کیک خرمالو

آموزش کیک خرمالو یلدایی سه‌سوته!

16 آذر 1402 بهاره سامانی پور

شب یلدا، به خوارکی‌های هزاررنگ آن معروف است. میوه‌های قرمز و نارنجی در کنار آجیل و شیرینی، این شب سرد طولانی را به گرم‌ترین شب‌نشینی هر سال تبدیل می‌کنند. اما امسال در وبلاگ بارجیل همراه شما هستیم تا از خوراکی‌های تکراری فاصله بگیریم و در کنار هم، یک طعم جدید خلق کنیم. کیک خرمالو یک دسر خوشمزه و زمستانی است که با بافت نرم و طعم خارق‌العاده آن، مهمان ویژه شب یلدای امسال شما خواهد بود. در این مطلب به سراغ آموزش صفر تا صد روش تهیه کیک خرمالو ویژه شب یلدا خواهیم رفت. همچنین اگر فر ندارید یا رژیم هستید هم بهانه‌ها را دور بریزید و در ادامه همین مطلب همراه ما باشید. آموزشی که برایتان تهیه کرده‌ایم پاسخی جامع به تمام نیازهای کیک‌پزی شما خواهد بود!

خواص خرمالو برای سلامتی در فصل پاییز؛ چرا خرمالو بخوریم؟

پیش از آنکه به سراغ آموزش روش تهیه کیک خرمالو برویم، بد نیست با این میوه جذاب زمستانی بیشتر آشنا شویم. خرمالو یک میوه باستانی است که ریشه آن به ایران و مناطق اطراف دریای خزر می‌رسد. البته این میوه خوش‌رنگ و خوش‌طعم در میان اقوام مختلفی مانند رومیان، یونانیان، مصریان و ساکنان شمال آفریقا هم محبوبیت خاصی داشته است. جالب است بدانید در دوران باستان خرمالو یک میوه نسبتا لوکس و شاهانه به حساب می‌آمده است؛ چرا که وجود خرمالو در یک منطقه، نشانگر زمین‌های پرآب و حاصل‌خیز بوده است.

حالا باید دید این میوه هیجان‌انگیز زمستانی، چه نقشی در سلامت جسم ما دارد؟ خرمالو به دلیل آنتی اکسیدان‌ها، فیبر و البته ویتامین C خواص زیادی برای سلامت انسان دارد. این میوه می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهابات بدن، بهبود سلامت قلب و حفط سلامت پوست و مو موثر باشد. همچنین یکی از فواید بسیار هیجان‌انگیز خرمالو، نقش آن در کنترل وزن است. بنابراین بسیاری از افراد شیرینی و کیک خرمالو را به سایر خوراکی‌های سنتی یلدا، مانند باسلوق ویژه شب یلدا ترجیح می‌دهند.

تاثیر خرمالو در کاهش وزن را بشناسید

 3 ویژگی اصلی در این میوه دوست‌داشتنی وجود دارد که آن را به میان‌وعده‌ای عالی برای ورزشکاران و بدن‌سازها تبدیل می‌کند:

  1. فیبر: خرمالو حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است که باعث ایجاد احساس سیری و کندکردن جذب مواد غذایی می‌شود. این امر می‌تواند باعث کاهش مقدار کل کالری مصرفی در طول روز شود.
  2. کنترل قند خون: برخی تحقیقات نشان داده که مصرف خرمالو ممکن است به کنترل قند خون کمک کرده و سطوح انسولین را تعادل بخشد. این ویژگی می‌تواند تاثیر مثبتی بر کنترل وزن داشته باشد.
  3. آنتی‌اکسیدان‌ها: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خرمالو از جمله پلی‌فنل‌ها و آنتوسیانین، به بهبود سلامتی عمومی و متابولیسم بدن کمک کرده و در نهایت موجب کنترل وزن می‌شوند.

بنابراین اگر به‌دنبال یک خوراکی سالم و خوشمزه برای شب‌نشینی‌های یلدایی امشب خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را از دست ندهید. ما در وبلاگ بارجیل علاوه‌بر ایده شام یلدا، تا به حال دستور چندین نوع دسر یلدایی را برای شما آماده کرده‌ایم. پس همراه ما باشید تا با یکی از خوش‌طعم‌ترین دسرهای یلدایی، زمستان امسال را شیرین کنیم.

