دمنوش بابونه یکی از پرطرفداترین و پرمصرف‌ترین انواع دمنوش است که با گل‌های زیبای بابونه درست می‌شود. با اینکه بابونه در محصولات بهداشتی و دارویی زیادی به کار می‌رود، ولی نباید از خواص دمنوش آن غافل شد. زیرا شما می‌توانید به طور مستقیم از فواید دمنوش گل بابونه برای بدن‌تان بهره ببرید.
اگر این سوال برای شما هم پیش آمده که دمنوش بابونه برای چی خوبه، در این مطلب همراه مجله بارجیل باشید. ما در ابتدا به خواص دمنوش بابونه می‌پردازیم و سپس فواید ترکیب آن با دمنوش‌های دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دمنوش بابونه

همانطور که عنوان کردیم، بابونه خواص زیادی دارد که شاید بررسی همه آنها ممکن نباشد؛ ولی ما در این بخش سعی کرده‌ایم که مهمترین فواید دمنوش بابونه را به شما معرفی کنیم:

1. خواص دمنوش بابونه برای مردان

دمنوش بابونه می‌تواند برای مردانی که مشکلات باروری دارند، مفید باشد. طبق تحقیقات، مصرف این دمنوش می‌تواند به افزایش تولید اسپرم و بهبود کیفیت آن کمک کند. مردان برای دریافت بهترین نتیجه باید این دمنوش را 2 تا 3 بار در روز بنوشند.

2. دمنوش بابونه برای پروستات

بابونه دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند در کاهش التهاب مرتبط با مشکلات خاص مردانه مانند التهاب پروستات مفید باشد. فلاونوئیدهای موجود در گل بابونه، ساختار شیمیایی خاصی دارند که سلول‌های سرطانی پروستات را هدف قرار می‌دهند و هیچ مشکلی برای سلول‌های سالم اطراف آنها ایجاد نمی‌کنند. علاوه بر سلول‌های سرطانی بافت پروستات، سلول‌های سرطانی که به بافت‌های مختلف مانند غدد لنفاوی و استخوان‌ها نیز سرایت کرده‌اند نیز در برابر اثرات بابونه قرار می‌گیرند و می‌توانند درمان شوند.

3. خواص دمنوش بابونه برای زنان

چند خانم در حال نوشیدن دمنوش

بابونه حاوی ترکیبات فعالی است که خاصیت ضدالتهابی دارند. این ترکیبات ممکن است در کاهش التهاب زنان مرتبط با عفونت موثر باشند. خواص ضد عفونی کننده این گیاه به کنترل و کاهش رشد میکروارگانیسم‌های مضر مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها کمک می‌کند. این خواص می‌توانند در درمان عفونت‌های باکتریایی و قارچی دستگاه تناسلی زنان موثر باشند.
مطالعات علمی در مورد خواص بابونه برای رحم، کامل و جامع نبوده و اطلاعات در این مورد محدود است. اما به طور کلی، مصرف دمنوش بابونه یا استفاده موضعی از عصاره بابونه می‌تواند در تسکین دردهای قاعدگی و رفع تنش عضلانی اثر داشته باشد. علاوه بر این، بابونه در کاهش علائم قبل از قاعدگی مانند اضطراب، استرس، سردرد و تورم سینه مفید است.
مطالعات نشان داده است که مصرف دمنوش بابونه باعث کاهش خونریزی قاعدگی می‌شود. همچنین با داشتن خواصی مشابه با هورمون‌های زنانه، مصرف آن در فاصله بین دو دوره می‌تواند قاعدگی‌های نامنظم را کنترل کند.
تخمدان پلی کیستیک یکی از علل شایع ناباروری در زنان است و علائم ناخوشایند زیادی را ایجاد می‌کند. این علائم شامل چاقی، ریزش غیر طبیعی مو و اختلالات قاعدگی می‌شود. از آنجایی که گل‌های بابونه حاوی موادی به نام فیتواستروژن هستند که فعالیت شبه استروژن دارند، می‌توانند به کاهش علائم ناشی از کیست تخمدان کمک کنند. علاوه بر این، مصرف مداوم دمنوش بابونه می‌تواند اندازه برخی از کیست‌های تخمدان را کاهش دهد که به نوبه خود شانس باروری زنان را افزایش می‌دهد.

