کیک و شیرینی‌های خانگی یک انتخاب عالی برای جشن‌گرفتن مناسبت‌های مهم خانوادگی هستند. عطر و طعم لذیذ یک پای خانگی می‌تواند همه را به پای سفره بکشاند و خاطره یک عصر دل‌انگیز را در ذهن ما همیشگی سازد. اگر تا به حال تجربه پخت هیچکدام از انواع پای را نداشته‌اید، نگران نباشید. در این مطلب از مجله بارجیل نه تنها طرز تهیه انواع پای ساده به روش خانگی را می‌آموزیم، بلکه با نکات نگهداری و ترفندهای پخت پای خانگی نیز آشنا می‌شویم. بنابراین از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما باشید تا این بار به سراغ یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای خانگی، یعنی پای برویم.

طرز تهیه خوشمزه ترین پای سیب

پای سیب‌های معمولی پشت ویترین قنادی‌ها را فراموش کنید. در این مطلب یک دستور پخت پای سیب به روش آلمانی برای شما آماده کرده‌ایم که تصور شما از پای سیب را تغییر خواهد داد! پیشنهاد می‌کنیم ابتدا ادامه این مطلب و دستور پخت پای سیب را مطالعه کنید، سپس اگر عاشق سیب در دسر هستید، نگاهی هم به مقاله  طرز تهیه کیک عسلی سیب با بادام بیندازید.

پای سیب خانگی در کنار میوه سیب

مواد لازم برای تهیه پای سیب آلمانی

  • خمیر پای سیب:

۲ و نیم فنجان آرد چندمنظوره

۴ قاشق چایخوری شکر دانه‌ریز

۱/۴ قاشق چایخوری نمک

۱۴ قاشق غذاخوری کره سرد بدون نمک خردشده

۱ عدد تخم مرغ بزرگ ( با 2 قاشق غذاخوری آب کمی‌ هم بزنید)

  • فیلینگ پای سیب:

۲ قاشق غذاخوری آب لیموی تازه

۱ کیلوگرم سیب پخته

۲/۳ پیمانه شکر دانه‌ریز

۴ قاشق غذاخوری کره بدون نمک

۱ قاشق چایخوری دارچین آسیاب‌شده

۱/۴ قاشق چایخوری فلفل دلمه‌ای آسیاب‌شده

جوز هندی تازه رنده‌شده به میزان کافی

  • رویه استروزل پای سیب:

۱ فنجان آرد چندمنظوره

۱/۲ فنجان شکر قهوه‌ای ریزدانه

۱/۴ قاشق چایخوری نمک

۶ قاشق غذاخوری کره بدون نمک

۱/۲ فنجان گردوی خردشده

نحوه پخت پای سیب خانگی

  • طرز تهیه خمیر:

آرد، شکر و نمک را در غذاساز بریزید یا با همزن برقی هم بزنید تا مخلوط شوند. کره را اضافه کرده و آنقدر هم بزنید تا مخلوط شبیه آرد شود. تخم مرغ را اضافه کرده و هم بزنید تا خمیر یکدست شود. (اگر خمیر خیلی خشک است، 1 قاشق غذاخوری آب سرد اضافه کنید.)

خمیر را از غذاساز خارج کنید و به آرامی آن را گرد کنید. سپس دور خمیر پای سیب را پلاستیک بپیچید و در یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شود. حداقل 1 ساعت و حداکثر 2 روز به خمیر استراحت بدهید.

  • طرز تهیه فیلینگ:

آب لیموی تازه را در یک کاسه متوسط بریزید.

سیب ها را پوست بگیرید و هسته آن‌ها را جدا کنید. سپس هر کدام را از وسط نصف کرده و هر نیمه را به 4 قسمت تقسیم کنید. سیب‌ها و شکر را با آب لیموی داخل کاسه اضافه کرده و هم بزنید.

کره را روی حرارت متوسط رو به بالا در یک تابه بزرگ آب کنید. سیب‌های شکری را به تابه اضافه کنید و حدود 2 دقیقه بپزید و هم بزنید تا شکر حل شود و مخلوط شروع به جوشیدن کند.

در‌ تابه را بگذارید و حرارت را کم کنید. حدود 7 دقیقه ترکیب داخل تابه را بپزید تا سیب‌ها نرم شوند و آب بیندازد.