چند عدد میوه خرمالو رد یک سبد

طرز تهیه کیک خرمالو با گردو شب یلدا؛ دسر عالی و مقوی زمستانی

حالا زمان آن رسیده که با یک دستور پخت خوشمزه، عطر و طعم جدیدی به یلدای خود ببخشید. ابتدا مواد لازم برای پخت این کیک ساده خانگی را از لیست زیر تهیه کنید تا سپس به سراغ دستور پخت آن برویم.

  • 2 تا 3 عدد خرمالو
  • 2 پیمانه آرد شیرینی‌پزی
  • ¾ پیمانه شکر سفید
  • ½ پیمانه روغن
  • 2 عدد تخم مرغ
  • ½ پیمانه شیر
  • 1 قاشق چایخوری وانیل
  • 1 قاشق چایخوری دارچین
  • ¼ قاشق چایخوری نمک
  • 1 قاشق چایخوری پودر کاکائو (اختیاری)
  • ½ پیمانه مغز دلخواه خردشده خام (گردو یا فندق)

دستور پخت کیک خرمالو و گردو در هشت قدم

قدم اول

داخل خرمالو‌ها را به کمک یک قاشق گود، خالی کنید. برای پخت کیک خرمالو و گردو بهتر است از خرمالو‌های رسیده و کاملا له استفاده کنید. خرمالوهای خیلی رسیده پوست نازکی دارند و  جداکردن پوست آن‌ها اجباری نیست. با این وجود پیشنهاد می‌کنیم به کمک یک قاشق، گوشت خرمالو را جدا کنید و با همزن دور کند، کمی خرمالوها را هم بزنید تا حالت خمیری و کشدار پیدا کند.

قدم دوم

در یک کاسه آرد، شکر، نمک، وانیل، دارچین و پودر کاکائو را با هم مخلوط کنید. شما می‌توانید برای خرید دارچین مرغوب، همین حالا وارد فروشگاه بارجیل شوید.

اگر خیلی طرفدار شکلات نیستید یا مایلید این دسر را با طعم اصلی آن درست کنید، پیشنهاد می‌کنیم پودر کاکائو را حذف کنید. به جای آن می‌توانید با تهیه ترافل انار مخصوص شب یلدا، عاشقان شکلات شب‌نشینی یلدایی خود را راضی نگه دارید.

قدم سوم

در یک کاسه فلزی، تخم مرغ‌ها را بشکنید و روغن و شیر را آرام آرام به آن اضافه کرده و هم بزنید. سپس مواد خیس را در سه مرحله به مواد خشک اضافه کنید و آرام هم بزنید تا مواد یکدست شود. دقت داشته باشید که در این مرحله دیگر نباید از همزن استفاده کنید و یک لیسک را قاشق، وظیفه هم‌زدن را به‌خوبی برای شما انجام خواهد داد.

قدم چهارم

خرمالوهای خرد شده را به ترکیب اضافه کرده و آرام مخلوط کنید تا به‌خوبی در مواد پخش شوند.

قدم پنجم

مغز خردشده را به ترکیب اضافه کرده و هم بزنید. میزان خردشدگی مغزها، به سلیقه شما بستگی دارد. با این وجود پیشنهاد می‌کنیم فقط کمی با دست آن‌ها را ریز کنید تا بافت بهتری به کیک بدهند و زیر دندان حس شوند. همچنین در نظر داشته باشید که هرچه مغزهای مرغوب‌تری انتخاب کنید، کیک خرمالو و گردوی باکیفیت‌تری نیز خواهید داشت. شما می‌توانید از لیست زیر، چند نمونه از بهترین مغزیجات مناسب این کیک خانگی را مشاهده کنید.

قدم ششم

ابتدا قالب کیک را با روغن چرب کنید. سپس ترکیب را به‌آرامی درون آن بریزید و رویه مواد را با یک لیسک صاف کنید.

قدم هفتم

کیک خرمالو را در فر از پیش گرم‌شده قرار دهید. اجازه دهید مواد کیک برای 45-55 دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد حرارت ببیند تا خوب پخته شود. پس از این مدت، یک چنگال یا چاقو را در بخش میانی کیک فرو کنید. اگر چنگال خشک بود، کیک شما آماده خروج از فر است.

قدم هشتم

کیکی یلدایی خاص و خوشمزه‌تان را از فر خارج کنید و به مدت ۱۰ دقیقه در قالب به آن استراحت دهید. پس از گذشت این زمان، کیک خرمالو و گردو خوشمزه شما آماده سرو و نوش جان کردن است. شما می‌توانید این کیک خانگی آسان را با انواع خامه، شکلات آب‌شده، پودر کاکائو و قهوه و میوه‌های خشک تزئین کنید و در کنار سایر تزیینات شب یلدا سفره خود قرار دهید.