4. دمنوش بابونه در حاملگی

دمنوش بابونه دارای خواص دارویی عالی است و به کاهش درد مفاصل در دوران بارداری کمک می‌کند. اگر باردار هستید و بدنتان ملتهب است، دمنوش بابونه میل کنید. این گیاه علاوه بر کمک به کاهش التهاب بدن، برای کاهش درد مفاصل ناشی از اضافه وزن در دوران بارداری بسیار مفید است.
از طرفی، به کمبود خواب در دوران حاملگی کمک می‌کند و باعث می‌شود تا خواب بهتری داشته باشید. دمنوش بابونه در دوران بارداری مضر نیست، اما بهتر است در ماه‌های اولیه بارداری از آن استفاده نکنید. در واقع، دمنوش بابونه حاوی کافئین است و خون را رقیق می‌کند. رقیق شدن خون می‌تواند مشکلاتی را برای زنان به وجود آورد. بنابراین بهتر است آن را زیر نظر پزشک مصرف کنید.

5. خواص دمنوش بابونه برای لاغری

دمنوش بابونه یکی از انواع چای و دمنوش لاغری به شمار می‌رود؛ زیرا نوشیدن روزانه آن، مقاومت سلول‌ها به انسولین را کاهش می‌دهد و در نتیجه، به طور غیر مستقیم به کاهش وزن کمک می‌کند. برای استفاده از این خاصیت دمنوش بابونه، کافی است قبل از هر وعده غذایی یک فنجان از آن را بنوشید.

6. دمنوش بابونه برای سرماخوردگی

مردی سرماخورده

نوشیدن یک فنجان دمنوش بابونه داغ به دلایل مختلفی می‌تواند به عنوان درمان سرماخوردگی کمک کند. این نوشیدنی یکی از بهترین دمنوش ها برای درمان سرماخوردگی محسوب می‌شود. دمنوش بابونه یک نوشیدنی ضد باکتری است که می‌تواند به عنوان یک سلاح مفید در برابر عفونت‌هایی که باعث سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شوند، عمل کند.
علاوه بر این، بخار دمنوش بابونه می‌تواند مخاط را نرم کرده و آبریزش بینی را مایع کند. در ضمن، نوشیدن آن سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و باعث می‌شود کمتر بیمار شوید. بابونه یک گیاه ضد التهابی ملایم است که برای درمان سرفه عالی است. این گیاه در ترکیب با لیمو و عسل، درمانی مطمئن و فوق‌العاده را ایجاد می‌کند.
در ضمن، بسیاری از افراد پس از درمان و بهبودی کرونا، دچار سرفه طولانی مدت و خس خس سینه می‌شوند. با استفاده از خواص آرامش بخش بابونه و ترکیب آن با گیاهان دارویی دیگر، شاهد افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن و التیام عوارض ناشی از بیماری کرونا باشید.

7. خواص دمنوش بابونه ناشتا

اصولا می‌توانید هر ساعت از روز دمنوش بابونه بنوشید و از خواص آن بهره‌مند شوید. اما اگر می‌خواهید از این دمنوش برای چربی‌سوزی و کاهش وزن استفاده کنید، بهتر است آن را ناشتا و صبح زود بنوشید. دمنوش بابونه اگر با معده خالی مصرف شود، می‌تواند معده را تقویت کند و همچنین بادشکن است.

8. دمنوش بابونه و فشار خون

یکی از دمنوش های مناسب برای فشار خون بالا، دمنوش بابونه است. این دمنوش نه تنها فشار خون بالا را کاهش می‌دهد، بلکه دارای خواص تسکین دهندگی و آرام‌بخشی است. ترکیبات موجود در دمنوش بابونه مانند فنل‌ها، می‌توانند به کنترل فشار خون بالا کمک کنند. با اینکه مصرف منظم دمنوش بابونه به عنوان یک روش طبیعی برای کاهش فشار خون است، اما هنوز هم توصیه می‌شود قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

9. دمنوش بابونه برای خواب

اما یکی از معروف ترین خواص دمنوش بابونه که اکثر ما آن را شنیده‌ایم، خواب آور بودن است. دمنوش بابونه سطح گلیسین را در بدن افزایش می‌دهد. گلیسین یک انتقال‌دهنده عصبی است که اعصاب را آرام می‌کند و مانند یک آرام بخش عمل می‌کند. در ضمن، بابونه حرارت مرکزی بدن را افزایش می‌دهد و واکنش بدن برای خنک کردن خود را برانگیخته می‌کند که نهایتا باعث حس خواب‌آلودگی می‌شود. علاوه بر این، حاوی فلاونوئیدی به نام اپیژنین است. عملکرد آپیژنین در مغز با بنزودیازپین‌ها شباهت دارد و به عنوان یک آرام بخش در درمان اضطراب و بی‌خوابی عمل می‌کند.