یک آبکش را روی یک کاسه متوسط قرار داده و سیب‌ها را صاف کنید تا تمام آب آن گرفته شود (آبکش را تکان دهید که تا حد امکان آب سیب خارج شود). سپس آب را به ماهیتابه برگردانید و روی حرارت متوسط بجوشانید تا غلیظ و کمی کاراملی شود. حدود 10 دقیقه کافی است.

در این مرحله سیب‌ها را با شربت کارامل به‌دست‌آمده، دارچین، فلفل دلمه و جوز هندی در یک کاسه متوسط بریزید و کنار بگذارید تا کاملا خنک شود.

این فیلینگ خنک‌شده را می‌توان تا 2 روز در یخچال یا تا 6 ماه در فریزر نگهداری کرد.

  • طرز تهیه رویه استروزل پای سیب:

آرد، شکر و نمک را در یک کاسه متوسط با هم مخلوط کنید. کره را اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا قاطی شوند. سپس گردو را اضافه کرده و هم بزنید.

  • روش پخت پای سیب:

فر را از قبل با دمای 375 درجه فارنهایت گرم کنید سپس به سراغ خمیر پای سیب بروید و آن را از یخچال خارج کنید.

روی تخته یا سطحی که کار می‌کنید، کمی آرد بپاشید و خمیر را به شکل یک دایره ۳۰ سانتی با وردنه پهن کنید. خمیر پهن‌شده را بین دو تکه کاغذ روغنی یا کاغذ مومی قرار دهید و حداقل 10 دقیقه در یخچال بگذارید.

یک قالب پای ۲۲ سانتی انتخاب کنید و خمیر را داخل آن پهن کنید. لبه‌های اضافی خمیر را تا ارتفاع ظرف ببرید و به دلخواه کناره‌ها را چین بدهید.

ترکیب سیب فیلینگ آماده‌شده را اضافه کنید و با یک قاشق، آن را پهن و یکدست کنید. سپس کمی از مواد رویه پایه سیب را داخل فیلینگ و مابقی را روی آن بریزید و سطح پای سیب را کاملا بپوشانید.

پای سیب را در فر از پیش گرم‌شده حدود ۵۰ الی ۶۰ دقیق یا تا زمانی‌ بپزید که خمیر و رویه استروزل پای کاملا قهوه‌ای-طلایی شوند.

پیش از سرو حداقل 3 ساعت پای سیب را در دمای اتاق‌ بگذارید. نوش جان!

خواص سیب را بشناسید؛ آشنایی با مهم‌ترین خواص مصرف سیب

از قدیم شنیده‌ایم که خوردن روزانه یک سیب، ضامن سلامت ما خواهد بود. در این بخش می‌خواهیم نگاهی به خواص سیب داشته باشیم و بخوانیم که آیا واقعا سیب یک دکتر خوش‌ عطر و طعم به شمار می‌آید؟

پیش از هرچیز باید بدانید سیب حاوی حجم قابل توجهی از فیبر محلول و غیرمحلول است که می‌تواند کلسترول خون را کاهش داده و به تنظیم قند خون کمک کند.

حضور آنتی اکسیدان‌های مفید مانند فلاونوئیدها و فنولیک‌ها در سیب می‌تواند اثرات مثبتی بر سلامت قلب داشته باشد که از جمله آن‌ها کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی است. از طرف دیگر، مصرف منظم سیب می‌تواند به تنظیم گوارش کمک کرده و مشکلاتی مانند یبوست را کاهش دهد.

بنابراین اگر یک دستور دسر خوشمزه و سالم می‌خواهید، در تهیه پای سیب خانگی شک نکنید. همچنین ما چندین مدل سیب خوشمزه خشک را در فروشگاه آنلاین بارجیل برای شما آماده کرده‌ایم تا بتوانید این میوه سالم را به راحتی در میانوعده‌های خود بگنجانید.

آموزش پخت پای لیمو

چند قطره آب لیمو یا تکه‌ای پوست لیمو کافی است تا حال و هوایی نشاط‌آور به زندگی خود تزریق کنیم. پای لیمو می‌تواند یک انتخاب عالی برای سرو در کنار انواع شیرینی مخصوص عید باشد. طرز تهیه پخت پای لیموی زیر برای ۸ الی ۱۰ نفر است و زمان آماده‌سازی آن، کم‌تر از ۱ ساعت و نیم خواهد بود.