کیک شکلاتی خرمالو

نکات پخت کیک خرمالو یلدایی؛ این موارد را رعایت کنید

برای داشتن یک کیک خرمالو با گردو عالی، چند نکته ریز وجود دارد که باید بدانید.

  • نگران تخم مرغ‌ها نباشید؛ از آنجایی که در این کیک از روغن استفاده می‌کنیم و نه کره، خطر انباشته‌شدن کره با افزودن مواد سرد وجود ندارد. بنابراین، لازم نیست تخم مرغ‌ها را قبل از تهیه کیک به دمای اتاق برسانید.
  • فر را گرم کنید؛ حداقل برای یک ربع پیش از شروع پخت، فر را در بالاترین دمای خود قرار دهید تا به‌خوبی گرم شود.
  • نمک را حذف نکنید! نقش نمک در کیک، شورکردن آن نیست. بلکه با افزودن مقدار بسیار کمی نمک به خوراکی‌ها، می‌توان طعم سایر چاشنی‌ها را چندبرابر کرد. بنابراین شما با افزودن نمک درواقع عطر خوش دارچین و طعم شیرین شکر را قابل لمس‌تر می‌کنید.
  • از خرمالوهای رسیده استفاده کنید؛ خرمالوهای سفت معمولا بافت گس و قابضی دارند. بنابراین سعی کنید تا جای ممکن به سراغ خرمالوهای رسیده و له بروید تا از گس‌شدن طعم کیک خرمالو خود جلوگیری کنید.
  • تا چهار روز میزبان کیک باشید؛ بهترین زمان مصرف کیک خرمالو، چند ساعت پس از پخت آن است. اما اگر مایلید کمی بیشتر از آن نگهداری کنید، از این روش استفاده کنید: کیک را در سلفون بپیچید و حداکثر 4 روز در دمای یخچال از آن نگهداری کنید. همچنین اگر می خواهید بعد از نگهداری کیک در یخچال از آن لذت ببرید، توصیه می کنم قبل از خوردن کیک اجازه دهید به دمای اتاق برسد تا طعم و بافت بهتری احساس کنید.

در نهایت پیشنهاد می‌کنیم این کیک را در کنار یک نوشیدنی یلدایی نوش جان کنید تا تجربه‌ای به‌یادماندنی‌تر از همیشه برای خود و عزیزانتان بسازید. ما در مقاله نوشیدنی مناسب برای پذیرایی در شب یلدا آموزش‌ چندین نوع نوشیدنی هیجان‌انگیز را برای شما آماده کرده‌ایم.

آموزش کیک خرمالو رژیمی

همانطور که گفتیم، خرمالو به دلیل فیبر بالای خود، یکی از میوه‌های محبوب پزشکان تغذیه به شمار می‌آید. بنابراین کیک خرمالو در مقایسه با سایر دسرهای یلدایی، کالری کم‌تر و سیری بیشتری دارد. با این وجود اگر به‌دنبال یک دستور پخت کم‌کالری‌تر برای کیک خرمالو رژیمی هستید، ما هم در تیم شماییم!

برای پخت یک کیک خرمالو رژیمی کافی است لیست زیر را جایگزین کنید.

  • ۲ تا ۳ عدد خرمالو رسیده
  • ۲ پیمانه آرد گندم کامل
  • ½ پیمانه شکر قهوه‌ای
  • ½ پیمانه روغن نبانی (مانند روغن کنجد)
  • 2 عدد تخم مرغ
  • ½ پیمانه شیر
  • ۱ قاشق چایخوری وانیل
  • ۱ قاشق چایخوری پودر دارچین
  • ¼ قاشق چایخوری نمک
  • ½ پیمانه گردو/فندق خردشده

نحوه پخت کیک درست همانطور است که در بخش قبل آموزش دادیم. همچنین شما می‌توانید برای رژیمی‌ترکردن این کیک خرمالو، مغزیجات را کم یا حذف کنید. این کیک خرمالو برای 4 نفر بوده که به‌طور متوسط میزان انرژی هر برش معادل 150 الی 200 کالری است. از شما دعوت می‌کنیم اگر مایلید با دستورهای یلدایی کم‌کالری دیگری هم آشنا شوید، طرز تهیه ژله انار ویژه شب یلدا در مجله بارجیل را از دست ندهید.