10. دمنوش بابونه برای اسهال

دمنوش بابونه سبک و بسیار خوش طعم است و اغلب به عنوان یک تسکین‌دهنده محسوب می‌شود. به طور کلی، این دمنوش برای شل کردن عضلات گوارشی و درمان مشکلاتی مانند گاز معده، سو هاضمه، استفراغ و اسهال مورد استفاده قرار می‌گیرد. بابونه عوامل ایجاد کننده اسهال را در بدن از بین می‌برد و با تولید خواص ضد باکتریایی، عوامل بیماری‌زا و انگل‌ها را نابود می‌کند. بنابراین نه تنها اسهال را درمان می‌کند، بلکه باعث جلوگیری از آن می‌شود.

11. دمنوش بابونه برای حالت تهوع

خانمی با حس حالت تهوع

مطالعات نشان داده است که مصرف دمنوش بابونه حالت تهوع را در افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند، کاهش می‌دهد. همچنین برخی از مطالعات انجام شده بر روی زنان باردار تایید می‌کند که عصاره بابونه در کاهش تهوع بارداری موثرتر از زنجبیل است. در ضمن، این دمنوش حالت تهوعی که ریشه‌اش در حالات روانی فرد یا مشکلاتی از جمله سو هاضمه است را هم درمان می‌کند.

12. دمنوش بابونه برای حساسیت

بابونه بهترین گیاه برای فصل بهار بوده و میزان آلرژی در افراد را به کمترین حد ممکن می‌رساند. از آنجایی که بابونه می‌تواند التهاب را تسکین دهد، اگر علائمی مانند آبریزش بینی، خارش بینی و گلو، عطسه یا گرفتگی بینی دارید، بهتر است از دمنوش بابونه استفاده کنید. این دمنوش را دو یا سه بار در روز بنوشید. با این حال، در نظر داشته باشید که بابونه گاهی اوقات می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک در افراد بسیار حساس شود. بنابراین اگر به طور کلی دچار آلرژی هستید، نباید بابونه بنوشید.

13. دمنوش بابونه برای صورت

داشتن صورت زیبا، خواسته همه افراد است. به همین دلیل ما علاوه بر استفاده از محصولات بهداشتی، باز هم به دنبال دمنوش برای سفتی صورت و درخشندگی آن هستیم تا زیباتر بمانیم. بابونه به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی آن که در نتیجه وجود ترکیباتی مانند آلفابیزابولول، فلاونوئیدها و کامازولین است، در کاهش آکنه اثر دارد. ماده آلفابیزابولول در کاهش التهاب پوست موثر است.
در ضمن، بابونه از آنتی اکسیدان‌های زیادی تشکیل می‌شود که برای مبارزه با اثرات منفیِ عوامل محیطی و از بین بردن رادیکال‌های آزاد، ضروری هستند. جهت بهره بدن از خواص بابونه برای پوست، می‌توانید آن را به صورت دمنوش میل کنید. همچنین برخی افراد از محصولات دارای بابونه و ماسک بابونه بر روی پوست خود استفاده می‌کنند. زیرا پوست را التیام می‌بخشد و سوزش و خارش را از بین می‌برد.

14. دمنوش بابونه برای سنگ صفرا

معمولا در طب سنتی، تاکید زیادی بر درمان سنگ صفرا با دمنوش‌های مختلف می‌شود. دمنوش بابونه یکی از این دمنوش‌ها است که قیمت کمی دارد و همیشه در دسترس است. بابونه درد دیواره کیسه صفرا را تسکین می‌دهد و تاثیر بی نظیری در حل شدن سنگ‌ها خواهد داشت.
جهت بهره بردن از خواص آن برای سنگ صفرا، یک قاشق چای خوری بابونه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه روی حرارت کم بجوشد. سپس آن را صاف کرده و بنوشید. برای تاثیر بیشتر، این دمنوش را روزانه 2 تا 3 بار مصرف کنید.

15. دمنوش بابونه برای چاقی صورت

صورت خانمی با صورت زیبا

با اینکه درباره خواص دمنوش بابونه برای لاغری گفتیم، اما باید این را هم بدانید که با مصرف این دمنوش ممکن است دچار افزایش وزن شوید. بابونه به دلیل خاصیت افزایش اشتها معروف است و اگر هر روز چند فنجان از آن را میل کنید، اشتهای شما افزایش می‌یابد. البته با اینکه تغییر وزن را در کل بدن خود مشاهده می‌کنید، اما صورت شما نیز به طور قابل توجهی پٌر و چاق‌تر به نظر می‌رسد.

16. دمنوش بابونه برای زخم معده

درمان ورم معده (التهاب معده) و زخم معده یکی از خواص بابونه است. همانطور که پیش‌تر عنوان شد، بابونه خواص ضد التهابی دارد و یک ضد اسپاسم قوی محسوب می ‌شود؛ بنابراین می‌تواند تاثیر زیادی در درمان زخم معده بگذارد. دمنوش غلیظ بابونه را به مدت دو هفته به طور منظم بنوشید تا اثرات آن را در درمان زخم و ورم معده خود مشاهده کنید.

خواص ترکیب دمنوش بابونه با دمنوش های دیگر

با توجه به نکات عنوان شده، متوجه شدید که بابونه به تنهایی می‌تواند برای بدن فواید زیادی داشته باشد. ولی اگر دلتان می‌خواهد یک دمنوش مفیدتر و قوی‌تر را میل کنید، می‌توانید از ترکیب دمنوش بابونه با دمنوش های دیگر بهره ببرید. برخی از بهترین آنها شامل موارد زیر می‌شوند:

1. فواید دمنوش بابونه و چای سبز

چای سبز یکی از مفیدترین نوشیدن‌های روی زمین است و آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی زیادی دارد که اثرات قدرتمندی بر بدن شما می‌گذارند. مصرف روزانه چای سبز، عملکرد مغز را بهبود می بخشد. کاهش شاخص چربی بدن و کاهش خطر ابتلا به سرطان، از فواید مهم دیگر چای سبز برای بدن هستند. از آنجایی که بابونه و چای سبز هر دو برای کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرند، پیشنهاد می‌شود آنها را به همراه یکدیگر مصرف کنید تا تاثیر بیشتری بر روی بدن‌تان داشته باشد.

2. دمنوش بابونه و آویشن

دمنوش بابونه و آویشن تاثیر زیادی بر تقویت سیستم ایمنی دارد. زیرا آویشن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرماخوردگی می‌شود و همانطور که عنوان کردیم، بابونه هم در درمان بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی اثر دارد؛ بنابراین این دمنوش ترکیبی می‌تواند بدن شما را در برابر این بیماری‌ها مقاوم کند. یکی دیگر از خواص دمنوش بابونه و آویشن، کمک به هضم غذا است. ترکیب این دو گیاه در پیشگیری از سندرم روده تحریک پذیر، ناراحتی معده، گاز معده و زخم معده موثر است.

3. خواص دمنوش بومادران و بابونه

یک قوری دمنوش بومادران

مصرف دمنوش گیاه بومادران باعث شل شدن عضلات رحم و کاهش دردهای پریود می‌شود. از طرفی، بابونه برای تحریک رحم و تنظیم چرخه قاعدگی موثر است. از دیگر خواص بومادران می‌توان به هضم بهتر غذا و کاهش معده درد اشاره کرد. در کنار این‌ها نیز این گیاه برای درمان اسهال توصیه می‌شود. تمامی این خواص در بابونه هم دیده می‌شوند، بنابراین ترکیب این دو گیاه می‌تواند تاثیری دو چندان داشته باشد و زودتر فواید عنوان شده را در بدن خود ببینید.

4. دمنوش گل گاوزبان و بابونه

بدون شک معروف‌ترین خاصیت گل گاو زبان، تقویت اعصاب است. در ضمن، از آنجایی که این گیاه می‌تواند بر سیستم عصبی تاثیر بگذارد و استرس را کاهش دهد، یکی از کاربردهای آن، بهبود خواب و درمان مشکلات خواب است. اگر به فکر داشتن خوابی راحت هستید، می‌توانید گل گاو زبان را به همراه بابونه مصرف کنید. زیرا هر دوی آنها برای خواب مفید هستند و ترکیبی قوی را به وجود می‌آورند.
در ضمن، یکی دیگر از خواص دارویی گل گاوزبان، تاثیر آن در درمان سرماخوردگی، سرفه و تنگی نفس است. معمولا دمنوش گل گاو زبان را با کمی لیمو و عسل مخلوط می‌کنند. شما می‌توانید آن را با بابونه ترکیب کنید و به همراه شیرین کننده های جایگزین قند، میل کنید.

5. دمنوش بابونه زنجبیل دارچین

این ترکیب فوق العاده معطر و دلچسب، دارای طبع گرم و خشک است که یکی از بهترین نوشیدنی ها برای پاییز و زمستان محسوب می‌شود. شما می‌توانید این دمنوش ترکیبی را میل کنید تا سردی بدن‌تان رفع شود. یکی از خواص زنجبیل خشک، تقویت دستگاه گوارش استفاده می‌شود و حتی می‌تواند حالت تهوع و استفراغ را هم برطرف کند. بنابراین ترکیب آن با بابونه می‌تواند حالت تهوع را سریع‌تر رفع کند. از طرفی، همه این گیاه‌هان دارویی بر روی مشکلات و دردهای قاعدگی تاثیر مثبت دارند. بنابراین خانم‌ها می‌توانند از ترکیب آنها برای داشتن پریود منظم و راحت‌تر بهره ببرند.

6. خواص دمنوش بابونه و عناب

یک فنجلن دمنوش عناب

پوکی استخوان، کاهش تدریجی تراکم استخوان است که خطر شکستگی و خم شدن استخوان را افزایش می‌دهد. عناب با داشتن مواد معدنی زیادی مانند کلسیم و فسفر، منبعی برتر برای تقویت و حفظ سلامت استخوان‌ها محسوب می‌شود. این میوه کوچک اما مقوی، با افزایش سطح این مواد معدنی در بدن، نقش موثری در پیشگیری از بیماری‌های استخوانی مانند پوکی استخوان یا آرتروز دارد.
از طرفی، بابونه به دلیل درمان استروئیدی، از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. اثرات آنتی اکسیدانی فلاونوئیدهای موجود در بابونه می‌تواند با کاهش استرس اکسیداتیو از پوکی استخوان جلوگیری کند. بنابراین اگر از مشکل پوکی استخوان رنج می‌برید یا به فکر پیشگیری از آن هستید، می‌توانید این ترکیب فوق‌العاده را امتحان کنید.

7. دمنوش بابونه و به لیمو

به لیمو یکی از دمنوش های بهاری پرطرفدار است که خواصی زیادی از جمله بهبود سیستم عصبی و کاهش استرس دارد. بنابراین ترکیب به لیمو و بابونه می‌تواند موجب آرامش ذهن و بدن شود. در ضمن اگر دچار مشکلات گوارشی هستید و دفع برای شما سخت است، دمنوش بابونه و به لیمو را حتما امتحان کنید. از طرفی، به دلیل وجود ملاتونین در به لیمو، نوشیدن آن به تنظیم خواب آرام شبانه کمک می‌کند. دمنوش بابونه و به لیمو نقش مهمی در نتظیم قاعدگی دارد.

8. دمنوش بابونه و اسطوخودوس

این دمنوش ترکیبی به دلیل خاصیت آرام بخشی که دارد، می‌تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد و بی خوابی شما را برطرف کند. برای خواب بهتر، قبل از رفتن به رختخواب یک فنجان از این دمنوش بنوشید. دمنوش بابونه و اسطوخودوس فعالیت مغز را آرام می‌کند و با ایجاد واکنش شیمیایی در سیستم عصبی، باعث داشتن خوابی آرام می‌شود.
از دیگر خواص دمنوش بابونه و اسطوخودوس، می‌توان به خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی آن اشاره کرد. در ضمن، این دمنوش حاوی ویتامین C، کلسیم و منیزیم است و سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند. کاهش اضطراب در زنان و تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی، از شناخته شده‌ترین این دمنوش است.

9. دمنوش بابونه و بهارنارنج

اگر شما هم به دنبال یک دمنوش مفید و در عین حال خوش عطر هستید، بدون شک باید دمنوش بابونه و بهارنارنج را امتحان کنید. بهارنارنج شکوفه درخت نارنج است که خود از میوه های مناسب برای دمنوش های بهاری محسوب می‌شود. بهارنارنج عطری بی نظیر به دمنوش می‌بخشد و در کنار بابونه فواید زیادی دارد که عبارت‌اند از: آرامبخش اعصاب، تقويت قلب، آرامبخش خواب، تقويت حافظه، کاهش استرس و مفید برای درمان ورم روده و معده.

10. دمنوش بابونه و آویشن و دارچین

هرچه از خواص این دمنوش بگوییم کم است. دارچین خواص متعددی از جمله کاهش دردهای مفصلی دارد و به بهبود مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند. ترکیب دمنوش دارچین، بابونه و آویشن می‌تواند به درمان سرماخوردگی کمک کند. نوشیدن روزانه یک فنجان از این دمنوش، راهی عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب است. همچنین باعث تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر عفونت ناشی از میکروب‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها یا قارچ‌ها می‌شود.

11. خواص دمنوش بابونه و گل محمدی

یک فنجان دمنوش گل محمدی و مقداری گل محمدی خشک

گل محمدی فواید زیادی برای سلامتی دارد، به تسکین درد قاعدگی کمک می‌کند و با عفونت‌های بدن مبارزه می‌کند. همچنین باعث پاکسازی کلیه و کبد می‌شود. از طرفی، با بوی بدن دهان مقابله می‌کند. گل محمدی باعث تسکین دردهای قاعدگی می‌شود و با بهبود خلق و خو، خستگی ناشی از پریود را کاهش می‌دهد.
گل محمدی طبع متعادل دارد و سرشار از ویتامین C، آنتی اکسیدان، اسید سیتریک و مالیک اسید است. این گیاه سبب هضم سریع غذا، پاکسازی روده و کاهش دردهای سیستم گوارش می‌شود. ترکیب طبعِ متعادل گل محمدی با طبع گرم و خشک بابونه، یک ترکیب موثر برای افزایش سلامتی بدن را به وجود می‌آورد.

عوارض دمنوش بابونه

تا به اینجای متن فقط به این پرداختیم که دمنوش بابونه چه خاصیتی دارد و از فواید آن گفتیم؛ ولی در صورت مصرف زیاد می‌تواند برای بدن مضر باشد. لطفا توجه داشته باشید که دمنوش بابونه برای افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند، مناسب نیست. افرادی که قصد جراحی دارند، بهتر است از نوشیدن دمنوش بابونه خودداری کنند. برخی از عوارض جانبی دمنوش بابونه که در اثر زیاده‌روی در مصرف آن ایجاد می‌شوند، عبارت‌اند از:
• استفراغ و حالت تهوع
• تحریک پوستی
• واکنش‌های آلرژیک
• تنگی قفسه سینه
• خس خس سینه
• بثورات پوستی
• خارش
• مشکلات گوارشی

نتیجه‌گیری
ما در این مطلب به مهمترین خواص دمنوش بابونه پرداختیم و شما می‌توانید با توجه به هدف خود، از این دمنوش بهره ببرید. همچنین می‌توانید آن را با گیاهان دارویی دیگر ترکیب کنید. ولی با تمام این توضیحات اگر دچار بیماری خاصی هستید یا از داروهای خاصی استفاده می‌کنید، حتما با پزشک خود مشورت نمایید و سپس این دمنوش را میل کنید.

گل بابونه برای چی خوب است؟

عصاره گل بابونه در انواع محصولات بهداشتی، آرایشی، دارویی و غذایی استفاده می‌شود و از مزایای آن می‌توان به کاهش التهاب، اسپاسم عضلانی، درمان اختلالات قاعدگی، کمک به درمان بی‌خوابی و کاهش اختلالات گوارشی اشاره کرد.

دمنوش بابونه با چی خوب هست؟

در صورتی که فرد مزاج گرمی داشته باشد، به دلیل گرم بودن طبع بابونه، مصرف این گیاه می‌تواند سبب ایجاد حساسیت در فرد شود. مصلح بابونه عسل و انار است و شما می‌توانید آن را به همراه کمی عسل میل کنید.  

منابع: oprahdaily | medical news today | bbc good food