پای لیمو خانگی با تزئین خامه ابری

مواد لازم برای پخت پای لیمو

  • خمیر پای لیمو:

۱ و ۱/۴ فنجان آرد چندمنظوره

۲ قاشق غذاخوری کره مارگارین

۱ قاشق چایخوری شکر

نصف قاشق چایخوری نمک

نصف قاشق چایخوری سرکه سیب

۶ قاشق غذاخوری کره بدون نمک بسیار سرد

۳ تا ۶ قاشق غذاخوری آب یخ

  • فیلینگ پای لیمو:

۱ پیمانه شکر

۵ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت

نصف قاشق چایخوری نمک

نصف فنجان آب لیموی تازه

۲ قاشق چایخوری پوست لیمو رنده‌شده

۴ عدد زرده تخم مرغ بزرگ

۳ قاشق غذاخوری کره بدون نمک

  • رویه مرنگ پای لیمو:

۵ عدد سفیده تخم مرغ بزرگ

۳/۴ پیمانه شکر

۱/۴ قاشق چایخوری کرم تارتار

نمک به میزان کافی

نصف قاشق چایخوری عصاره وانیل خالص

آموزش پخت پای لیمو قدم به قدم

  • طرز تهیه خمیر پای لیمو:

برای تهیه خمیر پای لیمو ابتدا آرد، کره مارگارین، شکر، نمک و سرکه را در غذاساز بریزید تا مخلوط حالت ماسه و کمی مرطوب شود.

کره و سرکه را اضافه کنید و هم بزنید تا بافت ترکیب، کمی درشت و تکه‌تکه شود. سپس 3 قاشق غذاخوری آب یخ بریزید و آنقدر هم بزنید تا خمیر شروع به جمع‌شدن کند. کمی از خمیر را با دو انگشتتان نیشگون بگیرید؛ اگر بافت خمیر پای لیمو چسبنده نبود، هر بار 1 قاشق غذاخوری تا 3 قاشق غذاخوری آب یخ دیگر اضافه کنید تا چسبندگی مطلوب را به‌دست آورید.

یک ورقه پلاستیکی پهن کنید و خمیر را روی پلاستیک بریزید. با استفاده از لبه های پلاستیک، خمیر را گرد کرده و حداقل دو ساعت داخل یخچال قرار دهید.

روی سطح کار را کمی آردپاشی کرده و به کمک وردنه، خمیر را به شکل یک دایره ۳۰ سانتی باز کنید. در این مرحله خمیر را در ظرف پای مناسب پهن کرده و لبه‌های اضافه آن را ببرید. می‌توانید مجددا خمیر را برای دو ساعت در یخچال استراحت دهید.

در همین حین، فر را با دمای 375 درجه فارنهایت گرم کنید.

کف خمیر را با چنگال سوراخ کنید. یک ورق کاغذ روغنی داخل خمیر قرار دهید و آن را به اندازه وزن فیلینگ پای، با یک ظرف سنگین، برنج یا حبوبات خام پر کنید و برای ۱۰ دقیقه داخل فر بپزید. هدف از این کار فرم‌گرفتن صحیح خمیر پای لیمو است.

سپس ورق روغنی و لوازم داخل خمیر را با دقت جدا کرده و مجددا خمیر پای را برای ۱۰ تا ۱۲ دقیقه دیگر بپزید. در این مرحله باید لبه خمیر قهوه‌ای ملایم و مرکز آن کمی طلایی شود. خمیر پای را در دمای اتاق بگذارید و همراه ما باشید تا به سراغ فیلینگ پای لیمو برویم.

  • طرز تهیه فیلینگ پای لیمو:

برای تهیه فیلینگ پای لیمو، شکر، نشاسته ذرت و نمک را در یک قابلمه متوسط با هم مخلوط کنید. آب لیمو و 1/2 فنجان آب را اضافه کرده و هم بزنید تا مخلوط شوند.

زرده‌های تخم مرغ را در یک کاسه متوسط جداگانه با همزن بزنید.

مخلوط شکر را روی حرارت متوسط قرار دهید و به آرامی هم بزنید تا مخلوط شروع به حباب‌زدن کند و غلیظ شود.

به آرامی نیمی از مخلوط شکر داغ را به زرده‌های تخم مرغ اضافه کرده و به صورت مداوم هم بزنید. این کار باعث می‌شود تا زرده‌های تخم مرغ کمی سفت و پخته شوند. سپس این زرده‌های پخته‌شده را به قابلمه اضافه کرده و دوباره روی حرارت قرار دهید. در این مرحله اجازه دهید مخلوط به جوش آید و به کمک یک کفگیر پلاستیکی مداوم آن را هم بزنید تا ته نگیرد. حدود یک دقیقه کافی است.

مخلوط به‌ دست آمده را از روی حرارت بردارید. سپس کره و پوست لیمو را با همزن بزنید تا کاملا ترکیب شوند و به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید.

فیلینگ را مستقیما داخل خمیر پای بریزید و با یک سلفون، کاملا محکم روی آن را بپوشانید. سپس پای لیمو را به یخچال برگردانید تا به سراغ لایه آخر پای لیمو برویم.

  • طرز تهیه رویه مرنگ پای لیمو:

برای رویه پای لیمو، سفیده‌های تخم مرغ را به همراه شکر، کرم تارتار و نمک در کاسه همزن بریزید تا به خوبی مخلوط شوند.

کاسه را روی یک قابلمه آب در حال جوش قرار دهید و مطمئن شوید که کف کاسه با آب تماس نداشته باشد. ترکیب را به صورت مداوم هم بزنید تا شکر حل و مخلوط ما داغ شود. مجددا کاسه را به همزن منتقل کرده و وانیل را اضافه کنید. 5 تا 6 دقیقه با سرعت متوسط به بالا هم بزنید تا ترکیب سفت و قوام‌دار شود.

  • مراحل نهایی پخت پای لیمو:

نایلون را از روی پای جدا کرده و خامه مرنگ را به آرامی روی فیلینگ بریزید. از یک کاردک پلاستیکی استفاده کنید تا مطمئن شوید که مرنگ کاملا روی فیلینگ را می‌پوشاند و با لبه‌های خمیر پای برخورد می‌کند.

می‌توانید به کمک کاردک خود به خامه مرنگ کمی پستی و بلندی یا چرخش بدهید تا پای زیباتری داشته باشید.

سپس پای را در فر قرار داده و گریل آن را روشن کنید تا رویه مرنگ برشته و قهوه‌ای-طلایی شود. البته در نظر داشته باشید که 1 تا 2 دقیقه برای این کار کافی است.

پای را در یخچال بگذارید تا فیلینگ کاملا خنک و سفت شود. پس از حدود 4 ساعت، پای شما آماده نوش جان کردن است.

اگر مایلید یک سفره عالی و به یاد ماندنی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم از تهیه شیرینی خوشمزه سوییسی در کنار دسر پای لیمو، غافل نشوید.

طرز تهیه پای خرمالو مجلسی

از درست‌کردن ژله و پودینگ و سایر دسرهای تکراری برای مهمانی‌های خود خسته نشده‌اید؟ پای خرمالو، یکی از خوشمزه‌ترین و جدیدترین دسرهایی است که ما در مقاله «انواع پای» به شما آموزش خواهیم داد. اگر عاشق امتحان‌کردن طعم‌های جدید هستید، پیشنهاد می‌کنیم این بار پای خرمالو را برای پاییز و گاتا | شیرینی ارمنی خوشمزه را برای عصرهای زمستانی خود انتخاب کنید.

پای خرمالو خانگی برش خورده

مواد لازم برای تهیه پای خرمالو

  • خمیر پای:

1 و ½ فنجان آرد چندمنظوره

¼ قاشق چایخوری نمک دریایی

⅛ قاشق چایخوری بیکینگ پودر

½ فنجان کره بدون نمک بسیار سرد (به صورت مکعبی برش بزنید)

1 قاشق چایخوری سرکه سیب

3 تا 5 قاشق غذاخوری آب یخ

  • فیلینگ پای خرمالو: 

8 عدد خرمالو رسیده بزرگ پوره‌شده (حدود 2 فنجان)

¾ فنجان شیر جوشانده

½ فنجان شکر قهوه‌ای

1 قاشق غذاخوری آرد چندمنظوره

1 و ½ قاشق چایخوری دارچین آسیاب‌شده

½ قاشق چایخوری زنجبیل آسیاب‌شده

½ قاشق چایخوری نمک دریایی

⅛ قاشق چایخوری فلفل دلمه‌ای آسیاب‌شده

2 عدد تخم مرغ بزرگ

1 عدد زرده تخم مرغ بزرگ

1 قاشق چایخوری عصاره وانیل

آموزش قدم به قدم پخت پای خرمالو

  • برای تهیه خمیر پای خرمالو:

آرد، نمک و بکینگ پودر را در کاسه همزن بریزید. هرچه کاسه شما سردتر باشد برای همه مواد و ابزار بهتر است.

با سرعت کم همزن، به آرامی چند حبه کره سرد اضافه کنید، تا زمانی که کره به شکل تکه‌های نخود درآید (هر تکه بزرگ‌تری را که می‌توانید با انگشت خرد کنید).