طرز تهیه کاپ کیک خرمالو دسر یلدایی

جشن‌های یلدایی به جمع‌ها و گردهمایی‌های آن معروف است. بنابراین اگر مایلید یک کیک خرمالو درست کنید که کوچک و زیباست و مناسب جمع‌هایی با تعداد نفرات زیاد است، کاپ کیک خرمالو یک دسر یلدایی عالی خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم این کیک‌های کوچک را در کنار کیک هندوانه شب یلدا درست کنید تا جشنواره‌ای از طعم‌های خاص و بی‌نظیر را به مهمانی یلدایی خود بیاورید.

کاپ کیک خرمالو با تزئیین پودر قند

برای تهیه کاپ کیک یلدایی، مراحل آموزش قبل را پیش بروید و به‌جای یک قالب کیک بزرگ، از قالب کاپ کیک استفاده کنید. پس از آنکه کاپ کیک‌های خرمالویی را از فر در آوردید اجازه دهید خنک شوند و پس از آن کیک‌ها را با سس خرمالو و میوه‌های خشک تزئیین کنید.

روش تهیه سس خرمالو به زبان ساده

برای تهیه سس خرمالو، ابتدا مواد زیر را تهیه کنید.

  1. ½  پیمانه پوره خرمالو
  2. ¼ پیمانه شکر
  3. ½  پیمانه آب
  4. 1  قاشق غذاخوری نشاسته ذرت
  5. 1  قاشق مرباخوری خامه
  6. ¼ قاشق چایخوری وانیل

خرمالوها را به روشی که توضیح داده شد پوست‌گیری کنید و این بار با یک همزمان برقی یا مخلوط‌کن، آن‌ها را پوره کنید. پوره خرمالو، نشاسته ذرت، آب، شکر وانیل را روی حرارت بگذارید و به آرامی هم بزنید. زمانی که مخلوط سس خرمالو به غلظت فرنی رسید خامه را به آن اضافه کرده و زیر قابلمه را خاموش می‌کنیم. در این مرحله سس خرمالوی شما آماده سرو است. کمی از آن را روی هر کاپ کیک ریخته و با دارچین یا پودر قند تزئین کنید.

اگر به‌دنبال یک هدیه یلدایی هستید، این کاپ کیک‌های زیبا و کوچک در کنار سریعترین طرز تهیه کوکی انار برای شب یلدا یک هدیه خانگی و دوست‌داشتنی به‌شمار می‌آید. اما اگر به فکر روش‌های آسان‌تری برای هدیه‌دادن در شب یلدا هستید، پیشینهاد می‌کنیم سری به صفحه هدایای یلدایی بارجیل بزنید.

بهترین دسر یلدایی برای شب‌نشینی‌های زمستان کدام است؟

برای آنکه بهترین دسر یلدایی را پیدا کنید، ابتدا باید سلیقه خود را در نظر بگیرید. کیک خرمالو یک کیک یلدایی خاص است که طعمی متفاوت و شیرین دارد. شما می‌توانید این دستور کیک ساده را با توجه به سلیقه خود کمی تغییر دهید و برای مثال شکر قهوه‌ای یا نصف پیمانه خرما را جایگزین شکر سفید کنید. همچنین برای شیرین‌کردن مزه کیک، می‌توانید موز و خرمالو یا کیک خرمالو با شیره انگور را نیز امتحان کنید.

اما اگر چندان طرفدار خوراکی‌های شیرین نیستید، پیشنهاد ما به شما مراجعه به صفحه دستور تهیه تارت انار خانگی مناسب شب یلدا است. ما در مجله بارجیل سعی می‌کنیم انواع دستور خوراکی‌های خوشمزه‌ را با توجه به سلیقه و علایق شما همراهان گرامی، آماده کنیم.

آیا شما فوت و فن خاص دیگری درباره تهیه کیک خرمالو در نظر دارید؟ تجربیات خودتان را با ما و سایر خوانندگان مجله بارجیل در میان بگذارید.

منابع: allrecepies | nibbleanddine

سوالات متداول
آیا میتوان کیک خرمالو را در فریزر نگهداری کرد؟

بله شما می‌توانید کیک خرمالو را برای مدت یک هفته در فریزر نگهداری کنید.

دیدگاه شما
اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “آموزش کیک خرمالو یلدایی سه‌سوته!”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *