: ۱/۲ پیمانه
اگر کنجد خام در خانه دارید، کافی است آن‌ها را در تابه بریزید و روی حرارت ملایم تفت دهید تا بوی خامی آنها گرفته شود و کمی تغییر رنگ دهد. البته حتما باید مدام پای گاز باشد، زیرا کنجد سریعا می‌سوزد. البته اگر کنجد بو داده داشته باشید، دیگر لازم نیست این مرحله را انجام دهید.
شکر را داخل ماهیتابه بریزید و آن را هم نزنید، اجازه دهید شکر با حرارت کم آب شود و وقتی قهوه‌ای شد، سریع شیره انگور و آرد کنجد را اضافه کنید و هم بزنید تا سفت نشود. سپس باید کنجد، بادام و تخمه آفتابگردان را خوب با هم مخلوط کنید تا مواد یکدست و سفت شوند. سپس آن را از حرارت بردارید و یک ظرف پیرکس یا پلاستیکی مستطیل شکل بردارید و کمی چرب کنید. مواد آماده شده را داخل آن بریزید و برای تزئین، مقداری خلال پسته را بر روی آن بپاشید. در اینجا کمی مواد را بکوبید تا سطح آجیل بار شما صاف شود.
قابلمه را به مدت 1 ساعت در یخچال قرار دهید. بعد از یک ساعت آن را از یخچال خارج کرده و به مدت 15 دقیقه در دمای محیط قرار دهید. سپس با چاقو دور تا دور قالب را آزاد کنید، آن را برش دهید و از قالب خارج کنید. دسر آجیلی شما آماده سرو است.

2. طرز تهیه اسلایس آجیلی

مقداری اسلایس آجیلی داخل ظرف

برای طرز تهیه دسر آجیلی، پیشنهاد می‌شود اسلایس زیر را هم درست کنید:

مواد لازم برای تهیه اسلایس آجیلی

• آرد: ۳۱۵ گرم
• پودر کاکائو: ۳۵ گرم
• کره: ۱۷۵ گرم
• پودر شکر: ۱۳۰ گرم
• تخم مرغ: ۷۰ گرم
• پودر فندق: ۳۰ گرم

مواد رویه:
• خلال پسته: ۱۰۰ گرم
• گردو: ۲۲۵ گرم
• شکلات چیپسی: ۲۰۰ گرم
• شیر عسلی: ۳۵۰ گرم
ابتدا کره، آرد و پودر کاکائو الک شده را داخل کاسه همزن ریخته و هم بزنید تا حالت شنی پیدا کند. در این مرحله، پودر شکر را اضافه کرده و هم بزنید. سپس پودر فندق و تخم مرغ را اضافه کنید و هم بزنید تا حالت خمیری شود.
قالب ۳۰ در ۴۰ را چرب کنید و کاغذ روغنی در آن بیندازید. خمیر را با کمک وردنه داخل قالب پهن کنید و به آن چنگال بزنید تا پف نکند. بعد از یک ربع استراحت در یخچال، آن را ۱۵ دقیقه داخل فر گرم با دمای ۱۶۰ درجه بپزید.
در این مرحله، همه مواد رویه را با هم مخلوط کرده و روی خمیر نیم‌پز و خنک شده بریزید و دوباره ۱۲ تا ۱۵ دقیقه بپزید. وقتی شیرینی گرم بود، آن را به اندازه دلخواه برش بزنید. این یک دسر با آجیل بسیار خوش طعم است که می‌توانید آن را در مهمانی‌های مختلف سرو کنید. در ضمن، اگر از طرز تهیه این اسلایس آجیلی خوشتان آمد، پیج اینستاگرام مهیا عزیز شاکر با آدرس @rangginak را دنبال کنید و از رسپی‌های دیگر خانم عزیز شاکر، لذت ببرید.

3. ژله آجیلی

مگر می‌شود از دسر صحبت کرد و حرفی از ژله نزد! ژله جزو خوراکی‌هایی است که از بستنی گرفته تا در سالاد میوه استفاده می‌شود. این بار ژله آجیلی را امتحان کنید تا هم مقوی باشد و هم طعم آن جدید باشد.

مواد لازم برای تهیه ژله آجیلی

• پودر ژله طعم آلوئه ورا: 1 بسته
• پودر ژله به طعم دلخواه: 1 بسته
• شیر: 1 پیمانه
• آجیل دلخواه: به میزان لازم
قالب ژله مورد نظر را کمی چرب کنید و آن را برای 15 دقیقه در فریزر قرار دهید. پودر ژله آلوئه ورا را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. می‌توانید آن را روی بخار کتری یا سماور بگذارید و به روش بن ماری حل کنید تا به شکل یک دست مخلوط شود و پودر ژله گلوله‌ای نشود.
نصف لیوان آب سرد روی ژله بریزید و هم بزنید. بهتر است میزان آبی که اضافه می‌کنید از میزانی که روی جعبه ژله نوشته شده، کمی کمتر باشد. به این ترتیب ژله شما یکدست‌تر و منسجم‌تر می‌شود.
قالب ژله را از فریزر خارج کنید. به اندازه نیم سانت از ژله را داخل قالب بریزید و بگذارید کمی در یخچال بماند تا سفت شود. به این ترتیب آجیل‌ها با ژله پوشانده می‌شوند و دسر زیباتری خواهید داشت.
وقتی ژله نیم بند شد، آن را از یخچال خارج کنید. به مقدار دلخواه از مغزها را روی ژله بچینید. سعی کنید رنگ‌های آجیل‌ها را طوری هماهنگ کنید که منظم باشند. مایع ژله را با قاشق روی مغزها بریزید. اگر آجیل‌ها دور قالب چسبیده‌اند، آنها را با قاشق بیرون بیاورید تا دور قالب ژله نباشند. زیرا در این صورت ژله به خوبی از قالب خارج نمی‌شود. دقت کنید که آجیل‌ها زیاد حرکت نکنند و همانطور که چیده شده بودند، قرار بگیرند. سپس قالب را در یخچال بگذارید.
وقتی ژله بسته شد، یک بسته ژله دیگر را دوباره به روش بن ماری حل کنید. سپس آن را در دمای اتاق قرار دهید تا خنک شود. یک لیوان شیر که هم دمای مایع ژله است را در آن بریزید و با هم مخلوط کنید. دقت کنید که ژله مایع و شیر دقیقا هم دما باشند، در غیر این صورت شیر می‌برد.
قالب ژله آجیلی را از یخچال بیرون بیاورید. مخلوط شیر و ژله را به آن اضافه کنید و به یخچال برگردانید تا خودش را بگیرد. بعد از اینکه ژله بسته شد، قالب ژله را در قابلمه پر از آب جوش به مدت یک تا دو ثانیه قرار دهید، سپس قالب را دوباره در ظرف سرو برگردانید تا ژله از قالب خارج شود. اگر ژله به مدت طولانی در آب در حال جوش باشد، حالت خود را از دست می‌دهد و خراب می‌شود.

4. دسر با آجیل و خشکبار

تا به اینجای مطلب انواع دسر با چهار مغز یا مغزهای دلخواه شما را معرفی کردیم، اما همچنین می‌توانید مغزیجات را با میوه‌های خشک مخلوط کنید تا دسری خاص‌تر داشته باشید. دسر آجیل و خشکبار با گرانولا یکی از آنها است که در این بخش طرز تهیه آن را توضیح می‌دهیم. البته ما پیش‌تر طرز تهیه انواع گرانولا بار را آموزش داده‌ایم و می‌توانید آن را به عنوان دسر درست کنید.

مواد لازم برای تهیه دسر با خشکبار و آجیل

• جو دو سر پرک: 5 فنجان
• بادام خرد شده: ۱ فنجان
• مغز آفتابگردان: ۲/۱ فنجان
• مغز تخم کتان: ۲/۱ فنجان
• شکر قهوه‌ای: ۲/۱ فنجان
• شربت عسل یا افرا: ۴/۱ فنجان
• روغن کانولا: ۲ قاشق غذاخوری
• نمک: ۲/۱ قاشق چایخوری
• پودر دارچین: ۲/۱ قاشق چای خوری
• وانیل: ۱ قاشق چایخوری عصاره
• مویز خشک شده: ۲/۱ لیوان
• اسلایس موز خشک: ۲/۱ فنجان
• برگه‌ی زرد آلو: ۲/۱فنجان
جو دوسر، بادام، تخمه آفتابگردان و تخم کتان را در یک کاسه‌ای بزرگ با هم ترکیب کنید. شکر قهوه‌ای، شربت عسل، روغن، نمک و دارچین را در یک قابلمه کوچک روی حرارت متوسط مخلوط کنید. دو تا سه دقیقه روی حرارت هم بزنید تا مخلوط یکنواخت شود. سپس آن را از روی حرارت بردارید و وانیل را اضافه کنید. مخلوط جو دوسر پرک را به آن اضافه کنید تا روی آن را کاملا بپوشاند.
داخل قالب مخصوص فر را چرب کرده و مخلوط را داخل آن بریزید. آن را به مدت 20 تا 25 دقیقه در فر با دمای 350 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. فقط یادتان باشد هر 8 دقیقه آن را هم بزنید تا طلایی شود. سپس آن را روی یک صفحه سیمی قرار دهید تا خنک شوند. در آخر میوه‌های خشک را اضافه کرده و هم بزنید. حال دسر خشکبار گرانولای شما حاضر است. در ضمن، می‌توانید ماست را هم به آن اضافه و میل کنید.

دسرهای جذاب‌تر با آجیل های خوشمزه
ما در این مطلب تنها تعدادی از دسرهای آجیلی را به شما معرفی کردیم. البته پیش‌تر طرز تهیه دسرهای دیگری را در مجله بارجیل با شما به اشتراک گذاشته‌ایم که می‌توانید آنها را مطالعه کنید. در همه این دسرها بنا به سلیقه خود می‌توانید آجیل‌ها را حذف کنید یا تغییر دهید. اما حتما دقت کنید که تازه و با کیفیت باشند، زیرا آجیل نا مرغوب تمام زحمات شما را از بین می‌برد.

منابع:taste of home | bbc good food