هر بار سرکه سیب و یک قاشق غذاخوری آب یخ را اضافه کرده و با سرعت کم هم بزنید تا با هم مخلوط شده و به خمیری ترد تبدیل شود (باید بتوانید یک تکه خمیر را فشار دهید و نگه دارید).

خمیر را یک یا دو بار ورز دهید تا به شکل گلوله در آید، سپس آن را در یک سلفون محکم بپیچید و 1 ساعت تا یک شب در یخچال قرار دهید.

فر را از قبل با دمای 400 درجه فارنهایت گرم کنید. بگذارید خمیر به مدت 20 تا 30 دقیقه به دمای اتاق برسد (باید هنوز خنک باشد اما قابل انعطاف باشد).

به کمک یک وردنه خمیر را به شکل دایره درآورید. در نظر داشته باشید خمیر به اندازه کافی بزرگ باشد تا در قالب پای شما با یک پیش‌آمدگی 2 سانتی قرار گیرد. به آرامی خمیر را به قالب پای منتقل کرده و لبه‌های ناهموار را کوتاه کنید تا یک برآمدگی خوب در اطراف کل پای وجود داشته باشد.

لبه‌های آویزان خمیر را زیر خودش تا کنید و به دلخواه چین بدهید. سپس آن را حداقل 30 دقیقه در یخچال یا 15 دقیقه در فریزر بگذارید.

خمیر پای را با چنگال سوراخ کنید. سپس روی آن را با یک کاغذ روغنی را فویل پوشانده و داخل آن را به اندازه وزن فیلینگ پای، با کمی حبوبات خشک پر کنید. خمیر را به مدت 15 دقیقه بپزید، سپس از فر خارج کرده و وزنه‌ها را به دقت درآورید.

دوباره خمیر را به مدت 5 تا 10 دقیقه دیگر در فر قرار دهید تا ته آن کمی خشک شود و لبه ها شروع به قهوه‌ای‌شدن کنند. سپس خمیر را خارج کرده، روی توری سیمی قرار دهید و اجازه دهید تا در حین آماده‌کردن فیلینگ، خنک شود.

  • برای تهیه فیلینگ پای خرمالو:

دمای فر را به 350 درجه فارنهایت کاهش دهید.

پوره خرمالو را در یک قابلمه، روی حرارت متوسط بگذارید تا به آرامی بجوشد و حدود 15 دقیقه مرتب هم بزنید. شیر، شکر، آرد، نمک و ادویه‌جات را به خرمالو اضافه کنید. مجددا ترکیب را روی حرارت قرار دهید تا زمانی که شروع به حباب‌زدن کند.

تخم مرغ و زرده تخم مرغ را در کاسه همزن برقی هم بزنید تا یکدست شود. در مخلوط خرمالو داغ، هر بار 1/4 فنجان یا کمی بیشتر از ترکیب تخم مرغ بریزید و مدام هم بزنید تا مخلوط شود. تا اتمام تخم مرغ، به مخلوط‌کردن تخم مرغ و خرمالو ادامه دهید. سپس کل مخلوط را در قابلمه برگردانید و هم بزنید تا یکدست شود.

وانیل را با همزن بزنید، به ترکیب خرمالو اضافه کنید و سپس همه مواد را داخل خمیر آماده‌شده بریزید.

پای خرمالو را به مدت 50 تا 60 دقیقه یا تا زمانی که لبه‌ها بسته شوند و فیلینگ کمی سفت شود، داخل فر بپزید.

حالا پای خرمالو را از فر درآورده و پس از سردشدن، سرو کنید.

خواص خرمالو

خرمالو یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌های پاییزی است که خواص بسیار زیادی دارد. اگر مزه گس آن را دوست ندارید، پیشنهاد می‌کنیم میوه خشک خرمالو را در برنامه غذایی خود بگنجانید. چرا که با وجود این همه خواص عالی، حذف این میوه از وعده‌های روزانه واقعا یک حسرت بزرگ خواهد بود.

  1. منبع عالی آنتی اکسیدان‌ها: خرمالو حاوی مقادیر بالایی از آنتوسیانین است که آنتی اکسیدانی قوی به شمار می‌‎آید. این مواد مغذی به کاهش التهاب، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان کمک می‌کنند.
  2. سرشار از ویتامین C: خرمالو دارای مقادیر بالای ویتامین C است که برای سلامتی پوست، سیستم ایمنی بدن و جذب آهن از اهمیت بالایی برخوردار است.
  3. منبع فیبر: مصرف خرمالو به دلیل فیبر بالا می‌تواند به بهبود عملکرد گوارشی، کنترل قند خون و پیشگیری از چاقی کمک کند.
  4. افزایش سلامت استخوان‌ها: وجود مقادیر مناسبی کلسیم، منیزیم و ویتامین K در خرمالو باعث تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از بیماری‌های استخوانی می‌شود.
  5. منبع کلیدی مواد مغذی: خرمالو حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله پتاسیم، آهن و ویتامین B6 است که برای حفظ سلامتی عمومی بدن ضروری هستند.

طرز تهیه پای کدو حلوایی٬ دسر پاییزی

در میان دسرهای پاییزی، پای کدو حلوایی همان نامی است که همیشه دنبالش بوده‌اید! اگر یک دسر آسان، سریع و خوشمزه می‌خواهید، در تهیه پای کدو حلوایی شک نکنید. دسر پای کدو حلوایی درست مانند شیرینی بادام؛ مناسب برای پذیرایی از مهمانان به وقت عصرانه است و عطر و بویی خاطره‌انگیز در یادها به جای می‌گذارد. دستور پخت زیر، 8 تا 10 نفر را خوشحال و هیجان‌زده خواهد کرد.

یک برش پای خرمالو خانگی روی پیش دستی

مواد لازم برای پخت پای کدو حلوایی

  • خمیر پای کدو حلوایی:

2 و 1/2 فنجان آرد چندمنظوره

4 قاشق غذاخوری کره گیاهی سرد

2 قاشق چایخوری شکر

1 قاشق چایخوری سرکه سیب

1/2 قاشق چایخوری نمک

12 قاشق غذاخوری کره سرد بدون نمک (کره را به قطعات کوچک برش دهید)

  • فیلینگ و تزئینات پای کدو حلوایی:

1 کیلوگرم کدو حلوایی بدون پوست

1 و 1/4 فنجان خامه غلیظ

 2/3 پیمانه شکر دانه ریز

3 عدد تخم مرغ بزرگ

1 قاشق چایخوری دارچین آسیاب‌شده

1/2 قاشق چایخوری پودر هل

1/2 قاشق چایخوری جوز هندی تازه رنده‌شده

1/2 قاشق چایخوری عصاره وانیل

1/4 قاشق چایخوری نمک

شکر دانه‌درشت، برای پاشیدن (اختیاری)

آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه پای کدو حلوایی

  • تهیه خمیر ساده پای:

آرد، کره گیاهی، شکر، سرکه و نمک را در غذاساز بریزید تا به خوبی مخلوط شوند. سپس کره را اضافه کرده و هم بزنید تا خمیر گلوله-گلوله شود.

1/4 فنجان آب یخ به خمیر و آنقدر هم بزنید تا خمیر شروع به جمع‌شدن کند. خمیر را با انگشتان خود فشار دهید؛ اگر به هم نرسید، تا 4 قاشق غذاخوری آب یخ دیگر (هر بار 1 قاشق غذاخوری) اضافه کرده و دوباره چسبندگی خمیر را اندازه بگیرید.

خمیر را به دو قسمت تقسیم کرده و هرکدام را داخل یک سلفون پلاستیکی بپیچید. خمیر را حداقل 1 ساعت یا ترجیحاً یک شب در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

در نظر داشته باشید که این میزان خمیر برای دو عدد پای است. بنابراین می‌توانید یکی از آن‌ها را تا 2 ماه در فریزر منجمد کنید.

  • طرز پخت خمیر پای:

خمیر را روی یک سطح کمی آرد پاشی‌شده به شکل یک دایره 30 سانتی با وردنه باز کنید. خمیر به دست آمده را در یک ظرف پای 22 سانتی قرار داده و بخش آویزان آن را تا زیر خمیر تا بزنید و لبه‌ها را با انگشت چین بدهید.

کف و کناره‌های خمیر را با چنگال سوراخ کرده و حداقل 1 ساعت یا یک شب در یخچال به آن استراحت دهید.

فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید.

روی خمیر خنک‌شده را با فویل بپوشانید و اندازه وزن فیلینگ پای با ظرف یا حبوبات خشک پر کنید. خمیر را به فر منتقل کرده و 20 تا 25 دقیقه بپزید تا لبه‌های آن طلایی شود.

فویل و وزنه‌ها را بردارید و 10 تا 15 دقیقه دیگر پخت را ادامه دهید تا پوسته روی آن طلایی شود. خمیر را از فر خارج کرده و بگذارید کاملا خنک شود.

  • طرز تهیه فیلینگ پای کدو حلوایی:

کدو تنبل، خامه، شکر گرانول، 2 عدد تخم مرغ، دارچین، جوز هندی، وانیل، هل و نمک را به آرامی با همزن بزنید (بیش از حد مخلوط نکنید).

تخم مرغ باقی‌مانده را در یک ظرف جداگانه هم بزنید و روی لبه‌های خمیر بمالید. سپس در صورت دلخواه، روی خمیر را کمی شکر بپاشید.

فیلینگ را داخل خمیر بریزید و برای 50 دقیقه تا 1 ساعت بپزید تا لبه‌های آن بسته شود. دقت کنید که در این مرحله وسط پای کدو حلوایی هنوز کمی شل باشد.

پای را به خارج از فر انتقال دهید و اجازه دهید پیش از سرو، کمی خنک شود. نوش جان!

خواص کدو حلوایی

در یک نگاه کلی، کدو حلوایی خواص بسیار زیادی دارد و مصرف آن در ایران، به خصوص شهرهای شمالی ایران بسیار رایج است. برای آنکه بیشتر با این میوه هیجان‌انگیز آشنا شوید، ما برخی از خواص آن را برای شما در همین بخش آورده‌ایم.

  1. منبع غنی از ویتامین A: کدو حلوایی حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن است که در بدن انسان به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A برای دید بهتر، سلامت پوست و حفظ سلامتی چشم‌ها بسیار مهم است.
  2. سرشار از فیبر: مصرف کدو حلوایی به عنوان یک منبع غنی از فیبر می‌تواند به بهبود سلامت گوارش کمک کند و ریسک برخی بیماری‌های مرتبط با آن را کاهش دهد.
  3. منبع کالری پایین: کدو حلوایی حاوی کم‌ترین میزان کالری در میان خوراکی‌های مشابه است و برای کنترل وزن و بهبود سلامت قلبی-عروقی تاثیر بسزایی دارد.
  4. بازیابی انرژی: این میوه حاوی پتاسیم است که از اهمیت زیادی برای نگهداری تعادل الکترولیتی و کنترل فشار خون برخوردار است.
  5. مواد مغذی اساسی: کدو حلوایی حاوی مقادیر معقولی از ویتامین C، کلسیم، آهن، و فسفر است که برای حفظ سلامتی استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن ضروری هستند.

شما می‌توانید با افزودن کمی مغز آجیل به دستور پخت پای کدو حلوایی یا یادگرفتن طرز تهیه انواع دسر و شیرینی با آجیل، میزان انرژی و خواص دسرهای خوشمزه خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

تفاوت پای و تارت در چیست؟

تا این بخش از مقاله بارجیل، با انواع پای و نحوه پخت آن‌ها آشنا شدیم. حالا باید به یک سوال اساسی پاسخ دهیم. تفاوت پای و تارت در چیست؟ این دو دسر اگرچه از لحاظ ظاهری یکسان به نظر می‌رساند، اما دو تفاوت اساسی دارند که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

نوع خمیر شیرینی: خمیر دسر پای نازک و صاف و خمیر دسر تارت ضخیم و شکننده است. به همین دلیل است که با برش‌زدن تارت، معمولا کراست خرد و تکه‌تکه می‌شود. اگر طرفدار این دسته از دسرهای ترد هستید، اصلا آموزش شیرینی اسکار گردویی را از دست ندهید.

نوع قرارگیری کراست یا خمیر: تفاوت دوم پای و تارت در نحوه قرارگیری خمیر در دسر است. معمولا دسر تارت خمیر کاملا بازی دارد و فیلینگ آن به راحتی قابل مشاهده است. درحالی که در تهیه پای سعی می‌کنیم با پیچاندن خمیر اضافی یا لایه لایه چیدن آن روی فیلینگ، تا حد زیادی خمیر را ببندیم.

سه مدل پای و تارت در کنار هم

ترفندهای طلایی برای خوشمزه تر شدن پای

در مقاله «انواع پای» از مجله بارجیل به سراغ 4 دستور پای جذاب رفتیم. اما فراموش نکنید که برای داشتن یک دسر عالی، دانستن دستور پخت کافی نیست. اگر تا انتهای همین بخش همراه ما باشید، به شما چند ترفند ناگفته در مورد پخت پای آموزش می‌دهیم که دسر شما را از یک پای خانگی به یک پای مجلسی کافی شاپی تبدیل کند.

روش نگهداری انواع پای در طولانی مدت

در کل روش‌های زیادی برای نگهداری از پای وجود ندارد. اگر مایلید دسرتان را برای مدت کوتاه نگهداری کنید، بهترین گزینه استفاده از یک ظرف دربسته و در یخچال است. اما اگر به فکر نگهداری از پای برای طولانی‌مدت هستید، راهنمای زیر را دنبال کنید.

  • ابتدا پای را بپزید و آن را بدون پوشش در فریزر قرار دهید.
  • وقتی پای کاملا یخ زد، آن را محکم در سلفون بپیچید یا در کیسه پلاستیکی فریزر قرار دهید.
  • پای سلفون‌پیچی‌شده را در یک فویل ضخیم بپیچید.

با این روش قابلیت نگهداری از پای، شیرینی توت و سایر کیک‌های خانگی در فریزر را برای 4 ماه خواهید داشت.

نکات مهم برای درست کردن خمیر پای

اگر خمیر پای سفت است: خمیرهای سفت نتیجه عدم استفاده از چربی کافی در خمیر و ورزدهی بیش از حد خمیر است. برای جلوگیری از این اتفاق از چربی کافی استفاده کرده و دست زدن به خمیر را به حداقل برسانید.

خمیر پای خشک است و هنگام چرخاندن اطراف لبه‌ها ترک می‌خورد: هنگام تهیه خمیر پای از آب یخ کافی استفاده کنید. اگر مواد چرب را بیش از حد روی مواد خشک بمالید، قبل از اینکه بتوانید آب کافی اضافه کنید، خمیر خیلی مرطوب شده و خشک و تشنه خواهد شد.

خیلی دیر متوجه شدید که لبه‌های خمیر پای در حال ترکیدن است: انگشتانتان را در آب سرد فرو کنید و به خمیر پای بزنید. یک دقیقه صبر کرده و سپس دوباره سعی کنید آب را روی خمیر ترک‌دار، پخش کنید.

خمیر پای هنگام چرخیدن از هم جدا و خرد می‌شود: علت اصلی خردشدن خمیر چربی بیش از حد یا آب و آرد ناکافی است. درست مانند قبل، این اتفاق نیز معمولا نتیجه وجود بیش از حد چربی است که اگر مواد به اندازه کافی سرد نباشند، می‌تواند به راحتی اتفاق بیفتد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع پخت پای، مواد خشک را در یخچال قرار دهید.

اگر خیلی دیر شده است و خمیر پای حین بازکردن آن خرد می‌شود: سعی کنید آب و آرد بیشتری به خمیر اضافه کنید. کمی آب یخ و آرد را روی شکاف‌ها و تکه‌های خردشده بپاشید و به آرامی با انگشتان خود همه آن را روی خمیر بمالید. یک دقیقه صبر کنید و سپس مجددا سعی کنید آب و آرد را پخش کنید.

خمیر پای درحال ورز داده شدن با وردنه

استفاده از تزئینات آجیلی برای افزایش ارزش غذایی دسر پای

در نهایت، آخرین پیشنهاد ما برای داشتن یک پای خوشمزه، استفاده از آجیل‌ها و مغزهای خام و برشته است. کمی پسته، مقداری تخم کدو، یک مشت گردو یا بادام خردشده و حتی تکه‌های میوه خشک، می‌تواند ترکیبی از عطر و طعم‌های تکرارنشدنی را به شما هدیه دهد. برای آنکه تصمیم‌گیری راحت‌تری داشته باشید، ما چند نمونه از بهترین خوراکی‌های مناسب تزئین پای را برای شما آورده‌ایم.

کلام آخر؛ انواع پای خوشمزه با مجله بارجیل

در میان دسرهای قابل تهیه با فر، انواع پای را می‌توان محبوب‌ترین آن‌ها دانست. این دسر با عمر و قدمت بالای خود، محبوبیت زیادی در میان اقوام تمامی ملل دارد. بنابراین اگر یک دسر خوشمزه، پرطرفدار و مناسب با ذائقه همه می‌خواهید، دسر پای مناسب شما خواهد بود.

از شما دعوت می‌کنیم در بخش نظرات این مقاله برای ما بنویسید که دسر پای مورد علاقه شما کدام است و در میان انواع پای، کدامیک را بیشتر می‌پسندید.

منبع: FoodNetwork | SallysBakingAddiction